PDA

Bekijk de volledige versie : beeldbuis of rearprojectie?



Patrick vdB
24-01-2002, 15:04
In de nabije toekomst ben ik van plan om mijn 4:3 tv te vervangen door een 16:9

Probleem is echter dat ik de normale 16:9 formaten nogal klein vind. Het enigste voor mij interessante bb-formaat is 92cm en volgens mij is dit tevens het grootste formaat dat verkrijgbaar is wanneer het om een normale beeldbuis gaat.

Nu was mij opgevallen dat het prijsverschil tussen een 92cm bb niet zo gek veel verschilt met die van bv 110cm rearprojectie tv's (ook 16:9 formaat). Maar hoe is de beeldkwaliteit van deze apparaten tegenwoordig? Mischien iemand die mij er meer over kan vertellen of een interessante link weet op het internet?

bmateijsen
24-01-2002, 16:28
Martin heeft zo'n mooie projectie tv. Misschien kan die iets vertellen over zijn ervaring hiermee. Het is geloof ik een Thomsom Scenium.

Mooie is natuurlijk dat progressive scan hier echt voordeel bij heeft.

Maar je kan ook reviews vinden hier (http://www.homecinemachoice.com)

Groet Bjorn

P.S. wel zorgen dat je een goede dvd-speler met RGB-out hebt! anders krijg je bij dit soort grote schermen echt te zien of je dvd-speler wel of niet goed is.

Paul Ranft
24-01-2002, 23:09
Onlangs ben ik de gelukkige eigenaar van deze Toshiba (http://www.homecinemachoice.com/testbench/Televisions/Toshiba/Toshiba56WH08B.shtml) rearpro geworden. En ik moet zeggen dat ik er tevreden mee mag zijn. Als je overstapt van 32inch BB TV naar 56inch rearpro is het wel even wennen. Maar dat gaat heel snel. Ik zou nu niet anders meer willen. De beeldkwaliteit is uitstekend en legt vrijwel alle problemen van een DVD bloot, als die er zijn tenminste.
Je moet echter van een rearpro niet verwachten dat je dezelfde kwaliteit hebt als bij een plasma. De prijs is daar natuurlijk ook naar. Een goede rearpro kan je tussen de € 2250,00 en € 4500,00 aanschaffen.

Nathan Strik
24-01-2002, 23:43
Het is misschien een beetje flauw, maar wat dacht je van een Plasma TV?!? Veel beter dan dat kan niet... kost ook wel een paar centen...

Alex van den Berg
24-01-2002, 23:52
Plasma TV?!? Veel beter dan dat kan niet... kost ook wel een paar centen... Paul noemde al de betere kwaliteit... maar wat dacht je van een 10-voudige prijs? :D

Nathan Strik
25-01-2002, 00:30
Paul noemde al de betere kwaliteit... :D Xcuse me... even overheen gelezen... sorry Paul.
Maar je kunt het ook zo zien: het kan niet vaak genoeg gezegd worden. :D
Nee, ik vind die prijs van plasma-schermen inderdaad het grootste nadeel. Maar volgens mij komt dat nog gewoon omdat ze nu nog vrij duur zijn om te maken en omdat er weinig vraag naar is, als ze populairder worden, zullen ze ook wel weer wat dalen in prijs.... maar ja, een goede projector zit ook in dezelfde prijsklasse en als ik dan echt moet kiezen weet ik wel waar ik voor ga... maar ja, eerst maar zorgen dat de stu-fi deze maand binnen komt... :D (klote IB-groep)

Paul Ranft
25-01-2002, 07:22
Xcuse me... even overheen gelezen... sorry Paul.


No problemo...dat heb ik zo vaak...;)

Jan
25-01-2002, 13:24
Een goede rearpro kan je tussen de € 2250,00 en € 4500,00 aanschaffen.

Misschien een domme vraag, maar een rearpro werkt waarschijnlijk ook met lampen zoals een projector, wat is nu de levensduur van zo'n lamp en wat kost zo'n lamp dan.:confused:

WK.Sikma
25-01-2002, 13:38
Ikzelf heb de thomson 52rw87es crt rearprojectiontv en ben hier buitengewoon tevreden over,heb me laten vertellen dat een rearprojection tv net zo lang mee kan als een gewone tv,je hoeft de lampen niet te vervangen.

Patrick vdB
25-01-2002, 15:38
Hoe zit het eigenlijk met de kijkafstand bij zo'n rearpro? De oudere versies vond ik altijd vrij korrelig beeld hebben waardoor de kijkafstand toch snel groter moet zijn om een beetje goed beeld te hebben. Is dit inmiddels al beter?

En hoe gedraagt zo'n apparaat zich bij gewone tv uitzendingen?

WK.Sikma
25-01-2002, 15:44
Zoals ik zei ben er heel tevreden over qua tv en dvd uitzendingen,zit er zo'n 3 meter vanaf en het beelddiagonaal is 133 cm en dat is dan ook wat je er minstens vanaf moet zitten,maar dat korrelige zie je niet eens vooral niet met dvd,alleen zijn nederland 1,2 en 3 niet zo duidelijk bij ons veel ruis,maar tmf is een mooi en helder beeld.

Patrick vdB
27-01-2002, 12:25
Gezien de positieve ervaringen met rearpro's van anderen en de vele goede recenties op het internet ben ik van plan om eens te gaan kijken naar zo'n rearpro. Mijn oog is gevallen op een van de nieuwe modellen van Toshiba. Weet iemand mischien of er speciaalzaken in het zuiden van het land zijn waar ze deze (of andere) verkopen en showen?

Jan
28-01-2002, 19:24
Gezien de positieve ervaringen met rearpro's van anderen en de vele goede recenties op het internet ben ik van plan om eens te gaan kijken naar zo'n rearpro. Mijn oog is gevallen op een van de nieuwe modellen van Toshiba. Weet iemand mischien of er speciaalzaken in het zuiden van het land zijn waar ze deze (of andere) verkopen en showen?

Waarom Toshiba, ik zit er zelf ook aan te denken maar dan meer aan een Sony.
Overigens zoek ik ook een winkel in het zuiden, maar ik ben bang dat ik naar rotterdam moet (mediamarkt ?), is nog wel te doen vanuit Breda.

Jan.

Eric van Ballegoie
28-01-2002, 20:53
Het is misschien een beetje flauw, maar wat dacht je van een Plasma TV?!? Veel beter dan dat kan niet... kost ook wel een paar centen...

Niet mee eens! Plasma TV's hebben nog altijd een aantal redelijk grote nadelen die CRT's niet hebben. Zo is zwart bij plasmaschermen niet helemaal zwart en is ook de kleurweergave vaak niet helemaal optimaal. Bovendien is een plasmascherm uit pixels opgebouwd en dat bij de meeste modellen duidelijk zichtbaar. Allen bij de + € 20.000 modellen met XGA resolutie valt dit niet op..
Maar goed, de prijs is inderdaad nog altijd het grootste nadeel aan plasma :D

Rikkert
28-01-2002, 21:07
Bovendien is een plasmascherm uit pixels opgebouwd en dat bij de meeste modellen duidelijk zichtbaar. Allen bij de + € 20.000 modellen met XGA resolutie valt dit niet op..
Maar goed, de prijs is inderdaad nog altijd het grootste nadeel aan plasma :D Nou daar ben ik het niet mee eens! Ik heb een pioneer plasma gezien, en die was zo belachelijk scherp en helder. Niks pixels, ongetwijfeld het mooiste beeld wat ik ooit gezien heb! Zat er overigens 1.5 meter vanaf of zo, en DVD was de source. Deze Pioneer kost geloof ik rond de € 14k Ik durf best te claimen dat mijn pc-monitor, die scherpte niet haalt!

Patrick vdB
28-01-2002, 21:43
Waarom Toshiba, ik zit er zelf ook aan te denken maar dan meer aan een Sony.

Heb ongeveer een jaar geleden een aantal modellen van Sony bekeken en was er toen niet zo kapot van (beeld was vrij grof). Dit kan nu natuurlijk weer verbeterd zijn want tegenwoordig maakt Sony ook de rearpro's met drc-toepassing.

Waarom dan Toshiba....omdat ik er niks anders dan goed over hoor / lees. Zij zijn momenteel een van de marktleiders op rearpro gebied en hebben ook al meerdere jaren ervaring dan Sony. Verder vind ik de prijs van de toshiba's ook aantrekkelijk (die van de nieuwe Sony's weet ik niet).

Naar een winkel in het Zuiden ben ik nog steeds zoekende (alhoewel de Sony's wel bij zaken als It's te verkrijgen zijn maar ik wil toch eens meerdere merken tegelijk bekijken)

Jan
29-01-2002, 18:33
Waarom dan Toshiba....omdat ik er niks anders dan goed over hoor / lees. Zij zijn momenteel een van de marktleiders op rearpro gebied en hebben ook al meerdere jaren ervaring dan Sony. Verder vind ik de prijs van de toshiba's ook aantrekkelijk (die van de nieuwe Sony's weet ik niet).



Ik heb wat testen gelezen op homecinemachoice en daarna het idee dat de nieuwe sony's zeker niet slechter zijn dan de toshiba's, prijzen heb ik gezien van wat sony's op mediacheckpoint maar eiegenlijk niet van de toshiba's, maar zal dat zeker gaan doen !

Jan

Eric van Ballegoie
29-01-2002, 22:28
Nou daar ben ik het niet mee eens! Ik heb een pioneer plasma gezien, en die was zo belachelijk scherp en helder. Niks pixels, ongetwijfeld het mooiste beeld wat ik ooit gezien heb! Zat er overigens 1.5 meter vanaf of zo, en DVD was de source. Deze Pioneer kost geloof ik rond de € 14k Ik durf best te claimen dat mijn pc-monitor, die scherpte niet haalt!

Klopt, maar zoals je in mijn stelling kan lezen heb ik het over XGA modellen wel hoge resolutie hebben. De Pioneer waar jij op doelt is hoogst waarschijnlijk een PDP-502, met een resolutie van 1348x768 pixels. De oudere versies gaan nu inderdaad voor 'redelijke' bedragen weg, de nieuwere modellen zijn nog altijd schrikbarend duur.

Jeroen Groot
29-01-2002, 22:56
Toch maar een staatslot kopen i.p.v. een nieuw DVD-schijfje.......

Alex van den Berg
29-01-2002, 23:06
De Pioneer waar jij op doelt is hoogst waarschijnlijk een PDP-502, met een resolutie van 1348x768 pixels. De oudere versies gaan nu inderdaad voor 'redelijke' bedragen weg, de nieuwere modellen zijn nog altijd schrikbarend duur. Adviesprijs: Hfl 39.995,= .... € 18.150,= .... :D

mark9534
29-01-2002, 23:54
Wat zijn eigenlijk de nadelen van een rearprojector tegen over een gewone tv met een beeldbuis van 92 cm ??

Patrick vdB
30-01-2002, 09:00
Ik heb wat testen gelezen op homecinemachoice en daarna het idee dat de nieuwe sony's zeker niet slechter zijn dan de toshiba's

Klopt, heb net ook de testen op homecinemachoice wat betreft de nieuwe Sony's gelezen (was toch effe nieuwsgierig geworden) en ook deze doen niet meer onder voor de Toshiba's. Wat betreft de prijzen, waar je voor een Sony als snel rond de 4000 euro voor betaald kost de Toshiba (gelijkwaardig model) rond de 3200 euro (toch een redelijk prijsverschil). Voordeel van de Sony's is echter dat ze op meer plaatsen te koop zijn als de Toshiba's

Patrick vdB
30-01-2002, 09:04
En hoe zit het dan eigenlijk met de levensduur van die plasma schermpjes. Je ziet dat ze bij duurdere modellen vaak adverteren met een gemiddelde levensduur van x uren (wat dan zou staan tot 8 jaar ongeveer). Betekend dit dat de levensduur van de andere ietswat goedkopere modellen aanmerkelijk korter is?

Is er ook enig verschil tussen de levensduur van een rearpro en de "ouderwetse" crt tv?

martin_senders
24-02-2002, 22:17
Het is allemaal heel mooi en groot maar er gaat nog steeds niets,maar dan ook niets boven een gewone 100 herz kleuren breedbeeld T.V. noch projector noch plasma.
Het is alleen maar een stuk kleiner.
Maar een projector is eigelijk alleen voor films bedoelt toch het is eigelijk een luxe.
Ik ben truowens 2 weken geleden bij Pioneer op een avond geweest waar ze het nieuwe plasma voorstelden (42 inch).
Dit zag er wel aardig uit voor een doorsnee huiskamer dit is het eerste plasma die een hogere lichtopbrengst (1200 candelles) dan een T.V.
Maar nog steed rond de 10.000 euro.
Dus ik zou eerst een goede breedbeeld T.V. kopen en er op letten dat er dan een RGB ingang opzit en dan doorsparen voor de luxe dingen zoals Projector.

groeten:


Martin Senders

cor de kleine
26-02-2002, 19:15
Fujitsu heeft een nieuw scherm de PDS4242 (inch) en die wordt in DVDplus van febr/maart 2002 besproken.

De zwarten en detail schijnen er goed te zijn. De achterstand op de beeldbuis is op verschillende terreinen goedgemaakt.

Ziet er erg mooi uit, prijs 11349 euro. Gaat de goeie kant uit.
Schijnt dat B&O ook al een plasma heeft die komt ongeveer op 22.000 euro. Maar ja voor een naam moet je ook betalen, vermoedelijk zit daar een goedkopere fujitsu in ?

Misschien dat er meer aandacht voor plasmaschermen moet komen ook in DVD.nl
Waar kan ik trouwens meer info over plasmaschermen vinden ?

CJK

Rikkert
27-02-2002, 10:39
Adviesprijs: Hfl 39.995,= .... € 18.150,= .... :D Het zou natuurlijk kunnen dat ik het topmodel heb gezien... Ach ik zat er maar € 4150,- naast :D

Mark S
27-02-2002, 11:08
Datj e een Cinema-beleving hebt met zo'n forse bak neem ik zonder meer aan.
Ik vraag me af: als je gewoon een beetje voor de TV hangt wordt je toch volkomen gestoord van zo'n beeld?