PDA

Bekijk de volledige versie : Betere oorlogsfilms?



Pagina's : [1] 2

mark t
23-01-2002, 18:41
In een andere thread speelde iemand het klaar om n.a.v. de release van Black Hawk Down aan een heilige oorlogsfilmtrilogie te refereren. Deze zou dan bestaan uit Apocalypse Now, Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.

Aangezien we tegenwoordig een 'Offie' schijnen te hebben die zich bezighoudt met off-topic posts, open ik maar een nieuwe thread om hierover eens een discussie op gang te brengen. (Volgens de zoekfunctie is er nog geen thread die 'oorlogsfilm' bevat)

wat zijn de beste oorlogsfilms?

Naast de hierbovengenoemde titels denk ik dat er nog minimaal een paar films in dit rijtje thuishoren: The Deerhunter, Platoon, Das Boot en Stalingrad.

Wie vult aan? En welke oorlogsfilms vielen juist tegen?
(s.v.p. beperken tot oorlogsfilms. Dus geen actiefilms a la Invasion USA)

Dave
23-01-2002, 18:47
WOAD:

Full Metal Jacket :D :D :D :D


Toppertje!

Maar er zijn zoveel goede:

The Partiot
Saving Private Ryan
U-571
Tigerland
Platoon
(Small Soldiers ;) )


heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel :cool:

Luther Hartog
23-01-2002, 18:52
The Killing Fields

King Dingeling
23-01-2002, 18:54
In de nieuwe veronica TV gids die ik vandaag binnen kreeg staat de top20 van beste oorlogsfilms

Luther Hartog
23-01-2002, 18:55
Beter, wil die ff intikken hier?

Marco
23-01-2002, 18:57
In een andere thread speelde iemand het klaar om n.a.v. de release van Black Hawk Down aan een heilige oorlogsfilmtrilogie te refereren. Deze zou dan bestaan uit Apocalypse Now, Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.
Vraag, Heb jij Black Hawk Down dan gezien? Want anders kan je niet beoordelen dat BHD slechter of beter is dan Apocalypse Now of Full Metal Jacket. Aan de director van BHD zal het zeker niet aan liggen. Ridley Scott, misschien heb je aanmerkingen aan de producers: Jerry Bruckheimer (Pearl Harbor) en Simon West (Tomb Raider). Het wordt zo wie zo al een druk jaartje kwa oorlogfilms. Binnenkort komt Windtalkers (John Woo & Cage) en We Were Soldiers (Randall Wallace & Mel Gibson) in de bioscopen.

Persoonlijk: Full Metal Jacket en SPR. Maar de top war movie is en blijft Schindler's List.

Olivier Laemont
23-01-2002, 19:02
Saving Private Ryan, The Thin Red Line en Three Kings als absolute toppers.

Casualties of War, The Patriot, Platoon, U-571, Enemy at the Gates zeer dicht op de hielen.

En ook van Pearl Harbor heb ik ferm genoten.

Braveheart ook een superfilm en kan volgens mij ook als oorlogsfilm beschouwd worden.

Olivier Laemont
23-01-2002, 19:05
Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt.

Marco
23-01-2002, 19:07
King Dingeling maakte een opmerking over de top20 van beste oorlogsfilms. Niet iedereen heeft de Veronica gids.
Enfin, het maakt de keuze wat makkelijker denk ik. Wie is met het deze lijst eens/oneens?

20. The Empire Strikes Back :confused:
19. M*A*S*H
18. The Guns From Navarone
17. All Quiet From The Western Front
16. Stalingrad
15. Cross Of Iron
14. Paths Of Glory
13. Gallipoli
12. A Bridge Too Far
11. Bridge On The River Kwai
10. Soldaat Van Oranje
9. The Longest Day
8. Das Boot
7. Three Kings
6. The Dirty Dozen
5. Platoon
4. Patton
3. Full Metal Jacket
2. Saving Private Ryan
1. Apocalypse Now (Redux)

hitch_fan
23-01-2002, 19:17
Ik heb ooit op het andere nl forum een lange lijst geplaatst. Dezelfde lijst met enige aanvullingen en volgens persoonlijke voorkeur gewaardeerd:

Soldaat Van Oranje - *****
The Great Escape - *****
Stalag 17 - *****
Pork Chop Hill - ***
Too Late The Hero - *
Alexander Nevsky - *
Come And See - *****
MacArthur - ***
Midway - ***
Gettysburg - ****
Glory - *****
The Big Red One - ***
Kelly's Heroes - **
A Bridge Too Far - ****
Gallipoli - ***
All Quiet On The Western Front (1930) - ***
The Story Of GI Joe - ****
The Eagle Has Landed - ***
The Battle Of The River Plate - **
Waterloo - *
Reach For The Sky - ***
Above Us The Waves - ***
In Which We Serve - ****
We Dive At Dawn - ***
The Way Ahead - ***
The Caine Mutiny - ****
Run Silent, Run Deep - ***
Cross Of Iron - ***
The Bridge At Remagen - **
Die Bruecke - ***
Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben? - ****
Der Fuchs Von Paris - **
Der Stern Von Afrika - **
Des Teuffels General - ***
08/15 Deel 1t/m3 - ***
Bataan - **
Back To Bataan - ***
The Flying Leathernecks - **
Damn The Defiant - ****
The Patriot - **
Grand Illusion - ****
The Deer Hunter - ***
Flying Tigers - **
The Fighting Seabees - ***
Mister Roberts - *****
In Harms Way - ***
Hell Is For Heroes - **
The Bridges At Toko-Ri - ***
The Train - *****
Twelve O'Clock High - *****
The Sand Pebbles - ***
Von Ryan's Express - ***
Paths Of Glory - ****
They Were Expendable - *****
The African Queen - *****
Lawrence Of Arabia - *****
The Horse Soldiers - ***
Braveheart - ****
Operation Petticoat - ****
Catch 22 - **
The Green Berets - *
Full Metal Jacket - ***
The Sands Of Iwo Jima - ****
Halls Of Montezuma - **
The Young Lions - **
A Wing And A Prayer - **
Guadalcanal Diary - ***
Sahara - ****
MASH - ****
The Longest Day - *****
Patton - *****
Stalingrad - ****
Saving Private Ryan - *****
The Thin Red Line - ***
Barry Lyndon - ***
Memphis Belle - ***
Pearl Harbor - *
U-571 - *
Enemy At The Gates - ***
Platoon - *****
When Trumpets Fade - ***
Bridge On The River Kwai - *****
Tora! Tora! Tora! - ****
From Here To Eternity - *****
Guns Of Navarone - *****
The Dirty Dozen - ***
Apocalypse Now - *****
Empire Of The Sun - ***
Dr. Strangelove - *****
Das Boot - *****

Alle bovenstaande films zijn op R1 of R2 DVD verkrijgbaar.

Coming Soon in Februari op R1:

Cast A Giant Shadow - ***

Waarschijnlijk in Mei op R2:

The Dambusters - ****
Ice Cold In Alex - ****
The Cruel Sea - ****
The Colditz Story - ***
en een nieuwe special edition van The Great Escape - *****

* = slecht
** = middelmatig
*** = goed
**** = zeer goed
***** = meesterwerk

Alexander de Mol
23-01-2002, 19:22
Met de top 3 kan ik absoluut vrede hebben. De volgorde valt te betwisten. Opvallend is de hoge notering voor de excentrieke golfoorlogfilm 'Three Kings'. 'Three Kings' is weliswaar een goede en originele film maar in mijn beleving toch ondergeschikt aan klassiekers als 'Das Boot' en 'Bridge on the River Kwai'.
Daarnaast mis ik het zeer interessante 'Where Eagles Dare' met Richard Burton en Clint Eastwood in de Veronica lijst.

DrBob
23-01-2002, 19:25
hmm die top 20 van veronica vind ik een beetje vreemd. Onder oorlogsfilm versta ik persoonlijk een film over een oorlog (of een slag in een oorlog) die echt heeft plaats gevonden. Kan iemand het mee oneens zijn, maar ik vind die top 20 niet helemaal terecht... the empire strikes back is toch star wars???? sorry hoor, niet echt een fan van. M*A*S*H is een leuke serie, maar meer met oorlog als achtergrond. (of is er ook een film die M*A*S*H heet?

Hmm ik zat trouwens net verkeerdom te kijken (boven naar beneden) :rolleyes: maargoed, wat hierboven staat geldt nog steeds :D

hitch_fan
23-01-2002, 19:38
hmm die top 20 van veronica vind ik een beetje vreemd. Onder oorlogsfilm versta ik persoonlijk een film over een oorlog (of een slag in een oorlog) die echt heeft plaats gevonden. Kan iemand het mee oneens zijn, maar ik vind die top 20 niet helemaal terecht... the empire strikes back is toch star wars???? sorry hoor, niet echt een fan van. M*A*S*H is een leuke serie, maar meer met oorlog als achtergrond. (of is er ook een film die M*A*S*H heet?

Hmm ik zat trouwens net verkeerdom te kijken (boven naar beneden) :rolleyes: maargoed, wat hierboven staat geldt nog steeds :D

Ja, er is ook een film uit 1970 die MASH heet. De serie startte pas 2 jaar later en is min of meer gebaseerd op de film. In de serie speelde 1 acteur zelfs dezelfde rol als in de film - Gary Burghoff als Radar.

Waarom zouden de avonturen van het Mobile Army Surgical Hospital 4077 ten tijde van de oorlog in Korea niet tot het oorlogsfilmgenre horen? Er wordt genoeg geschoten en er vallen zeker genoeg doden en gewonden.

System 3rror
23-01-2002, 19:45
Ik heb nog een aantal aanvullingen! Let wel, deze moeten nog in de bios komen:

- We were Soldiers (Mell Gibson)
- Harts War (Bruce Willis)
- Windtalkers (Nicolas Cage)

Ik had ergens een hele lijst met oorlogs films, deze ben ik even kwijt, zodra ik hem gevonden heb volgen er nog meerdere die gaan komen!

LEON
23-01-2002, 19:51
De Films die jullie nu allemaal opnoemen zijn natuurlijk allemaal erg goede films (meeste)

Maar de beste oorlogsfilm van dit moment (serie +- 10 uur)

Vind ik toch BAND OF BROTHERS van Steven Spielburg

Over de invasie tot aan het eind van het derde rijk.

Het is al a SAVING PRIVATE RYAN maar wel masterlijk

P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers

Luther Hartog
23-01-2002, 19:57
P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers Er is hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=3659) een thread voor

Alexander de Mol
23-01-2002, 20:03
Vind ik toch BAND OF BROTHERS van Steven Spielburg
P.S Weet iemand wanneer deze serie op DVD uitkomt en hij komt elke zondag op sbs6 om 22.30 voor de liefhebbers Leon: volg deze link (http://www.dvd.nl/forum/search.php?s=&action=showresults&searchid=19582&sortby=lastpost&sortorder=descending). Die brengt je bij diverse Band of Brothers threads.

Black Hawk Down schijnt overigens met stip hoog in de top oorlogsfilms allertijden te komen.

Aart van Grootheest
23-01-2002, 20:39
Best oorlogsfilm blijft voor mij Soldaat van Oranje. De film is niet
alleen gebaseerd op actie, maar besteed ook ruim aandacht aan de mens in een oorlog. De film laat zien dat er verschil tussen goed en fout wordt bepaald door toevalligheden. Dit aspect was ook mooi te zien in de serie van Spielberg. Ik denk dan aan de scene waarin een Amerikaan erachter komt dat een gevangen genomen Duitser eigenlijk iemand is die uit dezelfde buurt komt als hij, alleen dat de "Duitser" in 1938 met zijn ouders terug moest met zijn ouders naar de "Heimat".

Dit soort aspecten mis ik vaak in oorlogsfilm, een beetje actie is nooit weg, maar het mag van mij niet de overhand krijgen.

Groet,

Aart van Grootheest

Olaf M.
23-01-2002, 21:25
Deze heb ik :

* Platoon
* Enemy at the gates
* Pearl Harbor
* Saving private Ryan
* U571

En deze wil ik nog hebben:D
* Full Metal Jackets
* Band of brothers.

mark t
23-01-2002, 22:05
Vraag, Heb jij Black Hawk Down dan gezien?
Helaas niet.


[B]Want anders kan je niet beoordelen dat BHD slechter of beter is dan Apocalypse Now of Full Metal Jacket.
Mee eens.

Maar als je e.e.a. goed gelezen hebt, dan had je begrepen dat ik geen vraagtekens plaats bij de kwaliteit van Black Hawk Down. Ik verwacht zelfs dat het best een goede film zal worden -zeker gezien de betrokkenheid van Ridley Scott.
Maar het heilige drie-eenheid-rijtje is natuurlijk een lachtertje. Om te beginnen denk ik dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat een dergelijk lijstje nooit objectief bepaald kan worden. Je kunt wel een globaal onderscheid maken tussen goede oorlogsfilms en slechte oorlogsfilms, maar een precieze rangorde is niet te maken. De genoemde 'drie-eenheid' is daarom zeer discutabel (ik weet overigens nog altijd niet waar hij vandaan komt) en een goede aanleiding voor een nieuwe thread/discussie. Er zijn namelijk genoeg films die zeker niet minder zijn dan de drie films die genoemd worden.
En gezien het aantal posts dat in slechts 3 uur tijd in deze thread verschenen zijn, zijn er een aantal mensen met dezelfde mening.

Bovendien kan het nooit kwaad om via een thread als deze nog wat 'kijk/kooptips' te kijgen.:D Een thread als deze heeft voor mij een hoog 'oh, ja!'-gehalte.

mark t
23-01-2002, 22:10
Best oorlogsfilm blijft voor mij Soldaat van Oranje. De film is niet
alleen gebaseerd op actie, maar besteed ook ruim aandacht aan de mens in een oorlog. ... Dit soort aspecten mis ik vaak in oorlogsfilm, een beetje actie is nooit weg, maar het mag van mij niet de overhand krijgen.


In deze thread zijn genoeg films met een dergelijke diepgang. Ik vraag me zelfs af of we films als The Deerhunter, Schindler's List en Apocalypse Now nog wel als oorlogsfilms moeten beschouwen. Ze spelen zich af tegen de achtergrond of in de nasleep van oorlog, maar ze gaan eigenlijk over hoe mensen beïnvloed worden door oorlog. In dit soort films speelt de actie ook een ondergeschikte rol.

Lambèrt Guilonard
23-01-2002, 22:13
Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt.

Ik beschouw Schindler's List nou niet direct als een oorlogsfilm.

Het hoort eerder in het genre drama thuis (en dan met de hoofdletter D voor drama), wat zich ten tijde van WOII afspeelde.

Beste oorlogsfilm blijft voor mij: Apocalypse Now.

De waanzin van oorlog komt in deze film op een verschrikkelijke indringende wijze tot uiting
..... the horror, the horror ....

Luther Hartog
23-01-2002, 22:16
Tuurlijk, hoe kon ik Schindler vergeten!!!! Komt omdat ik de DVD's hier thuis ben afgegaan en die pas in mei of zoiet uitkomt. O ja? Ik heb er nog nergens iets over gelezen, waar heb jij dit gehoord? Dit is namelijk een klassieker waar ik al een tijdje op wacht, maar tevergeefs:(

Marco
23-01-2002, 23:13
Maar als je e.e.a. goed gelezen hebt, dan had je begrepen dat ik geen vraagtekens plaats bij de kwaliteit van Black Hawk Down. Ik verwacht zelfs dat het best een goede film zal worden -zeker gezien de betrokkenheid van Ridley Scott.
Dan had ik het 1 of andere manier "verkeerd" begrepen. Ik kreeg een hele andere indruk (heb het wel goed gelezen).

Maar het heilige drie-eenheid-rijtje is natuurlijk een lachtertje. Om te beginnen denk ik dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat een dergelijk lijstje nooit objectief bepaald kan worden. Je kunt wel een globaal onderscheid maken tussen goede oorlogsfilms en slechte oorlogsfilms, maar een precieze rangorde is niet te maken.
En hier komt de aap uit de mouw, met wat jij al eerder bedoelde (ook bij de topic van BHD (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=3756) )
Je eigen smaak is toch belangrijker dan wat de rest vind (althans dat vind ik).

Schiet me nu te binnen. Wat is een oorlogsfilm. Zo zien 'sommigen' Schindler's List meer als een dramaspeelfilm dan een oorlogsfilm. En dat terwijl Schindler's List wel in WO II speelt. Moet een oorlogsfilm dan 'altijd' aktie bevatten.

Ik zou graag van iemand een goeie definitie van een oorlogsfilm willen weten. En wat vind men van niet WOII of Vietnam films. Als ik naar films als Braveheart, Glory of The Patroit kijk dan worden er ook mensen 'afgeslacht' in gruwelijke oorlog(en). Oops nadruk op (teveel) aktie. Maar in dit voorbeeld bedoel ik dus andere oorlogen dan WOII (waarbij hitch_fan veel voorbeelden meegeeft).

Oakey
24-01-2002, 11:43
Definitely Full metal jacket.

Nathan Strik
24-01-2002, 13:59
Inderdaad, ik denk dat Full Metal Jacket toch ook mijn favoriete oorlogsfilm is, vooral omdat hij weer eens wat anders is dan Platoon of Saving Private Ryan.
Bij Full Metal Jacket gaat het meer om de mensen en minder om de oorlog zelf... spreekt mij wel aan. Maar ja, Kubrick heeft sowieso mijn voorkeur...

