PDA

Bekijk de volledige versie : aansluiten speakers



Pagina's : [1] 2

EvdL
26-12-2004, 17:52
Ik kan bij mijn achterspeaker kabels niet goed zien wat zwart en rood is. Ik bedoel ik 'meen' bij een van de draden een zwarte draad te zien , maar weet het niet zeker.
Hoe kan ik checken of een en ande goed aangesloten is ?

Johan van den D.
26-12-2004, 19:06
Probeer eerst eens uit te zoeken waarom je het verschil niet kan zien.
Of je ziet zwart of niet maar iets "menen" te zien kan ik me niets bij voorstellen.

Verklaar je nader zodat er vast een oplossing komt.

jeffos
26-12-2004, 19:12
Misschien een Bril :shock: nodig? nee grapje er is toch meestal een ronde en een vierkante draad?? bij mij is dat wel altijd het geval... wat voor draad heb je dan??

EvdL
26-12-2004, 20:20
2 draden met een licht omhusel eromheen waaran er een beetje zwart is, maar kan ook oxidatie zijn misschien.

Maar goed, geen goed idee om dit te vragen zo omdat het lastig uit te leggen is.
Laat ik het zo vragen, als je de rode en zwarte aansluiting verwisselt, wat gebeurt er dan ?

Johan van den D.
26-12-2004, 20:41
Dan werken je speakers niet juist.

EvdL
26-12-2004, 21:22
Dan werken je speakers niet juist.

Niet juist ? In de zin van........... ?

Edgar Smit
27-12-2004, 11:36
Als je het volume wat hoger zet, gaan je speakers rommelig klinken.
Meestal bij transparante omhulsels staat er op het omhulsel van de ene kabel tekst en op de andere niets. Soms is daar een behoorlijke tussenruimtes tussen de tekst, dus je moet je kable even teruglopen om te kijken of er op en van de 2 iets staat en op de ander niets.

edit= het schijnt dat je met verkeerd aangesloten kabels zelfs je speakers kunt opblazen bij hogere volumes, ik zou het echter niet gaan proberen, tenzij er een speakerupdate op de planning staat :wink:

A3aan
27-12-2004, 16:19
naast rood en zwart bestaat ook rond/vierkant en geribbeld/glad.

tip 1: goed kijken

wat er mis kan gaan is dat je helderheid mist en geluidssterkte.

bij mono-geluid zullen normaal de speakers tegelijk naar voren gaan, sluit je het verkeerdom aan ('uit fase'), dan zal juist de ene naar voren gaan als de andere naar achter gaat. met andere woorden: de geluidsgolven doven elkaar uit in plaats van dat ze elkaar versterken. Dit merk je met name in het laag.
bij stereo etc geldt in principe hetzelfde, maar minder extreem omdat er niet exact hetzelfde geluid uit de verschillende speakers komt.

Ik kan me absoluut niet voorstellen dat een speaker of versterker er kapot van kan gaan.

Ron-G
27-12-2004, 17:12
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat een speaker of versterker er kapot van kan gaan.

Nee gaat hij ook niet, in heel ver en grijs verleden, toen ik nog van niks wist sloot ik mijn speakers, gewoon stereo, gewoon aan met stroomkabel en keek nergens naar en blazen maar........wist ik toen veel van + en -, maar heb er nooit een speaker of versterker mee opgeblazen.

Maar wil je het correct aansluiten dan inderdaad de + en de - goed aansluiten om "uit fase" te voorkomen, is ook het enigste nadeel mijns inziens, van niet correct aansluiten.

Maar kan me bijna niet voorstellen dat bij "speakerkabel" het verschil tussen + en - niet te zien is...................

Johan van den D.
27-12-2004, 18:28
Maar kan me bijna niet voorstellen dat bij "speakerkabel" het verschil tussen + en - niet te zien is...................Er is normaal gesproken ten alle tijden verschil tussen de + en -.
Dit kan door eerder genoemde verschillen en daarnaast is het zo dat wanneer de + en - gelijk van vorm en dergelijk zijn zal er op slechts één van beide een tekst gedrukt staat.
Dit is dan vaak het merk en type van de kabel.

Ron-G
27-12-2004, 19:25
Ron-G schreef:

Maar kan me bijna niet voorstellen dat bij "speakerkabel" het verschil tussen + en - niet te zien is...................
Er is normaal gesproken ten alle tijden verschil tussen de + en -.
Dit kan door eerder genoemde verschillen en daarnaast is het zo dat wanneer de + en - gelijk van vorm en dergelijk zijn zal er op slechts één van beide een tekst gedrukt staat.
Dit is dan vaak het merk en type van de kabel.

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen :wink: op orginele "speakerkabel" is altijd te zien wat plus of min is...........dus vergissingen zijn eigenlijk uitgesloten.......

Johan van den D.
27-12-2004, 19:36
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen :wink: op orginele "speakerkabel" is altijd te zien wat plus of min is...........dus vergissingen zijn eigenlijk uitgesloten.......Van mij was dan ook slechts een aanvulling op hetgeen wat o.a jij vertelde. :wink:

Vuurp
27-12-2004, 22:36
Hey,

Zijn het dure kabels, zo niet, waarom niet een paar meter nieuwe kabel kopen. Weet je zeker dat je ze goed aan sluit en weet je ook zeker dat je niet te maken hebt met oxidatie.

Groeten Danny

jollykart
27-12-2004, 22:47
De kabel zelf heeft voor zover ik weet niet echt een min en een plus dus je kunt gewoon ff kijken of meten en dan zelf de kabel merken. Ik weet niet om hoeveel meter het gaat maar als je de kabel los hebt liggen moet je toch duidelijk het draadje kunnen volgen, vervolgens knip je min net iets korter af dan plus en klaar ben je......

Overigens kan het natuurlijk ook geen kwaad om "echt" speakertouw te kopen, want zelfs touw van 1 euro de meter is al gemerkt. Waar heb je je touw nu vandaan dan?

EvdL
27-12-2004, 23:03
Inmiddels opgelost, mijn vader is even langs geweest met meetapparatuur.
Bedankt jongens voor jullie input, heeft ook geholpen.

EvdL
28-12-2004, 21:31
Vanavond een aanzet gemaakt met aansluiten van mijn receiver.
Alles aangesloten (gelukkig had ik nog enigzins ervaring met mijn oude receiver) maar toch doet niet alles het. Ik zal wel nog dingen moeten instellen of zo of iets toch nit goed aangesloten hebben.

Heb geluid van de dvd speler , maar weer niet in surround (ik zal de surround wel ergens moeten instellen), heb radio geluid, geen cd geluid.
Het is toch altijd weer een pret als het aan het einde van de avond toch niet alles perfekt werkt :wink:
Deze week moet ik helaas gewoon werken, dus het komt op de avonden aan.
Verder komt er natuurlijk nog bij kijken dat ik de ins en out van de receiver nog niet goed ken.

Johan van den D.
28-12-2004, 21:37
Heb geluid van de dvd speler , maar weer niet in surround Met wat voor kabel heb je dit nu aangesloten en op welke aansluitingen ?
Het kan overigens ook heel goed de instellingen zijn zoals jezelf al zei.

EvdL
28-12-2004, 21:42
Heb geluid van de dvd speler , maar weer niet in surround Met wat voor kabel heb je dit nu aangesloten en op welke aansluitingen ?
Het kan overigens ook heel goed de instellingen zijn zoals jezelf al zei.

Een digital coax kabel van mijn dvd speler (digital out) naar de receiver (digital coach in) en rood en wit audiotulp stekkers.
Heb nu brother bear in stereo bv. net even getest, krijg het in stereo dus.

Misshien komt het ook wel doordat ik nog niet de autosetup heb gedaan.

Zie bv. dvd stereo ipv surround in het display staan.

Johan van den D.
28-12-2004, 21:54
Om te beginnen kan je die rood-witte tulpjes eruit halen, zijn niet nodig.
De digi-coax is voldoende om DD of DTS surround geluid te krijgen.
Verders moet je dan even de instellingen nakijken.

EvdL
28-12-2004, 22:13
Verders moet je dan even de instellingen nakijken.

Ja, misschien moet ik eerst de autosetup van de speakers doen.

pavko
29-12-2004, 00:34
Of gewoon eens dat boekje uitpakken wat er bij je versterker geleverd is om daar in te lezen wat er nu precies de bedoeling is... :roll:

oftewel: RTFM

Écht, het helpt!

Edgar Smit
29-12-2004, 09:45
Of gewoon eens dat boekje uitpakken wat er bij je versterker geleverd is om daar in te lezen wat er nu precies de bedoeling is... :roll:

oftewel: RTFM

Écht, het helpt!
Hier sluit ik me volledig bij aan, Manuals worden niet voor niets bijgeleverd 8) .

EvdL
29-12-2004, 10:31
Of gewoon eens dat boekje uitpakken wat er bij je versterker geleverd is om daar in te lezen wat er nu precies de bedoeling is... :roll:

oftewel: RTFM

Écht, het helpt!
Hier sluit ik me volledig bij aan, Manuals worden niet voor niets bijgeleverd 8) .

Het onderwerp waar ik mee begon was ook aansluitervaringen en ik gaf zelf al toe dat het waarschijnlijk met instellingen te maken hebben.
Maar afgezien daarvan, de cd speler heb ik dus met een coax kabel van de digitale uitgang van de speler naar de Digital coax in-ingang van de receiver aangesloten. De rood/wit tulpstekkers heb ik ook gedaan, maar dat is inderdaad volgens mij niet nodig.
Ik zal dan alles via de receiver nog moeten instellen, maar op zich zou ik nu toch wel al geluid moeten krijgen (dvd lukte bv. wel, hoewel alleen stero geluid) ?
Als er eentje handleidingen bestudeert ben ik het wel. :wink:

Edgar Smit
29-12-2004, 10:56
Ok, je leest dus geen manuas, maar doorgraaft ze volkomen. ook dat kan een rpobleem zijn, omdat zommige manuals ale aanslutimogelijkheden van DVD-Receiver weergevn, maar er niet bij vermelden dat het verschillende mogelijkheden zijn. Resultaat, je DVD -receier aansluiting is nu zowel stereo als digitaal en da's, zoals je zelf al zei, overbodig.

De aansluiting DVD-> Stereo hoeft alleen een digitaal coaxkabels (of glasvezel). Vervolgens moet je je speakers met een testtoon eerst instellen, je ontvangstsignaal van je receiver voor de coax aansluiting op DVD of AUTO zetten.dan zou alles het moeten doen, en oha, als je een DVD erin stopt, kijk dan in het menu van de DVD en selecteer wel DD5.1 of DTS o.i.d en geen stereo. Mocht dat allemaal niet helpen, controleer dan de instellingen van de DVDspeler zelf, ook die kan perongeluk op stereo staan ipv auto.

jollykart
29-12-2004, 11:16
Pagina 328: Instellen van Digital In Assignment.
Hier moet je dus voor de dvd instellen dat je coax x gebruikt. X staat voor welke coax ingang je hebt gebruikt 1-4.

Wanneer je nu naar je dvd wil luisteren kies je natuurlijk als source dvd en daarna links onderin op de AB i.mode kiezen totdat die op auto staat.

DVD-A en SACD kunnen echter niet via de coax worden doorgegeven en zullen dus gedownmixed worden.

EvdL
29-12-2004, 11:17
De aansluiting DVD-> Stereo hoeft alleen een digitaal coaxkabels (of glasvezel). Vervolgens moet je je speakers met een testtoon eerst instellen, je ontvangstsignaal van je receiver voor de coax aansluiting op DVD of AUTO zetten.dan zou alles het moeten doen, en oha, als je een DVD erin stopt, kijk dan in het menu van de DVD en selecteer wel DD5.1 of DTS o.i.d en geen stereo. Mocht dat allemaal niet helpen, controleer dan de instellingen van de DVDspeler zelf, ook die kan perongeluk op stereo staan ipv auto.

De dvd aansluiting werkt wel (heb alleen nog wel stereo geluid, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de autosetup nog niet heb gedaan).
Krijg nu op dit moment nog geen geluid van mijn cd speler.

jollykart
29-12-2004, 11:25
De aansluiting DVD-> Stereo hoeft alleen een digitaal coaxkabels (of glasvezel). Vervolgens moet je je speakers met een testtoon eerst instellen, je ontvangstsignaal van je receiver voor de coax aansluiting op DVD of AUTO zetten.dan zou alles het moeten doen, en oha, als je een DVD erin stopt, kijk dan in het menu van de DVD en selecteer wel DD5.1 of DTS o.i.d en geen stereo. Mocht dat allemaal niet helpen, controleer dan de instellingen van de DVDspeler zelf, ook die kan perongeluk op stereo staan ipv auto.

De dvd aansluiting werkt wel (heb alleen nog wel stereo geluid, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de autosetup nog niet heb gedaan).
Krijg nu op dit moment nog geen geluid van mijn cd speler.

autosetup heeft niets met multichannel te maken. Bij de autosetup worden alleen de afstand en het volume geregeld en eventueel de room equalizer ingesteld.
Controleer ook ff met de i.mode toets dat je wel dvd auto hebt ingesteld en niet pcm bijvoorbeeld.

EvdL
29-12-2004, 11:35
autosetup heeft niets met multichannel te maken. Bij de autosetup worden alleen de afstand en het volume geregeld en eventueel de room equalizer ingesteld.
Controleer ook ff met de i.mode toets dat je wel dvd auto hebt ingesteld en niet pcm bijvoorbeeld.

Ben gisteravond tot 11 uur bezig geweest en ik had het helemaal gehad. De receiver gisteren dus neergezet, alles aangesloten (afstandsbediening moet ik nog de batterijen in doen) en heb wat dingen getest. Heb alleen met de knop van de receiver globaal even wat bronnen getest en kwam ik er dus achter dat dvd alleen stereo geluid gaf en cd speler geen geluid.
Heb toen gauw nog even de kabeltjes gecheckt maar ik zal wat cd geluid betreft toch wel iets verkeerds hebben gedaan.
Ik zag wel inderdaad ook dat het display alleen stereo weergaf, dus wat dat betreft klopt het ook wel.
I.mode toets , je bedoelt neem ik aan de remote ?

jollykart
29-12-2004, 11:40
ja op de remote of de mode toets achter het klepje
check ook nog ff de digital in ass. van m'n vorige reactie, ik denk dat dat nog niet goed staat bij je

EvdL
29-12-2004, 11:42
ja op de remote

Ok, zal ik vanavond even uitproberen. Waarschijnlijk (net zoals bij mijn oude receiver) moet ik hem eerst inderdaad gewoon op multichannel setten.
Ik dacht dat de receiver automatisch een dvd dan op multichannel instelde.

Nu nog alleen vanavond uitvinden hoe het kan dat ik geen cd geluid heb.

jollykart
29-12-2004, 11:44
ja op de remote\

Ok, zal ik vanavond even uitproberen. Waarschijnlijk (net zoals bij mijn oude receiver) moet ik hem eerst inderdaad gewoon op multichannel setten.
Ik dacht dat de receiver automatisch een dvd dan op multichannel instelde.

Nu nog alleen vanavond uitvinden hoe het kan dat ik geen cd geluid heb.
dat doet ie ook als hij op auto is ingesteld en de rest ook goed staat (6)

EvdL
29-12-2004, 11:47
mmmmm, ik meende dat ik auto in het display zag staan, maar goed ik kan me vergissen.
Of komt het omdat ik een backup dvd gebruikte met alleen de film daarop op mijn pioneer dvd speler ?

Kan het niet cd geluid van mijn onkyo cd speler hebben daar mee te maken hebben. ?

jollykart
29-12-2004, 12:20
mmmmm, ik meende dat ik auto in het display zag staan, maar goed ik kan me vergissen.
Of komt het omdat ik een backup dvd gebruikte met alleen de film daarop op mijn pioneer dvd speler ?

Kan het niet cd geluid van mijn onkyo cd speler hebben daar mee te maken hebben. ?

Ik begrijp werkelijk niet wat je nu allemaal zegt, probeer wel zinnen te blijven maken, ipv steekwoorden intypen :?

In het digtaal in ass. stel je in welke digitale ingang aan welke bron gekoppeld moet worden. Dus als je je cd speler ook digitaal hebt aangesloten moet je ff checken welke digitale ingangen je gebruikt. Je cd speler heeft verder niets te maken met je dvd natuurlijk en ik neem aan dat je wel weet of je naar de cd of naar de dvd luistert.
Als je aan het testen bent moet je wel ff zeker weten dat je dvd goed is. Dus als je nu twijfelt aan je backup dvd dan ben je natuurlijk tijd aan het verspillen (en niet alleen de van jezelf :cry: )
Kortom trek alle stekkertjes uit je dvd speler en laat alleen je coax zitten. Pak pagina 328 erbij en stel je digitale input goed. Kies vervolgens voor source dvd en stel met de i.mode toets op auto. Wanneer je de source op dvd zet moet in het scherm komen d=coax2 (of een andere input) en vervolgens laat ik ziet of het dts, stereo enz is.

EvdL
29-12-2004, 12:41
mmmmm, ik meende dat ik auto in het display zag staan, maar goed ik kan me vergissen.
Of komt het omdat ik een backup dvd gebruikte met alleen de film daarop op mijn pioneer dvd speler ?

Kan het niet cd geluid van mijn onkyo cd speler hebben daar mee te maken hebben. ?

Ik begrijp werkelijk niet wat je nu allemaal zegt, probeer wel zinnen te blijven maken, ipv steekwoorden intypen :?

In het digtaal in ass. stel je in welke digitale ingang aan welke bron gekoppeld moet worden. Dus als je je cd speler ook digitaal hebt aangesloten moet je ff checken welke digitale ingangen je gebruikt. Je cd speler heeft verder niets te maken met je dvd natuurlijk en ik neem aan dat je wel weet of je naar de cd of naar de dvd luistert.
Als je aan het testen bent moet je wel ff zeker weten dat je dvd goed is. Dus als je nu twijfelt aan je backup dvd dan ben je natuurlijk tijd aan het verspillen (en niet alleen de van jezelf :cry: )
Kortom trek alle stekkertjes uit je dvd speler en laat alleen je coax zitten. Pak pagina 328 erbij en stel je digitale input goed. Kies vervolgens voor source dvd en stel met de i.mode toets op auto. Wanneer je de source op dvd zet moet in het scherm komen d=coax2 (of een andere input) en vervolgens laat ik ziet of het dts, stereo enz is.

Ik twijfel niet aan mijn backup dvd, alleen opperde of dat te maken heeft met het feit dat de het feit dat als er geen auto in het display verschijnt.
De backup dvd zelf is goed.

Het probleem wat ik eigenlijk heb is dat ik geen geluid krijg van de cd speler maar dat heeft denkik dan inderdaad te maken met de instelling op de receiver die nog niet op digitaal staat.
Bedankt voor de tip qua pagina 328. Ik zal voortaan proberen wat duidelijker te zijn :D

Edgar Smit
29-12-2004, 16:23
Je CD speler moet in principe wel gewoon met tulpjes aan je receiver zitten. Echter, deze moeten wel op de juiste ingang aangesloten zijn natuurlijk, dan zou je CDspeler gewoon geluid moeten geven.

basb
29-12-2004, 16:57
Ik weet niet wat voor set je hebt. Ik heb het al eerder gelezen, maar dan anders beschreven.

Wat je moet doen is goed kijken naar welke kant je speakers 'slaan'

bv, je hebt twee speakers staan, met woofer en tweeter(s).
Kijk goed naar je woofer (zet je receiver redelijk luid), en kijk of de woofer naar je toe slaat, of dat die de van je af (naar binnen) slaat.

Als die naar binnen slaat, dan zijn je snoeren verkeertesom aangesloten. Wat je dan moet doen is ze omdraaien, en als het goed is, zie je dan je woofer naar buiten slaan, en is je probleem opgelost.

Dit is waarschijnlijk niet de meest professionele manier, maar het heeft voor mij altijd gewerkt :roll: :wink:

Johan van den D.
29-12-2004, 17:52
Je CD speler moet in principe wel gewoon met tulpjes aan je receiver zitten. Echter, deze moeten wel op de juiste ingang aangesloten zijn natuurlijk, dan zou je CDspeler gewoon geluid moeten geven.Ook de gemiddelde CD speler kan door middel van Coax en optisch aangesloten worden.
Echter geef ik hier de voorkeur aan analoog maar danwel met goede kabels uiteraard.

basb
29-12-2004, 21:16
Je CD speler moet in principe wel gewoon met tulpjes aan je receiver zitten. Echter, deze moeten wel op de juiste ingang aangesloten zijn natuurlijk, dan zou je CDspeler gewoon geluid moeten geven.Ook de gemiddelde CD speler kan door middel van Coax en optisch aangesloten worden.
Echter geef ik hier de voorkeur aan analoog maar danwel met goede kabels uiteraard.

waarom :?: ik heb hem zowel optisch als analoog aangesloten, en merk geen verschil, maar ik ben dan ook geen kenner :roll:

Johan van den D.
29-12-2004, 21:51
Je CD speler moet in principe wel gewoon met tulpjes aan je receiver zitten. Echter, deze moeten wel op de juiste ingang aangesloten zijn natuurlijk, dan zou je CDspeler gewoon geluid moeten geven.Ook de gemiddelde CD speler kan door middel van Coax en optisch aangesloten worden.
Echter geef ik hier de voorkeur aan analoog maar danwel met goede kabels uiteraard.

waarom :?: ik heb hem zowel optisch als analoog aangesloten, en merk geen verschil, maar ik ben dan ook geen kenner :roll:Mits gebruik van goede kabels vind ik het in de meeste gevallen net iets lekkerder klinken dan digitaal.
Echter kan het ook voorkomen dat het simpelweg andersom is.
Wat voor kabels (merk, type, apparatuur) heb je gebruikt ?

