PDA

Bekijk de volledige versie : ILM nog steeds meest toonaangevend?



The Pryde
05-01-2005, 18:43
Beste filmliefhebbers,

ILM was in de jaren 80 en 90, naar mijn mening, de nummer 1 op het gebied van SFX... kijk naar films als Star Wars saga, Indiana Jones trilogie, Back to the Future trilogie, Young Sherlock Holmes, The Abyss, Terminator II, Jurassic Park, Titanic, Saving Privat Ryan, Forest Gump, etc... etc... etc...

Misschien was het "vroeger" wel zo, dat een film met mooie SFX bij voorbaat al een ILM-movie was (niet altijd, maar bij wijze van spreken)... maar als we kijken naar films als The Matrix en LOTR dan moet ik toch stellen, dat de alleenheerschappij van ILM voorbij is...
Nog steeds TOP... maar niet meer alleenheerser...

Is ILM nog steeds meest toonaangevende SFX-bedrijf dat er is?

Richard B.
05-01-2005, 18:50
Heb je niet al genoeg schade aangericht met je Spielberg-thread? :mrgreen: :wink:

Ik ben het wel ongeveer eens met je in de zin dat ik ook denk dat de voorsprong van ILM er niet meer is en dat er nu ook veel andere bedrijven zijn die top-dingen doen.

theThinWhiteDuke
05-01-2005, 18:58
Toonaangevend.
Zondermeer.

Hulde voor (oud)werknemers (en persoonlijke helden) als:
Dennis Muren, Richard Edlund, John Dykstra, Phil Tippett, Jon Berg, Gary Rydstrom, Steve Gawley, Stuart Freeborn, Trumbull, Joe Johnston, Harry Ellenshaw, Lorne Peterson, Brian Johnson, Mike Pangrazio, Bruce Nicholson....en al die anderen......

Ron kars
05-01-2005, 19:06
Toonangevend nog stteds, maar ik moet zeggen dat WETA dat wel eens zeer zoukunnen gaan verbeteren, de scorpion king in mummy return bv. was slecht, heb alleen nog maar adembenemend goede dingen van WETA gezien. De effecten van Pirates waren wel zeer goed. Deze 2 liggen dicht bij mekaar.

theThinWhiteDuke
05-01-2005, 19:13
Toonangevend nog stteds, maar ik moet zeggen dat WETA dat wel eens zeer zoukunnen gaan verbeteren, de scorpion king in mummy return bv. was slecht, heb alleen nog maar adembenemend goede dingen van WETA gezien. De effecten van Pirates waren wel zeer goed. Deze 2 liggen dicht bij mekaar.
Weta heeft ook maar 3 grote films op haar naam: LotR....met bijpassend groot budget!

Mummy Returns was inderdaad 3x nix (Scorpion King effect)
Maar goed, de grote lui van ILM hebben zich daar ook niet mee bezig gehouden; die waren met Episode 2 bezig.....

PS: Ben jij dezelfde Ron als op de NewStarCon site?

Lex v/d Moolen
05-01-2005, 19:16
Toonangevend nog stteds, maar ik moet zeggen dat WETA dat wel eens zeer zoukunnen gaan verbeteren, de scorpion king in mummy return bv. was slecht, heb alleen nog maar adembenemend goede dingen van WETA gezien. De effecten van Pirates waren wel zeer goed. Deze 2 liggen dicht bij mekaar.Vergeet niet dat die jongens van WETA in de keuken van ILM heeft mogen kijken voor het maken van LotR :wink:

The Pryde
05-01-2005, 19:16
Heb je niet al genoeg schade aangericht met je Spielberg-thread? :mrgreen: :wink:

Ik ben het wel ongeveer eens met je in de zin dat ik ook denk dat de voorsprong van ILM er niet meer is en dat er nu ook veel andere bedrijven zijn die top-dingen doen.

(6) Steven Spielberg maakt inderdaad vele emoties los zeg... (6)

Ik ben het verder helemaal met je eens... de voorsprong die was, is niet meer... :idea:

Steve Muller
05-01-2005, 19:18
Heb net een filmpje van Weta bekeken over de nieuwe King Kong en dat ziet er toch weer baanbrekend uit 8)

B.O.B.B.Y.
05-01-2005, 19:55
Ik vond dat Sony Pictures Imageworks in Spiderman 2 ook wel toonaangevend werk heeft laten zien met de CGI-doubles van Spidey and Doc Ock.

Debbus
05-01-2005, 21:04
Ik weet niet of er nog een bedrijf toonaangevend kan zijn. Tegenwoordig is alles computers en met een beetje rekenkracht en wat leuke ideeen kan iedereen heel ver komen.
Ik kan ook meer genieten van de films die in de eerste post staan dan van de hedendaagse special-effects films... De magie is er gewoon van af.

Blitzwingz
05-01-2005, 22:50
Ik vindt het anders toch prachtig om te zien hoe WETA zoveel werk stopt in de miniatures en biggatures, ipv het allemaal maar uit de computer te laten rollen. Ik vindt dan ook dat zij momenteel aan de top staan, omdat hun werk zich niet enkel beperkt tot het creeëren van special-effects shots, maar ook op het volledige design van een film. Zij hebben momenteel gewoon álle kennis in huis, en zitten bovendien in een creatieve spurt vergelijkbaar met ILM in de jaren '80/begin '90.

FrankGuthrie
05-01-2005, 23:13
Denk dat Weta goed aan de weg timmert, maar nog lang niet zoveel hebben gepresteerd hebben als ILM, en daarom ILM in mijn boekje nog steeds de beste is.

Marc Raps
06-01-2005, 00:14
Hangt er een beetje vanaf wat ze met RotS presteren. Maar het ziet ernaar uit dat WETA ze met de LotR trilogie toch van hun troon gestoten heeft.

