PDA

Bekijk de volledige versie : Optimaliseren van Sanyo Z2 beeldkwaliteit



Emil Z
11-12-2004, 22:17
Beste medeforummers,

Ik ben in het bezit van een Sanyo Z2 icm een Denon 1910 dvd-speler. Voor de bekabeling heb ik een 5 meter dvi-kabel van Oehlbach gekocht.
Het enige wat ik nu nog moet doen is de beamer calibreren/optimaliseren.
Ik heb al wat zitten te testen met de instellingen van de beamer, zoals contrast, kleurenwaarden e.d, maar ik weet niet pcies welke waarde ik moet kiezen.

Heeft iemand misschien advies, of kan misschien een mede-Z2 eigenaar zijn instellingen doorgeven?

Het laten calibreren kan ook, maar dat kost al gauw 100 euro en ik weet niet of dit wel de moeite waard.

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Emil

PS: Ik heb gister 1 dode pixel ontdenkt toen ik dichtbij het scherm stond. De pixel is helemaal blauw. Ik heb er verder helemaal geen last van. Zou deze 'dode' pixel verder nog problemen kunnen geven?

Olivier vd D.
12-12-2004, 00:52
Het laten calibreren door mensen die er verstand van hebben is zeker aan te raden. Je beeld knapt er behoorlijk van op. Zelf klooien heeft weinig zin denk ik.

Wat betreft de dode pixel....das jammer maar helaas, denk ik. Lijkt me al mooi dat je er geen last van hebt.

Rob Technoid
12-12-2004, 16:16
Ik gebruik doorgaans de Cinema of de standaard setting op de Z2. Wellicht dat ik het idd een keer laat calibreren door professionals.

Emil Z
14-12-2004, 09:40
Ik heb helaas nog steeds het probleem dat het beeld 50% scherp en 50%onscherp is :? . De onderkant is momenteel wel scherp, maar zodra je het beeld bekijkt vanaf het midden tot de bovenkant, wordt het onscherper. IK test dit door het menu van de beamer te bekijken op verschillende plekken van het scherm. Het is ook weer niet zo dat de tekst van het menu onleesbaar is, maar het is iig niet scherp. ( beetje wazig lijkt het)

Om de beamer nou weer helemaal terug te brengen naar de winkel is misschien ook een beetje overdreven, maar ik weet geen andere optie.

Heb al contact opgenomen met Sanyo benelux, en zij vertelde mij dat ik contact moet nemen met de winkel waar ik de beamer heb aangeschaft. Zij zouden mij dan zo goed mogelijk helpen.

Zou het aan de lens oid kunnen liggen?

Olivier vd D.
14-12-2004, 09:51
Weet je al zeker dat het de beamer is, m.a.w. het menu waar je het over hebt, is dat van de beamer of van de dvd-speler? Het lijkt me belangrijk dat je eerst gaat testen om er achter te komen dat het werkelijk de beamer is die voor de onscherpte zorgt.

Daarnaast wil ik nog ff opmerken dat het calibreren van je beamer zorgt voor juiste kleurweergave enzo. Bij mijn weten heeft het calibreren niets te maken met onscherpte wegnemen.

Indien het de beamer is en jij op geen enkele wijze de onscherpte verhelpen, dan zal je denk ik toch naar de dealer moeten.

Emil Z
14-12-2004, 10:04
Bedankt voor de snelle reactie,

Ik heb gebruik gemaakt van het menu van de beamer, zodat ik kan uitsluiten dat het niet van bijv. de dvd-speler komt.
MVG

Emil

Rob Technoid
14-12-2004, 10:08
Zoals ik al in een andere thread meldde, bestaat dit probleem niet bij mijn Z2. Het lijkt er dus haast op dat de lens misschien niet helemaal recht tov de lcdtjes staat?? Ik zou er mee terug gaan, zo is er ook geen lol aan toch?

Emil Z
14-12-2004, 11:59
Tijdens films zie ik het niet echt, maar dan zit ik wel soms met het idee dat het scherper kan.

Rob Technoid
14-12-2004, 13:39
Mja, het is natuurlijk je eigen beslissing, maar normaal is het niet, lijkt me. Als je het menu verplaats over de verschillende posities, moet ie overal even scherp zijn. In ieder geval als de lensshift in een redelijk central positie staat...

Emil Z
14-12-2004, 18:14
Idd. Ik heb tijdens het testen ook de lensshift op de normale stand gezet, zodat het beeld zo min mogelijk veranderd wordt. Keystone correctie staat eveneens uitgeschakeld.

Aangezien ik mijn denon dvd-speler binnenkort ook 2 a 3 weken kwijt ben ivm een firmware-update, kan ik gelijk mijn beamer afgeven.
Ik ga binnenkort toch even naar keulen, kan ik meteen langs Digitalo.de.
Ben benieuwd wat ze zullen doen en hoe lang ik de beamer kwijt zal zijn.