EvdL
29-12-2004, 22:03
Vraag me niet hoe, maar de cd werkt. Heb nu geluid. Fantastisch.

Probleme die ik nu nog heb.

Heb geen beeld van mijn videorecorder via av2 ingang van mijn tv (dvd speler via av1 werkt wel).
UPC decoder werkt ook niet via av2 (wel geluid).
Nu heb ik een langere (oudere) scart kabel gebruikt , dus misschien ligt het daar aan ?

Ik zal proberen het evt. later wat uitgebreider uit te leggen. Naar mijn idee heb ik alles op dezelfde manier aangesloten als op de oude recevier, maar tja....................... Heb ook in de handleiding gekeken, maar daar wordt ik op dit punt ook niet wijzer van.

EvdL
31-12-2004, 09:37
Opgelost qua beeld tv en decoder. De scartkabel bleek niet goed te zijn.

Johan van den D.
31-12-2004, 10:13
Opgelost qua beeld tv en decoder. De scartkabel bleek niet goed te zijn.Wellicht loont het de moeite om gelijk een goede scart van QED te kopen. :wink:

jollykart
31-12-2004, 10:40
Opgelost qua beeld tv en decoder. De scartkabel bleek niet goed te zijn.Wellicht loont het de moeite om gelijk een goede scart van QED te kopen. :wink:
Sowieso is het wellicht verstandig om al je kabels eens onder de loep te nemen. Ik ben niet zo'n super high-end kabel aanhanger maar een zekere 'basis' kwaliteit is zeker weten verstandig. Eerst het getob met je speakertouw en nu dit weer, ik heb zo m'n twijfels... :roll: :confused:

Johan van den D.
31-12-2004, 12:18
Eerst het getob met je speakertouw en nu dit weer, ik heb zo m'n twijfels... :roll: :confused: :mrgreen: Het lijkt me dus duidelijk.
Besteed eens wat aandacht aan goede kabels en je heb een stuk minder problemen en meer kwaliteit. :wink:

EvdL
31-12-2004, 17:27
Getob met speakertouw, enige was dat ik niet kon zien welke rood en welke zwart was maar daar is mijn vader achter achtergekomen door het door te meten.

De kabels die er nu 5 jaar liggen waren toen van een goede kwaliteit, zeker die voor de voorspeakers alleen moet ik toegeven dat ik niet weet welk merk.

Maar ik was wel van plan de luidsprekerkabels te vervangen, alleen aangezien iets hoger lager :) wilde ik daar in eerste instantie mee wachten. Want ik neem aan dat hoge kwaliteits kabels waarvan je het merk wel van te voren weet :wink: aan de prijzige kant is.
Voor de linkervoorspeaker heb ik max 2 meter nodig, voor de rechtervoorspeaker denk ik 5 a 6 meter.
De achterspeaker kabels vervangen is sowieso meer gedoe, omdat de huidige onder de vloer gaan :wink:

Ik heb begrepen dat het merk speakerkabel sowieso van invloed is op het geluid, dus zal ik daar zeker aandacht aan besteden.

Wat kost trwouens een goede 5 a 6 meter scarkabel ?

Johan van den D.
01-01-2005, 16:56
De kabels die er nu 5 jaar liggen waren toen van een goede kwaliteit Als goede kabels toen goed waren zullen ze nu ook nog goed moeten zijn. :roll:


Want ik neem aan dat hoge kwaliteits kabels waarvan je het merk wel van te voren weet :wink: aan de prijzige kant is.Dit hoef niet altijd.



Wat kost trwouens een goede 5 a 6 meter scarkabel ?Dat is afhankelijk van welk merk je de kabel wilt hebben en waarom heb je overigens zo,n lange lengte nodig als ik vragen mag ?

R Klemkerk
01-01-2005, 17:11
Bij sommige engelse webwinkels kun je custom made QED scartkabels laten maken die ze voor je naar holland willen sturen. Deze kun je dan zo lang/kort maken als je zelf wilt.

Het kost wat, maar dan heb je ook een fantastisch goede scartkabel waar je vele jaren plezier aan zult beleven :)

Johan van den D.
01-01-2005, 17:19
Bij sommige engelse webwinkels kun je custom made QED scartkabels laten maken die ze voor je naar holland willen sturen. Deze kun je dan zo lang/kort maken als je zelf wilt. Die custom made kabels kan je ook gewoon bij een hollandse dealer bestellen.
Heb op deze manier zelf een compent + sync kabel laten maken.
Duurt ietsje langer omdat ie speciaal voor jouw gemaakt moet worden maar werkt perfect.
Maar kan dus gewoon via een NL dealer.

R Klemkerk
01-01-2005, 17:34
Bij sommige engelse webwinkels kun je custom made QED scartkabels laten maken die ze voor je naar holland willen sturen. Deze kun je dan zo lang/kort maken als je zelf wilt. Die custom made kabels kan je ook gewoon bij een hollandse dealer bestellen.
Heb op deze manier zelf een compent + sync kabel laten maken.
Duurt ietsje langer omdat ie speciaal voor jouw gemaakt moet worden maar werkt perfect.
Maar kan dus gewoon via een NL dealer.

Ik zag op de website van QED dat het namelijk alleen in de UK kon. Goed dat je even vermeld dat het ook bij een NL dealer kan, dat wist ik namelijk niet :)

Johan van den D.
01-01-2005, 18:22
Bij sommige engelse webwinkels kun je custom made QED scartkabels laten maken die ze voor je naar holland willen sturen. Deze kun je dan zo lang/kort maken als je zelf wilt. Die custom made kabels kan je ook gewoon bij een hollandse dealer bestellen.
Heb op deze manier zelf een compent + sync kabel laten maken.
Duurt ietsje langer omdat ie speciaal voor jouw gemaakt moet worden maar werkt perfect.
Maar kan dus gewoon via een NL dealer.

Ik zag op de website van QED dat het namelijk alleen in de UK kon.Klopt dat staat er inderdaad maar ik heb het zelf laten doen dus vandaar.

EvdL
01-01-2005, 18:45
Wat kost trwouens een goede 5 a 6 meter scarkabel ?Dat is afhankelijk van welk merk je de kabel wilt hebben en waarom heb je overigens zo,n lange lengte nodig als ik vragen mag ?

Omdat dit de scartkabel is die de tv verbindt met de decoder, die tezamen met andere apparatuur in een muurtje staat. Heb toen daar een gat gemaakt, planken erin gemaakt en de appartuur daar ingezet. Je ziet nu alleen de voorkant van de diverse componenten.
Afstand tv , decoder is 5 meter.

Ik heb nog nooit een foto op een forum gezet, anders maakte ik er een mooie foto van. Ik zal me hier eens een keer in verdiepen.

Johan van den D.
01-01-2005, 18:54
Omdat dit de scartkabel is die de tv verbindt met de decoder, die tezamen met andere apparatuur in een muurtje staat. Heb toen daar een gat gemaakt, planken erin gemaakt en de appartuur daar ingezet. Je ziet nu alleen de voorkant van de diverse componenten.
Afstand tv , decoder is 5 meter.
Ah oke, die situatie moet zo blijven begrijp ik.
Overigens is die lengte voor ene scart niet zo,n probleem.

EvdL
01-01-2005, 19:14
Omdat dit de scartkabel is die de tv verbindt met de decoder, die tezamen met andere apparatuur in een muurtje staat. Heb toen daar een gat gemaakt, planken erin gemaakt en de appartuur daar ingezet. Je ziet nu alleen de voorkant van de diverse componenten.
Afstand tv , decoder is 5 meter.
Ah oke, die situatie moet zo blijven begrijp ik.
Overigens is die lengte voor ene scart niet zo,n probleem.

Ok, dan zal ik bij de lokale hifi winkel eens naar een goede informeren.

Johan van den D.
01-01-2005, 19:50
Omdat dit de scartkabel is die de tv verbindt met de decoder, die tezamen met andere apparatuur in een muurtje staat. Heb toen daar een gat gemaakt, planken erin gemaakt en de appartuur daar ingezet. Je ziet nu alleen de voorkant van de diverse componenten.
Afstand tv , decoder is 5 meter.
Ah oke, die situatie moet zo blijven begrijp ik.
Overigens is die lengte voor ene scart niet zo,n probleem.

Ok, dan zal ik bij de lokale hifi winkel eens naar een goede informeren.QED (http://www.qed.co.uk/cables/sqart.html) Heeft simpelweg de beste.
Kost wel wat maar voor de kwaliteit zijn ze relatief goedkoop.
Misschien dan je rond de €150.- kwijt ben voor jouw lengte.

EvdL
01-01-2005, 20:32
Nu heb ik net de autosetup van mijn Denon 3805 gedaan.
Bij de surround receiver heb je voor wat betreft de aansluiting van surroundspeakers keuze tussen aansluiting op A en B.
Ik heb op A gedaan, al laat het setup screen dan speakers aan de de zijkant zien. Is dat erg ? Of moet ik toch B surround aansluiting hebben.

Verder stond mijn surround achter L en R op -0.5 terwijl toen ik net even een stukje Private Ryan afspeelde ik het idee had dat achter veel harder moest. Heb even +2.5 voor Links en Rechts achter geprobeerd en dan nog had ik het idee dat het achter qua effecten harden moest. Klopt dit of is dit gewoon een kwestie van wennen (die -0.5 achter links en rechts).
Qua afstand zijn de speakers wel goed afgesteld.

EvdL
02-01-2005, 21:07
Heb nu de rears op zo'n +6db staan. Nu pas heb ik het gevoel dat het van achter pas lekker klinkt bij een surround serie of film.
Klopt dit nu, terwijl na de autsetup de instelling veel lager was.

Johan van den D.
02-01-2005, 21:20
Gebruik een dB meter en je weet het.
Tevens staat het geheel na instellen dan op de enige goede manier.
Echter kan je dan alsnog indien nodig het een en ander iets bijstellen.
Maar gebruik van losse dB meter is dus een must en het kost niets zo,n meter (€30,-)

EvdL
02-01-2005, 21:21
Gebruik een dB meter en je weet het.
Tevens staat het geheel na instellen dan op de enige goede manier.
Echter kan je dan alsnog indien nodig het een en ander iets bijstellen.
Maar gebruik van losse dB meter is dus een must en het kost niets zo,n meter (€30,-)

Hoe werkt zo'n db meter ?


Ik zit nu naar een normaal (nou ja normaal) tv programma te kijken en hoor in de achter speaker, terwijl voor dus iemand gewoon praat, een soort van geluid alsof je aliens in de achterspeakers praten, een geluid wat wel het stemgeluid weergeeft maar dan suisend, een soort van bijgeluid van de stem.
Ben misshien niet helemaal duidelijk maar kan het niet anders zeggen.

Johan van den D.
02-01-2005, 21:34
Ben misshien niet helemaal duidelijk maar kan het niet anders zeggenDat kun je wel zeggen ja :roll:



Hoe werkt zo'n db meter ?Probeer dit eerst eens op te zoeken met de zoekfunctie.
Is al vaak over gesproken en is lang verhaal om even uit te leggen.

EvdL
02-01-2005, 21:36
Ben misshien niet helemaal duidelijk maar kan het niet anders zeggenDat kun je wel zeggen ja :roll:



Hoe werkt zo'n db meter ?Probeer dit eerst eens op te zoeken met de zoekfunctie.
Is al vaak over gesproken en is lang verhaal om even uit te leggen.

Het is ook lastig uit te leggen.

Wat dat betreft die db meter, zal ik op zoeken. Bedankt voor de tip.

A3aan
03-01-2005, 12:58
hmm, als ik je zo lees hoor je 'restgeluiden' op je rears.
Dat kan zijn omdat
1) je je receiver het stereo-tv-geluid laat omtoveren tot surround,
2) het kan 'overspraak' zijn,
3) het kan zijn omdat je je versterker wat 'geks' laat doen met zijn DSP (b.v. 'rock concert' o.i.d., waarmee de acoustiek van een ruimte wordt nagebootst).

oplossingen
1) is simpel te testen door je receiver (tijdelijk) op stereo te zetten
2) is een euvel die ik bij een goede HT-receiver niet verwacht :cry:
3) is smaak, maar is m.i. beter uit te schakelen

Bovendien zul je dergelijk 'rest'-geluid natuurlijk destemeer horen als je de surrounds teveel volume geeft. Ik schat in dat de auto-test meestal wel aardig kan schatten en meten. Als de test op -0,5dB komt en jij zet ze op+6dB, dan staan je rears in principe ongeveer 2x zo hard als wat de testsignalen als resultaat gaven.
Maar ja, wat het goede volume is ... zo'n dB-meter helpt, maar je oren moeten het er wel mee eens zijn. En heel eerlijk gezegd: ik heb mijn rears en EX-rears ook wat harder gezet dan mijn autosetup voorstelde. Tenslotte ben ik, en niet mijn apparaat, de baas ;)

Charl
03-01-2005, 13:58
QED AV41 RGB video Only is een top scart to scart kabel.
http://www.qed.co.uk/cables/sqart/av41.html

En de QED Silver Anniversary voor je front en center speakers.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/silver.html

Deze kabels geven echt een verbetering aan je HT set.

EvdL
03-01-2005, 18:25
QED AV41 RGB video Only is een top scart to scart kabel.
http://www.qed.co.uk/cables/sqart/av41.html

En de QED Silver Anniversary voor je front en center speakers.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/silver.html

Deze kabels geven echt een verbetering aan je HT set.

En Profigold ? wel eens van gehoord ?

EvdL
03-01-2005, 18:45
hmm, als ik je zo lees hoor je 'restgeluiden' op je rears.
Dat kan zijn omdat
1) je je receiver het stereo-tv-geluid laat omtoveren tot surround,
2) het kan 'overspraak' zijn,
3) het kan zijn omdat je je versterker wat 'geks' laat doen met zijn DSP (b.v. 'rock concert' o.i.d., waarmee de acoustiek van een ruimte wordt nagebootst).

oplossingen
1) is simpel te testen door je receiver (tijdelijk) op stereo te zetten
2) is een euvel die ik bij een goede HT-receiver niet verwacht :cry:
3) is smaak, maar is m.i. beter uit te schakelen

Bovendien zul je dergelijk 'rest'-geluid natuurlijk destemeer horen als je de surrounds teveel volume geeft. Ik schat in dat de auto-test meestal wel aardig kan schatten en meten. Als de test op -0,5dB komt en jij zet ze op+6dB, dan staan je rears in principe ongeveer 2x zo hard als wat de testsignalen als resultaat gaven.
Maar ja, wat het goede volume is ... zo'n dB-meter helpt, maar je oren moeten het er wel mee eens zijn. En heel eerlijk gezegd: ik heb mijn rears en EX-rears ook wat harder gezet dan mijn autosetup voorstelde. Tenslotte ben ik, en niet mijn apparaat, de baas ;)

Ik denk dat het komt omdat ik op dat moment een normale tv uitzending keek van Postcodeloterij terwijl de receiver in dolby prologiciix stond plus het feit dat de rears op=6db. stonden ipv 0.5
Dit tesamen, zal waarschijnlijk de oorzaak zijn ?
Moet nog even test wat het resultaat is als ik zo'n normale tv uitzending gewoon in stereo weergeef.

Wat bedoel je met overspraak ?

Johan van den D.
03-01-2005, 18:50
QED AV41 RGB video Only is een top scart to scart kabel.
http://www.qed.co.uk/cables/sqart/av41.html

En de QED Silver Anniversary voor je front en center speakers.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/silver.html

Deze kabels geven echt een verbetering aan je HT set.

En Profigold ? wel eens van gehoord ?Profigold moet je niet nemen.
Profigold is in feite een gewone kabel die standaard al in de doos hoort te zitten.
Niets speciaals dus en zeker niet je geld aan uitgeven.
Dan ietsje meer en voor de genoemde kabels gaan van o.a QED, vdHul, Monster, Ixos en als je minder wilt uitgeven maar ook mindere kwaliteit kun je bij Oehlbach kijken.

EvdL
03-01-2005, 18:59
QED AV41 RGB video Only is een top scart to scart kabel.
http://www.qed.co.uk/cables/sqart/av41.html

En de QED Silver Anniversary voor je front en center speakers.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/silver.html

Deze kabels geven echt een verbetering aan je HT set.

En Profigold ? wel eens van gehoord ?Profigold moet je niet nemen.
Profigold is in feite een gewone kabel die standaard al in de doos hoort te zitten.
Niets speciaals dus en zeker niet je geld aan uitgeven.
Dan ietsje meer en voor de genoemde kabels gaan van o.a QED, vdHul, Monster, Ixos en als je minder wilt uitgeven maar ook mindere kwaliteit kun je bij Oehlbach kijken.

Bij mijn lokale goed hifi zaak verkopen ze wel vdHul en Oelbach maar volgens mij niet QED.
Ik had begrepen dat Profigold ook goed was.
Verder begrijp ik dat je kwaliteit moet hebben, maar zijn dure merken als QUED dan niet te veel van het goede ? Ik bedoel in die zin dat ik geen Ferrari wil, maar ook weer geen daf, snap je wat ik bedoel ?
Waar wordt QUED in Purmerend of Amstedam verkocht.
Ik begreep dat 5 meter scart op 150 euro uitkomt,pffffffff wel veel geld.
Maar ik zie het verschil wel tussen bv. Profigold of Oelbabach en bv. QED ? (De scart is bedoeld dus tussen tv en decoder).

Johan van den D.
03-01-2005, 19:11
[quote]Ik had begrepen dat Profigold ook goed was.Het is opzich niet slecht maar ook niet meer als een standaard kabel wat eigenlijk al in de doos erbij zal moeten zitten.


Verder begrijp dat je kwaliteit moet hebben, maar zijn dure merken als QUED dan niet te veel van het goede ? Ik bedoel in die zin dat ik geen Ferrari wil, maar ook weer geen daf, snap je wat ik bedoel ?Dat begrijp ik hele goed vandaar ook de genoemde merken zoals QED en vdHul.
Dit zijn kabels in het middensegment en leveren zeer veel waar voor hun geld.
Bijna perfecte prijs/kwaliteit verhoudding dus.


Waar wordt QUED in Purmerend of Amstedam verkocht.Geen idee daar ik niet uit die omgeving komt.


Ik begreep dat 5 meter scart op 150 euro uitkomt,pffffffff wel veel geld. Het lijkt veel omdat je net begint hiermee maar neem van mij aan, het is relatief gezien zeer goedkoop, ook gezien de kwalilteit die je ervoor krijgt.
Je kunt natuurlijk ook later overstappen naar dit soort kabels.

Maar ik zie het verschil wel tussen bv. Profigold of Oelbabach en bv. QED ?Profigold en Oehlbach liggen een beetje op hetzelfde nivo maar beide liggen ruim onder QED.
Vergeet niet dat we ook veel geld uitgeven aan de overige apparatuur en dvd,s en op de kabels willen we vaak geen geld uitgegeven.
Dat is zonde en zo doe je jezelf ook tekort.

EvdL
03-01-2005, 19:17
Dan durf ik haast niet te melden dat mijn vader vanavond zo aardig was om een Profigold scart van 5 meter voor mij te kopen :oops: aangezien ik de komende tijd haast geen vrij kan nemen vanwege mijn werk en komend weekend ook vol zit en mijn zwager zijn aan mijn geleende scart kabel nodig heeft.

Johan van den D.
03-01-2005, 19:27
Dan durf ik haast niet te melden dat mijn vader vanavond zo aardig was om een Profigold scart van 5 meter voor mij te kopen :oops: Wees je vader dankbaar want hij had slechter kunnen uitzoeken.
Nogmaals, het is niet slecht die Profigold kabels maar voor wat €€ meer heb je kabels die vele malen beter zijn.
Maar je hoef je niet te schamen voor deze kabel zoals je zult gaan merken.
Maar wil je een keer van kabels veranderen ga dan een stap omhoog en kijk bij de genoemde merken, ook voor andere kabels dan scarts.

basb
03-01-2005, 20:10
Jullie hebben het steeds over 'de kwaliteit' van de kabels.
Maar ik vraag me tog echt af, wat nou het merkbare verschil is, tussen de huis/tuin/en keuken kabels, en de bv qed kabels?

EvdL
03-01-2005, 20:11
Ik heb die Profigold wel zelf betaald hoor, niet mijn vader, even ter duidelijkheid :wink:
Dus als jullie zeggen , breng terug, doe ik dat ook zo.

Liggen Qued en vdHul op een lijn ? Want zoals ik zeg, vdHul verkoopt van Ingen (naast Oelbach) wel namelijk.

Johan van den D.
03-01-2005, 20:26
Jullie hebben het steeds over 'de kwaliteit' van de kabels.
Maar ik vraag me tog echt af, wat nou het merkbare verschil is, tussen de huis/tuin/en keuken kabels, en de bv qed kabels?Geluid is moeilijk uit te leggen in woorden en zeker de verschillen tussen de één en de ander maar ik ga het proberen (al moet je het ervaren hebben om goed te begrijpen).
Het geluid wordt soms helderder of warmer kwa karakter.
Er zijn soms meer details waarneembaar en het geluid lijkt meer diepte te krijgen.
Voor je gevoel klinkt het dan gewoon mooier.
Het laag krijg meer variaties en wellicht ook strakker en het gehele geluidsbeeld wordt soms realistischer.
De stemmen en instrumenten staan beter op hun plaats ipv dat het lijkt alsof alles op één plaats op het podium staat.
Het geluid komt dan niet meer uit de aanwijsbare speakers maar het is gewoon in je kamer aanwezig.

