PDA

Bekijk de volledige versie : optische dvdspeler?



Phorze
07-01-2005, 18:25
Ik had een technisch vraagje voor de freaks onder ons.

Is er eigenlijk al een dvdspeler die het optische (laser) signaal zonder tussenkomst van een electrisch signaal direct doorstuurt daar de optische digitale uit?

Want vanaf dan wordt het natuurlijk pas interessant om je dvdspeler via een optische kabel aan je reciever te hangen..

(anders krijg je nl dit: signaal wordt afgelezen -> electrisch omgezet omzetter naar lichtsignaal --> aankomst lichtsignaal omgezet naar electrisch signaal voor transport naar decoder..)

of sla ik de plank compleet mis omdat het natuurlijk wel altijd een digitaal signaal blijft... :shock:

alvast bedankt :wink:

mradem
07-01-2005, 18:31
Als je de dvd speler optisch digital aansluit dan wordt het licht inderdaad altijd eerst omgezet. Ik vind daarom zelf coax beter klinken en gebruik deze dus ook. De meeste gebruiken denk ik de coax aansluiting. Echt gek veel verschil zal er denk ik niet inzitten maar elke vorm van vertraging of verlies probeer ik altijd te vermijden :D .

Phorze
07-01-2005, 18:36
Ja iid dat bedoel ik :wink:
Ik gebruik nu dus ook nog een coax link omdat ik dus het optische gebeuren nog niet interessant vind..
Maar uit eindelijk kan je met een lichtsignaal schoner transporteren in vergelijking met het electrische signaal wat onderhevig is aan interferentie ed :P

Phorze
07-01-2005, 18:52
maar nogmaals de vraag: bestaan die dvdspelers al?

Herjan
07-01-2005, 22:04
Nee, en dat zal ook niet gebeuren. Het signaal wat gelezen wordt, is namelijk niet hetzelfde signaal wat naar je receiver gaat. Wat gelezen wordt bevat veel meer data.

Johan van den D.
08-01-2005, 09:22
Ja iid dat bedoel ik :wink:
Ik gebruik nu dus ook nog een coax link omdat ik dus het optische gebeuren nog niet interessant vind..Om het niet interessant te vinden is een groot woord zeg maar.
Wanneer je gebruik maakt van een goede optische kabel zal er weinig verschil zijn ten opzichte van de coax.
Het omzetten heeft niet echt grote invloed zeg maar.


Maar uit eindelijk kan je met een lichtsignaal schoner transporteren in vergelijking met het electrische signaal wat onderhevig is aan interferentie ed :PDat is misschien wel waar maar de afstanden zijn meestal dermate kort dat ook dit minimaal aanwezig is.
Met andere woorden, beide vormen hebben ze hun voor en nadelen.

Jobe
08-01-2005, 09:53
Bij een moeilijke vraag hoort ook een moeilijk antwoord:

http://www.mat.univie.ac.at/~nuhag/Janssen/p119.pdf
Goed artikel over de optische technieken van CD en DVD

Herjan
08-01-2005, 10:10
Bij een moeilijke vraag hoort ook een moeilijk antwoord:

http://www.mat.univie.ac.at/~nuhag/Janssen/p119.pdf
Goed artikel over de optische technieken van CD en DVD
:shock: Kolere! Vind je het goed als ik dit niet helemaal ga doorlezen? :D

Zonder het artikel gelezen te hebben, denk ik nog steeds dat mijn antwoord juist is: het signaal dat door de laser gelezen wordt, is een compleet andere formaat dan het optische audio-signaal dat naar de receiver gaat. Dus zullen er nooit systemen bestaan die dit 1 op 1 door geven.

Mr_Parker
08-01-2005, 16:27
Ik sluit me aan bij Herjan.

Het licht / laser signaal dat uitgelezen wordt bevat om te beginnen al en beeld en geluid. Je reciever gaat normaal alleen aan de slag met geluid, dus moet het beeld signaal er al af.... ect.

Phorze
10-01-2005, 11:32
Bedankt voor de reacties.
Ik had iid nog niet gedacht aan het lasersignaal dat natuurlijk ook het beeldsignaal bevat, dit zal natuurlijk gesplitst moeten worden..

Ik heb het ook nog even aan een lokale expert gevraagd en die vroeg als eers aan mij: "Heb je dan een versterker van boven de 5000,-?"
Ik: "euu nee stukje goedkoper..."
- Nou dan ga je het verschil toch niet merken mits je een goede optische kabel gebruikt.. - OH
Ik heb het verschil toch gemerkt, maar dat kwam omdat ik een hele slechte optische kabel had en een goeie coax interlink van monster. :roll:

en nu dat artikel maar ff lezen.. 8)

Johan van den D.
10-01-2005, 17:21
Ik heb het ook nog even aan een lokale expert gevraagd en die vroeg als eers aan mij: "Heb je dan een versterker van boven de 5000,-?"
Ik: "euu nee stukje goedkoper..."
- Nou dan ga je het verschil toch niet merken mits je een goede optische kabel gebruikt.. - OHSoryr maar waar slaat dit nu weer op van zo,n "expert".

