PDA

Bekijk de volledige versie : wat is het ideale bereik van een subwoofer?



Edgar Smit
12-11-2004, 15:13
Vraagje,
welk bereik moet een subwoofer eigenlijk hebben voor een echte meerwaarde bij een HT?
Een sub die bij een satteliet systeem hoort zal volgens mij eerder laag gaan weergeven. Of is elke sub ook geschikt voor een sattelietsysteem?
Klein voorbeeldje:
Mijn huidige sub bereik: 30Hz -> 200Hz
Mijn fronts (large) : 70Hz -> 20kHz
Mijn sub voegt dus echt alleen extreem laag toe omdat mijn fronts al vrij laag kunnen hebben en het niet de bedoeling is dat mijn sub de fronts gaat overrulen. Vanaf welke frequentie heeft een sub dus nog meer meerwaarde?

Albert Kostwinder
12-11-2004, 16:04
Van een subwoofer kun je pas spreken als deze daadwerkelijk onder de 20hz gaat vind ik. Ook vind ik dat je niet zomaar elke sub bij kleine luidsprekers kunt zetten al kan dit technisch gezien wel. Een goede harmonie en afstelling tussen luidsprekers en sub is erg belangrijk voor een optimaal resultaat. :wink:

Christiaan Sauer
12-11-2004, 21:21
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

sealteam
12-11-2004, 21:29
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

Ik heb de yamaha YST-SW800 18Hz tot 160 HZ :D
Deze is erg Super goed



Maar dvds1500 yamaha is bestelt en schijnt ook zeer goed te zijn.
Ben erg benieuwd als ik binnen heb,
O ja heb de qed 4110 binnen en aangesloten op een satelite tuner.
Merk wel een verschil van 15 procent verbetering.
Die ga ik gebruiken als mijn dvd binnen is

Christiaan Sauer
12-11-2004, 22:39
Merk wel een verschil van 15 procent verbetering.

Das knap.
en waarop basseer je je conclusies?

R Klemkerk
13-11-2004, 07:28
ik merk met mijn av41 qed kabel dat de tekst, en kleuren veel realistischer overkomen ten opzichte van mijn monstercable, die overgens hetzelfde heeft gekost :?

Ettepet
13-11-2004, 08:28
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

Ik heb de yamaha YST-SW800 18Hz tot 160 HZ :D
Deze is erg Super goed
De Yamaha kan zeer indrukwekkend klinken, maar is zeker niet zuiver. Vervorming, gebrek aan precisie/controle, het is een wereld van verschil met een (geluidstechnisch) degelijke subwoofer. Ik heb beiden (SW800 en SVS PB12-Ultra/2 (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb12_ultra_2.htm)).

Johan van den D.
13-11-2004, 12:06
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

Ik heb de yamaha YST-SW800 18Hz tot 160 HZ :D
Deze is erg Super goed
De Yamaha kan zeer indrukwekkend klinken, maar is zeker niet zuiver. Vervorming, gebrek aan precisie/controle, het is een wereld van verschil met een (geluidstechnisch) degelijke subwoofer. Ik heb beiden (SW800 en SVS PB12-Ultra/2 (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb12_ultra_2.htm)).Nu kun je de Yamaha en de SVS ook niet eerlijk met elkaar vergelijken vind ik.
De SVS zal de Yamaha compleet achter zich laten.

@Christiaan, subs die tot 15Hz gaan zullen veelal niet echt "zwalken".
De subs die 15Hz halen zullen vrijwel in alle gevallen enige serieuze kwaliteit bezitten.

Harry stadman
13-11-2004, 12:39
:roll:

Harry stadman
13-11-2004, 12:45
Vraagje,
welk bereik moet een subwoofer eigenlijk hebben voor een echte meerwaarde bij een HT?
Een sub die bij een satteliet systeem hoort zal volgens mij eerder laag gaan weergeven. Of is elke sub ook geschikt voor een sattelietsysteem?
Klein voorbeeldje:
Mijn huidige sub bereik: 30Hz -> 200Hz
Mijn fronts (large) : 70Hz -> 20kHz
Mijn sub voegt dus echt alleen extreem laag toe omdat mijn fronts al vrij laag kunnen hebben en het niet de bedoeling is dat mijn sub de fronts gaat overrulen. Vanaf welke frequentie heeft een sub dus nog meer meerwaarde?

In jouw geval dus vanaf 70 hz. als je inderdaad je sub op 70 hz kunt afstellen zal je sub het laag vanaf 70 hz overnemen, zodat je een mooi overlopend geluid hebt en de sub niet zal overheersen.

subs die erg laag strak kunnen weergeven zijn schaars en erg duur!
meestal treedt er na de 20-25 hz toch al vrij veel afval op en veel resonantie(bonken). er zijn wel enige subs die ook inderdaad 15hz halen met een + of - 3db lineairiteit maar zijn zoals gezegd erg duur. reken maar op ettelijke duizenden euro's per stuk!


zoals cristiaan ook al aangaf zijn specificaties niet alles;

een sub die maar tot 30hz gaat maar wel lineair blijft zal veel beter klinken dan een sub die 15hz haalt maar een afval heeft van -10db! dat zijn de afval cijfers waar we het over hebben en betekend dat die 15 hz niet echt interessant is(bruikbaar) en nooit van zijn leven gehaald wordt binnen de specs die gehanteerd worden bij een meting. (meestal + of - 3db):wink:

daarnaast zal deze sub niet veel details laten horen in het extreem laag vanwege de afval en resonanties(zal bonkerig -en rommelig klinken en gaan overheerzen in het totaalbeeld van het geluid). de sub met 30hz lineair zal veel meer details prijsgeven en ook dan daadwerkelijk een aanvulling zijn op de rest van het tottaalbeeld van het geluid.

laatste vraag:

ja, een goede sub kun je instellen voor het overnemen van de frequentie van je sattelieten. mocht je dus niet tevreden zijn met je sub, kun je deze probleemloos vervangen door een beter exemplaar. :wink:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk op dit moment maar 1 sub heb gehoord die ook echt mooi strak en zuiver de laagste bassen weergeeft.
Ook heb ik subs gehoord van vele duizenden euro's per stuk die hun specs gewoon niet halen en flink staan te resoneren en te bonken!
vergelijk de effecten met het overstappen van boxen van 50 euro naar boxen van een paar 100 euro die opeens veel meer details prijsgeven.

sommige mensen vinden dit mooi: hard en binkerig. persoonlijke smaak. niets op tegen maar dat is niet de bedoeling van een goede sub!

Let wel dat goed plaatsen van een sub ook weldegelijk van belang is.

johan: ook antwoord op jouw antwoord op het antwoord van christiaan dus:

enige kwaliteit maar ook tot de 15hz? en gaat het ten koste van het detail?
zo niet, voegt het dus niet veel toe en kan het zelf meer nadelen opleveren dan voordelen.

Let wel: dit is MIJN mening. er kunnen verder geen enkele voorwaarden of claims aan worden ontleend! :wink: :lol:

Johan van den D.
13-11-2004, 15:39
enige kwaliteit maar ook tot de 15hz? en gaat het ten koste van het detail?
zo niet, voegt het dus niet veel toe en kan het zelf meer nadelen opleveren dan voordelen.
Dit is ook heel erg afhankelijk van de ruimte naar mijn idee.
Maargoed, 15Hz is wellicht niet nodig, 30Hz vind ik persoonlijk te hoog voor het sublaag.

Ettepet
13-11-2004, 18:20
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

Ik heb de yamaha YST-SW800 18Hz tot 160 HZ :D
Deze is erg Super goed
De Yamaha kan zeer indrukwekkend klinken, maar is zeker niet zuiver. Vervorming, gebrek aan precisie/controle, het is een wereld van verschil met een (geluidstechnisch) degelijke subwoofer. Ik heb beiden (SW800 en SVS PB12-Ultra/2 (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb12_ultra_2.htm)).Nu kun je de Yamaha en de SVS ook niet eerlijk met elkaar vergelijken vind ik.
De SVS zal de Yamaha compleet achter zich laten.
Als je goed leest zie je dat de reactie van sealteam op 'razendstrak' de reden is van mijn uitwijding. ;)

Harry stadman
13-11-2004, 20:44
Ik heb liever een sub die maar tot 30Hz gaat maar razendstrak is dan een subwoofer die tot `15Hz komt, maar zwalkt ;)

Ik heb de yamaha YST-SW800 18Hz tot 160 HZ :D
Deze is erg Super goed
De Yamaha kan zeer indrukwekkend klinken, maar is zeker niet zuiver. Vervorming, gebrek aan precisie/controle, het is een wereld van verschil met een (geluidstechnisch) degelijke subwoofer. Ik heb beiden (SW800 en SVS PB12-Ultra/2 (http://www.svsubwoofers.com/subs_pb12_ultra_2.htm)).Nu kun je de Yamaha en de SVS ook niet eerlijk met elkaar vergelijken vind ik.
De SVS zal de Yamaha compleet achter zich laten.
Als je goed leest zie je dat de reactie van sealteam op 'razendstrak' de reden is van mijn uitwijding. ;)


wel erg knap trouwens dat hij kan horen dat het 15% verbetering oplevert. :wink:

Harry stadman
13-11-2004, 20:56
enige kwaliteit maar ook tot de 15hz? en gaat het ten koste van het detail?
zo niet, voegt het dus niet veel toe en kan het zelf meer nadelen opleveren dan voordelen.
Dit is ook heel erg afhankelijk van de ruimte naar mijn idee.
Maargoed, 15Hz is wellicht niet nodig, 30Hz vind ik persoonlijk te hoog voor het sublaag.

de meeste goede subs en speakers gaan tot zo'n 20-25hz. wat op zich al erg laag is(met natuurlijk goede lineairiteit). iedereen kan 15hz halen maar ook zuiver binnen de din specs? dat is al een heel ander verhaal en ik weet zeker dat als je menig sub gaat nameten dat ze die specs zeker niet halen. het menselijk oor kan theoretisch een frequentiebereik van 20hz tot 20.000 hz horen. De meeste mensen horen verschillend; komt nog bij dat naarmate je ouder wordt je ook minder goed de hoge tonen gaat horen. de meeste mensen die er verstand van hebben zeggen dat een frequentie van 16.000-17.000 al erg hoog is, mocht je die nog kunnen horen. niemand haalt de 20.000 hz.(tenzij je een baby bent vlak na je geboorte). ik denk dat in de praktijk mensen met een middelbare leeftijd een hoorbare frequentiebereik hebben van tussen de 30-40hz tot max. 15.000-16.000 hz. sommige uitzonderingen daargelaten.

daar komt nog bij dat je versterker vaak ook maar van 20hz tot 20.000-40.000hz gaat. vreemd dat je dan plotseling bij een sub een bas zou krijgen van 15 hz???!!! :roll:
alleen sommige speciaal aangepaste versterkers/receivers voor sacd e.d. kuneen vanaf 5hz tot 100.000hz weergeven.
en toch hoeven deze versterkers echt niet beter te klinken dan een versterker van 20hz-20.000hz op dezelfde speakers. :wink:

zoals al eerder vaak aangehaald is alles in de audio maar zeer relatief. :wink:


vandaar dat ik ook zeg dat een goede zuivere 30 hz eerder haalbaar is in de praktijk dan superlage specs.

Ik heb in een geoptimaliseerde luisterruimte toch al menig flinke(en dure) subwoofer door de mand horen vallen. te veel resonatie en een heel rommelig laag. dat betekend dat het thuis NOG minder zal zijn waar allemaal meubels en spulletjes instaan. :wink: laag erg mooi strak en zuiver weergeven is en blijft nog steeds erg moeilijk. :wink:



Een goede test is een cd waar orgelmuziek opstaat(niet mijn favoriete muziek overigens) maar is zeker een goede test voor het laag van speakers en subs.

de lage tonen van een groot orgel zijn erg moeilijk weer te geven voor een speaker(Ik heb mij door experts laten vertellen dat een groot orgel ongeveer tot 20hz zou kunnen komen(mischien zelfs nog iets lager)): dan vallen velen door de mand en zul je ook snel merken of ze wel of niet een beetje in de buurt komen van de specs die ze opgeven.

Ook musici hebben vaak een goed gehoor en kunnen vaak ook goed aangeven of een speaker een instrument wel of niet zuiver weergeeft. :wink:

Johan: je weet inmiddels wel dat we voor de grote lijnen toch wel op 1 lijn zitten wat betreft audio. :wink:

Johan van den D.
14-11-2004, 11:11
het menselijk oor kan theoretisch een frequentiebereik van 20hz tot 20.000 hz horen.

Johan: je weet inmiddels wel dat we voor de grote lijnen toch wel op 1 lijn zitten wat betreft audio. :wink:We zitten vrijwel altijd op één lijn inderdaad maar hier hebben we toch een puntje van discussie :twisted: :wink:
Het gaat bij muziek (geluid) om meer dan wat het oor kan "horen".
De hersenen pikken ook signalen op die het oor opzich niet meer waarneem.
Dit is ook een beetje het principe achter o.a SACD.
Preciese cijfer omtrend deze waarneming weet ik niet maar ikzelf ben ooit op een dergelijke manier getest omtrend mijn gehoor (reden is hier niet van belang en is medisch).
Men plaats dan sensors op diverse plaatsen op het hoofd en meten op die manier wat de hersenen registeren en ik kan je vertellen dat het signaal niet hoorbaar was.
Ik bedoel maar te zeggen dat het om meer dan het hoorbare gaat en dat het dus wellicht zinvol is om versterker en speakers (subs) verder te laten gaan dan wat het oor kan horen.
In principe heb je gelijk met wat jij bedoelde maar er zit dus een andere kant aan dat verhaal.

Johan van den D.
14-11-2004, 11:15
Ik heb mij door experts laten vertellen dat een groot orgel ongeveer tot 20hz zou kunnen komen(mischien zelfs nog iets lager)):Voor zover ik weet gaat een goed orgel lager dan 20hz ik meen zelfs tot 12hz.
Wie kan hier duidelijkheid in geven ?

Overigens ging het in mijn vorige post even niet om de zuiverheid van een signaal of wat een speakers wel of niet kan.
Het ging puur en alleen om het waarneembare en het hoorbare.
Dit even ter info.

Harry stadman
14-11-2004, 11:34
het menselijk oor kan theoretisch een frequentiebereik van 20hz tot 20.000 hz horen.

Johan: je weet inmiddels wel dat we voor de grote lijnen toch wel op 1 lijn zitten wat betreft audio. :wink:We zitten vrijwel altijd op één lijn inderdaad maar hier hebben we toch een puntje van discussie :twisted: :wink:
Het gaat bij muziek (geluid) om meer dan wat het oor kan "horen".
De hersenen pikken ook signalen op die het oor opzich niet meer waarneem.
Dit is ook een beetje het principe achter o.a SACD.
Preciese cijfer omtrend deze waarneming weet ik niet maar ikzelf ben ooit op een dergelijke manier getest omtrend mijn gehoor (reden is hier niet van belang en is medisch).
Men plaats dan sensors op diverse plaatsen op het hoofd en meten op die manier wat de hersenen registeren en ik kan je vertellen dat het signaal niet hoorbaar was.
Ik bedoel maar te zeggen dat het om meer dan het hoorbare gaat en dat het dus wellicht zinvol is om versterker en speakers (subs) verder te laten gaan dan wat het oor kan horen.
In principe heb je gelijk met wat jij bedoelde maar er zit dus een andere kant aan dat verhaal.

vreemd genoeg zijn er ook mensen zat die een versterker die precies van 20hz tot 20.000hz lopen net zo goed vinden klinken :?

zoals al gezegd: niets is absoluut in de wereld van audio. :wink:

