PDA

Bekijk de volledige versie : receiver met pre-out??



johan
25-01-2002, 14:11
wat moet ik hieronder eigenlijk verstaan??

ik zit namelijk met hetvolgende:

momenteel heb ik een stereo versterker waarop 7 speakers zijn aangesloten en de pc voor mp3tjes.

nu heb ik heel wat verlies op mijn versterker door de aansluiting van zoveel speakers en aangezien ik stilaan toch ook wil gaan uitbreiden naar home cinema ben ik van plan een dts receiver aan te schaffen en mijn huidig systeem toch te behouden...

kan ik dan mijn speakeraansluitingen verdelen op beide versterkers maar ze eventueel toch allemaal gelijk laten spelen over beide versterkers door deze pre-out??

of wie kent er de beste oplossing?

bijkomende vraag:

indien een dvd-speler een dts decoder heeft, maar de receiver slecht DD, kan ik dan dts geluid ontvangen??

dank bij voorbaat

bmateijsen
25-01-2002, 14:43
je kan extra versterkers (eind-) aan een receiver/ versterker hangen met pre-outs. De codering van de kanalen verloopt dan nog steeds als normaal. (een geintregeerde versterker is ook mogelijk, maar dan moet je het volume iedere keer goed afstellen!)

Tuurlijk kan indien de DTS decoder voor alle kanalen aanwezig is in de dvd-speler dit versterkt worden door de receiver, maar of dit geen kwaliteitsverlies oplevert... dat weet ik niet.

ER zijn verschillende modellen op de markt die pre-outs hebben.. o.a. van denon, yamaha, onkyo, etc.

Daarnaast hebben alle receivers voortaan DTS!

Groet Bjorn

johan
25-01-2002, 16:07
...ik heb de mogelijkheid om een pioneer vsx-906 receiver te kopen (model van het jaar 2000) zonder dts.
Dus was de vraag of ik dan genoeg had aan een dvd-speler met dts-decoder.

en kan ik via die pre-out dan alle speakers tegelijkertijd laten spelen eventueel ook al zijn er een aantal die op de stereo-versterker hangen en een aantal op de surround receiver???

alvast bedankt voor je reactie

jo

forzavado
28-01-2002, 12:11
Waarom wil je eigenlijk zoveel speakers????
Ik zou hetvolgende doen: koop een dvd-speler zonder decoders en een reciever met alle decoders. (lijkt me goedkoper dan andersom) Zorg dat die reciever een A-B speakerkeuze heeft, zodat er 7 speakerterminals op de reciever zitten. (kun je alle speakers aan hangen), en de reciever moet dan ook een 5 kanaals stereo mpdus hebben (ik ben er geen fan van....)

johan
28-01-2002, 12:29
hey forz, bedankt voor je mening.

de reden van al deze luidsprekers is dat ze doorheen gans de woning hangen en allemaal gekoppeld zijn aan 1 receiver.

heb momenteel de mogelijkheid om 5.1 te spelen voor films, en via 2 van deze speakers stereo muziek te spelen.
heb eveneens twee ingebouwde speakers in de keuken, een in de badkamer en het is de bedoeling dat er in slaapkamer en garage ook nog een komt te hangen.

ook mijn pc hangt momenteel op de receiver om mp3's vandaar af te spelen.

dus daarom dacht ik mijn oude stereo versterker te kunnen blijven nuttiggn via de pre-out van de nieuwe 5.1 receiver en deze daardoor gedeeltelijk te kunnen ontlasten, want als alle luidsprekers gelijkertijd spelen, verminderd telkens het geluidsniveau momenteel.

beide versterkers kunnen waarschijnlijk ook niet tegelijkertijd een verschillende bron afspelen veronderstel ik.
bvb in badkamer en slaapkamer mp3 afspelen via de oude versterker terwijl via de 5.1 receiver film wordt gekeken of tuner wordt gespeeld?

en in welke ingang moet ik dan eventueel de pre-out van de nieuwe receiver mee verbinden bij de oude versterker??

veel vragen waarschijnlijk, maar wel belangrijk aangezien ik in elke ruimte elk soort muziek (tuner, cd, mp3 via pc, dvd muziek) wil kunnen horen...

hopelijk kunnen jullie met alle technische bagage een kieskeurige leek een beetje verderhelpen

dank alvast

jo

bmateijsen
28-01-2002, 12:34
Jawel.. alleen heb je een multi-source versterker/ receiver nodig. Ik heb de Denon AVC-a10SE en die heeft een multisource mogelijkheid... dus verschillende bronnen in 2 verschillende kamers bespeelbaar op dezelfde versterker.

Groet Bjorn

Lijk gewoon even bij http://europe.denon.jp

johan
28-01-2002, 12:48
en aan welke prijs moet ik dan denken voor een basistoestel voor normaal huiselijk gebruik?

mijn twee voornoemde versterkers kan ik ook niet gelijktijdig laten draaien over eenzelfde bron??
bvb mp3's via pc afspelen over de speakers die aan de nieuwe receiver hangen en gelijktijdig over de speakers die dan aan de oudere versterker hangen?

greetz

jo

forzavado
28-01-2002, 13:26
Mijn reciever heeft ook zo'n multisource functie en kost iets minder dan 3000 gulden (reken de euro's zelf maar uit:D ) Let wel op dat als je een multisource wilt gaan verbruiken hoe je de bediening wilt regelen. Via een afstandsbediening kan vrij goed, maar is volgens mij ook best prijzig.

Je kunt wel twee verschillende losse versterkers twee bronnen laten weergeven, maar dan moeten die bronnen wel twee uitgangen hebben (of opsplitsen). Dat lijkt me zo weer iets goedkoper

johan
28-01-2002, 14:01
kan je dat iets meer gedetailleerder uitleggen misschien hoe ik dat kan oplossen??

heel veel dank alvast

jo

forzavado
28-01-2002, 14:10
Wat ik bedoel met die tweede optie, is dat je bijv. één cd-speler gebruikt voor 2 versterkers. Als je zo al je componenten "dubbel" aansluit, kun je alles los selecteren op beide recievers. Dan gebruik je bijvoorbeeld één versterker voor de keuken en één voor de rest. Dan kun je in de keuken een andere bron beluisteren dan in de rest van je penthouse:D Je hebt dus in principe 2 geheel verschillende systemen die beide dezelfde bron gebruiken. (of dit werkt weet ik ook niet zeker, want bedenk het hier terplekke, en heb er geen ervaring mee. Volgens mij kan het wel, want bepaalde cd/dvd spelers hebben simpelweg twee uitgangen)


Het is trouwens met beide opties mogelijk hooguit twee verschillende bronnen weer te geven.

Hopelijk is het nu duidelijk, anders hoor ik het wel weer;)

johan
28-01-2002, 14:18
knap werk van je, ga het straks eens bekijken en eventueel experimenteren :-)

toch nog even tussendoor...
naar waar gaan mijn twee cinchen van de pre-out van mijn nieuwe reciever???
in eender welke ingang van de oude versterker?

jo

forzavado
29-01-2002, 12:02
toch nog even tussendoor...
naar waar gaan mijn twee cinchen van de pre-out van mijn nieuwe reciever???
in eender welke ingang van de oude versterker?

Die zou ik op Tape of zo zetten, ik weet alleen niet hoe sterk zo'n signaal is en hoe de (tweede) voorversterker waar het allemaal naar toe gaat zo'n signaal verwerkt (phono ingang lijkt me zowiezo verkeerd).

Anonymous
29-01-2002, 19:28
Volgens mij moet de versterker altijd voorzien zijn van DTS wil
je DTS kunnen afspelen.Een DTS decoder in je speler is niet
noodzakelijk.

bmateijsen
30-01-2002, 08:17
Helaas paul... want je kan de decoder van de DVD-speler ook gebruiken en via direct spelen.

Dus als je on-board decoding hebt in je dvd-speler.. is dit ook mogelijk.

Groet Bjorn

forzavado
30-01-2002, 10:51
.....of in dit geval een versterker die op de preout zit van een reciever (met DTS). Je gelooft het niet, maar het is allemaal mogelijk.:D :D :D
Het is gewoon een kweste van het signaal een keer decoderen, waar je dat doet maakt in principe niets uit. Ook een mono eindversterker kan DTS-signaal weergeven (en vaak nog beter ook!)

Anonymous
30-01-2002, 16:33
Helaas paul... want je kan de decoder van de DVD-speler ook gebruiken en via direct spelen.

Dus als je on-board decoding hebt in je dvd-speler.. is dit ook mogelijk.

Groet Bjorn

Bedankt Bjorn, dan leer je mij ook wat, ik wist namelijk niet beter
maar hierover kan ik dan nog mensen die met dat probleem naar
mij toekomen nog beter adviseren.

Ennuh "Helaas Paul" ??? We zijn niet bezig met een wedstrijdje
wie het meeste weet, maar gewoon om elkaar te helpen :)

johan
31-01-2002, 09:03
hallo heren,

heb ondertussen al eens geprobeerd een verbinding te leggen via de pre-out van mijn nieuwe receiver naar de aux-ingang van mijn oude versterker.

moet ik nog iets speciaals doen qua instelling op de nieuwe receiver of ergens anders, want momenteel gebeurd er nog niets...

want herkent de receiver automatisch de bijkomende eindversterker als die verbonden is via de pre-out??

groeten

jo

PM
31-01-2002, 09:47
zou gewoon moeten werken... pre-out van je receiver naar aux in van extra versterker.. maar je kan kijken of je pre-out op de receiver instelbaar aan en uit te schakelen is.

forzavado
01-02-2002, 14:52
Bij mijn Yamaha deed hij het ook automatisch. Voor stereo zou je ook gewoon een tape/minidiscuitgang op de reciever kunnen pakken.

bmateijsen
01-02-2002, 15:59
Niet de AUX ingang gebruiken!!! Dan schiet de DAC van de receiver/versterker in werking....

Altijd via tape of evt TV ingang...

Groet bjorn