Olivier Laemont
24-01-2002, 14:55
O ja? Ik heb er nog nergens iets over gelezen, waar heb jij dit gehoord? Dit is namelijk een klassieker waar ik al een tijdje op wacht, maar tevergeefs

www.frs.be

Bij de te verwachten dvd's op 05.03.02 (dus nog vroeger). Nu weet ik niet of het lijstje van FRS betrouwbaarder is dan de info op www.dvd-home.nl

Mike Philippens
24-01-2002, 15:17
maar in mijn beleving toch ondergeschikt aan klassiekers als 'Das Boot' en 'Bridge on the River Kwai'.
Hmmm....Bridge over the River Kwai is inderdaad een klassieker, maar desalnietteplus kan ik me gruwelijk ergeren aan deze film. Een absolute 'travesty of history' vind ik het. Er is een tijdje terug een docudrama op de Beeb geweest hierover met interviews met de betrokkenen en die spreken er toch wel schande van hoe zij geportretteerd worden in deze film: als colloborateurs. Kijkend naar de film kan ik het me ook helemaal niet voorstellen dat zoiets echt gebeurd is. En dat is het dan gelukkig ook niet.
Ik mis in de diverse opsommingen (waar ik me redelijk in kan vinden) toch nog Bravo-Two-Zero en When trumpets fade. De laatste was voor mij een aangename verassing. Geen briljante film, maar een heel interesant verhaal. Geeft stof tot nadenken. Verder natuurlijk de bekende films die hier al genoemd zijn. SPR staat erg hoog, maar een echte top-10 is heel moeilijk.

hitch_fan
24-01-2002, 16:48
Ik zou graag van iemand een goeie definitie van een oorlogsfilm willen weten. En wat vind men van niet WOII of Vietnam films. Als ik naar films als Braveheart, Glory of The Patroit kijk dan worden er ook mensen 'afgeslacht' in gruwelijke oorlog(en). Oops nadruk op (teveel) aktie. Maar in dit voorbeeld bedoel ik dus andere oorlogen dan WOII (waarbij hitch_fan veel voorbeelden meegeeft).

Je kunt verschillende definities van oorlogsfilms bedenken maar persoonlijk vind ik die van Alun Evans in Brassey's Guide To War Films zeer voldoen: "movies which portray battles, the effects of war, the psychology of waging war and the psychology of war on people" kunnen alle gedefinieerd worden als oorlogsfilm.

Camille
24-01-2002, 16:56
Ik was erg onder de indruk van Saving Private Ryan

jokey
24-01-2002, 20:11
Ik ken een hele hoop oorlogsfilms die hier al genoemd zijn niet, maar de films die ik ken in dit genre vind ik eigenlijk allemaal wel goed. Wel spreken "Vietnam" films me over het algemeen meer aan als "WOII" films...

Ik heb nu: U-571 en Thin Red Line in mijn bezit en daar komen binnenkort zeker nog bij: Saving Private Ryan, Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, Das Boot, Enemy at the Gates en waarschijnlijk nog wel meer...:D

Glenn Smits
24-01-2002, 22:08
Hmmm....Bridge over the River Kwai is inderdaad een klassieker, maar desalnietteplus kan ik me gruwelijk ergeren aan deze film. Een absolute 'travesty of history' vind ik het. Er is een tijdje terug een docudrama op de Beeb geweest hierover met interviews met de betrokkenen en die spreken er toch wel schande van hoe zij geportretteerd worden in deze film: als colloborateurs. Kijkend naar de film kan ik het me ook helemaal niet voorstellen dat zoiets echt gebeurd is. En dat is het dan gelukkig ook niet.
Ik mis in de diverse opsommingen (waar ik me redelijk in kan vinden) toch nog Bravo-Two-Zero en When trumpets fade. De laatste was voor mij een aangename verassing. Geen briljante film, maar een heel interesant verhaal. Geeft stof tot nadenken. Verder natuurlijk de bekende films die hier al genoemd zijn. SPR staat erg hoog, maar een echte top-10 is heel moeilijk.

Inderdaad Mike, ik zat zo eens te lezen en het valt me op dat niemand When Trumpets Fade adoreert. Degenen die deze film niet kennen of nooit is opgevallen moeten maar eens bij de FRS kijken, bij ons staat ie er en bij die dumpzaakjes ook (weten jullie wel) voor 9 euro. Erg goede prijs voor zo'n meesterlijke film.

Anonymous
27-01-2002, 11:41
Als het om oorlogsfilms a la soldaatjes gaat, dan pleit ik voor Thin Red Line & Apocalypse Now ver boven alle ander oorlogsfilms. Dat maakte echt indruk en liet mij nakenken over een oorlog en de waanzin van een oorlog. Uiteraard zijn Platoon, Heaven & Earth (Briljante film) Full Metal Jacket, Enemy At The Gates, A Bridge To Far, Tora Tora Tora !!!, Saving Private Ryan, Longest Day en dat soort films ook heel erg goed. Schindlers List is voor de meesten onder ons toch een ander soort oorlogsfilm.

Three kings was dus gewoon echt geen ruk aan, en ik ben zeker erg benieuwd naar Tigerland en Black Hawk Down.

En dan nu wat over Braveheart. We weten allemaal dat Braveheart afspeelt in de 13de eeuw. William Wallace leefde van 1272 tot 1305. Schotten gingen pas kilts dragen na 1844. De kilt zelf komt uit Engeland en de ruit uit Nederland !!!! George IV accepteerde deze tradities als het zijnde Scots en dat werd beklonken toen de Stuarts in de Vestariium Scotium, waarin kwam te staan dat het dragen van Kilts een Scotse traditie was die al jaren terugging, niet dus !!!! Niets meer dan zelf instelde folklore om het nationalisme te bevorderen.

Nu dit wetende terug naar Bravheart dat zich ongeveer 500 jaar eerder afspeelt, vraag ik je ? Daar zakt mijn broek echt van af. Het was altijd mijn favoriete film, maar toen ik dit hoorde, voelde ik mij toch wel behoorlijk bedrogen, wat een schunnige fout.

Harry stadman
27-01-2002, 12:01
ik mis nog sniper met TOM BERINGER.
mischien niet direct een oorlogsfilm maar toch een beetje in die richting.

een top tien is moeilijk samen te stellen maar favorieten zijn:
saving private ryan
das boot
en nog een paar.....
zo heeft iedereen wel zijn favorieten.
verder heb ik nog niet alle oorlogsfilms gezien die op dvd beschikbaar zijn of komen.:rolleyes:

Mike Philippens
27-01-2002, 12:55
Daar zakt mijn broek echt van af. Het was altijd mijn favoriete film, maar toen ik dit hoorde, voelde ik mij toch wel behoorlijk bedrogen, wat een schunnige fout.
Of het is 'artistieke vrijheid' van de maker. Als je het commentaar bij Gladiator hoort zegt Scott ook dat ie een paar keer door historici werd gewezen op een of ander feitje en dat ie dat dan aan zijn laars lapte. Zoals de kleding van de romeinen, die volgens de historici wit was, maar Ridley vond kleuren mooier... Die kilts hebben ze misschien wel bewust gedaan; ik kan me niet voorstellen dat ze geen historisch adviseurs hadden. Stukje herkenbaatheid zeg maar... Toch blijft het een goede film. Die kilts neem ik dan wel voor lief.

mark t
27-01-2002, 15:45
Nu dit wetende terug naar Bravheart dat zich ongeveer 500 jaar eerder afspeelt, vraag ik je ? Daar zakt mijn broek echt van af. Het was altijd mijn favoriete film, maar toen ik dit hoorde, voelde ik mij toch wel behoorlijk bedrogen, wat een schunnige fout.

Volgens mij geldt iets vergelijkbaars voor de blauwe verf. Ik dacht dat dit iets was wat de Britten gebruikten ten tijde van de Romeinen. En als de Britten het in dit verband over de Romeinen hadden, dan bedoelden ze dus de Engelsen.

Nadat ik gisteravond trouwens Full Metal Jacket nog eens gezien heb, moet ik toch echt de voorkeur geven aan Apocalypse Now. Bij Full Metal Jacket is het eerste gedeelte briljant (de opleiding), maar het gedeelte dat zich in Vietnam afspeelt maakt een minder realistische indruk. Dit is in andere oorlogsfilms beter gedaan.

Olivier Laemont
27-01-2002, 16:59
Heb deze namiddag net dezelfde discussie gehad met mijn schoonbroer over de historische correctheid in vele films. Gaat het jullie om de 'film' of over de 'geschiedenis'? Als het jullie écht om de film gaat: verstand op nul en laat je leiden door het verhaal dat wordt verteld, gebaseerd op ware feiten en dus niet altijd correct in detail. Dit hoeft voor mij niet, want als ik de 'geschiedenis' van één of andere veldslag wil kennen, ga ik beter naar de bieb en niet naar de videotheek of de bios. Zoals hierboven al vermeld: artistieke vrijheid van de regisseurs!

Voorbeeld: Pearl Harbor tegenover Tora! Tora! Tora!. De eerste historisch helemaal niet correct, maar het gaat niet alleen over de aanslag in Pearl Harbor. De tweede: veel correcter, maar weinig ruimte voor andere verhaallijnen. Vind ik beide zeer interessante films, Pearl Harbor is gewoon visueel sterker door de nieuwere technieken, Tora!... veel correcter. En dat is nu de miserie met vele recensies: Films moeten gekwoteerd worden om hun eigen sterkte en niet steeds vergeleken worden met andere prenten.

:D

Anonymous
27-01-2002, 17:24
Niet iedereen studeert geschiedenis, en dat is maar goed ook. In het geval van Gladiator, dat commentaar ken ik. Ik begrijp Scott zeker wel, maar als je de historische kritiek dan toch aan je laars lapt, want wat hij ook zegt is dat hij er duidelijk ziek vand wirdt. Waarom huur je ze dan in en zul je er pecunia aan besteden. Dat gedeelte ontgaat mij dan ook wel even. Bij het maken van een film gelt wel duidelijk dat de vaart erin moet blijven.

Ik denk echter wel dat historische correctheid erg belangrijk is. De komende 20 jaar kan in mijn lessen Romeinse geschiedenis gaan lopen coriseren dat Marcus Aurelius niet vermoord is. Dus ja Tora Tora Tora zeker boven Pearl Harbor. En anders had je de film een andere naam moeten geven, want jullie zullen het met mij eens zijn dat de naam enigzinds misleidend is in die zin.

Kan dan wel artestieke vrijheid zijn. Maar Ridley Scott geeft ook duidelijk aan dat hij het een uitdaging vond om het oude Rome echt tot leven te latenkomen. En dat is hem dan ook wel gelukt.

En boek of film, geef mij maar beide. Er zijn genoeg historsche momenten waar ik wel eens wel eens een film van zou willen zien. Alexander De Grote (Martin Scorsese is nu bezig) Laat Fox dat project over Hannibal eens afmaken. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het probleem is gewoon dat naar mate een regiseur besluit om historische correctheid na te streven, de film ook saaier gaat worden, waardor de winst uiteindelijk zal gaan tegenvallen, waardoor de filmstudio's geen zin hebben om er zeoveel pecunia in te steken. En niet iedere regiseur heet natuurlijk Oliver Stone, die dat a la Platoon, Nixon, JFK & Heaven & Earth wel gedaan heeft. Soms lange en moeilijke films maar z'n huiswerk wel erg goed gedaan. Of Kubrick in Napoleon & Full Metal Jacket.

Als je een historisch onderwerk kiest dan denk ik ook dat je all the way moet gaan. Dat vond ik ook het mooie aan Thin Red Line, dat gaf echt weer hoe waanzinning een oorlog echt is. Al dat gefilosofeer en hard op gedenk, bracht je zo dicht bij de spelers, dus uiteindelijk op dat slagveld. Zo hoort het. Het maken van een historische is niet alleen maar voor de entertainment, heeft heeft ook een educatief doel. En in het geval van een oorlogsfilm, heeft het ook nog een ander doel, namelijk preventief : DIT NOOIT WEER !!!!!!!

mark t
27-01-2002, 17:30
Gaat het jullie om de 'film' of over de 'geschiedenis'?
:D

Waarom OF? Stel je eens een goede film voor die ook nog eens historisch correct is? Historisch correct wil overigens niet zeggen waargebeurd. De meeste oorlogsfilms zijn niet waargebeurd, maar wel geloofwaardig. Het is zo realistisch dat je je kunt voorstellen dat het wel gebeurd is.

Olivier Laemont
27-01-2002, 17:49
Daniel, met je eens over het feit dat het niet altijd enkel entertainment moet zijn. Hollywoodfilms vragen spektakel en hebben lak aan correctheid. Het geld moet rollen, dus films voor een breed publiek. Wil je correctere films, dan grijp je beter naar onafhankelijke producties à la 'Welcome to Sarajevo': schitterende prent overigens. Als je Bruckheimer op een affiche ziet staan, loop dan de bioscoop binnen of huur/koop de DVD zonder correctheid te verwachten, zet je verstand op nul, maar hou je vast aan de takken van de bomen, want amusement verzekerd. Ik hou zowel van correcte films als van entertainers, maar weet meestal wel wat ik moet verwachten.

Nog even over Pearl Harbor en Tora!...: Films gaan over hetzelfde gegeven: de aanval. Tora werkt de uren voor de aanslag op magistrale wijze uit vanuit militair standpunt. Pearl heeft het dan over de paar uren voor de aanslag uit de ogen van drie mensen. Maar beide films brengen de aanval (uitgangspunt) op fantastische wijze in beeld, dus zijn ze allebei in hun opzet geslaagd. Pearl had als doel ook jongere mensen te lokken. Gevolg: bingo aan de kassa!

Mike Philippens
27-01-2002, 18:16
Ik begrijp Scott zeker wel, maar als je de historische kritiek dan toch aan je laars lapt, want wat hij ook zegt is dat hij er duidelijk ziek vand wirdt. Waarom huur je ze dan in en zul je er pecunia aan besteden.
Voor zover ik het verhaal van Scott goed begrepen heb, is hij zoveel mogelijk correct gebleven. Hij heeft alleen een aantal vrijheden genomen om de film ook interesant te houden om naar te kijken. Hij maakte immers geen film voor National Geographic. Je moet denk ik een aantal dingen onderscheiden: zaken die belangrijk zijn voor het verhaal en dingen die belangrijk zijn voor de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Zoals hij de pijlen liet aansteken door ze in de brandende goot te dopen is iets waarvan de historici niet wisten of het zo gebeurde. Je kunt je afvragen of het ertoe doet. Het is iets dat in de periferie van de film gebeurd en het maakt het iets interesanter om naar te kijken.
Belangrijke zaken moet je echter wel correct houden, indien het er de film naar is. En wetenschappers zijn het nooit eens, dus er zal nooit een film, documantaire of proefschrift geproduceerd worden waar iedereen het mee eens is.
Zo kun je je afvragen of die kilts en blauwe verf nu echt zo belangrijk zijn in Braveheart. Zolang ik dat soort dingen niet op National Geographic zie denk ik niet dat het iets is om moeilijk over te doen.
Mijn broek zakte ook af van die lancering van de Space Shuttle in Armagedon: hij nam vrolijk zijn booster raketten mee de ruimte in... Maar ja...ik ben dan weer zo'n NASA friek. En het was niet belangrijk voor de film, so...

Olivier Laemont
27-01-2002, 18:56
Eksaktely!
:D

Anonymous
27-01-2002, 20:24
Een zeer interessante discussie, welke ik wel vaker met mensen heb. Zeker ik denk dat er veel is waar ik mij in kan vinden, MBT de weerleggingen die jullie plaatsen. Ik ben nou Quills aan het kijken, en stopte even om op het internet wat te vinden over Markies De Sade om te kijken in hoevere de boel uit de lucht was gegrepen, dat wat ik tot nu toe heb gelezen schijnt behoorlijk synchroon te zijn met zijn leven, dat doet mij goed, erg goed. Ik weet jammer genoeg nog niet altijd wat ik moet verwachten, dat komt misschien ook wel omdat ik iedere film met betrekking tot geschiedenis graag wil zien, toen ik dus naar Titus ging voelde ik mij dan ook echt bedrogen. Vaak zijn films inderdaad niet echt gebeurt, het zijn verhalen van mensen die in de desbetreffende tijd leven, en het kan maar zo gebeurt zijn, wie weet, zo'n driehoekverhouding is inderdaad een iets dat waarschijnlijk erg veel is voorgekomen. En ik denk ook dat het zo werkt. Een lovestory in het verhaal werkt atijd erg goed voor het grote publiek dat ook niet zit te wavhten op een Discovery Channel documantaire, en dat begrijp ik ook, en respecteer ik ook.

De feiten die voor lief worden genomen. zijn vaak de kleine dingen die alleen opvallen bij geschiedenisfreaks. Dus waar zuer ik uiteindelijk over. Het is alleen zo jammer dat een studio alleen denkt aan het grote geld en het verder allemaal geen reet kan schelen. Er ligt daar volgens mij (en zeker met de huidige CGI) een markt open die bijna schreewt om wat mee gedaan te worden. Maar het gebuert gewoon niet. Wanneer je ooit in China bent geweest zul je denk ik wel begrijpen wat ik bedoel. De Chinese cinema barst van de nationale historische momenten. Maar niet alleen dat ook dingen als Journey To The West, Three Kingdoms zijn verfilmd. Daar kan ik echt van genieten.

Vaak beweren regiseurs ook historische bezig te zijn en zijn ze dat helemaal niet. Zoals Roland Emmerich in The Patriot, jammer hoor. Iemand die het echter wel beweerde goed te doen was Luc Besson in Joan Of Arc, van beide weet ik niet genoeg om te oordelen of het nou wel of niet zo was. Maar in het geval van Besson heeft hij wel een verdomd goede film afgeleverd. Kortom over historische correctheid ga ik meestal alleen maar zeuren als ik weet dat het anders was. Anders valt het je ook niet op en is het gewoon een goede film.

Een film als Gladiator is nog nooit eerder gemaakt, simpel weg omdat de technieken er nog niet toe waren om zo ver te gaan in het creeeren van een wereld als deze werd gedaan in deze film. De film was een doorslaand succes, waar blijft de rest van deze films. Het genre tweede wereldoorlog is nou wel zo ongeveer genoeg uitgemolken, het wordt tijd om ook eens aan andere periodes te denken. In pricipe zijn de megelijkheden na Gladiator oneindig geworden. En dat is een interessante optie, die ons nog wel eens heel erg veel goeds kan gaan brengen. Ondanks het feit dat films als Ben Hur Lawrence Of Arabia staan als een huis, nu en over 100 jaar nog.

ron
27-01-2002, 20:31
Apocalyse Now (Redux) is de beste verfilming naar mijn idee. Zijn er eigenlijk films over WO I ???

Anonymous
27-01-2002, 20:33
Een van de eerste films van Stanley Kubrick, Paths Of Glory, niet ? In ieder geval een film met Kirk Douglas. Geregiseerd door Kubrick, en staat behoorlijk hoog aangeschreven als film.

Mike Philippens
27-01-2002, 20:34
Het genre tweede wereldoorlog is nou wel zo ongeveer genoeg uitgemolken, het wordt tijd om ook eens aan andere periodes te denken.
Speaking of which: zijn er eigenlijk goede films over de eerste wereldoorlog? Nooit echt op gelet, maar nu we het toch over oorlogsfilms hebben... De eerste was ook een oorlog waar zat rottigheid is gebeurd, dus ik ben eigenlijk benieuwd of er iets over is gemaakt. Zal haast wel, maar is het ook de moeite waard?
Om nog effe in te haken op wat je zei: Gladiator is inderdaad een hele mooie film geworden, zonder (naar mijn mening) al teveel Hollywoord geneuzel. De film heeft natuurlijk een extra dimensie door de CGI toestanden die ze tegenwoordig kunnen, maar als je naar de spektakelfilms uit de jaren 60 kijkt zoals Ben Hur en De tien geboden, kunnen die de vergelijking best aan. Ja, de trukages waren van een ander nivo, maar het blijven monumentale films. 12 oscars krijg je ook niet zomaar...

ron
27-01-2002, 20:37
Een van de eerste films van Stanley Kubrick, Paths Of Glory, niet ? In ieder geval een film met Kirk Douglas. Geregiseerd door Kubrick, en staat behoorlijk hoog aangeschreven als film. Thnx, zal eens rondkijken bij de lokale videoboer, maar zal waarschijnlijk al wel te oud zijn om daar nog in de schappen te staan.

Olivier Laemont
27-01-2002, 20:41
Bij de betere oorlogsfilms kan men ook Colours of War 1 & 2 plaatsen. Geen gezeur over historisch correct of niet. Gewoon de pure werkelijkheid. Een kei van een documentaire die hier nog niet vernoemd is, maar thuishoort bij iedereen die gefascineerd is door WOII!

Anonymous
27-01-2002, 20:53
Oude historische films als Ben Hur, Fall Of The Roman Empire, Spartacus en Cleopatra (heb em nog niet gezien en wacht nog op de DVD die volgende maand uitkomt) kunnen inderdaas tippen aan de huidige films. Maar ook dit waren gigantische producties voor hun tijd, ondanks het feit zij werden gemaakt voor bedragen waar de gemiddelde regiseur nu nog niet eens zijn bed uit komt, waren zij in hun tijd gewoon een risico om te maken. Daar werd echt gepionierd en daar heb ik nog wel iets meer bwondering voor. 50.000 figuranten, zoals in Ben Hur mijn goed het idee alleen al, om dat in goede banen te leiden, moet aaleen al een hels karwei geweest zijn . Tegenwoordig wordt er gewoon een groep mensen gemultiplied. Ok, en nu ga ik echt mijn film afkijken. Zie jullie morgen wel weer, dus jullie zijn nog niet van mij af. Zet het zonder mij voort en ik pak het later wel weer op.

mark t
27-01-2002, 20:56
Zijn er eigenlijk films over WO I ???

Paths of Glory speelt inderdaad in WO I. Daarnaast schieten me ook nog de volgende titels binnen:

Gallipoli (een tijd geleden op dvd uitgebracht);
All Quiet from the Western Front (zijn geloof ik meerdere versies van);
Blue Max;


En nog een onbekendere goede film over WO II: The Hill. Deze heb ik lang geleden gezien. Sean Connery speelt een deserteur die in een strafkamp terecht komt.

Pat
28-01-2002, 10:06
Mijn persoonlijke top 5 (zoals die nu bij me opkomt - ik kan er altijd wel eentje gemist hebben :) ) :

1) Saving Private Ryan
2) Das Boot
3) The Killing Fields
4) Enemy at the Gates
5) The Longest Day

Schindler's List zou ook in deze lijst voorkomen, moest Spielberg zelf niet op de Saving Private Ryan DVD verklaren dat dat een drama is.
Er zijn nog veel andere goede oorlogsfilms uiteraard.
Een opmerkinkje over Full Metal Jacket : vind ik heel goed maar herinnert me (vooral in het begin van de film) sterk aan The Boys in Company C uit 1978 (die ik trouwens zelf beter vind). Een andere goeie Vietnamfilm vind ik Hamburger Hill.

hitch_fan
28-01-2002, 17:53
Paths of Glory speelt inderdaad in WO I. Daarnaast schieten me ook nog de volgende titels binnen:

Gallipoli (een tijd geleden op dvd uitgebracht);
All Quiet from the Western Front (zijn geloof ik meerdere versies van);
Blue Max;


Blue Max zou ik heel graag op DVD willen zien. Verder schieten mij nog te binnen als zeer goede WOI films:

The African Queen (op DVD)
Grand Illusion (op DVD)
Wings
The Dawn Patrol
Sergeant York
What Price Glory?
A Farewell To Arms
Lawrence Of Arabia (op DVD)

hitch_fan
28-01-2002, 17:58
Bij de betere oorlogsfilms kan men ook Colours of War 1 & 2 plaatsen. Geen gezeur over historisch correct of niet. Gewoon de pure werkelijkheid. Een kei van een documentaire die hier nog niet vernoemd is, maar thuishoort bij iedereen die gefascineerd is door WOII!

De beste WOII documentaire serie is zonder twijfel de 26-delige serie 'The World At War' uit de jaren 70. Onlangs nog door de BBC herhaald als ik me niet vergis. Verkrijgbaar op R2 als 5 losse 2-DVD sets of als boxset. Zeer zeer hoog aanbevolen.

hitch_fan
28-01-2002, 18:11
Heb deze namiddag net dezelfde discussie gehad met mijn schoonbroer over de historische correctheid in vele films. Gaat het jullie om de 'film' of over de 'geschiedenis'? Als het jullie écht om de film gaat: verstand op nul en laat je leiden door het verhaal dat wordt verteld, gebaseerd op ware feiten en dus niet altijd correct in detail. Dit hoeft voor mij niet, want als ik de 'geschiedenis' van één of andere veldslag wil kennen, ga ik beter naar de bieb en niet naar de videotheek of de bios. Zoals hierboven al vermeld: artistieke vrijheid van de regisseurs!


Dat ligt er maar aan. Als een regisseur claimt dat hij een zeer nauwkeurige en historisch correcte film gaat maken of heeft gemaakt, dan mag hij best erop afgerekend worden als dat niet zo is. Daarnaast, als een zeer belangrijk waargebeurd onderwerp uit de geschiedenis wordt verfilmd, mag men uit respect voor de betrokkenen toch wel enige nauwkeurigheid verwachten.
Voor mijzelf geldt bovenal de film zelf. Als de film goed is en het verhaal mij pakt let ik bijna niet op correcte of incorrecte details. Als ik de film minder vind ga ik me echter bijna automatisch ergeren aan de meest miniscule details die niet kloppen.

hitch_fan
28-01-2002, 18:17
Een film als Gladiator is nog nooit eerder gemaakt, simpel weg omdat de technieken er nog niet toe waren om zo ver te gaan in het creeeren van een wereld als deze werd gedaan in deze film.

Jawel hoor. Gladiator is bijna een remake van Fall Of The Roman Empire (met een vleugje Spartacus toegevoegd). De intocht in Rome in Fall Of The Roman Empire ziet er ook zeer spectaculair uit en dat zijn geen CGI gebouwen en CGI mensen zoals in Gladiator. En wat te denken van Cleopatra? Of Ben-Hur?

Anonymous
28-01-2002, 19:30
Je zult het met mij eens zijn dat dat slechts de buitenkant van het gebeuren betreft. In Gladiator komt ook de binnenkant tot leven. Zoals wanneer zij wapens uit gaan zoeken in het colloseum, het gedeelte dat onder de grond zit is nog nooit eerder in een film gebruikt. Ik ben het met je eens dat de films die jij noemt, de ouderen inderdaad ook erg mooi zijn. Ieder tijdperk heeft zijn charme, en bijzonderheden. Wat dat betreft is een film als Gladiator natuurlijk een product van onze tijd. Zoals deze gevechtsscenes tot leven komen, de binnenkant van het Colloseum als de de eerste keer de arena betreden. In die zin blijf ik zeker bij mijn standpunt.

Louis Bouduin
27-04-2002, 21:30
1. Bronenosets Potyomkin (1925)
2. All Quiet on the Western Front (1930)
3. Paths of Glory (1955)

En verder:

Platoon (1986)
Apocalypse Now (1979)
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
Grande illusion, La (1937)
Bridge on the River Kwai, The (1957)
Great Escape, The (1963)
Stalag 17 (1953)
Glory (1989)
Roma, città aperta (1946)
Kagemusha (1980)
Life and Death of Colonel Blimp, The (1943)

Devron
28-04-2002, 11:23
The Thin Red Line

Louis Bouduin
28-04-2002, 11:49
Daarnaast, als een zeer belangrijk waargebeurd onderwerp uit de geschiedenis wordt verfilmd, mag men uit respect voor de betrokkenen toch wel enige nauwkeurigheid verwachten.

Ze zijn er in Hollywood anders al heel lang geleden achter gekomen dat dit maar bijzaak is.

De grote John Ford zei het al: If you have to choose between the myth or what's true, than shoot (film) the Myth.

hitch_fan
28-04-2002, 12:41
De grote John Ford zei het al: If you have to choose between the myth or what's true, than shoot (film) the Myth.

Volgens mij is dat een quote van Ransom Stoddard :D : "When the legend becomes fact, print the legend."

Thijssie
28-04-2002, 13:45
1. Platoon
2. The Longest Day
3. Escape From Sobibor

Vooral the laatste over wat er zich afspeelde in zo'n duits concentratiekamp is erg goed.

Rochan
28-04-2002, 13:59
Mijn favorieten zijn:
Saving Private Ryan
Schindlers List
Guns of Navarone
Soldaat van Oranje
Heaven and Earth (al speelt deze film zich niet geheel in de Vietnam oorlog af, vind ik het toch tot een oorlogs film behoren)
Dear Hunter
La Vita e Bella
Holocaust

:)

Art
28-04-2002, 14:41
No Man's Land, Welcome to Sarajevo en Harrison's Flowers:o Om de burgeroorlog in Joegoslavië niet te laten vergeten:o

Roberto G
06-09-2002, 01:53
Mijn favoriete oorlogs films zijn : Savin private Ryan en We were soldiers, wat zijn jullie favorieten ???(y) (y)

marije van der mark
06-09-2002, 01:55
Mijn favoriete oorlogs films zijn : Savin private Ryan en We were soldiers, wat zijn jullie favorieten ???(y) (y)
1. Schindler's List
2. Full Metal Jacket
3. Saving Private Ryan

Ghast
06-09-2002, 05:36
The beast of war
Deer Hunter
Black hawk Down

Alekzz
06-09-2002, 06:19
1) Saving Private Ryan
2) Full metal jacket
3) The Longest Day

mark t
06-09-2002, 06:53
Deze thread lijkt me een herhaling van http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=3757
Misschien kan een van de moderatoren deze even samenvoegen?

Pierre
06-09-2002, 07:29
Voor zijn dat onderstaande,

1) Saving Private Ryan
2) The Longest Day
3) Full metal jacket

Nummer 2 heb ik nog niet op dvd gezien maar dat gaat wel snel gebeuren.

Lourens
06-09-2002, 07:31
1. Saving private Ryan
2. The Longest Day
3. Platoon

Quartje
06-09-2002, 07:34
Favo Oorlogsfilm:
- Saving Privat Ryan


Favo Oorlogsserie (is ook bijna een film :) )
- Band of Brothers

Mark_vdH
06-09-2002, 08:36
1. Full Metal Jacket
2. Apocalypse Now
3. Paths Of Glory
4. The Deer Hunter
5. All Quiet On The Western Front ('30)

Zijn eigenlijk allemaal min of meer anti-oorlogsfilms......

Dave
06-09-2002, 09:15
Saving Private Ryan
Full Metal Jacket
Platoon

Ludo Keeris
06-09-2002, 09:18
The Longest Day
Soldaat van Oranje
Schinler's List

Kevin Baeckelandt
06-09-2002, 09:19
Opvallend hoe weinig Apocalypse Now wordt genoemd, zeker na de redux versie.

1. Apocalypse Now
2. Full Metal Jacket
3. Saving Private Ryan (al heeft de film iets teveel een sentimentele toets van Spielberg meegekregen, maar is verdere een pracht van een film, dit geldt trouwens ook voor Schindlers List)

JayLunar
06-09-2002, 09:43
1) Apocalypse Now
2) Dr. Strangelove
3) Full Metal Jacket
4) Platoon
5) The Deer Hunter
6) Paths of Glory
7) Das Boot
8) Patton
9) Objective, Burma!
10) La Vita è Bella

PaulRaad
06-09-2002, 09:53
Voor mij zijn dat:

1) Saving Private Ryan
2) The Iron Cross
3) Das Boot
4) The Longest day
5) Full Metal Jacket
6) Platoon
7) Hamburger Hill

Nathan Strik
06-09-2002, 11:04
Deze thread lijkt me een herhaling van http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=3757
Misschien kan een van de moderatoren deze even samenvoegen? Threads zijn bij deze samengevoegd.

Buscemi
06-09-2002, 15:34
Natuurlijk is Saving Private Ryan een topper maar ik wil toch ook een paar
oude(re) films aanhalen:
Sergeant York (1941) van Howard Hawks met Gary Cooper in de hoofdrol.
Stalag 17 (1953) van Billy Wilder met William Holden.
The Dirty Dozen (1967) van Robert Aldrich met Lee Marvin, Telly Savalas, Charles Bronson, Ernest Borgnine e.v.a. topacteurs.

Tommy Brok
06-09-2002, 15:48
Ik vind: The guns of naverone een echte topper!

Verder wacht ik op Harts War! Die hier nog moet uitkomen, heb het boek in de vakantie gelezen en vond hem erg goed!

Tommy!

Lex v/d Moolen
06-09-2002, 17:02
Full Metal Jacket
Platoon
Apocalypse Now
The Deer Hunter
Dr. Strangelove

Joost v.d. Ham
06-09-2002, 21:45
Platoon
Full Metal Jacket
Saving Private Ryan

Kaplan
06-09-2002, 21:56
Favorieten:
Henry V ('45) (slag by Agincourt)
Paths of Glory(WOI)
Patton(WOII)
M*A*S*H(Korea)
Apocalypse Now(Vietnam)

Nog wat andere oorlogsfilms waaronder een aantal anti-oorlogsfilms, waarvan niet genoeg gemaakt kunnen worden denk ik, zeker nu Bush weer het oorlogspad kiest.

Five Graves to Cairo
Slaughterhouse five
Birdy
Catch-22
Colditz Story
For whom the bell Tolls
Foreign Correspondent
Lifeboat
Operation Crossbow
Au revoir les enfants
Beau Geste
De aanslag
Coming home
Gunga din
In which we serve
Johnny got his gun

Point7
07-09-2002, 09:07
Mijn top-lijstje van oorlogsfilms die ik heb.

1. The Longest Day
2. Saving Private Ryan
3. A Bridge To Far
4. Black Hawk Down
5. U-571
6. Hamburger Hill
7. Apocalypse Now Redux

Jordé den Tenter
26-11-2002, 16:07
Ik heb ze niet benummerd want ik vind ze allemaal heel goed hier mijn 10 (11)beste:
PLATOON
Full Metal Jacket
Saving Private Ryan
Were Eagle's dare
Pearl Harbour
Apocalypce now ( Redux)
U571
The Bridge over the river Kwai
Force 10 from Navarone
Guns from navarone
en een klein beetje: The Longest day

JayLunar
26-11-2002, 16:13
Kom en Zie

Lex v/d Moolen
26-11-2002, 16:33
Kom en Zie Die film ken ik niet:D

JayLunar
26-11-2002, 16:34
Die film ken ik niet:D
Ow, je mist wat hoor :)

jokey
27-11-2002, 20:25
Ik zie bijna nergens Patton staan...volgens diverse reviewsites toch een topper, zoniet een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt; mede door de briljant gespeelde hoofdrol.

Ik ken deze film niet, maar ben wel een "warmovie-freak (vooral Vietnamfilms).
Wat kan ik verwachten van Patton?? Een film met veel actie of meer een documentaire-achtige film met weinig actie? Ik wil deze nl. gaan kopen, maar vraag me af of dit wel verstandig is, mede omdat deze film uit 1968 komt. (niets tegen oudere films, maar ik vind ze meestal minder spectaculair en daarom minder leuk)

Dennis Kuijper
28-11-2002, 13:21
Shindlers list
La vita e bella
Saving private ryan
full metal jacket
Platoon
Deer hunter
Pearl harbor
Thirteen days
born on the 4th of juli
the thin red line

denk dat de nieuwe film The Pianist (roman polanski) hier ook by
gevoegd kan worden.

Don Corleone
28-11-2002, 13:27
Vind Heaven & Earth ook wel goed oorlogsdrama.

En de oorlog in Midden-Aarde tegen Sauron en Saruman :D

Olivier Laemont
30-11-2002, 12:04
Saving Private Ryan
Schindler's List
The Thin Red Line
Black Hawk Down
Band of Brothers (ook al is het een serie)
Casualties of War
Platoon
The Great Escape
Windtalkers
Heaven and Earth
Pearl Harbor

Robert F.
17-12-2002, 12:41
Ik heb een klein vraagje:

Weet iemand of er goeie films zijn over NAPOLEON?

Dit is een oorlogsthread vandaar.

Alvast bedankt

mark t
17-12-2002, 15:54
Weet iemand of er goeie films zijn over NAPOLEON?Er zijn een heleboel films (bioscoop, tv- en tv-serie) over Napoleon. De versie uit 1927 schijnt een klassieker te zijn. Ik heb hem helaas nog niet gezien. Zie o.a. deze link: http://us.imdb.com/Title?0018192

Robert F.
17-12-2002, 21:29
Dank je

Die had ik inderdaad ook gezien. Deze is alleen volgens mij nog niet uit op dvd?

Mark_vdH
17-12-2002, 22:53
Dank je

Die had ik inderdaad ook gezien. Deze is alleen volgens mij nog niet uit op dvd?
Nee.

Jammer trouwens dat Stanley Kubrick zijn Napoleon-project nooit van de grond heeft gekregen, met Jack Nicholson als Napoleon.....

patje
18-12-2002, 11:38
Ik moet zeggen dat ik 'We were soldiers' echt een hele goede film vind. Maar ik ben tot nu toe geloof ik de enige

Remco de Heer
18-12-2002, 22:21
Ik moet zeggen dat ik 'We were soldiers' echt een hele goede film vind. Maar ik ben tot nu toe geloof ik de enige
Zijn we met ze tweeën
Remco

Olivier Laemont
18-12-2002, 22:28
Ik heb een klein vraagje:

Weet iemand of er goeie films zijn over NAPOLEON?

Dit is een oorlogsthread vandaar.

Alvast bedankt

Blijkbaar is de miniserie met Gerard Depardieu en Christian Clavier zeer sterk.

Olivier Laemont
18-12-2002, 22:29
Ik moet zeggen dat ik 'We were soldiers' echt een hele goede film vind. Maar ik ben tot nu toe geloof ik de enige

Hij staat in mijn kast en ik ben van plan hem dit weekend te bekijken...:)

Robert F.
18-12-2002, 22:38
Blijkbaar is de miniserie met Gerard Depardieu en Christian Clavier zeer sterk.

Volgens mij bedoel je deze:
"Napoléon" (2002) (mini)

Lijkt mij inderdaad ook goed. Is alleen nog niet uit op dvd.

P@rick
18-12-2002, 22:59
...Weet iemand of er goeie films zijn over NAPOLEON?...

Een van mijn favorieten is Waterloo uit 1970 met Rod Stieger als Napoleon en Christopher Plummer als Duke of Wellington (http://uk.imdb.com/Title?0066549). Hij is op DVD (R2 met NL subs). Zie mijn DVDprofilerlijst.

Olivier Laemont
20-12-2002, 17:58
Volgens mij bedoel je deze:
"Napoléon" (2002) (mini)

Lijkt mij inderdaad ook goed. Is alleen nog niet uit op dvd.

Wel in het Frans..... Te verkrijgen in FNAC voor zo'n 20 € als ik me niet vergis.

Olivier Laemont
20-12-2002, 18:01
Hij staat in mijn kast en ik ben van plan hem dit weekend te bekijken...:)

Het ging dus over 'We were Soldiers'. Ik heb zelfs niet afgewacht tot het weekend. Heb hem gisteren gezien en wat een film! Fantastische oorlogsprent met een wel altijd goede Mel Gibson. Hij past heel goed in het rijtje 'Schindler's List', 'Saving Private Ryan', 'The Thin Red Line', 'Casualties of War' (ook een zeer zwaar onderschatte film!), 'Platoon'......

Philippe
21-12-2002, 17:18
Het ging dus over 'We were Soldiers'. Ik heb zelfs niet afgewacht tot het weekend. Heb hem gisteren gezien en wat een film! Fantastische oorlogsprent met een wel altijd goede Mel Gibson.

Inderdaad, wat een schitterende film. Wat mij betreft de beste oorlogsfilm en ook de beste film die ik dit jaar gezien heb. Ook de waanzinnig mooie soundtrack van Nick Glennie-Smith maakt de beleving van deze film nóg intenser.

Harry B.
21-12-2002, 19:31
Ik vind 'we were soldiers' dus zwaar overschat. Voegt niks toe aan de bestaande Vietnamfilms en Mel Gibson heeft ook wel eens betere films gemaakt. Het is geen slechte film hoor, maar in het rijtje 'Schindlers List', 'Saving Private Ryan', 'The Thin Red Line','Platoon' hoort hij zeker NIET thuis :o

P@rick
22-12-2002, 00:34
Ik vind 'we were soldiers' dus zwaar overschat...in het rijtje 'Schindlers List', 'Saving Private Ryan', 'The Thin Red Line','Platoon' hoort hij zeker NIET thuis :o

Ieder zijn eigen mening, dus ook even mijn mening. Platoon hoort helemaal niet thuis in dat rijtje dat jij noemt. Platoon heeft in mijn ogen niks met oorlog te maken, maar meer met een soap die zich toevallig in de vietnamoorlog afspeeld:D (mijn mening dus).

De_Schaduw
22-12-2002, 04:19
Mijn absolute favoriet tot nu toe is King Vidor's The Big Parade (http://us.imdb.com/Title?0015624). Dit is een ontzettend goede silent movie uit 1925 met in de hoofdrol o.a. John Gilbert.
Daar kan geen oorlogsfilm van vandaag de dag aan tippen naar mijn mening :)
Alleen jammer dat ie niet op DVD verkrijgbaar is :(

Harry B.
22-12-2002, 12:08
Platoon heeft in mijn ogen niks met oorlog te maken, maar meer met een soap die zich toevallig in de vietnamoorlog afspeeld:D (mijn mening dus).

De hele vietnam-oorlog was ook 1 grote soap :D . (grapje)

Als jij dit een soap vind dan heb je de film volgens mij duidelijk verkeerd begrepen :( .

mark t
22-12-2002, 15:14
Ik vind 'we were soldiers' dus zwaar overschat. Voegt niks toe aan de bestaande Vietnamfilms en Mel Gibson heeft ook wel eens betere films gemaakt. Het is geen slechte film hoor, maar in het rijtje 'Schindlers List', 'Saving Private Ryan', 'The Thin Red Line','Platoon' hoort hij zeker NIET thuis :o Hier sluit ik me van ganser harte bij aan. Afgezien van de enkele expliciet bloederige flitsen, had ik ergens het gevoel naar een aflevering van Tour of Duty te kijken.

P@rick
22-12-2002, 15:25
Als jij dit een soap vind dan heb je de film volgens mij duidelijk verkeerd begrepen :( .

Platoon ging voor mij niet zo over de vietnamoorlog, maar meer over een verhaaltje tussen de mannen. Dit verhaaltje (lees soap:D) had ook op een andere plaats of tijdstip kunnen plaatsvinden.

Harry B.
22-12-2002, 15:28
niet zo over de vietnamoorlog, maar meer over een verhaaltje tussen de mannen. Dit verhaaltje (lees soap:D) had ook op een andere plaats of tijdstip kunnen plaatsvinden.

Als ik iets geks zeg moet je het zeggen hoor, maar is dit niet in het merendeel van de oorlogsfilms zo?

Glenn
22-12-2002, 15:40
[QUOTE]Originally posted by M@drox
[B]Opvallend hoe weinig Apocalypse Now wordt genoemd, zeker na de redux versie.

Ik snap niet precies wat iedereen zo geweldig vind aan Apocalypse Now.
Ik had hem laatst gekocht met hoge verwachtingen, maar hij viel heel erg tegen.

P@rick
22-12-2002, 16:24
...is dit niet in het merendeel van de oorlogsfilms zo?

Meestal wel en dat vindt ik jammer. Pearl Harbor is hier wel een heel groot voorbeeld van. Toch heb ik 'm omdat ik de aanval op PH zo "geweldig" vindt. Ik hou eigenlijk meer van de documantaire achtige oorlogsfilms.

Harry B.
22-12-2002, 21:23
Pearl Harbor is ook wel een heel extreem voorbeeld ja, dat is echt ultra-geromantiseerd en heeft nog weinig met oorlog te maken :( :o

Olivier Laemont
24-12-2002, 00:15
Hier sluit ik me van ganser harte bij aan. Afgezien van de enkele expliciet bloederige flitsen, had ik ergens het gevoel naar een aflevering van Tour of Duty te kijken.

Abre los ojos! :D

Daan de G.
24-12-2002, 15:35
zie toch veel mensen die We Where Soldiers een goeie film vonden, kan het nou nog niet begrijpen. Echt een misstap van Mel Gibson zeg met dat pro amerikaanse geleuter en chaotische actie erin.

Nee geef mij maar Saving Private Ryan , Iron Cross of Band of Brothers :)

Harry B.
24-12-2002, 15:56
zie toch veel mensen die We Where Soldiers een goeie film vonden, kan het nou nog niet begrijpen.

Ik zou eerder zeggen dat de meningen nogal verdeeld zijn. De een vind hem geweldig, de ander (zoals ik) vind het zwaar tegenvallen. Zoals ik al eerder in een post zei, het voegt naar mijn mening verder niks toe aan de bestaande vietnam-films en aangezien de verwachtingen bij sommige mensen toch wel hooggespannen waren resulteert dat in een gigantische afknapper.

De mensen die hem wel goed vonden komen trouwens wel met een beetje lauwe argumenten, kunnen die misschien ook iets concreter zijn? En niet van die 'ik vond het gewoon een goede film-' of 'een goede rol van Mel Gibson'-argumenten a.u.b.!

Ben benieuwd :)

NickV
24-12-2002, 16:18
Voor een goede oorlogsfilm met Mel is Braveheart misschien een beter idee dan We Were Soldiers :cool:

P@rick
24-12-2002, 17:00
...beetje lauwe argumenten, kunnen die misschien ook iets concreter zijn...
Ben benieuwd :)

We Were Soldiers is naar mijn mening documentaire achtig opgezet. De film is zeer amerikaans, maar dat was die oorlog immers ook. Ik denk dat deze film zeer goed weergeeft hoe het er in het begin van de vietnamoorlog aan toe ging (zowel de "veldslagen" als op het thuisfront) en dat is wat ik graag in een oorlogsfilm zie.

Lex v/d Moolen
24-12-2002, 18:04
Platoon ging voor mij niet zo over de vietnamoorlog, maar meer over een verhaaltje tussen de mannen. Dit verhaaltje (lees soap:D) had ook op een andere plaats of tijdstip kunnen plaatsvinden. Ben ik niet mee eens. De vetesl tussen Barnes en Elias zijn ontstaan door het gevolg van de Vietnam-oorlog. Er zijn daar dingen gebeurd die mensen wel of niet tot waanzin kunnen drijven. Barnes was in een normaal leven geen misdadiger geweest, de oorlog heeft zijn karakter zo gevormd en dat is zo realistisch weergegeven in deze film. Vraag veteranen en de meeste zullen zeggen dat dit de meest realistische is.

P@rick
24-12-2002, 18:30
Ben ik niet mee eens. De vete tussen Barnes en Elias zijn ontstaan door het gevolg van de Vietnam-oorlog.

Ik doelde niet specifiek op die twee figuren, maar meer op "een vete" tussen "twee personen". Ik zie, in een oorlogsfilm, liever dat de kern van het verhaal over de oorlog gaat en niet over b.v. een vete tussen twee personen. Let wel, van mij mogen alle aspecten van de oorlog in beeld gebracht worden, zolang de kern maar over de oorlog blijft gaan.

Het lijkt nu wel dat ik Platoon niks vind, maar dat is niet zo...is dat zo...ja dat is zo:D. Het blijft bij mij toch een van de betere vietnamoorlogfilms. Maar Hamburger Hill blijft voor mij de topper.

mark t
24-12-2002, 18:38
De mensen die hem wel goed vonden komen trouwens wel met een beetje lauwe argumenten, kunnen die misschien ook iets concreter zijn? En niet van die 'ik vond het gewoon een goede film-' of 'een goede rol van Mel Gibson'-argumenten a.u.b.!
Ben benieuwd :) Op uw wenken:
1. In tegenstelling tot de oorlogsfilms die ik wèl goed vind (waaronder Platoon, Das Boot, Apocalypse Now, Stalingrad, Saving Private Ryan, Deerhunter, Full Metal Jacket) is er nauwelijks sprake van een verhaal. Het is eigenlijk één grote schietpartij. Ik heb juist veel waardering voor films die laten zien hoe soldaten de oorlog beleven. Wat het met hen doet. In we were soldiers ontbreekt dit element.
2. De schaarse subplotjes -of beter: aanzetten tot subplotjes- die de film interessant hadden kunnen maken werden niet ontwikkeld (reacties van het thuisfront op nieuws van het front, maar vooral het verhaal van de tegenpartij).
3. (Een iets minder sterk argument, omdat het ook tegen een aantal van de door mij bewonderde films kan worden gebruikt) Er zitten een paar typische Hollywood-elementen in de film die buiten Amerika vaak averechts werken. O.m. de fotograaf die heroïsch gaat meevechten, de stoere ik-ga-het-eerst-uit-m'n-helicopter-en-ik-stap-er-********-als-laastste-weer-in-attitude, het einde waar -o, verrassing- Mel weer voor de deur staat i.p.v. een bericht dat ook hij gesneuveld is.
4. De exliciete verwondingen zijn al allemaal eens eerder gedaan in andere (betere en slechtere) oorlogsfilms. Het maakte op mij de indruk dat men het truukje wilde nadoen - of overtreffen.

Dit was weliswaar niet alle kritiek die ik op de film heb, maar wel de belangrijkste die de weegschaal naar de verkeerde kant doen doorslaan.

mark t
24-12-2002, 18:43
Ik doelde niet specifiek op die twee figuren, maar meer op "een vete" tussen "twee personen". Ik zie, in een oorlogsfilm, liever dat de kern van het verhaal over de oorlog gaat en niet over b.v. een vete tussen twee personen. Dan mis je toch het belangrijkste element uit de film -vooral als je Platoon een soap noemt.
Elias en Barnes staan voor twee verschillende manieren om oorlog te voeren. Barnes is de cynische kant, zwart-wit, gewetenloos, winnen tegen elke prijs, nooit twijfelen aan het nut van de oorlog of van een actie. Elias is de menselijke kant. Het doel moet bereikt worden tegen een aanvaardbare prijs. Platoon laat deze twee kanten van de oorlog zien. En wat de effecten zijn van de keuze voor één van de twee benaderingen.
Je kunt je laten meeslepen door de gebeurtenissen en je dierlijke instincten (hetgeen leidt tot minachting voor de veiligheid van kameraden, tot slachting en verkrachting van burgers), of je kunt je principes en je geweten volgen.

Lex v/d Moolen
24-12-2002, 18:44
Let wel, van mij mogen alle aspecten van de oorlog in beeld gebracht worden, zolang de kern maar over de oorlog blijft gaan.
OK, dan begrijp ik je. In dat geval kan je Band of Brothers aanbevelen. Daar ben ik nu mee bezig.:)

Lex v/d Moolen
24-12-2002, 18:51
Elias en Barnes staan voor twee verschillende manieren om oorlog te voeren. Barnes is de cynische kant, zwart-wit, gewetenloos, winnen tegen elke prijs, nooit twijfelen aan het nut van de oorlog of van een actie. Elias is de menselijke kant. Het doel moet bereikt worden tegen een aanvaardbare prijs. Platoon laat deze twee kanten van de oorlog zien. En wat de effecten zijn van de keuze voor één van de twee benaderingen. Dit bedoelde ik eigenlijk ook, maar ik kon het niet zo goed verwoorden.:)

Maar historisch gezien heeft Patrick wel gelijk. Er wordt in Platoon ook niet echt een historisch belangrijk gevecht geleverd. Er worden ook weinig namen van steden genoemd.

mark t
24-12-2002, 18:57
Dit bedoelde ik eigenlijk ook, maar ik kon het niet zo goed verwoorden.:)

Maar historisch gezien heeft Patrick wel gelijk. Er wordt in Platoon ook niet echt een historisch belangrijk gevecht geleverd. Er worden ook weinig namen van steden genoemd. Pardon? De slachting van het dorpje is anders gebaseerd op een berucht incident. Misschien iets minder bekend, omdat het niet bepaald Amerika's 'finest hour' was, maar niettemin historisch belangrijk.
Overigens vind ik dit geen belangrijk criterium. In veel goede oorlogsfilms staan niet direct historisch belangrijke gevechten centraal; onder andere Full Metal Jacket, Das Boot, Deerhunter, Apocalypse Now. Bovendien zijn de films die wèl een historisch belangrijk gevecht bevatten niet allemaal even accuraat. De historische feiten zijn eerder inspiratiebron dan daadwerkelijk verhaal.
En maar goed ook. Anders zou je oorlogsfilms reduceren tot schietfilms, terwijl het menselijk element in de oorlog deze films juist interessant maakt.
Overigens zijn ook een heleboel kleine elementen uit Platoon historisch correct. Oliver Stone is zelf een Vietnam-veteraan. En bij het maken van de film heeft hij diverse adviseurs in de arm genoemen.