Phorze
10-01-2005, 20:45
meneer van den dool ik dacht dat u zelf toch wel een van de prominentere leden was op dit forum? Als ik uw reacties lees op het forum dan denk ik goh dat is iemand die er wat vanaf weet...
maar mag ik even weten waar uw reactie OP SLAAT?

Als ik expert zeg dan bedoel ik EXPERT. hij werkt namelijk bij EXPERT en aangezien hij meer omzet draait dan de baas zelf, plus echt ALLES weet kan ik u verzekeren dat hij EXPERT op het gebied van hifi is.

maar misschien heeft u wel een versterker van onder de E5000 waarbij u het WEL hoort... hardstikke fijn maar, zeg niet dat mijn reactie nergens op slaat mr wise guy van den dool...

R Klemkerk
10-01-2005, 20:51
meneer van den dool ik dacht dat u zelf toch wel een van de prominentere leden was op dit forum? Als ik uw reacties lees op het forum dan denk ik goh dat is iemand die er wat vanaf weet...
maar mag ik even weten waar uw reactie OP SLAAT?

Als ik expert zeg dan bedoel ik EXPERT. hij werkt namelijk bij EXPERT en aangezien hij meer omzet draait dan de baas zelf, plus echt ALLES weet kan ik u verzekeren dat hij EXPERT op het gebied van hifi is.

maar misschien heeft u wel een versterker van onder de E5000 waarbij u het WEL hoort... hardstikke fijn maar, zeg niet dat mijn reactie nergens op slaat mr wise guy van den dool...
Hifi en High end zijn ook nog eens 2 verschillende dingen natuurlijk.....

Ik weet wel waar Johan zijn antwoord vandaan heeft gevist, omdat de verkoper, of jij (?) het antwoord niet onderbouwt. Waarom vind de verkoper dat? of is dat alleen zijn mening?

Ik ben zelf ook benieuwd hoe hij op dit antwoord komt .....

Btw: dat hij meer omzet draait dan de baas zelf wil dus niet persee iets zeggen over de kwaliteit van de verkoper :!:

Phorze
10-01-2005, 21:05
Ja dat is waar maar ik reageer misschien ook wel iets te kort en niet onderbouwd. maar laten we zeggen dat hij expert is op het gebied van hifi en high-end.
En laten we eerlijk zijn de grens vervaagt tussen hifi en hi-end.
Het expert filiaal waar ik het over heb is die in soest en die is net even iets groter dan de gemiddelde in nederland.
En we hebben echt alles staan aan versterkers. Dan hebben we het bijvoorbeeld ook over de topmodellen van Denon Nad Pioneer Marantz enzofoort. Moet toegeven dat er nog heel wat ontbreekt maar als we het niet hebben staan betekent het niet dat hij het niet weet natuurlijk :!:

Johan van den D.
10-01-2005, 21:07
meneer van den dool ik dacht dat u zelf toch wel een van de prominentere leden was op dit forum? Als ik uw reacties lees op het forum dan denk ik goh dat is iemand die er wat vanaf weet...
maar mag ik even weten waar uw reactie OP SLAAT?

Als ik expert zeg dan bedoel ik EXPERT. hij werkt namelijk bij EXPERT en aangezien hij meer omzet draait dan de baas zelf, plus echt ALLES weet kan ik u verzekeren dat hij EXPERT op het gebied van hifi is.

maar misschien heeft u wel een versterker van onder de E5000 waarbij u het WEL hoort... hardstikke fijn maar, zeg niet dat mijn reactie nergens op slaat mr wise guy van den dool...Beetje overtrokken reactie dit maar goed.
Om te beginnen met het eerste, ik zeg niet dat ik het wel hoor met een goedkopere versterker.
Waar het mij om gaat is dat kwaliteit niet geheel aan een prijs gebonden kan worden zoals ik wel begrijp uit jouw opmerking.
Uiteraard is het wel zo dat kwaliteit en prijs hand in hand gaan maar om te zeggen dat er onder de €5000 niets is wat het wel ten gehore kan brengen sorry, dat slaat dan inderdaad nergens op als je naar mijn mening vraag en hierin hebben we dus duidelijk een verschil.

