PDA

Bekijk de volledige versie : Columbia: Eerste Superbit DVD's 15 februari in Nederland



Eric van Ballegoie
24-01-2002, 17:28
Columbia: Eerste Superbit DVD's 15 februari in Nederland



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=251)

Nathan Strik
24-01-2002, 17:46
Op zich goed nieuws, maar waar de meeste Nederlandse DVD-freaks op zitten te wachten is denk ik de superbit versie van "The Fifth Element", vooral omdat onze huidige versie zo enorm tekort schiet, vooral qua beeldkwaliteit...

Anonymous
24-01-2002, 18:50
Lijkt me kickuh die superbit DVD's, laat ze maar komen ! :)

C-Jtje
24-01-2002, 19:02
ik moet eerlijk zeggen dat mijn twijfels heb over
dit superbit gebeuren. Kijk nou tegewoordig naar bv
Hannibal, T2 UE, Ep1 (bijna alle 2 disc sets)
Ik ben eerder geneigt om een Godzilla 2-disc SE
(mocht deze ooit uitkomen)dan zo superbit
Ik kies in dit geval toch voor de extra's op een dvd

aan de andere hand heb je nu wel ECHT glashelder beeld
en geluid

mark t
24-01-2002, 19:26
ik moet eerlijk zeggen dat mijn twijfels heb over
dit superbit gebeuren. Kijk nou tegewoordig naar bv
Hannibal, T2 UE, Ep1 (bijna alle 2 disc sets)
Ik ben eerder geneigt om een Godzilla 2-disc SE
(mocht deze ooit uitkomen)dan zo superbit
Ik kies in dit geval toch voor de extra's op een dvd

aan de andere hand heb je nu wel ECHT glashelder beeld
en geluid

Helemaal mee eens. Superbit zal best nog betere kwaliteit leveren, maar ik vind de kwaliteit nu goed gemiddeld genomen goed genoeg. Zeker t.o.v. videobanden. Je moet toch al een behoorlijke set hebben om optimaal te kunnen genieten van superbit. Ik besteed dat geld veel liever aan films. Dus liever goede films met goede extra's in goede kwaliteit dan dezelfde films zonder extra's in iets beter dan goede kwaliteit.

Luther Hartog
24-01-2002, 22:40
Ik denk dat de DVD-handel het zo goed doet om de extra's en nou zetten ze op die SB DVD's ook geen DD 5.1, tja ik weet het niet hoor, maar er zijn genoeg mensen die geen DTS-decoder hebben

Anonymous
24-01-2002, 22:56
Ik denk dat de DVD-handel het zo goed doet om de extra's en nou zetten ze op die SB DVD's ook geen DD 5.1, tja ik weet het niet hoor, maar er zijn genoeg mensen die geen DTS-decoder hebben

Als je een verouderde DD5.1 versterker heb misschien niet nee,
maar in de meeste nieuwe versterkers zit dat er toch standaard
in ???

Alex van den Berg
24-01-2002, 23:05
Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben wanneer je zegt dat de huidige DVD's goed genoeg zijn voor het gemiddelde "huis, tuin en keuken" gebruik.
Maar... Wanneer je een echte filmfreak bent, die de schijfjes via een high-res projector bekijkt en beluistert via een hoogwaardige audioset, zal Superbit een enorme vooruitgang betekenen.
Voor hen zal het ontbreken van extra's, of de extra's op een 2e "normale" DVD waarschijnlijk niet zo'n ramp zijn...

Ik denk trouwens dat het ook niet verkeerd is om vooruit te denken wanneer je nu DVD's koopt, aangezien ze levenslang meegaan... De prijs van digitale apparatuur zal de aankomende 10 jaar aanmerkelijk dalen, terwijl de kwaliteit alleen maar hoger zal worden...
Vandaag lijkt DVD misschien helemaal toppie, maar ik vraag me af hoe we daarover denken wanneer de TV's en projectoren een kwaliteit bereiken die vergelijkbaar is met de tegenwoordige High-Res computer monitoren....

Anonymous
24-01-2002, 23:09
Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben wanneer je zegt dat de huidige DVD's goed genoeg zijn voor het gemiddelde "huis, tuin en keuken" gebruik.
Maar... Wanneer je een echte filmfreak bent, die de schijfjes via een high-res projector bekijkt en beluistert via een hoogwaardige audioset, zal Superbit een enorme vooruitgang betekenen.
Voor hen zal het ontbreken van extra's, of de extra's op een 2e "normale" DVD waarschijnlijk niet zo'n ramp zijn...

Ik denk trouwens dat het ook niet verkeerd is om vooruit te denken wanneer je nu DVD's koopt, aangezien ze levenslang meegaan... De prijs van digitale apparatuur zal de aankomende 10 jaar aanmerkelijk dalen, terwijl de kwaliteit alleen maar hoger zal worden...
Vandaag lijkt DVD misschien helemaal toppie, maar ik vraag me af hoe we daarover denken wanneer de TV's en projectoren een kwaliteit bereiken die vergelijkbaar is met de tegenwoordige High-Res computer monitoren....

Zit wat in ja.... Daarom dus ook Superbit :D

Luther Hartog
24-01-2002, 23:12
Johnny Mnemonic ga ik toch proberen zodra mij nieuwe geluidskaart binnenkomt

Arnold van Oostrum
24-01-2002, 23:29
Vandaag lijkt DVD misschien helemaal toppie, maar ik vraag me af hoe we daarover denken wanneer de TV's en projectoren een kwaliteit bereiken die vergelijkbaar is met de tegenwoordige High-Res computer monitoren.... Ik ben bang dat als we naar echte mooie kijkapparatuur gaan, met specs als HD-TV of beter, dat dan zelfs de superbit DVD's tegenvallen. Het blijven tenslotte maar 500 beeldlijnen.

Nathan Strik
24-01-2002, 23:39
Ik denk dat de DVD-handel het zo goed doet om de extra's en nou zetten ze op die SB DVD's ook geen DD 5.1, tja ik weet het niet hoor, maar er zijn genoeg mensen die geen DTS-decoder hebben Ik dacht dat er naast de DTS ook een DD 5.1 track op de SuperBit´s stond.... of heb ik dat weer verkeerd gelezen?!?

Alex van den Berg
24-01-2002, 23:50
....dat dan zelfs de superbit DVD's tegenvallen. Het blijven tenslotte maar 500 beeldlijnen. Absoluut mee eens... :)
Het scheelt in ieder geval een stapje met "normaal", wanneer het om compressie vervormingen gaat.

starbuck
25-01-2002, 00:40
Ik zal zeker geen titels gaan vervangen door superbit dvd's maar ik zal er zeker eens eentje gaan proberen, het leest allemaal mooi maar ik moet toch eerst voor mijzelf kijken of ik het verschil de moeite waard vind.

Anonymous
25-01-2002, 06:51
Ja Godzilla heb ik inmiddels al verkocht en koop ik volgende maand
de superbit met DTS :)

Dave
25-01-2002, 07:28
Geluid

Bij het geluid treffen we een klein addertje onder het gras. De Superbit DVD's die in Nederland op de markt verschijnen bevatten namelijk geen Engelstalige Dolby Digital 5.1 track, wel Engelstalig DTS en Dolby Digital 2.0 geluid. Een Dolby Digital 5.1 track is alleen op de schijven terug te vinden als Franstalige track. Dit is dus wel iets wat u als consument in ogenschouw dient te nemen. Heeft u een set die wel Dolby Digital maar geen DTS kan decoderen dan zijn de Superbit DVD's niet de beste keus voor u.
De DTS track op de Superbit DVD's is overigens een zogenaamde 'half-bitrate' track met een bitrate van 768 kbps. De Engelstalige Dolby Digital 2.0 track heeft een bitrate van 192 kbps.


Staat boven vermeld. Dus geen DD5.1 of je moet Frans willen...

Remco Out
25-01-2002, 10:52
Ben wel benieuwd naar de Superbit dvd's, maar weet niet of ik in de toekomst veel van deze dvd's zal aanschaffen, aangezien ik de extra's op dvd ook altijd erg interessant vind. Vind het dus jammer dat er geen extra's op zitten. Zal wel een Superbit dvd aanschaffen om te kijken, maar denk niet dat ik er veel zal aanschaffen.

