PDA

Bekijk de volledige versie : Parallel import Bose



Gidi Lankhorst
17-12-2004, 14:58
Hoi,
Heeft er iemand ervaring met zelf importeren van Bose apparatuur?
Bij www.pinnaclesound.com kost een Bose Lifestyle 28 beduidend minder dan in Nederland. Wat zijn de eventuele valkuilen? Uiteraard de 14% importbelasting en 19% btw.. Liggen de prijzen in Nederland overal het zelfde of is shoppen een goede optie?

Ook heb ik een nette prijs voor een Harman Kardon AVR330(7.1) + DVD 22 + HKTS11 luidsprekerset. Welke set heeft het meeste in huis. De opstelling van de set is in een woonkamer (4x7) met veel glas-graniet, dus veel galm.

Gidi

supercop1973
17-12-2004, 18:55
Wat moet je betalen voor de HK als ik zo vrij :oops: mag zijn en waar?

pavko
17-12-2004, 19:00
En hoe ga je het regelen wanneer het stuk is gegaan? terugsturen? of even langsbrengen?

En betalen via een "Bankwire" is n u niet bepaald de meest betrouwbare manier van betalen. Kies in ieder geval voor betalen middels credit card of paypal....

bovendien:....bose....liever niet.

Albert Kostwinder
17-12-2004, 20:17
Ik zou voor dat Hk setje toch echt betere luidsprekers willen hebben dan Bose. Zelfs al zou je ze (veel) goedkoper kunnen krijgen. Sterker, zelfs al kun je Bose 50 % voordeliger krijgen zul je desondanks bij gerenormeerde luidspreker merken zoals kef, mission, infinity, tannoy enz. betere luidsprekers kunnen kopen. Ook kun je van de betere merken vaak demo modellen kopen waarmee je veel geld kunt besparen en toch gewoon garantie krijgt zodat je te allen tijde naar de winkel terug kunt gaan. :wink:

Gidi Lankhorst
17-12-2004, 21:11
De prijs van het HK set mij aangeboden voor EURO 1499,00, bij een "dozenschuiver" winkelketen.
De Bose Lifstyle 28 zou volgens mij z'n EURO 2400,00 gaan kosten. (In Nederland nog niet voordeliger gezien dan EURO 3995,00)
Importuur Bose, Edam heeft toegezegd dat zij de garantie overnemen.
De Bose Lifstyle 28 wordt geleverd in 230V en DVD regiovrij.

Gidi

Albert Kostwinder
18-12-2004, 22:49
Wil je kwaliteit of bose? :? Ik zou absoluut zonder maar een fractie twijfel de hk set nemen met goede demo luidsprekers van gerenomeerde luidsprekers merken zoals Kef, infinity of Tannoy. Tussen de € 1000.-- en € 2000.-- kun je echt wel mooie luidsprekers kopen. Je komt dan wel eventueel iets duurder uit dan waarvoor jij een Bose lifestyle 28 kunt kopen, maar oohh het klinkt dan ook vele, vele malen beter! :wink:

A3aan
20-12-2004, 10:09
Ik zou voor dat Hk setje toch echt betere luidsprekers willen hebben dan Bose. <ETC>Ja, bestet Gidi, bezint eer ge begint.
M.a.w. Gaat eerst eens lekker luisteren naar Bose en wat van die hierboven genoemde merken. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je dan nog Bose wil.
En als je het wel wil, dan weet je dat tenminste. alles beter dan zo'n bedrag uitgeven en later spijt krijgen!

Edgar Smit
20-12-2004, 10:57
Voor veel mensen, die geen echt gevoel/oor hebben voor audio/HT klinkt Bose toch aangenaam. Ik zelf vindt vanniet, maar mijn zwager was er helemaal lyrisch over. Maarja, die is niet zo veel gewend en "luistert" ook niet echt naar wat hij hoort. Maar dan klinkt alles wel goed. Wil je echter meer grote bedragen gaan uitgeven voor een behoorlijke receiver, dan vindt ik dat het zonde is om daar Bose aan te hangen. Maarja, dat is mijn mening :wink: .

Dead Poet
21-12-2004, 18:01
Van mijn beroep ben ik verkoper van de (betere) audio en video, ik verkoop al sinds 1992 oa Bose.
Ik merk het al jaren dat Bose niet serieus wordt genomen, laten we als eerste zeggen dat Bose een compromis is voor de meeste mensen...
Niet iedereen wil 6, 7, of meer luidsprekers thuis hebben staan, en vooral niet van die grote kasten.. Dus als het dan toch perse moet, dan liever kleine dan grote speakers, NIEMAND kan mij zeggen dat een lifestyle 18, 28, 38 of 48 slecht klinkt. ...Wat betreft de prijs, je kunt hem inderdaad in de US veel goedkoper krijgen, maar denk aan de invoerrechten en de 110 volt, verder vinden de meeste mensen die deze systemen kopen het toch wel prettig als het thuis geplaatst wordt, denk ook aan de update cd's die je van Bose Nederland krijgt als je een Lifestyle 38 of 48 koopt... De prijzen van Bose artikelen zijn bij ALLE dealers gelijk, de bedoeling is dat de klant koopt waar hij het beste geholpen wordt, en niet bij de goedkoopste, de klant moet het je dus gunnen.........

mradem
21-12-2004, 18:28
bar en bose :D .

Albert Kostwinder
21-12-2004, 19:23
Van mijn beroep ben ik verkoper van de (betere) audio en video, ik verkoop al sinds 1992 oa Bose.
Ik merk het al jaren dat Bose niet serieus wordt genomen, laten we als eerste zeggen dat Bose een compromis is voor de meeste mensen...

Een compromis voor de meeste mensen gaat toch echt te ver. Bose's marktaandeel bestaat uit een a-technische ondeskundig kooppubliek, veelal gedomineerd door de keuzes van de vrouwen, die onzichtbaar boven kwaliteit prefereren. Neemt niet weg dat er legio vrouwen zijn die audio ook op waarde weet te schatten. (nee, ik zei niet dat ALLE vrouwen a-technisch en ondeskundig zijn - Zeg het zelf maar want anders krijg je die sub draadjes hier weer... haha). Dat high end per definitie uit grote kasten moet bestaan vind ik ook ongegrond. Niets is minder waar. Er zijn genoeg (bijna) ontzichbare design sets samen te stellen die qua geluidskwaliteit Bose doet verbleken. :wink:

Johan van den D.
21-12-2004, 19:33
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Albert Kostwinder
21-12-2004, 19:35
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Wat een verademing voor je als je thuis je ht weer aanzet.... :roll: :wink:

Johan van den D.
21-12-2004, 19:50
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Wat een verademing voor je als je thuis je ht weer aanzet.... :roll: :wink:Dat geld voor zowel mijn ht als stereo setje, beiden fijner dan de Bose in de wagen maar tja, het zit er nu eenmaal af-fabriek ik (wel als extra optie).

Albert Kostwinder
21-12-2004, 19:55
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Wat een verademing voor je als je thuis je ht weer aanzet.... :roll: :wink:Dat geld voor zowel mijn ht als stereo setje, beiden fijner dan de Bose in de wagen maar tja, het zit er nu eenmaal af-fabriek ik (wel als extra optie).

extra optie :shock: dus, je hebt er vrijwillig voor betaald :lol:

Johan van den D.
21-12-2004, 20:02
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Wat een verademing voor je als je thuis je ht weer aanzet.... :roll: :wink:Dat geld voor zowel mijn ht als stereo setje, beiden fijner dan de Bose in de wagen maar tja, het zit er nu eenmaal af-fabriek ik (wel als extra optie).

extra optie :shock: dus, je hebt er vrijwillig voor betaald :lol:Het zat er al in helaas.
Wel allemaal mooi weg gewerkt dat wel.
Het gaat heel hard en blijf ook nog zuiver maar nee, het sluit allemaal niet op elkaar aan.
Het geluid is geen één geheel zeg maar en met name de subs is een probleempunt in deze.

Albert Kostwinder
21-12-2004, 20:07
Ik heb een complete Bose set incl subwoofer in mijn auto zitten.
De set is speciaal voor deze auto ontworpen maar ach..............wat een drama.
Voor een doorsnee mens wellicht een lekker setje maar voor de liefhebber van enige kwaliteit is het een klein drama. :(

Wat een verademing voor je als je thuis je ht weer aanzet.... :roll: :wink:Dat geld voor zowel mijn ht als stereo setje, beiden fijner dan de Bose in de wagen maar tja, het zit er nu eenmaal af-fabriek ik (wel als extra optie).

extra optie :shock: dus, je hebt er vrijwillig voor betaald :lol:Het zat er al in helaas.
Wel allemaal mooi weg gewerkt dat wel.
Het gaat heel hard en blijf ook nog zuiver maar nee, het sluit allemaal niet op elkaar aan.
Het geluid is geen één geheel zeg maar en met name de subs is een probleempunt in deze.

Typisch Bose, ziet er mooi uit maar vergeten ze dat het ook nog mooi moet klinken :roll:

Johan van den D.
21-12-2004, 20:16
Het is overigens ook niet echt slecht hoor maar voor zo,n systeem zou het gewoon veel beter moeten klinken.
Het klopt gewoon niet waardoor er zeer snel luistermoeheid optreed.

Albert Kostwinder
21-12-2004, 23:17
Het is overigens ook niet echt slecht hoor maar voor zo,n systeem zou het gewoon veel beter moeten klinken.
Het klopt gewoon niet waardoor er zeer snel luistermoeheid optreed.

Dus een Bose setje op de slaapkamer kan wel... :roll: :mrgreen:

Johan van den D.
21-12-2004, 23:25
Het is overigens ook niet echt slecht hoor maar voor zo,n systeem zou het gewoon veel beter moeten klinken.
Het klopt gewoon niet waardoor er zeer snel luistermoeheid optreed.

Dus een Bose setje op de slaapkamer kan wel... :roll: :mrgreen:Wellicht wel ja :?

Edgar Smit
22-12-2004, 09:33
Van mijn beroep ben ik verkoper van de (betere) audio en video, ik verkoop al sinds 1992 oa Bose.
Ik merk het al jaren dat Bose niet serieus wordt genomen, laten we als eerste zeggen dat Bose een compromis is voor de meeste mensen...
Niet iedereen wil 6, 7, of meer luidsprekers thuis hebben staan, en vooral niet van die grote kasten.. Dus als het dan toch perse moet, dan liever kleine dan grote speakers, NIEMAND kan mij zeggen dat een lifestyle 18, 28, 38 of 48 slecht klinkt. ...Wat betreft de prijs, je kunt hem inderdaad in de US veel goedkoper krijgen, maar denk aan de invoerrechten en de 110 volt, verder vinden de meeste mensen die deze systemen kopen het toch wel prettig als het thuis geplaatst wordt, denk ook aan de update cd's die je van Bose Nederland krijgt als je een Lifestyle 38 of 48 koopt... De prijzen van Bose artikelen zijn bij ALLE dealers gelijk, de bedoeling is dat de klant koopt waar hij het beste geholpen wordt, en niet bij de goedkoopste, de klant moet het je dus gunnen.........

Het idee van Bose is op zich niet slecht, de huidige satteliet systeempjes zijn daar eigenliojk ook op gebaseerd, en ook dipools zijn eigenlijk hetzelfde principe als de draaibare melkpakjes. Waar ik me bij Bose aan erger is dat de prijs behoorlijk hoog is, terwijl de kwaliteit daar niet naar is. Wat ik daarmee bedoel is dat voor hetzelfde bedrag veel meer kwaliteit te koop is, en dat is ook waarom volgens mij de meeste mensen (audio en HT-fielen) Bose niet echt serieus te noemen is. Nogmaals, Bose is op zich niet slecht, echter de prijs-kwaliteit verhouding klopt gewoon niet IMHO.

Johan van den D.
22-12-2004, 09:42
Nogmaals, Bose is op zich niet slechtEchter kun je het ook niet goed noemen met een serieus gezicht. :?
Probleem is meestal het verschil tussen de sub en sats, het loopt niet mooi over.
Althans, ik heb het nog nooit mogen meemaken dat het wel het geval was bij Bose.

Albert Kostwinder
22-12-2004, 10:15
Nogmaals, Bose is op zich niet slechtEchter kun je het ook niet goed noemen met een serieus gezicht. :?
Probleem is meestal het verschil tussen de sub en sats, het loopt niet mooi over.
Althans, ik heb het nog nooit mogen meemaken dat het wel het geval was bij Bose.

De enige keer dat ik door Bose werd geimponeerd was tijdens een Firato waar een stuk of 50 Bose luidsprekers op elkaar gestapeld stonden wat toch een zeer indrukwekkend laag gaf destijds.... :wink:

A3aan
22-12-2004, 10:48
Ik vind het concept van Bose al enkele tientallen jaren fantastisch, echt waar! ')
Ook ben ik Bose-boxen tegengekomen in zang- en theater-opstellingen die zonder meer goed te noemen waren.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het geluid van Bose-boxen mij keer op keer tegenvalt. Alsof sommige frequenties worden afgeknepen. Soms ook: alsof het geluid naar je toekomt door een toiletrol, heel diffuus (als tegenstelling tot helder of transparant). En inderdaad ook een onbalans tussen verschillende toonhoogtes, wat zelfs verder gaat dan een onprettige overgang tussen sub en satelieten.
Niet iedereen vindt dat diffuse vervelend (net als er veel mensen zijn die graag een warme box horen) en het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort geluid je afspeelt, maar ik vind die geluidskwaliteit ongeveer niks.

Ik dacht lang dat ik dat vond en dat dat misschien gek is, maar ja dat is gewoon wat ik vind. Op deze site kom ik meer mensen tegen die ongeveer dezelfde ervaringen met Bose hebben en daarom Bose afkraken.
Ik vind Bose niet slecht, maar hooguit matig, vergelijkbaar met boxen die pak 'm beet 10% van de prijs van Bose zijn.
Ik ga niemand Bose áfraden (iedereen heeft zijn eigen smaak en zijn eigen afweging (tussen design en geluidskwaliteit bijvoorbeeld)), maar ik raad iedereen die Bose overweegt wel zéér heftig aan om eens om zich heen te luisteren. Spijt na aanschaf is vervelend tenslotte.

') zelf heb ik ook een sateliet-systeem (stereo) in gebruik als fronts.

tweety
11-01-2005, 18:26
Bij ons thuis moet er een nieuwe geluidsinstallatie in de living (47 m2, L-vorm) komen,
mijn ma vindt het zeer belangrijk dat die installatie quasi onzichtbaar is. Ik vind het belangrijk dat er goede klank is. Bovendien moeten de satelliet-speakers wall-mountable zijn.

BOSE spreekt me niet echt aan, maar zijn er alternatieven, die een goede warme heldere klank geven en zeer compact zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

;-) ,

tweety

A3aan
12-01-2005, 08:33
Haai Tweety, welkom aan boord.

Ja, er zijn gelukkig plenty alternatieven voor Bose (want ik ben het helemaal met je eens qua geluid), zeker als je in die prijsklasse mag kijken. En een stuk beter ook!
Ik snap je moeder wel, maar ben het zelf helemaal met jou eens dat voor boxen het geluid eigenlijk wel het belangrijkst zijn. eh ... logisch toch?!

Ga eerst je zelf eens oriënteren (bij een respectabele hifi-zaak), leg je dillema en he budget uit en luister.

