PDA

Bekijk de volledige versie : levensduur lampen



fasteddie
02-01-2005, 21:00
beste mensen,
ook ik ben gegrepen door het prachtige beeld wat een beamer kan geven, daarom wil ik er een binnenkort aanschaffen.
Wat me alleen een beetje afschrikt is de levensduur van de lamp en de vervangingsprijs.
Is er een verschil in levensduur en prijs bij de verschillende merken??

Overige tips zijn natuurlijk ook welkom. Ik wil een beamer aanschaffen met een maximale prijs van E 1700,00.

Alvast bedankt en groeten
Edwin

Johan van den D.
03-01-2005, 11:34
Maak je niet te druk om de levensduur van lampen.
Er zijn inmiddels genoeg beamers waarvan de lamp langer dan 5000 uur meegaan.
Als je dan de kosten per uur bereken valt het best wel mee.
De meeste lampen zitten zo rond de €300,- meen ik.
Met andere woorden, kijk gewoon welke beamer je ene mooi plaatje vind geven en laat de keuze niet afhangen van de levensduur en prijs van de lamp.

A3aan
05-01-2005, 08:21
bovendien hebben de meeste beamers een 'economy'-stand (ofzoiets). Dan wordt de lamp op pakweg 90% van z'n maximum vermogen aangesproken. Dat scheelt een beetje in stroom, een beetje in lichtopbrengst (vooral overdag wel een topic), maar een boel in de gebruiksduur van de lampen (meestal geeft dat een verdubbeling van de gebruiksduur!).
Ik heb hem dan ook bijna altijd op die stand staan.

fasteddie
05-01-2005, 08:39
Bedankt voor jullie antwoord.

Kunnen jullie een dealer aangeven, waar ik de verschiilende beamers kan bewonderen.
Ik woon in de omgeving van Alkmaar
Nog een vraagje: ik wil de beamer aan de muurbevestigen i.p.v. plafond.
Zijn daar ook speciale beugels voor??

Groeten
Edwin

hitchberg
05-01-2005, 08:57
Ik heb nu al ruim een jaar een Sony-beamer en heb me niet zoveel zorgen gemaakt om de kosten van een lamp (heb er nu ongeveer 800uur opzitten)
kosten die bij mij het beamen duurder maakte waren het aanpassen van de woonkamer en de aanschaf van verduisterende gordijnen

en zo'n lamp ach ik zie bij de mediamarkt dat de meeste beamers nu al onder de duizend euro's zitten, dus wie weet als de lamp is opgebrand dat een nieuwe beamer al bijna net zoveel kost

Rappie
05-01-2005, 09:53
Er zijn inderdaad speciale plafondbeugels, deze zijn wel vrij prijzig daarom kiezen de meeste mensen ervoor om zelf wat te maken.

Olivier vd D.
05-01-2005, 10:06
Als je een beamer van rond de € 1.700,- zoekt dan doe je er goed aan de volgende beamers mee te nemen.

Epson TW200H (LCD)

Panasonic PT-AE700 (LCD)
Schijnt toch wel een van de betere LCD-projectoren te zijn.

Optoma Themescene H31 (DLP)
komt deze maand uit maar al erg goede verhalen over gehoord, alleen jammer van de relatief lage resolutie
avsforums.com link (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=479946&highlight=h31)

Deze maand verschijnt er op htforum.nl een shootout van de Panasonic PT-AE700, Epson TW200H en de Sony HS50. Na deze shootout zal ITC een powerbuy organiseren. Dat betekent dat je deze beamers goedkoper dan normaal kunt krijgen. De Panasonic en de Epson vallen dan wellicht binnen je budget.
htforum.nl link (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23072.0)

P.S. Vergeet niet dat je ook minimaal enkele honderden euro's moet spenderen aan een goed scherm.

Johan van den D.
05-01-2005, 16:27
Er zijn inderdaad speciale plafondbeugels, deze zijn wel vrij prijzig daarom kiezen de meeste mensen ervoor om zelf wat te maken.Maar hij wilt hem juist niet aan het plafond maar aan de muur. :wink:

Rob Technoid
05-01-2005, 16:31
Nog een vraagje: ik wil de beamer aan de muurbevestigen i.p.v. plafond.
Zijn daar ook speciale beugels voor??


Je zou kunnen overwegen een TV-muur beugel te gebruiken.

Rappie
07-01-2005, 10:15
Er zijn inderdaad speciale plafondbeugels, deze zijn wel vrij prijzig daarom kiezen de meeste mensen ervoor om zelf wat te maken.Maar hij wilt hem juist niet aan het plafond maar aan de muur. :wink:
in dat geval gewoon een plankje maken toch ....

Edgar Smit
07-01-2005, 10:58
simpel plankje aan de muur is toch niet zo moeilijk lijkt me?
Bij diverse DHZ zaken heb je tegenwoordig nog mooie muursteuntjes met plankjes ook, keuze zat. :wink:

hitchberg
07-01-2005, 12:36
simpel plankje aan de muur is toch niet zo moeilijk lijkt me?
Bij diverse DHZ zaken heb je tegenwoordig nog mooie muursteuntjes met plankjes ook, keuze zat. :wink:

zo heb ik het ook gedaan...perfect
beamen op een witte muur ..... geweldig
iedereen is diep onder de indruk

een vriend van mij heeft de opvolger van mijn Sony plus een (duur) projectiescherm zie geen verschil

RCduck7
08-01-2005, 02:22
Sorry om hier zomaar met de deur in huis te vallen maar ik heb een vraagje.
Heb vernomen dat een gewoon projectorscherm zo rond de 150 a 200€ kost.
Naar het schijnt heb je ook schermen speciaal gemaakt voor DLP.
Die schermen zouden wel stukken duurder zijn en ik vraag me af of de beeldkwaliteit daar veel beter door is en of het de extra cash wel waard is.

Johan van den D.
08-01-2005, 08:57
Je heb vele verschillende soorten schermen en het heeft allemaal met het materiaal en reflecties te maken.
Het bedrag wat jij noemt is in principe niet veel voor ene goed scherm.
Normaal wordt de beeldkwaliteit wel beter maar dat staat meestal niet in verhouding tot de extra hogere bedragen.
Hier geld dus wat je er zelf voor over hebt.
Heb je er een budget voor dan zal ik zeggen dat het zeker moet doen.

RCduck7
08-01-2005, 19:51
Tja, dat budget is afhankelijk van hoeveel ik nog van m'n 32" sony tv kan krijgen.
Let op het is wel het topmodel met DRC-MF, PIP, Memory stick,...
Hij zet een standaard signaal om naar HDTV!
Heel prachtig beeld maar omdat ik nu ruimer zit is hij te klein voor mij.
Hij kostte mij 3100€ met bijhorend meubel en is 1.5 jaar oud.
Zou er graag nog 1800€ voor krijgen.

Johan van den D.
08-01-2005, 21:02
Hij zet een standaard signaal om naar HDTV!Da,s knap :roll:


nog 1800€ voor krijgen.Ik hoop het voor je maar ik vrees dat €1800,- te hoog gegrepen is.
Maargoed, als ik je mag adviseren zal ik wel gelijk voor een "echt" projectie scherm gaan.
Het is dan gewoon allemaal net iets mooier zeg maar.

RCduck7
08-01-2005, 21:16
Je gelooft dit niet echt van die HDTV hé? :lol:

Het is natuurlijk geen echte HDTV maar hij simuleert het wel en komt aardig in de buurt.
Heb een magazine van home entertainment met al de beste tv's in een groeptest waar die sony als winnaar uit kwam!
2de was toshiba en de philips werd met zijn pixelplus afgekeurd met die optie aan omdat het beeld bijna geanimeerd en onnatuurlijk oogde.

Johan van den D.
08-01-2005, 21:25
Je gelooft dit niet echt van die HDTV hé? :lol: Niet kwaad bedoeld maar inderdaad.
Gelukkig geef jezelf al aan dat het geen "echte" hdtv betref.


Het is natuurlijk geen echte HDTV maar hij simuleert het wel en komt aardig in de buurt.
Heb een magazine van home entertainment met al de beste tv's in een groeptest waar die sony als winnaar uit kwam!
2de was toshiba en de philips werd met zijn pixelplus afgekeurd met die optie aan omdat het beeld bijna geanimeerd en onnatuurlijk oogde.Ik zeg ook niet dat de Sony slechts zal zijn integendeel zelf, ik geloof gerust dat het één van de beste op de markt is.
Verders ga ik toch twijvelen aan een blad als ze gaan schrijven dat een Philips met Pixelplus (en dan ga ik even van de Pixelplus2 uit) niet deugd. :roll:

Maar hoe dan ook, ik hoop dat je je tv goed kan verkopen. :wink: