PDA

Bekijk de volledige versie : Dream Theater live at Budakan



mjlfadriaans
08-01-2005, 11:46
Van de week aangeschaft, op zich een wereld registratie .... maaruh .... zit bij jullie de laagwisselingen ook middenin een nummer? Ik had nog teruggespoeld, misschien wat het een hikje, nope, hij deed het weer. En bij nummer wisselingen liet het beeld en geluid niets merken van een evt. laagwisseling. Ik dacht ergens in nummer 10 (rond de 85 minuten ergens). Beetje jammer voor een muziek DVD niet?

Jeroen D
08-01-2005, 11:49
Klopt onder trail of tears zit de laagwissling.
Als ik eerlijk ben vind ik het helemaal niet storend.

mjlfadriaans
08-01-2005, 11:56
Niet echt nee, maar geef toe, het is niet slim ;). Verder is de registratie echt supergoed, dus uiteindelijk hoor je me niet klagen, maar een klein minpuntje is het wel.

Viel me wel op dat die gasten steeds meer improviseren, is zeker een goed teken. Jammer dat de stemzuiverheid van de zanger nooit een hele show goed blijft, maar ja, een stem is geen apparaat.

De extra's zijn ook leuk trouwens, kijkje achter de schermen. Hoewel ik een aantal stukjes redelijk na kan spelen, zou ik dat nooit 3 uur vol kunnen houden zonder veel fouten te maken. Maar dit is aangeboren talent natuurlijk, gitaar spelen kun je tot op een bepaald niveau leren, de rest is talent die je wel of niet hebt. Toch blijft het een feest om naar te luisteren en kijken (natuurlijk inclusief de rest van de muzikanten, want het zijn allemaal virtuosen, ikzelf speel echter gitaar, en een beetje piano). Ik wou dat ik die installatie + effectenbak had staan ;)!

Jeroen D
08-01-2005, 11:59
Geweldige DVD inderdaad. Nog steeds 1 van de beste bands ooit !
Maar de zang blijft de zwakke schakel vind ik.

mjlfadriaans
08-01-2005, 12:04
Live wel, op CD niet ;). Hij zingt ook op de laatste Ayreon CD mee (Human Equation), dat is echt een van de beste CDs die ik ooit gehoord heb. Een van de betere live-zangers en zowieso een van de betere stemmen vind ik Michael Sadler van Saga (zelfde genre).

Maar zeker een van de betere bands. Ze hebben alleen wel 'moeite' om een 'normaal' liedje te spelen, althans, als ze iets van buiten hun eigen sound spelen, komt het er niet altijd even lekker uit. Dus een gewoon rockliedje zullen ze nooit spelen, maar ik heb verder nog nooit iets gezien of gehoord wat qua band zoals dit speelde.

EVO
08-01-2005, 14:02
vond de cover cd's die ze gemaakt hebben wel briljant, number of the beast en master of puppets. soms beter dan het origineel :)

Jeroen D
08-01-2005, 14:08
Echt wel beter dan het origineel.
Metallica heeft master of puppets nog nooit zo uitgevoerd als Dream Theater dat gedaan heeft. Maar ja, je kunt natuurlijk de muzikanten ook niet vergelijken met elkaar :-)

Nico Mos
08-01-2005, 15:41
Echt wel beter dan het origineel.
Metallica heeft master of puppets nog nooit zo uitgevoerd als Dream Theater dat gedaan heeft. Maar ja, je kunt natuurlijk de muzikanten ook niet vergelijken met elkaar :-)

Inderdaad kun je die groepen totaal niet met elkaar vergelijken, al moet ik zeggen dat zeker op de cd "AWAKE" van D.T. innvloeden te horen zijn van Metallica (wat ook niet wordt ontkend).

Ik heb D.T. tweemaal live gezien en ik vind ze fantastisch. Hun grote voorbeeld is voor mij nog steeds numero uno RUSH. Die stijl alles vind je wel weer terug bij D.T.
Rush op 1 oktober in AHOY gezien van 20.00 u - 23.30 (!). Dertig jaar RUSH kreeg het publiek voorgeschoteld TOP!!
D.T, is volgens mij meer op conservatoriums leest geschoeid en dat is te horen ook.

Maar......de dvd is zeker het aanschaffen waard????

mjlfadriaans
08-01-2005, 16:57
Klopt ja, maar conservatorium wil echt geen garantie geven voor deze kwaliteit. Dit is echt talent wat je weinig zal vinden.

Met het Master of Puppets verhaal ben ik het niet eens, maar da's een kwestie van smaak ;). Er staat een erg goeie versie op die live registratie van de Justice Tour, dat album vind ik overigens het beste wat die lui ooit gemaakt hebben!

Rush staat bij mij ook hoog aangeschreven, Saga is dan weer echt voor mensen die die band kennen, is eigenlijk kwalitatief net zo goed, is alleen niet zo bekend. Saga heb ik al 5-6 keer live gezien, DT 2 keer. Is de ervaring wel waard, maar de eerste keer was wel het beste. Was ook niet zo'n grote zaal, supe. Was het concert van de Awakje tour, zaal-naam is me ontschoten, was wel een zaal met een erg goeie akoestiek.


De DVD is ZEKER het aanschaffen waard, is een volledige registratie, zo'n 172 minuten spelen ze! Echt top!!!!!

Topgunn
10-01-2005, 13:12
Waar kan ik hier meer info over vinden? Specs, playlist enz.

Eddy
10-01-2005, 15:34
Waar kan ik hier meer info over vinden? Specs, playlist enz.
The 2-DVD set features Dream Theater's concert recorded on April 26th, 2004, at the Budokan in Tokyo, Japan. Disc 1 has the complete live concert. Disc 2 is packed with special features including a Japanese tour documentary, the drum solo from Osaka, tours of Guitar World and Keyboard World by John and Jordan, the tour opening video and a multiangle version of "Instrumedley".

