PDA

Bekijk de volledige versie : testen tweeter



mikem
02-01-2005, 20:53
ik heb een vraag weet iemand hoe ik mijn tweeter kan testen van mijn speakers.
de speakers waar hetom gaat zijn de tannoy sensys dc serie.
het gaat vooral om de tweeter die boven op zit.
of maak die alleen geluid dat zo hoog zit dat je het bijna niet hoort.

alvast bedankt.
michael.

InSomNiaC
03-01-2005, 12:15
Je zou via de pc, bvb een sweeptest kunnen doen, en dan je oor "tegen" de tweeter aan zetten.
Echter de tweeter gaat in het boekje tot 51Khz. Dit is way beyond het gehoor van de mens. Dat houdt meestal op tussen de 22 en 25Khz.

Of je zet er een 50Khz toon lekker hard op en kijkt of je "geleende" hond gek gaat doen, of je geloofd gewoon dat hij het doet. ;)

een sweeptest is een testtoon die loopt van 1 bepaalde frequentie naar een andere. Hiervoor zijn freeware programma's te vinden.

Christiaan Sauer
03-01-2005, 12:20
:mrgreen:
Ik neem aan dat de Sensys serie biwire aangesloten kan worden.
Sluit je speakerkabels gewoon alleen even aan op de hoogaansluitingen van de Tannoys.
Komt er geluid uit is er niets aan de hand. Komt er geen geluid uit wordt het tijd om ze te laten nakijken ;)

InSomNiaC
03-01-2005, 12:30
Leuk, maar dat werkt niet helemaal.

De extra tweeter die getest moet worden zit samen met de andere tweeter op het HF signaal. Wordt later door het filter gesplitst.
Maar dat moet je nog steeds muziek vinden die die hoge tonen in zich heeft.

Ik geloof dat audio cd niet eens boven de 22Khz uit kan komen. Ben je echt aangewezen op superaudio cd.

Christiaan Sauer
03-01-2005, 12:38
Oow wacht, een supertweeter?
Daar had ik even overheen gelezen :oops:
Dan werkt mijn methode idd niet ;)

InSomNiaC
03-01-2005, 12:50
Yep super tweeter.
Ennuh zit je nu ook al op 2 boards tegelijk te posten? (net als ik dus)

Christiaan Sauer
03-01-2005, 12:53
Altijd he ;)

InSomNiaC
03-01-2005, 12:54
en dat was je 6000-ste post, en nu weer iets on-topic denk ik.

De super tweeter wordt dus allen gebruikt bij de nieuwe audio draghers, super audio cd en dvd-audio.

mikem
03-01-2005, 15:52
dus eigenlijk zou je het verschil niet horen als je een film draait.
de super tweeter is alleen als je muziek dvd's draait.
of heb ik het fout.

InSomNiaC
03-01-2005, 16:25
Komt ongeveer wel zo over heen ja.

dvd-audio en super-audio cd's zijn instaat om zulke hoge tonen te bevatten.

Rob Eric Blank
21-01-2005, 12:42
Waarom wil je de tweeter testen?
Als je wat ouder ben je hoor je niet eens meer boven de 20 khz, dus op het gehoor testen van de tweeter is uitermate moeilijk.

De super tweeter wordt alleen gebruikt bij SACD en DVD audio, volgens mij niet eens bij muziek DVD's.

Wat is de rede dat jij deze tweeter wilt testen, hoor jij verschil tussen beide speakers in de hogere toon regionen?

Vincent20
21-01-2005, 12:48
Hi

Het klopt dat deze tweeter bijna niet hoorbaar is maar haal je hem weg
dan zul je merken dat het karakter van de speaker compleet veranderd.

Grtz

Vincent

Rob Eric Blank
21-01-2005, 13:00
Dat weet ik, daardoor heb je ook een bepaald karakter bij SACD's die je bij reguliere audio cd's niet heb.
Ik vraag mij alleen, waarom MIKEM zijn of haar tweeters wil testen.

H.stadman
21-01-2005, 13:26
Waarom wil je de tweeter testen?
Als je wat ouder ben je hoor je niet eens meer boven de 20 khz, dus op het gehoor testen van de tweeter is uitermate moeilijk.

De super tweeter wordt alleen gebruikt bij SACD en DVD audio, volgens mij niet eens bij muziek DVD's.

Wat is de rede dat jij deze tweeter wilt testen, hoor jij verschil tussen beide speakers in de hogere toon regionen?

Ik kan je vertellen dat de meesten van ons niet eens boven de 16-17khz uitkomen. :wink:

bij cd opnames wordt vaak getracht om zoveel mogelijk binnen het hoorbare te werken. dus vaak niet boven de 16-17khz. :wink:

Ik heb trouwens ergens nog een testcd liggen. deze gaat in stapjes in frequentie omhoog om je set te testen. weet niet waar ik dat ding heb gelaten. :?

maar... iets voor jouw denk ik om eens een goede testscd aan te schaffen.

edit:

waarschijnlijk wil hij/zij gewoon weten of die super tweeter het ook doet als de hogere frequenties worden aangesproken. :wink: