PDA

Bekijk de volledige versie : Clockwork Orange verdient de prijs voor beste film ooit!



Paul_Giamatti_Rules
02-01-2005, 23:13
Wie is het met me eens, en wie niet

Laat ook ff een duidelijk argument achter

Mathieu Ghekiere
03-01-2005, 00:54
Het is een van de beste films ooit gemaakt, en is heel duidelijk af.
Maar voor de rest is het subjectief en zou het afhangen van de bui waarin ik ben.

JFC_
03-01-2005, 01:17
Ben het met je eens.


Maar het probleem is dat als ik dan bv weer Amadeus zie, ik dat gevoel ook een beetje heb.
Het is dus moeilijk om zoiets te bepalen.
Maar dat het een ongeevenaard meesterwerk is, ben ik grondig met je eens!
Waarom?
Vanwege de sfeer, het taaltje, de aankleding, de boodschap, de manier van filmen en vooral niet te vergeten de bombastische muzikale beelden.



Ik ben trouwens al enige tijd op zoek naar de adult DVD "A Clockwork Orgy"
Op KaZaa kun je wel een stuk ophalen (44 minuten) maar ik heb niet het idee dat dat alles is.
Die is ook erg leuk, zelfde soort kleding, maniertjes, taalje enz.
Alleen met NOG meer hoogtepunten zeg maar. :lol:




PS:
Ik denk dat deze beter naar het forum "Filmdiscussies" verplaatst kan worden. :wink:

Rotwang
03-01-2005, 07:51
Ik vind het moeilijk, aan de ene kant is Clockwork Orange zulke pulp dat het daardoor weer goed lijkt (mede door de sterke naam Kubrick, die geen zichzelf serieusnemende filmliefhebber durft af te kraken)

Ik weet het dus niet, aan de ene kant zeg ik een sterke film, maar meer door de absurditeit. Het einde en de vreemde twist vind ik eerder slecht. De dakloosscene dat die die zwerver tegen komt (schitterend) lijkt gedeeltelijk weer overgenomen in Devils Advocate en de verzuipscene daar krijg je het zelf benauwd van. Los nog van het camerastandpunt van het kijkdoos-effect.....

Mijn mening zal eerder zijn, ranzige hoogstaande pulp met zeer sterke scenes er tussen....

Rotwang
03-01-2005, 07:52
Ik vind het moeilijk, aan de ene kant is Clockwork Orange zulke pulp dat het daardoor weer goed lijkt (mede door de sterke naam Kubrick, die geen zichzelf serieusnemende filmliefhebber durft af te kraken)

Ik weet het dus niet, aan de ene kant zeg ik een sterke film, maar meer door de absurditeit. Het einde en de vreemde twist vind ik eerder slecht. De dakloosscene dat die die zwerver tegen komt (schitterend) lijkt gedeeltelijk weer overgenomen in Devils Advocate en de verzuipscene daar krijg je het zelf benauwd van. Los nog van het camerastandpunt van het kijkdoos-effect.....

Mijn mening zal eerder zijn, ranzige hoogstaande pulp met zeer sterke scenes er tussen....

captain_eddy
03-01-2005, 10:42
Het is een zeer goede film, maar de beste? Dat betwijfel ik.

Eddy
03-01-2005, 10:56
Wie is het met me eens, en wie niet

Laat ook ff een duidelijk argument achter
Wat zijn jouw argumenten eigenlijk?

Caledonians
03-01-2005, 11:33
Clockwork pas gezien en het is inderdaad een erg goede film. Maar of het de beste is?...

Henk Heideveld
03-01-2005, 14:55
Bepaald geen slechte film (y) , maar in mijn persoonlijke top-10 staat ie nou niet direct hoor, ben ik heel eerlijk! :?

Liebaart
03-01-2005, 15:45
Wie is het met me eens, en wie niet

Laat ook ff een duidelijk argument achter

Wat zijn jouw argumenten eigenlijk?

Inderdaad. Vragen achter duidelijke argumenten en er dan zelf geen geven, vind ik zwak.

Persoonlijk vind ik CO een een van de sterkste films die ik ken op het vlak van maatschappijkritiek, maar het is zeker niet de beste film.

Joris

theThinWhiteDuke
03-01-2005, 15:45
Niet slecht, maar ik noem zo 200 films op die beter zijn.....(en nou niet gaan zeggen: doe dan!, check mn profiler maar en haal er daar maar wat uit...) :P

mark t
03-01-2005, 15:49
Knappe film, maar niet De Beste Film Ooit. Ik vind principeel dat geen enkele film zo'n kwalificatie verdient. Zoiets is gewoon niet objectief te bepalen en daarom grotendeels gebaseerd op eigen smaak/voorkeur. Hetgeen weer tot leuke discussies kan leiden.

HiddeV
03-01-2005, 15:57
eigenlijk een zinloze thread, zo kunnen we van nog 10 films z'n thread maken :roll:

Henk Heideveld
03-01-2005, 16:18
Niet slecht, maar ik noem zo 200 films op die beter zijn.....(en nou niet gaan zeggen: doe dan!, check mn profiler maar en haal er daar maar wat uit...) :P
Ja Star Wars de delen 1 t/m 199 gevolgd door Willow natuurlijk :lol: :wink:

Henk Heideveld
03-01-2005, 16:20
Knappe film, maar niet De Beste Film Ooit. Ik vind principeel dat geen enkele film zo'n kwalificatie verdient. Zoiets is gewoon niet objectief te bepalen en daarom grotendeels gebaseerd op eigen smaak/voorkeur. Hetgeen weer tot leuke discussies kan leiden.
Ah, hij bedoelt meer dat ie het een film vindt behorend tot de categorie "Meesterwerken". :P En dan zit je met Kubrick wel in die hoek! :!:

theThinWhiteDuke
03-01-2005, 16:40
Niet slecht, maar ik noem zo 200 films op die beter zijn.....(en nou niet gaan zeggen: doe dan!, check mn profiler maar en haal er daar maar wat uit...) :P
Ja Star Wars de delen 1 t/m 199 gevolgd door Willow natuurlijk :lol: :wink:
En Ghostbusters henk.... :P

TheGodfather
03-01-2005, 20:41
FF een vraagje over Kubrick films in t algemeen: vorig jaar heb ik een keertje Eyes Wide Shut gekocht (de eerste Kubrick die kocht: had daarvoor nog nooit 1 gezien :oops: :oops:)en die zat toen in zo`n witte snapper (??) case. Dus nu wil ik meer van die Kubricks kopen, ook in witte snappers om de collectie op peil te houden ;)
Maar ik zie ze alleen maar in keep cases :?
Iemand die weet waar je de Kubricks nog in snappers kan kopen???

Ludo Keeris
03-01-2005, 21:44
FF een vraagje over Kubrick films in t algemeen: vorig jaar heb ik een keertje Eyes Wide Shut gekocht (de eerste Kubrick die kocht: had daarvoor nog nooit 1 gezien :oops: :oops:)en die zat toen in zo`n witte snapper (??) case. Dus nu wil ik meer van die Kubricks kopen, ook in witte snappers om de collectie op peil te houden ;)
Maar ik zie ze alleen maar in keep cases :?
Iemand die weet waar je de Kubricks nog in snappers kan kopen???

De kans is erg klein dat je ze nog in snappers zult vinden. Alle nieuwe uitgaves zijn in keepcase, nadat Warner gestopt is met snappers. Alleen in afgelegen DVD winkeltjes kom je ze misschien nog tegen, maar dan waarschijnlijk voor een erg hoge prijs.
En anders hier op het forum of Ebay. :wink:

TheGodfather
03-01-2005, 21:49
FF een vraagje over Kubrick films in t algemeen: vorig jaar heb ik een keertje Eyes Wide Shut gekocht (de eerste Kubrick die kocht: had daarvoor nog nooit 1 gezien :oops: :oops:)en die zat toen in zo`n witte snapper (??) case. Dus nu wil ik meer van die Kubricks kopen, ook in witte snappers om de collectie op peil te houden ;)
Maar ik zie ze alleen maar in keep cases :?
Iemand die weet waar je de Kubricks nog in snappers kan kopen???

De kans is erg klein dat je ze nog in snappers zult vinden. Alle nieuwe uitgaves zijn in keepcase, nadat Warner gestopt is met snappers. Alleen in afgelegen DVD winkeltjes kom je ze misschien nog tegen, maar dan waarschijnlijk voor een erg hoge prijs.
En anders hier op het forum of Ebay. :wink:
thnx (y)

Paul_Giamatti_Rules
03-01-2005, 22:15
Door vele aandringen(ok, terecht):


Deze film schets een eigen wereld en ook al veranderd onze wereld, die wereld van Clockwork blijkt altijd zijn eigen waarde te behouden. En dat vind ik goed, dat een film die toch al 34 jaar oud is nog steeds niet is verouderd in zin van dat het achterhaald is. Er zijn meerdere films die dat hebben maar in CO vind ik dat het beste uitgewerkt

Richard van den Bosch
03-01-2005, 22:22
die film heeft gewoon alles, sfeer, inhoud, diepgang, en hij is idd tijdloos. Hij is al 34 jaar oud, maar over 34 jaar is hij nog steeds goed. Voor mij ook de absolute nr 1!!!

EVO
04-01-2005, 14:24
pff...de laatste keer dat ik hem gezien heb was in het jura tijdperk...uhm, kan me eigenlijk niet echt meer herinneren hoe die was...
waarschijnlijk niet genoeg indruk op me gemaakt, anders wist ik het nog wel.
misschien weers een keer huren ofzo?

H.stadman
04-01-2005, 14:30
wat maakt a clockwork orange goed:

tijdloos.

alle aspecten die worden behandeld kun je zonder problemen op de moderne huidige maatschappij projecteren. en dat voor een film die ettelijke tientallen jaren gelden is gemaakt. :wink:

er zijn meer films die dit predicaat kunnen dragen. :wink:

beste film ooit, is een beetje zwaar maar zeker een film die hoge ogen gooit, tezamen met een handjevol andere films. :roll:

SKMbeat
04-01-2005, 15:06
Deze film staat zeker in mijn film top 10 allertijden. De vormgeving/setting die zeker een jaren '70 uitstraling heeft,maar ook weer niet.
Het verhaal over de ontspoorde jeugd en instanties die die jongeren via allerlei middelen weer in het gelid proberen te krijgen waarbij men extreme therapiëen niet schuwt. De klassieke muziek van Rossini tot Ludwig Von (Beethoven). Alles klopt aan deze film,ik heb de film 3 keer gezien en kan het nog zeker om de 2 jaar bekijken.

Frenkovic
05-01-2005, 00:21
idd een hele goede film...

ik had 'm laatst geleend aan een vriend van me die zichzelf een hele moviebuff vindt omdat ie american pie 1 t/m 3 heeft gezien (je begrijpt wat ik bedoel) en hij vond het maar een domme homofilm die ie na 20 minuten heeft afgezet :)

rofl

Rotwang
05-01-2005, 06:32
Moet ik wel ter zijner mogelijker verdeding aanvoeren dat de eerste twintig minuten ook net zo bagger zijn dat je inderdaad de neiging hebt om het af te zetten.

Frenkovic
05-01-2005, 12:09
ok, daar heb je wel een beetje een punt ja, toen ik 'm de eerste keer zag dacht ik ook van, waar ben ik nu in beland???

maar dan nog...kijken die hap! Ik heb volgens mij nog nooit een film afgezet die ik begonnen was met kijken. Ik ga dan trouwens ook geen waargebeurde bagger verhalen over halfzwangere vrouwen kijken op rtl4 vroeger op de woensdagavond :)

damn, those were the days!

chimera01
06-01-2005, 00:09
Ik vind het een onaangename film om te kijken. Na de eerste keer heb ik niet de behoefte gehad om hem nog eens te kijken. Net als bij Salo heb ik hem gezien, maar no seconds please.

Erg subjectief gevoelsmatig e.d. maar deze film is niet zo mijn smaak. Misschien heeft het wel te maken met de klinische wijze van filmen van Kubrick, afstandelijk voor mijn gevoel.

Herjan
06-01-2005, 08:22
Verhuisd naar Filmdiscussies.

Henk van der Weerdt
07-01-2005, 22:26
Heb die film eind vorig jaar ontdekt met Caledonians. Hij had de film al een tijdje en nog niet gezien en ik had de titel aan een tijd op het oog, maar nog niet gekocht.

Nou de eerste 15 minuten hebben wij beide voor de tv gezeten en echt hardop gedacht van: wat is dit nu allemaal. Gelukkig wel in positieve zin.

Echt een bijzondere film, maar helaas zijn er meer films die bijzonder.

Acteur Malcolm McDowell is mij natuurlijk niet onbekend dankzij zijn vele Sf films en WingCommander games!

BP87
15-01-2005, 18:12
Prachtige film die werkelijk van het begin tot aan het einde fantastisch is. Geen moment is het saai, of is het ritme van de film verstoord. Zoals altijd een onnavolgbare regie van mijn favoriete regisseur, Stanley Kubrick. Hij heeft maar 2 films gemaakt die nóg beter zijn: Dr. Strangelove or: How I learned to stop worrying and love the bomb & 2001: A Space Odyssey (laatstgenoemde is de beste, op Lawrence of Arabia na de beste film ooit naar mijn mening).

Deze film is zeker een van de betere films ooit gemaakt!

Z-Man
15-01-2005, 18:25
Na Full Metal Jacket is A Clockwork Orange mn favoriete Kubrick film. CO is een meesterwerk maar lang niet mn favoriete film aller tijden. Het is trouwens echt een schande dat Kubrick nooit een Oscar heeft gewonnen. Maar goed dat is wel bij meer van de grootmeesters zoals Hitchcock en Scorsese (die hopelijk wel eindelijk wint binnenkort)

Harry B.
15-01-2005, 18:48
Gewoon een uitstekende film, die op sommige momenten nog steeds veel indruk op me maakt. Maar zoals al eerder door iemand werd gezegd, er bestaat geen film die absoluut de beste is :o

Marco Dubbeldam
18-01-2005, 21:35
Dit is mijn favoriete Kubrick film, maar ik vind niet dat er een aller beste film is...

Albert Kostwinder
18-01-2005, 23:05
Beste film ooit? Da's persoonlijk vind ik. Persoonlijk vind ik het een zeer matige film, langdradig, slaapverwekkend, oninteressant en al lang niet meer schokkend. :? :wink:

rene81
18-01-2005, 23:08
Oneens; niet om de film zelf, maar meer om het feit dat zoals er eerder al gezegd werd; iedereen heeft een andere (eigen) smaak..
dus om één film de beste allertijden te noemen is onmogelijk, omdat dit voor iedereen dus een andere film kan zijn!
(gelukkig maar, als iedereen precies dezelfde smaak zou hebben zou het een saaie boel worden!)

MGdutch
20-01-2005, 16:00
Erg goede en indringende film met een apart sfeertje :? .

1der
21-10-2005, 16:16
Ik heb em pas gezien en ik vond em meesterlijk.
Even bizarre als zieke als geniale film.

Marc T.
21-10-2005, 17:35
Ik vind het de slechtste film allertijden.

Argumenten zijn wel ergens te vinden in dit topic. Ik ga het niet allemaal overkalken :)

http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=357

theThinWhiteDuke
21-10-2005, 17:36
Clockwork Orange verdient de prijs voor beste film ooit!
:lol:
Echt niet.
alle StarWars-films wel

John Sital
21-10-2005, 17:38
ik denk niet dat je echt 1 film kunt aanwijzen als beste film ooit, maar deze was wel aardig maar niet extreem goed.

Toon_1
21-10-2005, 18:00
De beste film ooit is toch wel heel erg persoonlijk, maar hij zou toch wel in de top-10 of zelfs top-5 moeten staan.

theThinWhiteDuke
21-10-2005, 18:10
De beste film ooit is toch wel heel erg persoonlijk, maar hij zou toch wel in de top-10 of zelfs top-5 moeten staan.
En dat zou niet persoonlijk zijn :?:

heb de DVD overigens wel, maar hij zou niet in mn Top 300 staan....

frank_black
21-10-2005, 18:13
De beste film ooit is toch wel heel erg persoonlijk, maar hij zou toch wel in de top-10 of zelfs top-5 moeten staan.
En dat zou niet persoonlijk zijn :?:

heb de DVD overigens wel, maar hij zou niet in mn Top 300 staan....
nog niet in je top 300? vind je de film echt ZO slecht?
kan ik me niet voorstellen :D , kijk dan naar het camera-acteer-muziekstijl/werk. dat kan de film nog goedmaken!

theThinWhiteDuke
21-10-2005, 18:43
De beste film ooit is toch wel heel erg persoonlijk, maar hij zou toch wel in de top-10 of zelfs top-5 moeten staan.
En dat zou niet persoonlijk zijn :?:

heb de DVD overigens wel, maar hij zou niet in mn Top 300 staan....
nog niet in je top 300? vind je de film echt ZO slecht?
kan ik me niet voorstellen :D , kijk dan naar het camera-acteer-muziekstijl/werk. dat kan de film nog goedmaken!
Slecht niet, anders zou ik de DVD niet hebben....maar goed, like I said: ik vind veel andere titels gewoon beter dan deze....

Reinbo
22-10-2005, 09:18
Na Apocalypse Now is het mijn nr, 2 En ik citeer Louis Bouduin ter motivatie

A Clockwork Orange…

1971. Al een tijdje horen we over een nieuwe film van Kubrick. Geen vervolg op 2001, maar iets totaal nieuws, extreems en nachtmerrie-achtigs. Dit vernemen we niet via radio, TV of de krant (om nog maar van het internet te zwijgen) maar uit interviews met popsterren. En zij zijn het allemaal over een ding eens: nooit heeft een film zo’n overrompelende en verpletterende indruk gemaakt.
Voor een keer hadden ze niet gelogen.
Zo’n 30 jaar later zie ik de film terug op DVD. Je zou verwachten dat hij verouderd zou zijn, de maatschappij verandert en wij zijn veel meer gewoon… En al is dit laatste waar, de film heeft niets aan kracht ingeboet. Integendeel, hij is er nog sterker op geworden, omdat er een aantal dingen zijn waarvan toen de kiemen werden gelegd, maar waarvan we nu pas echt zien tot wat ze leiden. De maatschappij in A Clockwork is er een die teert op sensatie, zoals we die nu pas echt aan de lijve ondervinden. De sexuele revolutie was een bevrijding, maar Kubrick liet ons zien waar seksualiteit zonder gevoel (The old in-out, in-out) ons naartoe bracht. Het alles kan en alles mag uit die tijd geeft me het onbehaaglijke gevoel dat we het pad effenden voor vandalisme en hooliganisme.
Dit is de eerste boodschap van zijn film: hoe kunnen we ervoor zorgen dat gewone, fatsoenlijke burgers niet het slachtoffer worden van de onbeperkte vrijheid van ieder individu. Of beter gezegd niet wij hoeven daar voor te zorgen, maar de staat waarin we leven.
En dat is het tweede deel (en ook de tweede boodschap) van de film waarin Alex eindelijk is gevangen genomen en zich opgeeft als vrijwilliger voor een experiment om crimineel gedrag af te leren. Met als waarschuwing het gevaar dat er uitgaat van autoriteiten die elementen in onze samenleving gaan deprogrammeren in het belang van allen en hoe zij onvermijdelijk zullen en moeten falen.

Deel 1 met Alex en zijn “droogs” (russisch voor vrienden) is zonder meer fantastische cinema, uitdagend, grappig en controversieel, maar het vervolg wordt helaas verstikt door de sociaal politieke boodschappen. De film verliest zijn grandeur en wordt te gewoontjes in vergelijking met het surrealistische eerste deel.

Goed om te weten is natuurlijk dat Alex’ geliefde 9-de van Beethoven nu zowat het officiele volkslied van de Europese Gemeenschap is.
Wat zouden die ons hiermee willen vertellen, dat zij allen droogs zijn… of crooks?
_________________