Ik ken de verhalen inderdaad ook wel dat de frequenties buiten het bereik ook meegepakt worden.

om het bereik extreem ver door te laten lopen heeft volgens mij maar 1 doel: om het hoorbare bereik zo zuiver mogelijk weer te geven.
ik ken echt niet zoveel speakers hoor die een zuivere 20hz kunnen produceren. :wink: laat staan 15 hz of lager.

ultra-sone geluiden e.d zijn voor ons zeker niet meer te horen. het kan zijn dat deze geluiden meer met gevoel te maken hebben dan met daadwerkelijk het horen/reproduceren van klanken.

mischien dat die versterkers mensen vaak een tevredener gevoel geeft? goede marketing truuc?

iedereen kent zo langzamerhand wel het 40hz truukje: bas wat je in je maag voelt om een extra dimensie toe te voegen. :wink:

sealteam
14-11-2004, 12:20
Merk wel een verschil van 15 procent verbetering.

Das knap.
en waarop basseer je je conclusies?

Ik heb ze gewoon vergeleken van beide zelfde zenders van satelite tuner en videorecorder via de kabel.

Sat. :ned 1
Video :ned1

Bij satelite tuner staat een qed 4110 en bij videorecorder sony slv800 staat een ixos 126AV scart
Hierbij heb ik regelmatig bij beide zelfde zenders gezapt en goed nagekeken.
Het Conclusie is dat bij qed scart de kleuren zijn verbeterd en het beeld scherper is geworden.

Dat was het en duidelijk is het ook naar mijn waarheid ingevuld.
Groet Van Marcel

Harry stadman
14-11-2004, 17:39
Merk wel een verschil van 15 procent verbetering.

Das knap.
en waarop basseer je je conclusies?

Ik heb ze gewoon vergeleken van beide zelfde zenders van satelite tuner en videorecorder via de kabel.

Sat. :ned 1
Video :ned1

Bij satelite tuner staat een qed 4110 en bij videorecorder sony slv800 staat een ixos 126AV scart
Hierbij heb ik regelmatig bij beide zelfde zenders gezapt en goed nagekeken.
Het Conclusie is dat bij qed scart de kleuren zijn verbeterd en het beeld scherper is geworden.

Dat was het en duidelijk is het ook naar mijn waarheid ingevuld.
Groet Van Marcel

je vergeet nog een paar eigenschappen van de qed-kabels:

scherper beeld:(minder ruis of ruis is totaal verdwenen en meer detaillering)

beter geluid: mooi gebalanceerd geluid niet te scherp en zeker ook niet te warm(dit geldt dan voor de full-scart uitvoering)

kleuren worden beter weergegeven :kleuren zien er sprankelend en stralend uit

diepte(de beelden krijgen meer diepte) het 2-dimensionale is dieper geworden waardoor het lijkt alsof er meer diepte zit in het beeld.


dit zijn volgens mij de belangrijkste eigenschappen van een qed-scartkabel.
als iemand nog meer weet, kan hij/zij mij aanvullen. :wink:

Ik kan wel stellen dat qed scartkabels gewoon bij de beste op de markt behoren en toch een zeer redelijke prijs hanteren.

Johan van den D.
14-11-2004, 17:47
Ik ken de verhalen inderdaad ook wel dat de frequenties buiten het bereik ook meegepakt worden.
Wat ik bedoelde aan te geven is dat het in mijn geval niet alleen een "verhaal" van horen zeggen is.
Ik heb er zelf mee te maken gehad op medisch vlak.

Maar zoals je al zei, niets is absoluut in dit wereldje.
:wink:

A3aan
15-11-2004, 10:12
op de oorspronkelijke vraag: laat je subs beginnen waar je 'gewone boxen' zwakker gaan presteren. Dus in jouw geval waarschijnlijk ergens tussen de 70Hz en de 90Hz (open deur: luisteren).
Over "onderste laag": zie andere posts.

Over onhoorbare tonen...
Wat is onhoorbaar. Bekend is het gegeven dat elk muziekinstrument tonen niet 'puur' op één frequentie weergeven, maar met legio boventonen e.d.
De boventonen die je niet hoort dragen wel bij aan het zo vervormen van het geluid dat het tembre en de klank overeenkomen met het oorspronkelijke instrument. In welke mate: dat is die discussie die genoemd werd.
Vrouwen horen beter hoge tonen dan mannen (in het algemeen), de bofferts!

Lagere tonen dan pakweg 25Hz hóór je niet, maar misschien voel je ze wel. Maar inderdaad een spannend gebied, onder meer door resonanties e.d., wordt snel te 'bonkerig' (b.v. als een 18Hz luider is dan een 20Hz) omdat een mooie vlakke karakteristiek zo laag lastig is. De maat van de conus is een belangrijk ingrediënt (zie de speakers van electronische orgels).

Edgar Smit
15-11-2004, 10:45
Er zijn weer wat heerlijke discussies geweest, maar wat ik dus eigenlijk bedoelde is:
Voor speakers die tot 70Hz gaan, is een 30Hz sub dan wel voldoende gezien het eigenlijk verschil? Gezien de racties zou een 20Hz beter zijn.
Uiteraard telt de overloop aan de bovenste frequentie van de sub mee, maar die is nu dus 200 Hz, terwijl de Missions het vanaf 70Hz ook al goed doen. Natuurlijk is dat een hele mooie overloop, maar het verschil tussen 70-200 Hz is natuurlijk vele malen groter dan het verschil bij het lage bereik, namelijk 70-30Hz.

Luisteren? Hoorbaar is de sub er wel maar ik heb niet echt het idee dat hij veel laag weergeeft, maar alleen bij extreem laag gaat hij goed tellen. Juist omdat hij natuurijk veel overlapping met de missions heeft lijkt dat misschien zo. Dus nu de hamvraag, zou een 20Hz sub het beter doen, even theoretisch dus(luistere komt nog wel) en wat is het beste overlappingsbereik, is daar een maatstaf voor?

A3aan
15-11-2004, 10:50
Luisteren? Hoorbaar is de sub er wel maar ik heb niet echt het idee dat hij veel laag weergeeft, maar alleen bij extreem laag gaat hij goed tellen. Juist omdat hij natuurijk veel overlapping met de missions heeft lijkt dat misschien zo. Dus nu de hamvraag, zou een 20Hz sub het beter doen, even theoretisch dus(luistere komt nog wel) en wat is het beste overlappingsbereik, is daar een maatstaf voor?
Ik denk sowieso dat een subwoofer pas echt mee gaat tellen bij extreem laag. Het verschil 30Hz of 20Hz is klein.
Een echte maatstaf voor overlap is er denk ik niet, maar ga ervan uit dat zowel de sub als de gewone speaker in de laatste 10-20% minder dan ideaal zijn.
Dus bij jou: 70Hz-20.000Hz => sub dus instellen vanaf 85Hz naar beneden. En omdat het ook voor die sub geldt => een sub nemen die al vanaf 100Hz naar beneden kan weergeven.

Edgar Smit
15-11-2004, 11:28
Dus eigenlijk zou ik beter af zijn met een goede 20-160hz sub is toch wel de conclusie.

Johan van den D.
15-11-2004, 12:45
Als je puur en alleen naar de Hz kijkt wel.
Maar zoals je zelf ook weet komen er zoveel andere factoren bij kijken.

Harry stadman
15-11-2004, 13:49
Ik ken de verhalen inderdaad ook wel dat de frequenties buiten het bereik ook meegepakt worden.
Wat ik bedoelde aan te geven is dat het in mijn geval niet alleen een "verhaal" van horen zeggen is.
Ik heb er zelf mee te maken gehad op medisch vlak.