Gelukkig heb ik de doos nog.

Rob Technoid
15-12-2004, 09:35
OMFG...3 weken zonder dvd speler EN zonder beamer...en dat tijdens de feestdagen.

Ik leef met je mee... :(

Emil Z
16-12-2004, 17:55
Nog even een kort vraagje: Ik heb een Deluxx oprolbare-projectiescherm ( 168x132cm met zwarte lijst). Deze blijkt hetzelfde te zijn als een Projecta-scherm. Als ik het scherm uitrol, merk ik wel dat het scherm niet strak is. Er zitten allemaal golven in zeg maar. Bij films valt dit erg op. Je ziet dan bijv. gebouwen in een golfbeweging.

Is dit een normaal verschijnsel bij oprolbare schermen? Deze koste normaal rond de 160 euro, maar ik heb er 99 voor betaald.

Alvast bedankt,

MVG

Emil

Jahman
16-12-2004, 19:03
waar heb jij die gekocht dan? (internet shop?)

Emil Z
16-12-2004, 20:05
Nee bij Saturn in Duitsland.

Rob Technoid
19-12-2004, 13:36
Nog even een kort vraagje: Ik heb een Deluxx oprolbare-projectiescherm ( 168x132cm met zwarte lijst). Deze blijkt hetzelfde te zijn als een Projecta-scherm. Als ik het scherm uitrol, merk ik wel dat het scherm niet strak is. Er zitten allemaal golven in zeg maar. Bij films valt dit erg op. Je ziet dan bijv. gebouwen in een golfbeweging.

Is dit een normaal verschijnsel bij oprolbare schermen? Deze koste normaal rond de 160 euro, maar ik heb er 99 voor betaald.

Alvast bedankt,

MVG

Emil

Ik heb zelf een projecta 210x117 en heb aan de rechterzijde van het scherm ook een 'wobble' zitten. Bij zijwaartse bewegingen van de camera is dit idd goed te zien. Dit verschijnsel lijkt me, hoe vervelend ook, redelijk normaal bij oprolscherm, aangezien het scherm niet van alle kanten goed strak kan worden getrokken. Wil je van je wobbles af, dan moet je een spanscherm nemen, mits je woning en cinemaruimte dat toelaten (bij mij is dat helaas niet het geval en heb ik weinig keus dan een oprolscherm te nemen)

Emil Z
19-12-2004, 17:29
Idd. De ruimte laat mij dat ook helaas niet toe :) .
Ik dacht dat mischien de duurdere oprolbare schermen er geen last van hebben.

PS. Ik zie dat jij een 210cm breed oprolscherm hebt. Hoe ver zit jij van het scherm? Mijn scherm van 168cm breedt is opzich al groot, maar in de toekomst wil ik wel overstappen op een 2m a 2,1m scherm. Ik zit er namelijk 3,5 a 4 meter vanaf.

MVG

Emil

Rob Technoid
19-12-2004, 17:38
Ik weet niet hoe erg de golven zijn op je scherm, bij mij valt het wel mee, alleen in specifieke scene's valt het op.

Ik zit er 3,5 meter van af. Ik moet corrigeren: het scherm is 200x117 (de koof is 210). Het zichtbare deel is 190cm breed. Op deze afstand is dit wat mij betreft echt het maximum. Oorspronkelijk wilde ik het grootste projecta scherm (240cm) maar dat ik op deze afstand echt veel en veel te groot. Je gaat dan namelijk de individuele pixels zien.

Op welke stand gebruik je trouwens de lamp van de Z2? Ik heb hem steeds op half lampje (dat is het icoontje wat je in beeld krijgt) omdat ie anders erg luidruchtig gaat blazen...

Emil Z
19-12-2004, 17:47
Yep. Ik draai de lamp ook op eco-mode ( dat is idd de halve lamp). Dit is voor mij meer dan genoeg. Het verschil tussen normaal en eco-mode is erg klein. Het produceerd bovendien minder geluid en spaart je lamp ook nog eens.

Raad jij een 1,9 a 2 meter scherm aan? Is het zker de moeite waard tov 168cm?
Zou je dat eventueel is voor mij kunnen bekijken?

Alvast bedankt

Emil

Rob Technoid
19-12-2004, 18:00
Ik kan natuurlijk niet voor jou beslissen of een groter scherm prettiger kijkt dan wat je nu hebt. Realiseer je dat wat je nu ziet straks nog groter is, dat geldt niet alleen voor de film zelf, maar ook voor pixels en evt. afwijkingen. Als je wilt weten hoe het eruit komt te zien, kun je de zoom ring zo draaien dat het beeld een stuk over je doek heen valt. Op 3,5 meter waar ik nu zit vind ik het beeld mooi scherp zonder dat ik individuele pixels zie. Als ik een meter naar voren ga, dan gaan ze me wel opvallen en kijkt het een stuk minder prettig.