Hhm, het blijft moeilijk omschrijven. :o

Let wel, het lijkt door betere kabels niet alsof er direct andere apparatuur staat of speakers al heb ik dat bijna wel zo een keer ervaren met een subwoofer en subwoofer kabel.
Het gaat om alle details bij elkaar die het geluid dan bijzonder maken ten opzichte van het gebruik van huis/tuin en keuken kabeltjes.

Kabels kunnen de eigenschappen van een versterker bijvoorbeeld versterken of juist afzwakken, beide kunnen zowel positief als negatief zijn.

Johan van den D.
03-01-2005, 20:40
Ik heb die Profigold wel zelf betaald hoor, niet mijn vader, even ter duidelijkheid :wink:
Dus als jullie zeggen , breng terug, doe ik dat ook zo.

Liggen Qued en vdHul op een lijn ? Want zoals ik zeg, vdHul verkoopt van Ingen (naast Oelbach) wel namelijk.ja, QED en vdHul liggen aardig op hetzelfde nivo maar wel anders kwa eigenschappen.
Met QED zal je over het algemeen een meer detailrijk en helderer geluid ervaren terwijl je met vdHul een wat warmer geluid krijg.
Dit is echter ook weer sterk afhankelijk van je overige apparatuur.

Persoonlijk vind ik QED fijner als vdHul simpelweg omdat de eigenschappen me meer aanspreken.
QED match ook meer in mijn set dan vdHul maar ook dit is persoons gebonden.
Als je het mij vraag moet je de Profigold houden en over een jaar of twee een betere kabel proberen.
Zo leer je beide kabels goed kennen en ook de verschillen te onderscheiden.
Ik praat overigens wel over de hele keten van kabels en niet over slechts een enkele kabel want een set bevat immers vele kabels.
Wat scarts betref is QED absoluut de topper.
Je beeld is "schoner" en de kleuren mooier evenals de details en diepte.
Maar ook hier moet je tv wel zo,n kabel verdienen anders zullen de effecten aanzienlijk minder zijn.
Kortom, alles moet goed zijn.
Hieruit is ook de vuistregel onstaan dat je 15% van het totale budget aan de kabels moet besteden.
Voor stereo geld over het algemeen 10 tot 15% en voor surround sets 15 a 20% omdat je hier veelal meer kabels nodig heb.

Maar wacht ook de meningen van andere personen even af zal ik zeggen.

Charl
03-01-2005, 20:51
Wat me opvalt is dat je wel veel geld over hebt voor bv. Denon AVR-3805 receiver, maar een kwaliteits kabel van 100 euro je boven de pet gaat ? Ik heb zelf via een forumlid mijn QED's in Engeland besteld en via via thuis bezorgt gekregen, zo duur was dat geeneens. Ook had je ooit eens veel geld over voor een Thx receiver, waarom mag dat dan wel geld kosten en je kabels niet ? Een ferrari zonder goede olie, loopt voor geen meter ...

Johan van den D.
03-01-2005, 20:56
Wat me opvalt is dat je wel veel geld over hebt voor bv. Denon AVR-3805 receiver, maar een kwaliteits kabel van 100 euro je boven de pet gaat ? Ik heb zelf via een forumlid mijn QED's in Engeland besteld en via via thuis bezorgt gekregen, zo duur was dat geeneens. Ook had je ooit eens veel geld over voor een Thx receiver, waarom mag dat dan wel geld kosten en je kabels niet ? Een ferrari zonder goede olie, loopt voor geen meter ...Hier zit alleen maar waarheid in.
Men onderschat het nut van goede kabels en het is mij ook een raadsel waarom men daar geen geld aan kan/wilt uitgeven.

EvdL
03-01-2005, 20:58
Wat me opvalt is dat je wel veel geld over hebt voor bv. Denon AVR-3805 receiver, maar een kwaliteits kabel van 100 euro je boven de pet gaat ? Ik heb zelf via een forumlid mijn QED's in Engeland besteld en via via thuis bezorgt gekregen, zo duur was dat geeneens. Ook had je ooit eens veel geld over voor een Thx receiver, waarom mag dat dan wel geld kosten en je kabels niet ? Een ferrari zonder goede olie, loopt voor geen meter ...

Dat 150 euro voor een 5 meter scart kabel veel geld vind is puur gevoelsmatig, dat moet je niet al te letterlijk van mij nemen.
Verder vind ik het niet helemaal eerlijk dat je dingen als thx van ooit tegen me gebruikt, terwijl ik toegaf waarom ik daar later van ben teruggekomen.
Als iemand zegt, qua beeld qu je qued of profigold nemen, dan zeg ik toch, dan breng ik die Profigold terug.

EvdL
03-01-2005, 21:01
en het is mij ook een raadsel waarom men daar geen geld aan kan/wilt uitgeven.

Dat zeg ik niet, alleen dat het gevoelsmatig veel geld is voor een scartkabel.

Johan van den D.
03-01-2005, 21:04
Je ben inderdaad niet moeilijk maar het is wel beter als je nu zelf gaat ervaren waarom het één en ander.
Vandaar dat ik zeg om de Profigold eens een tijd te houden, 1 a 2 jaar en dan alsnog op een serieus goede kabel over te stappen.
Dan ervaar jezelf ook de verschillen en weet je precies wat we nu bedoelen.
Wanneer je nu direct een QED koopt doe je daar zeker ook goed aan alleen dan zul je nooit begrijpen wat we je nu proberen uit te leggen.
Maar nogmaals, je staat inderdaad open om te leren en advies aan te nemen.
Gevoelsmatig is het ook een hoop geld voor kabels omdat je ze niet meer ziet maar het is wel een onderdeel van je gehele set.

Johan van den D.
03-01-2005, 21:05
en het is mij ook een raadsel waarom men daar geen geld aan kan/wilt uitgeven.

Dat zeg ik niet, alleen dat het gevoelsmatig veel geld is voor een scartkabel.Ik bedoelde niet specifiek jouw maar liefhebbers in het algemeen. :wink:

EvdL
03-01-2005, 21:25
Je ben inderdaad niet moeilijk maar het is wel beter als je nu zelf gaat ervaren waarom het één en ander.
Vandaar dat ik zeg om de Profigold eens een tijd te houden, 1 a 2 jaar en dan alsnog op een serieus goede kabel over te stappen.
Dan ervaar jezelf ook de verschillen en weet je precies wat we nu bedoelen.
Wanneer je nu direct een QED koopt doe je daar zeker ook goed aan alleen dan zul je nooit begrijpen wat we je nu proberen uit te leggen.
Maar nogmaals, je staat inderdaad open om te leren en advies aan te nemen.
Gevoelsmatig is het ook een hoop geld voor kabels omdat je ze niet meer ziet maar het is wel een onderdeel van je gehele set.

Bedankt voor je positieve opmerkingen. Zal hier mijn voordeel mee doen.

EvdL
03-01-2005, 21:41
Wat me opvalt is dat je wel veel geld over hebt voor bv. Denon AVR-3805 receiver, maar een kwaliteits kabel van 100 euro je boven de pet gaat ? Ik heb zelf via een forumlid mijn QED's in Engeland besteld en via via thuis bezorgt gekregen, zo duur was dat geeneens. Ook had je ooit eens veel geld over voor een Thx receiver, waarom mag dat dan wel geld kosten en je kabels niet ? Een ferrari zonder goede olie, loopt voor geen meter ...Hier zit alleen maar waarheid in.
Men onderschat het nut van goede kabels en het is mij ook een raadsel waarom men daar geen geld aan kan/wilt uitgeven.

Zoals deze :wink:
http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=36622

Charl
04-01-2005, 00:21
Ik doelde eigenlijk niet meteen op die scart kabel, maar op de QED Silver Anniversary luidsprekerkabels. :wink:
Scart vindt ik in eerste instantie ondergeschikt aan goede speakerkabels.
Moster Video 2 kan ook alwel voldoen eerste paar jaar als scart.
Of de low-butget Moster video 1 ? Das beter dan de standaard dropveter.

QED Silver Anniversary kost ongeveer € 8,- per meter.
Uitermate geschikt voor je fronts en in stereo geluid.

A3aan
04-01-2005, 08:16
Ik denk dat het komt omdat ik op dat moment een normale tv uitzending keek van Postcodeloterij terwijl de receiver in dolby prologiciix stond plus het feit dat de rears op=6db. stonden ipv 0.5
Dit tesamen, zal waarschijnlijk de oorzaak zijn ?
Moet nog even test wat het resultaat is als ik zo'n normale tv uitzending gewoon in stereo weergeef.

Ja, vast.

Als ik ProLogic IIx aanzet bij 'gewone TV' is het resultaat meestal ongeveer stereo. Voetbal wordt wel leuker (stadion via fronts, commentaar via center). Bij reclame en 'leaders' wordt kennelijk wel een DolbySurround-codering (ofzo) gebruikt, want die klinken meestal ruimtelijker.

Wat bedoel je met overspraak ?Overspraak is als het signaal van één bron te horen is terwijl je luistert naar een andere bron.
Dat kan zijn dat je uit je linker-box nog íéts hoort van het geluid van je rechterkanaal. Het kan ook zijn dat je heel zacht nog het geluid van je cd-speler hoort (als die op afspelen staat) terwijl je een DVD afspeelt.
Dit hoort natuurlijk niet, zeker niet bij een goed systeem.

El-Jorge
04-01-2005, 08:24
Ik vind het advies van J.vandendool erg goed. Probeer het eerst eens met je huidige kabels. Leer die kennen. Op die manier kom je erachter waar de zwakke plekken in je set zitten. En kun je daar in de toekomst de juiste kabels voor kopen om die zwakke plekken te verbeteren.
Ikzelf ben ook begonnen met standaard kabels en heb op die manier langzaam aan up-ge-grade naar betere kabels (wel sneller als de 1 à 2 jaar die aangegeven wordt), dit omdat ik meer wist waar mijn wensen en eisen lagen. Zo ben ik ook begonnen met een 'standaard' scart kabel, maar heb na een half jaar (ik vind 1 à 2 jaar wel wat lang imo) een QED squart gekocht in Engeland (www.hifcables.co.uk). Ik zag gelijk de verschillen, en was een happy man.
Aangezien ik nu ook weer net een nieuwe set heb waar ik 'gratis' v/d Hull Clearwater speaker kabel bij kreeg wil ik deze eerst een tijd gehoord hebben zodat ik daarna kan bepalen waar ik mijn set eventueel zou willen verbeteren. Ik kan ze dan ook nog een keer wisselen voor mijn oude monster cable die ik eerst had, om de verschillen te horen. En misschien ben ik wel heel erg tevreden als alles ingespeeld is en laat ik alles lekker liggen.
15 à 20% aan bekabeling uitgeven vind ik zelf wel een goeie, ik denk dat ik dat ook heb gedaan.
Veel succes met keuzes maken, but do not underestimate the power of good cable's ;)

Edgar Smit
04-01-2005, 11:46
Het belang van goede kabels kan niet vaak genoeg benadrukt worden, want het wordt zo vaak onderschat. Zelf heb ik geen topkabels, maar gewoon fatsoenlijke kabels (oehlbach 2x2.5) die voor mij voldoen (voorlopig).

Maar ik kan je uit eigen ervaring zegen dat speakerkabel echt veel verschil kan maken, zelfs (of misschien wel juist) op relatief eenvoudige sets. Ik heb zelf de Yamaha RXV350, een van de simpelste receivers van yamaha (ben er overigens nog steeds erg blij mee, al had ik liever mijn budget ver6voudigd, maar wie wil dat nou niet :wink: ) en de bijgeleverde satteliet surrounds gaven echt minimaal surround geluid, ook na het instellen. De bijgeleverde kabels waren wel heel(niet gebroken dus), maar toch was het minimaal. Na vervanging (binnen 2 weken) van die kabels voor de Oehlbach had dus ik dus meer geluid uit de surrounds. Ik overdrijf het een beetje om het verschil duidelijk te maken.

Ditzelfde fenomeen geld in principe voor alle kabels van je HT, de digicoax, de SCART, de normale tulpjes, de subkabel en noem maar op.
Het advies van Johan is dus ook echt een goed advies, probeer die Profigold een tijdje en probeer dan eens een QED of vdHUL scart. Je kunt dan zelf ervaren wat het verschil is.

Oh en Charl, doen je QED's het nog steeds goed?

EvdL
04-01-2005, 14:19
Bedankt voor al jullie adviezen. :D
Een ding moet ik zeggen, in eerste instantie gingen de meningen over de scartkabel van Profigold welke mijn vader op mijn kosten voor mij had gekocht en of ik deze wel of niet terug moest brengen om er een betere (vd Hul, Oelbach of QUED) voor te kopen.\
Ik begrijp wel dat julllie zeggen, probeer die Profigold eerst uit. Maar het leek net of ik die Profigold al een tijdje had en dan een betere scart ging kopen.
Nu kan ik inderdaad die Profigold wel houden en voorlopig proberen en daarna een QED kopen, maar dan kan je je afvragen of dat niet zonde is ?

Daarna ging de discussie van scart over in vervanging van luidspeakerkabels. Laat een ding duidelijk zijn, dat ben ik sowieso op kort termijn van plan en ik begrijp dat QED dan een van de beter merken is en misschien nog wel het beste samen gaat met mijn receiver.

EvdL
04-01-2005, 14:22
maar heb na een half jaar (ik vind 1 à 2 jaar wel wat lang imo) een QED squart gekocht in Engeland (www.hifcables.co.uk). Ik zag gelijk de verschillen, en was een happy man.


Is dat zoveel goedkoper, QED bestellen via de UK ?

Edgar Smit
04-01-2005, 14:42
Bedankt voor al jullie adviezen. :D
Een ding moet ik zeggen, in eerste instantie gingen de meningen over de scartkabel van Profigold welke mijn vader op mijn kosten voor mij had gekocht en of ik deze wel of niet terug moest brengen om er een betere (vd Hul, Oelbach of QUED) voor te kopen.\
Ik begrijp wel dat julllie zeggen, probeer die Profigold eerst uit. Maar het leek net of ik die Profigold al een tijdje had en dan een betere scart ging kopen.
Nu kan ik inderdaad die Profigold wel houden en voorlopig proberen en daarna een QED kopen, maar dan kan je je afvragen of dat niet zonde is ?
dat heeft 2 kanten, aan de ene kant wel omdat je na verloop van tijd toch weer gaat vervangen. Aan de andere kant dus niet omdat je dan, zoals Johan zei, het verschil zal opmerken/zien tussen verschillende kabels en daarmee dus dan ervaring op doet .

Daarna ging de discussie van scart over in vervanging van luidspeakerkabels. Laat een ding duidelijk zijn, dat ben ik sowieso op kort termijn van plan en ik begrijp dat QED dan een van de beter merken is en misschien nog wel het beste samen gaat met mijn receiver.
QED is idd eenvan de betere merken, en voor de prijs-kwaliteit verhouding gewoon goed. Echter, het zou kunen dat als je echt gaat "luisteren" naar je set, dat misschien andere kabels er voor jou gevoel/gehoor beter uit komen.

Het beste is eigenlijk om van 2 of meerdere merken kabels (vd HUL, QED en bijv Oehlbach) mee te krijgen van een audioboer en om dan eens echt te gaan luisteren en er de tijd voor te nemen. Dan kun je de vershcillen tussen de merken horen en zelf bepalen wat voor jou het mooist is. Als je een goede audioboer in de buurt hebt kun je dat vast voor elkaar krijgen, mits je de kabels uiteindelijk daar ook koopt.

Johan van den D.
04-01-2005, 16:03
Zoals deze :wink:
http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=36622http://www.hifi.nl/gfx/SCARTSCART_101204.jpg
Dat is zeker een hele fijne scart maar het andere model is de echte topper al doen ze niet veel van elkaar onder.

http://www.qed.co.uk/images/sqhed.jpg

Johan van den D.
04-01-2005, 16:08
Ik doelde eigenlijk niet meteen op die scart kabel, maar op de QED Silver Anniversary luidsprekerkabels. :wink:
Scart vindt ik in eerste instantie ondergeschikt aan goede speakerkabels.
Ze zijn niet ondergeschikt aan elkaar maar dienen beide een ander doel.
Maar inderdaad, de scart voor het beeld en de zeer fijne Silver Anniversary voor het geluid en het kan niet meer stuk, althans bij wijze van spreken dan.

Johan van den D.
04-01-2005, 16:14
(ik vind 1 à 2 jaar wel wat lang imo)Is inderdaad lang maar was ook slechts bij wijze van spreken.

Aangezien ik nu ook weer net een nieuwe set heb waar ik 'gratis' v/d Hull Clearwater speaker kabel bij kreeg wil ik deze eerst een tijd gehoord hebben zodat ik daarna kan bepalen waar ik mijn set eventueel zou willen verbeteren.Die Clearwater is opzich zeker geen slechte kabel maar het kan wat openener klinken door gebruik van een andere kabel.
The Clearwater is mijn inziens een beetje te gedempt zeg maar maar opzich wel goed.

Johan van den D.
04-01-2005, 16:21
Nu kan ik inderdaad die Profigold wel houden en voorlopig proberen en daarna een QED kopen, maar dan kan je je afvragen of dat niet zonde isZonde van het geld misschien wel (wat koste de profigold eigenlijk als ik vragen mag) maar voor dat geld krijg je er wel een ervaring bij en zodoende weet je ook echt waar je later over praat.
Je kunt dit dus van twee kanten bekijken.

Laat een ding duidelijk zijn, dat ben ik sowieso op kort termijn van plan en ik begrijp dat QED dan een van de beter merken is en misschien nog wel het beste samen gaat met mijn receiver.Er zijn meerdere goede merken en zeker ook betere maar tevens duurdere.
QED spreekt de meeste mensen gewoon aan kwa eigenscappen maar nog belangrijker wellicht, ze leveren hoge kwaliteit voor een relatief lage prijs want zeg nou zelf, €8,- per mtr voor een goede kabel is geen geld.

El-Jorge
04-01-2005, 17:47
maar heb na een half jaar (ik vind 1 à 2 jaar wel wat lang imo) een QED squart gekocht in Engeland (www.hifcables.co.uk). Ik zag gelijk de verschillen, en was een happy man.


Is dat zoveel goedkoper, QED bestellen via de UK ?

Het scheelde me iets van EUR 25,00, dat was het wel waard. Ik heb de AV41 gekocht erg tevreden over!

El-Jorge
04-01-2005, 17:49
Die Clearwater is opzich zeker geen slechte kabel maar het kan wat openener klinken door gebruik van een andere kabel.
The Clearwater is mijn inziens een beetje te gedempt zeg maar maar opzich wel goed.
Dan ben ik wel benieuwd wat je me eventueel zou aanraden. Ik heb een Maranzt met B&W 6serie combinatie??

Johan van den D.
04-01-2005, 17:55
Die Clearwater is opzich zeker geen slechte kabel maar het kan wat openener klinken door gebruik van een andere kabel.
The Clearwater is mijn inziens een beetje te gedempt zeg maar maar opzich wel goed.
Dan ben ik wel benieuwd wat je me eventueel zou aanraden. Ik heb een Maranzt met B&W 6serie combinatie??Een voor de hand liggende, QED en dan kunnen het verschillende types zijn.
Jouw set is juist ideaal voor QED als je het mij vraag. (even puur op de merken opzich afgaande).

El-Jorge
04-01-2005, 18:04
Die Clearwater is opzich zeker geen slechte kabel maar het kan wat openener klinken door gebruik van een andere kabel.
The Clearwater is mijn inziens een beetje te gedempt zeg maar maar opzich wel goed.
Dan ben ik wel benieuwd wat je me eventueel zou aanraden. Ik heb een Maranzt met B&W 6serie combinatie??Een voor de hand liggende, QED en dan kunnen het verschillende types zijn.
Jouw set is juist ideaal voor QED als je het mij vraag. (even puur op de merken opzich afgaande).

Ik ben benieuwd, ik speel hier nog ff mee, ze moeten nog wel ff inspelen, ik heb ze nog geen maand! Ik ga in de toekomst wel eens een keer de QED proberen. De Silver Anniversary raad je me aan zeker?? ;)

Johan van den D.
04-01-2005, 19:03
De Silver Anniversary raad je me aan zeker?? ;)Ja omdat die leuk geprijst is maar ook de andere zijn zeer de moeite waard zoals de X-tube range en ook de dunne Contours.
Maar de Silver Anniversary heeft gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Met name de X-tube,s zijn een stuk duurder.
De XT-300 €19,95
De XT-350 €29,95 en de XT-400 is €39,95 per meter.

Zelf wil ik op korte termijn de XT-350 of XT-400 proberen op mij stereo setje in combinatie met Airlocks of WBT,s.

EvdL
04-01-2005, 20:01
I.g.v. Qued, welke 5m.scartkabel raad je aan ?

I.g.v. luidspreker kabels welke het best hoort bij mijn Denon receiver c.q. Hepta receiver, welke Qued raad je me aan ?

Hepta gebruikt c.q. adviseert zel deze. Wel eens van gehoord

"
(incl. BTW)
Luidsprekerkabel Audio OFC koper 0,10 mm litzes per meter

1,5 mm2 191 strands per diameter, rol van 100 meter € 2,75
2,5 mm2 322 strands per diameter, rol van 100 meter € 3,75
4,0 mm2 511 strands per diameter,rol van 100 meter € 5,75

De kabel is opgebouwd uit OFC koper met een PVC mantel en voorzien van een polarisering."

Johan van den D.
04-01-2005, 20:19
I.g.v. Qued, welke 5m.scartkabel raad je aan ?De P41 of de AV41


I.g.v. luidspreker kabels welke het best hoort bij mijn Denon receiver c.q. Hepta receiver, welke Qued raad je me aan ?Silver Anniversary ( of anders vdHul clearwater of iets van Monster cable.).
Ligt er ook een beetje aan hoe jezelf je set geluid nu ervaar.