Maar zoals je al zei, niets is absoluut in dit wereldje.
:wink:

Johan;

Ik geloof je graag. :wink:

echter, heb ik ook gehoord van geluidstechnici dat zij juist proberen om de muziek te optimaliseren in het HOORBAAR frequentiebereik. tot zo'n 16000-17000hz en ik denk zo'n 30-40hz.

dus, een lab-test is volgens mij toch echt weer wat anders dan een muziek-cd produceren en optimaliseren. daarbij speelt de afspeelapparatuur van de studio's ook een rol natuurlijk. als hun apparatuur niet verder gaat dan 20-25 hz zuiver, kun je nooit een 15hz gaan optimaliseren, als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

Harry stadman
15-11-2004, 13:57
op de oorspronkelijke vraag: laat je subs beginnen waar je 'gewone boxen' zwakker gaan presteren. Dus in jouw geval waarschijnlijk ergens tussen de 70Hz en de 90Hz (open deur: luisteren).
Over "onderste laag": zie andere posts.

Over onhoorbare tonen...
Wat is onhoorbaar. Bekend is het gegeven dat elk muziekinstrument tonen niet 'puur' op één frequentie weergeven, maar met legio boventonen e.d.
De boventonen die je niet hoort dragen wel bij aan het zo vervormen van het geluid dat het tembre en de klank overeenkomen met het oorspronkelijke instrument. In welke mate: dat is die discussie die genoemd werd.
Vrouwen horen beter hoge tonen dan mannen (in het algemeen), de bofferts!

Lagere tonen dan pakweg 25Hz hóór je niet, maar misschien voel je ze wel. Maar inderdaad een spannend gebied, onder meer door resonanties e.d., wordt snel te 'bonkerig' (b.v. als een 18Hz luider is dan een 20Hz) omdat een mooie vlakke karakteristiek zo laag lastig is. De maat van de conus is een belangrijk ingrediënt (zie de speakers van electronische orgels).

dan heb je het over de 2de en derde harmonischen, waar vele versterkerbouwers en speakerbouwers het over hebben. de afvalcijfer zegt iets over de verhouding tussen deze harmonischen. :wink:
erg lastig is het inderdaad allemaal wel. :wink:

daar heb je mooie zeer ingewikkelde berekeningen voor e.d.
dus, hoe beter de harmonischen in bedwang worden gehouden hoe beter een versterker en speaker in staat is een instrument zuiver weer te geven. :wink:


ja, eigenlijk zouden mannen hun vrouwen een goede set uit moeten laten zoeken. :lol:
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
vreemd genoeg zijn er legio mannen die niet samen met hun vrouw een set gaan uitzoeken. :?

conclusie: eigenlijk zijn vrouwen dus superieur aan de man. :lol: :roll: :idea:

Edgar Smit
15-11-2004, 15:42
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
Dat zou bijna het volgende draadje opstarten: waarom horen vrouwen beter terwijl ze niet kunnen luisteren? :wink:

Harry stadman
15-11-2004, 16:23
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
Dat zou bijna het volgende draadje opstarten: waarom horen vrouwen beter terwijl ze niet kunnen luisteren? :wink:

geldt dat in het algemeen? :oops: :shock: :? :lol: :wink:

Charl
15-11-2004, 16:36
Magnat Zero 7, front luidsprekers: (1991)
160watt, bereik van 26Hz tot 20.000hz
dual conus systeem met 2x 20cm woofers per box
uitgerust met extra versterkte en extra zware magneten
Kabel: QED Silver Anniversary 2x 2,5mm met 4mm Plug Airlock's
Zou ik bij zulke fronts een extra sub nodig hebben ?

Christiaan Sauer
15-11-2004, 16:40
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
Dat zou bijna het volgende draadje opstarten: waarom horen vrouwen beter terwijl ze niet kunnen luisteren? :wink:

Dat is gewoon medisch ;)

Johan van den D.
15-11-2004, 16:55
als je begrijpt wat ik bedoel :wink:Absoluut maar in zovere ben ik het ook gewoon met je eens en ik begrijp zeker wat je bedoel. :wink:

Harry stadman
15-11-2004, 16:56
Magnat Zero 7, front luidsprekers: (1991)
160watt, bereik van 26Hz tot 20.000hz
dual conus systeem met 2x 20cm woofers per box
uitgerust met extra versterkte en extra zware magneten
Kabel: QED Silver Anniversary 2x 2,5mm met 4mm Plug Airlock's
Zou ik bij zulke fronts een extra sub nodig hebben ?

