PDA

Bekijk de volledige versie : Vragen over receivers/amps en over proscan



Falch
03-12-2004, 22:04
Ik heb een aantal vragen over receivers/amplifiers, en ook over progressive scan.

Ten eerste, wat is precies het verschil tussen een receiver en een amplifier? Ik dacht dat het iets te maken had met het wel of niet hebben van een tuner, of is het iets compleet anders? En specifieker, wat is het verschil tussen een AV-receiver en een multichannel receiver?

En over progressive scan: is dat HDTV? Zo niet, wat is het dan wel, en is het de moeite waard een dvd-speler en tv met progressive scan aan te schaffen?

Christiaan Sauer
04-12-2004, 01:16
Het reciever amp verhaal klopt.
Een amp met een tuner aan boord is een receiver.
Een receiver zonder tuner (theoretisch dus onmogelijk) is een amp.
Een AV-Receiver heeft audio en video (AV ;))afdelingen. Een multichannel is ingericht op audio.
Progressive scan is geen HDTV ;)

Falch
04-12-2004, 10:25
Ah, thx voor de antwoorden Christiaan, dat maakt het alweer een stuk duidelijker.

En over progressive scan: wat is het dan wel, en is het interessant om rekening mee te houden bij het kopen van een tv? Ik ben namelijk op zoek naar een breedbeeld 32 inch en kwam bij de Panasonic 32PX30 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=940|610|602|601|4|1), die daar over beschikt. Dat terwijl de meeste tv's in de prijsklasse 1000 - 1500 euro daar niet over beschikken.

JCL
04-12-2004, 12:26
Ah, thx voor de antwoorden Christiaan, dat maakt het alweer een stuk duidelijker.

En over progressive scan: wat is het dan wel, en is het interessant om rekening mee te houden bij het kopen van een tv? Ik ben namelijk op zoek naar een breedbeeld 32 inch en kwam bij de Panasonic 32PX30 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=940|610|602|601|4|1), die daar over beschikt. Dat terwijl de meeste tv's in de prijsklasse 1000 - 1500 euro daar niet over beschikken.

Kijk.

Beeld is opgebouwd uit lijnen, horizontale lijnen zelfst :wink:
Nu wordt bij normaal beeld de lijnen half om half in de frame opgebouwd. Eerst even 1, 3, 5, 7, 9 en in het volgende frame 2, 4, 6, 8, 10. Dit principe noemen we Interlaced (of hoe je dat maar mag spellen...).

Nu zitten er bij PAL 24 frames in een seconde dus het maakt allemaal geen bal uit dat je maar steeds de helft ziet. Maar, bij beamers en andere grote manieren van projecteren (of plasma's LCD's whatever) gaat dit wel verschil maken. Daarom hebben ze het principe vanPprograsive Scan bedacht. Die berekent alle beeldlijnen tegelijk en geeft ze allemaal tegelijk weer. Daarom krijg je scherper beeld. Zeker op een groot scherm is dit wel makkelijk omdat het al zo ver is uitgerekt.

Nu het HDTV verhaal.

Je hebt 720P (progresive) en 1080i (interlaced). Bij 720P heb je een resolutie van 720X1280 als ik het even snel uit mijn hoofd zeg. Alle beeldlijnen worden tegelijk op het scherm getoond.

Omdat 1080i een resolutie heeft van 1920X1080 kan de hardware het niet aan om dat direct weer te geven, daar wordt het dus wel weer om en om gedaan, maar omdat de res zo hoog ligt maakt het daar weer niet zo gek veel uit.

Hopelijk klopt alles wat ik heb gezegd, ik heb iig altijd gedacht dat het zo werkt.

Falch
04-12-2004, 13:16
Thx JCL. Als ik het goed begrijp is het dus niet erg interessant om bij een CRT van 32 inch veel nadruk te leggen op de progressive scan optie bij het maken van een aanschafkeuze?

En dan nog een follow-up vraag (ik blijf zeuren :D ): Is het verschil in beeldkwaliteit tussen RGB scart en component zodanig dat het de moeite is om een tv te vinden die een component-aansluiting heeft, ook al gaat er geen progressive scan signaal doorheen? Mijn dvd speler beschikt namelijk dus niet over proscan, maar wel over een component output.

JCL
04-12-2004, 13:49
Thx JCL. Als ik het goed begrijp is het dus niet erg interessant op bij een CRT van 32 inch veel nadruk te leggen om de progressive scan optie bij het maken van een aanschafkeuze?

En dan nog een follow-up vraag (ik blijf zeuren :D ): Is het verschil in beeldkwaliteit tussen RGB scart en component zodanig dat het de moeite is om een tv te vinden die een component-aansluiting heeft, ook al gaat er geen progressive scan signaal doorheen? Mijn dvd speler beschikt namelijk dus niet over proscan, maar wel over een component output.

Hmmm, als je DVD speler geen PS aankan dan kun je dat helemaal uit de hoofd zetten. Altijd aangenomen dat component alleen voor beamers enzo opgaat, maar daar ben ik helemaal niet zeker van. Weet iig wel dat je prima een TV (en zeker in die prijsklasse) met RGB Scart kunt aansluiten. Overgens zou ik als ik jou was eens kijken naar de Sony 32" FQ lijn, dat is ERG mooi speelgoed!!!

PS zie je wel op een CRT TV maar voor een leek en ook een redelijk getraind oog is het niet zichtbaar, ken maar heel erg weinig, of eigelijk 1 iemand die het kan zien. Maar die heeft ook echt een belachelijk dure HT dus die is wel heel erg kieskeurig.

Falch
04-12-2004, 13:59
Aha, bedankt voor de opheldering.

Zelf had ik ook al even gekeken naar de FQ lijn van Sony, vooral de KV-32FQ86 (http://www.sony.nl/ShowProduct.do?site=odw_nl_NL&category=TVP+Widescreen+16x9+TV&product=KV-32FQ86) sprong in 't oog.

Herjan
05-12-2004, 00:12
Een AV-Receiver heeft audio en video (AV ;))afdelingen. Een multichannel is ingericht op audio.
In theorie heb je volkomen gelijk. Helaas is de praktijk anders. Winkels en verkopers gebruiken beide benamingen volkomen willekeurig. Staat dus ergens in een folder "multichannel receiver", dan kun je (zeker bij goedkopere zaken en groothandels) er bijna zeker van zijn dat het een doodnormale AV-receiver is. Pure audio-multichannels zie je niet tot nauwelijks. Meestal zijn dit dan de meerkanaals-eindversterkers. AMP's dus, en geen receivers. Bovendien het hogere prijssegment...

Christiaan Sauer
05-12-2004, 00:33
En ik ben het weer helemaal met jou eens.
Alleen, in mijn ogen (wat uiteraard niet heilig hoeft te zijn :mrgreen:) zijn het niet de winkels en de verkopers die de benamingen bepalen ;) Dat zullen voor mij zeker de komende tijd nog wel de fabrikanten zijn.
De echte meerkanaals versterkers zonder tuner ed aan boord kom je idd niet zo verschrikkelijk vaak tegen.
Een mooi voorbeeld daarvan is wel de Pioneer AX10i
Maar ok, die kost ook meteen even een ruwe 4500 euro ;) Niet voor iedereen wisselgeld vrees ik....
Bij oa Onkyo zie je dat de toplijn versterking ook gewoon receiver is.
De TX-NR5000E (http://www.onkyo.net/uk/cms/products/home/av_rec/TX-NR5000E/index.htm) is bijvoorbeeld ook gewoon een receiver.

edit

Marantz maakt ook erg mooi spul. De PS-17 heeft ook leuke functies ;)
Het is een twee kanaals versterker, maar wel met de voorversterking voor een 6 kanaals eindbak. Er is dus zonder enig probleem een 6 kanaals opstelling te maken met deze twee kanaals integrated.
En dan heb je meteen een volledige multichannel amp zonder tuner ;)
click (http://www.marantz.com/p_product.cfm?id=564&cont=e&line=ava&cat=hf&series=pre)
http://www.marantz.com/image/products/e_ps17_med.gif

Herjan
05-12-2004, 00:37
Alleen, in mijn ogen (wat uiteraard niet heilig hoeft te zijn :mrgreen:) zijn het niet de winkels en de verkopers die de benamingen bepalen ;) Dat zullen voor mij zeker de komende tijd nog wel de fabrikanten zijn.
Breek me de bek niet open over de zogenaamde S-VHS aansluitingen! Wie er schuldig aan is maakt me niet eens uit, maar 't blijft een schande!