PDA

Bekijk de volledige versie : Powerplants en netfilters



Olivier vd D.
30-11-2004, 12:01
Op www.psaudio.nl kom ik de High Current Ultimate Outlet - SCHUKO euro versie tegen voor € 750,-. Zou dat al wat zijn om mijn 5.1 HT met projector beter tot zijn recht te laten komen?

En hoe denken jullie over apparatuur zoals deze?
http://www.snijders-hifi.com/web/audioplan.php
http://www.snijders-hifi.com/web/seec.php
http://www.snijders-hifi.com/web/sunleiste.php

adehaas
30-11-2004, 12:11
Ik zou geen wonderen verwachten als je geen grote problemen hebt met je stroomvoorziening.

Arjen

Harry stadman
30-11-2004, 13:12
het ligt er inderdaad aan of je echt slechte stroom hebt.
een goede observatie van bovenstaande is wanneer je lampen soms wat harder en zachter gaan branden s'avonds. is dit het geval dan heb je slechte stroom uit je contactdozen.

met name mensen in grote dorpen en steden waar je met elkaar op het stroomnet zit is goed vervuild.

het kan bij deze gevallen erg veel schelen in verbeterde geluidskwaliteit.

mijn ervaring is dat alleen de powerplants ook het maximum uit je set halen. veel filters e.d. hebben minder invloed op het verbeteren van de kwaliteit. Of filteren zelfs teveel waardoor het geheel erg vlak en levensloos klinkt.

volgende merken maken goede powerplants/netfilters:
ps audio
van medevoort
exactpower

de van medevoort is eigenlijk alleen maar een netfilter maar wel een erg goede.

de powerplants van ps audio en exactpower zijn nog iets beter.

links:
http://www.exactpower.com/
powerplant

http://www.psaudio.com/
powerplant

http://www.audioart.nl/nl/products/pfm2.html
netfilter

de powerplants van ps-audio zijn erg goed maar een nadeel is het laag vermogen wat zij kunnen leveren.

de powerplants van exactpower leveren gewoon 16A schone stroom!

dus, mijn voorkeur zou uitgaan naar de exactpower powerplant die gewoon 16A aankan en minimaal 1300-1500 watt kan leveren aan schone stroom! het heeft 8 contactdozen, tegen de ps-audio p300 maar 4 en max 300 watt.

met deze powerplant kun je dus in 1 keer je hele audio- en videosysteem van schone stroom voorzien.

gezien de prijzen levert deze powerplant ook de meest bang for the buck!
eenmalige aanschaf en gewoon genieten van beste beeld en geluid wat je ooit hebt gehoord en gezien. :wink:

link review powerplant exactpower:
http://www.exactpower.com/images/reviews/widescreenrev.pdf

lees ook eens deze thread door. :wink:
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=21299&highlight=powerplant

iedereen(professional en amateur) is het er tegenwoordig wel over eens dat, wil je optimaal van je set genieten, je schone stroom moet hebben. hiervoor is tegenwoordig het stroomnetwerk teveel vervuild. :wink:
en wordt het gebruik van een goede powerplant haast wel noodzakelijk.

Ronald Stiebolt
30-11-2004, 13:14
Euh, ik ben niet echt ter zake kundig maar is een 'eenvoudige' UPS niet meer dan afdoende?

Alexander D
30-11-2004, 13:17
Waarom krijg ik het gevoel dat dit precies hetzelfde onderwerp is als wat ik bedoelde met de draad UPS aansluiten.......

Harry stadman
30-11-2004, 13:17
Euh, ik ben niet echt ter zake kundig maar is een 'eenvoudige' UPS niet meer dan afdoende?

kort antwoord:
neen!

Harry stadman
30-11-2004, 13:18
Waarom krijg ik het gevoel dat dit precies hetzelfde onderwerp is als wat ik bedoelde met de draad UPS aansluiten.......

iemand vroeg in jouw thread naar powerplants. :wink:

de jouwe ging over ups. vandaar dat vrager een nieuwe topic heeft gestart.

maar.... lees dit nog eens goed door.
met name de reviews van de powerplants en wat ze zoal kunnen beteken voor je audio/ht sets. :wink:

Olivier vd D.
30-11-2004, 13:47
het ligt er inderdaad aan of je echt slechte stroom hebt.
een goede observatie van bovenstaande is wanneer je lampen soms wat harder en zachter gaan branden s'avonds. is dit het geval dan heb je slechte stroom uit je contactdozen.
Dat "geflikker" is dus bij mij het geval. Ik woon dan ook in een druk bevolkt gebied, omgeving Rotterdam.

Heeft iemand overigens een idee hoeveel een geschikte powerplant van Exactpower kost en hoeveel het Van Medevoort netfilter kost? Van beide kan ik geen prijs vinden.

Enige honderden euro's kan ik er wel aan uitgeven maar het moet echt niet over de vijfhonderd gaan voor mij. Dat wordt me toch wat te gortig dan.

Tot slot ben ik nog steeds benieuwd of onderstaande producten ook goed zijn.

http://www.snijders-hifi.com/web/audioplan.php
http://www.snijders-hifi.com/web/seec.php

Randaarde zou ik apart moeten aanleggen in dit huis. Is daarom een SEEC netfilter niet iets voor mij? Er staat speciaal bij dat randaarde dan niet nodig is.

Harry stadman
30-11-2004, 13:53
het ligt er inderdaad aan of je echt slechte stroom hebt.
een goede observatie van bovenstaande is wanneer je lampen soms wat harder en zachter gaan branden s'avonds. is dit het geval dan heb je slechte stroom uit je contactdozen.
Dat "geflikker" is dus bij mij het geval. Ik woon dan ook in een druk bevolkt gebied, omgeving Rotterdam.

Heeft iemand overigens een idee hoeveel een geschikte powerplant van Exactpower kost en hoeveel het Van Medevoort netfilter kost? Van beide kan ik geen prijs vinden.

Enige honderden euro's kan ik er wel aan uitgeven maar het moet echt niet over de vijfhonderd gaan voor mij. Dat wordt me toch wat te gortig dan.

dan heb je inderdaad echt slechte stroom!
bij mij thuis flikkeren ook regelmatig de lampen. :wink:
ik ben ook toe aan een powerplant.

die powerplant gaat voor 1995 dollar de deur uit. europese prijzen ben ik ook nog niet tegengekomen.

edit:
dit is de nederlandse importeur:
Netherlands, The
Durob Audio
Asserlaan 4
5251 XJ Vlijmen
The Netherlands
herman.van.den.dungen@tip.nl



dat netfilter van van medevoort is goedkoper dacht ik maar ook minder effectief.

Ik zou echt doorsparen en een echte powerplant halen. dan ben je in een keer klaar! :wink:

nogmaals: voor normale powerpieken is je voeding al voldoende beveiligd en is een ups mijns inziens overbodig. ook levert het niet de voordelen op die een powerplant(bewezen) wel heeft.


http://www.audioart.nl/nl/contact.html
kijk eens in deze link.
hier staan 2 audiozaken op voor rotterdam.
deze kunnen je vast wel vertellen wat het netfilter moet gaan kosten.
mischien kun je het eens een weekendje lenen van een van de zaken om het eens vrijblijvend uit te proberen. :wink:

Ik ben benieuwd naar je reactie. :wink: (met of zonder filter/powerplant)


P.s.
een andere test is om s'avond laat tussen bijv 12 en 2 uur s'nachts eens naar je set te luisteren. als je een verbetering kunt horen kan ik je verzekeren dat je versteld zult staan van een powerplant. dit betekend namelijk dat wanneer het net minder belast wordt de stroom uit je wandcontactdozen iets schoner is. nog niets vergeleken bij de schone stroom uit een powerplant uiteraard.

Olivier vd D.
30-11-2004, 14:37
Een powerplant van $ 1995,- ga ik dus echt niet kopen. Ik ben op zoek naar een relatief goedkope oplossing. Ik heb ff Snijders in Rotterdam gebeld en die raadde me aan te beginnen met de hele HT op een aparte groep te zetten en vervolgens bij de storende elementen, zoals een tv, een netfilter te zetten. Hij zei dat je de oorzaak moet aanpakken en niet de gevolgen. Een netfilter voor je versterker is funest, zei hij. Een Audioplan powerplant kost € 350,- (zei hier (http://www.snijders-hifi.com/web/audioplan.php ) voor info). Snijders heeft een Audioplan koffertje dat ik mag lenen om thuis te ervaren wat het verschil is. Als ik bij Snijders QED-kabels ga kopen, dan zal ik gelijk vragen naar dat koffertje. Kan ik thuis mooi wat experimenteren en het verschil horen.


een andere test is om s'avond laat tussen bijv 12 en 2 uur s'nachts eens naar je set te luisteren. als je een verbetering kunt horen kan ik je verzekeren dat je versteld zult staan van een powerplant. dit betekend namelijk dat wanneer het net minder belast wordt de stroom uit je wandcontactdozen iets schoner is. nog niets vergeleken bij de schone stroom uit een powerplant uiteraard.
Dit ga ik ook eens uitproberen als de kinderen naar opa en oma zijn. Goeie tip!

Christiaan Sauer
30-11-2004, 14:57
Het lichtnet is altijd vervuild. Of je het wilt of niet.
Koelkasten, spaarlampen, je versterker en crt op dezelfde groep, je pc, etc, etc, etc. En dan hebben we het nog niet over de invloeden van buiten af.
Het stroomnet is verontreinigd. Het is alleen de vraag of een powerplant in jou set-up zoveel verbetering brengt dat jij er de erg hoge prijs aan wilt uitgeven.

Harry stadman
30-11-2004, 15:01
Een powerplant van $ 1995,- ga ik dus echt niet kopen. Ik ben op zoek naar een relatief goedkope oplossing. Ik heb ff Snijders in Rotterdam gebeld en die raadde me aan te beginnen met de hele HT op een aparte groep te zetten en vervolgens bij de storende elementen, zoals een tv, een netfilter te zetten. Hij zei dat je de oorzaak moet aanpakken en niet de gevolgen. Een netfilter voor je versterker is funest, zei hij. Een Audioplan powerplant kost € 350,- (zei hier (http://www.snijders-hifi.com/web/audioplan.php ) voor info). Snijders heeft een Audioplan koffertje dat ik mag lenen om thuis te ervaren wat het verschil is. Als ik bij Snijders QED-kabels ga kopen, dan zal ik gelijk vragen naar dat koffertje. Kan ik thuis mooi wat experimenteren en het verschil horen.


een andere test is om s'avond laat tussen bijv 12 en 2 uur s'nachts eens naar je set te luisteren. als je een verbetering kunt horen kan ik je verzekeren dat je versteld zult staan van een powerplant. dit betekend namelijk dat wanneer het net minder belast wordt de stroom uit je wandcontactdozen iets schoner is. nog niets vergeleken bij de schone stroom uit een powerplant uiteraard.
Dit ga ik ook eens uitproberen als de kinderen naar opa en oma zijn. Goeie tip!


een netfilter wel, een powerplant niet. deze filtert als het goed is niet actief en zal niet met name de dynamiek aantasten.
dit is inderdaad een veelgehoord verhaal. ze kennen de ps-audio en exactpower powerplants waarschijnlijk zelf niet. :wink:
elke winkelier beveelt natuurlijk zijn EIGEN producten aan.
deze hebben namelijk geen nadelige gevolgen op dynamiek.

ehhhh, nooit geweten dat een tv stroom aan je levert. waarschijnlijk niet goed begrepen? het grootste probleem is je slechte stroom! heb je dan nog storing, kan je eventueel individueel een filter toepassen.
maar een tv op een goede powerplant zal niet meer kunnen storen. :wink:
een powerplant is een gereguleerde stroomgenerator die altijd de benodigde schone stroom levert aan ALLE apparaten die erop aangesloten zijn. Dus, een tv die meer stroom vraagt krijgt dan dynamisch ook meer stroom geleverd: wel van het schoonste soort. :wink:

een veelvoorkomend probleem is dat de snelheid en dynamiek ook weggaat uit je versterker door sommige filters/powerplants. hierdoor kan het erg kill en levensloos klinken. echter gezien de reviews van ps-audio en exactpower hebben deze dus volgens de gebruikens GEEN invloed op deze zaken en leveren ze alleen goede schone stroom. :wink: en verbluffende resultaten. vele zeggen zelfs dat dynamiek is toegenomen!

de meeste passen volgende methode toe:
powerplant/netfilter:

versterker niet op het filter

dvd/cdspeler op het filter en alle andere randapparatuur. hierdoor voorkom je dus hetgeen ik boven vermelde.

volgens mij is je probleem zo opgelost:

aparte groep voor je ht/audio.
op 1 stopcontact een powerplant plaatsen en alle apparaten daar weer op aansluiten. hiermee krijg je de schoonste stroom mogelijk.