dat zal, als je een sub koopt met een frequentie die loopt van 15hz-90-100hz, zeker het geval zijn. ze ontlasten je fronts een beetje en de sub kan het ultra laag veel strakker weegeven dan je front.
:wink:

dit geldt natuurlijk alleen als je ook een goede sub aanschaft. er zijn ook subs op de markt die niet zoveel toevoegen. :wink:

svs subs zijn erg goed voor het geld. er zijn wel betere maar dan moet je (erg) veel meer betalen. :wink: :roll:

Harry stadman
15-11-2004, 17:00
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
Dat zou bijna het volgende draadje opstarten: waarom horen vrouwen beter terwijl ze niet kunnen luisteren? :wink:

Dat is gewoon medisch ;)

vrouwen kunnnen meer kleuren onderscheiden, horen beter(groter frequentiebereik). :wink:

wie is nu eigenlijk het "zwakke" geslacht??? :roll: :wink: :? :lol:

Christiaan Sauer
15-11-2004, 17:06
het probleem is vaak dat vrouwen niet weten waar ze naar moeten luisteren om "zwakke plekken" te kunnen ontdekken.
Dat zou bijna het volgende draadje opstarten: waarom horen vrouwen beter terwijl ze niet kunnen luisteren? :wink:

Dat is gewoon medisch ;)

vrouwen kunnnen meer kleuren onderscheiden, horen beter(groter frequentiebereik). :wink:

wie is nu eigenlijk het "zwakke" geslacht??? :roll: :wink: :? :lol:

Ligt er beetje aan hoe je het woord medisch oppikt. Waarschijnlijk had ik het beter anders kunnen omschrijven. Het is iderdaad gewoon een feit dat vrouwen beter in staat zijn dit soort dingen te onderscheiden.

Charl
15-11-2004, 20:52
Ik heb zo'n DDD test cd, maar onder de 30hz trillen de kopjes in mijn keukenkastjes :twisted:

65hz cello
43hz Tuba
41hz double bass
29hz contra bas
27hz lowest piano note A
16hz lowest organ note C

Harry stadman
16-11-2004, 13:05
Ik heb zo'n DDD test cd, maar onder de 30hz trillen de kopjes in mijn keukenkastjes :twisted:

65hz cello
43hz Tuba
41hz double bass
29hz contra bas
27hz lowest piano note A
16hz lowest organ note C

vandaar dus dat ik ook in deze thread zij dat een cd met orgel muziek een goede test is voor de lage tonen.

16hz is verdraaid lastig voor zelf erg dure en goede speakers om weer te geven. :wink:

Charl
16-11-2004, 21:30
Mijn DDD test cd.
http://www.digivideo.191.it/elettronica/attrezzatura/test-cd-3.htm

16hz hoor je niet ... maar die voel je :P en dat zie je door de conus uitslag!

Harry stadman
17-11-2004, 09:29
Mijn DDD test cd.
http://www.digivideo.191.it/elettronica/attrezzatura/test-cd-3.htm

16hz hoor je niet ... maar die voel je :P en dat zie je door de conus uitslag!

nog even voor de duidelijkheid: een geluid van rond de 40hz voel je in je maag! ik weet niet hoe je erbij komt dat je een frequentie van 16hz voelt!

dat je conus beweegt zegt nog niet veel! :wink:

racingduck
23-11-2004, 19:28
het blijft lastig een subwoofer de ene wil hem voelen de ander net aan horen
de ideale subwoofer gaat van af 20 hertz zijn werk doen, dit om dat het bereik van het menselijk oor van 20 hz tot 20 khz heeft.
dus ja 16 hrz harstikke leuk dat het het allemaal kan , maar alleen voelen doe je het.

Johan van den D.
23-11-2004, 21:26
maar alleen voelen doe je het.Is dat niet gewoon een beetje de kick bij een lekkere actie film. :wink: