PDA

Bekijk de volledige versie : De nieuwe Sony VPL-HS50/51



Olivier vd D.
13-11-2004, 08:50
De nieuwe Sony VPL-HS50/51
http://www.hifi.nl/gfx/SonyVPLHS50_081004.jpg

Sony introduceert Home Entertainment LCD-projector met contrastverhouding van 6000:1

Na de komst van een serie professionele en multifunctionele projectoren in september heeft Sony Europe vandaag de introductie aangekondigd van de Sony VPL-HS50, een home-cinemaprojector met een groot aantal functies en ontworpen voor een bijzondere kijkervaring.

De VPL-HS50 maakt gebruik van vernieuwende technologie van Sony en dit levert een verbazingwekkende contrastverhouding op van 6000:1. Dit is mogelijk dankzij een unieke combinatie van Micro Lens Array en Wide View Film, waarmee diepere zwarttinten kunnen worden geproduceerd, en van Sony’s recentelijk ontwikkelde “Advanced Iris Control”, een functie die dynamisch in overeenstemming met het ingangssignaal verandert om zo een optimale contrastverhouding te bereiken. Daarnaast heeft deze LCD-projector een resolutie van 2,8 miljoen pixels (1280 x 720 x 3), een helderheid van 1200 ANSI lumen en is uitgerust met een HDMI-connector en een 12-bits schermdriver voor een optimale beeldkwaliteit. Dankzij Sony’s Real Colour Processing- of RCP-technologie kunnen gebruikers geprojecteerde kleuren verder en fijner instellen en zo een beeld creëren dat helemaal is afgestemd op de individuele smaak. De nieuwe All Range Crisp Focus- of ARC-F-lens staat garant voor een uniform beeld over het hele scherm.

Deze projector biedt een enorme opstellingsflexibiliteit dankzij lens shift, waardoor de projector niet precies midden voor het scherm hoeft te worden geplaatst dankzij horizontale en verticale aanpassing van de beeldpositionering. Bovendien levert de nieuwe standaardzoomlens (1,6 keer) een groter bereik voor de throwafstand, waardoor er bij het plaatsen van de projector een maximale flexibiliteit ontstaat, terwijl er niet meer hoeft te worden geopteerd voor ‘long throw’ of ‘short throw’ lenzen. (Bij een afstand van 2,9-4,6 meter van het scherm wordt bijv. een scherm van 2,5 meter (diagonaal) bereikt.) De elegante vormgeving van de VPL-HS50 en de kleurstelling in zwart en zilver waarborgen dat de projector in geen enkele inrichting zal misstaan. Een extreem geringe ventilatorruis van slechts 24 dB betekent dat zelfs als mensen dicht bij de projector zitten, belangrijke momenten niet verloren gaan.

“Sony blijft investeren in LCD-schermen en projectietechnologie en kan nu een grensverleggend nieuw product leveren met een voor een LCD-projector ongekende contrastverhouding,” aldus Hans Mastenbroek, Directeur Sony Displays bij Sony Europe. “Deze LCD-projector is speciaal ontworpen voor de home-cinemamarkt, waar contrast, beeldkwaliteit in het algemeen en een stille werking de belangrijkste criteria voor aankoop zijn. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze projector de verwachtingen van onze klanten zal overtreffen en zal voortbouwen op het succes van ons bestaande assortiment, waaronder de in september door Sony geïntroduceerde draadloze producten.”

Overzicht van belangrijkste functies:

- Sony 0,73-inch p-Si TFT 720p LCD-schermen
- Native 16:9-beeldverhouding
- W-XGA-resolutie, met 2,8 miljoen pixels (1280 x 720 x 3)
- Contrastverhouding van 6000:1, dankzij Sony’s vernieuwende “Advanced Iris Control”-functie
- Helderheid van 1200 ANSI lumen
- lamplevensduur : 2500 uur
- nederlandstalig menu
- 2-voudig keystone correctie (bij schuine projectie op het scherm kunt u het beeld toch recht instellen)
- lensshift functie
- geleverd inclusief kabels en infrarood afstandbediening
- Schermafmeting van 1-5 meter
- Superieure lens zorgt voor breed en flexibel throwbereik (bijv. voor een scherm van 2 meter een schermafstand van 2,4-3,7 m)
- Zoomlens met 1,6 keer zoom (op andere projectoren gemiddeld 1,2-1,3 keer)
- Ventilatorruis van 24 dB, het laagste niveau in het assortiment Sony-projectoren
- Een superieure All Range Crisp Focus- of ARC-F-lens ten behoeve van een uniform beeld Vergeleken met de Sony VPL-HS20, een verbetering van 8% en 20% resp. in het midden en op de hoeken
- Een nieuwe, fraaie en slanke vormgeving van de behuizing met een kleurstelling in zwart en zilver
- Plafondsteun is als optie leverbaar (accessoire), model PSS-610

Beschikbaarheid:
De Sony VPL-HS50 wordt naar verluid eind november leverbaar in Nederland.

Prijs:
Consumentenindicatieprijs VPL-HS50: 2999 euro

De enige review die ik kon vinden staat hier (http://www.projectorcentral.com/sony_vpl-hs51.htm).

sioux
19-11-2004, 23:38
mja de interne scaler blijkt nou niet echt goed te zijn...

Olivier vd D.
20-11-2004, 09:10
mja de interne scaler blijkt nou niet echt goed te zijn...
Die kan je omzeilen met een goeie scaler in de DVD-speler.

sioux
20-11-2004, 09:15
Dat weet ik niet maar ze adviseren een dvdo scaler van 1500 euro ......

Olivier vd D.
20-11-2004, 10:46
Dat weet ik niet maar ze adviseren een dvdo scaler van 1500 euro ......
Je hebt denk ik enkel de review op projectorcentral gelezen. Lees ook deze review (http://www.widescreenreview.com/attractions/eqrevfeature.html) op widescreenview eens. Zij hebben geen enkel probleem met de scaler van de Sony.

sioux
20-11-2004, 12:59
Hmm, we zullen moeten afwachten tot hij in Nederland uitgebreid getest is ( htforum etc) , ik hoop van harte dat het het meer de kant van de tweede review op gaat , een contrast van 6000:1 ,deze sony zal een grote slag slaan in deze prijsklasse, damn wordt mijn nieuwe pj dan een sony :) ?

Olivier vd D.
20-11-2004, 15:00
Ik ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwste generatie LCD-projectoren nog last heeft van vertraging van LCD (smearing) waardoor het beeld wat schokkerig wordt. Als je b.v. spellen met veel beeldwisselingen op een TFT-monitor speelt heb je hetzelfde probleem. Ik vraag me af in hoeverre dat verschijnsel het kijkplezier bij een LCD-projector beinvloedt.

sioux
20-11-2004, 16:12
Weet ik ook niet , ik heb zelf eerst een X1 dlp projector gehad , ik lees nu steeds meer dat de lcd projectoren van tegenwoordig minder last hebben van het screendoor effect en met deze nieuwe sony hopelijk een goed zwart kunnen weergeven, en dan is de resolutie en prijsverhouding intressant genoeg om een lcd te nemen mischien.

Olivier vd D.
20-11-2004, 16:52
Weet ik ook niet , ik heb zelf eerst een X1 dlp projector gehad , ik lees nu steeds meer dat de lcd projectoren van tegenwoordig minder last hebben van het screendoor effect en met deze nieuwe sony hopelijk een goed zwart kunnen weergeven, en dan is de resolutie en prijsverhouding intressant genoeg om een lcd te nemen mischien.
Op de punten die jij nu noemt liep LCD ook achter op DLP, maar die tekortkomingen lijken te zijn ingelopen met deze Sony. Echter, over smearing hoor ik niemand. Is smearing (door vertraging van LCD-panel) niet irritant in vergelijking met een DLP?

johnnyscrewdriver
02-01-2005, 14:07
Indien jullie met smearing Ghosting bedoelen, dan kan ik jullie zeggen dat de DLP-projector Acer PD-523 hier ook last van heeft. Desondanks zijn DLP-technologie, echter alleen wanneer je een analoge input gebruikt. Bij video-beelden vanaf pc is alles perfect. Aan wat zou dit dan kunnen liggen ?

baltar
11-02-2005, 18:54
Het feit dat de scaler van deze projector niet goed zou zijn hoeft geen probleem te zijn. Wanneer je bv de Samsung HD-745 koopt laat je gewoon de dvd-speler de scaling verzorgen en lever je het beeld(ook nog via HDMI!) 1:1 aan aan de projector. Deze hoeft dan niet meer te scalen.

MikeV
12-02-2005, 07:10
De scaler is perfect! Ik kijk al 2 maanden naar deze projector en heb er diverse calibratie DVD's op los gelaten en, zoals je in andere tests ook kunt lezen, hij schaalt keurig.