PDA

Bekijk de volledige versie : NAD L-70 digitale uitgang (optisch) ?



whmeeske
30-12-2004, 21:56
Sinds kort heb ik de NAD L-70 DVD-receiver.
Dit apparaat heeft o.a. een optische digitale uitgang. Deze heb ik nu via een TOS-link kabeltje aangesloten op een optische digitale ingang van m'n Tascam MD-350 MiniDisc recorder.
Voor eigen gebruik wil ik de audio van een aantal muziek-DVD's kopieren naar MiniDisc.
Als ik de MD-350 in Record-mode zet dan komt het signaal prima binnen, wat te controleren is aan de meters die uitslaan en het geluid wat uit de hoofdtelefoon komt.
Maar als ik de opname daadwerkelijk start dan komt de melding "cannot copy" in het scherm en verder gebeurt er niets.

Het maakt niet uit welke DVD ik neem. Maar in de handleiding van de L-70 staat dat de digitale uitgang o.a. gebruikt kan worden om een MiniDisc apparaat aan te sluiten.

Weet iemand misschien hoe dit werkt?

Johan van den D.
30-12-2004, 22:02
Dit is een beperking in de MD speler.
Officieel mag je geen digitale copie maken op de manier zoals jij het wil doen.
Echter is dit min of meer achterhaald maar dit is denk ik de reden waarom het niet lukt.
Het ligt dus aan de MD speler.
Wanneer je deze twee analoog met elkaar zal verbinden, eventueel via de versterker, dan lukt het waarschijnlijk wel, probeer eens voor de zekerheid.
Theoretisch gaat de kwaliteit dan achteruit en zoedoende is daar wel "toetstemming" voor gegeven.

whmeeske
30-12-2004, 22:08
Hmm, dat vind ik vreemd.
Ik heb de handleiding van de Tascam MD-350 er even bijgepakt en daar staat middels een aantal plaatjes uitgelegd hoe het zit met copy-management. Er staat zelfs expliciet bij dat een 1e generatie digitale kopie gemaakt kan worden, maar een 2e niet.
Dus ik zou gewoon audio van een muziek-DVD op MD kunnen zetten en die dan niet verder kopieren, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Johan van den D.
30-12-2004, 23:03
Hmm, dat vind ik vreemd.
Ik heb de handleiding van de Tascam MD-350 er even bijgepakt en daar staat middels een aantal plaatjes uitgelegd hoe het zit met copy-management. Er staat zelfs expliciet bij dat een 1e generatie digitale kopie gemaakt kan worden, maar een 2e niet.
Dus ik zou gewoon audio van een muziek-DVD op MD kunnen zetten en die dan niet verder kopieren, maar dat hoeft ook helemaal niet.Dat kan heel goed kloppen maar probeer het eens op de analoge manier, gewoon om te proberen en andere dingen uit te sluiten.
Baat het niet dan schaat het ook niet toch.
In principe is het correct wat je hier omschrijf maar je weet het nooit.

basb
31-12-2004, 09:26
Ik heb zelf ook een md, en werk ook met de digitale uitgang, alleen dan van men cd-speler. Dit werkt gewoon perfect. Je probleem ligt bij je minidisc. Je kunt heel gemakkelijk analoog opnemen, ik zal het je even uitleggen.

Wat heb je nodig:
Analoog snoer ( dus met rode en witte tulp aan beide kanten)
Een stereo naar dubbele tulp stekker (2*!)(bij beetje elektro zaken al te halen) (als je dit niet snapt, kan ik wel even voor je kijken voor een plaatje hiervan)
Minidisc en receiver uiteraard :wink:

Goed, je hebt dit aangeschaft (liggen) en dit is hoe je het moet aansluiten.

In je minidisc heb je twee opname mogelijkheden, namelijk optisch en analoog. Je stopt de stereo naar dub tulp stekker in je analoge ingang. Daaraan verbind je het analoge snoer. Dan aan de andere kant doe je de tweede stereo naar dub tulp stekker. Deze verbind je met de hoofdtelefoonplug van de op te nemen bron (dus het kan ook in je cd/dvd speler)

Opnemen maar!

whmeeske
31-12-2004, 09:37
Een stereo naar dubbele tulp stekker (2*!)(bij beetje elektro zaken al te halen) (als je dit niet snapt, kan ik wel even voor je kijken voor een plaatje hiervan)
Wat bedoel je precies voor stekkertje??

Maar analoog opnemen kan volgens mij ook simpeler:
De analoge L/R-uitgang behorend bij het video-gedeelte van m'n AV-receiver via een analoog snoer aansluiten op de L/R-ingang van m'n MD-recorder.

Maar eerlijk gezegd wil ik gewoon digitaal op kunnen nemen...

Johan van den D.
31-12-2004, 10:22
Maar analoog opnemen kan volgens mij ook simpeler:
De analoge L/R-uitgang behorend bij het video-gedeelte van m'n AV-receiver via een analoog snoer aansluiten op de L/R-ingang van m'n MD-recorder.Dat klopt en is ook de juste manier


Maar eerlijk gezegd wil ik gewoon digitaal op kunnen nemen...Maar wat is de reden dat je het digitaal wilt, de kwaliteit zal er toch iets op achteruit gaan digitaal of niet. :o

basb
31-12-2004, 11:02
Maar analoog opnemen kan volgens mij ook simpeler:
De analoge L/R-uitgang behorend bij het video-gedeelte van m'n AV-receiver via een analoog snoer aansluiten op de L/R-ingang van m'n MD-recorder.Dat klopt en is ook de juste manier


Maar eerlijk gezegd wil ik gewoon digitaal op kunnen nemen...Maar wat is de reden dat je het digitaal wilt, de kwaliteit zal er toch iets op achteruit gaan digitaal of niet. :o

Ik ga er van uit dat hij een portable heeft, daarin heb je geen l/r tulp, maar enkel een stereo plug als ingang, of optisch natuurlijk. Dus met een portable gaat dat niet op;)

whmeeske
31-12-2004, 11:41
Ik ga er van uit dat hij een portable heeft, daarin heb je geen l/r tulp, maar enkel een stereo plug als ingang, of optisch natuurlijk. Dus met een portable gaat dat niet op;)
Hmmm, een Tascam MD-350 is toevallig geen portable, maar een professionele 19" uitvoering, voorzien van uitgebreide aansluitmogelijkheden (analoog L/R in/uit, digitaal optisch in/uit, gebalanceerd XLR in/uit).

j.vandendool: aangezien de DAC's kwalitatief goed zijn zal een analoge opname ook prima voldoen.
Maar wat kan ik dan wel opnemen via de digitale ingang, alleen eigen materiaal?

Johan van den D.
31-12-2004, 12:14
j.vandendool: aangezien de DAC's kwalitatief goed zijn zal een analoge opname ook prima voldoen.Dat bedoelde ik ook te zeggen.
De kwaliteit wordt ten alle tijden minder maar nog steeds goed, of het nu digitaal of analoog opgenomen wordt op MD.
Je zit immers met compressie.