Oh ja, en het ontbreken van namen van steden in Platoon lijkt me niet zo raar als je bedenkt dat het een guerilla-oorlog betrof die grotendeels in de jungle werd uitgevochten.;)

Lex v/d Moolen
24-12-2002, 19:10
Pardon? De slachting van het dorpje is anders gebaseerd op een berucht incident. Misschien iets minder bekend, omdat het niet bepaald Amerika's 'finest hour' was, maar niettemin historisch belangrijk. Maar heeft het de loop van deze oorlog drastisch veranderd? Misschien dat door dit incident de roep uit het thuisland heeft doen toenemen om te kappen met de oorlog. Maar strategisch gezien lijkt me het onbeduidend.



Overigens vind ik dit geen belangrijk criterium. In veel goede oorlogsfilms staan niet direct historisch belangrijke gevechten centraal; onder andere Full Metal Jacket, Das Boot, Deerhunter, Apocalypse Now.Daar ben ik het nou wel mee eens. De films die jij noemt zijn ook mijn favoriet.

Band of Brothers is eigenlijk een soort combinatie. 101 Airborne heeft strategisch gezien belangrijke gevechten geleverd. Maar er wordt hier ook dieper op ingegaan op de emoties van de soldaten. Ik vind het een zeer goede serie.

P@rick
25-12-2002, 22:01
OK, dan begrijp ik je. In dat geval kan je Band of Brothers aanbevelen. Daar ben ik nu mee bezig.:)

Ik ben ook met Band of Brothers bezig (op DVD) en had de serie op TV al gezien. Ik vind deze serie helemaal top. Ik heb een aantal WOII films op DVD die ik echt goed vind, maar BOB is bij mij direct naar favoriet nr. 1 gegaan.

Thijs Gloger
25-12-2002, 22:21
Om mijn lijstje er maar weer bruut doorheen te knallen:

1. Platoon
2. Saving Private Ryan
3. Full Metal Jacket
4. Three Kings
5. Black Hawk Down (alleen maar om de briljante fotografie)

Saving Private Ryan vond ik meer een flauwe mainstreamfilm en heb een hekel aan Spielberg-producten, maar ja. Tegen zo'n topper zeg ik dan ook geen nee en bovendien kan ik zeer genieten van sterke cameravoering (vandaar nummer 5).

Robert F.
03-01-2003, 15:58
Een van mijn favorieten is Waterloo uit 1970 met Rod Stieger als Napoleon en Christopher Plummer als Duke of Wellington (http://uk.imdb.com/Title?0066549). Hij is op DVD (R2 met NL subs). Zie mijn DVDprofilerlijst.
Ik heb hem ook binnen. Bedankt voor je tip, hij is heel goed bevallen. Heb alleen de UK versie, zonder nl subtitles. Nogmaals bedankt.

Joey Lindeman
04-01-2003, 15:33
Laatst Platoon weer eens gezien. Het was altijd een van m'n favoriete oorlogfilms. Ennn... Nog steeds wel. Het verhaal blijft ijzersterk.
Ik moet zeggen dat ik vind dat de film iets van zijn glans heeft verloren.
Sinds ik Saving Private Ryan en Band of Brothers (meerdere keren inmiddels) heb gezien, is de standaard voor oorlogfilms bij mij denk ik omhoog gegaan.
Ik vind platoon, nogmaals een erg goede film. Maar die eindstrijd om dat amerikaanse kamp ... vreselijk. Niet om aan te zien.

Het is vervelend om te zien hoe verwend ik ben geworden op het gebied van oorlogscenes sinds de komst van Band of Brothers.
Band of Brothers was visueel erg mooi, en dat valt pas echt op op het moment dat je een oudere film als Platoon nog eens terug ziet.

Lex v/d Moolen
04-01-2003, 16:22
Ik vind platoon, nogmaals een erg goede film. Maar die eindstrijd om dat amerikaanse kamp ... vreselijk. Niet om aan te zien.Maar daar ging het dan ook niet om in Platoon om de prijs voor de beste en mooiste effecten. Of bedoel je dat niet?

Joey Lindeman
04-01-2003, 19:18
Nee. Je hebt helemaal gelijk. Platoon blijft ook een wereld film.

Het enige wat ik er mee bedoel is: dat het me op viel aan die veldslag scene in platoon, hoe mooi dat eigenlijk is gedaan bij films als Saving Private Ryan of in het bijzonder bij Band of brothers. Bij deze 2 had je veel meer het idee er midden in te zitten.

Niels
04-01-2003, 21:55
Ik meng me gelijk ook maar in de discussie. Er is in ieder geval één iemand die weet waar hij over praat en die ook nog eens smaak heeft. Louis Bouduin's lijst van films zijn zonder twijfel de beste oorlog films ooit gemaakt;

1. Bronenosets Potyomkin (1925)
2. All Quiet on the Western Front (1930)
3. Paths of Glory (1955)

En verder: Platoon (1986), Apocalypse Now (1979), Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964), Grande illusion, La (1937), Bridge on the River Kwai, The (1957), Great Escape, The (1963), Stalag 17 (1953), Glory (1989), Roma, città aperta (1946), Kagemusha (1980), Life and Death of Colonel Blimp, The (1943)

Of hij hier ook zijn persoonlijke favorieten mee bedoelt is een andere discussie, maar hij weet in ieder geval een meesterwerk van een goeie film te onderscheiden. Naar mijn mening vallen films als 'We Were Soldiers', 'Braveheart', 'U-571', 'Enemy At The Gates', 'Pearl Harbor' & 'The Patriot' zeker niet onder de noemer; 'de betere oorlogfilms. Ze zijn uiterlijk standaard.

Ben blij dat de film 'The Boys in Company C' genoemd is, een film die alle fans van 'Full Metal Jacket' eigenlijk hadden moeten zien voordat Kubrick met zijn interpretatie kwam van de Vietnam oorlog. Ik vind dat Samuel Fuller wel wat vaker genoemd mag worden. Meer dan Kubrick en Spielberg wist hij oorlog als geen ander op film te zetten. Films als 'The Steel Helmet', 'Fixed Bayonets!' & 'The Big Red One' zijn nog steeds de maatstaaf voor mij. Ik zal nu mijn persoonlijke top vijf oorlogfilms allertijden geven. Let op dat de films puur mijn favoriete films zijn, dus films die ik regelmatig uit de kast trek. Moet er helaas wel bij vermelden dat ik veel meesterwerken als 'Grand Illusion' nog moet bekijken. De volgorde is alfabetisch omdat het onmogelijk is om te zeggen welke van deze films de betere is.

Cross of Iron (77) Peckinpah. [Tweede Wereldoorlog]
Lawrence of Arabia (62) Lean. [Eerste Wereldoorlog]
Paths of Glory (57) Kubrick. [Eerste Wereldoorlog]
Soldaat van Oranje (77) Verhoeven. [Tweede Wereldoorlog]
The Pianist (02) Polanski. [Tweede Wereldoorlog]

Ook moeten alle fans van 'The Thin Red Line' en 'Saving Private Ryan' de film 'Beach Red' maar eens opzoeken. Een grotere inspiratiebron voor beide films.

Jaap Poot
04-01-2003, 22:11
Ik mis nog een heel belangrijke, een film welke tot in de jaren 80 altijd beschouwt werd als de oorlogsfilm. Ik bedoel "the guns of navarone". Voor een groot aantal jongere mensen zal deze film mischien te oud zijn, echter voor mij staat die in hetzelfde rijtje als voorheen the longest day en bridge over the river kwai. Natuurlijk zijn de hedendaagse oorlogsfilms op een hoop fronten beter en meer realistischer dan voorgenoemde films. Echter in die tijd waren dit DE Films. Vandaag de dag ga ik absoluut voor het epos Band of Brothers en dan niet vanwege de actie maar juist om datgene waar ze vroeger ook goed in waren en wat niets te maken heeft met special effects etc. , ik bedoel het goede acteerwerk en en de interactie tussen de acteurs en natuurlijk het geweldige verhaal (echt gebeurd)

Lex v/d Moolen
04-01-2003, 22:15
Ik meng me gelijk ook maar in de discussie. Er is in ieder geval één iemand die weet waar hij over praat en die ook nog eens smaak heeft. Louis Bouduin's lijst van films zijn zonder twijfel de beste oorlog films ooit gemaakt; Louis heeft dan ook zeer veel films bekeken en heeft inderdaad veel kennis van zaken. Des te jammer is het dat hij al een hele tijd niet meer op het forum is geweest. Overigens zitten de meeste films uit zijn rijtje ook wel in mijn favoriete oorlogfilms. Maar dat neemt niet weg dat ik ook graag naar films als U-571, Saving Private Ryan e.d. kijk. Maar dat is puur vermaak, de andere zijn klassiekers.

Kasper P.
05-01-2003, 10:16
Gister a Bridge too far gekeken toch wel een leuke film natuurlijk geen Platoon of Full metal jacket maar leuk vermaak :)

Ricardo Mulder
16-02-2003, 07:51
Zal ook even een lijstje maken,

- Saving Private Ryan
- Schindler's List
- Band of Brothers
- Das Boot
- A Bridge to Far
- The Longest Day
- The Great Escape

Heb ze niet echt op volgorde staan maar het zijn en blijven mooie films om te zien. Zonde dat Schindler's List nog niet op dvd is.

Reinbo
16-02-2003, 09:06
Mijn top drie:

1. Apocalypse Now
2. Paths of Glory
3. Underground (Kusturica)

en de runners up

4. Soldaat van Oranje
5. Platoon
6. Dr. Strangelove
7. Das Boot
8. Full Metal Jacket
9. Bullit in the head
10. Salvador

Zwaar overschat:

Saving Private Ryan
La vita e Bella

Ronduit slecht:

When we were Soldiers
Hambruger Hill

Lex v/d Moolen
16-02-2003, 09:13
.

Rochan
16-02-2003, 09:21
.

???:confused: Tekst vergeten??:confused:

Lex v/d Moolen
16-02-2003, 09:21
???:confused: Tekst vergeten??:confused: Verkeerde thread:o

Rochan
16-02-2003, 09:29
Verkeerde thread:o

Kan gebeuren op de zondagmorgen:D

Rickje
16-02-2003, 12:31
Mijn top 5:

1) Band Of Brothers
2) Saving Private Ryan
3) The Longest Day
4) Black Hawk Down
5) Enemy at the Gates

Eigenlijk is Band of Brothers geen film maar toch hoort hij erbij, ook al is het een serie. :D

Felix
16-02-2003, 16:51
Als ik aan een oorlogsfilm over Vietnam denk, dan zie ik automatisch beelden uit Apocalypse Now voor me. De sfeer in deze film is van een zeldzaam hoog niveau. Als het over de Tweede Wereldoorlog gaat, dan vind ik de serie Band of Brothers het beste, al is dat natuurlijk niet geheel vergelijkbaar met een film, want de makers hebben bij een serie meer tijd om verschillende aspecten van een oorlog te belichten. Verder vind ik het eerste half uur van Saving Private Ryan meesterlijk, maar de rest is naar mijn mening niet meer dan redelijk.

Van de recente oorlogsfilms valt mij alleen Black Hawk Down op. Voordat ik die film zag, dacht ik er niet erg positief over. Maar na hem gezien te hebben, blijft de film toch in je geheugen zitten.

Terminator3
16-02-2003, 17:10
Mijn top 5:

1) Band Of Brothers(geen film maar een goede oorlog serie)
2) The Longest Day
3) Das Boot
4) Full Metal Jacket
5) The Guns Of Navarone

Mark S
08-07-2003, 10:58
Laat ik er nog maar es een titeltje bijgooien:
Dee BBC film "Warriors". Won een BAFTA voor beste drama.
Nix geen stoere actie, geweldige special FX of vet geluid, nix geen stoere helden of wapperende vlaggen aan het einde maar een zeer ingrijpend drama over de machteloosheid van Britse troepen in Bosnie en de waanzin van het VN Mandaat. Ik heb ooit wel eens lacherig gedaan over het Dutchbat avontuur. Maar na het zien van deze film kom ik daar echt helemaal van terug. Een aanrader!

Niek
08-07-2003, 11:12
Mijn persoonlijke favorieten:

1. Apocalypse Now
2. Thin Red Line (1998)
3. Das Boot
4. Full Metal Jacket
5. No Mans Land

-Niek-

Wakusei
26-07-2003, 01:56
Southern Comfort
the Final Countdown
Enemy at the Gates

kenkon_san
26-07-2003, 02:02
The classics;
"Battle of Britain"
"The longest day"
"The dirty dozen"

The Scratcher
26-07-2003, 10:30
Ik snap niet waarom iedereen altijd zegt dat Full Metal Jacket dé oorlogsfilm is over Vietnam?! De film laat toch eigenlijk weinig zien over de oorlog zelf en gaat voor de helft over de training en opleiding over de personages. En daarin gebeurd drama genoeg daar niet van maar de film als geheel laat toch veel te weing zien hetgeen zich in Vietnam heeft afgespeeld en vind ik derhalve niet echt referentie materiaal.

Ik vind dit verder een héél goede en vakkundig gemaakte film begrijp me niet verkeerd en een goede "algemene" oorlogsfilm waarin ook eens aandacht wordt geschonken aan de opleiding. Maar om nou te zeggen dat dit dé film over Vietnam is vind ik zwaar over de top! Dat is maar één film en dat is mijn ogen nog altijd "Platoon", géén enkele andere film (samen met Acopalypse Now dan) geeft de ware hel in Vietnam zo goed weer als deze film. Maar ja da`s mijn mening...

Reinbo
26-07-2003, 16:22
Ik snap niet waarom iedereen altijd zegt dat Full Metal Jacket dé oorlogsfilm is over Vietnam?! De film laat toch eigenlijk weinig zien over de oorlog zelf en gaat voor de helft over de training en opleiding over de personages. En daarin gebeurd drama genoeg daar niet van maar de film als geheel laat toch veel te weing zien hetgeen zich in Vietnam heeft afgespeeld en vind ik derhalve niet echt referentie materiaal.


Ik denk dat in Full Metal Jacket juist veel meer facetten van de Vietnamoorlog aan bod komen dan in andere films, Platoon beperkt zich tot een peleton van de infanterie, terwijl Apocalypse Now juist een surrealistisch beeld geeft.

In FMJ komen opleiding, hoertjes/diefjes, journalistiek, militaire machtsverhoudingenvriendschap, slachtpartijen op onschuldige burgers, veldslagen, sluipschutters etc. aan bod, waardoor je een veel breder beeld van de Vietnamoorlog krijgt.

Lex v/d Moolen
26-07-2003, 16:42
Maar om nou te zeggen dat dit dé film over Vietnam is vind ik zwaar over de top! Dat is maar één film en dat is mijn ogen nog altijd "Platoon", géén enkele andere film (samen met Acopalypse Now dan) geeft de ware hel in Vietnam zo goed weer als deze film. Maar ja da`s mijn mening...Ik vind FMJ juist wel erg gefocust op hoe de doornee Amerikaanse jongen die zijn dienstplicht moet vervullen daar en je vanaf dag 1 tot het gevecht in Vietnam zelf die paar jongens kan volgen op een manier die erg realitisch en waargetrouw overkomt.


Platoon en Apocalypse Now geven ook een realistisch beeld over Vietnam, maar in feite zijn het verhalen die enigzins afdwalen van de oorlog zelf, in Platoon de strijd tussen twee mannen (goed en kwaad) en de jongeling die zich in de waanzin van de oorlog moet kiezen tussen die twee kampen, of vaders zoals hij zelf aan het einde verklaart. En Apocalypse Now is een reis langs alles wat in Vietnam gebeurd is wat eigenlijk weinig met oorlogvoeren te maken heeft. Desondanks alledrie prachtige films die puur op zich zelf staan en niet te vergelijken zijn.

Mark S
26-07-2003, 23:40
Het sterke gegeven van FMJ vind ik het verschil tussen de orde en discipline tijdens de opleiding en de totale wanorde en anarchie uit de praktijk.
Maar ik vind het ook zeker niet de beste Vietnam film.

Jaded
26-07-2003, 23:45
Hoe komt het dat Casualties Of War nog maar door 1 persoon is genoemd?

En dan nog wel door een mede-Belg, Olivier Laemont.

Toegegeven, er zit 1 slechte/mindere scene in.
Waar M.J. Fox overduidelijk de moraliserende toer opgaat.

Maar voor de rest is dit geen slecht stukje film, in mijn opinie natuurlijk.

Prekip
26-07-2003, 23:51
Absoluut de beste: Apocalypse Now
een aardige tweede: dr Strangelove: or how I learned to stop worrying and love the bomb (misschien niet echt een typische oorlogsfilm, maar toch ;) )
als derde: Paths of Glory

(degene die mij aan de laatste kan helpen op DVD mag mij een pm sturen :D)

Lex v/d Moolen
27-07-2003, 00:00
Hoe komt het dat Casualties Of War nog maar door 1 persoon is genoemd?.Jammer idd. Ik heb hem zelf op DVD. Ook weer een film waar door toedoen van oorlogsgebeurtenissen normen en waarden vervagen. Sublieme rol van Sean Penn overigens.

En is Heaven en Earth (Oliver Stone) al genoemd? Ook een prachtige film dit keer gezien vanuit Vietnamees standpunt.

The Scratcher
27-07-2003, 21:00
En is Heaven en Earth (Oliver Stone) al genoemd? Ook een prachtige film dit keer gezien vanuit Vietnamees standpunt.

Daar zeg je wat Lex! Ik heb deze film altijd al eens heel graag willen zien maar het is er nooit van gekomen helaas. Hij was al in de vergetelheid geraakt totdat jij hem noemde. Maar eens een keertje huren in de vakantie. Hopelijk hebben ze hem wel op dvd in de videotheek want met vhs hou ik me niet meer bezig vandaag de dag. :lol:

Richard B.
27-02-2005, 02:05
Vanavond voor het eerst gezien: de oorspronkelijke versie (uit 1930) van All Quiet on the Western Front. Echt een topper en begrijpelijkerwijs een klassieker in dit genre. Op sommige punten wel wat vooroorlogs naief in zijn anti-oorlogsboodschap, maar tegelijkertijd ook vaak net zo realistisch hard als een film als Saving Private Ryan.

Kees Hoekerd
27-02-2005, 20:13
Casualties of War heb ik ook,dat is ook een goeie Vietnamfilm,niet voor tere zieltjes,maar Penn speelt wel wat over the top.

Verder vind ik BOB,SPR,FMJ,the great escape tot de beste behoren.

Hamburger Hill en Pearl Harbor zijn ronduit de minste die ik gezien heb.

Nou wordt het eens tijd om warfilms als Hell is for Heroes,Cross of Iron en The eagle has landed te zien.Die heb ik hier nog niet genoemd zien worden.

Chris Taylor
27-02-2005, 20:33
alle films die jullie noemen zijn top idd, vind hamburger hill echter niet zo slecht als soms wordt gezegd. heb aardig genoten van die film, hij is echter niet zo goed als casualties of war of platoon.

mijn onbetwiste nummer 1 zijn echter SPR en BoB en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven...

The Omen
27-02-2005, 20:36
Platoon is een van m'n favo's

Sander V.
27-02-2005, 20:41
We Were Soldiers vind ik ook wel aardig.

Cyrus the Virus
28-02-2005, 09:10
Platoon is een van m'n favo's
Zei toch dat ie goed was. :wink:

Ludo Keeris
28-02-2005, 09:30
Binnenkort verschijnt "Heaven Knows, Mr. Allison" op DVD. Een geheel ander soort oorlogsfilm met Robert Mitchum en Deborah Kerr (en dat is de gehele cast 8) ). Robert Mitchum spoelt tijden WWII aan op een eiland in de Stille Oceaan en daar is alleen non Deborah Kerr.
Geweldig hoe deze twee acteren, mede door de goede regie van John Huston. Echt een aanrader van diegenen die niet alleen maar van zoveel mogelijk geweerschoten houden!

Qzyn
28-02-2005, 09:57
Binnenkort verschijnt "Heaven Knows, Mr. Allison" op DVD. Een geheel ander soort oorlogsfilm met Robert Mitchum en Deborah Kerr (en dat is de gehele cast 8) ). Robert Mitchum spoelt tijden WWII aan op een eiland in de Stille Oceaan en daar is alleen non Deborah Kerr.

Een soortgelijk uitgangspunt, maar wel een ander plot: Hell in the Pacific (1968).
Ook hier bestaat de volledige cast uit slechts 2 acteurs, nl. Lee Marvin en Toshiro Mifune.
Zij spelen een neergehaalde Amerikaanse piloot en een Japanse officier op een verder onbewoond eiland in de Pacific, die elkaar aanvankelijk als vijanden bestrijden, maar geleidelijk aan tot het besef komen dat ze alleen door samen te werken kunnen overleven en van het eiland weg kunnen komen. Vraag is alleen of ze elkaar genoeg kunnen vertrouwen. Psychologisch drama met 2 topacteurs.

Erik Paauw
02-03-2005, 19:41
Band of brothers
Saving Private Ryan
U-571
Das Boot

En misschien over een tijdje een topper

Der untergang

Kenneth
03-03-2005, 17:10
Verplichte kost:

Apocalypse Now
Platoon
Saving Private Ryan
Full Metal Jacket
The Longest Day
Band of Brothers
Das Boot

Maar probeer zeker ook eens:

84 Charlie Mopic (Vietnam)
A Bridge Too Far (WO II)
Heaven & Earth Vietnam)
Coming Home (Vietnam)
Secret Army (Britse serie over het Belgische verzet tijdens WO II)

Voor mij is het eerste half uur van Saving Private Ryan de beste oorlogsscene ooit gefilmd... zeker nu ik het boek D-Day van Stephen E. Ambrose aan het lezen ben (in't engels!)

Sander V.
03-03-2005, 19:53
... zeker nu ik het boek D-Day van Stephen E. Ambrose aan het lezen ben (in't engels!)Daar is toch BoB op gebaseerd?

shifty
03-03-2005, 20:53
... zeker nu ik het boek D-Day van Stephen E. Ambrose aan het lezen ben (in't engels!)Daar is toch BoB op gebaseerd?

Nee dat is het gelijknamige boek Band of Brothers van Stephen E Ambrose.

Ik heb ze beide en zeker het lezen waard, leest in ieder geval lekker weg.

Anonymous
03-03-2005, 21:29
Ik heb net Apocalypse Now: Redux gezien en ik snap eigenlijk niet zo goed waar alle commotie over is.
Okey, het is een leuke film, maar beste oorlogsfilm zal het nooit worden in mijn ogen.



[spoiler:dc49a7daa3]Sheen krijgt een missie, gaat er naartoe, vaart de rivier af ( wordt een paar keer beschoten ) komt Brando tegen, vermoord hem en afgelopen.[/spoiler:dc49a7daa3]

Waar is de oorlog? Ik volg het niet helemaal geloof ik, maar ik denk dat ik meer een Tour Of Duty-achtige film had verwacht.

Dat vond ik pas Vietnamoorlog.

Caledonians
03-03-2005, 22:06
Argonath je hebt een behoorlijke spoiler staan hierboven! :roll:

Anonymous
03-03-2005, 22:18
Argonath je hebt een behoorlijke spoiler staan hierboven! :roll:

Zie hier....de aanpassing:)

Blijkbaar vergeten in de verbouwereerde toestand waarin ik verkeer na die film :wink:

8)

Caledonians
03-03-2005, 22:21
Argonath je hebt een behoorlijke spoiler staan hierboven! :roll:

Zie hier....de aanpassing:)

Blijkbaar vergeten in de verbouwereerde toestand waarin ik verkeer na die film :wink:

8)

Hehe... geeft niet ik had de film al pas gezien :wink: Maar misschien voor andere members was het minder leuk...

Coen P.
04-02-2008, 15:36
Even een oud draadje omhoog schoppen.

Wat zijn nou DE oorlogsfilms vol sterren. Ik zoek grootschalige films vol sterren van 'toen' (of nu) zoals bijvoorbeeld;
Battle of the Bulge
Battle of Britain
A Bridge too Far
The Longest Day

Welke zijn onmisbaar in deze 'categorie'?

hstadman
04-02-2008, 16:03
Even een oud draadje omhoog schoppen.

Wat zijn nou DE oorlogsfilms vol sterren. Ik zoek grootschalige films vol sterren van 'toen' (of nu) zoals bijvoorbeeld;
Battle of the Bulge
Battle of Britain
A Bridge too Far
The Longest Day

Welke zijn onmisbaar in deze 'categorie'?

Ik denk dat je de grootsten wel te pakken hebt.

Mischien bridge on the river kwai?!

kelly's heroes?

is un long dimanche de fiancailles al genoemd?

Bolo
04-02-2008, 16:17
Of Nieuwere

Saving Private Ryan
Thin Red Line
Platoon

Of Nog nieuwe

Resque Dawn
Home Of The Brave

hstadman
04-02-2008, 16:40
Of Nieuwere

Saving Private Ryan
Thin Red Line
Platoon

Of Nog nieuwe

Resque Dawn
Home Of The Brave

Ik weet niet of die films nu allemaal topsterren herbergen.

Met name in de longest day stikt het van de bekende sterren. denk toch dat hij eerder films als deze bedoelt.

Mischien dat BOB daar nog bijhoort, als recent werk.

Lex v/d Moolen
04-02-2008, 17:10
Even een oud draadje omhoog schoppen.

Wat zijn nou DE oorlogsfilms vol sterren. Ik zoek grootschalige films vol sterren van 'toen' (of nu) zoals bijvoorbeeld;
Battle of the Bulge
Battle of Britain
A Bridge too Far
The Longest Day

Welke zijn onmisbaar in deze 'categorie'?
Midway
Tora Tora Tora

Guns of Navarone misschien ook nog wel

Oudlid_X5
04-02-2008, 17:14
Battle of Britian...?

Lex v/d Moolen
04-02-2008, 17:15
Heeft ie zelf al genoemd.

Dennis Kuijper
04-02-2008, 18:33
The Dirty Dozen

Fikret
04-02-2008, 18:53
http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/war
http://www.imdb.com/chart/war

Oudlid_X5
04-02-2008, 19:13
Heeft ie zelf al genoemd.


Inderdaad, ja! Lekker bezig, Verhoeven!

Patrick van den Hul
04-02-2008, 20:30
Ik kan maar één essentieel werk noemen: Band of Brothers

Inmiddels 3x de hele serie gezien en zal deze nog vaak herkijken. Niet te missen!

Dennis Kuijper
05-02-2008, 00:50
Even een oud draadje omhoog schoppen.

Wat zijn nou DE oorlogsfilms vol sterren. Ik zoek grootschalige films vol sterren van 'toen' (of nu) zoals bijvoorbeeld;

Voor Nederlandse films natuurlijk Soldaat van Oranje,De Aanslag en Pastorale 1943. :p

Coen P.
05-02-2008, 08:58
De meeste ken ik uiteraard al!

Midway nog niet!

Ik zoek dus een mooi sterrenensemble, liefst in technicolor geschoten, en dan dus oorlogsfilms...

Dennis Kuijper
05-02-2008, 10:55
The Great Escape
The Eagle Has Landed
Enemy At the Gates

patrick434
05-02-2008, 11:44
SPR is geweld(ad)ig natuurlijk,
maar schindler's list en der Untergang zijn ook fantastische films.
zoals die 2e de waanideën van Hitler en zijn vriendjes weergeeft, geweldig!

Wat gewoon een leuke, maar nergens op slaande oorlogsfilm is:

Operation dumbo drop! ;-)

Bruce Lee
05-02-2008, 12:37
Mijn favoriete oorlogsfilms zijn:

Apocalypse Now (staat in me top 10 allertijden)
The Thin Red Line (staat ook in me top 10 allertijden)
Platoon (ook erg goed)
Der Untergang
Glory (goede film over Amerikaanse burgeroorlog)
Full Metal Jacket, begin is geweldig, 2e deel vond ik niet zo goed, ongeloofwaardige settings (leek wel of het gewoon Engeland met een paar palmbomen was in plaats van Vietnam) en gewoon niet bijster interessant. Toch is het trainingskamp gedeelte zo goed dat de film gelijk een aanrader is.
The Deer Hunter, soms wat langdradig maar vooral de scene's in Vietnam zijn heel erg goed.

Qua oorlogsfilms ben ik meer fan van films over de Vietnam oorlog dan over die uit de 2e wereldoorlog. Komt denk ik door de settings.

Saving Private Ryan en Schindler's List moet ik nog steeds een keer volledig zien.

marcelb7
05-02-2008, 13:14
SPR is geweld(ad)ig natuurlijk,
maar schindler's list en der Untergang zijn ook fantastische films.
zoals die 2e de waanideën van Hitler en zijn vriendjes weergeeft, geweldig!
Dan kan ik je Conspiracy wel aanraden.

patrick434
05-02-2008, 13:28
die gaat toch over de aanslag op hitler in de "Wolfschanze"?
of vergis ik me nu?

Stringer Bell
05-02-2008, 17:08
Dan kan ik je Conspiracy wel aanraden.

die gaat toch over de aanslag op hitler in de "Wolfschanze"?
of vergis ik me nu?

Nee, Conspiracy gaat over de Wannsee conferentie in '42, waarin nazi en SS leiders het Joodse vraagstuk bespreken... Wel een aanrader overigens, die voor weinig geld is op te pikken uit één van de vele goedkope dvd-bakken...

Lex v/d Moolen
05-02-2008, 17:48
Full Metal Jacket, begin is geweldig, 2e deel vond ik niet zo goed, ongeloofwaardige settings (leek wel of het gewoon Engeland met een paar palmbomen was in plaats van Vietnam)Het was ook gewoon Engeland met geimporteerde palmbomen.:lol:
Ik dacht op het terrein van een verlaten gasfabriek die ze toch al gingen slopen.

Bruce Lee
07-02-2008, 00:33
Het was ook gewoon Engeland met geimporteerde palmbomen.:lol:
Ik dacht op het terrein van een verlaten gasfabriek die ze toch al gingen slopen.

:lol:, ik dacht al zoiets. Vond ik echt jammer en niet echt sfeervol.

patrick434
07-02-2008, 08:28
Nee, Conspiracy gaat over de Wannsee conferentie in '42, waarin nazi en SS leiders het Joodse vraagstuk bespreken... Wel een aanrader overigens, die voor weinig geld is op te pikken uit één van de vele goedkope dvd-bakken...

Thanks.. ga hem vanmiddag ff zoeken.. :bier:

InfamousGeorge
07-02-2008, 08:35
Thanks.. ga hem vanmiddag ff zoeken.. :bier:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1002004000078800&Section=VIDEO&lgl=1&plid=jhiR5JsbIBUAAAEX22Ry4PMI&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Voor maar 6€

patrick434
07-02-2008, 08:46
tja... dat kan natuurlijk ook.. ;)
net besteld dus bedankt :bier:

InfamousGeorge
07-02-2008, 08:58
Veel plezier ermee!

Tim k
09-02-2008, 16:48
The Night of the Generals zonder voorkennis gekocht en gekeken. Iets wat ik na enkele teleurstellingen zelden meer doe, maar dit keer pakte het goed uit. De film gaat over een ijverige Duitse Majoor, die de moord op een prostituee op moet lossen. Dit zal niet makkelijk worden, want de 3 hoofdverdachten zijn alledrie Duitse Generaals. Zeer geslaagde combi van oorlog / krimi. Daarnaast prachtig spel van metname Peter O'Toole met z'n hooghartige uitstraling en een gezicht van wax. Met o.a. Omar Sharif, Donald Pleasence en Christopher Plummer in een piepklein rolletje als Rommel.

80 / 100

Heeft iemand The Young Lions wel eens gezien? Daar heb ik ook al een paar keer mee in mijn handen gestaan, maar ( nog ) niet gekocht.

sartana13
09-02-2008, 23:19
Mijn lijstje:

Stalingrad
Come and see
Cross of iron
All quiet on the western front
Battleground
Tobruk
Hell is for heroes
The brotherhood of war
The bridge from remagen
Das boot
Sahara
Battle of britain
The hill
Joyeux noel
The heroes of the telemark
Where eagles dare
The longest day
Battle of the bulge
Stalag 17
Von ryan's express
El alamein line of fire
Paths of glory
Pork chop hill
Patton
Raid on rommel
Guns from navarone
Force 10 from navarone
The pianist
Sands of iwo jima

Peter van santbrink
09-02-2008, 23:33
Mijn favoriete oorlogsfilms zijn:

Apocalypse Now (staat in me top 10 allertijden)
The Thin Red Line (staat ook in me top 10 allertijden)
Platoon (ook erg goed)
Der Untergang
Glory (goede film over Amerikaanse burgeroorlog)
Full Metal Jacket, begin is geweldig, 2e deel vond ik niet zo goed, ongeloofwaardige settings (leek wel of het gewoon Engeland met een paar palmbomen was in plaats van Vietnam) en gewoon niet bijster interessant. Toch is het trainingskamp gedeelte zo goed dat de film gelijk een aanrader is.
The Deer Hunter, soms wat langdradig maar vooral de scene's in Vietnam zijn heel erg goed.

Qua oorlogsfilms ben ik meer fan van films over de Vietnam oorlog dan over die uit de 2e wereldoorlog. Komt denk ik door de settings.

.

