PDA

Bekijk de volledige versie : sony TA-DA 9000 ES 9.1 ?



Ronnie Swierts
09-01-2005, 22:40
Hoi, het topmodel van sony: de TA-DA 9000 ES ( versterker )
heeft 7.1 ( 7 x 200 W aan 8 Ohm ) maar heeft ook de mogelijkheid om uit te breiden naar 9.1
Hoe werkt dit? en hoe steekt dit in elkaar?
Heb je dan 6 surround speakers? 4 back surround en 2 side surround speakers?
Ik heb geen idee.
wie weet het?

Gr, Ronnie The TERMINATOR.

Albert Kostwinder
09-01-2005, 22:52
Lang leve internet:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2155

Het klinkt erg spectaculair, maar je gebruikt enkel een dubbele set surround luidsprekers. :wink:

Rappie
10-01-2005, 08:16
Alleen voor diepere thuisbioscopen handigheidje dus .... dat je langs elke rij stoelen surrounds kan plaatsen

A3aan
10-01-2005, 09:06
Lang leve internet:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2155

Het klinkt erg spectaculair, maar je gebruikt enkel een dubbele set surround luidsprekers. :wink:
m.a.w.
De versterker heeft de mogelijkheid om te kiezen uit een 5.1, een 7.1 en een 9.1 instelling. Inmiddels zijn 5.1 en 7.1 een bekend fenomeen, maar 9.1 is een nieuwigheid. Volgens de handleiding wordt het veel gebruikt in studio’s en het bestaat uit dubbele surround-speakers aan de zijkanten. Overigens zit er slechts versterking voor 7 kanalen in de Sony en daarom komt er bij de 9.1 stand dus uit beide speakers (die in serie staan) hetzelfde geluid.
mijn Yamaha heet als optie om z.g. 'presence'-luidsprekers te plaatsen. Dit zijn extra fronts die je hoger en verder weg ophangt. de DSP haalt sommige signalen uit de frontkanalen en laat die via die precense (zo, 1 woord, twee spellingen) kanalen horen. Dat is dus ook 9.1. Of dat toevoegt? ik heb geen idee.

szwork
10-01-2005, 09:35
is ne pre-out op surround versterker die ge hebt.

en op die pre-out sluit ge stereo versterker aan met uw 2 extra boxen.

mijen str-va555es heeft zo een optie maar dan voor 7.1

A3aan
10-01-2005, 10:19
is ne pre-out op surround versterker die ge hebt.
en op die pre-out sluit ge stereo versterker aan met uw 2 extra boxen.
mijen str-va555es heeft zo een optie maar dan voor 7.1Ge hebt gelijk (omdat ik ze niet gebruik was ik dat vergeten).
http://www.yamaha-online.de/prodfotosbig/p1103_4.jpg

Ronnie Swierts
10-01-2005, 15:46
is ne pre-out op surround versterker die ge hebt.

en op die pre-out sluit ge stereo versterker aan met uw 2 extra boxen.

mijen str-va555es heeft zo een optie maar dan voor 7.1

Hoi, is het ook een optie om 2 surround speakers op 1 surround kanaal bv,L of R aan te sluiten? Mijn receiver heeft geen pre-out, hetzelfde model met een andere landcode heeft dat wel, dus een tweede versterker voor de extra surround kan bij mij niet. Mijn receiver kan wel speakers aan van 4 / 16 Ohm.
Moet ik ze dan parallel of serie aansluiten?
Waar kom ik op uit bij 4 Ohm speakers?
En bij 8 Ohm speakers?

Gr, Ronnie The TERMINATOR.

szwork
10-01-2005, 18:07
zou ik toch niet aanraden, zowel voor boxen als versterker.
misschien kiezen voor boxen die "breder" klinken als er toch de noodzaak is voor uw ruimte te vullen :shock:

A3aan
11-01-2005, 08:33
Hoi, is het ook een optie om 2 surround speakers op 1 surround kanaal bv, L of R aan te sluiten? Mijn receiver heeft geen pre-out, hetzelfde model met een andere landcode heeft dat wel, dus een tweede versterker voor de extra surround kan bij mij niet. Mijn receiver kan wel speakers aan van 4 / 16 Ohm.
Moet ik ze dan parallel of serie aansluiten?
Waar kom ik op uit bij 4 Ohm speakers?
En bij 8 Ohm speakers?

Gr, Ronnie The TERMINATOR.
Ik zou het niet zo snel doen, maar je hebt er vast een reden voor.
Als je twee speakers/boxen in serie aansluit geven die 2 SAMEN ongeveer het volume van eentje alleen (al is er via de balansregeling van de versterker wel wat aan te sleutelen). Dus het is een beetje wat je wilt, verwacht geen verbetering van het geluid.

* 2 stuks boxen van 4 Ohm elk kun je in serie zetten om pak-m-beet op 8 Ohm te komen
* 2 stuks boxen van 8 Ohm kun je in serie zetten om tot ongeveer 16 Ohm te komen
* 2 stuks boxen van 8 Ohm kun je parallel zetten om tot ongeveer 4 Ohm te komen
Deze drie opties zijn mogelijk, maar waarom zou je? Welke 'extra surround' heb je het over. Denk niet dat je zo van 5.1 6.1 kan maken.

Voor breder effect zijn ook boxen te koop die breder stralen, bijvoorbeeld dipools.