Tips voor 'onzichtbaar':
- afhankelijk van de opstelling van de woonkamer kunnen boekenplankboxen wel eens minder opvallen dan dingen op poten.
- meestal is zwart of houtkleur minder zichtbaar dan wit of zilver (maar dat hangt af van verdere inrichting)

nog een tip:
als je iets vindt waarvan je denkt: dat klinkt super (of supergenoegvoormijngeld) en de looks zijn niet 100% voor je moeder, neem haar dan mee naar de winkel en laat het verschil horen.

szwork
12-01-2005, 11:17
Bij ons thuis moet er een nieuwe geluidsinstallatie in de living (47 m2, L-vorm) komen,
mijn ma vindt het zeer belangrijk dat die installatie quasi onzichtbaar is. Ik vind het belangrijk dat er goede klank is. Bovendien moeten de satelliet-speakers wall-mountable zijn.

BOSE spreekt me niet echt aan, maar zijn er alternatieven, die een goede warme heldere klank geven en zeer compact zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

;-) ,

tweety

pascal reeks van sony (ongeveer 1000 euro voor boxen + woofer), klinkt enorm goed ,
http://www.be-direct.co.uk/additional/product_images/id13825.jpg
in living bij mijn ouders staat erook ne bose lifestyle 28, maar pascal reeks klinkt gewoon beter.

heb al heel wat naar het bose systeem geluisterd,
wat valt er tegen voor mij:
weinig instelbaar , maar voor mijn vader is da al meer dan genoeg.
voor muziek zeker geen aanrader, voor film vind ik het wel te doen. (alhoewel als ik dan naar mijn eigen systeem luister.)

tweety
12-01-2005, 13:19
Alvast bedankt voor de reacties :wink:

Aangezien onze zithoek zeer sober ingericht is, komen bookshelf-speakers niet in aanmerking, de speakers moeten aan de muur hangen en compact zijn.
Om een indicatie te geven van wat ik als goede klank ervaar, zelf heb ik JBL LX80 boxen en een Sony QS TA-FB930R versterker: dus een mid-end installatie.


Tot nu toe ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

- Kef KHT 2005.2: klinkt erg goed + Marantz versterker (+-1100 Euro + 350 Euro)
- JBL SCS series zien er interessant uit, maar ik heb nog geen dealer hier in de buurt gevonden om ze te kunnen beluisteren.
- BOSE Acoustimass 6 in combinatie met ONKYO TX-SR502E klonk erg goed( kostprijs: 881 Euro + 499 Euro)

Zijn de JBL-sytemen niet minder goed, aangezien ze een stuk goedkoper zijn. Van de gewone floorstanders van JBL weet ik dat ze een goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben, van de JBL-HT systemen ben ik echter niet op de hoogte. SONY boxen komen niet echt in aanmerking omdat toen ik mijn boxen kocht, ik ervaarde dat de SONY boxen qua geluidskwaliteit niet in de buurt kwamen van JBL boxen. Maar misschien zijn de SONY-HT boxen beter dan de gewone (lees; bookshelf en floorstanders) boxen van Sony?

Ik twijfel tussen de Kef- of de Bose-combinatie. Mijn ma is meer te vinden voor Bose. Zijn er nog sytemen aan te raden in die prijsklasse? Harman Kardon?

Albert Kostwinder
12-01-2005, 13:38
Alvast bedankt voor de reacties :wink:

Aangezien onze zithoek zeer sober ingericht is, komen bookshelf-speakers niet in aanmerking, de speakers moeten aan de muur hangen en compact zijn.
Om een indicatie te geven van wat ik als goede klank ervaar, zelf heb ik JBL LX80 boxen en een Sony QS TA-FB930R versterker: dus een mid-end installatie.


Tot nu toe ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

- Kef KHT 2005.2: klinkt erg goed + Marantz versterker (+-1100 Euro + 350 Euro)
- JBL SCS series zien er interessant uit, maar ik heb nog geen dealer hier in de buurt gevonden om ze te kunnen beluisteren.
- BOSE Acoustimass 6 in combinatie met ONKYO TX-SR502E klonk erg goed( kostprijs: 881 Euro + 499 Euro)

Zijn de JBL-sytemen niet minder goed, aangezien ze een stuk goedkoper zijn. Van de gewone floorstanders van JBL weet ik dat ze een goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben, van de JBL-HT systemen ben ik echter niet op de hoogte. SONY boxen komen niet echt in aanmerking omdat toen ik mijn boxen kocht, ik ervaarde dat de SONY boxen qua geluidskwaliteit niet in de buurt kwamen van JBL boxen. Maar misschien zijn de SONY-HT boxen beter dan de gewone (lees; bookshelf en floorstanders) boxen van Sony?

Ik twijfel tussen de Kef- of de Bose-combinatie. Mijn ma is meer te vinden voor Bose. Zijn er nog sytemen aan te raden in die prijsklasse? Harman Kardon?


Typisch vrouwen, bose boven kef :nono:

Neem je ma mee en laat haar eerst Bose luisteren, gevolgd door kef en als afdronk vloerstaanders. Wellicht dat je budget ruimer wordt en de luidspreker groter.... :wink:

tweety
12-01-2005, 15:10
@ Albert Kostwinder: Thx voor de tips! :wink:

Heeft er iemand ervaring met Polk?
Ik heb er op het Web goede dingen over gelezen.

Johan van den D.
12-01-2005, 19:44
Polk Audio is een goed merk.
Maar voor relatief kleine speakers die ook aan de muur kunnen kijk dan ook eens hier (http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.models/label/Model%20VM1) of hier (http://www.infinitysystems.com/homeaudio/product_detail.aspx?prod=MODULUSIICHR).
Er zijn dus heus nog wel mogelijkheden want er zijn nog tal van dit soort speakers setjes.

A3aan
13-01-2005, 08:40
Aangezien onze zithoek zeer sober ingericht is, komen bookshelf-speakers niet in aanmerking (...)
- Kef KHT 2005.2: klinkt erg goed + Marantz versterker (+-1100 Euro + 350 Euro)
- JBL SCS series zien er interessant uit, maar ik heb nog geen dealer hier in de buurt gevonden om ze te kunnen beluisteren.
- BOSE Acoustimass 6 in combinatie met ONKYO TX-SR502E klonk erg goed( kostprijs: 881 Euro + 499 Euro)

Zijn de JBL-sytemen niet minder goed, aangezien ze een stuk goedkoper zijn.
Ik twijfel tussen de Kef- of de Bose-combinatie. Mijn ma is meer te vinden voor Bose. Zijn er nog sytemen aan te raden in die prijsklasse? Harman Kardon?
Kijk, Tweety, ten eerste moet je (moeten jullie) natuurlijk zélf beslissen! Trek je niet teveel aan van meningen van anderen (hooguit om te kijken waar je wil gaan zoeken).
Maar als je het mij vraagt (en dat doe je) zijn de KEF en de JBL's zonder meer beter dan de Bose's. Dat Bose meer kost heeft vast een reden (b.v. dat verkopers er een dikkere marge uit halen?? Verkopers doen vaak wel enthousiast, dus dat zou best wel eens de reden kunnen zijn), maar die reden is dus niet de geluidskwaliteit! (naar mijn bescheiden mening)
Qua maat, sober e.d. ... er is ook een Deens merk wat dan in jouw plaatje zou passen, maar ik kan niet op de naam komen. Kan iemand hier een handje helpen?
EDIT: het merk wat ik bedoel is DALI in jouw geval zéker het beluisteren waard!

Caspervc
13-01-2005, 12:10
Ik ben in het bezit van DALI luidsprekers, geen kleintjes, maar boekenkastspeakers. Erg goede ervaringen mee ( Wel door HOBO Hifi van andere crossover filters en interne bekabeling voorzien..) En ze hebben ook kleine setjes... Misschien is dat wat voor je
Ik las laatst dat een duits audioblad de DALI Concept2 tot luidspreker van het jaar heeft gebombardeerd, dus slecht zijn ze niet.
Kijk eens op www.dali.dk