Hepta gebruikt c.q. adviseert zel deze. Wel eens van gehoord(incl. BTW)
Luidsprekerkabel Audio OFC koper 0,10 mm litzes per meter

1,5 mm2 191 strands per diameter, rol van 100 meter € 2,75
2,5 mm2 322 strands per diameter, rol van 100 meter € 3,75
4,0 mm2 511 strands per diameter,rol van 100 meter € 5,75

De kabel is opgebouwd uit OFC koper met een PVC mantel en voorzien van een polarisering."Dit zeg helaas allemaal niets en lijkt me een standaard kabeltje.

Maar vergeet niet dat zelf proberen het beste is.
Wij kunnen adviseren wat wel willen, de zelftest is en blijft het beste.
Voor mijn subwoofer heb ikzelf ook eerst 3 verschillende kabels geprobeerd voordat ik de juiste had.
Speakerkabels nog meer en daar ga ik op korte termijn weer wat mee expirimenteren.
Kost inderdaad steeds weer geld ja maar alleen zo wordt je wat wijzer.

Charl
04-01-2005, 21:52
Persoonlijk zou ik gewoon die Profigold terug brengen, aan een "ervaring" meer voor dat bedrag is geld weggooien, ga meteen voor het beste de QED AV41. Ben je de eerste 10 jaar onder de pannen. Mijn vroegere speakerkabels waren ook van die koperen 4mm², maar deze Silver Anniversary van 2,5mm² klinken veel beter. Geluid is helderder en veel strakker.

QED Silver Anniversary stereo speaker cable (fronts)
2x 4mtr met airlocks (4mm banaanpluggen)
4mtr pair = Prijs: 80,99 pond

QED AV41: RGB SQART (SCART to SCART RGB Video Only)
1,0 mtr = prijs: 42,90 pond

Besteld bij www.hificables.co.uk betaald via creditcard.
Verzonden via Edgar, misschien kan je met hem ook wel een deal sluiten.

http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/connector_comparison.gif

Bron: www.qed.co.uk/cables/speaker/airloc.html


Neem het advies van de experts maar aan, deed ik ook :wink:
Tsjongje wat een magnifieke kabels, wat een kwaliteit, wat een verschil.
QED Silver Ann. geven idd meer detail, meer helderheid en strakkere bassen.

mijn QED AV41 (scart to scart RGB Video Only)
http://img49.exs.cx/img49/5861/QED-AV41.jpg

mijn QED Silver Anniversary 2x2,5mm² met airlock's
http://img49.exs.cx/img49/3253/QED-SILVER.jpg

Onderwerp: QED of vd Hul luidspreker kabel
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=528908

... effe wat kabels op een rijtje.

Digitaal coax: DVD ->- Receiver
1a. Monster Digital Coax cable - 1mtr € 29
1b. Monster Interlink Datalink 100 - 1mtr - IDL100 € 39
1c. Oehlbach NF 133 Digital set (digitale coax kabel) € 39

http://www.dcskabel.de/images/nf113.jpg

Digitaal optisch: DVD ->- Receiver (word telkens afgeraden)
2a. Monster Digital Optical Cable - 1mtr € 29
2b. Monster Interlink LightSpeed 100 - 1mtr - ILS100 € 59
2c. Monster Interlink LightSpeed 200 - 1mtr - ILS200 € 99

DVD ->- TV
3a. Monster Video 1, scart - 1mtr € 29
3b. Monster Video 2, scart - 1mtr € 59
3c. Monster Video 3, scart - 1mtr € 99
3d. QED AV41, scart - 1mtr € 99

Analoog: (SACD) DVD-Audio ->- Receiver
4a. 3x Monster Standard Interlink 100 - 1mtr - I100 € 19 p/st
4b. 3x Monster Standard Interlink 200 - 1mtr - I200 € 25 p/st
4c. Oehlbach Blue Magic 5.1 set (6 kanaals multi-channel kabel) € 89

http://www.dcskabel.de/images/magic.jpg

www.monstercable.com
www.oehlbach.de/oehlbach/
www.qed.co.uk/
www.vandenhul.nl/

Oh en Edgar, mijn QED's zijn helemaal toppie. Bedankt nog.

EvdL
05-01-2005, 15:33
Snijders HIFI in Rotterdam verkoopt zag ik ook QED.
Toevallig moet ik 21 jan. in Rotterdam zijn. Zijn zij qua prijzen duurder dan bestellen in UK bv. ?

Ik begrijp trouwens uit die site van hificables.co.uk dat de scart AV41 alleen in 1 meter beschikbaar is. De av21 daarentegen is er wel in 5m.

Johan van den D.
05-01-2005, 15:52
Ik begrijp trouwens uit die site van hificables.co.uk dat de scart AV41 alleen in 1 meter beschikbaar is. De av21 daarentegen is er wel in 5m.Dat is dan waarschijnlijk alleen bij die site al kan ik me niet voorstellen dat je daar geen andere lengtes kan bestellen.
Ze bestaan in ieder geval wel.
Overigens is de AV21 van dezelfde kwaliteit als de AV41 :wink:

Edgar Smit
05-01-2005, 16:08
Even voor alle duidelijkheid, het dealtje met de kabels was puur dat het verzenden binnen de UK gratis was en ik de kabels naar mijn collega's daar dus gratis naar toe had laten sturen. Zij heben het mij per truck opgestuurd (die reed toen nog regelmatig) en ik heb ze hier vanaf schiphol met TPG naar Charl gestuurd. Totale verzendkosten waren uiteindelijk 5 euri ofzo en de verzendtijd 1 week.

Echter, het dealtje kan niet meer gesloten worden ivm operationele wijzigingen binnen onze organisatie (klinkt dat ff belangrijk :wink: nu in normaal Nederands: door een wijziging wordt er niet meer vanuit de UK naar Amsterdam getrucked door mijn collega's in de UK.)

De meterprijs is volgens mij gewoon de standaardlengte die ze leveren. Alles kan op maat gemaakt worden, als je ze een mailtje stuurt met de vraag wat een 5 meter scart zou kosten vertellen ze je dat vast wel.

EvdL
05-01-2005, 20:01
Iemand enig idee in hoeverre de qued's bij snijder hifi in rotterdam kosten (moet dus 21 jan. in Rotterdam wezen , vandaar en zij verkopen bv. ook qued).
Zijn ze duurder dan bestellen via de UK ?

Charl
05-01-2005, 20:03
QED AV41 1,0 mtr = 42,90
QED AV41 1,5 mtr = 46,49
QED AV41 3,0 mtr = 65,00

QED AV21 1,0 mtr = 42,90
QED AV21 3,0 mtr = 62,99
QED AV21 5,0 mtr = 76,50
QED AV21 10 mtr = 112,00

QED P21 1,0 mtr = 25,99
QED P21 5,0 mtr = 58,50

QED P41 1,0 mtr = 26,99

AV41 en P41 zijn RGB Video Only, dus zonder interventie van geluid.

ps. gewoon effe mailen met die lui.
What cost the QED AV41 in 5 mtr ?

Toen ik mijn bestelling deed in UK om 15:00uur, lagen de kabels met airlock's al om 16:00uur ingepakt bij de post voor verzending. Kijk das nog eens snelle service van die Engelsen. En idd binnen 4 a 5 werkdagen lagen ze bij mij thuis te fonkelen.

Johan van den D.
05-01-2005, 20:18
QED AV21 5,0 mtr = 76,50
QED AV21 10 mtr = 112,00
ps. gewoon effe mailen met die lui.
What cost the QED AV41 in 5 mtr ?Gezien de prijs van de AV21 a €76,50 zal de AV 41 in 5 mtr er niet ver vanaf zitten.
De 21 en de 41 serie liggen immers op vrijwel hetzelfde prijsnivo. (teminste, toen ik ze ging kopen wel)


En idd binnen 4 a 5 werkdagen lagen ze bij mij thuis te fonkelen.En dat na alle tevredenheid. :wink:

EvdL
05-01-2005, 20:37
QED AV41 1,0 mtr = 42,90
QED AV41 1,5 mtr = 46,49
QED AV41 3,0 mtr = 65,00

QED AV21 1,0 mtr = 42,90
QED AV21 3,0 mtr = 62,99
QED AV21 5,0 mtr = 76,50
QED AV21 10 mtr = 112,00

QED P21 1,0 mtr = 25,99
QED P21 5,0 mtr = 58,50

QED P41 1,0 mtr = 26,99

AV41 en P41 zijn RGB Video Only, dus zonder interventie van geluid.

ps. gewoon effe mailen met die lui.
What cost the QED AV41 in 5 mtr ?

Toen ik mijn bestelling deed in UK om 15:00uur, lagen de kabels met airlock's al om 16:00uur ingepakt bij de post voor verzending. Kijk das nog eens snelle service van die Engelsen. En idd binnen 4 a 5 werkdagen lagen ze bij mij thuis te fonkelen.

Dit zijn euri prijzen ?
Uit een andere thread las ik dat je neigde te gaan voor de vdHul kabels en uiteindelijk had je QED gekocht.
Hoe datd zo ?
Verder, wat is nu precies het verschil tussen de AV41 en de P41 ?
En hoe zit het nu met het feit dat er werd gezegd dat de AV21 en AV41 qua niveau gelijk lagen ?

Ik zou toch ook graag weten of snijders hifi qua prijzen nu veel hoger ligt dan hificables.co.uk waar je ook nog verzendkosten moet rekenen.

QED past dus volgens jou het beste bij de Denon ?

Johan van den D.
05-01-2005, 21:08
Verder, wat is nu precies het verschil tussen de AV41 en de P41 ?
En hoe zit het nu met het feit dat er werd gezegd dat de AV21 en AV41 qua niveau gelijk lagen ?
Het verschil tussen de AV en P serie is klein maar beide zijn van hoog nivo.
Uiteraard is de P serie iets minder wat ook aan de prijs te zien is in dit geval.
Dit ligt volgens mij aan de iets minder afscherming van de kabels maar dat weet ik niet 100% zeker.
Feit is wel dat je aan beide goede kabels heb.
Dan de AV21 en 41.
Beide zijn gelijk als het om kwaliteit gaat.
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

EvdL
05-01-2005, 21:42
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

Maar een scart moet altijd toch ook beeld en geluid weergeven ?
Mijn scart komt tussen tv en decoder tussen zitten en dus beeld en geluid weergeven en niet alleen beeld. ?

Charl
05-01-2005, 23:26
Prijzen vanuit de UK zijn pond prijzen, UK valt buiten het euro gebied.


Uit een andere thread las ik dat je neigde te gaan voor de vdHul kabels en uiteindelijk had je QED gekocht. Hoe dat zo ?
Om dat bijna iedereen hier QED schreewd :lol: Dus die QED wordt je er gewoon in gestamd ... en ja, dan kom je er bijna niet meer onderuit. Maar een aantal experts van dit forum zie je in bijna alle threads de QED adviseren en dat zal niet zomaar zijn. De prijs/kwaliteit ligt waarschijnlijk zeer goed van de QED kabels t.o.v. andere gelijkwaardige kabels. Veel forumleden zijn ook enthausiast over hun QED kabels, dus ja wat moet je dan ? Geen Profigold lijkt mij.

Maar de vdHull zijn ook een stukkie duurder en misschien niet merkbaar beter.

EvdL
06-01-2005, 05:53
Prijzen vanuit de UK zijn pond prijzen, UK valt buiten het euro gebied.

Ik dacht dat je ze al voor me had omgerekend :wink: naa euri.

Enig idee hoe Snijders hifi in Rotterdam qua prijzen zit. Ik probeer nog steeds uit te vogelen of bestellen in the UK met verzendkosten zoveel goedkoper is dan bv. die zaak in Rotterdam. Omdat ik 21 jan . misschien toch naar Rotterdam ga...............

El-Jorge
06-01-2005, 07:50
Ik zou toch ook graag weten of snijders hifi qua prijzen nu veel hoger ligt dan hificables.co.uk waar je ook nog verzendkosten moet rekenen.

Ik kan me herinneren dat ik geen verzendkosten hoefte te betalen, ik heb overigens maar een keer wat besteld daar, dat was de QED AV41 :twisted:

EvdL
06-01-2005, 08:14
Ik zou toch ook graag weten of snijders hifi qua prijzen nu veel hoger ligt dan hificables.co.uk waar je ook nog verzendkosten moet rekenen.

Ik kan me herinneren dat ik geen verzendkosten hoefte te betalen, ik heb overigens maar een keer wat besteld daar, dat was de QED AV41 :twisted:
Dus is goedkoper dan in Ned. ?

El-Jorge
06-01-2005, 09:40
Ik zou toch ook graag weten of snijders hifi qua prijzen nu veel hoger ligt dan hificables.co.uk waar je ook nog verzendkosten moet rekenen.

Ik kan me herinneren dat ik geen verzendkosten hoefte te betalen, ik heb overigens maar een keer wat besteld daar, dat was de QED AV41 :twisted:
Dus is goedkoper dan in Ned. ?

jep, zoals ik al zei scheelde het mij zo'n 20 à 25 euri's voor de QED squart

El-Jorge
06-01-2005, 09:44
8)

El-Jorge
06-01-2005, 09:48
Ik zou toch ook graag weten of snijders hifi qua prijzen nu veel hoger ligt dan hificables.co.uk waar je ook nog verzendkosten moet rekenen.

Ik kan me herinneren dat ik geen verzendkosten hoefte te betalen, ik heb overigens maar een keer wat besteld daar, dat was de QED AV41 :twisted:
Dus is goedkoper dan in Ned. ?

Sorry ik zat net ff te rekenen, maar er komen denk ik nog wel verzendkosten bij. De QED kostte me 41,90 pond (dat is nu zo'n EUR 65,00) en ik heb uiteindelijk iets van EUR 82,50 betaald. Dus snel gerekend zo'n EUR 15 verzendkosten. De koers van de pond was toen misschien wel iets anders, maar zal niet heel veel uitmaken. Maar al met al scheelde het wel, want bij de hifiwinkel moest ik toen meer dan EUR 100,00 betalen voor diezelfde squart.

El-Jorge
06-01-2005, 09:50
De Silver Anniversary raad je me aan zeker?? ;)Ja omdat die leuk geprijst is maar ook de andere zijn zeer de moeite waard zoals de X-tube range en ook de dunne Contours.
Maar de Silver Anniversary heeft gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Met name de X-tube,s zijn een stuk duurder.
De XT-300 €19,95
De XT-350 €29,95 en de XT-400 is €39,95 per meter.

Zelf wil ik op korte termijn de XT-350 of XT-400 proberen op mij stereo setje in combinatie met Airlocks of WBT,s.

En denk je dan aan biwire incl. airlocks, of barewire incl. airlocks?? (mijn kabels heb ik nu barewire aangesloten en de bruggetjes vervangen door stukjes kabel).

EvdL
06-01-2005, 14:22
Dan de AV21 en 41.
Beide zijn gelijk als het om kwaliteit gaat.
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

Maar een scart neem je toch sowieso om beeld en geluid weer te geven , niet alleen beeld of zie ik dat verkeerd :?

EvdL
06-01-2005, 14:24
De Silver Anniversary raad je me aan zeker?? ;)Ja omdat die leuk geprijst is maar ook de andere zijn zeer de moeite waard zoals de X-tube range en ook de dunne Contours.
Maar de Silver Anniversary heeft gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Met name de X-tube,s zijn een stuk duurder.
De XT-300 €19,95
De XT-350 €29,95 en de XT-400 is €39,95 per meter.

Zelf wil ik op korte termijn de XT-350 of XT-400 proberen op mij stereo setje in combinatie met Airlocks of WBT,s.

En denk je dan aan biwire incl. airlocks, of barewire incl. airlocks?? (mijn kabels heb ik nu barewire aangesloten en de bruggetjes vervangen door stukjes kabel).

Hoe weet ik of mijn speakers bi-wire aan kunnen ? Is dit aan te raden ?

El-Jorge
06-01-2005, 14:35
Dan de AV21 en 41.
Beide zijn gelijk als het om kwaliteit gaat.
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

Maar een scart neem je toch sowieso om beeld en geluid weer te geven , niet alleen beeld of zie ik dat verkeerd :?
Dat zie je verkeerd, je TV heeft de geluidsinfo die van de dvd komt niet nodig. die zend je namenlijk naar je reciever.

El-Jorge
06-01-2005, 14:38
De Silver Anniversary raad je me aan zeker?? ;)Ja omdat die leuk geprijst is maar ook de andere zijn zeer de moeite waard zoals de X-tube range en ook de dunne Contours.
Maar de Silver Anniversary heeft gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Met name de X-tube,s zijn een stuk duurder.
De XT-300 €19,95
De XT-350 €29,95 en de XT-400 is €39,95 per meter.

Zelf wil ik op korte termijn de XT-350 of XT-400 proberen op mij stereo setje in combinatie met Airlocks of WBT,s.

En denk je dan aan biwire incl. airlocks, of barewire incl. airlocks?? (mijn kabels heb ik nu barewire aangesloten en de bruggetjes vervangen door stukjes kabel).

Hoe weet ik of mijn speakers bi-wire aan kunnen ? Is dit aan te raden ?
Het was voor mij meer een vraag aan j.vandendool, maar voor jou is het misschien handig om volgend topic eens door te lezen!

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=21404&highlight=

Johan van den D.
06-01-2005, 16:21
Dan de AV21 en 41.
Beide zijn gelijk als het om kwaliteit gaat.
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

Maar een scart neem je toch sowieso om beeld en geluid weer te geven , niet alleen beeld of zie ik dat verkeerd :?Dat zie je inderdaad verkeerd. :roll:
In een HT situatie heb je vaak de scart van dvd speler naar de tv en het geluid gaat door middel van een digi-coax of optische kabel van de dvd speler naar de receiver.
Dan is het dus niet noodzakelijk dat de scart ook geluid kan doorgeven.

Johan van den D.
06-01-2005, 16:27
Maar de vdHull zijn ook een stukkie duurder en misschien niet merkbaar beter.Een scart van vdHul is duurder maar schijnt minder te presteren dan de QED scarts.
Echter heb ikzelf nooit een vdHul scart gezien en dus heb ik daar geen eigen mening over. :roll:

Johan van den D.
06-01-2005, 16:48
En denk je dan aan biwire incl. airlocks, of barewire incl. airlocks??Bare wire houd in dat je de "naakte" kabel in de connectors stopt.
Dat is dus zonder Airlocks of wat voor plug dan ook.

(mijn kabels heb ik nu barewire aangesloten en de bruggetjes vervangen door stukjes kabel).Mijn speakers zijn nu ook aangesloten met een enkele run en ook ik heb de brugjes vervangen door een stukje kabel. (is te zien via mijn link in onderschrift).

Maargoed, ik ga niet voor biwire in ieder geval.
De winsten hiermee zijn over het algemeen zo klein dat het beter is de extra kosten van de kabel te investeren in een betere kwaliteit kabel maar dan in een enkele run.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel een keer ga proberen met deze kabel want wellicht is het resultaat ervan een grote positieve verrassing. :wink:

Johan van den D.
06-01-2005, 16:51
Hoe weet ik of mijn speakers bi-wire aan kunnen ? Is dit aan te raden ?Dat kun je aan de achterzijde van je speaker zien.
Zijn er slechts twee connectors dan gaat het niet, zitten er vier connectors per speaker op dan gaat het dus wel.
http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/pic1_CM_Flowport.jpg

EvdL
06-01-2005, 20:02
Hoe weet ik of mijn speakers bi-wire aan kunnen ? Is dit aan te raden ?Dat kun je aan de achterzijde van je speaker zien.
Zijn er slechts twee connectors dan gaat het niet, zitten er vier connectors per speaker op dan gaat het dus wel.
http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/pic1_CM_Flowport.jpg

Ik heb 4 connectors op mijn hepta speakers, dus biwire zou kunnen. Is alleen de vraag of ik dat moet doen,maar dan moet ik me daar eerst in verdiepen wat ik begrijp op dit moment niet zo hoe het werkt en of het voordelen oplevert of niet. Je hebt ook speciale biwire kabels heb ik begrepen ?

Johan van den D.
06-01-2005, 20:06
Ik heb 4 connectors op mijn hepta speakers, dus biwire zou kunnen.Klopt

Is alleen de vraag of ik dat moet doenDat kun je alleen zelf beantwoorden.

maar dan moet ik me daar eerst in verdiepen wat ik begrijp op dit moment niet zo hoe het werkt en of het voordelen oplevert of niet. Je hebt ook speciale biwire kabels heb ik begrepen ?Of het voordelen gaat geven weet je alleen als jet het probeer.
Verders heb je inderdaad biwire kabels wat niets meer is dan een dubbele versie van de single wire.

EvdL
06-01-2005, 20:08
Dan de AV21 en 41.
Beide zijn gelijk als het om kwaliteit gaat.
De AV21 is volledig bedraad en kan dus naast beeld ook geluid doorgeven.
De AV41 is echter alleen bedraad om het beeld te kunnen doorgeven.

Maar een scart neem je toch sowieso om beeld en geluid weer te geven , niet alleen beeld of zie ik dat verkeerd :?Dat zie je inderdaad verkeerd. :roll:
In een HT situatie heb je vaak de scart van dvd speler naar de tv en het geluid gaat door middel van een digi-coax of optische kabel van de dvd speler naar de receiver.
Dan is het dus niet noodzakelijk dat de scart ook geluid kan doorgeven.

Ik heb inderdaad een rode scartkabel van mijn dvd speler naar de scart 1 (RGB) ingang van mijn tv en een coax kabel van dvd speler naar de receiver. Dan heb je inderdaad niet speciaal een scart nodig die beeld en geluid weergeeft.
De vraag is of een scart kabel die alleen beeld weergeeft (in geval van mijn scart aankoop gaat de scart lopen van mijn upc decoder naar de tv) dan wel voldoende is of moet ik er toch een nemen die beeld en geluid weergeeft ?
Verder heb ik de kabels lopen door een gat in het muurtje lopen waarin mjin apparatuur is ingebouwd. Een av21 scart krijg ik er net doorheen maar ik vraag me af ok ik sowieso bv. de p21 of p41 er doorheen krijg aangezien de stekker iets vierkanter is.

EvdL
06-01-2005, 20:11
Ik heb 4 connectors op mijn hepta speakers, dus biwire zou kunnen.Klopt

Is alleen de vraag of ik dat moet doenDat kun je alleen zelf beantwoorden.

maar dan moet ik me daar eerst in verdiepen wat ik begrijp op dit moment niet zo hoe het werkt en of het voordelen oplevert of niet. Je hebt ook speciale biwire kabels heb ik begrepen ?Of het voordelen gaat geven weet je alleen als jet het probeer.
Verders heb je inderdaad biwire kabels wat niets meer is dan een dubbele versie van de single wire.

Maar als ik binnenkort kabels zou willen bestellen in bv. de UK ,kan ik het niet effe uitproberen dus moet ik toch afgaan op meningen. Anders zou ik speciale biwire kabels moeten bestellen.

Johan van den D.
06-01-2005, 20:12
De vraag is of een scart kabel die alleen beeld weergeeft (in geval van mijn scart aankoop gaat de scart lopen van mijn upc decoder naar de tv) dan wel voldoende is of moet ik er toch een nemen die beeld en geluid weergeeft ?Je kan altijd de scart voor beeld én geluid nemen.
Kost vrijwel niets extra,s en de kwaliteit is hetzelfde.
Zo zit je altijd goed. :wink:


Verder heb ik de kabels lopen door een gat in het muurtje lopen waarin mjin apparatuur is ingebouwd. Een av21 scart krijg ik er net doorheen maar ik vraag me af ok ik sowieso bv. de p21 of p41 er doorheen krijg aangezien de stekker iets vierkanter is.De P-serie zal er dan ook doorheen gaan en misschien zelf wel makkelijker dan de AV serie omdat daar een knik inzit.
Zie hier geen probleem in dus.

Johan van den D.
06-01-2005, 20:17
Maar als ik binnenkort kabels zou willen bestellen in bv. de UK ,kan ik het niet effe uitproberen dus moet ik toch afgaan op meningen. Anders zou ik speciale biwire kabels moeten bestellen.Je hoef niet speciaal de biwire versie te nemen.
Je kan altijd later een single versie erbij kopen.
In dat geval lopen er twee van dezelfde kabels naar een speakers, geen probleem.
Bekijk hier de verschillen tussen singel en bi wire. (http://www.qed.co.uk/cables/speaker/qed_range.html)
De kabel opzich is dus exact hetzelfde.

EvdL
06-01-2005, 20:28
De P-serie zal er dan ook doorheen gaan en misschien zelf wel makkelijker dan de AV serie omdat daar een knik inzit.
Zie hier geen probleem in dus.

Maar de AV serie is dus kwalitatief beter dan de P serie of maakt het niet uit. Wanneer zou je moeten gaan voor de AV serie (41 of 21) en wanneer voor de P serie ?

EvdL
06-01-2005, 20:29
Maar als ik binnenkort kabels zou willen bestellen in bv. de UK ,kan ik het niet effe uitproberen dus moet ik toch afgaan op meningen. Anders zou ik speciale biwire kabels moeten bestellen.Je hoef niet speciaal de biwire versie te nemen.
Je kan altijd later een single versie erbij kopen.
In dat geval lopen er twee van dezelfde kabels naar een speakers, geen probleem.
Bekijk hier de verschillen tussen singel en bi wire. (http://www.qed.co.uk/cables/speaker/qed_range.html)
De kabel opzich is dus exact hetzelfde.

Hificables verkoop de QED anniversary cables in Pair, de prijs wordt ook per "pair"genoemd. Begrijp ik goed dat als je bv. 6meter pair besteld, je dan 2 maal 6 meter besteld en dat de prijs die voor 6m pair wordt vermeld de totale prijs is, dus de prijs voor 12 m ?

Johan van den D.
06-01-2005, 20:34
De P-serie zal er dan ook doorheen gaan en misschien zelf wel makkelijker dan de AV serie omdat daar een knik inzit.
Zie hier geen probleem in dus.

Maar de AV serie is dus kwalitatief beter dan de P serie of maakt het niet uit. Wanneer zou je moeten gaan voor de AV serie (41 of 21) en wanneer voor de P serie ?De P serie zal dus iets minder moeten zijn dan de AV serie maar in de praktijk zal je hier weinig verschil in merken denk ik.
De keuze hang dus van je budget af en wat je eraan wilt uitgeven en eventueel de looks van de kabel.
Feit is dat je aan beide een goede kabel heb.

EvdL
06-01-2005, 20:36
De av serie is ronde dus makkelijker denk ik weg te werken, de P serie is een platte brede kabel.

Jij hebt toch de av21 ? Toen bewust daavoor gekozen ipv de av41?

Johan van den D.
06-01-2005, 20:43
Hificables verkoop de QED anniversary cables in Pair, de prijs wordt ook per "pair"genoemd. Begrijp ik goed dat als je bv. 6meter pair besteld, je dan 2 maal 6 meter besteld en dat de prijs die voor 6m pair wordt vermeld de totale prijs is, dus de prijs voor 12 m ?Ja, dit is ook wat ik eruit kan opmaken.

Johan van den D.
06-01-2005, 20:51
Jij hebt toch de av21 ? Toen bewust daavoor gekozen ipv de av41?Min of meer wel bewust ja en het nut heeft zich al bewezen.
In de tijd dat ik nog geen projector had speelde ik dus via de tv.
Het beeld ging van de speler via de scart naar de tv en het geluid naar de receiver via een optische kabel.
Toen had ik dus in feite de AV41 kunnen gebruiken.
Echter kwam er een projector en die werkt niet met een scart en dus had ik de scart over.
Niet lang daarna kocht ik een tweede speler (Harman/Hardon) voor in de woonkamer voor als de kinderen ook dvd,s willen kijken.
Deze set maakt echter geen gebruik van een receiver en ook geen surround.
Mijn speler is dus via de scart verbonden met de tv en ook het geluid gaat gewoon via de tv.
In dit geval moet mijn scart dus zowel beeld als geluid doorgeven.
Echter omdat ik de scart daarvoor al had hoefde ik geen nieuwe te kopen, deze kan je immers altijd gebruiken in alle situaties waar een scart aan te pas komt.

EvdL
06-01-2005, 21:00
Ik heb nu een scart dus van dvd naar tv lopen en ik heb twee optische kabeltjes (rood en wit) nog van de tv naar de receiver lopen.
Toen ik een tijdje geleden alles opnieuw op mijn nieuwe receiver had aangesloten had ik op een gegeven moment (afgezien van het feit dat het geluid van de dvd wel via de receiver werkte) geen geluid van de dvd speler via de tv. Bleek dat ik de rood/witte kabeltjes niet op de receiver had aangesloten. Hieruit concludeer ik nu dat deze scart (weet niet welk merk, moet ik nakijken) dat dit zo'n rgb video only scart is.

Ik heb van mijn upc decoder ook nog rood/witte kabeltjes lopen van de decoder naar de receiver (voor geluid via de receiver).

Maar als ik dus niet de receiver aan heb staan, en geluid heb op de tv via die rood witte kabeltjes die op de receiver staan aangesloten, dan heb je toch altijd voldoende aan een video only scart ? Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd.

Nu op dit moment, bv. staat de decoder aan (receiver uit) en heb geluid via de tv lopen (ik neem aan door die rood.witte kabeltjes die van de tv naar de receiver lopen of komt dit door de scart ?

Johan van den D.
06-01-2005, 21:11
Ik heb nu een scart dus van dvd naar tv lopen en ik heb twee optische kabeltjes (rood en wit) nog van de tv naar de receiver lopen.Die twee zijn dan geen optische kabeltjes maar normale interlinks.
Optische kabels geven een digitaal signaal door.

Hieruit concludeer ik nu dat deze scart (weet niet welk merk, moet ik nakijken) dat dit zo'n rgb video only scart is.Dat weet je snel genoeg door alleen de scart van de speler op de tv aan te sluiten.
Dis alleen deze scart en niets meer en dan kijken of je geluid heb of niet.




Maar als ik dus niet de receiver aan heb staan, en geluid heb op de tv via die rood witte kabeltjes die op de receiver staan aangesloten, dan heb je toch altijd voldoende aan een video only scart ? Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd.Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.
Uiteraard kan dat wat jij zeg alleen heb je dan wel meer kabels lopen.
Meestal is dat uit het zicht en dus geen probleem maar waarom meer kabels gebruiken als je het met slecht één enkele scart kan doen.
Dit is dus ook een beetje het verhaal achter de uitvinding van de "scart".
De scart is in principe een echte europese aansluiting en wordt hierbuiten vrijwel niet gebruikt.




Nu op dit moment, bv. staat de decoder aan (receiver uit) en heb geluid via de tv lopen (ik neem aan door die rood.witte kabeltjes die van de tv naar de receiver lopen of komt dit door de scart ?Kan beide dus ik zal zeggen, trek de rood/witte er eens uit en kijk of je nog geluid heb.

EvdL
06-01-2005, 21:22
Ik begrijp dat je alleen de scart kan gebruiken en stel dat je de av21 hebt, kan je dus die rood/witte stekkertjes weglaten alleen dan moet je wel altijd het geluid via de receiver laten lopen , toch ? :?

Edgar Smit
07-01-2005, 08:57
decoder -> TV = SCART (beed en geluid)
TV -> receiver = SCART (beeld en geluid) of rood-witte tulpjes
DVD -> receiver = digi COAX of optisch

EvdL
07-01-2005, 11:34
decoder -> TV = SCART (beed en geluid)
TV -> receiver = SCART (beeld en geluid) of rood-witte tulpjes
DVD -> receiver = digi COAX of optisch

Dus is de AV21 de beste keuze ?

Edgar Smit
07-01-2005, 11:39
decoder -> TV = SCART (beed en geluid)
TV -> receiver = SCART (beeld en geluid) of rood-witte tulpjes
DVD -> receiver = digi COAX of optisch

Dus is de AV21 de beste keuze ?
Ja, want die is volledig bedraad voor zowel beeld als geluid.
In principe is dat altijd het beste, zoals al eerder gesuggereerd werd.

EvdL
07-01-2005, 11:43
Hificables verkoop de QED anniversary cables in Pair, de prijs wordt ook per "pair"genoemd. Begrijp ik goed dat als je bv. 6meter pair besteld, je dan 2 maal 6 meter besteld en dat de prijs die voor 6m pair wordt vermeld de totale prijs is, dus de prijs voor 12 m ?Ja, dit is ook wat ik eruit kan opmaken.

Is iedereen het hiermee eens ?

EvdL
07-01-2005, 11:47
Maar als ik binnenkort kabels zou willen bestellen in bv. de UK ,kan ik het niet effe uitproberen dus moet ik toch afgaan op meningen. Anders zou ik speciale biwire kabels moeten bestellen.Je hoef niet speciaal de biwire versie te nemen.
Je kan altijd later een single versie erbij kopen.
In dat geval lopen er twee van dezelfde kabels naar een speakers, geen probleem.
Bekijk hier de verschillen tussen singel en bi wire. (http://www.qed.co.uk/cables/speaker/qed_range.html)
De kabel opzich is dus exact hetzelfde.

Maar als er 2 kabels naar een speakers lopen, hoe doe je dat dan aan de kant van de receiver ?

Peter Porrio
07-01-2005, 11:49
Is iedereen het hiermee eens ?


Als je het niet zeker weet, stuur je toch even een mailtje naar Hificables.uk
Dan weet je het zeker.

EvdL
07-01-2005, 11:51
Is iedereen het hiermee eens ?


Als je het niet zeker weet, stuur je toch even een mailtje naar Hificables.uk
Dan weet je het zeker.

Ok een goed idee, maar ik dacht er zullen wel meer mensen een keer daar besteld hebben die het misschien wel weten.
Zit nu met het feit dat ik me moet verdiepen in de biwire materie, anders kan ik nog niks op korte termijn bestellen en nu eerst de scart en later de speakerkabels veroorzaakt weer 2 maal verzendkosten.

Peter Porrio
07-01-2005, 11:52
Maar als er 2 kabels naar een speakers lopen, hoe doe je dat dan aan de kant van de receiver ?

Kijk hier maar even: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=2661&highlight=biwire
Tip: de zoekfunctie biedt toegang tot veel informatie.

EvdL
07-01-2005, 11:59
Maar als er 2 kabels naar een speakers lopen, hoe doe je dat dan aan de kant van de receiver ?

Kijk hier maar even: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=2661&highlight=biwire
Tip: de zoekfunctie biedt toegang tot veel informatie.

Ik zei ook niet dat ik dat nog niet had geprobeerd :wink: , alleen dat zo'n onderzoek weer tijd vergt. :wink:

Charl
07-01-2005, 12:02
Als je ze nou eerst eens mailt!!
sales@hificables.co.uk

Of ben je bang om te mailen ? Toen ik ze e.e.a. vroeg betreft mijn airlocks kabels, had ik binnen het uur een reactie terug. Kleine moeite lijkt me, dus waarom mail je ze niet effe :roll: dit soort lullige vragen lijkt mij een beetje onzin op het forum.

El-Jorge
07-01-2005, 12:04
Hificables verkoop de QED anniversary cables in Pair, de prijs wordt ook per "pair"genoemd. Begrijp ik goed dat als je bv. 6meter pair besteld, je dan 2 maal 6 meter besteld en dat de prijs die voor 6m pair wordt vermeld de totale prijs is, dus de prijs voor 12 m ?Ja, dit is ook wat ik eruit kan opmaken.

Is iedereen het hiermee eens ?

Jep dat is de prijs, dat staat er toch!
Waarvoor zouden anders de prijzen voor de enkele (single) stukken zo laag? Dus de prijs lijkt me voor een pair!
Goed lezen en kijken EvdL :roll: ;)

El-Jorge
07-01-2005, 12:08
decoder -> TV = SCART (beed en geluid)
TV -> receiver = SCART (beeld en geluid) of rood-witte tulpjes
DVD -> receiver = digi COAX of optisch

Dus is de AV21 de beste keuze ?
Ja, want die is volledig bedraad voor zowel beeld als geluid.
In principe is dat altijd het beste, zoals al eerder gesuggereerd werd.

Ik ben het er niet mee eens. Ik heb ooit eens begrepen dat als je het geluid naar een reciever stuurt dat je dan genoeg hebt aan alleen een RGB scart. Op deze manier hoeven er geen twee verschillende signalen verstuurd worden met de scart (beeld en geluid) en is dus het signaal voor het beeld beter. Als dat niet zo is heb ik het niet helemaal goed begrepen, maar dat is voor mij wel de overweging geweest o.a. om de AV41 te halen!

El-Jorge
07-01-2005, 12:09
Maar als er 2 kabels naar een speakers lopen, hoe doe je dat dan aan de kant van de receiver ?

Kijk hier maar even: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=2661&highlight=biwire
Tip: de zoekfunctie biedt toegang tot veel informatie.

Ik zei ook niet dat ik dat nog niet had geprobeerd :wink: , alleen dat zo'n onderzoek weer tijd vergt. :wink:

Ja gewoon ff wat topics lezen, beetje zoeken, misschien is dat topic waar ik je eerder op wees ook wel handig!

Johan van den D.
07-01-2005, 12:55
Dus is de AV21 de beste keuze ?
Ja, want die is volledig bedraad voor zowel beeld als geluid.
In principe is dat altijd het beste, zoals al eerder gesuggereerd werd.[/quote]Je kunt hier niet van "beste" spreken.
De 21 is van dezelfde kwaliteit als de 41 en dus beide zeer goed.
Naar mijn idee is de 21 de betere optie omdat je die ten alle tijden in alle situaties kan gebruiken omdat ie volledig bedraad is en de 41 niet.
Als je puur naar de kwaliteit kijkt en maak het niets uit welke van de twee je kiest en ook kwa prijs is er geen tot weinig verschil.

El-Jorge
07-01-2005, 12:58
Dus is de AV21 de beste keuze ?
Ja, want die is volledig bedraad voor zowel beeld als geluid.
In principe is dat altijd het beste, zoals al eerder gesuggereerd werd. Je kunt hier niet van "beste" spreken.
De 21 is van dezelfde kwaliteit als de 41 en dus beide zeer goed.
Naar mijn idee is de 21 de betere optie omdat je die ten alle tijden in alle situaties kan gebruiken omdat ie volledig bedraad is en de 41 niet.
Als je puur naar de kwaliteit kijkt en maak het niets uit welke van de twee je kiest en ook kwa prijs is er geen tot weinig verschil.

En hiermee is dus mijn opmerking van net ontkracht ;) :lol:

edit: toch niet helemaal, zie verder, had ik het toch goed begrepen!

Johan van den D.
07-01-2005, 12:59
Maar als er 2 kabels naar een speakers lopen, hoe doe je dat dan aan de kant van de receiver ?Daar stop je de twee kabels gewoon in dezelfde connector bij elkaar.

Johan van den D.
07-01-2005, 13:05
Ik ben het er niet mee eens. Ik heb ooit eens begrepen dat als je het geluid naar een reciever stuurt dat je dan genoeg hebt aan alleen een RGB scart. Op deze manier hoeven er geen twee verschillende signalen verstuurd worden met de scart (beeld en geluid) en is dus het signaal voor het beeld beter. Als dat niet zo is heb ik het niet helemaal goed begrepen, maar dat is voor mij wel de overweging geweest o.a. om de AV41 te halen!Opzich heb je hierin wel gelijk echter............
De onderlinge isolatie van de "beeld en geluids kabeltjes" in de scart zijn van een dermate kwaliteit dat ze geen invloed op elkaar hebben.
Teminste, geen zichbare invloed en dat is het voordeel van dit soort kwaliteits kabels.

EvdL
07-01-2005, 13:53
Als je ze nou eerst eens mailt!!
sales@hificables.co.uk

Of ben je bang om te mailen ? Toen ik ze e.e.a. vroeg betreft mijn airlocks kabels, had ik binnen het uur een reactie terug. Kleine moeite lijkt me, dus waarom mail je ze niet effe :roll: dit soort lullige vragen lijkt mij een beetje onzin op het forum.

Weet je wat ik een beetje lullig vind, dat er op een gegeven moment een lullig opmerking wordt geplaatst en ik niks mee durf te vragen. :cry:

Johan van den D.
07-01-2005, 14:01
Vraag gerust door als je dingen wilt weten.
Iedereen moet ergens beginnen in deze hobby.

El-Jorge
07-01-2005, 14:18
Als je ze nou eerst eens mailt!!
sales@hificables.co.uk

Of ben je bang om te mailen ? Toen ik ze e.e.a. vroeg betreft mijn airlocks kabels, had ik binnen het uur een reactie terug. Kleine moeite lijkt me, dus waarom mail je ze niet effe :roll: dit soort lullige vragen lijkt mij een beetje onzin op het forum.

Weet je wat ik een beetje lullig vind, dat er op een gegeven moment een lullig opmerking wordt geplaatst en ik niks mee durf te vragen. :cry:

Je moet gewoon lekker blijven vragen, vragen kan geen kwaad, maar wel eerst zoeken he ;) je kan een heleboel hier vinden. Ik wist 1,5 à jaar geleden bijna niks, en nu via dit forum (en nog wat andere), zoeken, veel gelezen, en dan weer gericht vragen naar aanleiding van wat je gelezen hebt heb ik al een heleboel geleerd. Soms kan een opmerking lullig overkomen, maar dat zal heus niet zo bedoeld zijn, iedereen is hier om elkaar te helpen. Ik denk dat die opmerkingen komen omdat het vragen zijn die al veel gesteld zijn, en dat je gemakkelijk de antwoorden in andere gerichte topics kan vinden.

Edgar Smit
07-01-2005, 14:32
Je kunt hier niet van "beste" spreken.
De 21 is van dezelfde kwaliteit als de 41 en dus beide zeer goed.
Naar mijn idee is de 21 de betere optie omdat je die ten alle tijden in alle situaties kan gebruiken omdat ie volledig bedraad is en de 41 niet.
Als je puur naar de kwaliteit kijkt en maak het niets uit welke van de twee je kiest en ook kwa prijs is er geen tot weinig verschil.
en ook




Ik ben het er niet mee eens. Ik heb ooit eens begrepen dat als je het geluid naar een reciever stuurt dat je dan genoeg hebt aan alleen een RGB scart. Op deze manier hoeven er geen twee verschillende signalen verstuurd worden met de scart (beeld en geluid) en is dus het signaal voor het beeld beter. Als dat niet zo is heb ik het niet helemaal goed begrepen, maar dat is voor mij wel de overweging geweest o.a. om de AV41 te halen!
Opzich heb je hierin wel gelijk echter............
De onderlinge isolatie van de "beeld en geluids kabeltjes" in de scart zijn van een dermate kwaliteit dat ze geen invloed op elkaar hebben.
Teminste, geen zichbare invloed en dat is het voordeel van dit soort kwaliteits kabels.Opzich heb je hierin wel gelijk echter............
De onderlinge isolatie van de "beeld en geluids kabeltjes" in de scart zijn van een dermate kwaliteit dat ze geen invloed op elkaar hebben.
Teminste, geen zichbare invloed en dat is het voordeel van dit soort kwaliteits kabels.
daarom meen ik dat dus die AV21 de beste(lees dus betere) keus was.

Johan van den D.
07-01-2005, 14:46
daarom meen ik dat dus die AV21 de beste(lees dus betere) keus was.Het is maar net hoe je het bekijkt Edgar.
Puur op kwaliteit maken die twee geen verschil echter is de 21 in alle situaties bruikbaar en de 41 niet omdat je simpelweg geen geluid kan doorgeven.
Tuurlijk is dit op te vangen door een aparte kabel voor het geluid toe te voegen maar dan krijg je dus meerdere kabels terwijl je met de 21 direct klaar bent.
Normaal zal je het misschien niet meemaken dat de situatie veranderd maar ikzelf heb het dus alwel gehad toen ik op een projector overging.
In dat geval had ik dus niets aan een 41 gehad of ik had er weer een losse kabel bij moeten kopen van een x aantal €€€.
In dat opzich kun je dus niet van beter spreken maar meer van praktischer, temeer omdat de kosten van de 21 en 41 vrijwel gelijk zijn.

Edgar Smit
07-01-2005, 15:06
in dit geval bedoelde ik met beter ook eigenlijk dus praktischer, niet beter qua kwaliteit. Misschien had ik dus idd beter niet beter kunnen typen maar praktischer :wink: .

Johan van den D.
07-01-2005, 15:11
Ach, het is nu ook duidelijk toch. :o

Charl
07-01-2005, 16:46
Weet je wat ik een beetje lullig vind, dat er op een gegeven moment een lullig opmerking wordt geplaatst en ik niks mee durf te vragen. :cry:
Dat is niet de bedoeling geweest, maar je kan ook zelf effe logisch nadenken en wat eigen initiatief tonen. Zo moeilijk is dat niet lijkt me. Als je effe op de site van hificables had gekeken, had je gezien dat alle prijzen in ponden zijn, en was jouw vraag hierover overbodig zijn geweest. Begrijp je.

EvdL
07-01-2005, 22:18
Als je bv. de QED Silver Anniversary stereo speaker cable koopt, heb je dan aan beide kanten QED 4mm Airloc plugs of heb je aan de receiver kant gewoon draad wat je aan je receiver aansluit en aan de speaker kant dus de banaan plugs die in de speaker gaan.

Is er een reden dat als je voor (in mij geval) zo'n 6 meter kabel nodig hebt, je dan ook 6 meter moeten kopen voor de linkerspeaker (verkocht in pair) ook al heb ik voor de linkerspeaker maar max. 2m nodig.

El-Jorge
08-01-2005, 08:47
Als je bv. de QED Silver Anniversary stereo speaker cable koopt, heb je dan aan beide kanten QED 4mm Airloc plugs of heb je aan de receiver kant gewoon draad wat je aan je receiver aansluit en aan de speaker kant dus de banaan plugs die in de speaker gaan.

Is er een reden dat als je voor (in mij geval) zo'n 6 meter kabel nodig hebt, je dan ook 6 meter moeten kopen voor de linkerspeaker (verkocht in pair) ook al heb ik voor de linkerspeaker maar max. 2m nodig.

de plugs zullen denk ik wel aan beide kanten zitten. Je zou ervoor kunnen kunnen kiezen om 2 verschillende enkele stukken kunnen kopen dus een stuk van 6m en een stuk voor 2m. Echter kun je beter voor beide speakers dezelfde lengte aan kabel hebben liggen. Dit heeft te maken geloof ik met de tijd dat het geluid van de reciever naar de speaker vervoerd moet worden. Over 6m doet dat er (iets) langer over als over 2 m, en dat kan dan je geluids beeld veranderen.

Johan van den D.
08-01-2005, 09:04
Als je bv. de QED Silver Anniversary stereo speaker cable koopt, heb je dan aan beide kanten QED 4mm Airloc plugs of heb je aan de receiver kant gewoon draad wat je aan je receiver aansluit en aan de speaker kant dus de banaan plugs die in de speaker gaan.Dat ligt eraan wat jezelf bestel.
Je heb verschillende Airlocks pluggen en dus moet je bestellen die je het beste kwijt kunt.
Meestal zullen dat de banaan modellen zijn.


Is er een reden dat als je voor (in mij geval) zo'n 6 meter kabel nodig hebt, je dan ook 6 meter moeten kopen voor de linkerspeaker (verkocht in pair) ook al heb ik voor de linkerspeaker maar max. 2m nodig.Ik zal inderdaad gewoon voor beide 6 mtr bestellen dan.
Kan altijd van pas komen als je de opstelling gaat veranderen.
Daarnaast is het in theorie ook beter omdat het signaal dan dezelfde afstand moet afleggen maar in de praktijk zal je hier waarschijnlijk weinig last van gaan ondervinden op deze afstand.

jollykart
08-01-2005, 23:33
Op 4m kabel zou ik sowieso niet moet bezuinigen en gewoon gelijke afstand nemen.

Maar afstand zal volgens mij geen probleem zijn. Met de auto setup zal dat, als er uberhaubt al een verschil is, betekenen dat de speaker met 6m draad iets verder weg lijkt te staan. Het geluid komt immers iets later aan op de luisterpostitie. De receiver interpreteerd dat als dat de speaker x centimeter verder van de luisterpositie afstaat.
Alleen op super direct zou je mogelijk een verschil hebben wanneer je in de setup insteld dat de versterker dan geen rekening moet houden met plaatsing..

EvdL
09-01-2005, 09:35
Voor de veiligheid denk ik dat ik voor de rechter speaker toch maar 7 meter kabel neem, voor de rechter heb ik dus 2 a 2.5 meter nodig, dus hou ik iets meer voor de linkerspeaker over maar qua prijs zal dat inderdaad niet zo veel uitmaken.

Wat is nou het verschil zijn tussen:

de QED silver anniversay sold per meter price en de 1.m silver anniversary price ?

Verder begrijp ik hieruit:

"
We sell Silver Anniversary Bi-Wire by the metre or as a pair of cables terminated with QED 4mm Airloc plugs ( 2 plugs at amplifier and 4 plugs at the speaker). Choose your selection from the drop down list below".


dat de banaanpluggen toch aan beide kanten van de speaker kabels zit (afgezien van het feit dat ik nog niet weet of ik ga biwiren).
Maar ik begrijp dat je bij biwiren 4 draaden aan beide kanten van de speaker kabels heb. Maar als daar banaanpluggen aan zitten begrijp ik niet hoe je dan 4 kabels op de fronts aansluitingen van je receiver aansluit.

Verder nog een vraagje of banaanpluggen niet nadeliger is qua geluid dan als je draden kaal aansluite zal maar zeggen ?

EvdL
09-01-2005, 09:36
Op 4m kabel zou ik sowieso niet moet bezuinigen en gewoon gelijke afstand nemen.

Maar afstand zal volgens mij geen probleem zijn. Met de auto setup zal dat, als er uberhaubt al een verschil is, betekenen dat de speaker met 6m draad iets verder weg lijkt te staan. Het geluid komt immers iets later aan op de luisterpostitie. De receiver interpreteerd dat als dat de speaker x centimeter verder van de luisterpositie afstaat.
Alleen op super direct zou je mogelijk een verschil hebben wanneer je in de setup insteld dat de versterker dan geen rekening moet houden met plaatsing..

Dus deze: QED 4mm Airloc plugs

passen op de Denon 3805 receiver ?

jollykart
09-01-2005, 09:57
Op 4m kabel zou ik sowieso niet moet bezuinigen en gewoon gelijke afstand nemen.

Maar afstand zal volgens mij geen probleem zijn. Met de auto setup zal dat, als er uberhaubt al een verschil is, betekenen dat de speaker met 6m draad iets verder weg lijkt te staan. Het geluid komt immers iets later aan op de luisterpostitie. De receiver interpreteerd dat als dat de speaker x centimeter verder van de luisterpositie afstaat.
Alleen op super direct zou je mogelijk een verschil hebben wanneer je in de setup insteld dat de versterker dan geen rekening moet houden met plaatsing..

Dus deze: QED 4mm Airloc plugs

passen op de Denon 3805 receiver ?


Yep, die heb ik erin zitten. Alleen aan de kant van de center heb ik spades geplaatst omdat ze anders nogal ver uitsteken

EvdL
09-01-2005, 10:00
wat zijn spades ?

Het maakt dus niet uit of je met plugs aansluit op je receiver en speaker of gewoon dmv de kale draad ?

jollykart
09-01-2005, 10:12
wat zijn spades ?

Het maakt dus niet uit of je met plugs aansluit op je receiver en speaker of gewoon dmv de kale draad ?

Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??

http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/airloc_s_spade.gif

EvdL
09-01-2005, 10:16
wat zijn spades ?

Het maakt dus niet uit of je met plugs aansluit op je receiver en speaker of gewoon dmv de kale draad ?

Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/airloc_s_spade.gif"

Wil ik ook niet, alleen vraag ik me hoe dat dan gaat met biwiren als je 4 draden met plug heb en hoe je die dan op je Fronts terminal aansluit ?

Kan ik trouwens de silver anniversy kabel ook goed aansluiten voor mijn center speaker van cc6 center speaker ? Ik heb geen idee wat voor dat kabel dat is, maar nu ik toch ga bestellen.................. :wink:

Johan van den D.
09-01-2005, 10:26
Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??Hier heb je gelijk in maar aan één kant wel Airlocks en aan de receiver zijde niet is geen onzin.
In dat geval gebruik je de Airlocks puur om het gemak van aanluiten bij de speakers.
Tuurlijk gaat het effect wat jij aangeeft dan een beetje verloren aan de receiver zijde omdat je daar met "kale" draad werkt maar ook dat heeft ik theorie weer een voordeel ten opzichte van de Airlock.
Een betere geleiding omdat het signaal niet via de Airlock hoef maar direct via de kabel contact heeft.
Maar we praten hier ju over zulke kleine verschillen dat het niet echt van belang is denk ik voor een keuze.
Een kabel met aan één kant Airlocks is dus niet bij voorbaat al onzin, je kunt dit verhaal immers van twee kanten bekijken maar heb je de mogelijkheid om de Airlocks goed kwijt te kunnen in je receiver dan zeg ik gewoon doen. :P

jollykart
09-01-2005, 10:28
wat zijn spades ?

Het maakt dus niet uit of je met plugs aansluit op je receiver en speaker of gewoon dmv de kale draad ?

Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/airloc_s_spade.gif"


Wil ik ook niet, alleen vraag ik me hoe dat dan gaat met biwiren als je 4 draden met plug heb en hoe je die dan op je Fronts terminal aansluit ?

Kan ik trouwens de silver anniversy kabel ook goed aansluiten voor mijn center speaker van cc6 center speaker ? Ik heb geen idee wat voor dat kabel dat is, maar nu ik toch ga bestellen.................. :wink:

Bij bi-wire heb je twee sets draden per speaker. Aan de receiver kant zitten die draden op dezelfde speakeruitgang aansluiting, en dus heb je daar 1 set airlocs. Aan de speaker kant heb je dus twee set airlocs nodig die je in alle 4 de aansluitingen van je terminal stopt.

Die kabel is gewoon prima en kan je voor al je speakers gebruiken. Voor je rear speakers is het echter vaak wat begrotelijk:-) Verder laat de kabel zich niet eenvoudig wegwerken want hij is enorm stug.

jollykart
09-01-2005, 10:32
Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??Hier heb je gelijk in maar aan één kant wel Airlocks en aan de receiver zijde niet is geen onzin.
In dat geval gebruik je de Airlocks puur om het gemak van aanluiten bij de speakers.
Tuurlijk gaat het effect wat jij aangeeft dan een beetje verloren aan de receiver zijde omdat je daar met "kale" draad werkt maar ook dat heeft ik theorie weer een voordeel ten opzichte van de Airlock.
Een betere geleiding omdat het signaal niet via de Airlock hoef maar direct via de kabel contact heeft.
Maar we praten hier ju over zulke kleine verschillen dat het niet echt van belang is denk ik voor een keuze.
Een kabel met aan één kant Airlocks is dus niet bij voorbaat al onzin, je kunt dit verhaal immers van twee kanten bekijken maar heb je de mogelijkheid om de Airlocks goed kwijt te kunnen in je receiver dan zeg ik gewoon doen. :P
Als het voor het gemak gaat, kan je iedere banaan gebruiken en hoef je dus geen airloc te pakken. Als je de meest directe geleiding wil moet je aan beide kanten geen banaan oid gebruiken. Kortom aan 1 kant is gewoon niet zinvol denk ik..... :roll:

Johan van den D.
09-01-2005, 10:35
Wil ik ook niet, alleen vraag ik me hoe dat dan gaat met biwiren als je 4 draden met plug heb en hoe je die dan op je Fronts terminal aansluit ?In geval van die biwire kabel krijg je dus een draad met dubbele runs, je heb immers twee maal de + en twee maal de - per speakers.

Plaatje speakerszijde met 4 Airlocks per speaker.
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/silver_bw_insert.gif

En plaatje van 2 runs, twee maal de + en twee maal de - (iedere run bestaat uit een + en - )
http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/qs-diag2.jpg

Aan de speakerszijde heb je dan 4 Airlocks zitten en aan de receiverzijde slechts twee.
Die twee stop je normaal in de receiver zoals je altijd zal doen, dus één in de - en één in de +.
In deze Airlock zitten in dat geval dus twee runs van de kabel samen in één Airlock.


Kan ik trouwens de silver anniversy kabel ook goed aansluiten voor mijn center speaker van cc6 center speaker ? Ik heb geen idee wat voor dat kabel dat is, maar nu ik toch ga bestellen.................. :wink:Ja tuurlijk, deze kabel is geschikt voor alle speaker en het is juist aan te bevelen om voor iedere speaker dezelfde kabel te nemen.
Kun je de center overigens ook biwiren ?

Johan van den D.
09-01-2005, 10:37
Verder laat de kabel zich niet eenvoudig wegwerken want hij is enorm stug.Ze zijn inderdaad zeer stug in tegenstelling tot bijvoorbeeld vdHul kabels. :P

Johan van den D.
09-01-2005, 10:43
Waaruit haar je dat nu?? Het grote voordeel van de airlocs is juist dat kale draad niet meer in contact komt met de buitenlucht. Hierdoor kan geen oxidatie optreden. Op blank draad kan natuurlijk ook eenvoudig 'storingen' naar binnen komen. Kortom aan 1 kant airlocs zetten en aan de andere kant niet heeft geen zin. Waarom zou je dat willen??Hier heb je gelijk in maar aan één kant wel Airlocks en aan de receiver zijde niet is geen onzin.
In dat geval gebruik je de Airlocks puur om het gemak van aanluiten bij de speakers.
Tuurlijk gaat het effect wat jij aangeeft dan een beetje verloren aan de receiver zijde omdat je daar met "kale" draad werkt maar ook dat heeft ik theorie weer een voordeel ten opzichte van de Airlock.
Een betere geleiding omdat het signaal niet via de Airlock hoef maar direct via de kabel contact heeft.
Maar we praten hier ju over zulke kleine verschillen dat het niet echt van belang is denk ik voor een keuze.
Een kabel met aan één kant Airlocks is dus niet bij voorbaat al onzin, je kunt dit verhaal immers van twee kanten bekijken maar heb je de mogelijkheid om de Airlocks goed kwijt te kunnen in je receiver dan zeg ik gewoon doen. :P
Als het voor het gemak gaat, kan je iedere banaan gebruiken en hoef je dus geen airloc te pakken. Als je de meest directe geleiding wil moet je aan beide kanten geen banaan oid gebruiken. Kortom aan 1 kant is gewoon niet zinvol denk ik..... :roll:Maar daar gaf ik je ook gelijk in als het om de technische voordelen gaat.
In het geval van gemak kun je gerust aan één zijde aurlocks gebruiken omdat die vrijwel hetzelfde kosten als iedere andere goede banaan (tuurlijk heb je ze ook van €0,50 per stuk).
Het geluid zal er niet minder om worden als je slechts één kant voorziet.
Overigens gebruiken de meeste high enders inderdaad geen pluggen maar een kale kabel voor de beste verbinding zonder tussenkomst van extra metaallagen zoals airlocks.
Maar nogmaals, ikzelf zal ook rondom airlocks nemen omdat deze de kabel volledig omklemmen omdat ze met hoge druk om de kabel geperst worden.

Charl
09-01-2005, 11:43
Kan die Denon 3805 niet gewoon biwired aangesloten worden ?
4x 4mm plug op reciever en 4x 4mm plug op speaker per front kanaal ?

Biwired is toch geheel gescheiden hoog en laag bekabeling?
Zowel aan de bron als wel aan bronweergever.

Jullie verhaal gaat om dit:
2x 4mm plug op reciever en 4x 4mm plug op speaker per kanaal ?
(dit lijkt mij onlogisch)

jollykart
09-01-2005, 11:49
Kan die Denon 3805 niet gewoon biwired aangesloten worden ?
4x 4mm plug op reciever en 4x 4mm plug op speaker per front kanaal ?

Biwired is toch geheel gescheiden hoog en laag bekabeling?
Zowel aan de bron als wel aan bronweergever.

Jullie verhaal gaat om dit:
2x 4mm plug op reciever en 4x 4mm plug op speaker per kanaal ?
(dit lijkt mij onlogisch)
je kan neem ik aan ook het a en b kanaal gebruiken maar dat zou ik niet weten eerlijk gezegd. Biwiren is niet iets wat ik hoog op m'n probeer lijstje heb staan.

Charl
09-01-2005, 11:55
... even een plaatje ter verduidelijking t.b.v. Fronts.
Een goede Center kan je biwire aansluiten vanaf je 3805 dacht ik.

Plaatje 1.
http://www.dynavector.co.jp/lecture/images/biwire.gif

Plaatje 2.
http://www.dynavector.co.jp/lecture/images/biamp.gif

Plaatje 3.
http://www.djsociety.org/Graphic/bi-amp.gif

Johan van den D.
09-01-2005, 12:01
Biwired is toch geheel gescheiden hoog en laag bekabeling?
Zowel aan de bron als wel aan bronweergever.Nee, dan heb je het over Bi-amping.


Jullie verhaal gaat om dit:
2x 4mm plug op reciever en 4x 4mm plug op speaker per kanaal ?
(dit lijkt mij onlogisch)Onlogisch misschien wel maar hier gaat het inderdaad om.
Vandaar dat we ook telkens roepen dat Biwiren meestal te weinig resultaat oplevert in verhouding tot de extra kabel kosten.

Dat zijn overigens zeer duidelijke plaatjes Charl. :wink:
Dat praat een stuk gemakkelijker nu.

Charl
09-01-2005, 12:04
Tik maar eens Bi-Wiring en Bi-Amping in Google in ...
De Denon 3805 kan volgens mij bi-amping aan.

EvdL
09-01-2005, 12:06
Ik denk dat het me duidelijk is, bij biwire heb je aan de receiver kant 2 airlock plugs met 4 draden daarin (ipv 2) en aan de speakerzijde 4 airlock plugs met 2 draden per plug. Dit klinkt mij logisch in de oren. Vraag is alleen of dat als zodanig ook gedaan wordt bij bestellen bij hificables.co.uk. Maar het wordt nu dan wel een kostbare zaak aangezien 7mpair biwire cables 171 pond kost.

Ik vraag me alleen af. Stel ik doe nu gewoon normaal speakerkabels met airlock plugs, hoe je dan later toch op diezelfde speaker ingang aan de receiver zijnde een extra draad met airlock plug kan aansluitten. Dat kan dus volgens mij niet. Zou je dan met kale draad op dezelfde aansluiting moeten aansluiten ?

Johan van den D.
09-01-2005, 12:07
Tik maar eens Bi-Wiring en Bi-Amping in Google in ...
De Denon 3805 kan volgens mij bi-amping aan.Ik zeg ook niet direct dat de 3805 het niet kan (ik zal het niet weten in dit geval) maar het zijn twee wezelijk verschillende dingen het bi-wiren en bi-ampen.

Charl
09-01-2005, 12:11
by the way, plaatje 1 bi-wire vindt ik onzin.
Als bi-amping kan, zou ik daar voor gaan, anders niet.

Johan van den D.
09-01-2005, 12:16
Ik denk dat het me duidelijk is, bij biwire heb je aan de receiver kant 2 airlock plugs met 4 draden daarin (ipv 2) en aan de speakerzijde 4 airlock plugs met 2 draden per plug. Dit klinkt mij logisch in de oren. Nee, aan de receiver zijde heb je het goed, twee draden per plug maar aan de speakerszijde heb je één draad per plug.

Vraag is alleen of dat als zodanig ook gedaan wordt bij bestellen bij hificables.co.uk.Volgens een quote van hificable die jezelf al ergens heb geplaats wel.

Maar het wordt nu dan wel een kostbare zaak aangezien 7mpair biwire cables 171 pond kost.Klopt dat het oploopt vandaar ook mijn advies om niet direct te biwiren.
1. voor de kosten.
2. omdat het resultaat minimaal tot niets is in de meeste gevallen dat ze niet opwegen tegen die extra kabelkosten.

Ik vraag me alleen af. Stel ik doe nu gewoon normaal speakerkabels met airlock plugs, hoe je dan later toch op diezelfde speaker ingang aan de receiver zijnde een extra draad met airlock plug kan aansluitten. Dat kan dus volgens mij niet.Dat gaat inderdaad niet en in dat geval moet je er nieuwe airlocks op laten zetten bij een plaatselijke dealer.

Zou je dan met kale draad op dezelfde aansluiting moeten aansluiten ?Dit is ook een oplossing.

Johan van den D.
09-01-2005, 12:19
by the way, plaatje 1 bi-wire vindt ik onzin.Lijkt wel zo maar is geen onzin.
Echter is het te behalen resultaat in vrijwel alle gevallen dermate klein dat het de moeite en extra kosten niet loont.
Je heb natuurlijk alijd de uitzonderingen.

Als bi-amping kan, zou ik daar voor gaan, anders niet.Absoluut, als dit een mogelijkheid is is die vele malen beter dan bi-wiren.

Christiaan Sauer
09-01-2005, 15:17
Tik maar eens Bi-Wiring en Bi-Amping in Google in ...
De Denon 3805 kan volgens mij bi-amping aan.Ik zeg ook niet direct dat de 3805 het niet kan (ik zal het niet weten in dit geval) maar het zijn twee wezelijk verschillende dingen het bi-wiren en bi-ampen.

Als ik zo op de denon site kijk, krijg ik toch niet de indruk dat het mogelijk is om te bi-ampen ;)
BiWire is uiteraard wel mogelijk 8)
Weet iemand trouwens hoe de 3805 zich houdt tov de 3802?

EvdL
09-01-2005, 16:40
7meter pair biwire kost 171 pond, 7 mpair normaal speaker kabel kost 101. Da's inderdaad fors verschil.
Stel ik doe nu 7 m pair en later ooit nog eens 7 m pair ben ik totaal zo''n 200 kwijt, 30 pond meer. Meer prijs in dit geval valt dan nog mee en aangezien ikheb begrepen dat het verschil minimaal is , is het misschien zonde om 70 pond meer daaraan uit te geven.

Maar voor links en rechts gelijke aantal meters is dus echt aan te raden , ik hou links dan wel 5 meter over, maar ja op zich is dat bij mij niet te zien aangezien ik apparatuur in de kamerkast hebt ingebouwd en je alleen de voorkant ziet. Eerst dacht ik nou, als ik toch de kabel ga vervangen (8 a 9 jaar oude kabels), dan had ik eerst dus gedach links met minder te kunnen doen, omdat ik nu ook een heel rol kabel heb voor links. Ik heb van mijn hifiboer begrepen dat een ongelijk aantal meters aan kabels wel kan zolang het verschil niet meer dan 2 meter kabel is, dus links bv. 3 meter en rechts 7 meter zou dan volgens hem nog kunnen.
Ik vraag me (maar heb dat inmiddels ook wel aan hificables.co.uk gevraagd) wat nu het verschil is tussen de singel aniversary 1 m prijs en de 1m singel prijs ?

Qua plugs aan de kabels, gezien de goede prijs bij hificables.co.uk kan je gewoon aan beide kanten (ga ikwel checken bij hificables.co.uk) airlock plugs nemen. Maar het is dus niet zo dat met airlock plugs de aansluiting minder is dan gewoon de draad kaal aan de receiver en speaker aan te sluiten ?

Qua scart ga ik de av21 bestellen. 5 meter was in mijn lokale hifi winkel 163 euro en bij hificables.co.uk 67.5 pond (ongeveer 95 euro), dus dat scheelt behoorlijk.


Heb ik nog een apart vraagje.
Ik had mij oude DM601 B&W boxen in de verkoop gedaan, maar zou het aan te raden zijn om deze bij mijn huidige Hepta speakers te gebruiken als midden links en midden rechts speaker, hoewel deze de linker speaker dan wel op oorhoogte zou staan en de rechter een stuk hoger (op een kast). ?

Christiaan Sauer
09-01-2005, 16:52
Het is niet nodig om overal de zelfde lengte kabel te gebruiken :)
Het is een voorgerekend door Garmt en pas bij echt grote verschillen in lengtes zou je verschil kunnen merken. Dat verschil was overigens net zo groot als wanneer je je speaker 1 milimter zou verplaatsen.
Links en rechts hoeft dus niet gelijk te zijn. Kost je alleen maar geld ;)

EvdL
09-01-2005, 16:54
Wel gelijk, niet gelijk, wat is het nou :?

Christiaan Sauer
09-01-2005, 16:57
Dit klinkt allemaal niet erg kloppend... De center speaker verder weg zetten en weer compenseren met time alignment heeft weinig concreet effect, omdat je dan je center zo'n 30 ms zou willen vertragen, wat neerkomt op een afstand van 10 m... Dat is vaak niet eens mogelijk met veel versterkers. De center speaker puur willen vertragen met alleen de afstandsinstelling, maar hem wel even ver zetten als de fronts ongeveer is ook compleet verkeerd, aangezien bij pans over de 3 frontspeakers dan niks meer klopt van het geluidsbeeld... Ook de luidsprekerkabels verlengen heeft weinig zin: het signaal gaat erdoorheen met 75-95% van de lichtsnelheid, dus je hebt een aardige lengte nodig wil je ook maar 1 ms willen vertragen...

Oftewel: er is geen enkel alternatief voor time delay op alle kanalen tegelijkertijd.

EvdL
09-01-2005, 17:24
Waarom verkoopt hificables ze dan ook in pair ?

Charl
09-01-2005, 17:33
Nogmaals airlock's geven een veel betere verbinding dan kaal draad.
Airlock's maken ook de kabels zo duur, daar speciale tang nodig is.
Persoonlijk vindt ik dat lengte verschil verhaal niet zo overtuigend.
Koop gewoon wat je nodig hebt, en besteld duidelijk via email.

QED is sowieso al stukken beter dan normale simpele kabels. :lol:

Johan van den D.
09-01-2005, 18:22
aangezien ikheb begrepen dat het verschil minimaal is , is het misschien zonde om 70 pond meer daaraan uit te geven.Ja dat is het in vrijwel alle gevallen.
Neem niet weg dat ik het zelf toch ook ooit bij mijn huidige speakers ga proberen. :roll:

Maar voor links en rechts gelijke aantal meters is dus echt aan te raden Dit is meer een theorie verhaal, in de praktijk zal er gene probleem zijn met het lengte verschil op dit nivo zoals eerder vermeld.

Qua plugs aan de kabels, gezien de goede prijs bij hificables.co.uk kan je gewoon aan beide kanten (ga ikwel checken bij hificables.co.uk) airlock plugs nemen. Maar het is dus niet zo dat met airlock plugs de aansluiting minder is dan gewoon de draad kaal aan de receiver en speaker aan te sluiten ?Het verschil zal je vrijwel zeker niet gaan merken.

Qua scart ga ik de av21 bestellen. 5 meter was in mijn lokale hifi winkel 163 euro en bij hificables.co.uk 67.5 pond (ongeveer 95 euro), dus dat scheelt behoorlijk.Goede keuze maar zitten de verzendkosten er al bij in dat geval ?

Heb ik nog een apart vraagje.
Ik had mij oude DM601 B&W boxen in de verkoop gedaan, maar zou het aan te raden zijn om deze bij mijn huidige Hepta speakers te gebruiken als midden links en midden rechts speaker, hoewel deze de linker speaker dan wel op oorhoogte zou staan en de rechter een stuk hoger (op een kast). ?Verschillende speakers door elkaar is nooit aan te raden.

Johan van den D.
09-01-2005, 18:26
Waarom verkoopt hificables ze dan ook in pair ?Omdat men ervan uit gaat dat de linker en rechter speaker even ver vanaf de receiver staan.

Johan van den D.
09-01-2005, 18:36
Nogmaals airlock's geven een veel betere verbinding dan kaal draad.Dit is niet helemaal waar omdat er weer een extra weerstand komt.
Het signaal moet immers door de dikte van het metaal heen van de airlock alvorens het de daadwerkelijke kabel bereikt.
Daar staat tegenover dat met airlocks het contact oppervlak en druk groter is dan bij kale kabels.
Het één hef het andere dus op en zodoende zal er geluidstechnisch geen verschil te horen zij.
Ik bedoel maar te zeggen dat "veel beter" niet de juiste omschrijving is omdat het uiteindelijk niet terug te horen is in het geluid.
Als je budget het toelaat moet je absoluut de airlocks erbij nemen.

Airlock's maken ook de kabels zo duur, daar speciale tang nodig is.Airlocks kosten €6,- per stuk.
Er is inderdaad een speciale tang voor nodig maar dat kost jouw niets.
Iedere dealer heeft er ééntje liggen en die zetten dan ook de airlocks erop.

lijk vindt ik dat lengte verschil verhaal niet zo overtuigend.Als de verklaring van Garmt afkomt kun je het gerust aannemen.

sowieso al stukken beter dan normale simpele kabels. :lol:Absoluut en niet alleen beter dan een simpele kabel, het kan zelfs de concurrentie aan met kabels die een veelvoud kosten en dus klasses hoger liggen.

QED = kwaliteit :wink:

mradem
09-01-2005, 18:42
koop eerder een degelijk bare-wire kabel dan een goedkope bi-wire. Weet niet wat je budget is maar er zijn zat merken. v/d Hul, Qed, MIT, Kimber om een paar te noemen.

EvdL
09-01-2005, 21:29
Wat betreft mijn eerdere vraag om die DM601 speakers als midden links en rechts te gebruiken.............verschillend merk dus geen goed idee bij Hepta speakers. Dus toch maar verkopen tzt bv. 2 Hepta Satellieten te kopen of zo ?

Ik vraag me (maar heb dat inmiddels ook wel aan hificables.co.uk gevraagd) trouwens nog steeds wat nu het verschil is tussen de singel aniversary 1 m prijs en de 1m singel prijs ?

Wat betreft dat meterverschil, mijn hifiboer had dus wel over het feit dat het verschil tussen die 2 verschillende lengtes max. 2 meter mocht zijn. Is dus niet waar ? Ik ga ook op jullie mening af, maar in feite maakt het dus niet uit. ? Maar wat ik vervelend vind is dat de een zegt wel gelijke meters en de ander niet. Dat is natuurlijk wel weer het voordeel van dit forum. Dat zie ik wel in. :D maar is soms verwarrend.
Begrijp dan ook wel dat sommige mensen zoiets hebben, bestel nou maar. :wink:

Gezien de prijs van hificables.co.uk (verzendkosten trouwens 12.50 pond) m.b.t. die silver anniversay cable van QED met airlocks, is het een goede prijs denk ik.
Bij mijn lokale hifiboer betaal ik 9 euro per meter en dan komen de airlockk plugs van 12.50 per stuk er nog bij.

Mijn center is trouwens niet geschikt voor biwire. Die vraag is nog eerder gesteld. Vandaar nog even dit antwoord.

EvdL
09-01-2005, 21:30
Wat betreft mijn eerdere vraag om die DM601 speakers als midden links en rechts te gebruiken.............verschillend merk dus geen goed idee bij Hepta speakers. Dus toch maar verkopen tzt bv. 2 Hepta Satellieten te kopen of zo ? Ik geloof dat mij vrouw op dit moment de 4 Hepta speakers in de kamer wel mooi vind en niet helemaal bedolven wil worden in de speakers :wink:
Ik vraag me (maar heb dat inmiddels ook wel aan hificables.co.uk gevraagd) trouwens nog steeds wat nu het verschil is tussen de singel aniversary 1 m prijs en de 1m singel prijs ?

Wat betreft dat meterverschil, mijn hifiboer had dus wel over het feit dat het verschil tussen die 2 verschillende lengtes max. 2 meter mocht zijn. Is dus niet waar ? Ik ga ook op jullie mening af, maar in feite maakt het dus niet uit. ? Maar wat ik vervelend vind is dat de een zegt wel gelijke meters en de ander niet. Dat is natuurlijk wel weer het voordeel van dit forum. Dat zie ik wel in. :D maar is soms verwarrend.
Begrijp dan ook wel dat sommige mensen zoiets hebben, bestel nou maar. :wink:

Gezien de prijs van hificables.co.uk (verzendkosten trouwens 12.50 pond) m.b.t. die silver anniversay cable van QED met airlocks, is het een goede prijs denk ik.
Bij mijn lokale hifiboer betaal ik 9 euro per meter en dan komen de airlockk plugs van 12.50 per stuk er nog bij.

Mijn center is trouwens niet geschikt voor biwire. Die vraag is nog eerder gesteld. Vandaar nog even dit antwoord.

Johan van den D.
09-01-2005, 21:41
Wat betreft mijn eerdere vraag om die DM601 speakers als midden links en rechts te gebruiken.............verschillend merk dus geen goed idee bij Hepta speakers. Dus toch maar verkopen tzt bv. 2 Hepta Satellieten te kopen of zo ?Is wel beter ja.


Ik vraag me (maar heb dat inmiddels ook wel aan hificables.co.uk gevraagd) trouwens nog steeds wat nu het verschil is tussen de singel aniversary 1 m prijs en de 1m singel prijs ?Een mtr is een mtr maar wellicht dat de ene incl airlocks is en de andere niet.


Wat betreft dat meterverschil, mijn hifiboer had dus wel over het feit dat het verschil tussen die 2 verschillende lengtes max. 2 meter mocht zijn. Is dus niet waar ? Ik ga ook op jullie mening af, maar in feite maakt het dus niet uit. ? Maar wat ik vervelend vind is dat de een zegt wel gelijke meters en de ander niet. Dat is natuurlijk wel weer het voordeel van dit forum. Dat zie ik wel in. :D maar is soms verwarrend.
Begrijp dan ook wel dat sommige mensen zoiets hebben, bestel nou maar. :wink: Je blijft altijd de feiten in theorie houden en de feiten in de praktijk.
Het laatste is van belang voor ons en in dat opzich maakt het lengte vetschil niets uit voor de kwaliteit van het geluid.
De afstanden zijn zo kort dat je geen vertraging zal merken.
In dat opzich kan je dus gewoon ongelijke lengtes kopen.



Bij mijn lokale hifiboer betaal ik 9 euro per meter en dan komen de airlockk plugs van 12.50 per stuk er nog bij.Als je €9,- per mtr moet betalen is die €1 per mtr duurder geworden.
Hij is namelijk altijd €8 p/mtr geweest.
En €12,50 voor de airlocks is dat de stukprijs of per set van twee ?
Ik dacht te weten dat ze €6,- per stuk waren vandaar. (kan hier goed naast zitten natuurlijk :? )

EvdL
09-01-2005, 21:45
Misschien wat het 8 meter bij de hifiboer, ik kan me vergissen.

Het vreemde is trouwens dat die single weer niet verder gaat in hun overzicht dat 2 meter single. Vreemd maar ook deze vraag heb ik gemaild naar hificables.co.uk.

Nou ja, als het niks in praktijk uitmaakt......................Maar meestal zijn de antwoord van mijn hifiboer wel gelijk aan die van jullie :wink:

Prijs van de airlocks zou best per 2 kunnen zijn, want ik weet nog dat bij totaal 10 meter kabel (3 voor links en 7 voor rechts als voorbeeld toen ik vroeg wat ik ongeveer kwijt zou zijn), met airlocks aan beide kanten ik totaal 200 euro kwijt zou zijn. Of zou ik me nu vergissen :?
MMMMMMM, klopt geloof ik niet helemaal. Het was in ieder geval 50 euro in totaal voor alle airlock plugs.

Johan van den D.
09-01-2005, 21:50
Misschien wat het 8 meter bij de hifiboer, ik kan me vergissen.Ik heb eerder deze week hier ergens €9 gelezen dus het kan ook kloppen :roll:


Maar meestal zijn de antwoord van mijn hifiboer wel gelijk aan die van jullie :wink:Gelukkig maar.
Onze antwoorden kan je over het algemeen wel geloven omdat wij er immers niets aan hoeven verdienen in tegenstelling tot veel "hifiboeren".

Johan van den D.
09-01-2005, 21:51
Het was in ieder geval 50 euro in totaal voor alle airlock plugs.En je heb er 10 nodig of niet ?

EvdL
09-01-2005, 21:53
Wie is trouwens garms die zei dat die ongelijke aantal meter in speaker kabels niet uitmaakte ?

EvdL
09-01-2005, 21:54
Het was in ieder geval 50 euro in totaal voor alle airlock plugs.En je heb er 10 nodig of niet ?

Yep, 7 meter voor rechts en 3 voor links (en voor links is dat om toch iets ruimte over te hebben.)

Johan van den D.
09-01-2005, 22:04
Wie is trouwens garms die zei dat die ongelijke aantal meter in speaker kabels niet uitmaakte ?
http://home.versatel.nl/garmtz/

Is van een ander forum en een zeer bekend persoon in de wereld van hifi en ht.

Ik bedoelde overigens 10 airlocks ipv 10 mtr kabel.

EvdL
10-01-2005, 08:46
Zonder voor mijn achterspeakers opnieuw draden te hoeven trekken, kan ik op die aan beide kanten zelf airlock plugs bevestigen.
Want als ik de daden moet vervangen................tzt wil ik dat nog wel doen maar die lopen onder de grond door, dus wat wordt nog een heel gedoe en ik vraag me af draden met airlock plugs wel door mijn huidge gaten acherin de kamer kunnen.


Kaal draad sluit dus beter aan maar krijg je weer meer oxidatie door, airlock plugs geven iets minder kontakt maar laten geen lucht door en plugs geven meer kontakt dan kaal draad?
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?

EvdL
10-01-2005, 10:42
Oh ja, mijn huidige B&Wcc6 center kan wel biwire aan trouwens.

Edgar Smit
10-01-2005, 11:38
Volgens electriciens oxideren koperen kabels niet, tenzij er vocht bijkomt.
Airlocks hebben dus zin als je kabel niet volledig van koper is maar gedeeltelijk ook van wel oxiderend materiaal, of las je huis erg vochtig is.
Voor de rest zou het geen nut hebben, voor wat betreft oxidatie dan.

Over de andere voor- en/of nadelen oordeel ik niet.

Edgar Smit
10-01-2005, 11:44
dubbelpost 8)

EvdL
10-01-2005, 12:20
Klopt het dat je zelf geen airlock plugs aan je kabels kan bevestigen, dat je dat moet laten doen ?

Christiaan Sauer
10-01-2005, 12:25
Volgens electriciens oxideren koperen kabels niet, tenzij er vocht bijkomt.
Airlocks hebben dus zin als je kabel niet volledig van koper is maar gedeeltelijk ook van wel oxiderend materiaal, of las je huis erg vochtig is.
Voor de rest zou het geen nut hebben, voor wat betreft oxidatie dan.

Over de andere voor- en/of nadelen oordeel ik niet.

Dat ben ik toch echt niet met je eens ;)
Ook koperen kabels oxideren als een gek. Steek maar eens koperen speakerkabels in je versterker/speaker, en haal ze er een x-aantal maanden later weer eens uit. Wedden dat ze groen uitgeslagen zijn ;) En dat is oxidatie.
En hou er rekening mee dat heel erg veel speakerkabels niet 100 OFC zijn.....

Edgar Smit
10-01-2005, 16:08
Volgens electriciens oxideren koperen kabels niet, tenzij er vocht bijkomt.
Airlocks hebben dus zin als je kabel niet volledig van koper is maar gedeeltelijk ook van wel oxiderend materiaal, of las je huis erg vochtig is.
Voor de rest zou het geen nut hebben, voor wat betreft oxidatie dan.

Over de andere voor- en/of nadelen oordeel ik niet.

Dat ben ik toch echt niet met je eens ;)
Ook koperen kabels oxideren als een gek. Steek maar eens koperen speakerkabels in je versterker/speaker, en haal ze er een x-aantal maanden later weer eens uit. Wedden dat ze groen uitgeslagen zijn ;) En dat is oxidatie.
En hou er rekening mee dat heel erg veel speakerkabels niet 100 OFC zijn..... En daar schuilt dus precies het probleem. Ik zei namelijk :

oxideren koperen kabels niet, tenzij er vocht bijkomt en daarna dus:

kabel niet volledig van koper is maar gedeeltelijk ook van wel oxiderend materiaal Dat is het enige. Meeste speakerkabels zijn idd niet van 100% koper en zullen dus oxideren, maar ik wilde even aangeven dat pure koperdraad daar dus geen last van heeft (tenzij er vocht bijkomt). Het voorbeeld wat jij aangeeft betreft dus eigenlijk SPEAKER kabels en geen KOPEREN kabels, dus logisch dat het oxideert. :wink:

Johan van den D.
10-01-2005, 16:28
Klopt het dat je zelf geen airlock plugs aan je kabels kan bevestigen, dat je dat moet laten doen ?De airlocks kan je niet zelfs bevestigen.
Je heb hiervoor een speciale kostbare tang nodig die iedere dealer wel heeft liggen.

Johan van den D.
10-01-2005, 16:30
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?Neem gewoon de airlocks erop indien het binnen het budget past. :wink:

@ Edgar
Koperen kabels (ook puur koper) oxideren wel degelijk in rap tempo wanneer er zuurstof bijkomt.
Hoef dus geen vocht te zijn maar zuurstof. :P

H.stadman
10-01-2005, 16:36
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?Neem gewoon de airlocks erop indien het binnen het budget past. :wink:

@ Edgar
Koperen kabels (ook puur koper) oxideren wel degelijk in rap tempo wanneer er zuurstof bijkomt.
Hoef dus geen vocht te zijn maar zuurstof. :P

jullie hebben beide gelijk;
namelijk, als je lucht aanzuigt en filtert zul je zien dat er nogal wat vocht in lucht zit. :wink: (luchtvochtigheid)

het is dus een combinatie van beide.

zeker weten dat koperkabel, ook ofckoper, gaat oxideren na verloop van tijd. hiervoor heb je inderdaad pluggen of speciale middeltjes om het oxidatievrij te maken. :wink:

Johan van den D.
10-01-2005, 16:43
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?Neem gewoon de airlocks erop indien het binnen het budget past. :wink:

@ Edgar
Koperen kabels (ook puur koper) oxideren wel degelijk in rap tempo wanneer er zuurstof bijkomt.
Hoef dus geen vocht te zijn maar zuurstof. :P

jullie hebben beide gelijk;
namelijk, als je lucht aanzuigt en filtert zul je zien dat er nogal wat vocht in lucht zit. :wink: (luchtvochtigheid)

het is dus een combinatie van beide.

zeker weten dat koperkabel, ook ofckoper, gaat oxideren na verloop van tijd. hiervoor heb je inderdaad pluggen of speciale middeltjes om het oxidatievrij te maken. :wink:Klopt maar ik heb het over zuurstof en dus niet over lucht wat inderdaad vocht bevat.
Zuurstof is een onderdeel van de lucht die we inademen en dus heb je al een combinatie van zuurstof en vocht bij elkaar en hiermee zal koper dus gewoon oxideren bij blootstelling.

H.stadman
10-01-2005, 19:43
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?Neem gewoon de airlocks erop indien het binnen het budget past. :wink:

@ Edgar
Koperen kabels (ook puur koper) oxideren wel degelijk in rap tempo wanneer er zuurstof bijkomt.
Hoef dus geen vocht te zijn maar zuurstof. :P

jullie hebben beide gelijk;
namelijk, als je lucht aanzuigt en filtert zul je zien dat er nogal wat vocht in lucht zit. :wink: (luchtvochtigheid)

het is dus een combinatie van beide.

zeker weten dat koperkabel, ook ofckoper, gaat oxideren na verloop van tijd. hiervoor heb je inderdaad pluggen of speciale middeltjes om het oxidatievrij te maken. :wink:Klopt maar ik heb het over zuurstof en dus niet over lucht wat inderdaad vocht bevat.
Zuurstof is een onderdeel van de lucht die we inademen en dus heb je al een combinatie van zuurstof en vocht bij elkaar en hiermee zal koper dus gewoon oxideren bij blootstelling.

om het maar even precies te zeggen:

de lucht die wij inademen bestaat ongeveer voor één vijfde deel uit zuurstof. zuurstof is een van de twee elementen waaruit water (H2O) bestaat. het h2o (water gehalte) is max 4%.:roll:

een mens kan niet zuivere zuurstof inademen. dat is namelijk een gas. :wink:

dus, onder normale aardse omstandigheden zal koper altijd oxideren in een huiskamer. :wink:

Johan van den D.
10-01-2005, 20:39
Dus als het qua geld niet uitmaakt, plugs nemen en niet kaal aansluiten ?Neem gewoon de airlocks erop indien het binnen het budget past. :wink:

@ Edgar
Koperen kabels (ook puur koper) oxideren wel degelijk in rap tempo wanneer er zuurstof bijkomt.
Hoef dus geen vocht te zijn maar zuurstof. :P

jullie hebben beide gelijk;
namelijk, als je lucht aanzuigt en filtert zul je zien dat er nogal wat vocht in lucht zit. :wink: (luchtvochtigheid)

het is dus een combinatie van beide.

zeker weten dat koperkabel, ook ofckoper, gaat oxideren na verloop van tijd. hiervoor heb je inderdaad pluggen of speciale middeltjes om het oxidatievrij te maken. :wink:Klopt maar ik heb het over zuurstof en dus niet over lucht wat inderdaad vocht bevat.
Zuurstof is een onderdeel van de lucht die we inademen en dus heb je al een combinatie van zuurstof en vocht bij elkaar en hiermee zal koper dus gewoon oxideren bij blootstelling.

om het maar even precies te zeggen:

de lucht die wij inademen bestaat ongeveer voor één vijfde deel uit zuurstof. zuurstof is een van de twee elementen waaruit water (H2O) bestaat. het h2o (water gehalte) is max 4%.:roll:

een mens kan niet zuivere zuurstof inademen. dat is namelijk een gas. :wink:

dus, onder normale aardse omstandigheden zal koper altijd oxideren in een huiskamer. :wink:Je verhaal is mij (beroepsmatig) bekend en kan je niets anders dan gelijk geven. :wink:

Conclussie is dus dat koper gewoon oxideer. :wink:

EvdL
13-01-2005, 14:59
Nou zei laatst iemand tegen mij, je kan dan nog beter geld steken in duurdere kabels (bv. QED XT 300) dan normale kabels en daarmee ga biwiren ?

Mee eens ?

Peter Porrio
13-01-2005, 15:23
Nou zei laatst iemand tegen mij, je kan dan nog beter geld steken in duurdere kabels (bv. QED XT 300) dan normale kabels en daarmee ga biwiren ?

Mee eens ?

Tot op zekere hoogte heeft het zin om voor duurdere kabels te gaan. Maar realiseer je wel dat er voor sets zoals jij, ik en vele andere forumleden thuis hebben staan op een gegeven moment de grens is bereikt.

Boven deze grens is het nauwelijks nog lonend om in duurdere kabels e.d. te investeren. Zelfs gerennomeerde bladen als What Hifi adviseren speakerkabels als de QED Silver Anniversary. Wat neerkomt op kabels tot 10 euro per meter.

Overkill is zonde van je geld. Ik kan ook wel de duurste Nordost kabels gaan kopen voor mijn set, maar je moet bekabeling wel in verhouding houden t.o.v. je set.

Die Silver Anniversary is een best-seller. vele forumleden (ook met duurdere sets dan jij en ik) hebben deze kabel en dat is niet voor niets.

Ik zou als ik jou was, me meer hierop richten. Je hebt dan een hele goede kabel voor een hele goede prijs.

Over dat bi-wireren: Dat zou ik lekker laten zitten. Gewoon die Silver Anniversary kabel kopen en de metalen brugjes op de achterkant van de speakers vervangen door een stukje speakerdraad (dus ietsje meer speakerkabel bestellen). Dit geeft al een heel erg goed resultaat en het bespaart je een hoop geld.

Mr_Parker
13-01-2005, 15:23
...

een mens kan niet zuivere zuurstof inademen. dat is namelijk een gas. :wink:

...

Ik weet niet helemaal wat de bedoeling was van deze opmerking.
Als je bedoelt dat een mens geen gas kan inademen dan is de bewering fout. Juist alleen gas kan je inademen. (Lucht is een mengsel van verschillende gassen. Grof gezegd 21% O2 (zuurstof) en 78% N2 (stikstof) 1 % Ar (argon, is een van de edel gassen). Verder is er nog een beetje CO2 (koolstof dioxide) CH4 (methaan, onderdeel van aardgas) etc.

Bedoel je dat een mens niet tegen 100% zuurstof kan dan zit je er ook enigzins naast. In enkele gevallen zal een mens zelfs juist pure zuurstof toegedient krijgen, maar wel alleen onder medisch toezicht daar het zeer nadelig kan aflopen als je er niet juist mee overweg gaat, dus niet zelf aan een zuurstof fles gaan hangen svp.

Maar terug naar de kern, koper zal roesten in de aardse lucht.

EvdL
13-01-2005, 15:33
Ok, duidelijk verhaal. Mee eens.

Wat ik verder nog even ter sprake wil brengen is het volgende.
Stel ik, ik neem nu de QED 6m pair Silver Anniversary kabel met airlock (wil ik evt. gaan bestellen bij hificables. co.uk) en mocht ik later wel willen biwiren, ik dan wel een 2e serie silver anniversay kabels kan kopen, maar dat ik dan meer kwijt ben dan als ik nu bv. silver anniversay biwire kabels koop en ik moet dan mijn oude airlocks eraf laten halen en nieuwe erop laten zetten omdat je aan je receiver zijde en spearzijde meer draden gaat aansluiten (dus bij biwire wordt het 2 airlock plugs aan receiver zijden en 4 aan speaker zijde).

Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?

EvdL
13-01-2005, 15:51
Over dat bi-wireren: Dat zou ik lekker laten zitten. Gewoon die Silver Anniversary kabel kopen en de metalen brugjes op de achterkant van de speakers vervangen door een stukje speakerdraad (dus ietsje meer speakerkabel bestellen). Dit geeft al een heel erg goed resultaat en het bespaart je een hoop geld.

Hoe doe ik dat dan (iets meer speakerdraad bestellen) als ik die kabels met airlocks en al afgeleverd worden door hificables.co.uk ?

H.stadman
13-01-2005, 17:01
Nou zei laatst iemand tegen mij, je kan dan nog beter geld steken in duurdere kabels (bv. QED XT 300) dan normale kabels en daarmee ga biwiren ?

Mee eens ?

Tot op zekere hoogte heeft het zin om voor duurdere kabels te gaan. Maar realiseer je wel dat er voor sets zoals jij, ik en vele andere forumleden thuis hebben staan op een gegeven moment de grens is bereikt.

Boven deze grens is het nauwelijks nog lonend om in duurdere kabels e.d. te investeren. Zelfs gerennomeerde bladen als What Hifi adviseren speakerkabels als de QED Silver Anniversary. Wat neerkomt op kabels tot 10 euro per meter.

Overkill is zonde van je geld. Ik kan ook wel de duurste Nordost kabels gaan kopen voor mijn set, maar je moet bekabeling wel in verhouding houden t.o.v. je set.

Die Silver Anniversary is een best-seller. vele forumleden (ook met duurdere sets dan jij en ik) hebben deze kabel en dat is niet voor niets.

Ik zou als ik jou was, me meer hierop richten. Je hebt dan een hele goede kabel voor een hele goede prijs.

Over dat bi-wireren: Dat zou ik lekker laten zitten. Gewoon die Silver Anniversary kabel kopen en de metalen brugjes op de achterkant van de speakers vervangen door een stukje speakerdraad (dus ietsje meer speakerkabel bestellen). Dit geeft al een heel erg goed resultaat en het bespaart je een hoop geld.

pjotr:

dat klopt. alleen high end sets schalen met dure kabels beter door.

met een goede balans van je set kun je ook een heel eind komen.

reken ongeveer 15% van het totaalbedrag voor bekabeling. :wink:

die qed anniversary is een goede kabel. zeker voor het geld.

Johan van den D.
13-01-2005, 17:17
Nou zei laatst iemand tegen mij, je kan dan nog beter geld steken in duurdere kabels (bv. QED XT 300) dan normale kabels en daarmee ga biwiren ?

Mee eens ?Dat was ik waarschijnlijk en anders ben ik het er zeker mee eens. :P

Maar zoals Pjotr ook al zei, de Silver Anniversary is een zeer goede kabel die ook de concurentie met duurdere kabels aankan maar je moet ook naar je apparatuur kijken.
Je kan zonder angst gerust een enkele silver anniversary nemen tenzij je net die ene uitzondering bent waar het biwiren wel veel invloed heeft, echter is die kans klein.

H.stadman
13-01-2005, 17:27
Nou zei laatst iemand tegen mij, je kan dan nog beter geld steken in duurdere kabels (bv. QED XT 300) dan normale kabels en daarmee ga biwiren ?

Mee eens ?Dat was ik waarschijnlijk en anders ben ik het er zeker mee eens. :P

Maar zoals Pjotr ook al zei, de Silver Anniversary is een zeer goede kabel die ook de concurentie met duurdere kabels aankan maar je moet ook naar je apparatuur kijken.
Je kan zonder angst gerust een enkele silver anniversary nemen tenzij je net die ene uitzondering bent waar het biwiren wel veel invloed heeft, echter is die kans klein.

johan, zonder bi-amping geef ik het inderdaad niet veel kans. :wink:

Ik ben het er ook zeker mee eens dat ik liever een betere kabel zou aanschaffen dan gaan bi-wiren met een enkele versterker. bi-wiring geeft soms miniem verschil; een betere kabel kan veel meer invloed hebben. :wink:

Johan van den D.
13-01-2005, 17:28
Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?Je kan ten alle tijden overstappen op biwire.
In jouw geval als je ze kant en klaar met airlocks bestel zal je inderdaad uiteindelijk iets meer kwijt zijn als je later alsnog wilt biwiren.
Echter praat je hier maar over een paar €€ en dat zal dus het probleem niet zijn denk ik.

Voor dat extra stukje kabel kan je gewoon 1 mtr bestellen zonder airlocks.
Ook kan je die meter gewoon bij een dealers in nederland halen.

@ Harry.
Bi-ampen ben ik weer wel een voorstander van echter wordt het dan in de meeste gevallen een kostbare zaak.
Kosten zijn hier dus meestal het probleem.
Wat wel in de meeste gevallen haalbaar is en wat mijn persoonlijke voorkeur/ideaal heeft is het werken met voor en eindverstekers, hetzij mono blokken of wat anders.

EvdL
13-01-2005, 17:33
Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?Je kan ten alle tijden overstappen op biwire.
In jouw geval als je ze kant en klaar met airlocks bestel zal je inderdaad uiteindelijk iets meer kwijt zijn als je later alsnog wilt biwiren.
Echter praat je hier maar over een paar €€ en dat zal dus het probleem niet zijn denk ik.

Voor dat extra stukje kabel kan je gewoon 1 mtr bestellen zonder airlocks.
Ook kan je die meter gewoon bij een dealers in nederland halen.

Dat begrijp ik niet helemaal (1 meter ?), als je later gaat biwiren hebje sowieso weer 2 maal 6 meter kabel (in mijn geval dan) heen en weer lopen.
Als je speciale biwire kabels neemt zit dat neem ik aan in een huls verwerkt ?

Johan van den D.
13-01-2005, 17:37
Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?Je kan ten alle tijden overstappen op biwire.
In jouw geval als je ze kant en klaar met airlocks bestel zal je inderdaad uiteindelijk iets meer kwijt zijn als je later alsnog wilt biwiren.
Echter praat je hier maar over een paar €€ en dat zal dus het probleem niet zijn denk ik.

Voor dat extra stukje kabel kan je gewoon 1 mtr bestellen zonder airlocks.
Ook kan je die meter gewoon bij een dealers in nederland halen.

Dat begrijp ik niet helemaal (1 meter ?), als je later gaat biwiren hebje sowieso weer 2 maal 6 meter kabel (in mijn geval dan) heen en weer lopen.
Als je speciale biwire kabels neemt zit dat neem ik aan in een huls verwerkt ?Die 1 mtr is om de kabeltjes te maken die je ipv de brugjes plaats. :wink:

Die biwire kabel van QED zijn niets meer dan twee single kabels aan elkaar geplakt.

H.stadman
13-01-2005, 17:37
Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?Je kan ten alle tijden overstappen op biwire.
In jouw geval als je ze kant en klaar met airlocks bestel zal je inderdaad uiteindelijk iets meer kwijt zijn als je later alsnog wilt biwiren.
Echter praat je hier maar over een paar €€ en dat zal dus het probleem niet zijn denk ik.

Voor dat extra stukje kabel kan je gewoon 1 mtr bestellen zonder airlocks.
Ook kan je die meter gewoon bij een dealers in nederland halen.

Dat begrijp ik niet helemaal (1 meter ?), als je later gaat biwiren hebje sowieso weer 2 maal 6 meter kabel (in mijn geval dan) heen en weer lopen.
Als je speciale biwire kabels neemt zit dat neem ik aan in een huls verwerkt ?

johan bedoeld waarschijnlijk dat als je niet gaat bi-wiren je die 1 meter extra kan gaan gebruiken voor je bridge(het overbruggen van de hoog en laag aansluitingen).

voor bi-wiren heb je inderdaad 4 kabels nodig van dezelfde lengte. :roll:

El-Jorge
13-01-2005, 17:37
edit. al gebeurd!

H.stadman
13-01-2005, 17:38
:lol:

alle drie op hetzelfde tijdstip geantwoord. :lol: :lol: :lol:

El-Jorge
13-01-2005, 17:40
:lol:

alle drie op hetzelfde tijdstip geantwoord. :lol: :lol: :lol:

idd mijne al aangepast, ik ben niet zo'n goede uitlegger :D

H.stadman
13-01-2005, 17:41
Snapje, ik bedoel men zegt je kan altijd later nog gaan biwiren, maar dat is toch niet zo als je kabels met airlocks neemt. of niet ?Je kan ten alle tijden overstappen op biwire.
In jouw geval als je ze kant en klaar met airlocks bestel zal je inderdaad uiteindelijk iets meer kwijt zijn als je later alsnog wilt biwiren.
Echter praat je hier maar over een paar €€ en dat zal dus het probleem niet zijn denk ik.

Voor dat extra stukje kabel kan je gewoon 1 mtr bestellen zonder airlocks.
Ook kan je die meter gewoon bij een dealers in nederland halen.

Dat begrijp ik niet helemaal (1 meter ?), als je later gaat biwiren hebje sowieso weer 2 maal 6 meter kabel (in mijn geval dan) heen en weer lopen.
Als je speciale biwire kabels neemt zit dat neem ik aan in een huls verwerkt ?

ja en nee; bi-wire kabel zit vaak wel aan elkaar vast maar zeker niet in een en dezelfde huls vanwege interferentie. :wink:

Johan van den D.
13-01-2005, 17:42
:lol:

alle drie op hetzelfde tijdstip geantwoord. :lol: :lol: :lol:Beter teveel dan niet toch. :roll: :wink:

@El-Jorge.
Je post was prima en ook ik ben geen goede uitlegger op papier....euhh forumscherm.

H.stadman
13-01-2005, 17:44
:lol:

alle drie op hetzelfde tijdstip geantwoord. :lol: :lol: :lol:Beter teveel dan niet toch. :roll: :wink:

@El-Jorge.
Je post was prima en ook ik ben geen goede uitlegger op papier....euhh forumscherm.

dat ligt met name ook aan het antwoord johan. :wink:

EvdL
13-01-2005, 17:45
Die 1 mtr is om de kabeltjes te maken die je ipv de brugjes plaats. :wink:


Sorry, maar dit begrijp ik ook niet. Hoe zit dit dan ? Dat bruggetje heb ik inderdaad nu zitten.

El-Jorge
13-01-2005, 17:47
:lol:

alle drie op hetzelfde tijdstip geantwoord. :lol: :lol: :lol:Beter teveel dan niet toch. :roll: :wink:

@El-Jorge.
Je post was prima en ook ik ben geen goede uitlegger op papier....euhh forumscherm.

Ik moet zeggen dat ik jou en H.Stadman altijd goed begrijp, dus ik vind dat je het prima doet ;)

De mijne is dan al helaas aangepast, ik vond het zelf niet zo duidelijk. Misschien als evdL erover doorvraagt, krijg ik een nieuwe kans ;)

Charl
13-01-2005, 17:48
EvdL, vergeet dat biwire verhaal helemaal maar. Volgens mij levert het niks op zolang je toch geen bi-amping kan doen.


Over dat bi-wireren: Dat zou ik lekker laten zitten. Gewoon die Silver Anniversary kabel kopen en de metalen brugjes op de achterkant van de speakers vervangen door een stukje speakerdraad (dus ietsje meer speakerkabel bestellen). Dit geeft al een heel erg goed resultaat en het bespaart je een hoop geld.
Mee eens.

Bestel gewoon single 3mtr links en single 6mtr rechts met airlock's. (geen pair)
Dat lengte verhaal/verschil vindt ik ook wat overtrokken.
Tussen theorie en praktijk zit een wereld van verschil.
Misschien is het meetbaar, maar is het hoorbaar voor jouw oren ?

Sorry hoor, maar volgens mij zitten sommigen te mieren*ken om niks. :evil:

El-Jorge
13-01-2005, 17:49
Die 1 mtr is om de kabeltjes te maken die je ipv de brugjes plaats. :wink:


Sorry, maar dit begrijp ik ook niet. Hoe zit dit dan ? Dat bruggetje heb ik inderdaad nu zitten.
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=21404&postdays=0&postorder=asc&highlight=interlinks&start=70

Read this page 2&3!

Ik leg het toch maar niet zelf uit, het staat al duidelijk in dit topic!

H.stadman
13-01-2005, 17:52
Die 1 mtr is om de kabeltjes te maken die je ipv de brugjes plaats. :wink:


Sorry, maar dit begrijp ik ook niet. Hoe zit dit dan ? Dat bruggetje heb ik inderdaad nu zitten.

je hebt nu koperen of zinken bruggetjes zitten tussen je hoog en laag aansluiting op je speaker. deze kun je er tussenuit halen en vervangen voor een stukje speakerkabel! het stukje speakerkabel is meestal van een veel hogere kwaliteit dan je bruggetjes. :wink:

bij de meeste mensen zijn duidelijk positieve veranderingen waargenomen toen ze die bruggetjes gingen vervangen voor een goed stukje audiokabel. :wink:

Johan van den D.
13-01-2005, 17:57
Ik moet zeggen dat ik jou en H.Stadman altijd goed begrijp, dus ik vind dat je het prima doet ;)Maar zodra ik het iets meer technischer wilt uitleggen gaat het de mist in.
Ik krijg het gewoon niet goed op papier zeg maar.

H.stadman
13-01-2005, 18:00
Ik moet zeggen dat ik jou en H.Stadman altijd goed begrijp, dus ik vind dat je het prima doet ;)Maar zodra ik het iets meer technischer wilt uitleggen gaat het de mist in.
Ik krijg het gewoon niet goed op papier zeg maar.

johan, je hebt je anders altijd nog prima kunnen redden. :wink:

Johan van den D.
13-01-2005, 18:01
Dat lengte verhaal/verschil vindt ik ook wat overtrokken.
Tussen theorie en praktijk zit een wereld van verschil.
Misschien is het meetbaar, maar is het hoorbaar voor jouw oren ?

Sorry hoor, maar volgens mij zitten sommigen te mieren*ken om niks. :evil:Dat hebben de meeste hier ook al aangeven. :wink: (wellich overheen gelezen misschien ?)
Zoals jezelf al zei, theorie en praktijk is een wereld van verschil en staat soms haaks tegenover elkaar.

@Harry.
Dat misschien wel maar op papier staat het nooit zoals ik het in mijn hoofd heb zitten.
Ik zal dus ook nooit een boek gaan schrijven ook al is mijn leven zo boeiend :twisted: :roll: (grapje uiteraard)
Maargoed, je snap wellicht wel wat ik bedoel.