PDA

Bekijk de volledige versie : Kabelvraag



basb
06-01-2005, 16:27
Hallo beste mensen.
Heb je hem weer, zullen je jullie wel denken :wink:
Maar ik heb er nog heel weinig ervaringen mee, dus ik hoor het graag van de experts :D

Ik heb de volgende set:
Dvd speler in de computer, verbonden receiver Coax kabel
Receiver naar boxen Goedkoop speakersnoer
Cd speler naar receiver Zowel analoog als optisch, beide kabels vrij goedkoop
Vcr naar receiver Analoog (heb een scart ding, met daarin analoog geluid uit, daarin de analoge kabels)
Vcr naar tv simpele tv kabel (heb wel scartuitgang, maar niet in tv ingang)
Ook heb ik scart ingang in vcr maar niet gebruikt.

Receiver: harman/kardon avr 35rds
Cd speler: denon dcd 635
vcr: blaupunkt (gebruik hem enkel voor het geluid, aangezien ik hele slechte tv heb)
Tv: sharp ktv (simpel dus, maar wil hem binnen nu en een jaar vervangen)

Nu is mijn vraag:
Omdat dit wel erg goedkope kabels zijn (alles bij handyman :oops: ) ben ik van plan om eens wat geld aan de kabels te spenderen. Maar alvorens ik dit doe, zou ik willen weten of dit volgens jullie waarde toevoegd aan het geluid van mijn dolby digital vooral.
Ook zou ik willen dat ik wat mooier beeld heb, maar aangezien ik nu (nog) een slechte kleine tv heb, is dit bijzaak.

Wat zou voor mij een goede oplossing zijn van kabels
Let wel, ik ben nog maar 19 jaartjes jong, dus mijn budget licht zo rond de 150 euro. Het liefst heb ik mooi geluid, beeld is bijzaak.

R Klemkerk
06-01-2005, 16:42
Het ligt geheel aan hoeveel meter je nodig hebt voor je speakers? en je moet jezelf afvragen of dure speaker kabels het wel waard zijn voor je speakers? Welke speakers heb je als ik mag vragen.

Voor jouw budget heb je toch best een aardige keus aan kabels denk ik. Je zou eens kunnen kijken naar:

vd Hul: The Clearwater (7e p.m)
QED: silver annaversary (9e p.m)
QED: Ultra Flat Qontour (5e p.m)

basb
06-01-2005, 16:49
Zou een kwaliteits coax kabel wat uithalen?

Ik heb center en voor Bang & Olufsen speakers, BEO VOX (al klassiek ondertussen, maar vind het geluid verre van slecht)
Voor mijn surround vind ik het wat overdreven, die hebben al een goed geluid.

Ik heb zo'n 10 meter totaal nodig aan speakersnoer.

Johan van den D.
06-01-2005, 17:14
vd Hul: The Clearwater (7e p.m)
QED: silver annaversary (9e p.m)Zijn die beide €1,- duurder geworden dan ondertussen ?
Was namelijk 6 en 8 euro per mtr. vandaar.

Maargoed, Basb
Als ik heel eerlijk moet zijn zal ik het geld in jouw situatie niet aan kabels uitgeven.
Stop het alvast apart in een potje en laat dat het begin van een geheel nieuwe speakerset zijn.
Met goede/andere speakers zal je vele malen meer winst behalen dan dat je ooit zal bereiken door middel van andere kabels.
Feit is wel dat wanneer je andere speakers heb je wel een paar mooie kabels erbij moet nemen. :roll:

Maargoed, persoonlijk zal ik de €€ niet in kabels stoppen in jouw geval en dat bedoel ik dan niet slecht.

basb
06-01-2005, 17:28
Onderschat mijn speakers niet, ikzelf (ben geen expert ofwat, maar heb tog wel aardig wat setjes gehoord) vind het zeer redelijk, het was toendertijd (van mijn ouders geweest) een hele goede speaker, en ze zijn nog allen in goede staat.

Dit zijn ze, de kappen heb ik er even afgedaan natuurlijk, normaal zitten ze erop :wink:
http://img152.exs.cx/img152/8655/box3iv.jpg

Ik weet zeker dat het geluid mooier kan, aangezien ik nu echt verkeerde kabels heb, al is het geluid nu verre van slecht.

Nieuwe boxen is dus geen optie voor mij, en een subwoofer willen mijn ouders niet :roll: (ik zou niet weten waarom :wink: ).

En aangezien de kabels ook een investering in de toekomst zijn, wil ik ze wel degelijk kopen :D

Johan van den D.
06-01-2005, 17:44
En aangezien de kabels ook een investering in de toekomst zijn, wil ik ze wel degelijk kopen :DDaar heb je helemaal gelijk in maar in dat geval zijn er de laatste tijd al aardig wat topics langs gekomen waar je veel info uit kunt halen.
Verders onderschat ik speakers nooit omdat ze toevallig oud zijn. :P

Edgar Smit
07-01-2005, 08:53
Oude speakers kunnen soms zelfs beter zijn dan nieuwe, zolang je er normaal mee omgaat. Ik heb bijvoorbeeld Mission 762 staan , die zijn nog steeds perfect maar wel 14 jaar oud.

In je kabels investeren zal denk ik in jouw geval minimale winst opleveren in de huidige situatie, maar is wel weer een goede investering voor de toekomst.

Echter, je moet jezelf natuurlijk afvragen, hoeveel wil ik nu investeren, als ik pas over tig jaar nieuwe speakers ga aanschaffen, want hoeveel zin heeft dat dan? Ofwel, hoe dichtbij (in tijd) ligt de toekomst voor jou?

Maar als je perse goede kabel wilt aanschaffen, ga dan voor de QED silver anniversary voor je speakers en ik begrijp dat de scart van QED ook erg goed is. Zelf heb ik geen QED, maar ik begrijp dat iedereen hier erg lovend over is.

Je kunt ook een tussenweg zoeken, en fatsoenlijke kabels aanschaffen voor niet al teveel geld en de rest sparen voor een heftige speakerupgrade. Maar dat zul je echt zelf moeten beslissen.

Herjan
07-01-2005, 09:44
Upgraden van merkloosspeakerdraad naar een goede kabel is altijd een goed idee en zal het geluid vast en zeker ten goede komen. Echter, ik zou je adviseren om goed na te denken over de toekomst. Je kunt nu wel een prachtige QED Silver Anniversary neerleggen, maar zou dat niet overkill zijn voor je speakers en de rest van je set? Over je receiver valt absoluut niet te klagen. Goed ding! Maar een DVD-speler in een PC? En zijn de speakers echt zo goed als je zegt? Indien je ook van plan bent om een stand-alone DVD-speler aan te schaffen en eventueel nieuwe speakers, dan zou ik je adviseren om inderdaad direct naar een bovengemiddelde kabel te gaan, zoals de Silver Anniversary (superkabel met uitstekende prijs/kwaliteitverhouding). Zo niet, dan zou ik kiezen voor een standaard 2x2.5mm Oehlbach o.i.d. Bedenk namelijk ook dat een betere kabel beter geluid kan geven, maar ook veel duidelijker de min-punten van een set kan blootleggen!

Je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om niet je speakerdraad als eerste te vervangen, maar de DVD-speler of zo.

PM
07-01-2005, 11:05
Het ligt een beetje aan hoe goed je huidige kabels zijn, maar er is zeker ook winst te behalen met goede digitale kabels. (en mocht je cd ook interessant vinden daar goede analoge interlinks).
Probeer eens iets te lenen bij een hifi zaak, dan weet je meteen wat het brengt voor je