Christiaan Sauer
30-11-2004, 15:02
Een netfilter voor je versterker is funest,
Voor je eindversterking vaak wel. Dat is omdat deze heel snel heel wisselende stroomsterktes wil of vooral moet hebben. En daar is een netfilter gewoon niet echt geschikt voor.
Geschakelde voedingen hebben vaak ook meer nadelige gevolgen van netfilters dan standaardvoedingen.
Een mooi voorbeeld: iemand had een duur netfilter geprobeerd op zijn set.
Voorversterking Lexicon MC12B (duuuuuur)
Eindversterking: Chord SPM1200 (duuuuuuur)
Cd-Loopwerk: C.E.C. (duur)
De chord op het netfilter gaf alleen nadelige gevolgen. Chord werkt met geschakelde voedingen...

Harry stadman
30-11-2004, 15:18
Een netfilter voor je versterker is funest,
Voor je eindversterking vaak wel. Dat is omdat deze heel snel heel wisselende stroomsterktes wil of vooral moet hebben. En daar is een netfilter gewoon niet echt geschikt voor.
Geschakelde voedingen hebben vaak ook meer nadelige gevolgen van netfilters dan standaardvoedingen.
Een mooi voorbeeld: iemand had een duur netfilter geprobeerd op zijn set.
Voorversterking Lexicon MC12B (duuuuuur)
Eindversterking: Chord SPM1200 (duuuuuuur)
Cd-Loopwerk: C.E.C. (duur)
De chord op het netfilter gaf alleen nadelige gevolgen. Chord werkt met geschakelde voedingen...

dat is inderdaad een duur setje ja. :wink:

probleem is simpel op te lossen door alleen de randappararuur op het filter aan te sluiten en niet de versterker.

een powerplant kan bijv. 1300-1500 watt leveren.
als je set totaal zeg maar 1000 watt vraagt heeft de powerplant mijns inziens voldoende capaciteit over voor de snelle pieken/impulsen voor je versterker. :wink:

er geldt ook nog:
de ene filter en powerplant is de andere niet.

ik zou zeker verschillende merken uitproberen voor het beste resultaat.

Olivier vd D.
30-11-2004, 15:23
Ik ga toch eens experimenteren met dat Audioplan setje. Gewoon om te kijken wat de verschillen zijn.

De powerplant van Exactpower kost ongeveer € 1.500,- (= $ 1.995,-). Het kan aan mij liggen hoor, maar dat is toch wel ff extreem duur. Waar zit um nou die prijs in dat het echt niet goedkoper kan?

Harry stadman
30-11-2004, 15:29
Ik ga toch eens experimenteren met dat Audioplan setje. Gewoon om te kijken wat de verschillen zijn.

De powerplant van Exactpower kost ongeveer € 1.500,- (= $ 1.995,-). Het kan aan mij liggen hoor, maar dat is toch wel ff extreem duur. Waar zit um nou die prijs in dat het echt niet goedkoper kan?

in de powerplant zit een compleet nieuwe voeding in die zeg maar nieuwe schone stroom maakt. veel dure componenten en erg lastig principe om goed uit te voeren.dus, de prijs zit hem in het ontwerp/constructie en de (noodzakelijke) dure componenten.

een filter zit minder materiaal in en doet het gewoon minder goed.

vandaar dus ook het logische prijsverschil.

trouwens, ik heb net nog even gekeken naar filters e.d. en deze zitten ook al op zo'n 350 euro! of meer.

het is niet echt duur voor een goede powerplant hoor. dit zijn toch echt de prijzen waarmee het begint(helaas).

een powerplant is op dit moment gewoon het beste op dit gebied.

Ik wens je veel (luister)plezier.

laat het ons even weten of je positieve danwel negatieve dingen hebt kunnen ontdekken. :wink:

Harry stadman
30-11-2004, 15:42
Ik ga toch eens experimenteren met dat Audioplan setje. Gewoon om te kijken wat de verschillen zijn.

De powerplant van Exactpower kost ongeveer € 1.500,- (= $ 1.995,-). Het kan aan mij liggen hoor, maar dat is toch wel ff extreem duur. Waar zit um nou die prijs in dat het echt niet goedkoper kan?

zoals je wellicht hebt kunnen lezen in de reviews, worden deze apparaten met name in amerika, duitsland en engeland verkocht.

in deze landen is men veel meer met audio bezig en investeert men soms(astronomische) bedragen in audio-apparatuur. dan is 1995 dollar op het tottaal plaatje verwaarloosbaar.
dit zijn meestal ook mensen die al interlinks kopen van bijv. 1000 euro of meer pers stuk. :wink:

daarnaast is het een eenmalige aanschaf. je blijft er jarenlang plezier aan houden, omdat de componenten in een powerplant niet slijten.
vele filters e.d. verliezen wel wat aan werking in verloop van tijd.

Ook worden door 1 apparaat al je andere apparaten veel beter.

ga maar eens alle powerkabels en losse filters kopen voor alle apparatuur wat je bezit! dan is dit nog niet zo'n gek alternatief. :wink:

Harry stadman
30-11-2004, 15:58
Een netfilter voor je versterker is funest,
Voor je eindversterking vaak wel. Dat is omdat deze heel snel heel wisselende stroomsterktes wil of vooral moet hebben. En daar is een netfilter gewoon niet echt geschikt voor.
Geschakelde voedingen hebben vaak ook meer nadelige gevolgen van netfilters dan standaardvoedingen.
Een mooi voorbeeld: iemand had een duur netfilter geprobeerd op zijn set.
Voorversterking Lexicon MC12B (duuuuuur)
Eindversterking: Chord SPM1200 (duuuuuuur)
Cd-Loopwerk: C.E.C. (duur)
De chord op het netfilter gaf alleen nadelige gevolgen. Chord werkt met geschakelde voedingen...

dit heet ook wel een gereguleerde voeding. eigenlijk ben je dan 2 keer aan het filteren in principe. dat is zeker niet handig.