As I am
This Dying Soul
Beyond This Life
Hollow Years
War Inside My Head
The Test that Stumped Them All
Endless Sacrifice
Instrumedly
Trial of Tears
New Millennium
Keyboard Solo
Only a Matter of Time
Goodnight Kiss
Solitary Shell
Stream of Conciousness
Disappear
Pull Me Under
In the Name of God

Beeld is 1,78:1, bij geluid kan je kiezen tussen Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital 2.0.

Jeroen D
10-01-2005, 18:21
Als je van Dream Theater houd dan moet je deze DVD gewoon hebben.
De band is echt in topvorm ! Gewoon verbazingwekkend hoe ze al die noten onthouden en dan ook nog zo superstrak spelen........ontzagwekkend gewoon en best wel frustrerend voor andere muzikanten (zoals ik) :-)

Topgunn
11-01-2005, 13:48
Ben inderdaad wel een fan, maar ik heb: "Dream Theater - Metropolis 2000 - Scenes From New York" al, dus vroeg me af, of dit niet qua setlist een beetje hetzelfde zou zijn.

thx

pxl
11-01-2005, 14:28
Dream Theater is trouwens op dit moment terug in de studio voor een nieuw album. Het wordt weer iets totaal anders en zou in de lente gereleased worden.

Symphony X
11-01-2005, 14:36
de lente al... en train of.... is net uit, nou ja net...

pxl
14-01-2005, 14:32
ToT is toch al een jaartje oud nu. Ze hebben heel het jaar getoured dusja, ze hebben weer zin om nieuwe muziek te schrijven :)

Symphony X
14-01-2005, 14:46
Waar heb je die info vandaan?

Jeroen D
14-01-2005, 19:07
Staat op meerdere sites...........ben erg benieuwd naar nieuw werk !

mjlfadriaans
14-01-2005, 19:20
Ik hoop wel dat ze dezelfde kant een beetje op gaan met de sound etc .... ToT was een meesterwerk.

Jeroen D
14-01-2005, 19:23
TOT vind ik het slechtste wat ze ooit hebben gemaakt............tja, meningen verschillen.
Ik hoop dat ze een keer wat minder gaan freaken en meer om de nummers gaan denken. TOT stond vol met zinloos gefreak.......instrumentale stukken wat echt niks toevoegde aan het nummer.
Nee, ik hoop dat ze wat meer mooie nummers gaan schrijven met een kop en staart en het progressieve element erin gaan verwerken. Meer zoals Rush.

Symphony X
14-01-2005, 19:55
Ik vind: Change of Seaons, Scenes from a memory, falling into infinity en six degrees of inner turbulence de beste albums...

stuk voor stuk meesterwerken...

Ik luister het nummer "A Change of Seasons" van het gelijknamige album echt heel vaak... geweldig nummer... en dan heb je nog die dvd's...

Beyond this life ... op Live in Budokan...wow... dat nummer duurt op die dvd zo'n 20 minuten... en als je dan ziet hoe john pec... met zijn gitaar speelt...niet normaal.

Superband!!!

mjlfadriaans
14-01-2005, 20:40
Yip, meningen verschillen ;).

Ik vond Six Degrees weer wat minder, Falling into Infinity ook, beide niet slecht of zo, maar ik vind alleen de albums buiten deze stukke strakker. Ik hou wel van lekkere vette, strakke gitaarsounds. ToT heeft dat. Het is maar welke melodie je aanspreekt denk ik.

A Change of Season vind ik persoonlijk het beste nummers / album, het is eigenlijk 1 groot nummer. Het heeft echt alles in zich.

Daarnaast heb ik een zwak voor het nummer Space-Dye Vest!

Echt slecht spul maken ze niet in ieder geval. Naast hun albums heb ik nog wel wat side-projects, niet alles, alleen het spul wat ik echt goed vond (TransAtlantic, Liquid Tension, James Labrie's solo albums, Platypus, Jelly Jam en het beste (album ooit ;)) .... Ayreon: The Human Equation, ik heb zelden zo'n perfect album gehoord, ongelooflijk wat hier allemaal gebracht wordt!

Jeroen D
14-01-2005, 20:50
Ayreon - the human equation IS vet !
Vooral omdat een kameraad van me hierop speelt...........Joost van den Broek....absoluut 1 van de beste keyboard spelers die er rondlopen !
(Sorry voor de reclame)

15 maart komt trouwens de nieuwe James LaBrie solo CD uit. Niet meer onder de naam Mullmuzzler trouwens.
Wat ook vet is ; O.S.I. Mega geniale CD !

mjlfadriaans
14-01-2005, 21:04
O.S.I., kwam ik volgens volgens mij op de DT-site tegen die naam. Moest maar eens beluisterd gaan worden.

Ah, die gast kan aardig spelen ;). Wat gitaar betreft kan ik die CD aardig bijbenen, DT wordt pittig ;). Wat ik vooral cool vind aan die CD is de grote afwisseling. Vokaal is alles ook echt in orde!

pxl
14-01-2005, 22:01
Ik denk dat we zeker weer iets totaal anders mogen verwachten. Dream Theater bracht tot nog toe bij ieder album een nieuwe sound/atmosfeer. Dat vind ik ook zo geweldig aan de band.

Symphony X
16-09-2005, 21:46
Om de thread weer een beetje te laten leven...

Wat vinden jullie van Octavarium?