Harry stadman
25-01-2002, 11:51
Het is inderdaad weer een stapje in de goede richting.
vreemd dat ze zogenaamd geen dd 5.1 erop kunnen zetten. lijkt mij toch een lichte push van de industrie om iedereen maar over te laten schakelen naar DTS! achja, ging toch al niet zo goed in de elektronica bussines!;)

inderdaad, over tien jaar hebben we zeker al HD-tv, die vele maler scherper is dan dvd!rond die tijd lijkt dvd net een videoband!resolutie, aantal beeldlijnen, zal dan inderdaad sterk omhoog moeten gaan wil je qua beeldtechnologie bijblijven ten opzichte van HD-TV.
heb al wat voorbeelden gezien van hd-tv en dat is echt nog wel even een paar stappen scherper dan dvd!weet inderdaad niet of die superbit technologie voldoende zal zijn om de mee te kunnen met de toch al zeer snel veranderende technologiën.

je kunt het vergelijken met het vervangen van je standaardkabel naar een echte high-end/high quality kabel, je ziet verschil maar is wel marginaal.
hd-tv zal echter een veel grotere stap voorwaarts zijn in dat opzicht!
:D

Nathan Strik
25-01-2002, 14:08
Het blijven tenslotte maar 500 beeldlijnen. Maar kijk eens naar wat transfers als Se7en S.E. nog kunnen doen met 500 beeldlijnen.
In mijn mening begint het met een goede transfer, dan hoeft de compressor ook minder werk te doen en heb je automatisch betere beeldkwaliteit. Die SuperBit´s zijn leuk, maar als de transfer niet deugt (Godzilla) dan heb je nog klote-beeld.

Harry stadman
25-01-2002, 16:42
Maar kijk eens naar wat transfers als Se7en S.E. nog kunnen doen met 500 beeldlijnen.
In mijn mening begint het met een goede transfer, dan hoeft de compressor ook minder werk te doen en heb je automatisch betere beeldkwaliteit. Die SuperBit´s zijn leuk, maar als de transfer niet deugt (Godzilla) dan heb je nog klote-beeld.

sterker nog! hoe beter de master is hoe minder werk de compressor hoeft te doen!

se7en se is van een nieuwe master gemaakt! en dat zie je inderdaad terug op je dvd! erg mooi beeld:D
geldt ook voor lost in space.(ga hier niet discusieren of het wel of niet een goede film is:o) maar de dvd transfer is zeer goed te noemen erg weinig beeldruis.

is ook een van de scherpste dvd's in mijn collectie.;)

Nathan Strik
25-01-2002, 16:46
sterker nog! hoe beter de master is hoe minder werk de compressor hoeft te doen! Inderdaad. Dat zie je ook aan de digitale transfers als A Bug´s Life, Toy Story en Shrek. Die hebben de best denkbare master (volledig digitaal) en zien er dus ook veel beter uit dan andere DVD´s met dezelfde bitrate, gewoon omdat de master zo goed is.

martin
25-01-2002, 16:55
Eindelijk doet nederland ook mee ;)

Hoe is eigenlijk die film van Gattaca, kwa verhaal ???

Marco
25-01-2002, 17:06
Hoe is eigenlijk die film van Gattaga, kwa verhaal ???
Hé goeie tip. Vond het nogal een bijzondere niet alledaagse SF film (dus verwacht geen ID4 of zo). Het is wel lang geleden dat ik Gattaca heb gezien. Lijkt me idd een mooie SB DVD. Jammer van Godzilla, had beter verwacht van Columbia.

Arjan
26-01-2002, 01:30
sterker nog! hoe beter de master is hoe minder werk de compressor hoeft te doen!

se7en se is van een nieuwe master gemaakt! en dat zie je inderdaad terug op je dvd! erg mooi beeld:D

Kleine (off-topic, go Offie) correctie: Seven S.E is gemaakt van het originele negatief! ... Een process, zoals lijkt mij bij ieder negatief, waarbij deze verloren kan gaan, geen aanradertje dus. Na de transfer is de kleur van het beeld van Seven frame voor frame gecorrigeerd.

On-topic:


Uit originele artikel

Columbia liet ons desgevraagd weten wat er later dit jaar meer titels zullen volgen Let op het spelfoutje :rolleyes:


Welke titels en wanneer in het jaar?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de titels die Columbia gebruikt om zijn/haar Superbit dvd product te lanceren, moet toch beter kunnen!

