PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldkwaliteit 1: De DVD speler



suyver
25-01-2002, 08:04
Hallo allen,

Ik heb een vraagje over de beeldkwaliteit. Waarschijnlijk is het een domme vraag, maar dat maakt mij lekker niets uit. :-)

Het beeld op een DVD is digitaal en wordt gelezen door de laser van de DVD speler. Stel, ik heb twee verschillende DVD spelers, maar precies de zelfde kabels en TV en ik bekijk de zelfde film. Waarom zou je dan verschil kunnen zien in de beeldkwaliteit tussen die twee spelers? Zo'n speler leest toch gewoon de eentjes en nulletjes op het DVD schijfje en stuurt die door naar de TV?

Groeten,
Freek.

bmateijsen
25-01-2002, 08:21
Oke, er zijn verschillende factoren die de beeldkwaliteit uiteindelijk bepalen, ik zal er een aantal de revu laten passeren:

1. video DAC , 10 of 12 bits 54 mhz, Merk video DAC, hier zit aanzienlijk veel verschil in!!
2. loopwerk, stabiel of niet stabiel + snelheid van lezen (wel of niet een buffer opbouwen)
3. aansluiting (component, RGB, s-video) en kwaliteit hiervan
4. Evt verstorende factoren die van invloed kunnen zijn op het functioneren... (bijv. extra faciliteiten zoals mp3 decoders, enz. )

Het ligt dus niet zo simpel, 2 verschillende dvd-spelers, met dezelfde bekabeling moeten duidelijk verschillen geven.
De truuk is dus om de dvd-speler te vinden die met dezelfde bekabeling voor jouw budget het mooiste beeld en geluid geeft. Het zou tevens mooi zijn als ie als cd-speler ook nog goed klinkt!

Groet Bjorn