PDA

Bekijk de volledige versie : Stemming dvd beoordeling!!!



Alex Bel-Gy-Bel
29-01-2002, 08:22
Bij de beoordeling van de dvd's recensies zal er altijd een foutieve top 50 worden weergegeven omdat de meeste stemmen op de inhoud van de film ofwel stemmen ze op de verkeerde versie van de dvd(vb: regio 1 in plaats van regio 2)
Daarom kunnen we toch beter stemmen op elk punt apart en bereken daar het gemiddelde van.

stemmen op de volgende punten.

[list=a]
De cover : van 1 tot 10
De film inhoud :van 1 tot 10
Beeld kwaliteit :van 1 tot 10
Geluid kwaliteit :van 1 tot 10
prijs/kwaliteit verhouding :van 1 tot 10
Extra's :van 1 tot 10

[/list=a]
Dan zouden we toch een juistere stemming krijgen, en zou dit realiseerbaar zijn?

Nathan Strik
29-01-2002, 17:03
Op zich een goed idee, maar sommige onderdelen wegen zwaarder dan andere, dus als je van het bovenstaande rijtje een gemiddelde trekt, krijg je nog steeds een vertekend beeld.
Ik ben bang dat we gewoon vertrouwen moeten hebben in het gezond verstand van de meeste stemmers...

Glenn Smits
30-01-2002, 22:24
Ik vind de onderlinge verschillen tussen de getallen vooral te groot genomen. Het gaat van 1 tot 10 maar veel films die toch duidelijk verschillen krijgen hierdoor hetzelfde cijfer en dat maakt het niet preciezer.

Alex Bel-Gy-Bel
31-01-2002, 07:54
En als we nu de cover en Prijs beoordelen op 5 punten omdat deze punten minder belangrijk zijn voor de inhoud van de dvd.
Komen dan op een totaal van 50 punten, gedeeld door 5 heb je toch een gemiddelde beoordeling op 10.

De cover : van 1 tot 5 punten
De film inhoud :van 1 tot 10 punten
Beeld kwaliteit :van 1 tot 10 punten
Geluid kwaliteit :van 1 tot 10 punten
prijs/kwaliteit verhouding :van 1 tot 5 punten
Extra's :van 1 tot 10 punten

Jeroen Driessen
31-01-2002, 08:06
Prijs verschilt nogal per plaats en de adviesprijs is over het algemeen gelijk voor nieuwe releases. Prijs/kwaliteit is in feite alleen interessant voor DVD boxen...

Remco Out
31-01-2002, 08:45
Goed idee, maar zoals al gezegd, prijs verschilt nogal per dvd. Beeld en geluid kwaliteit wordt bij de recensie toch altijd wel vermeld, dus dat vind ik niet echt nodig, maar film inhoud en prijs/kwaliteit verhouding zou wel een goed idee zijn, dan moet er natuurlijk wel worden vermeld wat de prijs is die men voor de dvd heeft betaald aangezien de prijzen verschillen.

Edwin V
31-01-2002, 09:32
Op zich een goed idee, maar sommige onderdelen wegen zwaarder dan andere, dus als je van het bovenstaande rijtje een gemiddelde trekt, krijg je nog steeds een vertekend beeld.
En ook wat zwaarder weegt hangt af van de persoonlijke voorkeur, dus een gemiddelde zegt niet veel, tenzij het een extreem hoog of laag getal is. De genoemde punten apart vermelden is overigens een goed idee.

Pat
05-02-2002, 08:40
Het stemmen op aparte onderdelen van een film is, denk ik, niet echt haalbaar (hoewel het waarschijnlijk beter zou zijn). Ik vind dat ieder maar bij zichzelf een soort van gemiddelde voor elke DVD moet zien te 'becijferen', met inachtname van beeld, geluid, extra's, inhoud v/d film, enz.
Het zou echter wel beter zijn, moest de DVD.nl crew het stemmen op nog niet-uitgebrachte DVD's blokkeren tot de releasedatum. Dat voorkomt voortijdige scores zoals we met Shrek hebben gezien.
Ik vraag me ook af hoe het zit met het al gestemd hebben. Is dit systeem waterdicht ? Wat gebeurt er als ik cookies delete of als ik een andere browser gebruik ? ;-) (ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik op geen enkele manier de score per ongeluk zou willen beïnvloeden).
Ook de becijfering kon misschien wel beter. Ik ben geen statisticus maar ik denk dat het betrekken van de mediaan in de berekening van een daadwerkelijk cijfer beter is. Er kan rekening worden gehouden met procentuele afwijkingen van bvb. ><100% op de mediaan, de stemgeschiedenis van een persoon (vermijd habituele 1-stemmers), enz. De IMDB gebruikt een aanverwante techniek (en wij gebruiken er een op 't werk :) ). Er zijn altijd mensen die zelf niet akkoord zijn met het cijfer dat een bepaalde film krijgt en die de scores dan gaan 'forceren'.
Dit zijn maar enkele denkpistes. Ik weet niet wat technisch mogelijk is en of het nou allemaal zo belangrijk is. Ik vermoed dat ik dit snel te horen ga krijgen van de site crew ? :)

Henk Heideveld
05-02-2002, 09:06
De prijs kan je aanschaf beinvloeden, maar zegt op zichzelf weinig over de kwaliteit van de DVD. Bovendien zou een DVD dan hoger gaan scoren naarmate hij door verloop van tijd voordeliger wordt, of zelfs omhoog schieten als hij ergens in de aanbieding ligt.
Zowel in totaal als op onderdelen blijft het toch subjectief door persoonlijke smaken van mensen. DVD.NL beoordeelt de kwaliteit van beeld, geluid en extra's en de zorgvuldige uitvoering. Een objectieve kijk op het produkt alszodanig dus. De inhoud is een kwestie van soms heel persoonlijke smaak. Sommigen vinden Tomb Raider heel geslaagd, anderen vinden het 3 x niks.
Ik denk dat een splitsing op onderdelen van verschillende beoordelingscriteria niet tot andere uitkomsten zal leiden.
Die top-50 is sowieso relatief want ik heb menige film thuis die in de lijst van DVD.Nl niet eens voorkomen, en die ik een zeer hoge score zou geven.
Wat mij betreft, laat het maar zo, dan blijft het te behappen.