Greets,

Arjan

Harry stadman
26-01-2002, 08:22
Kleine (off-topic, go Offie) correctie: Seven S.E is gemaakt van het originele negatief! ... Een process, zoals lijkt mij bij ieder negatief, waarbij deze verloren kan gaan, geen aanradertje dus. Na de transfer is de kleur van het beeld van Seven frame voor frame gecorrigeerd.

On-topic:

Let op het spelfoutje :rolleyes:


Welke titels en wanneer in het jaar?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de titels die Columbia gebruikt om zijn/haar Superbit dvd product te lanceren, moet toch beter kunnen!

Greets,

Arjan


Arjan,

als ik mij niet vergis stond in de informatie van de uitgever toch echt dat ze een nieuwe master hadden gebruikt voor de transfer!? maakt ook niet zo veel uit. feit is dat het een van de beste transfers is tot nu toe bij analoge films. ben zeer benieuwd naar shrek R2. digitale transfers zijn in het algemeen nog iets beter.;)

Nathan Strik
26-01-2002, 13:32
Kleine (off-topic, go Offie) correctie: Seven S.E is gemaakt van het originele negatief! ... Ja, een nieuwe master, gemaakt van het originele cameranegatief... jullie hadden dus allebei gelijk...

Mike Philippens
26-01-2002, 15:25
Vandaag mijn 5th Element binnengkregen (DVDBoxoffice) en ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben. Beeld is om te zoenen (Milla ook natuurlijk :D) en The 5th is natuurlijk ook een film waar de extra kwaliteit goed tot zijn recht komt met de kleurrijke kostuums en hele koele actiescenes. Niet elke film zal echt veel profiteren van SB denk ik, dus denk ik dat het altijd een soort specials zullen blijven. En dat is prima: wil iemand een film met hoge kwaliteit, pakt ie de SB uitvoering. Extra's zijn leuk, maar ik vind de film het belangrijkste. Daar heb ik het schijfje tenslotte voor gekocht.
In een andere thread verwees iemand naar deze review (http://home.t-online.de/home/bjoern.roy/Review/TFE/TFE_01.htm)die een behoorlijk technische uiteenzetting geeft over het eea.
Ik heb in elk geval geweeeldig genooten.
btw: niet reuze belangrijk, maar de release uit de States is R1, 3 en 4. Geen NL subtitles natuurlijk, maar wel Engelse (mooi geel, blijven onder het beeld).

Marco
27-01-2002, 12:51
Hoe is eigenlijk die film van Gattaca, kwa verhaal ???
Daar kom ik weer met je quote Martin. Reden: DVDInfo (http://www.dvdinfo.be/bespreking/films/gattaca-superbit.html) heeft Gattaca SB besproken. Veel leesplezier :)

erikz
27-01-2002, 21:52
Ik ben er voor om zo veel mogelijk gebruik te maken van de geboden bandbreedte tot 10 Mbit/s. De extra's vinden dan wel een plaatsje op een tweede schijfje. In eerste instantie gaat het bij DVD toch om de beeld- en geluidskwaliteit? Een superbitversie hoeft inderdaad niet beter te zijn dan een gewone (zie bijv. Godzilla). Het hangt inderdaad af van de gebruikte master. Wanneer deze niet clean is heeft het verhogen geen zin.

De Gladiator is eigenlijk al een superbit versie met een gemiddelde bitrate van ong. 6,5 Mbit/s aangezien de film 2,5 uur duurt. De beeldkwaliteit van bijv. Blade en The 13th Warrior is vergelijkbaar >>zit tegen referentiekwaliteit aan. Van deze laatste 2 zou je de bitrate nog wat kunnen verhogen gezien de kortere duur.
De Patriot (2000) duurt ook ruim 2,5 uur maar door het aantal extra's leidt de beeldkwaliteit er toch enigszins onder. Een gemiste kans, doe er dan een paar gulden bij voor een tweede schijfje.

erik

Dennis Veldhuizen
28-01-2002, 04:58
Ik denk dat de DVD-handel het zo goed doet om de extra's en nou zetten ze op die SB DVD's ook geen DD 5.1, tja ik weet het niet hoor, maar er zijn genoeg mensen die geen DTS-decoder hebben

Hier sluit ik mij dus bij aan, omdat ik geen DTS decoder heb.. wel een 5.1 koop ik deze dvd's dus niet...

terwijl ik godzilla wel had willen hebben... heeft de Regio 1 wel een 5.1 engels??