Charl
01-12-2004, 11:52
Onzin vindt ik die stuff. Het is echt miereneuken op de vierkante millimeter.
Zoiets is misschien alleen zinvol in professionele geluids studio's.

1) Heb je al goede apparatuur ?
2) Heb je al goede kabels ?
3) Heb je alles al (resonantie) trillingsvrij staan ?
4) Heb je al een overspanningsbeveiliging ?

Harry stadman
01-12-2004, 13:25
Onzin vindt ik die stuff. Het is echt miereneuken op de vierkante millimeter.
Zoiets is misschien alleen zinvol in professionele geluids studio's.

1) Heb je al goede apparatuur ?
2) Heb je al goede kabels ?
3) Heb je alles al (resonantie) trillingsvrij staan ?
4) Heb je al een overspanningsbeveiliging ?

???
overspanningsbeveiliging is GEEN powerplant. :wink:

verder: ieder zijn eigen mening. :wink:

laat hem eerst eens alles uitproberen.
we zullen dan wel horen of hij wel of niet geluidverbeteringen heeft kunnen ontdekken en of hij het het geld waard vindt. :wink:

Olivier vd D.
01-12-2004, 16:54
Onzin vindt ik die stuff. Het is echt miereneuken op de vierkante millimeter.
Zoiets is misschien alleen zinvol in professionele geluids studio's.

1) Heb je al goede apparatuur ?
2) Heb je al goede kabels ?
3) Heb je alles al (resonantie) trillingsvrij staan ?
4) Heb je al een overspanningsbeveiliging ?
1) Goed is relatief. Receiver (€ 600,-) en dvd-speler (€ 300,-) zal ik in de toekomst mogelijk nog vervangen. Mijn speakers + sub (€ 3.600,-) zal ik waarschijnlijk lang houden en nog voorzien van QED Anniversary Silver kabels. Bovendien staat er een beamer van € 2.000,- a € 3.000,- in de planning voor 2005.
2) Komen er aan eind dit jaar.
3) Daar doe ik pas wat aan als ik goede kabels heb liggen.
4) Komt er ook aan eind dit jaar.

Het is overigens niet zo dat ik ontevreden met het geluid momenteel. Integendeel, het klinkt allemaal fantastisch. Maar als een powerplant of een netfilter een enorm verschil kan maken, dan overweeg ik het wel.

Ik moet bekennen dat ik op internet tot nog toe veel verhalen heb gelezen waarbij men zegt dat een powerplant voor de geluidskwaliteit wel scheelt, maar niet dramatisch. Wat betreft de videokwaliteit vindt men doorgaans de verbetering veel groter. En daar ik best veel geld ga investeren in een mooie projector zou het zonde als ik geen maatregelen neem en en de kwaliteit dramatisch beter kan als ik wel een powerplant of netfilter zou nemen.

Harry stadman
01-12-2004, 17:08
Onzin vindt ik die stuff. Het is echt miereneuken op de vierkante millimeter.
Zoiets is misschien alleen zinvol in professionele geluids studio's.

1) Heb je al goede apparatuur ?
2) Heb je al goede kabels ?
3) Heb je alles al (resonantie) trillingsvrij staan ?
4) Heb je al een overspanningsbeveiliging ?
1) Goed is relatief. Receiver (€ 600,-) en dvd-speler (€ 300,-) zal ik in de toekomst mogelijk nog vervangen. Mijn speakers + sub (€ 3.600,-) zal ik waarschijnlijk lang houden en nog voorzien van QED Anniversary Silver kabels. Bovendien staat er een beamer van € 2.000,- a € 3.000,- in de planning voor 2005.
2) Komen er aan eind dit jaar.
3) Daar doe ik pas wat aan als ik goede kabels heb liggen.
4) Komt er ook aan eind dit jaar.

Het is overigens niet zo dat ik ontevreden met het geluid momenteel. Integendeel, het klinkt allemaal fantastisch. Maar als een powerplant of een netfilter een enorm verschil kan maken, dan overweeg ik het wel.

Ik moet bekennen dat ik op internet tot nog toe veel verhalen heb gelezen waarbij men zegt dat een powerplant voor de geluidskwaliteit wel scheelt, maar niet dramatisch. Wat betreft de videokwaliteit vindt men doorgaans de verbetering veel groter. En daar ik best veel geld ga investeren in een mooie projector zou het zonde als ik geen maatregelen neem en en de kwaliteit dramatisch beter kan als ik wel een powerplant of netfilter zou nemen.

per powerplant en per versterker liggen de resultaten weer anders. :wink:

het lijkt mij logisch dat op visueel gebied meer te bereiken valt omdat in de meeste goede versterkers al aardig wat gestabiliseerd wordt. neemt niet weg dat de meeste versterkers toch met een powerplant beter klinken. soms niet zo schokkend veel beter soms wel erg veel beter.
gewoon een kwestie van uitproberen.

de meeste voedingen e.d. voor video-apparatuur zijn meestal niet echt op het niveau als dat van audio. vandaar dat het mij logisch in de oren klinkt dat een dvd-speler of een projector er erg veel aan kan hebben. :wink:

adehaas
01-12-2004, 17:33
Als je tevreden zeer bent, waarom dan zo'n dure uitgave met waarschijnlijk een tegenvallend resultaat. Je verwachtingen zijn te hoog gespannen, vrees ik.

Arjen

Harry stadman
01-12-2004, 21:58
Als je tevreden zeer bent, waarom dan zo'n dure uitgave met waarschijnlijk een tegenvallend resultaat. Je verwachtingen zijn te hoog gespannen, vrees ik.

Arjen

ik lees het woord "waarschijnlijk".
dat zegt al genoeg denk ik.
laat het hem nu eens zelf uitproberen.
hij krijgt die filters op proef. :wink:

Ik persoonlijk weet al lang wat zo'n filter of powerplant kan uitmaken voor je set. :wink:

Olivier vd D.
01-12-2004, 22:06
Als je tevreden zeer bent, waarom dan zo'n dure uitgave met waarschijnlijk een tegenvallend resultaat. Je verwachtingen zijn te hoog gespannen, vrees ik.

Arjen
Terechte opmerking. Ik ben nogal perfectionistisch van aard en steek altijd veel tijd in het kijken en vergelijken. Ik duik er zogezegd helemaal in en wil gelijk alles in een keer perfect hebben. Gelukkig moet ik regelmatig van die dwang afwijken, omdat ik niet eindeloos geld kan uitgeven. Maar gedegen onderzoek kan er bij mij dus ook in resulteren dat ik afzie van een aankoop. In het geval van powerplants en netfilters ben ik echt niet zo makkelijk te overtuigen. De meningen zijn daarvoor te uiteenlopend. De prijzen van die dingen liegen er niet om. En voor dergelijke prijzen moet het bij mij wel dag en nacht verschil zijn. Ik ben wel zo realistisch dat dat er waarschijnlijk niet in zit. Maar goed, ik wil er wel wat van weten, horen en zien. Vandaar deze thread.

Harry stadman
01-12-2004, 22:24
Als je tevreden zeer bent, waarom dan zo'n dure uitgave met waarschijnlijk een tegenvallend resultaat. Je verwachtingen zijn te hoog gespannen, vrees ik.

Arjen
Terechte opmerking. Ik ben nogal perfectionistisch van aard en steek altijd veel tijd in het kijken en vergelijken. Ik duik er zogezegd helemaal in en wil gelijk alles in een keer perfect hebben. Gelukkig moet ik regelmatig van die dwang afwijken, omdat ik niet eindeloos geld kan uitgeven. Maar gedegen onderzoek kan er bij mij dus ook in resulteren dat ik afzie van een aankoop. In het geval van powerplants en netfilters ben ik echt niet zo makkelijk te overtuigen. De meningen zijn daarvoor te uiteenlopend. De prijzen van die dingen liegen er niet om. En voor dergelijke prijzen moet het bij mij wel dag en nacht verschil zijn. Ik ben wel zo realistisch dat dat er waarschijnlijk niet in zit. Maar goed, ik wil er wel wat van weten, horen en zien. Vandaar deze thread.

en juist daarom moet je juist ZELF gaan luisteren en uitproberen.

wie kan het anders beter beoordelen dan JIJZELF. :wink:

Ik krijg wel steeds meer de indruk dat mensen zonder ook maar enige ervaring maar mee zitten te praten(ook in andere audio-threads).
ik durf er om te verwedden dat 99% niet eens weet wat een powerplant is of een netfilter en zeker niet eens eentje echt werkend heeft gezien of gehoord. :? :roll: :lol:

het valt mij erg op dat er weinig technische kennis heerst maar wel (harde) uitspraken worden gedaan.
:roll:

moondust:

als je sceptisch bent is het alleen maar gunstig toch. mocht je wel voldoende verbeteringen kunnen waarnemen(horen), kan het alleen maar meevallen en zal je vreugde alleen maar doen stijgen. :wink:

G. Zandman
02-12-2004, 14:40
Ik krijg wel steeds meer de indruk dat mensen zonder ook maar enige ervaring maar mee zitten te praten(ook in andere audio-threads).
ik durf er om te verwedden dat 99% niet eens weet wat een powerplant is of een netfilter en zeker niet eens eentje echt werkend heeft gezien of gehoord. :? :roll: :lol:

het valt mij erg op dat er weinig technische kennis heerst maar wel (harde) uitspraken worden gedaan.


Hallo Harry,

Helemaal mee eens, er zijn een boel mensen die denken dat het allemaal niet zo veel uitmaakt of je een goede stroom voorziening hebt of niet.

Ik durf te stellen dat een goede stroomvoorziening, beginnende bij goede powerkabels, meer doet met je set dan interlinks !

Let wel ik zeg niet dat interlinks geen drol uitmaken, maar een goede stroom voorziening maakt onzettend veel uit en dat heb ik niet van een ander :wink:


Groet,

Gerrit

adehaas
02-12-2004, 15:00
Medeforummers,

Ik zeg niet dat een goede stroomvoorziening onzin is, maar vaak heb je te hoog gespannen verwachtingen. Ik heb zelf wel ervaring met netfilters en powercables. In mijn geval is niets hoorbaar, maar de porwercables laat ik weker zitten, want die zijn goed afgeschermd. Ik zou in dit geval eerst onderzoeken hoe goed de stroomvoorziening is. Dan pas gaan kijken wat je eraan kan doen.

groeten, Arjen

Edgar Smit
02-12-2004, 16:35
Ik denk zelf dat je alles in het juiste perspectief moet zien. Iemand die getrained is in "luisteren" naar muziek/films, zal meer verschil horen met/zonder powerplant en/of filter dan een ongetrained iemand.

Daarnaast, wat Harry al zei, zijn er nog de verschillen tussen de diverse receivers en hun beinvloeding van een powerplant.
Maar klopt het dan ook dat ik mag aannemen dat een "goede" receiver meer invloed zal hebben dat een simpele omdat er ook betere componenten inzitten? Of heeft juist de goedkopere receiver meer voordeel van een powerplant omdat de componenten het maximale krijgen?
Een vraag dus, en geen harde bewering :wink: :wink:

Harry stadman
02-12-2004, 17:14
Ik denk zelf dat je alles in het juiste perspectief moet zien. Iemand die getrained is in "luisteren" naar muziek/films, zal meer verschil horen met/zonder powerplant en/of filter dan een ongetrained iemand.

Daarnaast, wat Harry al zei, zijn er nog de verschillen tussen de diverse receivers en hun beinvloeding van een powerplant.
Maar klopt het dan ook dat ik mag aannemen dat een "goede" receiver meer invloed zal hebben dat een simpele omdat er ook betere componenten inzitten? Of heeft juist de goedkopere receiver meer voordeel van een powerplant omdat de componenten het maximale krijgen?
Een vraag dus, en geen harde bewering :wink: :wink:

edgar:

zeker een goede vraag. :wink:

een goede versterker heeft meestal een betere transparantie dan een minder goede. dit betekend dat je op een "iets" duurdere versterker gemakkelijker alle instrumenten, stemmen e.d. kunt waarnemen.veranderingen vallen hierdoor ook gemakkelijker op.

neemt niet weg dat ook minder dure versterkers veel baat erbij kunnen hebben.

2de vraag:

ja, het bewust luisteren naar en genieten van muziek zijn 2 verschillende dingen.

beide zijn noodzakelijk mijns inziens.

als je een set samenstelt zul je een paar eisen voor jezelf in gedachten hebben. om je set goed samen te stellen zul je moeten luisteren naar het gereproduceerde geluid. bevalt het je of niet, is het te warm of te schel.
hier kun je dan eventueel nog wat aan veranderen om tot de balans te komen die je zoekt.

in het engels hebben ze er een mooi woord voor: sinergy.

dit betekend dat elk onderdeel elkaar ondersteunt of verbeterd om tot het beste resultaat te komen.

om dit te bereiken zul je toch moeten matchen, kabels uitproberen e.d.

als je je set goed hebt uitgezocht naar jouw smaak heeft het net dat beetje extra(sinergy) en sprankelt de muziek.

pas dan kun je ook daadwerkelijk het kritisch luisteren laten varen en vollop gaan genieten van je muziek. :wink:
als het allemaal klopt verdwijnt de apparatuur en hoor je alleen nog de mooie klanken, waaruit muziek bestaat. de muziek voert je mee naar een andere wereld. :wink:

het klinkt haast poetisch maar dat is het ook. een goede set kan de emotie en gevoel beter overbrengen. hierdoor raak je meer betrokken bij de muziek. :wink:

reken er maar op dat je nog meer van je favoriete muziek gaat genieten wanneer die sinergy er is! dit geldt voor alle prijsklasses.
:wink:

P.s.
Ik noemde geen namen toch :?: :wink:

Harry stadman
02-12-2004, 17:21
Medeforummers,

Ik zeg niet dat een goede stroomvoorziening onzin is, maar vaak heb je te hoog gespannen verwachtingen. Ik heb zelf wel ervaring met netfilters en powercables. In mijn geval is niets hoorbaar, maar de porwercables laat ik weker zitten, want die zijn goed afgeschermd. Ik zou in dit geval eerst onderzoeken hoe goed de stroomvoorziening is. Dan pas gaan kijken wat je eraan kan doen.

groeten, Arjen

vreemd genoeg heb ik altijd nog een verandering op kunnen merken. positief danwel negatief.

er zijn zeker ook dingen die het negatief kunnen beinvloeden.

Ik kan er verder niet over oordelen. ik weet niet wat JIJ hoort. IK weet alleen wat ik hoor. Ik hoor vrij gemakkleijk verschillen. :wink:

probeer eens een nog hogere prijsklasse. mischien ga je dan wel verschillen horen? het kan ook zijn dat je al je limiet van je set hebt bereikt. :wink:

daarnaast is er bij topicstarter al geconstateerd dat zijn stroomvoorziening zeker niet optimaal is. :wink: :roll:

Christiaan Sauer
03-12-2004, 00:09
Wel grappig.
In het begin dat ik mijn Denon had was ik zeer ontevreden over mijn geluid. Tegenwoordig daarin tegen ;)
Maar toen ik hem net had heb ik bij wijze van test even met een netefilter er tussen gezeten, en daar hoorde ik geen verschil ten opzichte van zonder netfilter. Ik ben benieuwd of ik verschil zou horen met dure elektriciteitsaanpassingen. Goede kabels, goede stroomvoorziening, etc.
Alleen, zie dat maar eens te proberen in je eigen huisje ;)

Edgar Smit
03-12-2004, 09:34
@Harry, nee idd, maar ik d8voor de zekerheid maar even duidelijk maken dat ik een vraag had.
Bedankt ook voor je antwoord, het begint zo langzamerhand allemaal duidelijk te worden. :wink:

Olivier vd D.
03-12-2004, 09:48
Ik heb de dealer van ExactPower powerplants in Nederland gemaild met een paar vragen. Met zijn toestemming post ik deze met de antwoorden hier.


1. Is de EP15A geschikt voor het Nederlandse elektriciteitsnet?
Jazeker: Inclusief "goedkeuring". Geen enkel probleem.
2. Wat zijn uw ervaringen met de EP15A?
Zeer bijzonder. Wij zijn de voormalig distributeur van Tice, en waren al lang op de hoogte van het fenomeen: netvervuiling en de nadelige klankmatige gevolgen... Met het ExactPower product hebben we echter een zeer veelzijdig, grondig werkend en bijzonder product in ons programma verkregen. U weet wellicht ook dat wij tevens distributeur zijn van enkele High end merken (o.a. Krell, Conrad Johnson, Audia) en te maken hebben met zeer kritische klanten die een heel vermogen uitgeven aan hoogkwalitatieve apparatuur, en simpel weg de allerbeste omstandigheden eisen. ExactPower is dermate krachtig, dat deze doorgaans zeer dure apparatuur ook daadwerkelijk optimaal uit de verf komt! Men wint aan rust, transparantie, controle, precisie en muzikaliteit en dat zijn behoorlijke winsten. Wat op zal vallen is dat men veel minder luid kan spelen zonder enige informatie in te boeten (zelfs in dynamisch gedrag). Sta overigens niet vreemd te kijken dat bijvoorbeeld luidsprekers opnieuw gepositioneerd moeten worden, omdat het muzikaal en dynamisch rendement doorgaans sterk verbetert! Wij gebruiken de EP15A altijd in onze High End demo ruimte.
3. Is de EP15A geschikt om mijn Home Cinema (7 x 90Watt receiver, full range speakers, 200Watt subwoofer en een projector) zonder comprissen te voorzien van schone stroom?
In onze High End ruimte lukt het me zelfs om Krell FPB350MCx monoblokken (forse eindversterkers) inclusief volledig front end aan te sluiten op de EP15A, zonder deze in verlegenheid te brengen... Vermoedelijk is de EP15A (in staat om 23 Ampère piek-piek te leveren!) meer dan toereikend voor Uw installatie. Op het HT forum vind je Jaco die met een hele grote HT setup met deze ExactPower producten speelt. Hij is van huis uit zeer sceptisch maar heeft de effecten van ExactPower als zeer groot omschreven!
4. Wat kost de EP15A bij u?
De ExactPower EP15A kost in Nederland € 1800,= Euro en is verkrijgbaar in zilver of zwart.

Hopende Uw vragen in volledigheid te hebben beantwoord, verblijf ik met muzikale groet,

Marcel van Overbeek
Dé Hifiwinkel
Eindhoven
+31(0)402113388
mvoverbeek@chello.nl

Christiaan Sauer
03-12-2004, 09:54
Ik weet niet of Jaco het heel erg leuk vindt dat hij met naam en toenaam in de quote staat ;) Geen flauw benul van, maar op htforum.nl kom ik hem nooit ergens anders tegen dan Jaco. Misschien even zijn achternaam wegvissen?

Olivier vd D.
03-12-2004, 09:58
Ik weet niet of Jaco het heel erg leuk vindt dat hij met naam en toenaam in de quote staat ;) Geen flauw benul van, maar op htforum.nl kom ik hem nooit ergens anders tegen dan Jaco. Misschien even zijn achternaam wegvissen?
Bedankt voor de opmerking, ik heb direct zijn achternaam verwijderd.

Harry stadman
03-12-2004, 10:50
Ik heb de dealer van ExactPower powerplants in Nederland gemaild met een paar vragen. Met zijn toestemming post ik deze met de antwoorden hier.


1. Is de EP15A geschikt voor het Nederlandse elektriciteitsnet?
Jazeker: Inclusief "goedkeuring". Geen enkel probleem.
2. Wat zijn uw ervaringen met de EP15A?
Zeer bijzonder. Wij zijn de voormalig distributeur van Tice, en waren al lang op de hoogte van het fenomeen: netvervuiling en de nadelige klankmatige gevolgen... Met het ExactPower product hebben we echter een zeer veelzijdig, grondig werkend en bijzonder product in ons programma verkregen. U weet wellicht ook dat wij tevens distributeur zijn van enkele High end merken (o.a. Krell, Conrad Johnson, Audia) en te maken hebben met zeer kritische klanten die een heel vermogen uitgeven aan hoogkwalitatieve apparatuur, en simpel weg de allerbeste omstandigheden eisen. ExactPower is dermate krachtig, dat deze doorgaans zeer dure apparatuur ook daadwerkelijk optimaal uit de verf komt! Men wint aan rust, transparantie, controle, precisie en muzikaliteit en dat zijn behoorlijke winsten. Wat op zal vallen is dat men veel minder luid kan spelen zonder enige informatie in te boeten (zelfs in dynamisch gedrag). Sta overigens niet vreemd te kijken dat bijvoorbeeld luidsprekers opnieuw gepositioneerd moeten worden, omdat het muzikaal en dynamisch rendement doorgaans sterk verbetert! Wij gebruiken de EP15A altijd in onze High End demo ruimte.
3. Is de EP15A geschikt om mijn Home Cinema (7 x 90Watt receiver, full range speakers, 200Watt subwoofer en een projector) zonder comprissen te voorzien van schone stroom?
In onze High End ruimte lukt het me zelfs om Krell FPB350MCx monoblokken (forse eindversterkers) inclusief volledig front end aan te sluiten op de EP15A, zonder deze in verlegenheid te brengen... Vermoedelijk is de EP15A (in staat om 23 Ampère piek-piek te leveren!) meer dan toereikend voor Uw installatie. Op het HT forum vind je Jaco die met een hele grote HT setup met deze ExactPower producten speelt. Hij is van huis uit zeer sceptisch maar heeft de effecten van ExactPower als zeer groot omschreven!
4. Wat kost de EP15A bij u?
De ExactPower EP15A kost in Nederland € 1800,= Euro en is verkrijgbaar in zilver of zwart.

Hopende Uw vragen in volledigheid te hebben beantwoord, verblijf ik met muzikale groet,

Marcel van Overbeek
Dé Hifiwinkel
Eindhoven
+31(0)402113388
mvoverbeek@chello.nl

precies de veranderingen die ik ook heb omschreven. :wink:

het mooie van deze powerplant ten opzichte van die van ps audio is dat hij ook meegroeit met je ht/audio set.

bij ps audio moet je een aanschaffen naar je wattage(hoeveel watt je ongeveer verbruikt). deze kun je tot 1500 watt volledig belasten. :wink:
met andere woorden: het is een eenmalige aanschaf, wat de prijs nog enigzins zal verzachten.

christiaan:

nogmaals: er zijn filters en er zijn filters. er zijn powerplants en er zijn powerplants. :wink:

Ik heb ook materialen gehoord die niets uitmaken en materialen gehoord die wel veel impact (positief) hadden. het blijft uitproberen. :wink:

voor zover mijn kennis rijkt zijn deze twee(ps audio en de exaxtpower powerplant) op dit moment een van de beste op de markt in deze prijsklasse. :wink:

Ik zal nog even wat termen voor jullie omschrijven:
rust, transparantie, controle, precisie, muzikaliteit en dynamiek.

rust: spreekt voor zich.

transparantie:
de mate van hoe diep je in een geluidsopname kunt kijken/horen. in de breedte en diepte. bij erg goede versterkers kun je zelfs horen hoe groot de opname studio is geweest e.d. dit heet transparantie.

controle spreekt voor zich.

precisie: hoe nauwkeurig wordt een instrument op zijn plaats gezet in bijv. een orkest. staat de drummer ook inderdaad helemaal achter en de zanger voor de ander bandleden. precisie heeft ook te maken met de mate van nauwkeurigheid van het weergeven van de tonen en stemmen e.d.