SE7ENid
06-01-2005, 00:25
Ze hadden vorige week wel gewonnen met Junkyard etc. op Discovery van hun concurrenten. ;)
Ben benieuwd wat Weta nog meer kan behalve LOTR en ik kijk zeker uit naar ILM's kunsten met SW RotS.

Laurens-Jan
06-01-2005, 05:07
Heb net een filmpje van Weta bekeken over de nieuwe King Kong en dat ziet er toch weer baanbrekend uit 8)

Heb je een link naar dat filmpje?

Steve Muller
06-01-2005, 06:42
Heb net een filmpje van Weta bekeken over de nieuwe King Kong en dat ziet er toch weer baanbrekend uit 8)

Heb je een link naar dat filmpje?

Filmpjes staan aan de rechterkant :wink:

http://www.kongisking.nl/

Yves Lembrechts
06-01-2005, 07:46
Wat ik enorm apprecieer aan WETA is dat ze inderdaad gebruik maken van alle mogelijke manieren om F/X te creëren: cgi, miniaturen, matt paintings, make-up, zelfs spiegels, etc. Dit zorgt voor veel realisme dat niet te zien was in SW Ep 1 + 2 die mij vaak te veel als videogames overkomen.
De LotR-trilogie ziet er op zich al onweerstaanbaar uit, maar het is pas bij het bekijken van de appendices dat duidelijk wordt wat voor een onwaarschijnlijke prestaties de kiwi's leverden. Geen idee hoe de tijdsdruk is bij de Star Wars-films, maar bij RotK moet die volgens de DVD gigantisch groot geweest zijn. Wie dan zulk niveau haalt, staat aan de top van zijn business.
ILM zal altijd de pionier van F/X blijven en heeft nog steeds de meeste know-how. Maar oa WETA is een zeer sterke contender die gaandeweg zijn achterstand inhaalt en op dit moment door zijn kleinere schaal een voordeel heeft. Want ik kan me voorstellen dat ILM met meerdere projecten gelijktijdig bezig is en de krachten dus moet verdelen, beetje slachtoffer van eigen succes dus...

Wie zich 'the best' mag noemen, zal hoogstwaarschijnlijk ook afhangen van de kwaliteit van de films waarvoor hun werk gebruikt wordt - momenteel dus voordeel WETA.

Ron kars
06-01-2005, 09:41
PS: Ben jij dezelfde Ron als op de NewStarCon site?

Ja dat ben ik, je hebt een mooie handtekeningen-collectie :P

zwegers
06-01-2005, 09:46
Maar goed, de grote lui van ILM hebben zich daar ook niet mee bezig gehouden; die waren met Episode 2 bezig.....


vond jij episode 2 dan zo geweldig? had de halve tijd het idee dat ik naar een animatiefilm aan het kijken was.

The Pryde
06-01-2005, 15:06
Maar goed, de grote lui van ILM hebben zich daar ook niet mee bezig gehouden; die waren met Episode 2 bezig.....


vond jij episode 2 dan zo geweldig? had de halve tijd het idee dat ik naar een animatiefilm aan het kijken was.

:arrow: Ik vond de SFX in episode II erg goed hoor... ik geef toe, dat het af en toe even wennen is... inderdaad erg veel animatie... maar de kwaliteit was volgens mij erg hoog... :idea:

martini
06-01-2005, 15:37
Als ik episode II en Lotr moet vergelijken, zie ik geen verschil. Van allebei de bedrijven vond ik de animatie erg goed.

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 16:11
Maar goed, de grote lui van ILM hebben zich daar ook niet mee bezig gehouden; die waren met Episode 2 bezig.....


vond jij episode 2 dan zo geweldig? had de halve tijd het idee dat ik naar een animatiefilm aan het kijken was.
Kijk, StarWars is iets waar ik niet objectief naar kan kijken.
Dat is iets magisch....

Maar inderdaad: ze zijn in vergelijking met de oude serie stukken minder...maar das logisch!

Het is nu eenmaal lastig 3 films te maken waarvan iedereen het einde in feite al weet!

Over de Special Effects: dit is inderdaad soms een overdaad van digitale dingen.

Zelf ben ik verzot op schaalmodellen, stop-motion etc. Zeg maar de goede oude tijd dat ILM steeds haar grenzen verlegde.

Nu is het in feite zo dat alles mogelijk is: de PC does it all....
Enorm jammer.
Als kind zat in gehypnotiseerd te kijken naar hoe een Phil Tippett een Taun-Taun liet bewegen....of hoe Michael Pangrazio een matte painting maakte....
Geweldige documentaires zijn daarover gemaakt.

Nu is elke documentaire hetzelfde: Nerd achter een PC die 3d animaties laat zien op zn TFT schermpje.

Maar goed, ondanks deze overdaad aan SPFX kan StarWars mij niet teleurstellen....of ze moeten het wel héél gek gaan maken (Georgina Verbaan als Leia, een Boyzone in de Cantina etc).

Nieuwe StarWars film uit? Hoppa, een 10 krijgt ie van me.

Alle sci-fi en SPFX-films van eind jaren 70 (StarWars, Battlestar Galactica) en de jaren 80 (oa Buck Rogers, Gremlins, Back to the Future, Ghostbusters etc) zijn heilig voor me. Klaar.
ILM deed voor vrijwel alles de effecten, dus die zijn ook heilig. Spielberg produceerde in die tijd veel van die films, dus ook heilig.

Ik kan hiermee gewoon niet objectief zijn. Onmogelijk.
Door deze films ben ik zo'n freak geworden...en ze boeien me nog steeds.
Let's face it: ik ben een 80's en sci-fi/fantasy geek (& proud of it). Daarom kan 90% van al die art-house (en hedendaagse muziek) me ook gestolen worden ;)

De tijd van mannen met baarden en een T-Shirt van Blue Harvest (voor de insiders) die dagenlang met bouwpakketten en dynamiet bezigwaren om 2 seconden film op te nemen zijn helaas verdwenen.....maar ik zal ze nooit vergeten. (heb t vroeger zelf ook gedaan: bouwpakketjes van Tie Fighters etc: Destroy!!! :mrgreen:)

de oude ILM is uniek, Hollywood would never be the same.....dankzij 1 man: George Lucas.

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 16:12
PS: Ben jij dezelfde Ron als op de NewStarCon site?

Ja dat ben ik, je hebt een mooie handtekeningen-collectie :P
Thnx!
See ya at the NSC3 (ps: check t daar maar even.....waarschijnlijk heb ik een uitspraak gedaan waardoor ze al 2 namen hebben prijsgegeven :mrgreen:)

Hankster
06-01-2005, 16:27
De oude SW films hebben meer sfeer omdat het idd meer overkomt als een stelletje pioneers die in een achteraf halletje met schaalmodellen lopen te klooien en de mooiste effecten proberen te krijgen met zo goedkoop mogelijhke middelen. Dat is met de huidige mogelijkheden van de pc helemaal verdwenen; had TPM nog wel een soort van die sfeer, bij AotC is er niks meer van terug te merken. Misschien komt dat omdat het nog nét niet echt overkomt, en deze nog 'net-niet'shots dus te veel hebben gebruikt in EPII.
Maar de oude SW films waren ook niet perfect; hoewel het een soort van nostalgie is en ik echt niet er voor ben om al die verouderde methoden met de pc over te doen, vind ik de Taun-Tauns bijvoorbeeld wel een beetje jammer van de nieuwe box; als GL toch zoveel eraan heeft gesleuteld, waarom dan niet een aantal shots veranderen / verbeteren .. kies maar. Maar goed, wat ik dus wil zeggen is dat wat ILM vroeger én nu deed en doet, niet helemaal naar mijn zin is, hoewel dat 'vroeger' er dus alles mee te maken heeft dat we nu verwent zijn. Voor die tijd was het ongelooflijk, en voor nu nogsteeds erg belangrijk geweest.

WETA daarentegen heeft mij met haar special effects bij LotR totaal kunnen overtuigen. Bij geen enkele beelden, met uitzondering dan misschien van de Wargs uit TTT, had ik het 'net-niet' gevoel van EPII. Wat ze, vooral bij RotK hebben gepresteerd is ongelooflijk. Voor mij is ILM dus door WETA voorbijgestreefd. Ik denk dus door het feit dat WETA zich niet tegoed doet aan bijna alleen computerbeelden, maar nog steeds veel doet met andere methoden. Dat komt toch wat .. tsja .. sfeervoller over.

Ron kars
06-01-2005, 16:35
Ik ben inderdaad ook zeer positief over het vele gebruik van miniaturen bij WETA. dat geeft toch net iets meer sfeer.

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 16:45
Zoals ik al zei: Weta had met LotR wel de beschikking over een mega budget!
En Weta heeft met Gollum ook afgekeken bij Episode I (Jar-Jar; oftewel: hoe moet het niet.....idd: JarJar hoort niet in StarWars thuis.....)

CGI is vaak nadelig vind ik.
Met LotR had men gelukkig een bestaand verhaal!

Maar waar men vroeger creatief met het verhaal diende te zijn (hoe maken we het zo boeiend mogelijk met de huidige techniek) is het nu vaak van: pomp er veel CGI in, verhaal doet er niet toe.
Daarom zien we ook zoveel remakes de laatste tijd.

Creativiteit in het vertellen van het verhaal is aan het verdwijnen bij SPFX films.....doodzonde.

Waar de 80's veel classics op dit gebied opleverde is het eind jaren 90/begin 21e eeuw zeer dun gezaaid......

Rob Eric Blank
06-01-2005, 17:00
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.

H.stadman
06-01-2005, 17:08
ILM, weta, pixar, disney. noem ze maar op.
ieder heeft zijn eigen specialiteiten.

goede cgi kost nu eenmaal veel geld. wil je daar op bezuinigen, ga je dat meestal meteen in een film zien(je kunt zien dat het cgi is).

ik heb van elk al zeer goede cgi gezien maar ook minder goede. ligt gewoon aan het budget en de tijd die men eraan kan besteden.

ilm is wel de baanbreker geweest op digitaal gebied. weta heeft goed afgekeken. :wink:

Lex v/d Moolen
06-01-2005, 17:10
Zoals ik al zei: Weta had met LotR wel de beschikking over een mega budget! Volgens imdb was het budget van AotC groter dan RotK (110 tegen 94 miljoen dollar), maar dat zijn de totale kosten en niet de sfx-afdelingen apart.

H.stadman
06-01-2005, 17:18
Zoals ik al zei: Weta had met LotR wel de beschikking over een mega budget! Volgens imdb was het budget van AotC groter dan RotK (110 tegen 94 miljoen dollar), maar dat zijn de totale kosten en niet de sfx-afdelingen apart.

reken er maar op lex dat de cgi het meeste van het budget opslokt. :wink:
voor hele simpele effecten ben je al gauw vanaf 10.000 dollar kwijt, laat staan voor hele complexe cgi. dat kost miljoenen. :wink:

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:21
Zoals ik al zei: Weta had met LotR wel de beschikking over een mega budget! Volgens imdb was het budget van AotC groter dan RotK (110 tegen 94 miljoen dollar), maar dat zijn de totale kosten en niet de sfx-afdelingen apart.
LotR had ook de 'mazzel' dat men vrijwel alles op locatie kon filmen (wat ze goed gelukt is: understatement :wink: )
Dat vind ik wel jammer van AotC: dat er weinig sets gemaakt zijn....en voor elk wissewasje een bluescreen.