Anonymous
28-01-2002, 07:12
terwijl ik godzilla wel had willen hebben... heeft de Regio 1 wel een 5.1 engels??

Bij de FRS ligt gewoon de normale versie van Godzilla in de schappen
hoor dus je kan hem daar halen...Bevat een normale DD5.1

Mike Philippens
28-01-2002, 07:18
terwijl ik godzilla wel had willen hebben... heeft de Regio 1 wel een 5.1 engels??
Ja. Ik heb 5th Element in R1 en die is DD5.1 en DTS5.1. Zal met Godzilla ook wel zijn. Wat moeten die Yanks met Frans...?

Mark S
28-01-2002, 11:49
FF een dummie-vraag. Is Superbit een speciaal formaat, of gewoon de maximaal haalbare bit-rate? M.a.w: Vreet iedere spelere deze schijfjes?

Anonymous
28-01-2002, 11:51
FF een dummie-vraag. Is Superbit een speciaal formaat, of gewoon de maximaal haalbare bit-rate? M.a.w: Vreet iedere spelere deze schijfjes?

Na mijn weten gewoon een betere kwaliteit + standaard DTS
op een schijfje gekwakt.Niettemin vind iedere speler dit schijfje
lekker :D

Mark S
28-01-2002, 11:54
OK thanx

Remco Out
28-01-2002, 12:00
Na mijn weten gewoon een betere kwaliteit + standaard DTS
op een schijfje gekwakt.Niettemin vind iedere speler dit schijfje
lekker :D Misschien vindt iedere speler het wel lekker, maar ik niet, geef mij maar de gewone dvd's waar tenminste ruimte opstaat voor extra's.

Anonymous
28-01-2002, 12:11
Misschien vindt iedere speler het wel lekker, maar ik niet, geef mij maar de gewone dvd's waar tenminste ruimte opstaat voor extra's.

Ja is ook zo, maar ik ben wel iemand die de extra's wel inruilt
voor de DTS track :)

Remco Out
28-01-2002, 12:17
Ja is ook zo, maar ik ben wel iemand die de extra's wel inruilt
voor de DTS track :) Nou, het is wel lekker, maar waarom kan nou niet allebei. snik. :( . Maar ik ga dan toch eerder voor extra's dan DTS. Denk ik.

martin
28-01-2002, 18:48
Hier volgens mij de eerste Superbit regio 2 recencie over Gattaca.

http://www.dvdinfo.be/bespreking/films/gattaca-superbit.html

Marco
29-01-2002, 12:51
terwijl ik godzilla wel had willen hebben... heeft de Regio 1 wel een 5.1 engels??
Ik zal je nog wat sterkers vertellen. Er bestaat geen Godzilla Regio 1 Superbit. Dus alleen een normale R1 versie die het met Engels DD 5.1 en DD 2.0 track moet doen. Wat dat betreft ben je beter op de Regio 2 versie aangewezen. Zowel voor de normale als de Superbit (mocht je ooit later wel DTS hebben) versies.

Marco
29-01-2002, 12:58
Ik ben er voor om zo veel mogelijk gebruik te maken van de geboden bandbreedte tot 10 Mbit/s.
Tja die bandbreedte van die Supebits (R1) stellen niet zoveel voor.

Air Force One - 7.52
Dracula - 7.87
The Fifth Element - 7.39

En check deze uit: Moulin Rouge - 7.90

Mike Philippens
29-01-2002, 14:32
Tja die bandbreedte van die Supebits (R1) stellen niet zoveel voor.
Ja, dat viel me ook al op. Ik heb de 5th Element en hoewel ik niet kan vergelijken met de eerste release is de beeldkwaliteit wel erg goed. Ook de reviews waar ze vergelijkende screenshots laten zien, zie je het verschil. Alleen de bandbreedte is niet echt veel hoger dan de normale (nieuwe) films. De DVD van de Eagles zit qua beeld-bandbreedte gemiddeld op hetzelfde nivo en het geluid is 2x de bandbreedte (1509Kb/s).
Er zou dus nog meer te verbeteren zijn aan de Superbits, of zou het niet veel mooier kunnen? Wat ik me ook afvraag is of ze het bewust niet té hoog hebben gedaan om compatible te blijven met alle spelers? Op zich zou elke speler het moeten kunnen, maar wellicht hebben goedkopere of oudere spelers moeite met de hoge bandbreedte als ze echt dicht tegen de 10Mb/s zouden gaan zitten. Of is dat onzin?

martin
29-01-2002, 17:29
Mike.

