PDA

Bekijk de volledige versie : B & W DM 305 geeft een raar geluid



Semafoor
06-12-2004, 13:19
Ik heb 2 hoofdluidsprekers van B & W DM 305
Eén daarvan geeft opeens een heel raar geluid (vooral op lagere volumes kan je bijna geen muziek door het gebrom en rare tonen heen horen). Ook bij hoge volumes is het geluid onzuiver.
Er komt een soort "roggel" en suis in voor, sommige tonen worden helemaal verdraaid of niet weergegeven. Erg irritant.
Het irritante geluid komt alleen maar uit de midden-en lage toon luidspreker. (de box is een 2 weg-systeem)
De tweeter werkt naar behoren. Ik heb de speaker vanochtend nog eens flink opengedraaid... maar geen verschil. Ook heb ik de defecte speaker op een andere versterker met andere kabels aangesloten.... hetzelfde brommende geluid.

Ik heb de boxen niet op extreemluide volumes open gehad... ze zijn dus niet overbelast geweest. Ik dacht dat B & W een goed merk was......maar ik heb ze pas 5 jaar. Ze staan de hele dag aan op een klein volume, als achtergrond radio.

Klinkt dit probleem bekend ? Hebben jullie misschien tips wat ik moet doen ? Ik zou erg teleurgesteld zijn als deze speakers nu al zijn afgeschreven !

Groeten Semafoor :cry:

Edgar Smit
06-12-2004, 15:22
Zo te horen is toch echt je speaker kaduuk.
Het klinkt alsof hij is opgeblazen, helemaal omdat hij op een andere receiver met andere kabel hetzelfde geluid maakt. Ik denk dat je dat zelf ook wel weet, maar het gewoon bevestigd wil zien, maar dat even terzijde. Nieuwe speaker(s) aanschaffen is de enige remedie in dit geval.

Semafoor
06-12-2004, 15:37
De speaker is nooit op harde volumes aangeweest. Hij is dus niet opgeblazen. Ik denk dat dan zeker ook mijn center-speaker (die over aanzienlijk minder vermogen beschikt) en in ieder geval de andere (identieke) front - speaker ook kapot moet zijn geweest. Nogmaals: ze staan nooit hard aan.
Ik heb de behuizing opengemaakt om te kijken naar een doorgrand draardje ofzo (je weet het maar nooit) echter niks gevonden.

Ik vind het ook gek, dat als ik de volumeknop nu flink opendraai, het geluid bijna zuiver is. Als hij is opgeblazen, is dit niet mogelijk. Of toch ? :wink:

rene0987
06-12-2004, 15:44
ik zou de speaker even mee nemen naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
meschien kunnen hun zien/horen wat er mis mee is en
kan het gewoon gemaakt worden voor een mooi prijsje.


verder is het een vreemd probleem meschien is er iets kapot gegaan op het vilter van de speaker zelf :?:

suc6 in ieder geval :)

A3aan
07-12-2004, 09:50
Ben het met eerdere sprekers eens dat het probleem in je box zit. Mogelijkheden zijn o.m.:
- Een slechte verbinding en/of draadbreuk
- een onderdeel van filter defect (electronica doet dat soms)
- conus defect (b.v. door vocht, vallen of spelende kids)
- clipping (zoals je zelf aangeeft onwaarschijnlijk, bovendien zijn tweeters daar veel gevoeliger voor, maar zeker weten doe je nooit) (volksmond: opgeblazen)
- fysieke onaardigheidjes, zoals een losse bevestiging o.i.d.
Omdat je zegt dat 't bij hogere volumes juist minder speelt zou ik vooral denken aan de eerste 3 mogelijkheden.
Sowieso is elk van deze mogelijkheden reparabel, eventueel d.m.v. vervanging van onderdelen. Waarschijnlijk daarom niet eens écht duur (vgl met de aanschaf dan).
Succes (ik ben niet jaloers)