Wie zeg dat er geen versterker van €2500,- is die het wel kan om maar eens wat te noemen.
Het kan wellicht maar jij en je expert beweren keihard dat het niet kan blijkbaar, tenzij je een goede optische kabel gebruikt. :shock:
Sorry maar als ie het eerst al niet kan dan help die kabel ook niet meer.

Maar het maak mij niet uit, jij en je "expert" weten namelijk alles dus bij deze, veel plezier nog samen en geef vooral €5000 euro uit.
Ik trek me terug uit deze discussie daar ik er geen verstand van heb en vooral post voor een hoog post gemiddelde.

Enige waar ik je gelijk in kan geven is dat ik inderdaad wat meer uitleg had mogen geven in de vorige post, da,s alles. :o

Christiaan Sauer
10-01-2005, 21:12
meneer van den dool ik dacht dat u zelf toch wel een van de prominentere leden was op dit forum? Als ik uw reacties lees op het forum dan denk ik goh dat is iemand die er wat vanaf weet...
maar mag ik even weten waar uw reactie OP SLAAT?

Als ik expert zeg dan bedoel ik EXPERT. hij werkt namelijk bij EXPERT...

Daar stopte ik met lezen.
En je hebt gelijk als je schrijft dat Johan 1 van de prominentere leden van dit forum is.
Mede doordat in tegenstelling tot sommige anderen ;) hij wel weet waar die het over heeft. Weet die dat niet zal die niet direct hoog van de toren blazen en denigerend gaan doen.
Nuf'said :?

Phorze
10-01-2005, 21:14
ok excuses voor mijn reactie

Maar goed die kerel is altijd druk en heeft mij zegmaar kort geinformeerd hierover. Ik zal nog eens navragen waarom hij vind dat zon versterker duurder dan E5000 is.

Om nog even dieper in te gaan die gast is bij elke demo van welke fabrikant dan ook aanwezig en heeft al HEEL wat aan versterkers/speakers mogen horen. Even een voorbeeldje hij vertelde me laatst dat hij speakers heeft gehoord van het merk ENERGY wat een merk is van monstercable en geimporteerd wordt door penhold. Deze schijnen geweldig te klinken en ik moet zeggen ik ben ook geinteresseerd nadat ik dit van hem heb gehoord.. iemand ervaringen? :roll:

maar ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat er geen versterker is onder de 5000 waarbij dit geld maargoed het is een maatstaaf he :wink:

Johan van den D.
10-01-2005, 21:48
ok excuses voor mijn reactie Zo,n probleem is het ook weer niet, ik ben tenslotte ook de moeilijkste niet.
Neemt overigens niet weg dat ik me na deze post in principe terugtrek uit deze discussie want voor mij ben je toch een stapje tever gegaan.
Ik geef toe dat ook ik mijn reactie had moeten onderbouwen maar zo,n reactie als de jouwe is zeer zeker niet correct.
We zijn nog steeds mensen onder elkaar met daarnaast dezelfde hobby.


Maar goed die kerel is altijd druk en heeft mij zegmaar kort geinformeerd hierover.Een goede verkoper heeft altijd tijd voor een klant, ik neem aan dat je in principe als klant gezien moet worden.
Dan worden wellicht ook dit soort misverstanden voorkomen.

Om nog even dieper in te gaan die gast is bij elke demo van welke fabrikant dan ook aanwezig en heeft al HEEL wat aan versterkers/speakers mogen horen.Ik twijvel ook geheel niet aan zijn kennis en ervaringen maar als hij daadwerkelijk zulke uitspraken heeft gedaan dan tja...............
Maar wellicht dat een nadere uitleg meer inzicht geeft in dit geheel.


Deze schijnen geweldig te klinken en ik moet zeggen ik ben ook geinteresseerd nadat ik dit van hem heb gehoord.. Dat je naar andere luisterd kan ik begrijpen, je moet immers vaak op advies van anderen afgaan in eerste instantie maar ik vraag mezelf af of jezelf al de nodige ervaring op dit gebied heb of een eigen mening.


maar ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat er geen versterker is onder de 5000 waarbij dit geld maargoed het is een maatstaaf he :wink:Hier ging het mij dus om, net beweerde je nog keihard van wel en nu zeg jezelf alweer het tegenover gestelde.
Vergeet niet dat je altijd uitzonderingen heb kwa apparatuur in onze hobby maar dat zeg je nu eigenlijk zelf ook.
Tegenstrijdig duz.

Phorze
10-01-2005, 22:01
IK zei niet dat het boven de 5000 moest zijn maar die verkoper vertelde dat :lol:

Hij neemt zeer zeker de tijd voor zijn klanten, en daarom had hij weinig voor mij... ik werk nl ook bij expert.... :wink:

Herjan
11-01-2005, 09:06
Gaat dit nog over een "optische dvdspeler" of over wie er een expert is/wat een expert is of iets anders?