PDA

Bekijk de volledige versie : harman kardon avr3550 vraag



johan tieks
12-01-2005, 07:15
Ik heb in de diverse forum berichten gezocht naar crossover instellingen maar geen bevredigende antwoorden gevonden. wanneer ik mijn frontspeakers ms914 op small zet heb ik verder geen enkele keus en is mijn sub altijd actief, ik kan ook kiezen voor large en heb dan de keus tussen lfe of lfe l+r. als ik voor de laatste ga en mijn sub op crossover b.v. 70 zet heeft dit dan ook invloed op het lfe kanaal bij dvd's? Ik kan geen crossover instellen op mijn receiver is dit een standaard waarde?

Peter Porrio
12-01-2005, 07:44
Ik vermoed dat de crossover op jouw reciever standaard op 80 staat. Het hangt er een beetje vanaf wat beter klinkt op jouw speakers. Als je hoofdspeakers in stereo prima laag kunnen weergegeven, zou ik kiezen voor de LARGE optie voor de fronts en een subwooferinstelling van LFE.

Dan speelt de sub alleen mee als hij een LFE signaal (bij bijvoorbeeld films) krijgt aangeboden. Ik zou de crossover van de sub wel helemaal openzetten.

Zet je speakers op SMALL, dan gaat de sub de lage tonen vanaf 80 weergeven voor de speakers die op SMALL staan ingesteld.

Je moet even testen wat beter klinkt. Bij mij thuis klinkt LARGE beter dan SMALL, maar bij anderen is dit weer andersom.

johan tieks
12-01-2005, 10:20
Ik vind inderdaad large ook mooier klinken. alleen wanneer je lfe selecteerd werkt de sub alleen bij 5.1. met lfe l+r doet ie ook mee met stereo. volgens mij is het de bedoeling om bij deze instelling een volledig signaal naar de fronts te sturen en de sub te laten werken voor het laag wat de fronts niet aankunnen, als ik dus de crossover op de sub instel op b.v. 70 geldt dit dan altijd dus ook voor het lfe kanaal (dit is eigenlijk niet de bedoeling want volgens mij bevat het lfe kanaal ook geluid boven de 70 hertz) of maakt deze instelling voor het lfe kanaal niet uit

Peter Porrio
12-01-2005, 10:37
Volgens mij maakt het wel uit. Als je op de subwoofer zelf de crossover op 70 zet, geeft hij alleen beneden de 70 weer. Ik zou de crossover op je sub gewoon voluit zetten. Dan mis je niets van het .1 kanaal.

Het bassmanagement op je reciever staat dus waarschijnlijk vast op 80. Hierdoor worden de speakers die op SMALL staan ingesteld een handje geholpen vanaf 80 en lager. Voor de speakers die op LARGE staan, komt de sub niet in actie.

Daarnaast neemt de sub het hele .1 kanaal voor z'n rekening. Als je dus alle speakers op LARGE hebt staan, geeft de sub alleen zijn eigen kanaal (.1) weer.

Ik zou dus in jouw situatie:
- Fronts op LARGE zetten;
- Crossover op sub volledig open;
- Op reciever kiezen voor LFE i.p.v. LFE + LR.

johan tieks
13-01-2005, 08:02
bedankt Pjotr.

heb gisteren nog even zitten luisteren. het nadeel van de lfe instelling vind ik dat de sub alleen werkt met een 5.1 signaal. Ik heb nu toch de crossover vol open staan (dus mis niets in het lfe) en de receiver op lfe+lr gezet met de fronts op large en dan vind ik de sub toch iets extra's geven bij een stereo signaal. je hoort hem eigenlijk niet maar als je hem uitzet mis ik iets.

A3aan
13-01-2005, 09:33
je hoort hem eigenlijk niet maar als je hem uitzet mis ik iets.Dat klinkt inderdaad goed.

johan tieks
13-01-2005, 13:13
Ik had al het idee dat die crossover op de sub weinig uitmaakte, dus de handleiding nog even doorgelezen en nu blijkt dat wanneer een schakelaar op de sub op lfe staat de crossover niet werkt. Volgens mij heb ik dus nu volledig lfe tijdens 5.1 en alleen wat extra laag tijdens stereo. Als ik hier een denkfout maak hoor ik dat graag.

Peter Porrio
13-01-2005, 14:47
Ik had al het idee dat die crossover op de sub weinig uitmaakte, dus de handleiding nog even doorgelezen en nu blijkt dat wanneer een schakelaar op de sub op lfe staat de crossover niet werkt. Volgens mij heb ik dus nu volledig lfe tijdens 5.1 en alleen wat extra laag tijdens stereo. Als ik hier een denkfout maak hoor ik dat graag.

Klopt, want de sub verwerkt alles wat hij binnenkrijgt. Als die LFE + LR beter klinkt in jouw situatie zou ik dit leker zo houden. Wat het beste klinkt is in iedere kamer en met iedere apparatuur weer anders. Belangrijk is dat het voor jou goed klinkt :wink: