PDA

Bekijk de volledige versie : Breedbeeld TV met zwarte balken



Wizzie
19-12-2004, 00:32
Hoi,

Ik heb een beetje een noobvraag.

Wij hebben een Sony breedbeeld TV he... 82 cm 100 hz. Heel mooi dingetje.

Maar als ik een DVD wil kijken dan is het in 9 van de 10 gevallen zo dat ik zwarte balken krijg :S Waar slaat dit op? Ik koop toch een breedbeeld TV om juist géén zwarte balken te krijgen??

Ik kan kiezen in beeldformaat opties van mijn TV. Met "wide' is het beeldformaat het beste, maar dan heb ik ook de grootste balken. In 'smart' rekt ie het iets op, worden de hoofden lelijk maar heb ik nog steeds zwarte balken. In 'zoom' zoomt ie helemaal in, maar das geen optie want dan wordt de ondertiteling voor de helft weggevaagd. :roll:

Is dit normaal? Bij sommige DVDs doet ie het namelijk wel goed. Dan heb ik geen zwarte balken. Maar bij 9 van de 10 dus wel. Troy en King Arthur enzo. :(

Help!

Arnold van Oostrum
19-12-2004, 01:00
Die zwarte balken kloppen. Lees/bekijk dit artikel over beeldformaten maar eens: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16

Als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust.

Sméagol
19-12-2004, 01:09
Heheh , ik moet hier toch een beetje om lachen , sorry ;) .

Het probleem waar je mee te maken hebt , is dat je films in simpelweg breder zijn dan je breedbeeld . Vrij weinig films worden volgens mij precies in het 16:9 formaat op DVD gezet 16:9 is ong 1.78:1 , en als je de specs van je dvd bekijkt is 't vaak 1.85:1 .

Ik heb zelf geen breedbeeld TV , dus heb er verder weinig ervaring mee , en ik kan je ook de technische dingen niet duidelijk maken (anamorphic enzo) , ik hoef me er zelf niet druk om te maken aangezien ik altijd zwarte balken heb , maar dit is in ieder geval het probleem .

Deze balken zijn echt heel normaal ..
Wil je ze toch kwijt , dan moet je een TV erbij kopen van 1.85:1 formaat oid , mocht er 1 bestaan ;) .

Kijk ook 'ns naar breedbeeld uitzendingen van de Nederlandse , Belgische en Britse publieke omroepen , deze zijn 16:9 , en zullen beeldvullend zijn .

Mr_Parker
19-12-2004, 07:40
Ik lees dat je speelt met de instellingen van je tv, zoom etc...

Het beste is om eerst de dvd speler goed in te stellen. Je kunt vaak in de dvd speler aangeven wat voor tv je hebt. 4x3 of 16x9. Dit dien je dus op 16x9 te zetten bij een breedbeeld tv (lijkt me logisch).
Als je de dvd speler dan via een scart aansluit zal de dvd speler er normaal verder voor zorgen dat je tv automatisch de juiste instelling kiest.
Dat kan soms de stand "breedbeeld" zijn soms "zoom 16:9" of iets anders. (de voorbeeld namen zijn toevallig van mijn philips 24" breedbeeld, kunnen en zullen verschillen per merk / type).

Dat je nog altijd balken hebt is inderdaad, zoals al aangegeven, normaal. Het best zul je het begrijpen na de link eerder geven gelezen hebt.

Overigens verschilt de hoeveelheid balk ook op de 4x3 tv's, het ligt gewoon aan het formaat waarin de film gefilmd is (of later op dvd is gezet).
Bij een breedbeeld tv heb je dus soms geen balken, en in andere gevallen dus een klein balkje, of bij 2.35:1 een normale balk, maar die is dan op een 4x3 tv wel extreem groot.

Nu kun je dus zien dat bij behoorlijk veel films door onze geweldige nederlandse tv zenders letterlijk in het beeld geknipt wordt. Films die op dvd in 2.35:1 staan worden meestal 1.33:1 uitgezonden!

Johan van den D.
19-12-2004, 08:55
Waar slaat dit op? Leuke "paniek" reactie dit :wink:

Maargoed, zoals je inmiddels gelezen heb is er niets aan de hand in jouw situatie en die zwarte balken horen er dus inderdaad te zitten.
Indienn ze er bij jouw niet zijn zou je je pas druk moeten maken.
Overigens is dit onderwerp bij vrijwel iedereen in het begin onduidelijk.
Maar nogmaals, niets aan de hand.

Wizzie
19-12-2004, 11:20
Wow jongens! Bedankt voor alle aardige uitleg! Ben er blij mee; 't is een stuk duidelijker nu.

Maar, ik begrijp nu dat de meeste DVD films in 2:35 worden gemaakt. Het ontgaat me alleen even waarom die dan in 2:35 worden gemaakt. Wat is daar het nut van? Het is toch veel beter en mooier als een film de hele beeldbuis beslaat zonder PAN&SCAN en die andere uitrekdingen van de TV?

En ook; waarom gebruiken directors andere formaten in de bios dan op de uiteindelijke DVD?

Nathan Strik
19-12-2004, 11:56
Wow jongens! Bedankt voor alle aardige uitleg! Ben er blij mee; 't is een stuk duidelijker nu.

Maar, ik begrijp nu dat de meeste DVD films in 2:35 worden gemaakt. Het ontgaat me alleen even waarom die dan in 2:35 worden gemaakt. Wat is daar het nut van? Het is toch veel beter en mooier als een film de hele beeldbuis beslaat zonder PAN&SCAN en die andere uitrekdingen van de TV?

En ook; waarom gebruiken directors andere formaten in de bios dan op de uiteindelijke DVD?
Een paar dingetjes:

Het is 2.35:1, geen 2:35, want dat zou wel heeeeeel breed zijn. ;)

Maar ahem... waarom regisseurs dit beeldformaat gebruiken? Omdat het een zeer panoramisch effect geeft (vooral in de bios) en omdat je in dit kader mooi kan spelen met je beeldcompositie. Vooral bij spectaculaire en big-budget films wordt het 2.35:1 beeldformaat dus vaak gebruikt. Lang niet alle films worden dus in dit formaat gemaakt, maar dus wel veel films uit de genres die jij blijkbaar veel kijkt.

Bij dit formaat heb je dus zwarte balken boven en onder in beeld, zelfs op een breedbeeld-tv.

Persoonlijk vind ik dit trouwens het allermooiste filmformaat dat er bestaat, maar dat is uiteraard smaak. (En ja, ook ik heb toen ik met DVD begon die balken weggezoomd bij dit soort films, maar toen ik me er eenmaal in begon te verdiepen besefte ik dat het zo hoorde en ben ik dus zelfs liefhebber van dit beeldformaat geworden.)

Ga gewoon een aantal keer naar de bioscoop en let goed op de gebruikte beeldverhouding. Je ziet dat 2.35:1 films je meestal mee "in" de film trekken. Thuis is die ervaring (tenzij je een projector hebt) helaas moeilijk na te bootsen, maar een goede breedbeeld-tv komt al een heel eind.

Typisch een geval van: dit hebben we bijna allemaal ooit als "probleem" gezien, maar na een tijdje leer je het waarderen en vallen die balken je al niet eens meer op.

Sméagol
19-12-2004, 18:12
[..]
Het is 2.35:1, geen 2:35, want dat zou wel heeeeeel breed zijn. ;)
[..]
Nee , dit zou erg smal zijn ;) (misschien leuk voor de experimentele filmmaker :D ) .

Overigens hou ik ook van breed , hoe breder hoe beter (zelfs zo breed dat je een rondje van 360° kan maken ;) ) .

Die zwarte balken vind ik dan ook wat hebben , en persoonlijk zou ik nooit films in 4:3 formaat kopen , omdat dat beeldvullend zou zijn op mijn TV .. Als het kan het originele formaat .

Wizzie
19-12-2004, 18:15
Bedankt voor alle uitgebreide uitleg! Ik vind het wel gaar dat mensen hier verliefd worden op balken 8) En dat ze liever geen volledig gebruikt TV scherm zien als ze een DVD kijken, maar dat zal wel dan :)

't Is nu iig allemaal een stuk duidelijker (mede door dat geniale flash ding), en dus bedankt allemaal! Voortaan kijk ik mijn films met meer respect voor zwarte balken! :wink:

JCL
19-12-2004, 18:44
Bedankt voor alle uitgebreide uitleg! Ik vind het wel gaar dat mensen hier verliefd worden op balken 8) En dat ze liever geen volledig gebruikt TV scherm zien als ze een DVD kijken, maar dat zal wel dan :)

't Is nu iig allemaal een stuk duidelijker (mede door dat geniale flash ding), en dus bedankt allemaal! Voortaan kijk ik mijn films met meer respect voor zwarte balken! :wink:

Ja... wat je wil. Ik zie liever alles wat er hoort t staan. Je kunt ze wel weg krijgen hoor!

rmelkert
23-12-2004, 13:46
Wat ik niet begrijp is waarom mensen altijd zo geobserdeerd zijn met een beeldvullend beeld.

Wat mij betreft is een TV alleen een stuk papier en de artiest (regiseur etc) tekend daar zijn beelden op.

Wat me opvalt de laatste tijd is dat we eindelijk van de 4:3 pan en scan af geraken maar er weer nieuwe irritaties komen. Namelijk 16:9 pan en scan (kijk naar brother bear) en 4:3 verknippen naar 16:9 (kijk naar Stephen Kings IT).

Dus studio's blijf eens van die ratio's af!

Sorry moest ik even kwijt :)

Nathan Strik
23-12-2004, 14:06
Bedankt voor alle uitgebreide uitleg! Ik vind het wel gaar dat mensen hier verliefd worden op balken 8) En dat ze liever geen volledig gebruikt TV scherm zien als ze een DVD kijken, maar dat zal wel dan :)
In de bios wordt het scherm ook niet altijd volledig gebruikt, maar ik hoor nooit iemand mekkeren over die gordijntjes links en rechts van het scherm. ;)

Toch gek dat mensen thuis ineens wel hun hele scherm gevuld willen zien. :roll:

Wat dat betreft ben ik het volledig eens met de post hierboven. De artistieke integriteit van het originele beeldformaat is m.i. belangrijker dan de publieke opinie.

Wizzie
26-12-2004, 23:20
Dude... de bios of je eigen TV is wel wat anders he... In de bios valt het bijna niet op als je er niet op let (kniesoren daargelaten). Maar als je naar je TV kijkt, wat een veel kleiner schermpje is, dan zie je 't wel.

Wie heeft er nou niet liever een volledig scherm dan twee zwarte balken?? Maja, je moet er maar mee leven he.

Rob Technoid
27-12-2004, 00:23
Wie heeft er nou niet liever een volledig scherm dan twee zwarte balken??

Dit is toch wel een retorische vraag he :)

Johan van den D.
27-12-2004, 07:46
En het antwoord op zo,n vraag hier op het forum kan je wellicht zelf al bedenken.

JCL
27-12-2004, 11:16
Dude... de bios of je eigen TV is wel wat anders he... In de bios valt het bijna niet op als je er niet op let (kniesoren daargelaten). Maar als je naar je TV kijkt, wat een veel kleiner schermpje is, dan zie je 't wel.

Wie heeft er nou niet liever een volledig scherm dan twee zwarte balken?? Maja, je moet er maar mee leven he.

iedereen wil je versie zoals de regiseur het heeft bedoeld, jij ook maar misschien heb je het nog niet door :wink:

Albert Kostwinder
27-12-2004, 12:53
Dude... de bios of je eigen TV is wel wat anders he... In de bios valt het bijna niet op als je er niet op let (kniesoren daargelaten). Maar als je naar je TV kijkt, wat een veel kleiner schermpje is, dan zie je 't wel.

Wie heeft er nou niet liever een volledig scherm dan twee zwarte balken?? Maja, je moet er maar mee leven he.

Hoe groter je scherm, hoe mooier de zwarte balken... 8)

Nathan Strik
27-12-2004, 13:27
Wie heeft er nou niet liever een volledig scherm dan twee zwarte balken??
:shock: Ik niet!!! *

Niet als ik weet dat er, om deze beeldverhouding te bereiken, geknipt is in het originele filmmateriaal.

Open matte sta ik redelijk neutraal tegenover (al heb ik liever de originele ratio uit de bios), maar pan & scan is wat mij betreft een doodzonde bij DVD's.

*mocht dat nog niet duidelijk zijn. ;)