Jeroen D
16-09-2005, 23:10
Ik vind Octavarium geweldig !
Het beste album sinds awake. Het zijn weer echte nummers ipv. instrumentaal machtsvertoon met daarom heen een nummer gebouwd :D
Ze blijven me toch elke keer weer verbazen door nu weer met zo'n geweldig album te komen. Vooral Panic Attack is werelds........wat een wreed nummer is dat zeg........elke keer als ik dat nummer hoor heb ik weer zin om m'n kamer te verbouwen :twisted:

Symphony X
17-09-2005, 12:10
Ik vind Octavarium geweldig !
Het beste album sinds awake. Het zijn weer echte nummers ipv. instrumentaal machtsvertoon met daarom heen een nummer gebouwd
Ze blijven me toch elke keer weer verbazen door nu weer met zo'n geweldig album te komen. Vooral Panic Attack is werelds........wat een wreed nummer is dat zeg........elke keer als ik dat nummer hoor heb ik weer zin om m'n kamer te verbouwen


Ik vindt tot nu toe dit 1 van de slechtere albums, maar hoe vaker ik em luister hoe beter die wordt, maar dat heb ik bij elk album van hun :wink: .

Octavarium het nummer zelf is pas geweldig. Hij begint rustig, maar eenmaal op de helft barst het los :P .

Naar dat nummer kan ik wel elke dag luister(doe ik ook :P ).

Ja Panic Attack vindt ik zo'n nummer dat zo op Train Of Thought had kunnen staan :wink: , òok 1 van me favo nummers op de cd.

PS: Heb sinds gister me 2de t-shirt van DT :wink: , Scenes From A Memory t-shirt :P

Metal Earth
19-09-2005, 00:39
Hmm ik zou de dvd bijna aanschaffen, vanwege goede reacties van mensen. Maar nu ik de (zwakke) setlist zie, doe ik het toch maar niet.

The Human Equation is daarentegen een meesterwerk, een van de beste albums allertijden en deze keer stoor ik me niet aan Labrie.

Heeft iemand trouwens van Pain of Salvation gehoord? Naar mijn mening de beste band op deze aardbol. 8)

Symphony X
19-09-2005, 11:30
Hmm ik zou de dvd bijna aanschaffen, vanwege goede reacties van mensen. Maar nu ik de (zwakke) setlist zie, doe ik het toch maar niet.

The Human Equation is daarentegen een meesterwerk, een van de beste albums allertijden en deze keer stoor ik me niet aan Labrie.

Heeft iemand trouwens van Pain of Salvation gehoord? Naar mijn mening de beste band op deze aardbol.

Zwakke Setlist? Vind ik niet.

Nummers als This Dying Soul, Beyond This Life, The Test To Stumped Them All, Trail Of Tears om maar wat te noemen zijn geweldig.

Uiterraad ken ik Pain Of Salvation, heb er zelfs een cd van, maar zo geweldig vind ik die nou ook weer niet.

Joost van Hoek
19-09-2005, 12:44
Als ik dit zo lees moet ik m ook maar eens aanschaffen, ik heb nu metropolis liggen, is deze nieuwe beter? En die dubbel DVD, live in Japan/Once upon a lifetime? Is dat wat?

Symphony X
19-09-2005, 12:53
Als ik dit zo lees moet ik m ook maar eens aanschaffen, ik heb nu metropolis liggen, is deze nieuwe beter? En die dubbel DVD, live in Japan/Once upon a lifetime? Is dat wat?

Heb ze alledrie:

Live in Budokan
Metropolis Pt 1 Scenes From New York
Images & Words/Once In A Lifetime

En daarvan ik Live in Budokan toch echt de lekkerste :P .

Concert van 172 min. Top Setlist. Super geluid (5.1DD). 70 min aan extra's op disc 2.

En Images & Words/Once In A Lifetime kan ik ook wel aanraden. Supergeluid voor een gedateerde opname. Blijft de hele 4 uur boeien.

Videoclips van o.a Take The Time, Hollow Years, Another Day.

Veel live opnames van o.a: Metropolis PT 1, Learning To Live, Ytse Jam...

Jeroen D
19-09-2005, 17:45
Zwakke setlist ? Man, er staat geen zwak nummer op en de uitvoering van de nummers is werkelijk ongekend, zo goed. Deze DVD is 10 x zo goed als Metropolis, de vorige live DVD.

Pain of Salvation ken ik alles van, erg goed idd maar aan Dream Theater kan het niet tippen, ook niet kwa muzikanten.

Eddy
19-09-2005, 17:50
Ik heb nog een andere dvd van DT: When Dream And Day Reunite. Deze dvd is alleen via de website van YtseJam Records verkrijgbaar. Op de dvd staat alleen de toegift van een concert (6 maart 2004), maar bevat de integrale Dream And Day Unite plus de nummers To Live Forever en Metropolis pt 1. Op de laatste twee nummers doen oudgedienden Charlie Dominici en Derek Sherinian als gastspelers mee.

De dvd kent ook een aantal leuke extra's in de vorm van een audiocommentaar door de band, rehearsal & soundcheck footage en een documentaire van 70 minuten bestaande uit oude opnames uit de tijd van When Dream And Day Unite inclusief een aantal erg leuke live-opnames uit die tijd!

Meer info kan je vinden op YtseJam site (http://www.ytsejamrecords.com/ProductCart/pc/viewPrd.asp?idproduct=21).

Metal Earth
19-09-2005, 19:18
Zwakke setlist ? Man, er staat geen zwak nummer op en de uitvoering van de nummers is werkelijk ongekend, zo goed. Deze DVD is 10 x zo goed als Metropolis, de vorige live DVD.

Pain of Salvation ken ik alles van, erg goed idd maar aan Dream Theater kan het niet tippen, ook niet kwa muzikanten.

Als je Train of Thought en Six Degrees niet goed vindt, dan is het een zwakke setlist.

De muzikanten in Pain of Salvation zijn misschien technisch niet zo goed als die van DT, maar Daniel Gildenlow (zanger/gitarist/schrijver) heeft tien keer zo veel creativiteit dan iedereen van DT bij elkaar.

Jeroen D
19-09-2005, 19:26
De nummers van Six degrees en Train worden live zo goed neergezet dat het gewoon beter klinkt als op de CD zelf.

Daniel Gildenlow is idd. erg creatief. Toch lijken de CD's wel veel op elkaar kwa stijl. Remedy Lane vind het best. Hun laatste 'Be' kan me echt niet bekoren.
Live vind ik Pain of Salvation niet best. Ik heb ze 3 x gezien en meestal is het erg rommelig waardoor de nummers niet tot hun recht komen.
De enige 2 bands die ik net zo goed vind als Dream Theater zijn Rush en Fates Warning.

Metal Earth
19-09-2005, 19:30
De nummers van Six degrees en Train worden live zo goed neergezet dat het gewoon beter klinkt als op de CD zelf.

Daniel Gildenlow is idd. erg creatief. Toch lijken de CD's wel veel op elkaar kwa stijl. Remedy Lane vind het best. Hun laatste 'Be' kan me echt niet bekoren.
Live vind ik Pain of Salvation niet best. Ik heb ze 3 x gezien en meestal is het erg rommelig waardoor de nummers niet tot hun recht komen.
De enige 2 bands die ik net zo goed vind als Dream Theater zijn Rush en Fates Warning.

Dat ben ik met je oneens, de cd's lijken helemaal niet op elkaar, als je Entropia bijvoorbeeld vergelijkt met The Perfect Element, of Remedy Lane met BE, dan zie je een wereld van verschil. Dat vind ik nou juist het probleem met Dream Theater, alhoewel er wel een duidelijk verschil zit in de albums, hun stijl is altijd hetzelfde, ze expimenteren niet echt. Daarom was ik zo beniewd naar Train of Thought, omdat het toch wat meer metal te zijn, maar het bleek toch een beetje standaard DT te zijn, wat ik al duizend keer eerder heb gehoord.

Ik heb ze twee keer live gezien en ze zijn zonder twijfel de beste live band die ik heb gezien, inclusief Metallica, Dream Theater, Iron Maiden en Symphony X

Symphony X
19-09-2005, 20:26
Dat vind ik nou juist het probleem met Dream Theater, alhoewel er wel een duidelijk verschil zit in de albums, hun stijl is altijd hetzelfde, ze expimenteren niet echt. Daarom was ik zo beniewd naar Train of Thought, omdat het toch wat meer metal te zijn, maar het bleek toch een beetje standaard DT te zijn, wat ik al duizend keer eerder heb gehoord.

Vetgedrukt: Dat vind ik nou totaal niet, ik hoor groot verschil als ik bijvoorbeeld naar TOT luister, en daarna naar Six Degrees.

Standaard vind ik ze zeker niet.

Ik vindt Symphony X veel standaarder...

Symphony X
19-09-2005, 20:39
Ik luister trouwens ook Transatlantic/ Liquid Tension Experiment...

Side Projects van de bandleden.

Hoewel ik de eerstgenoemde niet zoveel luister(vind ik niet "heel" geweldig meer). Wel mooie DVD-uitvoering trouwens :wink: .

Vindt ik Liquid... helemaal geweldig, echt super instrumentale nummers zoals Paradigm Shift, Acid Rain en When The Water Breaks.

Jeroen D
19-09-2005, 20:45
Wat mij juist zo aantrekt in Dream Theater is juist ook dat ze nooit hetzelfde doen..............maar ach ja, iedereen beleeft muziek weer anders.
Liquid Tension Experiment ken ik ook...............de 1e CD werd in 1 week opgenomen en geschreven. De 2e geloof ik iets langer. Gewoon gekkenwerk............ :lol:

Symphony X
19-09-2005, 20:53
Wat mij juist zo aantrekt in Dream Theater is juist ook dat ze nooit hetzelfde doen..............maar ach ja, iedereen beleeft muziek weer anders.
Liquid Tension Experiment ken ik ook...............de 1e CD werd in 1 week opgenomen en geschreven. De 2e geloof ik iets langer. Gewoon gekkenwerk............

In 1 week serieus? :shock:

Ja dat trekt bij zoveel mensen DT zo aan(including myself), dat ze nooit hetzelfde doen. Kan zo maanden naar 1 album luisteren, elke dag...

Jeroen D
19-09-2005, 20:58
Ja, ze hebben toen voor 1 week een studio gehuurd.
Alles geschreven en opgenomen in 1 week. Mixen is later gebeurd.
De 2e niet in 1 week maar dat kun je wel horen vind ik. De 1e is veel improvisatie/jammen. De 2e wat meer gecomponeert.
Het blijft verbazingwekkend........ :wink:

Symphony X
19-09-2005, 21:08
Zeker :wink:

Ik hoop trouwens wel dat het volgende album van Dream Theater weer wat harder wordt, Images & Words ala Scenes From A Memory.

Wat ook zo aantrekt bij DT is dat ze bij zowat elk album iets plukken uit het vorige album. Zoals het begin en eind.

Bij Root Of Evil hoor je zinnen als:

I can feel my body breaking
I can feel my body breaking
I'm ready to let it all go
I can feel my body shaking
Right down to the foundation
The root of it all

Metal Earth
19-09-2005, 21:37
Dat vind ik nou juist het probleem met Dream Theater, alhoewel er wel een duidelijk verschil zit in de albums, hun stijl is altijd hetzelfde, ze expimenteren niet echt. Daarom was ik zo beniewd naar Train of Thought, omdat het toch wat meer metal te zijn, maar het bleek toch een beetje standaard DT te zijn, wat ik al duizend keer eerder heb gehoord.

Vetgedrukt: Dat vind ik nou totaal niet, ik hoor groot verschil als ik bijvoorbeeld naar TOT luister, en daarna naar Six Degrees.

Standaard vind ik ze zeker niet.

Ik vindt Symphony X veel standaarder...

Ja er is zeker wel verschil, maar ik kan het moeilijk uitleggen, de structuur van de nummers is naar mijn mening altijd hetzelfde. Ook proberen ze te vaak te technisch te zijn, wat erg irritant is.