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:22
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.
Welke bedrijven dan nog meer als ik vragen mag?

FrankGuthrie
06-01-2005, 17:35
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.
Welke bedrijven dan nog meer als ik vragen mag?

hmmm... vraag ik me ook af?

Nou, ik wil niet zeggen voorsprong verloren hoor. LOTR was prachtig, maar de voorsprong verloren vanwege dat, nee hoor. Weta heeft zich nog verder te bewijzen. En als ik het zo zie, dant gaat dat er aankomen => The Chronicles of Narnia .

Maar nogmaals, ze moeten heel wat doen om ILM te verstoten. Dit zal misschien ooit gebeuren, maar voor mij persoonlijk, is dat nu nog niet het geval.

Lex v/d Moolen
06-01-2005, 17:37
LotR had ook de 'mazzel' dat men vrijwel alles op locatie kon filmen (wat ze goed gelukt is: understatement :wink: )Dat zeker. En alles op relatief twee kleine eilanden, terwijl Lucas de hele wereld rond is gereisd.
Ik denk ook dat de medewerking van de Nieuw-Zeelandse overheid en lokale bevolking erg heeft meegeholpen (een hotel heeft bv een jaar niet kunnen squashen omdat die hal een jaar vol stond met een filmset). Waren ze in een ander land dan waren veel zaken niet gelukt met hetzelfde budget...

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:38
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.
Welke bedrijven dan nog meer als ik vragen mag?

hmmm... vraag ik me ook af?

Nou, ik wil niet zeggen voorsprong verloren hoor. LOTR was prachtig, maar de voorsprong verloren vanwege dat, nee hoor. Weta heeft zich nog verder te bewijzen. En als ik het zo zie, dant gaat dat er aankomen => The Chronicles of Narnia .

Maar nogmaals, ze moeten heel wat doen om ILM te verstoten. Dit zal misschien ooit gebeuren, maar voor mij persoonlijk, is dat nu nog niet het geval.
Trekkie zie ik (aan je signature) :wink:
Tja, ILM deed ooit het geweldige "Genesis-effect" in the Wrath of Khan (imo de beste Trek film) (y)

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:39
LotR had ook de 'mazzel' dat men vrijwel alles op locatie kon filmen (wat ze goed gelukt is: understatement :wink: )Dat zeker. En alles op relatief twee kleine eilanden, terwijl Lucas de hele wereld rond is gereisd.
Ik denk ook dat de medewerking van de Nieuw-Zeelandse overheid en lokale bevolking erg heeft meegeholpen (een hotel heeft bv een jaar niet kunnen squashen omdat die hal een jaar vol stond met een filmset). Waren ze in een ander land dan waren veel zaken niet gelukt met hetzelfde budget...
Squashen: jij hebt de docu dus ook gezien :wink:

In N-Zeeland is veel; maar geen woestijn a lá Tatooine :wink:

FrankGuthrie
06-01-2005, 17:40
Trekkie zie ik (aan je signature) :wink:
Tja, ILM deed ooit het geweldige "Genesis-effect" in the Wrath of Khan (imo de beste Trek film) (y)

Hehe :D Is mijn eigen website :o

Enne die 14 boxen(7x TNG & 7x DS9) staan best lekker hier op de plank. Heb alleen niet zo netjes uitgestald als de meeste. Studentje he. Klein kamertje.

Lex v/d Moolen
06-01-2005, 17:45
In N-Zeeland is veel; maar geen woestijn a lá Tatooine :wink:Als ze die nodig hadden in LotR hadden ze die wel ergens "gecreëerd" :lol:

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:49
In N-Zeeland is veel; maar geen woestijn a lá Tatooine :wink:Als ze die nodig hadden in LotR hadden ze die wel ergens "gecreëerd" :lol:
Zeker waar eerst Fangorn Forest stond (Al die bomen stonden toch maar in de weg, en de opnames in Fangorn waren toch al klaar :mrgreen:)

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 17:53
Trekkie zie ik (aan je signature) :wink:
Tja, ILM deed ooit het geweldige "Genesis-effect" in the Wrath of Khan (imo de beste Trek film) (y)

Hehe :D Is mijn eigen website :o

Enne die 14 boxen(7x TNG & 7x DS9) staan best lekker hier op de plank. Heb alleen niet zo netjes uitgestald als de meeste. Studentje he. Klein kamertje.
de oude crew van Trek rules!
te slecht voor woorden: die pyjamas (en daardoor juist zo goed!!!!!! (y))
De films met Kirk etc zijn ook van een goed constant nivo. (met II als enorme uitschieter). Goeie sfeer die door (jawel) de SPFX wordt gecreerd.

Rob Eric Blank
06-01-2005, 18:11
Andere bedrijven...Sony, die de effecten deed voor Spiderman. Ok die zijn zeker niet op het niveau van ILM. De lui die The Matrix effecten gedaan hebben (was naar ik meen geen ILM, noch WETA). Zelf vond ik die wel wat minder dan de effecten van WETA.

FrankGuthrie
06-01-2005, 18:11
de oude crew van Trek rules!
te slecht voor woorden: die pyjamas (en daardoor juist zo goed!!!!!! (y))
De films met Kirk etc zijn ook van een goed constant nivo. (met II als enorme uitschieter). Goeie sfeer die door (jawel) de SPFX wordt gecreerd.

Niet alleen de kleding. Ben nu seizoen 2 aan het kijken. Schiet soms in het lachen van het knullige vechten. Echt te triest voor woorden soms. Dat is een heel eind gekomen. Zeker als jet het vergelijkt met de episode Borderland uit Enterprise.

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 18:13
de oude crew van Trek rules!
te slecht voor woorden: die pyjamas (en daardoor juist zo goed!!!!!! (y))
De films met Kirk etc zijn ook van een goed constant nivo. (met II als enorme uitschieter). Goeie sfeer die door (jawel) de SPFX wordt gecreerd.

Niet alleen de kleding. Ben nu seizoen 2 aan het kijken. Schiet soms in het lachen van het knullige vechten. Echt te triest voor woorden soms. Dat is een heel eind gekomen. Zeker als jet het vergelijkt met de episode Borderland uit Enterprise.
Maar Enterprise heeft geen Spock :wink:
(en ik weet wat je nu gaat zeggen: maar wel Jolene Blalock) :P

Marco VC
06-01-2005, 18:16
ILM Filmography

Star Wars: Episode IV - A New Hope
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Raiders of the Lost Ark
Dragonslayer
Poltergeist
Star Trek II: The Wrath of Khan
E.T. The Extra-Terrestrial
The Dark Crystal
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Twice Upon a Time
Indiana Jones and the Temple of Doom
Star Trek III: The Search for Spock
The Neverending Story
The Ewok Adventure
Starman
The Goonies
Cocoon
Back to the Future
Explorers
Amazing Stories
Mishima
Ewoks: The Battle for Endor
Young Sherlock Holmes
Out of Africa
Enemy Mine
The Money Pit
Labyrinth
Howard the Duck
Captain EO
Star Trek IV: The Voyage Home
The Golden Child
Harry and the Hendersons
The Witches of Eastwick
Innerspace
Star Trek: The Next Generation
Empire of the Sun
Batteries Not Included
Willow
Who Framed Roger Rabbit?
Caddyshack II
The Last Temptation of Christ
Tucker: A Man and His Dream
Cocoon, The Return
The Burbs
Skin Deep
Field Of Dreams
Indiana Jones and the Last Crusade
Ghostbusters II
Tummy Trouble
The Abyss
Body Wars
Back to the Future II
Always Dec 22, 1989 Amblin/Universal
The Hunt for Red October
Joe Versus the Volcano
Back to the Future III
Roller Coaster Rabbit
Die Hard 2
Ghost
Arachnophobia
Akira Kurosawa's Dreams
The Godfather Part III
Flight of the Intruder
The Doors
Switch
Backdraft
Hudson Hawk
Rocketeer
Terminator 2: Judgment Day
Star Trek VI: The Undiscovered Country
Hook
Memoirs of an Invisible Man
The Young Indiana Jones Chronicles
Death Becomes Her
Alive
Fire in the Sky
Jurassic Park
Last Action Hero
Rising Sun
MeteorMan
Manhattan Murder Mystery
Malice
The Nutcracker
Schindler's List
The Hudsucker Proxy
Maverick
The Flintstones
Wolf
Baby's Day Out
Forrest Gump
The Mask
Radioland Murders
Star Trek: Generations
Disclosure
In the Mouth of Madness
Village of the Damned
Casper
Congo
The Indian in the Cupboard
The American President
Jumanji
Sabrina
Twister
Mission: Impossible
Dragonheart
Eraser
Special Effects - an IMAX Film
Sleepers
Star Trek: First Contact
101 Dalmatians
Daylight
Mars Attacks!
Star Wars Trilogy Special Edition
The Lost World: Jurassic Park
Speed 2: Cruise Control
Men in Black
Contact
Spawn
Starship Troopers
Midnight in the Garden of Good and Evil
Flubber
Amistad
Deconstructing Harry
Titanic
Deep Rising
Mercury Rising
Deep Impact
Small Soldiers
Saving Private Ryan
Snake Eyes
Reach the Rock
Meet Joe Black
Celebrity
Jack Frost
Mighty Joe Young
October Sky
The Last Days
The Mummy
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
Wild Wild West
The Haunting
Deep Blue Sea
Bringing Out the Dead
Sleepy Hollow
Sweet and Lowdown
The Green Mile
Galaxy Quest
Magnolia
Snow Falling on Cedars
Mission to Mars
The Adventures of Rocky and Bullwinkle
The Perfect Storm
Space Cowboys
Pay it Forward
The Pledge
Pollock
Sweet November
The Mummy Returns
Pearl Harbor
A.I. Artificial Intelligence
Jurassic Park III
Planet of the Apes
Harry Potter and the Sorcerer's Stone
The Majestic
Impostor
The Time Machine
E.T.: The Extra-Terrestrial
Big Trouble
Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
The Bourne Identity
Minority Report
Men in Black II
K-19: The Widowmaker
Signs
Blood Work
Punch-Drunk Love
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Bounty Hunter
Gangs of New York
Tears of the Sun
The Hunted
Dreamcatcher
The Hulk
Terminator 3: Rise of the Machines
Pirates of the Caribbean
The League of Extraordinary Gentleman
11'9"01
Once Upon a Time in Mexico
Master and Commander: The Far Side of the World
Timeline
Stuck on You
Peter Pan
Along Came Polly
Twisted
Hidalgo
Van Helsing
The Day After Tomorrow
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
The Chronicles of Riddick
The Bourne Supremacy
The Village

Tegen de tijd dat WETA een vergelijkbare staat van dienst heeft praten we wel eens verder imo...

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 18:19
En op zich mag Ghostbusters er ook wel bij! Net als Big Trouble in Little China!
Richard Edlund (van ILM) deed hiervoor de effecten :wink:

FrankGuthrie
06-01-2005, 19:13
Niet alleen de kleding. Ben nu seizoen 2 aan het kijken. Schiet soms in het lachen van het knullige vechten. Echt te triest voor woorden soms. Dat is een heel eind gekomen. Zeker als jet het vergelijkt met de episode Borderland uit Enterprise.
Maar Enterprise heeft geen Spock :wink:
(en ik weet wat je nu gaat zeggen: maar wel Jolene Blalock) :P[/quote]

Dan ken je me niet, ik erger me juist aan haar karakter(outfit!). De beste dame zelf speelt een goede Vulcan, maar de schrijvers moesten haar zo nodig een superstrak pakje aanpassen, om de verkeerde doelgroep aan te trekken. TNG en DS9 hadden dit niet. VOY had 7of9, te treist voor woorden om zo fans te trekken.

Ron kars
06-01-2005, 19:17
ILM Filmography

Star Wars: Episode IV - A New Hope
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Raiders of the Lost Ark
Dragonslayer
Poltergeist
Star Trek II: The Wrath of Khan
E.T. The Extra-Terrestrial
The Dark Crystal
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Twice Upon a Time
Indiana Jones and the Temple of Doom
Star Trek III: The Search for Spock
The Neverending Story
The Ewok Adventure
Starman
The Goonies
Cocoon
Back to the Future
Explorers
Amazing Stories
Mishima
Ewoks: The Battle for Endor
Young Sherlock Holmes
Out of Africa
Enemy Mine
The Money Pit
Labyrinth
Howard the Duck
Captain EO
Star Trek IV: The Voyage Home
The Golden Child
Harry and the Hendersons
The Witches of Eastwick
Innerspace
Star Trek: The Next Generation
Empire of the Sun
Batteries Not Included
Willow
Who Framed Roger Rabbit?
Caddyshack II
The Last Temptation of Christ
Tucker: A Man and His Dream
Cocoon, The Return
The Burbs
Skin Deep
Field Of Dreams
Indiana Jones and the Last Crusade
Ghostbusters II
Tummy Trouble
The Abyss
Body Wars
Back to the Future II
Always Dec 22, 1989 Amblin/Universal
The Hunt for Red October
Joe Versus the Volcano
Back to the Future III
Roller Coaster Rabbit
Die Hard 2
Ghost
Arachnophobia
Akira Kurosawa's Dreams
The Godfather Part III
Flight of the Intruder
The Doors
Switch
Backdraft
Hudson Hawk
Rocketeer
Terminator 2: Judgment Day
Star Trek VI: The Undiscovered Country
Hook
Memoirs of an Invisible Man
The Young Indiana Jones Chronicles
Death Becomes Her
Alive
Fire in the Sky
Jurassic Park
Last Action Hero
Rising Sun
MeteorMan
Manhattan Murder Mystery
Malice
The Nutcracker
Schindler's List
The Hudsucker Proxy
Maverick
The Flintstones
Wolf
Baby's Day Out
Forrest Gump
The Mask
Radioland Murders
Star Trek: Generations
Disclosure
In the Mouth of Madness
Village of the Damned
Casper
Congo
The Indian in the Cupboard
The American President
Jumanji
Sabrina
Twister
Mission: Impossible
Dragonheart
Eraser
Special Effects - an IMAX Film
Sleepers
Star Trek: First Contact
101 Dalmatians
Daylight
Mars Attacks!
Star Wars Trilogy Special Edition
The Lost World: Jurassic Park
Speed 2: Cruise Control
Men in Black
Contact
Spawn
Starship Troopers
Midnight in the Garden of Good and Evil
Flubber
Amistad
Deconstructing Harry
Titanic
Deep Rising
Mercury Rising
Deep Impact
Small Soldiers
Saving Private Ryan
Snake Eyes
Reach the Rock
Meet Joe Black
Celebrity
Jack Frost
Mighty Joe Young
October Sky
The Last Days
The Mummy
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
Wild Wild West
The Haunting
Deep Blue Sea
Bringing Out the Dead
Sleepy Hollow
Sweet and Lowdown
The Green Mile
Galaxy Quest
Magnolia
Snow Falling on Cedars
Mission to Mars
The Adventures of Rocky and Bullwinkle
The Perfect Storm
Space Cowboys
Pay it Forward
The Pledge
Pollock
Sweet November
The Mummy Returns
Pearl Harbor
A.I. Artificial Intelligence
Jurassic Park III
Planet of the Apes
Harry Potter and the Sorcerer's Stone
The Majestic
Impostor
The Time Machine
E.T.: The Extra-Terrestrial
Big Trouble
Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
The Bourne Identity
Minority Report
Men in Black II
K-19: The Widowmaker
Signs
Blood Work
Punch-Drunk Love
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Bounty Hunter
Gangs of New York
Tears of the Sun
The Hunted
Dreamcatcher
The Hulk
Terminator 3: Rise of the Machines
Pirates of the Caribbean
The League of Extraordinary Gentleman
11'9"01
Once Upon a Time in Mexico
Master and Commander: The Far Side of the World
Timeline
Stuck on You
Peter Pan
Along Came Polly
Twisted
Hidalgo
Van Helsing
The Day After Tomorrow
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
The Chronicles of Riddick
The Bourne Supremacy
The Village

Tegen de tijd dat WETA een vergelijkbare staat van dienst heeft praten we wel eens verder imo...

Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, vele van deze films zijn qua effecten echt veel slechter dan die paar films die WETa gedaan heeft.

Rob Eric Blank
06-01-2005, 19:30
Het ging hier idd niet om kwantiteit. Van Helsing is een voorbeeld hoe het naar mijn mening NIET moet. Ik heb heel, maar dan ook heel veel respect voor ILM. Ze hebben hele mooie dingen laten zien en zullen dat ook nog echt in de toekomst ook weer doen. Alleen een bedrijf zoals WETA doet dat nu ook met prachtige resultaten.

FrankGuthrie
06-01-2005, 19:34
Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, vele van deze films zijn qua effecten echt veel slechter dan die paar films die WETa gedaan heeft.

Da's beetje appels met peren vergelijken he? ILM is al sinds eind jaren 70 bezig, ja toen stond de technologie nog in zijn kinderschoenen. Als je special effect van toen vergelijkt met wat ze nu kunnen dan ziet het er soms niet uit, maar voor die tijd was het geweldig.

