PDA

Bekijk de volledige versie : Denon 3805/2805 of Marantz SR7500/7400, of toch Onkyo 702



Mariusz
19-11-2004, 08:35
Aangezien het nu, met 5 zware speakers en dito sub, echt tijd wordt voor een receiver upgrade, twijfel ik tussen de Denon 3805/2805 of Marantz SR7500/7400. De laatste is iets minder goed maar ook een stuk goedkoper te krijgen. Ik blijf bij deze merken vanwege de warme ronde klankeigenschappen ivm merken als Onkyo en Yamaha. Wat past qua kwaliteitsniveau het best bij mijn speakers denken jullie? Is de (overigens briljante) Denon 3805 overkill of kan dat wel eens een groot verschil uitmaken?

gvdl
19-11-2004, 08:44
Voor de Yamaha kan ik dit wel begrijpen (alhoewel deze ook meer en meer een warme klankkleur krijgen), maar de Onkyo's hebben toch ook een warme klankkleur. Ik zou ook de Onkyo 702 in je lijstje opnemen.

Peter Porrio
19-11-2004, 08:57
Voor de Yamaha kan ik dit wel begrijpen (alhoewel deze ook meer en meer een warme klankkleur krijgen), maar de Onkyo's hebben toch ook een warme klankkleur. Ik zou ook de Onkyo 702 in je lijstje opnemen.

Wat de een warm vindt klinken, vindt de ander weer niet warm. Ik heb zelf 2 Onkyo's gehad en altijd met veel plezier naar geluisterd. Op een gegeven moment ging ik steeds meer stereo luisteren en kocht ik duurdere speakers.

Toen voldeed de Onkyo qua klank niet meer en ben ik op zoek gegaan naar een ander merk. Ik ben toen bij Denon uitgekomen. Zo zie je maar...ik was (en ben nog steeds) erg gecharmeerd van Onkyo, maar met mijn huidige speakers kwam de Denon er toch een stuk beter uit.

Het is echt een kwestie van wat men persoonlijk mooi vindt.

@Mariusz: Ik neig naar Denon en niet alleen omdat ik er zelf een heb. De techniek in de Denon 3805 en 2805 is van een nieuwere generatie dan die van de Marantz. Tenzij jij de Marantz veel beter vindt klinken natuurlijk :wink: .

Denk overigens niet dat de 3805 overkill is. Als je zoals je zegt zware speakers hebt, is een een zware reciever absoluut prettig :D

gvdl
19-11-2004, 10:48
Ik had vroeger een Denon versterker. Was zeer tevreden, maar moet eerlijk toegeven dat ik de Denon AV-receivers nog moet ontdekken.
Persoonlijk vond ik de Onkyo indertijd beter klinken dan de Marantz receivers.
Blijkbaar heb jij, pjotr al het nodige onderzoek gedaan en natuurlijk ben ik ermee eens dat smaken verschillen.

Mariusz
19-11-2004, 10:58
Mijn huidige Onkyo is veel te schel en aggressief, en mist body in het laag en mid. Eigenlijk is dit de belangrijkste reden tot vervanging. Zijn de nieuwe Onkyo's dan veranderd qua klank?

gvdl
19-11-2004, 11:05
Ik had vroeger een tx-ds 595. Mijn huidige tx-sr 701 is toch wel een klasse beter en volgens mij duidelijk minder scherp en meer laag tov de 595 die ik te dunnetjes vond klinken. Ik heb trouwens b&w's 600 serie luidsprekers. Ik weet niet of je de 701 al hebt gehoord? Best eens gaan luisteren.

Edgar Smit
19-11-2004, 11:19
Om te bepalen of een merk warm klinkt is een luistersessie nodig. Ieder merk heeft een "eigen" klank, maar een ieder ervaart dat anders. Bij de merken die jij noemt zit in ieder geal geen troep, maar alleen kwaliteit, dus zal je echt moeten gaan lusieren om te bepalen wleke jij zelf het mooist/best/warmst vind klinken.

Alexander D
19-11-2004, 12:37
Volgens mij benader je de aankoop van de verkeerde kant.

Je kunt beter je budget gaan bepalen en dan open minded gaan luisteren. Nu heb je je keuze al (bijna) gemaakt, in ieder geval al te veel uitgesloten en vraag je om een stuk advies dat het moeilijkste is om te geven: wat het 'best' klinkt.

JIJ moet het mooi vinden. Misschien kom je wel bij Arcam of Sony uit als je gaat luisteren.

Peter Porrio
19-11-2004, 13:32
Ik had vroeger een Denon versterker. Was zeer tevreden, maar moet eerlijk toegeven dat ik de Denon AV-receivers nog moet ontdekken.
Persoonlijk vond ik de Onkyo indertijd beter klinken dan de Marantz receivers.
Blijkbaar heb jij, pjotr al het nodige onderzoek gedaan en natuurlijk ben ik ermee eens dat smaken verschillen.

Ik vind Onkyo nog steeds goed, zeker qua HT. Het hangt er heel erg van af welke speakers je gebruikt. Voordat ik mijn Phonar speakers kocht had ik er JBL's op aangesloten.

Voor mij was stereokwaliteit erg belangrijk en mijn Phonar speakers "verdienden" een zwaardere reciever. Heb tijdens de luistersessies voor de reciever ook nog de Onkyo 701 en 801 op mijn speakers gehoord. Klonk niet slecht, maar de Denon 2803 liet mijns inziens het mooiste geluid horen.

Je hebt kans dat als ik bijvoorbeeld B&W speakers had gehad, ik toch voor de Onkyo of een ander merk had gekozen, omdat deze combi anders klinkt.

Mariusz
20-11-2004, 09:58
Zoals je in mijn sig kan zien gebruik ik Magnats, die vrij neutraal zijn maar toch een aggressief getinte performance, vandaar dat Marantz en Denon mijn keuzes zijn. Natuurlijk heb ik al vooronderzoek gedaan en een tijdje geleden al HK, Yamaha, Marantz en Denon beluisterd, waarbij de laatste twee duidelijk beter bij mijn speakers passen. Vandaar dat de merkenkeuze zo is. Dus een rustig donker geluid klinkt op mijn speakers neutraal. Het ging mij eiegenlijk meer om de technische aspecten, daarin schijnt de Denon weer beter te zijn. Alleen de prijzen zijn hoger dan van de Marantzen.

jollykart
20-11-2004, 17:27
Wat een interessant technisch aspect van de Denon kan zijn is de Denon Link. Op dit moment de enige manier op een Dvd-a of SACD digitaal door te geven. Overigens is dit alleen interessant als je op termijn ook van plan bent om je DVD speler te vervangen.

Mariusz
21-11-2004, 18:16
Ik moet je eerlijk bekennen dat , hoewel Denonlink best voordelen kan hebben en het een mooi concept is, dit voor mij niet van doorslaggevend belang is. Ik doelde iegenlijk meer op bijv. de 32 bits Shark-processor van de Denons, die schijnt enorm snel te zijn en ook de andere onderdelen zijn erg goed (eindversterkers, transistoren etc.) Ik vroeg me alleen af of dat geluidsmatig enorm verschil maakt. Tijdens een korte luistersessie in de winkel kan ik dat niet goed horen.

Mariusz
27-11-2004, 18:36
De Marantz 7400 schijnt nogal wat problemen met de condensatoren te hebben las ik op htforum. Wellicht is de Onkyo 702 een mooi alternatief, omdat ik in verschillende commentaren las dat de klank als vol en rijk gekarakteriseerd mag worden en niet meer zo schel en kil als de andere (vooral lichtere) modellen. Weet iemand hier meer vanaf? Ik zou wel blij zijn met een nieuwe Onkyo vanwege de degelijkheid en kwaliteit van de producten. Wat is de richtprijs voor deze receiver?

mradem
27-11-2004, 18:48
de 3805 is een prima reciever. Missschien is de NAD T763 ook nog een optie. Ik heb toen tussen deze 2 merken gekozen.

gvdl
29-11-2004, 07:58
De Marantz 7400 schijnt nogal wat problemen met de condensatoren te hebben las ik op htforum. Wellicht is de Onkyo 702 een mooi alternatief, omdat ik in verschillende commentaren las dat de klank als vol en rijk gekarakteriseerd mag worden en niet meer zo schel en kil als de andere (vooral lichtere) modellen. Weet iemand hier meer vanaf? Ik zou wel blij zijn met een nieuwe Onkyo vanwege de degelijkheid en kwaliteit van de producten. Wat is de richtprijs voor deze receiver?

Ik had vroeger een tx-ds 595. Mijn huidige tx-sr 701 is toch wel een klasse beter en volgens mij duidelijk minder scherp en meer laag tov de 595 die ik te dunnetjes vond klinken. Ga eens luisteren naar de 702. 1000 € zonder de gebruikelijke korting.

danielk
01-12-2004, 21:18
Ik heb zelf de Denon 2805 gehad. Deze klinkt echt helemaal toppie. Toen kwam Pioneer met de VSX-1014 op de markt die een stuk goedkoper is als de Denon 2805. Een vriend van mij heeft de 1014 gekocht en we hebben deze uitgebreid getest tegen de Denon 2805.
En ja hoor de Pioneer VXS-1014 gaf een nog beter geluid dan de Denon (ik en mijn vriends mening) . Hij had zoiezo meer vermogen en klonk strakker bij hogere volumes. De bass was meer drukvol dan de Denon. Ook bij 5.1 films leek het allemaal iets beter te klinken dan de Denon. Maar goed, dit is dus allemaal een persoonlijke mening.

Maar zo te zien heeft AreaDVD dezelfde mening (Kijk bij AV-Receiver/AV-Verstärker bij de Mittelklasse voor een test):
http://www.areadvd.de/hardware/hardware_bestenliste.shtml

En dan de Onkyo 702.
Lees dit eens....
http://www.areadvd.de/hardware/onkyo_tx_sr702e.shtml
als je duits kan :D

Als je de Preview hebt gelezen blijkt dat de Onkyo 702 de volgende receivers verslaat in zijn prijsklasse (volgens AreaDVD):
Denon 2805
Marantz 7400
Pioneer VXS-1014
Yamaha RX-V1500

Mariusz
02-12-2004, 07:49
Dank je wel, dat is een zeer hulpvaardige reply. Ik ga het nu meteen lezen! 8)

Mariusz
03-12-2004, 14:21
Vandaag de Denon 3805, HK 430 en Onkyo 701 vergeleken. De Onkyo had een wat donker klankbeeld, met enorme baslijnen. De Denon en de HK waren een stuk opener en muzikaler, waarbij de HK mijn voorkeur had vanwege de iets meer aanwezige bas (ook al was het minder dan de Onkyo), en het volle en ronde karakter. De Denon was een beetje ielig.

Alexander D
03-12-2004, 14:31
Heb je ook een keuze gemaakt of heb je nog meerdere luistersessies gepland?

gvdl
03-12-2004, 16:27
Beste Mariusz,

Spijtig dat je de nieuwe Onkyo 702 niet kon beluisteren. Deze zou weer iets beter zijn.

gvdl
03-12-2004, 16:55
Vandaag de Denon 3805, HK 430 en Onkyo 701 vergeleken
Op welke luidsprekers heb je de receivers vergeleken?
De Denon 3805 is eigenlijk een andere prijsklasse.
De HK 430 werd bv. in Stereoplay ook ietsje beter bevonden tov de 701.

Mariusz
04-12-2004, 09:15
Tja de speakers waren JBL Northridge E80, dus mijn eigen speakers zijn wel beter. Dat gaf de verkoper ook aan, maar dit was het beste wat er was. Ik wilde dan ook alleen maar de verschillen weten tussen de receivers en dat kun je best horen. De HK 430 had duidelijk het volste en meest in surround onderdompelende geluid, de Denon was iets bescheidener, dunner haast en ik hoorde de meerprijs er niet aan af (misschien wel met betere speakers). De nieuwe Onkyo ga ik over een paar weken beluisteren, voordat ik de beslissing maak (en ik moet nog even sparen :oops: ). Ik hoop dat ie een wat beter gebalanceerd geluidsbeeld heeft dan de 701 me heeft laten horen (alhoewel de basweergave werkelijk fantastisch is).

Mariusz
05-12-2004, 12:16
Het is de Marantz 7400 geworden, vanwege een geweldige aanbieding!!

Axel de Mol
05-12-2004, 14:46
En bevalt de aankoop. En het geluid?

Alexander D
06-12-2004, 10:54
Het is de Marantz 7400 geworden, vanwege een geweldige aanbieding!!

Enkel en alleen vanwege de aanbieding :confused:

El-Jorge
06-12-2004, 13:19
Het is de Marantz 7400 geworden, vanwege een geweldige aanbieding!!

Goeie keus, bij correct zeker voor EUR 500,00. ik heb 2 maanden geleden voor de 5400 OSE nog EUR 530,00 neergeteld. Veel plezier ermee.

Mariusz
06-12-2004, 13:27
Nee niet enkel en alleen, het geluid is zeer muzikaal, zeer mooi in surround en doet nauwelijks onder voor de anderen in mijn vergelijk. En dan voor zo'n prijs :shock: Het geluid is veel mooier dan van mijn Onkyo en bevalt uitstekend. Zeer goede surroundmix, veel functies, enorm vermogen (5.1 aangesloten voorlopig), veel controle over het geluid. En een prachtige AB. Echt een geweldig ding!