Je kan de DD en de DTS vergelijken van die superbit, er zit wel degelijk verschil in kwa geluid.

In DD zit meer dieperen bas in als DTS
In DTS hoor je meer je achter speakers en meer details.

vooral in het begin in de scene in de ruimte als het ruimte schip voorbij vliegt.

Mike Philippens
29-01-2002, 17:34
Je kan de DD en de DTS vergelijken van die superbit, er zit wel degelijk verschil in kwa geluid.
Ik zei ook niet dat er geen verschil was, maar het viel me op dat de bitrates van de Superbit's niet beduidend hoger liggen als een aantal reguliere DVD's. Pak 'Hell freezes over' er maar bij. De DTS track daarvan heeft een hogere bitrate als 5th Element SB en de bitrate voor het beeld is zo ongeveer hetzelfde, give or take a bit or two.
Dus: de beeldkwaliteit is heel goed, en ik klaag ook niet, maar het is gewoon een observatie...

martin
30-01-2002, 17:17
Ja hallo, muziek DVD's hebben in het algemeen al een veel hogere Bit rate dan films, muziek heeft een constante aanvoer van beeld en geluid nodig.

ik heb had de superbit DVD van Fifth element vergeleken met de normale regio 2 versie, en het was wel degelijk het dubbele bitrate, wel was het contrast van de regio 2 hoger ( lichter beeld) de superbit is iets donkerder.

Marco
30-01-2002, 23:20
Maar dat verklaart niet dat MR (ondanks musical) een hogere bitrate heeft dan 5th Element.

Mike Philippens
30-01-2002, 23:43
Maar dat verklaart niet dat MR (ondanks musical) een hogere bitrate heeft dan 5th Element.
Inderdaad. Jij snapt tenminste wat ik bedoel...
Ik denk dat de hogere kwaliteit van de SB's als ik het zo bekijk meer te danken is aan een goede transfer en zeer hoge nauwkeurigheid die ze hebben toegepast bij het comprimeren (je kunt dat proces natuurlijk een beetje tweaken om een beter resultaat te krijgen) dan aan de hoge bitrate. Die bitrate is niet echt schokkend te noemen. Wel hoger als het origineel, maar er zijn films die dezelfde of hogere bitrate hebben - muziek of geen muziek, dat heeft er natuurlijk geen ros mee te maken. Oké, muziek heeft er meer baat bij omdat je het bij muziek gewoon eerder merkt als er een hogere bitrate of minder compressie is toegepast.
Ik denk dat er 2 redenen zijn om niet nóg verder te gaan met de SB DVD's:
* bang voor spelers die niet met de constante 10Mb beeldstream én een 1509Kbs soundtrack overweg kunnen zonder horten en stoten.
* een hogere bitrate had niet tot een merkbare verbetering van het beeld geleid.

Dat laatste kan natuurlijk ook... Ik ben geen compressie/videotechneut, maar het zou best kunnen dat een hogere bitrate helemaal niets extra's oplevert.
Ruimtegebrek kan geen argument zijn, want als ze echt willen, kunnen ze natuurlijk een DVD-18 gebruiken. Het is tenslotte SuperBit, waar kosten noch moeite voor gespaard werden om ons de hoogste kwaliteit te leveren??

Evengoed ben ik nog steeds erg in mijn nopjes met de SB van The 5th.

Marco
31-01-2002, 00:50
De levende legende Bjoern Roy heeft een vergelijking gemaakt met Godzilla SB R2 en non SB R1. En hij 'kraakt' Godzilla SB R2 af. I am sad to report that I am very disapointed.
Je kan het lezen in het AVS Forum (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=111868)

Alex Bel-Gy-Bel
01-02-2002, 15:28
Op zich goed nieuws, maar waar de meeste Nederlandse DVD-freaks op zitten te wachten is denk ik de superbit versie van "The Fifth Element", vooral omdat onze huidige versie zo enorm tekort schiet, vooral qua beeldkwaliteit...

The fifth Element komt eraan.....

Fifth Element (Superbit) (1997)
Prijs: € 28.75
Stock: Levering zodra er stock is. (Voorverkoop)
Acteur(s) : Bruce Willis, Gary Oldman, Ian Holm, Milla Jovovich, Chris Tucker
Regisseur(s) : Luc Besson
Screenplay : Patrice Ledoux
Producer(s) : Luc Besson, Robert Mark Kamen
Releasedatum : 2002-02-19
Artikelcode : 3435

Dit komt van www.dvdkoopjes.com

Alex van den Berg
01-02-2002, 17:22
Fifth Element (Superbit) (1997)
Prijs: € 28.75Ik heb de VHS nog steeds niet vervangen door een DVD... Dat wordt dus m'n eerste superbitje... :)

Anonymous
01-02-2002, 17:23
Ik wou hem toen kopen maar dan had je zo'n Franse versie :(
Maar dit is dus cker's goed nieuws :D

Marco
01-02-2002, 21:34
Ik wou hem toen kopen maar dan had je zo'n Franse versie :(
Ik heb van Columbia TriStar H.E. een blad gekregen. DVD Extra heet het. Daarin staat het volgende tekst: De eerste titels die op Superbit DVD verschijnen zijn Gattaca, Godzilla, Desperado en Johnny Mnemonic (Franstalig ook The Fifth Element).
Maar de Franse versie is wel NL ondertiteld.

Alex Bel-Gy-Bel
02-02-2002, 11:30
Ik heb van Columbia TriStar H.E. een blad gekregen. DVD Extra heet het. Daarin staat het volgende tekst: De eerste titels die op Superbit DVD verschijnen zijn Gattaca, Godzilla, Desperado en Johnny Mnemonic (Franstalig ook The Fifth Element).
Maar de Franse versie is wel NL ondertiteld.

Het is inderdaad de franse uitgave maar met een engelse DTS versie.

Video:
16:9 / 2.35:1
Audio:
DTS 5.1: Engels
Dolby Digital 2.0: Engels
Dolby Digital 5.1: Frans
Ondertiteling:
Nederlands, Frans
Genre: Science-Fiction / Aktie / Komedie
Speelduur: ca 126 min.
Rating: PG-12
Extra's:
Geen Extra's

erikz
02-02-2002, 16:01
Originally posted by Mike Philippens


Dat laatste kan natuurlijk ook... Ik ben geen compressie/videotechneut, maar het zou best kunnen dat een hogere bitrate helemaal niets extra's oplevert.
Ruimtegebrek kan geen argument zijn, want als ze echt willen, kunnen ze natuurlijk een DVD-18 gebruiken. Het is tenslotte SuperBit, waar kosten noch moeite voor gespaard werden om ons de hoogste kwaliteit te leveren??



Het kan misschien inderdaad zijn dat het verhogen van de birate met de huidige MPEG 2 compressietechniek geen extra beeldkwaliteit oplevert. Het zal dan van de combinatie - gebruikte master èn natuurlijk de soort film (licht, donker) èn MPEG 2 techniek afhangen of het beeld te verbeteren is. Misschien houdt het met de huidige MPEG 2 compressie een keer op,

Òf het kan zijn dat het te veel afstelling vereist om bij het verhogen van de bitrate een beter beeld te krijgen: hier zit dan een te hoog prijskaartje aan vast,

Òf omdat er een variatie zit in bitrate i.v.m. wisselende beelden (veel zwart, weinig zwart) zou een verhoging van de gemiddelde bitrate tegen de 10 Mbit grens aan, betekenen dat er een wisseling in kwaliteit plaatsvindt afhankelijk van de scene.
Veel zwart maakt immers een lagere bitrate mogelijk en het beeld is bij een vergelijkbare bitrate kwalitatief beter te krijgen dan het beeld van een scene met veel kleuren.
Bij veel zwart is de bitrate op dat moment dan ong. 10 Mbit/s, bij scenes met veel kleuren is de bitrate op dat moment ook ong. 10 Mbit/s. Wanneer een beeld met veel kleuren verschijnt dan is dat kwalitatief minder dan het overwegend zwarte beeld. (>Denk hierbij ook aan de zigzaggrafiek van de Bitrate viewer, deze grafiek wordt dan bijna een horizontale lijn.)

