PDA

Bekijk de volledige versie : Digitale coax kabel voor een 'warm' geluid



MichaelV
03-01-2005, 20:04
Ik heb vorige week m'n oude sony dvd-speler (735) vervangen voor een Denon DVD-2910. Ik ben zeer tevreden maar heb 1 minpuntje gevonden. Het geluid is iets te schel, koud, etc. Het geluid is erg gericht op het midden en midden-hoog ondanks dat ik een subwoofer (rel) heb voor het laag. Het lijkt dat ik iets mis in het midden-laag.

Mijn hardware bestaat uit een set Piega S3 luidsprekers, onkyo 575 receiver en dan m'n nieuwe Denon. Deze hardware wil ik niet vervangen maar kan ik nog iets verbeteren door kabels te gebruiken die een warmer geluid geven (bv digitale coax kabel van dvd naar receiver)? Welke merken hebben de naam om een warm geluid te geven?

Johan van den D.
03-01-2005, 20:54
Naar mijn idee ligt het probleem nu in de combinatie Onkyo en Piega.
Overigens is het gebied waar jij nu iets lijkt te missen altijd een moeilijk gebied om goed en correct weer te geven.
Maargoed, ik denk dat je eens bij vdHul of Monster Cable moet schoppen als ik het zo leest.
Ik denk dan wel aan een combinatie van zowel de interlinks als de speakerkabels.

A3aan
04-01-2005, 09:31
Kabels met 'warm' geluid... ik zou denken van niet.

inderdaad moeten boxen en versterker 'matchen', maw die combinatie bepaalt de warmte van je geluid.
Wat je wel kunt doen is experimenteren met de opstelling van je boxen en (vooral) met de toonregeling van je receiver.
tip: als je met de toonregeling komt tot iets wat je lekker lijkt, draai dan de instellingen een klein tikkie terug.

Peter Porrio
04-01-2005, 09:37
Hoi,

Ik heb zelf een Denon 2200 DVD speler. Ik heb deze zowel digitaal (via coax) als via een 5.1 analoge kabel aangesloten (Oehlbach Blue Magic 5.1). Ik luister al mijn CD's via de analoge multichannel uitgang van de DVD-speler, omdat deze warmer klinkt dan wanneer ik de digitale uitgang gebruik.

Voor DVD's gebruik ik de digitale uitgang, maar voor (SA)CD's dus altijd de analoge uitgang. Dus ik zou dat eens proberen.

Johan van den D.
04-01-2005, 17:14
inderdaad moeten boxen en versterker 'matchen', maw die combinatie bepaalt de warmte van je geluid.
Dat is waar maar bepaalde kabels versterken die eigenschappen wel of juist niet natuurlijk.
Daarom worden kabels die het meestal wel doen in de meeste sets "warme kabels" genoemd.
Ook kabels die de scherpe randjes van de geluidseigenschappen van versterker en speakers afhalen worden in de meeste gevallen warm genoemd.
Kabels die niet tot nauwelijks invloed hebben worden dan neutraal genoemd en die laten in vrijwel alle gevallen meer details horen en geven meer diepte aan het geluid in vergelijking tot warme kabels.
Dus om het complete te maken, het is de combinatie van speler, versterker, kabels en speakers.

MichaelV
05-01-2005, 19:19
inderdaad moeten boxen en versterker 'matchen'

Dit zou betekenen dat mijn DVD speler geen invloed heeft terwijl ik het verschil juist heb gemerkt nu ik van een sony naar een denon DVD speler ben overgegaan.

Johan van den D.
05-01-2005, 19:57
Uiteindelijk is ieder apart component van invloed op het eindresultaat.
Ook de speler dus.

Mark S
06-01-2005, 21:11
Ik denk trouwens dat de verschillen in klankkarakter tussen verschillende digitale coax kabels kabels kleiner zijn dan tussen analoge interlinks.
Ik zou idd eens proberen wat Pjotr zegt. De speler via de analoge uitgangen aan de Onkyo hangen. En dan niet met de standaard dropveters (das nie eerlijk he), maar bijv met een vdHul of MIT Avt3 of Avt2 setje.
Deze kabels worden over het algemeen als warme kabels ervaren.
Wellicht kun je zo'n setje lenen bij een plaatselijke hifiwinkel
(evt tegen legitimatie en evt borg).
Dan kun je vrijblijvend thuis uitproberen.

Overigens, ik weet niet hoeveel uren die Denon in die eerste week heeft gedraaid, maar het kan zijn dat deze nog ff een beetje moet inspelen.

Een nieuw component betekent meestal ook even wennen aan het nieuwe geluid, je bent inmiddels toch vertrouwd geraakt met de klank van de Sony.