Als je Vietnam films goed vindt moet je zeker We Were Soldiers in bezit hebben en Hamburger Hill is ook niet slecht; een van de meest realistische is 84 Charlie Mopic (over een cameraman die met een LURP's eenheid meegaat)

Full Metal Jacket is niet een jungle film maar speelt zich als ik me goed herinner af net na TET in de oude hoofdstad Hue waar ze achtergebleven VC's moeten verwijderen


The Big Red One is vrij grootschalig

romyyyy
09-02-2008, 23:34
Dacht dat ik een aardig eind was met ongeveer 90 oorlogfilms, maar kom hier nog steeds weer titels tegen die ik nog niet heb, maar weer even op zoek gaan dan :P

Deze vond ik ook nog wel goed:
Colditz
Dresden
Grey zone
Hidden children
The pianist
Uprising
Over there
Napola

Fikret
10-02-2008, 13:17
Als je Vietnam films goed vindt moet je zeker We Were Soldiers in bezit hebben en Hamburger Hill is ook niet slecht; een van de meest realistische is 84 Charlie Mopic (over een cameraman die met een LURP's eenheid meegaat)

Full Metal Jacket is niet een jungle film maar speelt zich als ik me goed herinner af net na TET in de oude hoofdstad Hue waar ze achtergebleven VC's moeten verwijderen


The Big Red One is vrij grootschalig

De Rambo films en Forrest Gump gaan ook over de Vietnam oorlog. (6)

axmacher
10-02-2008, 13:50
A Bridge Too Far
Das Boot
The Bridge Over The River Kwai
The Guns Of Navarone
The Pianist
The Longest Day
Saving Private Ryan
Battle For Brittain
Platoon
The Great EscapeMijn Top 10

hstadman
10-02-2008, 14:59
Als je Vietnam films goed vindt moet je zeker We Were Soldiers in bezit hebben en Hamburger Hill is ook niet slecht; een van de meest realistische is 84 Charlie Mopic (over een cameraman die met een LURP's eenheid meegaat)

Full Metal Jacket is niet een jungle film maar speelt zich als ik me goed herinner af net na TET in de oude hoofdstad Hue waar ze achtergebleven VC's moeten verwijderen


The Big Red One is vrij grootschalig

Full metal jacket speelt zich eerst af in het trainingskamp en daarna op het slagveld van vietnam.:wink:

Peter van santbrink
11-02-2008, 10:48
Full metal jacket speelt zich eerst af in het trainingskamp en daarna op het slagveld van vietnam.:wink:

maar niet in de jungle wat veel mensen verwachten bij een vietnamfilm, kan dus wat tegenvallen...

hstadman
11-02-2008, 11:10
maar niet in de jungle wat veel mensen verwachten bij een vietnamfilm, kan dus wat tegenvallen...

Het is niet allemaal jungle in vietnam!8)

Quido
05-05-2008, 00:28
Wellicht kan dit gewoon in dit topic:

Ik ben op zoek naar een bepaalde 'type' oorlogsfilms. Geen flinke actie, one man's missions, maar films die spelen in WO II en het verhaal vertellen van 1 persoon of een groep personen. Films die vertellen over het verzet of over een familie/persoon die moet onderduiken voor de Duitsers. Of films die vertellen over de jodenvervolging, het leven in een concentratiekamp.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan films als The Hiding Place (http://www.moviemeter.nl/film/10497), The Little Riders (http://www.moviemeter.nl/film/2457) (ergens te koop?), Monsieur Batignole (http://www.moviemeter.nl/film/15407), La Colline aux mille Enfants (http://www.moviemeter.nl/film/24013), de films over Anne Frank en films als The Devil's Arithmetic (http://www.moviemeter.nl/film/8995) en Bittere Ernte (http://www.moviemeter.nl/film/22825).

Als ze ook nog verkrijgbaar zijn op dvd zou het helemaal mooi zijn!

vince curtin
05-05-2008, 01:30
Hoi,
Misschien kan je deze proberen,

Sophie Scholl
Napola
Fateless

en als je een gewldige boek over dit zou willen lezen probeer dan `Mila 18`van Leon Uris over de joodse opstand in Warsaw,
gr,vince.

Lex v/d Moolen
05-05-2008, 14:15
En de meeste bekende is wel The Pianist

Mr. Humphries
05-05-2008, 14:21
Mijn lijstje wat ik heb. (voorkeur is vetgedrukt)

Band of Brothers
Das Boot
Braveheart
Conspiracy
The Deer Hunter
Die Fälscher
Escape from Sobibor
Full Metal Jacket
Hotel Rwanda
The life of Adolf Hitler
The Patriot
Pearl Harbor
The Pianst
Platoon
Saving Private Ryan
Schindler's List
Soldaat van Ornaje
U-571
Der Untergang
Zwartboek

Patrick van den Hul
05-05-2008, 14:53
Het allerbeste dat ooit op oorlogsgebied gemaakt is, is voor mij Band of Brothers.

Oudlid_X5
05-05-2008, 15:07
Geef mij maar gewoon The Thin Red Line!

Chris Taylor
05-05-2008, 16:04
Het allerbeste dat ooit op oorlogsgebied gemaakt is, is voor mij Band of Brothers.

I agree, alhoewel ik Platoon (weliswaar een andere oorlog) ook erg sterk vind.

Tim k
05-05-2008, 17:25
Wellicht kan dit gewoon in dit topic:

Ik ben op zoek naar een bepaalde 'type' oorlogsfilms. Geen flinke actie, one man's missions, maar films die spelen in WO II en het verhaal vertellen van 1 persoon of een groep personen. Films die vertellen over het verzet of over een familie/persoon die moet onderduiken voor de Duitsers. Of films die vertellen over de jodenvervolging, het leven in een concentratiekamp.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan films als The Hiding Place (http://www.moviemeter.nl/film/10497), The Little Riders (http://www.moviemeter.nl/film/2457) (ergens te koop?), Monsieur Batignole (http://www.moviemeter.nl/film/15407), La Colline aux mille Enfants (http://www.moviemeter.nl/film/24013), de films over Anne Frank en films als The Devil's Arithmetic (http://www.moviemeter.nl/film/8995) en Bittere Ernte (http://www.moviemeter.nl/film/22825).

Als ze ook nog verkrijgbaar zijn op dvd zou het helemaal mooi zijn!

De Partizanen is een goede drama-serie van NL bodem. The Little Riders die jij noemt vond ik ook een hele mooie.

Patrick van den Hul
05-05-2008, 19:01
I agree, alhoewel ik Platoon (weliswaar een andere oorlog) ook erg sterk vind.

Ik kan zelf ook nog wel 10 andere zeer sterke oorlogsfilms benoemen, maar het zijn allemaal films, terwijl Band of Brother voor mij soms aanvoelt als een documentaire. Eigenlijk een serie die ze op elke middelbare school zouden moeten laten zien. Er is volgensmij geen betere manier om echt een beeld van de oorlog te krijgen vanuit het oogpunt van de soldaten zelf.

Ik kijk dan ook erg uit naar de Pacific serie die HBO nu aan het filmen is.

xtheduellistx
06-05-2008, 06:28
Absolute toppers in het genre "echte oorlogsfilm":

Cross of iron
Stalingrad
Battleground

Quido
06-05-2008, 21:42
Sophie Scholl
Napola
Fateless Napola is inderdaad ook een goed voorbeeld, goede film ook ;) Die andere twee zet ik op mijn lijstje!

@Lex: wellicht nog soortgelijke films? Denk dat ik de meest bekende wel al gezien heb inmiddels. Vind het een erg interessante periode uit de geschiedenis.

@deTuinman: enkel Die Fälscher nog niet gezien, gaat ook op de lijst.

@Tim k: De Partizanen is inderdaad ook erg goed, subliem zelfs. Laatst nog besproken op mijn site. Heb je toevallig een (video-)opname van The Little Riders?

Henk Heideveld
06-05-2008, 21:52
Mijn lijstje:

Stalingrad
Come and see
Cross of iron
All quiet on the western front
Battleground
Tobruk
Hell is for heroes
The brotherhood of war
The bridge from remagen
Das boot
Sahara
Battle of britain
The hill
Joyeux noel
The heroes of the telemark
Where eagles dare
The longest day
Battle of the bulge
Stalag 17
Von ryan's express
El alamein line of fire
Paths of glory
Pork chop hill
Patton
Raid on rommel
Guns from navarone
Force 10 from navarone
The pianist
Sands of iwo jima
Wat nou , wat nou, de beste er niet tussen? BAND OF BROTHERS!!!!!:roll: :roll:

Henk Heideveld
06-05-2008, 21:57
Jammer idd. Ik heb hem zelf op DVD. Ook weer een film waar door toedoen van oorlogsgebeurtenissen normen en waarden vervagen. Sublieme rol van Sean Penn overigens.

En is Heaven en Earth (Oliver Stone) al genoemd? Ook een prachtige film dit keer gezien vanuit Vietnamees standpunt.
In heaven and Earth vind ik het enorme cultuurvrschilk tussen beide personages geweldig, nog verergerd door de cultuurschok die ontstaat als hij terugkeert in het burgerleven. Indringend gegeven.:p

Henk Heideveld
06-05-2008, 21:58
Voor mij persoonlijk is Band of Brothers de ultieme verfilming van WOII.
De slechtse oorlogsfilm ooit vond ik Home of the Brave. Zeer clichematig!!!!!!

Henk Heideveld
06-05-2008, 22:11
Ik ben op zoek naar een bepaalde 'type' oorlogsfilms. Geen flinke actie, one man's missions, maar films die spelen in WO II en het verhaal vertellen van 1 persoon of een groep personen. Films die vertellen over het verzet of over een familie/persoon die moet onderduiken voor de Duitsers. Of films die vertellen over de jodenvervolging, het leven in een concentratiekamp.

Van dat genre heb ik er ook een aantal, naast de War-Movies:
Bijvoorbeeld:
Schindler's List
Bittere Ernte
Der Letzte Zug
Die Blechtrommel
Colditz
Dresden
Hitler, The Rise of Evil
Island at War
Mussolini
Mussolini and I
Rescue Dawn
Uprising
Rosenstrasse
Zwartboek.
Allemaal films die zich in de oorlog afspelen of met de oorlog op de achtergrond.

Henk Heideveld
06-05-2008, 22:19
Ik weet niet of hij al genoemd is, maar een indringende Warmovie is Warriors, die zich afspeelt in Bosnie in 1992.(y)

hstadman
06-05-2008, 22:32
Is 9th company al genoemd. De russische "full metal jacket" ...8-) :wink:

SKnapen
07-05-2008, 10:54
Veel oorlogfilms heb ik nog niet gezien maar The Deer Hunter vond ik zeer indrukwekkend.

zetmoon
07-05-2008, 11:02
Wat nou , wat nou, de beste er niet tussen? BAND OF BROTHERS!!!!!:roll: :roll:

Met alle respect: Band of brothers is een TV serie en geen film..............
De serie begint ijzersterk maar zakt wel in naar het einde toe.

arjan_ufo
07-05-2008, 11:22
ja en het is wel nederlands en wellicht ook al genoemd,
maar ik vind soldaat van oranje ook nog steeds een topfilm over woII

Oudlid_X5
07-05-2008, 15:11
Anders wel recentelijk The Mark of Cain.

Gaat dat zien!

Tim k
07-05-2008, 17:18
Napola is inderdaad ook een goed voorbeeld, goede film ook ;) Die andere twee zet ik op mijn lijstje!

@Lex: wellicht nog soortgelijke films? Denk dat ik de meest bekende wel al gezien heb inmiddels. Vind het een erg interessante periode uit de geschiedenis.

@deTuinman: enkel Die Fälscher nog niet gezien, gaat ook op de lijst.

@Tim k: De Partizanen is inderdaad ook erg goed, subliem zelfs. Laatst nog besproken op mijn site. Heb je toevallig een (video-)opname van The Little Riders?

Ik had een aangetrouwde tante uit Amerika en zij had hem op video. Na de scheiding is de band mee teruggegaan. ( net zoals de rest van zo'n beetje heel de inboedel;) )

patrick434
08-05-2008, 08:40
De serie begint ijzersterk maar zakt wel in naar het einde toe.

Daar ben ik het niet mee eens, de betse aflevering is naar mijn mening de negende,

Als ze dat kamp vinden...
de eerste keer dat ik t zag zou ik bijna zweren dat er bij film ook geur vrij kwam, zo realistisch...

en dat die joodse jongen er niet tegen kan om die "gevangenen" terug het kamp in te sturen.. echt geweldig!

wo2-freak
07-09-2008, 12:43
Maak een TOP-20 lijstje van echte oorlogsklassiekers tot en met het jaar 1990 het liefst bestaande uit WO1 en WO2 films het hoeft niet op volgorde van goed naar minder goed te zijn, het mag op willekeurige volgorde.
En de film die het meest in voorkomt houden we een discussie over :)

Mijn willekeurige lijstje WO2 films:

1 - Where Eagles Dare
2 - Kelly's Heroes
3 - Battle Of The Bulge
4 - The Great Escape
5 - The Bridge On The River Kwai
6 - The Guns From Navarone
7 - Force 10 From Navarone
8 - The Longest Day
9 - A Bridge Too Far
10 - Battleground
11 - Memphis Belle (1990)
12 - Das Boot
13 - Cross Of Iron
14 - The Dirty Dozen (Alle delen 1/tm4)
15 - Objective Burma
16 - Operation Pacific
17 - Patton
18 - Midway
19 - In Harm's Way
20 - Battle Of Britain

mark t
07-09-2008, 13:16
Ho, ho. Ik vind het prima dat je lijstjes wilt zien, maar het is niet de bedoeling om voorwaarden te stellen aan de films die aan bod mogen komen. Deze thread heb ik destijds in het leven geroepen om over oorlogsfilms in het algemeen te discussieren, niet alleen over oorlogfilms uit een bepaald jaar of films die het meest op lijstjes voorkomen.

Lees de thread nog maar eens op je gemak door. D'r staan genoeg klassiekers en minder klassieke oorlogsfilms tussen.

Daan de G.
07-09-2008, 13:21
Daar ben ik het niet mee eens, de betse aflevering is naar mijn mening de negende,

Als ze dat kamp vinden...
de eerste keer dat ik t zag zou ik bijna zweren dat er bij film ook geur vrij kwam, zo realistisch...

en dat die joodse jongen er niet tegen kan om die "gevangenen" terug het kamp in te sturen.. echt geweldig!

Inderdaad, en de laatste aflevering is ook geweldig met die afscheidsspeech van de duitse officier.

Veel mensen in mijn omgeving vinden ook dat BoB nadat hij het einde nadert minder wordt, omdat er niet zoveel actie meer in zit :| Ik vind juist die laatste afleveringen geweldig omdat de dramatiek voelbaar is, je zit er middenin.

Dennis Oosterhuis
07-09-2008, 13:24
Veel mensen in mijn omgeving vinden ook dat BoB nadat hij het einde nadert minder wordt, omdat er niet zoveel actie meer in zit.
't Is net of ik hier mijn vader hoor praten. :D
Hij heeft de serie nog nooit gezien, maar deze uitspraak zou zo van hem afkomstig zijn... :p

wo2-freak
07-09-2008, 13:41
Ho, ho. Ik vind het prima dat je lijstjes wilt zien, maar het is niet de bedoeling om voorwaarden te stellen aan de films die aan bod mogen komen. Deze thread heb ik destijds in het leven geroepen om over oorlogsfilms in het algemeen te discussieren, niet alleen over oorlogfilms uit een bepaald jaar of films die het meest op lijstjes voorkomen.

Lees de thread nog maar eens op je gemak door. D'r staan genoeg klassiekers en minder klassieke oorlogsfilms tussen.

Ja maar ik heb het nu even weer in leven geroepen omdat ik geïnteresseerd ben in oorlogsfilms die mensen als klassiekers beschouwen over de 1e en 2e wereldoorlog.
En dat we dan over een van de meeste voorkomende oorlogsklassiekers een discussie kunnen voeren.

Daar is toch niets fouts mee? Ik ga niet off-topic maar om ons nou heel de tijd aan jouw opgestelde regeltjes te houden...

En ja, het gaat er maar ook om of mensen zo'n lijstje willen maken, zo niet dan houd het ook meteen op. Het is niet zo dat jij hier een moderator bent omdat je dit topic gestart hebt maar als een moderator even zecht van: ´´Joh, wo2-freak laten we het maar even op alle oorlogsfilms houden i.p.v. alleen wo1 en wo2.´´ Dan vind ik het goed. En dit is maar tijdelijk. Misschien houd dit lijstje vandaag al op..

Dus ik vraag toestemming aan jouw of aan een moderator:

Mag het even voor een paar dagen zo blijven dat mensen hun beste wo1 en wo2 klassiekers hier neer zetten en dat we een aantal discussies voeren over een aantal van die films?
Aangezien ik dit topic ook speciaal hiervoor weer ''in leven geroepen'' heb?

mark t
07-09-2008, 13:47
Daar is toch niets fouts mee? Ik ga niet off-topic maar om ons nou heel de tijd aan jouw opgestelde regeltjes te houden...Ik heb de thread juist opgestart om zonder regels over films te kunnen discussiëren. Er is al een thread waar je specifiek voor films over de tweede wereldoorlog terecht kunt. Nogmaals, ik heb geen moeite met lijstjes (daar vraag ik min of meer in de openingspost ook naar), maar extra voorwaarden m.b.t. wanneer een film gemaakt is of m.b.t. de specifieke periode waarin een film zich afspeelt horen niet in deze thread thuis.

Het is toch veel interessanter om over alle oorlogsfilms die geopperd worden te kunnen discussiëren dan alleen over die films die toevallig het vaakst genoemd worden? Nog even afgezien van de praktische kant.


Het is niet zo dat jij hier een moderator bent omdat je dit topic gestart hebtNee, maar ik denk dat de moderatoren (moderators?) wel rekening houden met de bedoeling van een thread(starter). Vandaar dat je initiatief in de vorige thread ook is afgekapt.

Hou de thread maar zoals-ie is: Een vrijplaats om spontaan en zonder beperkingen over oorlogsfilms te kunnen praten. Als je behoefte hebt om het over films te hebben die zich tijdens WO1 of WO2 afspelen, dan staat je niets in de weg. Graag zelfs. Je zult diverse titels op de voorgaande pagina's tegenkomen.

