PDA

Bekijk de volledige versie : voor- en eindversteker, amplifier: wat doet het?



refused
21-01-2002, 16:26
De laatste tijd hoor ik wat dingen over voorversterkers, eindversterkers en amplifiers. Nou is mijn vraag eigenlijk wat kan dit toevoegen aan mijn set. Is het een optie om me set daarmee uit te breiden? Ik heb nu een Kenwood 5050-ds (5x100 watt versterker) met Eltax speakers (monitor) ik gebruik het meest voor mp3's en dvd.

Oftewel:

1. Waar voor zijn voor- eindversterkers en amplifiers voor bedoeld.
2. Kan ik dit in mijn set integeren, en welke voordelen hangen er aan.

thnx.

bmateijsen
21-01-2002, 18:38
Peter,

Ik zal het verhaal heel simpel te houden, ben zelf geen technicus dus dat soort verhalen laat ik afwezig.

Je hebt nu een geintregeerde versterker/ receiver, maw nu zitten de voor- en eindversterkers in een doos ingebouwd.

Voorversterking verzorgt simpelweg het signaal vanaf een bepaalde bron (cd-speler, tuner, platenspeler, dvd-speler)

En eindversterker doet niet meer dan het versterker van het signaal en het begeleiden van het signaal naar je speakers.

Zal dit op jouw set een verbetering opleveren en is het mogelijk. Of het mogelijk is... hmm geen idee, heb je een voorversterker ingang op je receiver zitten (volgens mij niet...)

eindversterkers...
tja dat heeft nut als die een zeer mooi en schoon signaal van de voorversterker krijgt, dan kan je hier winst behalen, vanwege de kracht, stabieliteit en het dual-mono opstelling van vele eindversterkers of mono opstelling.
Daarnaast kan je vaak een 7.1 opstelling hierdoor verkrijgen, mits je receiver/ versterker dit aan kan. Codering moet hiervoor aanwezig zijn!

Ik hoop dat dit een beetje je vragen beantwoord.


Bjorn

refused
21-01-2002, 19:16
is al stuk duidelijker geworden, thnx :)

voor mijn set dus niet echt aantrekkelijk die voor en na versterkers.

Die amplifier wat houdt dit nou precies in? zal ook wel niet echt relevant zijn, maar ok ik ben toch nieuwsgierig, leergierig :)

Maxster4th
21-01-2002, 19:23
Een amplifier is (als ik mij niet vergis) een versterker. alleen dan in het engels.

Om het verschil met een receiver aan te geven, een receiver heeft ook nog een tuner ingebouw en soms een aantal decoders.

refused
21-01-2002, 19:30
thnx het tis nu duidelijk :)

Camille
22-01-2002, 20:26
Waarom allemaal zo moeilijk en duur.
Als je gewoon een goeie PC speakerset koopt heb je ook al heel goed geluid voor veeeeeel minder geld.
Kijk hier maar eens naar: Creative (http://www.americas.creative.com/products/category.asp?Category=3&MainCategory=3) ;)

Maxster4th
22-01-2002, 20:34
Waarom allemaal zo moeilijk en duur.
Als je gewoon een goeie PC speakerset koopt heb je ook al heel goed geluid voor veeeeeel minder geld.
Kijk hier maar eens naar: Creative (http://www.americas.creative.com/products/category.asp?Category=3&MainCategory=3) ;)

No offence maar pc speakersets kunnen niet tippen aan normale full size speakers. Het geluid van bijvoorbeeld de creative zal vast wel mooi zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet zo vol kan klinken als normale speakers.

Wanneer je zelf het verschil een keer gehoord hebt, zul waarschijnlijk hetzelfde denken.

Alex van den Berg
22-01-2002, 20:50
Klopt inderdaad... Amplifier is het Engelse woord voor versterker.
Je kunt ook nog weleens de afgekorte benaming tegenkomen: Amp

Misschien ten overvloede:
Pre-Amp = Voorversterker
Power-Amp = Eindversterker

Het kan in een heel enkel geval nog weleens voorkomen dat i.p.v. voorversterker de term regelversterker gebruikt wordt. Dat is dus een beetje verouderd woord uit de jaren 60 en 70.

Het voordeel van de losse delen is dat je een voorversterker van merk A kunt kiezen en een aantal losse mono-eindversterkers van merk B.
Deze manier van je installatie samenstellen heeft eigenlijk pas echt voordelen wanneer je enige tienduizenden euro's over hebt en in een vrijstaand landhuis woont.

Raskel
22-01-2002, 21:29
Waarom allemaal zo moeilijk en duur.
Als je gewoon een goeie PC speakerset koopt heb je ook al heel goed geluid voor veeeeeel minder geld.
Kijk hier maar eens naar: Creative (http://www.americas.creative.com/products/category.asp?Category=3&MainCategory=3) ;)

Oei oei, wat een gewaagde opmerking ;) Ik heb zelf ook ervaring met creative speakertjes en ik kan je zeggen dat het absoluut niet te vergelijken is met "echte" speakers. Maxster4th heeft hier gelijk in. Ik ben met zo'n setje begonnen en ben blij dat ik ervan af ben. Maar goed, het is maar wat je wil natuurlijk.

Camille
23-01-2002, 20:55
Een echt speakerset is natuurlijk ook veel duurder maar ja ik weet het je kan niet voor 1 euro op de eerste rang zitten maar een arme scholier is ook wel blij met een set van creative;)