PDA

Bekijk de volledige versie : Gitaarversterker als SUB een tweetal vraagjes.



D'Mon
05-12-2004, 00:56
Ik heb hier een Gitaarversterker (Peavey - Transtube® Rage® 158) staan, met een aansluiting voor externe geluidsbronnen zoals CD-spelers e.d.. Deze aansluiting geeft het signaal rechtstreeks door aan de box. De aansluiting wordt gemaakt met een grote koptelefoonplug.

Ik heb nu met wat knutselwerk een kabeltje gemaakt die van een male tulpplug naar een kleine koptelefoonplug loopt. En boven wonder dit werkt ook nog. Ik had hem even naast de bank gezet om te testen. Als test heb ik Matrix Revolutions er ingegooid. Ik zat te shaken op de bank. De bassen waren goed voelbaar. NICE!

Het enige probleem heb ik dat er een irritante brom zit op de box. Welke ophoud als ik de kabel uit de box haal.

Zijn er goed afgeschermde kabeltjes die van male tulp plug naar grote koptelefoon plug lopen? Of is er een mogelijkheid om mijn eigen kabeltje goed af te schermen zodat ik die brom niet meer hoor?

Wat is de beste plek om een subwoofer neer te zetten?

Ik weet dat een Gitaarversterker volgens audiofanaten een bagger SUB is, maar ik heb het geld even niet om er 1 te kopen. Wat ik heb gedaan is vloeken in de kerk, maar ik hoop dat jullie aardig blijven :oops: [/i]

Martin Stanneveld
05-12-2004, 01:20
Die brom krijg je er niet uit, welke kabel je ook pakt.

Correct me if i'm wrong...

D'Mon
05-12-2004, 02:15
Raar want als ik de kabel er uittrek is de brom weg.

Met een niet beschermde gitaarsnoer en mijn elecktrische gitaar kan ik als ik goed sta de russische radio ontvangen. Daarom heb ik voor het gitaar spelen een beschremde gitaarsnoer gehaald.

PM
05-12-2004, 14:48
Heb je de aders goed van elkaar gescheiden in de pluggen? Het kan zijn dat deze contact maken en daarmee een brom veroorzaken.
Wat ook kan helpen is beide apparaten op hetzelfde stopcontact aansluiten. Je kan ook voor de zekerheid even je antenne kabel uit je receiver (?) halen, die kan ook wel eens een brom veroorzaken.
Heb je de brom ook als de kabel niet aan de receiver zit?

A3aan
06-12-2004, 09:07
Een goed afgeschermd snoer (laten) maken moet de oplossing zijn (zorg dan ook voor goede pluggen). Of tulp-naar-mono-jack bestaat van 'goede' merken weet ik niet.
Wat verder kan helpen is inderdaad het aansluiten van 220V op dezelfde of juist een andere groep, of vaak ook (simpeler) van één van beide apparaten de 220V-stekker omdraaien.

Overigens: een mooie creatieve oplossing! (als het een buizenversterker is zou het mij niets verbazen als je nog een best goede sound (licht gekleurd) hebt ook!!)

Tom Rood
06-12-2004, 11:46
Je hebt een grote kans dat als je de stekkers van bijde apparaten in de zelfde groep (liefst zelfde contaktdoos) steekt dat het al een heel stuk minder is ...verder ben ik bang dat je de brom nooit helemaal weg krijgt ,het blijft een gitaar versterker en geen sub natuurlijk..

D'Mon
06-12-2004, 18:01
Vandaag een betere kabel gehaald. Profigold by Bandridge. Speciale kabel voor de Subwoofer. Om het aan te sluiten heb ik een koppelstukje gebruikt.

De brom is bijna helemaal weg. In rustige scenes wordt de hele lichte brom overstemd door het overige geluid.

Qua geluid is het met deze kabel stukken beter. De bassen komen beter uit en het klinkt behoorlijk vol. Ik merk wel dat de box de hele lage bassen niet aan kan. Je hoort dan een WOP geluid. LFE (als het zo heet) op -10db gezet en dat scheelt een behoorlijk stuk.

Vandaag ook even gekeken naar een sub. Het precieze merk weet ik niet meer, maar het moest €600,- kosten. Het laagst wat dat ding kon was 20Hz. Toch maar even flink door sparen voor een goede sub. Tot die tijd is mijn gitaarversterker de klos.

Wat is de beste plaats om een Sub neer te zetten?

A3aan
07-12-2004, 08:15
Wat is de beste plaats om een Sub neer te zetten?Ergens maakt het niet erg veel uit, omdat lage tonen veel minder richtinggevoelig zijn. Aan de andere kant ...
Een sub moet wat 'ruimte' hebben (zeg 20 cm rondom). Ik heb een sub lieftst zo recht mogelijk voor me.


XX XX
XX XX XX
FL XX FR
Ctr
XXX
XXX
XXX
SUB

mijn opstelling thuis: Fronts oorhoogte, Centre iets lager, sub daar weer vlak naast op de grond. Heeft natuurlijk ook alles te maken met kamerinrichting, keuzes qua looks etc.