Roy de Jong
07-09-2008, 14:10
In een andere thread speelde iemand het klaar om n.a.v. de release van Black Hawk Down aan een heilige oorlogsfilmtrilogie te refereren. Deze zou dan bestaan uit Apocalypse Now, Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.

Aangezien we tegenwoordig een 'Offie' schijnen te hebben die zich bezighoudt met off-topic posts, open ik maar een nieuwe thread om hierover eens een discussie op gang te brengen. (Volgens de zoekfunctie is er nog geen thread die 'oorlogsfilm' bevat)

wat zijn de beste oorlogsfilms?

Naast de hierbovengenoemde titels denk ik dat er nog minimaal een paar films in dit rijtje thuishoren: The Deerhunter, Platoon, Das Boot en Stalingrad.

Wie vult aan? En welke oorlogsfilms vielen juist tegen?
(s.v.p. beperken tot oorlogsfilms. Dus geen actiefilms a la Invasion USA)

Zo luide de openingspost.

@Wo2-freak:
In de openingspost is te lezen dat je in dit topic jou keuze voor betere/minder oorlogsfilms posten kan.
Dan kan er in dit topic vrij over gediscussieerd worden.
Als jij dus een een top-20 lijst achter wilt laten, prima, maar je kunt niet van anderen verlangen dat zij dit ook doen volgens jou eisen.
Het is en blijft een topic om vrij over oorlogs films te discussieren.

wo2-freak
07-09-2008, 14:18
Ik eis niet, ik vraag of mensen dat willen doen en er staat ook: Zo niet, dan houd het op. Dus even de moeite nemen alles door te lezen is wel goed.

Maar oke. Zoals ik ook al zij (als jullie gelezen hadden) als de moderator het vraagt is het goed.

Dus: Oke

Roy de Jong
07-09-2008, 14:23
Back 2 topic!

Hier graag discussieren over oorlogsfilms, heeft iemand een probleem/vraag, dan graag even contact op nemen met iemand van de Crew.

hstadman
07-09-2008, 14:37
't Is net of ik hier mijn vader hoor praten. :D
Hij heeft de serie nog nooit gezien, maar deze uitspraak zou zo van hem afkomstig zijn... :p

Ach, als de oorlog naar zijn einde toe loopt, wordt de actie ook automatisch minder. Mischien hebben deze mensen dat nog niet in de gaten. Je kunt natuurlijk niet in het wilde weg maar mensen blijven neerschieten.:D

wo2-freak
07-09-2008, 18:07
Veel mensen in mijn omgeving vinden ook dat BoB nadat hij het einde nadert minder wordt, omdat er niet zoveel actie meer in zit.

Maar ja dat is ook eigenlijk een beetje logisch. In Europa nadert het einde van de Tweede Wereldoorlog en omdat het verhaal voor het grootste deel waarheidsgetrouw is kunnen ze er moeilijk nog een gevecht in plaatsen...

In ieder geval, BoB is een geweldige serie. Ik vind BoB zelfs de beste serie die ooit gemaakt is, maar ja dat is van mij al misschien een beetje te verwachten. Was eigenlijk van plan om vandaag de eerste 4 delen te kijken (2 dics) alleen South Park ging voor :p

En ik zit nog steeds vol spanning te wachten op deel 2 van Band of Brothers...

HUYG
07-09-2008, 20:30
Wbt. Band Of Brothers 2 zul je de Pacific bedoelen.Denk dat die veel mensen zal tegenvallen omdat ze meer hebben met de oorlog in Europa.
Heb dit weekend de boeken gekocht van Winters en Guanere/Heffron, kan deze iedere BOB -liefhebber aanbevelen. Sommige zaken in de serie worden ook wat duidelijker.

Ik vind Europese producties als Kom en Zie en The Pianist, de betere oorlogsfilms, zij weten het drama beter te verbeelden dan veel Hollywoodproducties (los van een tv-serie als BOB).
Het is jammer dat goede oorlogsfilms als Iron Cross of een monument als Schindler's List zo engelstalig zijn.
Ik vind Empire Of The Sun ook een beetje een onderschat pareltje.

wo2-freak
07-09-2008, 21:40
Wbt. Band Of Brothers 2 zul je de Pacific bedoelen.Denk dat die veel mensen zal tegenvallen omdat ze meer hebben met de oorlog in Europa.
Heb dit weekend de boeken gekocht van Winters en Guanere/Heffron, kan deze iedere BOB -liefhebber aanbevelen. Sommige zaken in de serie worden ook wat duidelijker.

Ik vind Europese producties als Kom en Zie en The Pianist, de betere oorlogsfilms, zij weten het drama beter te verbeelden dan veel Hollywoodproducties (los van een tv-serie als BOB).
Het is jammer dat goede oorlogsfilms als Iron Cross of een monument als Schindler's List zo engelstalig zijn.
Ik vind Empire Of The Sun ook een beetje een onderschat pareltje.

Ik bedoel er inderdaad de Pacific versie mee die nog uit moet komen. En inderdaad veel Europese films zijn zo slecht nog niet. Bijvoorbeeld Stalingrad, The Pianist en La Vita É Bella.
Alleen wat ik wel zo vreemd vind: De oorlog heeft zich natuurlijk in Europa afgespeeld (en Azië, Afrika) maar je ziet bijna geen oorlogsfilms die gemaakt worden door Europese landen dat vind ik wel jammer. Nederland heeft er wel een paar bekende van: Soldaat van Oranje en Zwartboek maar dat zijn er slechts een aantal uit een groot aantal hollywood oorlogsfilms. En films die uitgebracht zijn door de Japanners over Wo2, daar heb je er ook maar weinig van. Zelfs de Russen hebben bijna geen films over Wo2, nou ken ik er toevallig een film die volgens mij bij bijna niemand bekend is: Ivan.
Wel is het dat Hollywood meestal de betere oorlogsfilms heeft en dit puur omdat zij er meer hebben.Wel vind ik de Europese oorlogsfilms meer inhoud hebben b.v. The Pianist en Uprising.

mark t
07-09-2008, 22:20
Alleen wat ik wel zo vreemd vind: De oorlog heeft zich natuurlijk in Europa afgespeeld (en Azië, Afrika) maar je ziet bijna geen oorlogsfilms die gemaakt worden door Europese landen dat vind ik wel jammer.Hier zijn meerdere redenen voor. In Hollywood is gewoon het meeste budget te vinden. Het is lastig om buiten Hollywood financiering voor grootschalige oorlogsfilms te krijgen. De Engelse filmindustrie kon decennia lang redelijk mee (films als Where Eagles Dare en Guns of Navarone), maar ergens in de jaren '70 was een omslag die ervoor zorgde dat dit ging tegenvallen.
Verder worden er buiten Hollywood wel degelijk veel oorlogsfilms gemaakt, maar deze krijgen we hier vaak nauwelijks te zien omdat het grotere budget in Hollywood ook betekent dat ze meer in promotie en distributie kunnen investeren. Daar blijft de gemiddelde Deense, Russische, Duitse of Italiaanse film bij achter. Er zijn best veel films over de tweede wereldoorlog uit Europa (en trouwens ook uit Japan), maar die vaak alleen aandacht in de respectievelijke taalgebieden. Voorbeeld: De gemiddelde bioscoopbezoeker zal weinig weten van een film als Indigènes (http://www.imdb.com/title/tt0444182/). Recente film over wereldoorlog twee, maar Franstalig, dus in Nederland bijna automatisch veroordeeld tot filmhuis en redelijk onopvallende uitgave op dvd.

Toch geeft imdb alleen al bijna 100 hits voor zoektermen 'tweede wereldoorlog' en 'duitse bezetting van Denemarken'. Veel resultaten voor een redelijk obscure combinatie. De combinatie 'tweede wereldoorlog' en 'Italië' geeft meer dan 120 hits, evenals 'tweede wereldoorlog' en 'Japan. 'Tweede wereldoorlog' en 'China' geeft ook nog altijd meer dan 50 hits, 'tweede wereldoorlog' en 'Noorwegen' nog bijna 40, enz. Zo zijn er in en over elk land in de tweede wereldoorlog veel meer titels dan wij hier denken. We zien ze alleen niet hier in de bioscoop en mede daarom zien we ze niet of nauwelijks op dvd.

Daar komt bij kijken dat het niveau over het algemeen hoger lijkt, omdat het vaak persoonlijkere films betreft. Veel Hollywood-films die zich in de tweede wereldoorlog afspelen zijn eigenlijk meer actiefilms die zich tijdens die oorlog afspelen dan films die echt gaan over de impact en persoonlijke beleving van soldaten en slachtoffers van de oorlog. Films als Where Eagles Dare en Kelly's Heroes hebben weinig historische waarde, maar zijn wel redelijk geslaagd als actie- of avonturenfilms die zich toevallig in de tweede wereldoorlog afspelen. Dit soort films zie je volgens mij relatief minder buiten Hollywood.

wo2-freak
08-09-2008, 06:51
Hier zijn meerdere redenen voor. In Hollywood is gewoon het meeste budget te vinden. Het is lastig om buiten Hollywood financiering voor grootschalige oorlogsfilms te krijgen. De Engelse filmindustrie kon decennia lang redelijk mee (films als Where Eagles Dare en Guns of Navarone), maar ergens in de jaren '70 was een omslag die ervoor zorgde dat dit ging tegenvallen.
Verder worden er buiten Hollywood wel degelijk veel oorlogsfilms gemaakt, maar deze krijgen we hier vaak nauwelijks te zien omdat het grotere budget in Hollywood ook betekent dat ze meer in promotie en distributie kunnen investeren. Daar blijft de gemiddelde Deense, Russische, Duitse of Italiaanse film bij achter. Er zijn best veel films over de tweede wereldoorlog uit Europa (en trouwens ook uit Japan), maar die vaak alleen aandacht in de respectievelijke taalgebieden. Voorbeeld: De gemiddelde bioscoopbezoeker zal weinig weten van een film als Indigènes (http://www.imdb.com/title/tt0444182/). Recente film over wereldoorlog twee, maar Franstalig, dus in Nederland bijna automatisch veroordeeld tot filmhuis en redelijk onopvallende uitgave op dvd.

Toch geeft imdb alleen al bijna 100 hits voor zoektermen 'tweede wereldoorlog' en 'duitse bezetting van Denemarken'. Veel resultaten voor een redelijk obscure combinatie. De combinatie 'tweede wereldoorlog' en 'Italië' geeft meer dan 120 hits, evenals 'tweede wereldoorlog' en 'Japan. 'Tweede wereldoorlog' en 'China' geeft ook nog altijd meer dan 50 hits, 'tweede wereldoorlog' en 'Noorwegen' nog bijna 40, enz. Zo zijn er in en over elk land in de tweede wereldoorlog veel meer titels dan wij hier denken. We zien ze alleen niet hier in de bioscoop en mede daarom zien we ze niet of nauwelijks op dvd.

Daar komt bij kijken dat het niveau over het algemeen hoger lijkt, omdat het vaak persoonlijkere films betreft. Veel Hollywood-films die zich in de tweede wereldoorlog afspelen zijn eigenlijk meer actiefilms die zich tijdens die oorlog afspelen dan films die echt gaan over de impact en persoonlijke beleving van soldaten en slachtoffers van de oorlog. Films als Where Eagles Dare en Kelly's Heroes hebben weinig historische waarde, maar zijn wel redelijk geslaagd als actie- of avonturenfilms die zich toevallig in de tweede wereldoorlog afspelen. Dit soort films zie je volgens mij relatief minder buiten Hollywood.

Ben ik helemaal met je eens :)
Maar je zegt dat Tweede Wereldoorlog en Japan ook rond de 120 hits geeft op IMDB en Japan is nou niet te vergelijken met een land uit Europa. Sterker nog hun zijn na de VS het rijkste land ter wereld volgens mij, waarom is er dan zo weinig bekend van hun kant?
Zij zouden het toch makkelijker dan een Europees land kunnen publiceren.
En neem nou bijvoorbeeld Zwartboek een Nederlandse film die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, die is in de VS toch ook bekend als black book?

Maar met de rest ben ik het met je eens, alleen bij een aantal landen is het toch niet zo duidelijk waarom de films niet verder over de wereld verspreid worden...

mark t
08-09-2008, 07:23
Ben ik helemaal met je eens :)
Maar je zegt dat Tweede Wereldoorlog en Japan ook rond de 120 hits geeft op IMDB en Japan is nou niet te vergelijken met een land uit Europa. Sterker nog hun zijn na de VS het rijkste land ter wereld volgens mij, waarom is er dan zo weinig bekend van hun kant?
Zij zouden het toch makkelijker dan een Europees land kunnen publiceren.
En neem nou bijvoorbeeld Zwartboek een Nederlandse film die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, die is in de VS toch ook bekend als black book?

Maar met de rest ben ik het met je eens, alleen bij een aantal landen is het toch niet zo duidelijk waarom de films niet verder over de wereld verspreid worden...Kort door de bocht: Als een film niet interessant is voor de Amerikaanse markt, dan valt er minder geld mee te verdienen. Dus is er minder geld beschikbaar om de film te maken (hetgeen gedeeltelijk gecompenseerd wordt omdat films buiten Amerika goedkoper te maken zijn) en vooral om films in diverse landen te promoten (per land is een reclamebudget nodig!). De Amerikaanse markt is groot en je kunt er met één versie van de film terecht. Dat betekent dat je de film niet hoeft aan te passen (synchroniseren of ondertitelen) voor een relatief klein publiek (vergelijk het Nederlandstalig of Deenstalige publiek maar eens met het Engelstalige publiek).
Probleem is dat de Amerikaanse markt al overspoeld wordt met eigen films, dat ze een hekel hebben aan ondertiteling en dat ze een filmkeuringsysteem hebben dat een deel van het publiek al afschrikt of kleiner maakt (te veel bloed of te veel gevloek -beide niet ongebruikelijk in een oorlogsfilm- en je film wordt al R-rated, zodat een deel van je publiek de film al niet mag zien). Buitenlandse films draaien daarom bijna per definitie in het commercieel niet erg interessante filmhuiscircuit.
In veel westerse landen is de situatie vergelijkbaar, om andere redenen. De Amerikanen pompen flinke bedragen in het promoten van hun films, zodat die voornamelijk geprogrammeerd worden. Films uit andere landen belanden daarom ook hier in het filmhuiscircuit. En omdat er weinig reclamebudget is voor promotie van dergelijke films buiten hun eigen landsgrenzen, blijven het vaak obscure releases.

Als je echt zoekt, zul je daarentegen veel films vinden die over de tweede wereldoorlog gaan. Of zie makkelijk op dvd te krijgen zijn, da's een andere zaak. Ik heb er in ieder geval een aantal uit diverse landen nog op m'n wishlist/to see-lijstje staan.

Overigens zendt digitale zender film1 dergelijke films wel vaak uit. Het eerder genoemde Indigènes wordt daar nu regelmatig uitgezonden. Een andere recente film over de tweede wereldoorlog die daar nu te zien is, is Sorstalanság (Fateless) (http://www.imdb.com/title/tt0367082/) uit Hongarije.

Qzyn
08-09-2008, 08:21
De gemiddelde bioscoopbezoeker zal weinig weten van een film als Indigènes (http://www.imdb.com/title/tt0444182/). Recente film over wereldoorlog twee, maar Franstalig, dus in Nederland bijna automatisch veroordeeld tot filmhuis en redelijk onopvallende uitgave op dvd.
Naar mijn weten is Indigènes in Nederland niet eens op DVD uitgebracht. In de UK is deze film wel op DVD verkrijgbaar onder de naam Days Of Glory (http://www.play.com/DVD/DVD/4-/5573227/Days-Of-Glory/Product.html?cur=258)Ik heb 'm wel in huis, maar nog niet de gelegenheid gehad om 'm te zien, dus kan er nog geen oordeel over geven.

Voor wie geïnteresseerd is in de visie van een Japanse filmmaker op WO II kan ik Biruma no tategoto (http://www.imdb.com/title/tt0049012/) (Kon Ichikawa, 1956) en Nobi (http://www.imdb.com/title/tt0053121/) (Kon Ichikawa, 1959) van harte aanbevelen. Indrukwekkende, deprimerende anti-oorlogsfilms over de schokkende lotgevallen van Japanse soldaten in respectievelijk Birma en op de Filippijnen in de nadagen van WO II.

mark t
08-09-2008, 08:40
Voor wie geïnteresseerd is in de visie van een Japanse filmmaker op WO II kan ik Biruma no tategoto (http://www.imdb.com/title/tt0049012/) (Kon Ichikawa, 1956) en Nobi (http://www.imdb.com/title/tt0053121/) (Kon Ichikawa, 1959) van harte aanbevelen. Indrukwekkende, deprimerende anti-oorlogsfilms over de schokkende lotgevallen van Japanse soldaten in respectievelijk Birma en op de Filippijnen in de nadagen van WO II.Voeg daarbij maar Ningen no joken I (http://www.imdb.com/title/tt0053114/), II (http://www.imdb.com/title/tt0055233/) en III (http://www.imdb.com/title/tt0055233/) van Masaki Kobayashi. Ik ben verder nieuwsgierig naar Nihon no ichiban nahai hi (http://www.imdb.com/title/tt0062041/) (alleen al vanwege Toshirô Mifune) en Gekido no showashi: Okinawa kessen (http://www.imdb.com/title/tt0067523/)