Symphony X is nog eentoniger idd.

Ednolb
20-09-2005, 00:15
Zeker :wink:

Wat ook zo aantrekt bij DT is dat ze bij zowat elk album iets plukken uit het vorige album. Zoals het begin en eind.

Bij Root Of Evil hoor je zinnen als:

I can feel my body breaking
I can feel my body breaking
I'm ready to let it all go
I can feel my body shaking
Right down to the foundation
The root of it all


Euh ja, dat is ook logisch als je weet dat The Root of All Evil deel uit maakt van een tot nu toe onafgewerkt opus over de 12 stappen van de AA. Het eerste deel is The Glass Prison en het tweede deel is This Dying Soul. Verwacht op het volgende album het (waarschijnlijk) laatste deel. Logisch dat ze er dan verwijzingen naar die voorgaande nummers verwerken (lees je lyrics er maar op na).

Daniel1974
21-09-2005, 12:50
Ik stam als fan al uit de tijd van Images & Words. En ik moet zeggen dat dit een van hun beste albums vind. Dit komt met name door het laatste nummer 'Learning To Live'. Dat moet wel een van de meest meesterlijke symfonische rocknummers zijn die ooit gemaakt is. En naar zeggen heeft de band alleen aan dit nummer al 3 maand gewerkt. Het resultaat mag er zijn. Zij vervolgden met Awake, een paar ongelofelijke kwijlnummers. De Mirror, Lie, Voices en zoals hierboven absoluut terecht Space-Dye-Vest. De homage van Kevin Moore aan zichzelf. Omdat kevin wegging ging voor mijn gevoel de emotie ook direct bergafwaarts. Ook al bleek dat nog niet uit A Change Of Seasons (Nog zo'n nummer, waar de band tot grote hoogten komt). Maar dat zal voornamelijk hebben gelegen aan het feit dat dit nummer al erg lang op de plank was blijven liggen. Daarna kwam Falling Into Infinty. Lang wachten, maar waarvoor ? Het ging hier bergafwaards. Dit was wel de eerste keer dat ik DT de eerste keer live zag. En og La Brie hier even de show steelde toen hij even alle remmen los gooide met The Killing Hand, (luister ook maar op Live at Marquee). Het vervolg was er een van het aller allerhoogste niveau, namelijk met Scenes From a Memory, de enige plaat die zich kan meten met Images & Words. Six Degrees, en helemaal bij Train of Thoughts, ben ik de weg al lang kwijtgeraakt. De hard, te stevig als symfoliefhebber. De DVD kon mij dan ook totaal niet bekoren en is voor mijn gevoel dan ook compleet overbodig, omdat het oude werk compleet genegeerd wordt. Octavarium, zeker het laatste nummer was even weer vanouds.

In vergelijking tot de Scenes From New York DVD is Live At Budakom, misschien kwalitatief beter, omdat het wel 5.1 heeft, maar de setlist kan er never niet aan tippen.

Daniel1974
21-09-2005, 13:19
Als bands als Saga, Rush & Pain Of Salvation worden genoemd. Moeten de heren maar eens luisteren naar Flower Kings, Anekdoten, Landberk, Kaipa, I.Q, Porcupine Tree, Pendragon, Marillion, Galahad, Quidam & Spocks Beard.

Jeroen D
21-09-2005, 20:45
Alle bands die jij noemt ken ik maar Dream Theater is toch wel heel anders dan die bands vind ik.

Porcupine Tree vind ik geweldig. Vooral de laatste 2 cd's (in absentia en deadwing) zijn gewoon briljant.
Spock's Beard vond ik altijd te gek, maar nu Neal Morse is vertrokken is het helaas niets meer.

Metal Earth
21-09-2005, 23:43
Ik stam als fan al uit de tijd van Images & Words. En ik moet zeggen dat dit een van hun beste albums vind. Dit komt met name door het laatste nummer 'Learning To Live'. Dat moet wel een van de meest meesterlijke symfonische rocknummers zijn die ooit gemaakt is. En naar zeggen heeft de band alleen aan dit nummer al 3 maand gewerkt. Het resultaat mag er zijn. Zij vervolgden met Awake, een paar ongelofelijke kwijlnummers. De Mirror, Lie, Voices en zoals hierboven absoluut terecht Space-Dye-Vest. De homage van Kevin Moore aan zichzelf. Omdat kevin wegging ging voor mijn gevoel de emotie ook direct bergafwaarts. Ook al bleek dat nog niet uit A Change Of Seasons (Nog zo'n nummer, waar de band tot grote hoogten komt). Maar dat zal voornamelijk hebben gelegen aan het feit dat dit nummer al erg lang op de plank was blijven liggen. Daarna kwam Falling Into Infinty. Lang wachten, maar waarvoor ? Het ging hier bergafwaards. Dit was wel de eerste keer dat ik DT de eerste keer live zag. En og La Brie hier even de show steelde toen hij even alle remmen los gooide met The Killing Hand, (luister ook maar op Live at Marquee). Het vervolg was er een van het aller allerhoogste niveau, namelijk met Scenes From a Memory, de enige plaat die zich kan meten met Images & Words. Six Degrees, en helemaal bij Train of Thoughts, ben ik de weg al lang kwijtgeraakt. De hard, te stevig als symfoliefhebber. De DVD kon mij dan ook totaal niet bekoren en is voor mijn gevoel dan ook compleet overbodig, omdat het oude werk compleet genegeerd wordt. Octavarium, zeker het laatste nummer was even weer vanouds.

In vergelijking tot de Scenes From New York DVD is Live At Budakom, misschien kwalitatief beter, omdat het wel 5.1 heeft, maar de setlist kan er never niet aan tippen.

Space Dye Vest is een van de beste nummers ooit.

Kars
22-09-2005, 02:20
Ik hoop trouwens wel dat het volgende album van Dream Theater weer wat harder wordt, Images & Words ala Scenes From A Memory.

Dus jij wilt zeggen dat je Octavarium en Train of Thougt niet hard genoeg vindt?

Nou voor my geldt juist het tegenovergestelde, wat mij betreft mogen ze weer wat meer de kant van de traditionele progrock (Yes, ELP, of, wat helemaal fantastisch zou zijn, Van Der Graaf Generator) op, want ze gaan nu toch wel een een beetje te ver de Nu-Metal/Thrash-Metal kant op. De hiervoor genoemde albums vind ik erg sterk, maar veel verder moeten ze niet gaan.

Daniel1974
22-09-2005, 08:35
Spock's Beard is inderdaad anders en dat is zeer betreurenswaardig. Transatlantic hield het ook voor gezien na twee albums, wat misschien nog wel erger is. Maar gelukkig maakt Neal Morse nog steeds zeer goede solo albums. Als je langs de haleluja praise the lords boodschappen heenkijkt, vind je vaak nog steeds geniale stukken muziek, die voor mij duidelijk aangeven dat Neal Spocks Beard was en niet anders.

Of Dream Theater wat anders is, misschien, ik vraag me alleen af wat dan ? Wat er dan z anders aan is ? Je moet niet vergeten dat al deze bands voor een groot deel teruggaan naar dezelfde roots. An alle progressieve rock van zo ongeveer na 1980 liggen Pink Floyd, Genesis,Yes, ELP, King Crimson, Camel, Queen en Van Der Graaf Generator ten grondslag. En dit is zelfs in Dream Theater goed hoorbaar. Denk alleen maar aan het idee om zich ook te scharen onder de groten en een conceptalbum te maken of de lengte van nummers. Maar ook meer directe invloeden, wanneer je naar het nummer Octavarium luistert hoor je bijvoobeeld hetzelfde riedeltje als Genesis gebruikt in In The Cage. En op zich is het laten inspireren door andere bands totaal niet progressief, maar juist het tegenovergestelde. Je kunt je dan ook afvragen of de Prog bands van na de jaren 80 uberhaubt ooit wel prog. geweest zijn. Wat de betekenis van het woord inpliceert juist heel wat anders. Wanneer je bijvoorbeeld naar de Flower Kings luistert hoor je Yes en Genesis. Wanneer je naar Pendragon luistert hoor je Pink Floyd, Wanneer je naar Porcupine Tree luistert hoor je Pink Floyd. Wanneer je naar Anekdoten luistert hoor je King Crimson, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook al zijn dit nog de bands die zich orgineler hebben geprofileerd dan vele andere bands.

Van mij mogen ze ook inderdaad wel weer wat minderen in hardheid. Ik denk ook dat ik dat er storend vond aan Six Degrees en Train Of Thought. Ik las ergens een slogan 'Scenes from a memory : the conceptalbum, Six Degrees : The double album, Train Of Thought : The metal album, Octavarium : The Progressive Album. Alleen jammer dat het niet het progresief is waarop ik had gehoopt. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe je tegen DT aankijkt, van welke achtergrond je komt. Ik kom vanuit de Prog. dus ik vind juist dat ook erg aantrekkelijk in hun muziek, maar als je van de metal kant komt, lokt dit uiteraard heel erg.

EVO
22-09-2005, 10:26
gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up :)

Daniel1974
22-09-2005, 10:29
Gelukkig inderdaad niet. Ik was ook erg verbaasd om zoveel verwijzingen te lezen. Pain Of Salvation, Spocks Beard, blijkbaar bestaan echte muziekliefhebbers dus toch nog.

Metal Earth
22-09-2005, 20:24
gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up :)

Ja ik had dat niet verwacht, ik vind het wel jammer want al mijn vrienden luisteren naar andere muziek en als ik tegen mensen zeg naar wat voor soort muziek ik luister, kijken ze me raar aan. Als de band niet bekend is, moet ie wel erg slecht zijn. :roll:

Symphony X
22-09-2005, 21:22
Dus jij wilt zeggen dat je Octavarium en Train of Thougt niet hard genoeg vindt?

Ja oke, TOT was aardig hard, maar Octavarium vond ik nou niet bepaald hard(Maar wel een superalbum).

Maar ik hoop gewoon dat ze weer een soort Scenes From A Memory maken.


gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up

Dit luister ik trouwens allemaal(voor de geintresseerde :twisted: )kwa prog:

Liquid Tension Experiment
Dream Theater
Pain Of Salvation
Symphony X
Stratovarius
Transatlantic
Dragonforce |Niet echt heel geweldig Power/Speed metal|
John Petrucci
Sonata Arctica

Daniel1974
23-09-2005, 18:48
Ik ben met twee vrioenden 5 jaar lang een radioprogramma gedaan voor de locale radio, dus er ging heel wat heen en weer tussen ons. Ook omdat we veel van de maatschappij kregen, of de bandleden zelf. Zo ben ik heel wat moois tegengekomen, maar ook de grootste bagger. Dus gelukkig waren mijn vrienden uit hetzelfde hout gesneden, en degenen die dat niet waren, werden snel blootgesteld aan een grondige culturele heropvoeding, en dat hielp meestal wel.

Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Het is nou eenmaal geen scene van lekkere bekkies en commercieel scoren. Maar meestal doodsaaie ongelofelijk goede muziekanten die de muziek voorop zetten en dan pas het succes. En hopelijk blijft dat ook zo.

Ook al zit ik nu niet meer in de scene als vroeger, er zijn nog steeds verschillende bands die ik probeer te volgen. Maar sommige albums worden nooit meer geevenaard. Denk aan The Wall, The Lamb Lies Down On Broadway, Close To The Edge, In The Court Of The Crimson King, maar ook Subterranea, Amused To Death en Images And Words.

EVO
23-09-2005, 20:16
sinds 1985 ben ik met prog.symfo/rock/metal bezig, en in m'n meest fanatieke periode was ik mede oprichter van Background Magazine (http://www.backgroundmagazine.nl), waar ik 6 jaar bij in de redactie gezeten heb.
Totdat de overkill aan prog rock toesloeg...
Na een jaar ben ik het weer gaan luisteren, en het is er alleen maar beter op geworden :)

Daniel1974
23-09-2005, 23:10
Dat blad heb ik wel eens gelezen, maar gaf toch altijd wel de voorkeur aan SI magazine, of hoe het nu heet IO pages. Ik begon mijn tijd in 1992, en ben eigenlijk nooit opgehouden, maar heb sinds 2000 wel ontzettend geminderd. Gelukkig wel, want alles bijhouden is gewoon niet te betalen, maar ook niet te behappen qua concerten.

Ik heb bijna alles wat ik wilde zien (op Rush, ELP en Journey na) wel gezien, alleen niet altijd in de juiste bezetting. Heb de meeste klassiekers wel thuis. Op een gegeven moment geloof je het allemaal wel. Dit jaar had ik nog even een licht hoogtepuntje toen ik The Musical Box, The Lamb zag opvoeren. Een grote droom die in vervulling ging. Nu nog een keer een perfecte uitvoering van The Wall, Wish You Were Here & Animals, ook al vraag ik me af og het ooit het kwijlgehalte van het 2002 Roger Waters concert kan evenaren, wat voor mij toch wel het absolute hoogtepunt was in mijn hele leven.

Wat ik nu doe is een beetje varen op oude glorie en zo heel af en toe koop ik nog eens wat nieuws. Ik wacht nog op de Nw Pendragon, bijvoorbeeld, en wat andere bands, maar met de meesten heb ik de hoop al lang opgegeven. Dream Theater leek een tijd ook die kant op te gaan. Maar sommige nummers van Octavarium waren uiteindelijk best sterk.

Jeroen D
24-09-2005, 13:52
http://www.siegeseven.com/weight.mp3

Wat vinden jullie hiervan ?
Ik vind het geweldig !

Daniel1974
24-09-2005, 13:59
Dream Theater meet Yes ?

zetmoon
24-09-2005, 14:20
Dit vind ik dus echt een beetje circus muziek!

Ongelooflijk knap gespeeld allemaal, maar tegelijkertijd zeer
banaal en potsierlijk.

En die zang is ook op CD niet om aan te horen.

Jeroen D
24-09-2005, 14:42
Dan hou je dus gewoon niet van progrock.

Daniel1974
24-09-2005, 15:43
Ook prog (het is soms erg moeilijk te bepalen wat wel en wat niet) is nog steeds ongelofelijk breed. Eigenlijk is het een ontzettend uitgekauwd begrip dat helemaal niets meer betekent. Maar ik zou daar makkelijk tegenin kunnen werpen dat prog moet worden verstaan in de trand van Pink Floyd, Genesis, Yes, King Crimson & Marillion, en dan valt dit nummer voor een groot deel buiten de scene waardoor het niet uitmaakt of de persoon van prog houdt of niet.

Smaken verschillen, de een heeft meer met prog metal, de ander meer met classic rock, symfonische rock, Jazzrock, het maakt allemaal niet uit, ieder zijn meug.

zetmoon
24-09-2005, 18:37
Dan hou je dus gewoon niet van progrock.

Prog rock staat toch voor progressieve rock muziek?

Ik vind Dream theater nou niet echt progressief.
Het is alleen maar ingewikkeld, de muziek en sound op zich zijn
zeer ouderwets en conventioneel.

Daniel1974
24-09-2005, 19:21
Nou ja de heren hebben zich duidelijk wel laten inspireren door de grondleggers van de progressieve muziekstroming. De invloeden van Pink Floyd, Yes of Genesis zijn echt niet van de lucht. Dus wat dat betreft.

Progressieve muziek is dan vaak ook juist niet progressief, maar eerder dogmatisch. Progessieve muziek moet je dus wel ironisch opvatten.

Ronald Ridderhof
24-09-2005, 19:30
Jullie zouden ook eens naar Anathema moeten luisteren. Zeer de moeite waard onder de Prog liefhebbers. Ben pas geleden naar het concert geweest van Porcupine Tree in Paradiso en daar zat Anathema in het voor programma. Ik vond het zo goed dat ik dezelfde week hun laatste cd heb gekocht.

zetmoon
24-09-2005, 19:34
Nou ja de heren hebben zich duidelijk wel laten inspireren door de grondleggers van de progressieve muziekstroming. De invloeden van Pink Floyd, Yes of Genesis zijn echt niet van de lucht. Dus wat dat betreft.

Progressieve muziek is dan vaak ook juist niet progressief, maar eerder dogmatisch. Progessieve muziek moet je dus wel ironisch opvatten.

Zo kun je alles wel ironisch opvatten, maar volgens mij bedoelen ze met
prog rock toch echt wel progressieve en dus "vernieuwende" rock muziek,
voor zover dat nog mogelijk is heden ten dage.

Progressief betekent voor mij toch vooruitstrevend, z'n tijd vooruit, een voorbeeld
voor anderen, nieuw, origineel.

Jeroen D
24-09-2005, 21:37
http://www.ayreon.com/streamofpassion/download/passion.wmv


Dit dan ?

zetmoon
25-09-2005, 08:53
http://www.ayreon.com/streamofpassion/download/passion.wmv


Dit dan ?

Ayreon vind ik wel O.K. omdat ik Arjan Lucassen min of meer
persoonlijk ken.

Een maat van me heeft een studio en werkt veel met Arjan samen
aan de Ayreon projecten en mixt ook zijn live optredens.

EVO
25-09-2005, 09:56
http://www.siegeseven.com/weight.mp3

Wat vinden jullie hiervan ?
Ik vind het geweldig !

oeh, da's lang geleden
ik dacht dat die band allang gestopt was...
ik kocht in '88 hun 1e cd, een soort super technische metal, alleen die zanger mochten ze meteen eruit kicken...vreselijk!

later nog een paar cd's van gekocht, maar een beetje weggeebt...
dat sowiso iemand die band nog kent ;)

maar, die mp3, klinkt weer lekker
ben blij dat ze een betere zanger hebben, zeker het overwegen waard iig.

Jeroen D
25-09-2005, 10:26
Sieges Even is idd. lang uit de picture geweest.
Vorig jaar hebben ze nog in Amstelveen een concert gegeven.......was echt geweldig !
De nieuwe CD komt morgen uit...........heb 'em al in bestelling. Zanger is inderdaad geweldig. Komt uit Nederland trouwens, Arno Menses :wink:

Daniel1974
25-09-2005, 10:53
Anathema is inderdaad erg goed. Dit wil zeggen alles van na Eternity, want toen gingen het een stuk minder heftig worden, of met andere woorden meer in de prog richting. Ook al kon ik de cd daarvoort The Silent Enigma ook nog wel warderen. Maar inderdaad Eternity, Judgement en A Fine Day To Exit (vooral het ´wel zeer Pink Floyd achtige´ laatste nummer is ontzettend goed.

Anorak
29-09-2005, 12:54
Leuke discussie die van de DT Live at Budokan DVD is veranderd tot een discussie over Prog Rock.

Zelf ben ik al vanaf "When Dream and Day Unite" fan van DT, heb ze al vaak live gezien en sta over 1 1/2 week dan ook twee keer in de HMH te Amsterdam. There is nothing better than the real thing :D

Anathema heb ik gezien in het voorprogramma van Porcupine Tree in Paradiso en eerlijk gezegd vond ik er niks aan. Dat lag misschien aan het belabberde geluid, maar de band maakte op mij geen enkele indruk.

Porcupine Tree gaat overigens een DVD opnemen van de komende tour in de USA en volgens de berichten gaat dat er erg mooi uitzien (zie http://www.porcupinetree.com/news.cfm).

Kars
29-09-2005, 23:22
en sta over 1 1/2 week dan ook twee keer in de HMH te Amsterdam. There is nothing better than the real thing :D

Same here! En ook naar Porcupine tree in December en Stream of Passion in Januari.

Kan niet wachten!

Symphony X
30-09-2005, 21:00
Weet iemand of Ayreon- The Human Equation in boekenkaft L.E nog ergens te verkrijgen is?

Jeroen D
01-10-2005, 14:26
Dat was een limited edition. Ik denk niet dat deze nog te krijgen is.
Helaas :(
Moet je denk ik toevallig een keer tegenkomen.

EVO
01-10-2005, 14:30
Weet iemand of Ayreon- The Human Equation in boekenkaft L.E nog ergens te verkrijgen is?

bij play (http://www.play.com/play247.asp?pa=sr&page=title&r=CD&title=659631)

Symphony X
04-10-2005, 16:38
Besteld bij play...

Weet iemand mischien de specs van de star one - live on earth dvd?

5.1 geluid?...

Anorak
04-10-2005, 18:00
Dolby Digital 2.0
Region Free NTSC

Extras:
Photo Gallery
Behind the scenes
Space Trucking (encore in Rijssen)
Intergalactic Laxative (encore Tilburg)
Dreamtime (vocals Edward Reekers).

Ben zelf erg blij met de special edition (DVD + 2-CD) in hele mooie digipack

EVO
04-10-2005, 20:02
zo heb je ook van pallas en threshold live dvdcombi's met 2 cd's

the blinding darkness van pallas en
critical energy van threshold :)

Symphony X
04-10-2005, 20:23
Heb ik beide weleens in de winkel zien staan...

Anorak
04-10-2005, 21:06
InsideOut heeft ook een hele mooie digipack uitgegeven van Transatlantic Live in Europe: 2 DVDs en 2 CDs. Deze heeft wel 5.1 Surround.

Opgenomen in 013 te Tilburg, behalve de cover van Shine on you crazy diamond van Pink Floyd (wel gespeeld in Tilburg, maar de versie op de DVD komt uit de USA)

Symphony X
05-10-2005, 13:08
Die transatlantic L.E dvd digipack heb ik al, is de ayreon L.E bookcase hetzelfde? kwa verpakking...

Joost van Hoek
05-10-2005, 13:10
Weet iemand of Ayreon- The Human Equation in boekenkaft L.E nog ergens te verkrijgen is?

In Den Haag voor 20e 2nd hand bij Empire

Anorak
05-10-2005, 14:49
De Ayreon L.E bookcase is zeker vergelijkbaar met de Transatlantic LE qua verpakking.
Ongeveer dezelfde grootte met de CD's en de DVD op dezelfde manier in de kaften verwerkt.
Het boekje is erg mooi uitgevoerd met alle teksten, veel fotos en uitleg van mr Lucassen himself hoe hij aan de verschillende artiesten is gekomen.

Op de web-site van Ayreon http://www.ayreon.com/discography/album.php?album_id=59 krijg je wel een aardig idee van de stijl van het geheel.

Symphony X
05-10-2005, 18:18
In Den Haag voor 20e 2nd hand bij Empire

Had em al bij play.com besteld :wink: , stond bij een paar posten evoor. Maar maybe heb je erover heen gelezen :wink:



De Ayreon L.E bookcase is zeker vergelijkbaar met de Transatlantic LE qua verpakking.
Ongeveer dezelfde grootte met de CD's en de DVD op dezelfde manier in de kaften verwerkt.
Het boekje is erg mooi uitgevoerd met alle teksten, veel fotos en uitleg van mr Lucassen himself hoe hij aan de verschillende artiesten is gekomen.

Oke bedankt, krijg hem als het goed is deze week binnen en anders begin volgende week.