Nogmaals: op die afstand is 200cm in mijn optiek de max (sommigen zullen zeggen dat het al te groot is), groter lijkt me niet handig. Uiteindelijk blijft het een kwestie van persoonlijke smaak.

Zonder in je portemonnee te kijken blijft het een moelijke beslissing: je gaat er 'maar' 22 centimeter op vooruit, of je moet je huidige scherm goed zat zijn dat je sowieso wilt vervangen. Persoonlijk denk ik niet dat het verschil tussen je huidige scherm en een grotere zo spectaculair zal zijn.

Topgunn
20-12-2004, 16:07
Emil, heb je nog problemen met DVI en de Sanyo Z2?, Ik zit zelf ook aan deze dvdspeler te denken, maar lees ook slechte berichten over DVI en 720p

Emil Z
20-12-2004, 18:14
Yep helaas wel. Ik heb momenteel een DENON 1910 dvd-speler welke dvi ondersteund. Deze stuurt o.a. 720P signaal door. De kwaliteit is wel super, maar ik zie aan alle kanten van het scherm een rand van 3 tot soms 5 cm. Dit betekend dus dat de dvd-speler niet de hele lcdresolutie gebruikt.

Denon heeft wel een firmware-update voor dit probleem beschikbaar gesteld, maar heb deze nog niet kunnen testen. Op andere fora heb ik kunnen lezen dat dmv deze fw-update het probleem wat minder wordt, maar er nog steeds kleine zwarte randjes zijn.

Maar verder ben ik helemaal tevreden met de dvd-speler icm DVI hoor. Het ziet er erg mooi, scherp en natuurlijk uit.

Overigens als ik mijn PC dmv DVI aansluit op mijn beamer dan heb ik nergens last van. Dus geen zwarte randen e.d. Ook als ik een HD-filmpje afspeel met een resolutie van 720P....

Met vriendelijke groet,

Emil

PS: Bij firmware-versie 1.09 heb je de bug. Bij versie 1.10 niet.

Rob Technoid
20-12-2004, 18:53
Heb je al besloten wat je gaat doen met het scherpte probleem? En het scherm? :)

Emil Z
20-12-2004, 19:28
Wat betreft de scherpte weet ik het eigenlijk niet. Tijdens films kijken merk je het eigenlijk niet alhoewel soms wel bij de ondertiteling en als je bijv. het bureaublad van je PC weergeeft. En ik ben benieuwd of Sanyo er uberhaupt wel wat aan gaat doen?


Wat betreft het scherm. Bij mij valt het veel meer op. Vrijwel iedereen die bij mij een film komt kijken ziet meteen het bobble effect:D....Dat is soms wel irritant. Het lijkt net of je dronken bent :wink:

Maar het is misschien ook mijn eigen fout, want het scherm hangt wel in de buurt van een verwaring. Misschien komen de bobels door de warmte van de verwaring:S.....

Greetz

Rob Technoid
20-12-2004, 21:57
Hmmm grappig dat je dat zegt, de rechterkant die bij mij bobbelt zit ook het dichtst bij de verwarming...

Olivier vd D.
20-12-2004, 22:08
Dat wordt dat in de kou zitten heren! :twisted:

Rob Technoid
21-12-2004, 09:20
Dat wordt dat in de kou zitten heren! :twisted:
Ik ga wel naast de projector zitten, die geeft voldoende warmte af ;)

Emil Z
23-01-2005, 10:02
Ik heb een 2 weken geleden een bericht gestuurd naar de winkel waar ik de Sanyo z2 heb gekocht. In de email heb ik verteld wat mijn ''probleem'' is mbt het onscherp zijn van het beeld in een bepaalde hoek en wat ik hiermee eigenlijk moet doen. Een paar dagen later kreeg ik een bericht terug met de mededeling:

we are sorry but we can`t help you if you have technical problems.

It would be better if you contact Sanyo itself. The correct adress you will find
on the homepage.

Best regards,

Ik heb sanyo benelux een mailtje gestuurd en daarin zeiden zei:

Indien U denkt dat er een probleem is met Uw toestel kan U zich in
verbinding stellen met Uw dealer, hij zal het nodige doen om het
probleem op te lossen.

Vriendelijke groeten,


Dus nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. Ik zal morgen ( maandag) even met Sanyo telefonisch contact opnemen om het probleem toe te lichten.
Het is wel zo dat ik de beamer in Duitsland heb gekocht.

Ik zal dus ook even Sanyo Duitsland opbellen en vragen of het eventueel mogelijk is bij Sanyo benelux.

Rob Technoid
23-01-2005, 14:22
Kastje naar de muur dus. :(