Om dan ook te gaan zeggen dat die paar films die Weta gedaan de laatste tijd heeft gedaan, is dat nogal logisch :roll:

Je moet wel dingen uit het zelfde jaar vergelijken. Maar als het gaat om de grootheid moet je naar verleden kijken, en daar heeft ILM toch een groter lijst op zijn naam staan.

Laat Weta maar eerst een CV opbouwen.

Ron kars
06-01-2005, 19:46
Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, vele van deze films zijn qua effecten echt veel slechter dan die paar films die WETa gedaan heeft.

Da's beetje appels met peren vergelijken he? ILM is al sinds eind jaren 70 bezig, ja toen stond de technologie nog in zijn kinderschoenen. Als je special effect van toen vergelijkt met wat ze nu kunnen dan ziet het er soms niet uit, maar voor die tijd was het geweldig.

Om dan ook te gaan zeggen dat die paar films die Weta gedaan de laatste tijd heeft gedaan, is dat nogal logisch :roll:

Je moet wel dingen uit het zelfde jaar vergelijken. Maar als het gaat om de grootheid moet je naar verleden kijken, en daar heeft ILM toch een groter lijst op zijn naam staan.

Laat Weta maar eerst een CV opbouwen.

Klopt, maar ik heb het dan ook over bv. Mummy Returns, zelfde jaar als Fellowship of the Ring. Bij vroegere films is de vergelijking inderdaad niet te doen.

Marco VC
06-01-2005, 20:03
Zoals al eerder aangegeven... In jaren dat ILM bezig is met de special effects voor een Star Wars film dan werken de beste ILMers aan de Star Wars film... En de mindere goden van ILM werken aan de andere projecten!

De mensen van WETA hebben zich de afgelopen jaren alleen maar op de LOTR-trilogy hoeven te focussen!

theThinWhiteDuke
06-01-2005, 20:40
Zoals al eerder aangegeven... In jaren dat ILM bezig is met de special effects voor een Star Wars film dan werken de beste ILMers aan de Star Wars film... En de mindere goden van ILM werken aan de andere projecten!

De mensen van WETA hebben zich de afgelopen jaren alleen maar op de LOTR-trilogy hoeven te focussen!
Dat zei ik ook al eerder in deze thread (of was t nou die andere thread?)
Anyways: aan the Mummy Returns hebben stagiares van ILM gewerkt :mrgreen: terwijl Dennis Muren & co. met AotC bezig waren :P

Marc Raps
06-01-2005, 22:02
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.
Welke bedrijven dan nog meer als ik vragen mag?

Digital Domain was behoorlijk goed bezig met Titanic.

FrankGuthrie
06-01-2005, 22:43
Dat zei ik ook al eerder in deze thread (of was t nou die andere thread?)
Anyways: aan the Mummy Returns hebben stagiares van ILM gewerkt :mrgreen: terwijl Dennis Muren & co. met AotC bezig waren :P

Kijk en dat was een pareltje qua speccial effects :D Qua verhaal nog niet up to standard, maar niet slecht. Als de stijgende lijn is ingezet, verwacht ik veel van ep 3, qua SFX en verhaal. Misschien wordt dit dan een van de betere in de sexology eehhhhhh dublle trilogie ehhhhhh, whatever, of is dit ijdele hoop

The Pryde
07-01-2005, 15:17
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.

Denk ook dat CGI, nog niet, zover is als ILM doet geloven... nog aantal jaartjes wachten en het is zover... maar de laatste jaren, ben ik bang dat anderen minimaal net zoveel kwaliteit afleveren als ILM :cry:

Ron kars
08-01-2005, 09:56
ILM was zeker een toonaangevend bedrijf en heeft heel veel mooie dingen op hun conto staan.
Alleen jammer dat ze naar mijn id teveel met CGI willen oplossen en te weinig met modellen werken wat ze in het verleden juist wel deden.
WETA heeft laten zien dat het gebruik van Modellen juist hele mooie resultaten kan opleveren. ILM is zijn voorsprong die het in de jaren 80 en 90 had verloren aan andere bedrijven, zoals WETA.

Denk ook dat CGI, nog niet, zover is als ILM doet geloven... nog aantal jaartjes wachten en het is zover... maar de laatste jaren, ben ik bang dat anderen minimaal net zoveel kwaliteit afleveren als ILM :cry:

Ik ben het hier ook wel mee eens, CGI kan er geweldig uitzien maar het hoeft niet altijd realistisch te zijn wat een model vaker wel is.

The Pryde
09-01-2005, 09:28
Dat zei ik ook al eerder in deze thread (of was t nou die andere thread?)
Anyways: aan the Mummy Returns hebben stagiares van ILM gewerkt :mrgreen: terwijl Dennis Muren & co. met AotC bezig waren :P

Kijk en dat was een pareltje qua speccial effects :D Qua verhaal nog niet up to standard, maar niet slecht. Als de stijgende lijn is ingezet, verwacht ik veel van ep 3, qua SFX en verhaal. Misschien wordt dit dan een van de betere in de sexology eehhhhhh dublle trilogie ehhhhhh, whatever, of is dit ijdele hoop

:roll: Vond zelf The Mummy erg tegenvallen...

theThinWhiteDuke
09-01-2005, 09:43
Dat zei ik ook al eerder in deze thread (of was t nou die andere thread?)
Anyways: aan the Mummy Returns hebben stagiares van ILM gewerkt :mrgreen: terwijl Dennis Muren & co. met AotC bezig waren :P

Kijk en dat was een pareltje qua speccial effects :D Qua verhaal nog niet up to standard, maar niet slecht. Als de stijgende lijn is ingezet, verwacht ik veel van ep 3, qua SFX en verhaal. Misschien wordt dit dan een van de betere in de sexology eehhhhhh dublle trilogie ehhhhhh, whatever, of is dit ijdele hoop

:roll: Vond zelf The Mummy erg tegenvallen...
Ik denk dat Frank ook AotC bedoeld :wink:

The Pryde
09-01-2005, 09:47
Dat zei ik ook al eerder in deze thread (of was t nou die andere thread?)
Anyways: aan the Mummy Returns hebben stagiares van ILM gewerkt :mrgreen: terwijl Dennis Muren & co. met AotC bezig waren :P

Kijk en dat was een pareltje qua speccial effects :D Qua verhaal nog niet up to standard, maar niet slecht. Als de stijgende lijn is ingezet, verwacht ik veel van ep 3, qua SFX en verhaal. Misschien wordt dit dan een van de betere in de sexology eehhhhhh dublle trilogie ehhhhhh, whatever, of is dit ijdele hoop

:roll: Vond zelf The Mummy erg tegenvallen...
Ik denk dat Frank ook AotC bedoeld :wink:

:lol: ahaaaaa.... hehehe... daar kan ik me alleen maar bij aansluiten dan... :D

Casey Ryback
09-01-2005, 11:58
Weta is zeer goed op weg, Lotr heeft inderdaad zeer goede SFX, Weta mag misschien ILM wel hebben geevenaard met sfx, maar heeft nog zeker niet de status die 'ILM' wel heeft...

Maar met FrankGuthrie ben ik het eens, let op 'Chronicles of Narnia' van Weta, bekijk dit filmpje eens, wel kleine screen, maar wel de moeite waard :)

http://www.apple.com/trailers/disney/the_chronicles_of_narnia.html



[/url]

H.stadman
09-01-2005, 12:10
Weta is zeer goed op weg, Lotr heeft inderdaad zeer goede SFX, Weta mag misschien ILM wel hebben geevenaard met sfx, maar heeft nog zeker niet de status die 'ILM' wel heeft...

Maar met FrankGuthrie ben ik het eens, let op 'Chronicles of Narnia' van Weta, bekijk dit filmpje eens, wel kleine screen, maar wel de moeite waard :)

http://www.apple.com/trailers/disney/the_chronicles_of_narnia.html



[/url]


met alle respect,
maar ik vind dat het wel degelijk veel lijkt op lotr. het wapentuig e.d. lijkt veel op dat van lotr trilogie.

ilm heeft meer diversiteit te bieden. neemt niet weg dat weta erg goed bezig is. het zou mij niets verbazen dat ex ilm medewerkers nu bij weta werken.

The Pryde
09-01-2005, 16:32
Weta is zeer goed op weg, Lotr heeft inderdaad zeer goede SFX, Weta mag misschien ILM wel hebben geevenaard met sfx, maar heeft nog zeker niet de status die 'ILM' wel heeft...

Maar met FrankGuthrie ben ik het eens, let op 'Chronicles of Narnia' van Weta, bekijk dit filmpje eens, wel kleine screen, maar wel de moeite waard :)

http://www.apple.com/trailers/disney/the_chronicles_of_narnia.html



[/url]


met alle respect,
maar ik vind dat het wel degelijk veel lijkt op lotr. het wapentuig e.d. lijkt veel op dat van lotr trilogie.

ilm heeft meer diversiteit te bieden. neemt niet weg dat weta erg goed bezig is. het zou mij niets verbazen dat ex ilm medewerkers nu bij weta werken.

Is ook WETA :wink:

Rob Eric Blank
21-01-2005, 13:04
Ik vond de effecten van AotC niet eens zo goed. Teveel CGI en te weinig modellen, het zag er nog allemaal erg digitaal uit.
Misschien is het moeilijk mijn mening te geven, aangezien ik AotC een regelrechte tegenvaller vond.

Ron kars
21-01-2005, 20:28
Ik vond de effecten van AotC niet eens zo goed. Teveel CGI en te weinig modellen, het zag er nog allemaal erg digitaal uit.
Misschien is het moeilijk mijn mening te geven, aangezien ik AotC een regelrechte tegenvaller vond.

Ik vond de water-effecten op Kamino erg mooi, maar vooral de scenes op coruscant zagen er idd te digitaal uit. Hier was bv. een model dus beter geweest.

The Pryde
22-01-2005, 09:42
Ik vond de effecten van AotC niet eens zo goed. Teveel CGI en te weinig modellen, het zag er nog allemaal erg digitaal uit.
Misschien is het moeilijk mijn mening te geven, aangezien ik AotC een regelrechte tegenvaller vond.

Ik vond de water-effecten op Kamino erg mooi, maar vooral de scenes op coruscant zagen er idd te digitaal uit. Hier was bv. een model dus beter geweest.

Ik vond de SFX in STAR WARS II erg mooi moet ik zeggen hoor... inderdaad soms iets te digitaal... maar over het algemeen waren de SFX, naar mijn mening, van hoge kwaliteit...

The Pryde
01-06-2005, 15:34
Met Star Wars III heeft ILM weer bewezen nog steeds tot de absolute TOP te behoren...

Qua SFX... KLASSE... :!:

Obi-Wan Kenobi
01-06-2005, 17:26
ILM is nog steeds het meest baanbrekend van allemaal, Ja inderdaad WETA digital maakt ook zeer geslaagde effecten, maar zij hoeven niet 2500 shots uit niets te maken, dat is wat ILM nou zo speciaal maakt. Spiderman zag er inderdaad ook goed uit, leuk als je weet dat het door de zelfde man als voormalig ILMer voor a New Hope. . .

ILM en WETA Digital staan absoluut aan de top, maar vanwege de geschiedenis en awards, prestaties en grafische kracht bklimt ILM er toch duidelijk wel overheen!