Muzikaliteit: spreekt ook voor zich lijkt mij.

dynamiek:
erg belangrijk voor muziek. hoe snel kan een versterker een puls weergeven. hoe sneller hij dat kan, hoe nauwkeuriger hij snelle en felle aangeslagen instrumenten kan weergeven of bijv. intonaties van stemmen. hoe sneller hij dit kan, hoe nauwkeuriger het origineel wordt benaderd. :wink:

Ik denk dat nu echt alles wel duidelijk zal moeten worden. :wink:

ook wat betreft audio-apparatuur en accessoires.
met name op het gebied van accessoires is een groot aantal producten verkrijgbaar. de ene verhoogt wel het geluigdsgenot, de andere bijna niet of helemaal niet. :wink:

accessoires waarvan ik persoonlijk vind dat zij wel bijdragen aan meer luisterplezier:

powerplant/netfilter
goede powerkabels
goede interlinks.

Olivier vd D.
07-12-2004, 14:02
Van Sinterklaas heb ik afgelopen weekend een stekkerbak gekregen (met overspanningsbeveiliging). Voor mijn stereo-set had ik al een dergelijke stekkerbak met een goedkoop netfilter. Ik vond het al niet helemaal lekker klinken, maar dacht dat dat lag aan de tweeters die mijn zoontje een keer heeft ingedrukt (waarna ik ze heb uitgedeukt, maar je ziet er nog wel iets van). Echter, toen ik net de stekkerbak met netfilter verving voor de stekkerbak van Sinterklaas, wist ik niet wat ik hoorde. Het geluid was ineens veel opener, alsof er een gordijn was weggehaald. De scherpte in het hoog was weg en de diepte in het laag was enorm verbeterd. Ik kan niet anders concluderen dan dat het (goedkope) netfilter een bijzonder nadelig uitwerking had op het geluid. Ik ben blij dat ik dat eens aan den lijve heb ondervonden. Verdorie maanden geluisterd naar een onvolmaakt geluid....en ik maar twijfelen of er wat mis was. Ik was echt in de veronderstelling dat het netfilter alleen maar beter kon zijn. Geen moment gedacht dat het nadelig zou werken.

Dit wilde ik jullie toch ff niet onthouden...

Edgar Smit
08-12-2004, 10:27
bedankt voor je ervaring, lijkt me toch handig voor sommigen.
Toch een vraagje, je zegt dat je set nu beter klnikt, maar is dat ook zo ten opzichte van direct uit stopcontact?
dus, klinkt je set beter MET de stekkerbak ten opzichte van je stekker zo in de muur?
Ik zit zelf namelijk ook te denken aan de aanschaf van zo'n bak, maar als de geluidskwaliteit alleen verbeterd tov een netfilter (die heb ik nu niet) heeft het voor mij geen zin, vandaar.

A3aan
08-12-2004, 10:37
Toch een vraagje, je zegt dat je set nu beter klnikt, maar is dat ook zo ten opzichte van direct uit stopcontact?
dus, klinkt je set beter MET de stekkerbak ten opzichte van je stekker zo in de muur?Kan me niet voorstellen dat dat (positief) uitmaakt, t is een stekkerbak met (slechts) overspanningsbeveiliging.
D.w.z. dat als de spanning te hoog wordt een zekeringetje o.i.d. doorbrandt and that's it. Ik wil niet zeggen onzin, maar verwacht geen verbetering van de stroom en dus ook niet van het geluid.

Edgar Smit
08-12-2004, 13:45
Toch een vraagje, je zegt dat je set nu beter klnikt, maar is dat ook zo ten opzichte van direct uit stopcontact?
dus, klinkt je set beter MET de stekkerbak ten opzichte van je stekker zo in de muur?Kan me niet voorstellen dat dat (positief) uitmaakt, t is een stekkerbak met (slechts) overspanningsbeveiliging.
D.w.z. dat als de spanning te hoog wordt een zekeringetje o.i.d. doorbrandt and that's it. Ik wil niet zeggen onzin, maar verwacht geen verbetering van de stroom en dus ook niet van het geluid.

dat idee heb ik dus ook, maar omdat moondust zegt dat het met NETfilter slechter klonk, vroeg ik me gewoon af of die box ertussen dan nog wat uitmaakt of niet. Het lijkt mij van niet, maar Moondust kan dat mooi voor mij beoordelen was mijn uitgangspunt :wink:

gvdl
08-12-2004, 15:45
Ik heb in het verleden gewerkt met netfilters en ontstoorders en kon totaal geen verbetering vaststellen. Ik praat hier wel over produkten van max. 50 €.

Olivier vd D.
08-12-2004, 16:23
bedankt voor je ervaring, lijkt me toch handig voor sommigen.
Toch een vraagje, je zegt dat je set nu beter klnikt, maar is dat ook zo ten opzichte van direct uit stopcontact?
dus, klinkt je set beter MET de stekkerbak ten opzichte van je stekker zo in de muur?
Ik zit zelf namelijk ook te denken aan de aanschaf van zo'n bak, maar als de geluidskwaliteit alleen verbeterd tov een netfilter (die heb ik nu niet) heeft het voor mij geen zin, vandaar.
Ik heb het woord "netfilter" gebruikt omdat er in het Duits "Netzfilter" op staat. Eronder staat een grafiekje met "Dämpfung" (0,1Hz tot 10MHz) erbij en dat klinkt veel akeliger. Het is dus geen netfilter speciaal voor audiotoepassingen. Ik wist er destijds helemaal niets van en nam automatisch aan dat het een positieve toegevoegde waarde zou hebben voor het geluid. Niet dus, blij dat ik dat nu weet.

Maar met betrekking tot jouw vraag. Uit de muur is het geluid hetzelfde als uit de nieuwe stekkerbak. Het is ook een gewone stekkerbak, geen hele zware kwaliteit ofzo.

DeeVeeDee
08-12-2004, 22:08
Voor degene die zijn geluidskwaliteit wil verbeteren kan eens op de site van IsoTek (http://www.isotektechnologies.com/index.asp) een kijkje nemen. De diverse producten worden via Monitor Audio NL (http://www.monitoraudionederland.nl/) in Nederland op de markt gebracht. Schijnt heel erg goed spul te zijn. Het kost wel wat, maar dan heb je ook iets.

Christiaan Sauer
08-12-2004, 23:06
Isotek G2 Vision (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=18318.0)
;)