-----------
Nu nog iets over het verlagen c.q. verhogen van de bitrate:

Er zijn grofweg twee manieren om ruimte te besparen:
1. je brengt de bitrate omlaag en krijgt dan een lichte mate van MPEG artifacts etc.
2. je bespaart ruimte door de hoogste frequenties weg te filteren, je krijgt dan een lagere bitrate en geen compressie artifacts, maar er ontstaat een wat minder scherp plaatje. Door edge enhancement te gebruiken wordt het weer scherper met als nadeel de bekende randen om de figuren.

Door de bitrate te verhogen kun je het filteren achterwege laten zodat er weer een scherper plaatje ontstaat. Je kunt het gebruik van (het meestal storende) edge enhancement nu weer wat verminderen.

Edwin V
04-02-2002, 07:11
Het is inderdaad de franse uitgave maar met een engelse DTS versie.
Video:
16:9 / 2.35:1
Audio:
DTS 5.1: Engels
Ondertiteling:
Nederlands, Frans
Dus eindelijk ook Nederlandse ondertiteling? Dan schaf ik deze DVD ook aan!

Anonymous
04-02-2002, 07:19
Met andere woorden, we blijven met zo'n franse vrouwelijke vleeswaren
verpakking zitten :(

Marco
05-02-2002, 23:24
Keek nog even op DVDoutlet. Weet het dat ze duur zijn, maar het geeft een beetje een algemene indruk op de prijs. € 29.49 per SB titel. Ik heb ook prijzen gezien boven de € 30. :eek:
Enfin, wil je 'kwaliteit' hebben, zal je weer flink in de Euro buidel moeten tasten :( Ik hou ermee op, anders wordt dit al gauw een pricewatch. En dat is niet de bedoeling.

erikz
06-02-2002, 09:09
Het kan misschien inderdaad zijn dat het verhogen van de bitrate met de huidige MPEG 2 compressietechniek geen extra beeldkwaliteit oplevert.


Stelling:
Een PC DVD speler (bijv. 16 speed) kan een hogere bitrate verwerken dan een gewone stand-alone DVD speler (max. van deze is 10Mbit/s).

Betekent dit dan dat een PC DVD speler ook bijv. films kan weergeven die op bijv. max. 20Mbit/s lopen? Dit betekent dan dat je het aantal minuten op een dual-layer disc halveert.

Of is het zo dat de MPEG 2 compressie (i.p.v de soort speler) een hogere bitrate dan 10 Mbit niet aankan?

Mark S
06-02-2002, 09:34
Of is het zo dat de MPEG 2 compressie (i.p.v de soort speler) een hogere bitrate dan 10 Mbit niet aankan?

Ik denk dat dat inderdaad buiten de MPEG2 specificaties valt, zoals bijv. MPEG1 VCD een vast gespecificeerde bitrate heeft van 1.1 Mbit/sec

Marco
15-02-2002, 22:05
Nou Columbia Tristar UK is ook lekker bezig. Een hele waslijst van Superbits zijn aangekondigd. Op 1 April wordt in de UK de volgende titels uitgebracht: Crouching Tiger Hidden Dragon, Vertical Limit, Godzilla, Bram Stoker's Dracula, Desperado, The Big Hit en Gattaca. In tegenstelling tot 'onze' Superbits hebben deze wel Engels DD 5.1 en Engels DTS 5.1 soundtracks.

Serge
20-02-2002, 20:20
The fifth Element komt eraan.....

Fifth Element (Superbit) (1997)
Prijs: € 28.75
Stock: Levering zodra er stock is. (Voorverkoop)
Acteur(s) : Bruce Willis, Gary Oldman, Ian Holm, Milla Jovovich, Chris Tucker
Regisseur(s) : Luc Besson
Screenplay : Patrice Ledoux
Producer(s) : Luc Besson, Robert Mark Kamen
Releasedatum : 2002-02-19
Artikelcode : 3435

Dit komt van www.dvdkoopjes.com



Inderdaad, maar ondertussen uitgesteld naar half april wegens problemen met de productie van de packaging, aldus Columbia. Een bespreking van The Fifth Element Superbit regio 2 vind je hier (http://www.dvdinfo.be/bespreking/films/fifthelement-superbit.html).