PDA

Bekijk de volledige versie : meningen over Sergio Leone?



Mathieu Ghekiere
24-01-2005, 22:42
Hoi,
Ik weet niet waarom maar ik werd plots nieuwsgierig naar wat mensen hun meningen hier waren over Sergio Leone.
Ikzelf heb nog niet zo veel van hem gezien, enkel Once Upon A Time in the west en Once Upon A Time in America, maar ik vind hen beiden schitterend (spielberg is nog altijd mijn favoriet maar kom :wink: )
ik weet het, shame on me, dat ik zijn dollars trilogie nog niet heb gezien, ik ga hier zo snel mogelijk werk van maken, maar ik heb het nogal heel druk nu en blijf het wat uitstellen.

Maar ik vind beide films heel af en een heel eigen stijl hebben. Leone is een van de weinigen die een zoom er echt goed kan doen uitzien.
Je hebt het idee bij zijn films dat ze nu gewoon niet meer zo gemaakt worden, met dat gevoel voor detail in kostuums en decor, en die larger than life karakters en gevoelens.
Zijn cinematografie is gewoon wow.
Hoe meer ik over hem te weten kom (via documentaires) hoe interessanter hij wordt.
Ongeloofelijk hoe iemand beelden zo gedetailleerd op voorhand in zijn hoofd kan hebben (en hierbij kijk ik vooral naar een anekdote van een scriptschrijven van OUATIA waarbij Leone tegen hem zei dat een personage nog 10 extra woorden nodig had. De scenarioschrijver vroeg waarom, en Leone antwoordde dat hij wou dat het personage van een bepaalde plek naar een andere wandelde en ondertussen bleef praten. Dit was voor er nog sets waren gebouwd, camerastandpunten waren vastgesteld,...)

Maar toch vind ik deze regisseur weinig terug in lijstjes van favoriete regisseurs.
Ergens begrijp ik dat, de man heeft nu eenmaal niet veel films gemaakt, en een groot deel ervan zijn westerns, maar toch.

Ik wou gewoon even polsen naar de meningen over deze regisseur.
Bij deze, laat u allen gaan...

noodles
25-01-2005, 09:43
In mijn lijstje van favoriete regisseurs zou hij in ieder geval ergens bovenaan staan, op basis van de twee films die je al gezien hebt (OUATITW en OUATIA).
Zijn andere films zijn zeker ook de moeite, maar halen toch niet van het niveau van die twee monumenten (al heeft "the good, the bad and the ugly" ook wel zijn liefhebbers).

De reden dat velen hem niet zo goed schijnen vinden is vooral te wijten aan zijn bij momenten "trage" manier van filmen (zie bijvoorbeeld de briljante openingscene van OUATITW). Nu ja, over smaak valt niet te twisten zeker.

Een goed forum voledig gewijd Leone kan je trouwens hier (http://www.fistful-of-leone.com/) vinden.

Rob Eric Blank
25-01-2005, 10:03
Volgens mij wordt door velen Leone geroemd, ook hier op het forum. Het mooie van de films van Leone dat ze heel veel gebruik maken van het beeld en de sfeer om het verhaal te vertellen.
Quentin Tarantino is ook grote fan van Leone, wat duidelijk te zien is in Kill Bill. Morricone draagt ook enorm bij aan de films van Leone, door de fijne soundtrack.

Joost v.d. Ham
25-01-2005, 11:31
Ik heb Once Upon A Time In The West gezien en kon hem maar met moeite uitzitten, eigenlijk heeft een western me nog nooit kunnen boeien dus waarschijnlijk kwam het daardoor. Once Upon A Time In America heb ik eens geprobeert te kijken maar omdat hij me zoveel deed denken aan OUATI the West heb ik hem na een half uurtje uitgezet. Deze moet ik zeker nog eens de kans geven. Ik kan nu al bij voorbaat zeggen dat de manier van filmmaken zoals Leone dat doet, mij in het geheel niet aanspreekt.

Rob Eric Blank
25-01-2005, 11:37
Once Upon a Time in America, is misschien wel 1 van de beste gangster films. Op het zelfde niveau van The Godfather. Geweldig gemonteerd en erg sfeervol. Ik denk dat je die film zeker nog een kans moet gaan geven en dat je daarna een passend oordeel over die film kan geven. Probeer het nog een keer en ik denk dat je niet teleurgesteld zult zijn.

Fafa
25-01-2005, 11:52
Sergio Leone + Ennio Morricone = TOP

Alleen de films waarin Leone samenwerkt met Morricone ken ik en zowel de Dollar Trilogy als de Once Upon A Time Trilogy vind ik werkelijk schitterend. De manier van filmen (close up, semi close up, panorama), de spanningsopbouw, de gevechten, de onderlingen relaties, de acteurs, de muziek (personagegebonden), de omgeving, de verhalen om de film en zelf de nasynchronisatie....wekelijk alles vind ik goed aan deze films!

Ik heb op DVD de mooie uitgaves van Once Upon a Time in the West, Once Upon a Time in America en The Good, the Bad and the Ugly en daar komen in april van dit jaar de Special Editions (R2 UK) bij van For a Few Dollars More, A Fistful of Dollars en A Fistful of Dynamite.

De stijl van Leone is, door de unieke en aparte manier van filmmaken, niet voor iedereen weggelegd. Feit blijft wel dat hij een aantal legendarische en vernieuwende films heeft gemaakt waarin hij volledig zijn eigen stijl en ideeen kwijt kon. De versmelting van de cinematografische hoogstanden van Leone en de muziekale kunststukken van Morricone vind ik uniek in de filmwereld en ik kan er uren van genieten.

Evil Hobbit
25-01-2005, 16:07
The Godfather en het hele arsenaal van Scorcesse mogen allen diep buigen voor Once Upon a Time in America. Naar mijn mening de ultieme gangsterfilm.

Seth__Gekko
25-01-2005, 16:34
Heerlijk heb me de afgelopen tijd ook verdiept in de Wondere Wereld van (vooral) de Dollar Trilogie en de andere (Leone) westerns

Mijns inziens de allerbeste (spaghetti)western zal The Good The Bad And The Ugly wel altijd blijven.

Alleen omdat OUATITW te traag vind (al is Bronson wel erg koel) en Clint mijn favo blijft.

Ook de "nieuwere" westerns kunnen mij wel boeien denk aan Young Guns (I dan hè) en Tombstone, tijd om deze nog eens te gaan bekijken doewie ^-^

Trouwnes hebben jullie die schitterende Dollar trilogy gezien op Play?

Jammer dat er net weer 1 in zit zonder NL subs, om mijn verzameling compleet te krijgen zal ik dan toch maar gaan voor de special editions :roll:

Paul H.
25-01-2005, 17:37
Nou Seth bij deze films verwacht ik ook wel een Nederlandse uitgave helemaal omdat ze van MGM zijn.

Ja Sergio Leone... kijk mijn top 20 maar... ben zelf helemaal idolaat van westerns dus Leone kan niks verkeerds bij mijn doen.

Vind Tombstone trouwens niet zo geweldig, kijk liever dan Wyatt Earp met Kevin Costner als ik dan toch een film over hetzelfde thema/onderwerp moet kijken.

Als je de films van Leone mooi vind bekijk of huur dan zeker een keer Unforgiven, dit is een film van Eastwood wat een soort eerbetoon was aan Sergio Leone en alle western-films waarin hij gespeelt heeft.

Andere mooie westerns(volgens mijn dan):

Open Range
The Outlaw Josey Wales
Butch Cassidy and the Sundance Kid

Lex v/d Moolen
25-01-2005, 18:31
The Godfather en het hele arsenaal van Scorcesse mogen allen diep buigen voor Once Upon a Time in America. Naar mijn mening de ultieme gangsterfilm.Ook mijn favoriete gangster/maffia film, al zitten Godfather en Goodfellas daar niet ver achter.
Leone heeft een hele duidelijke eigen stijl van filmen. je hoeft maar een kort fragment van een film te zien om 't te herkennen.
Traag, met veel muziek, veel starende ogen, het is iets wat je ligt of totaal niet ligt, er is geen middenweg.
Ik ben iig een groot liefhebber van zijn films.

Mathieu Ghekiere
25-01-2005, 20:00
Zo leuk om al die positieve reacties te lezen.
Ik vind trouwens the godfather nogal overgewaardeerde films. Qua verhaal zijn ze erg boeiend, en qua acteerprestaties ook, maar qua cinematografie, muziek, sfeer, montage,... kan het allemaal (naar mijn mening hé) niet tippen aan wat Sergio Leone doet.

Ikzelf heb dus enkel OUATIA en OUATIW gezien en ik vind ze beiden schitterend, en ik heb net The Good The Bad and the Ugly gekocht.
Mag ik iets vragen?
Is het erg dat ik eerst het derde deel van de trilogie bekijk?
Ik dacht dat ze apart ook perfect te bekijken waren, ik wil dit gewoon nog even checken.
En zijn er van de andere 2 films ook al speciale edities uit?

Dankje voor de info.
Leuk om te lezen dat zoveel mensen toch het enorme talent van deze man herkennen.
Spijtig dat hij zo vroeg heengegaan is.
PS: ik ben zelf geen western freak, maar wat Leone maakt, komt zo perfect over, dat je niet anders kan dan er van houden.

MGdutch
25-01-2005, 20:09
Ik vind het een erg goede regisseur met een geheel eigen stijl. Ik heb the Good, the Bad & the Ugly, OUATITW en OUATIA al gezien en die zijn mij allemaal erg goed bevallen. Ik wil dan ook nog erg graag de andere twee delen van de Dollar trilogie zien.

Evil Hobbit
25-01-2005, 20:26
Ligt het nu aan mij of zijn dit nieuwe uitgaves?

http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=564895&p=57&g=72
http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=564897

Want dit zou dus de aanvulling zijn op de remastered good the bad and the ugly en daar wacht ik al een tijdje op :D

Sander__12
25-01-2005, 20:42
Ik hoop dat deze ook in NL gereleased worden

Kars
25-01-2005, 21:28
Once Upon A Time in America behoort tot mijn favoriete films aller tijden. Zo ontzettend groots opgezet, maar toch prachtig de ruimte voor de karakterontwikkeling. De verhaallijn is heerlijk complex (het einde leidt tot op de dag van vandaag tot veel discussie) en het acteren is ijzersterk over de hele cast. De plaatjes zijn dankzij Leones sterke gevoel voor compositie stuk voor stuk adembenemend.

Het is dan ook een schande dat de film zo geslacht is bij de release indertijd, een topfilm verneuken (ik heb er geen ander woord voor) om het domme publiek tevreden te krijgen, ronduit walgelijk.

Van zijn westerns heb ik alleen OUATITW en TGTB&TU gezien. Waarvan ik laatstgenoemde denk ik beter vind, dankzij de aanwezigheid van Clint, de wat hogere amusementswaarde en de geniale shootout aan het eind. OUATITW had echter beter afgeschilderde karakters, nu begin ik weer te twijfelen... :D

Al met al een geniale regisseur en de komende SE's van de films die ik nog niet van hem gezien heb zal ik zeker aanschaffen.

Paul H.
25-01-2005, 21:52
Zoals Kars al zei Evil Hobbit de versies die staan op play zijn inderdaad nieuwe releases met de broodnodige extra's en een hernieuwde beeldweergave + geluid. Verwachting is een vergelijkbare versie zoals die van The Good, The Bad and The Ugly.

chimera01
26-01-2005, 00:54
Geniale regisseur.

noodles
26-01-2005, 12:55
Mag ik iets vragen?
Is het erg dat ik eerst het derde deel van de trilogie bekijk?
Ik dacht dat ze apart ook perfect te bekijken waren, ik wil dit gewoon nog even checken.
En zijn er van de andere 2 films ook al speciale edities uit?



Je kan het derde deel perfect eerst kijken. De verhalen staan totaal los van elkaar, met enkel het personage van Clint Eastwood als rode draad doorheen de trilogy (en zelfs dan heeft hij telkens een andere naam).

De andere films krijgen binnenkort (april) ook een SE behandeling:
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=29484&highlight=dollars+leone

Je kan dus best nog een paar maanden geduld uitoefenen.

Mathieu Ghekiere
26-01-2005, 17:46
Geen probleem.
Dankje voor de raad!

Ik ga TGTBATU vanavond bekijken, maar ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ik hem beter zou vinden dan OUATIW, want die is zooo AF, zoo perfect gelijk, zo emotioneel,...
Hoewel de film niet even goed hoeft te zijn om al een superfilm te zijn (daarom heb ik hem aangeschaft).
Nu, ik mag nu nog niet oordelen natuurlijk.

Ik dacht dat er van de andere 2 films al SE uit waren, wel beetje spijtig, maar geen ramp natuurlijk, want ze lijken er aan te komen.
Prachtig trouwens hoe ze dat beeld van OUATIW hebben gerestaureerd (wel van Paramount, niet van MGM), je kon echt elk detail zien, alsof hij gisteren gefilmd was!
Maar de dvd bespreking hoort natuurlijk in een andere topic thuis.

Weet iemand iets meer over Once Upon A Time: Sergio Leone?
Die docu staat om de dvd van OUATIA, maar dat is, zoals iemand ooit aanhaalde in dit forum, inderdaad een kortere versie.
In de USA duurt hij ook 20 minuten, maar in Spanje is er een versie van 60 minuten (je kan het controleren op IMDB).
Heeft iemand deze tot zijn beschikking?
Voor zover ik weet is de documentaire nooit apart gereleased geweest.
Zonde dat ze niet helemaal op de dvd zat van OUATIA, maar tjah.

PS: hoe komt het dat Afilm ook A Fistfull of Dollars uit heeft? Zij hebben er een soort kale versie van, zoals ze ook van Mulholland Drive en Dances With Wolves hebben uitgebracht, zo met een zwarte kaft.
Bedankt,

Patrick Deckard
08-09-2008, 10:48
Ook mijn favoriete gangster/maffia film, al zitten Godfather en Goodfellas daar niet ver achter.
Leone heeft een hele duidelijke eigen stijl van filmen. je hoeft maar een kort fragment van een film te zien om 't te herkennen.
Traag, met veel muziek, veel starende ogen, het is iets wat je ligt of totaal niet ligt, er is geen middenweg.
Ik ben iig een groot liefhebber van zijn films.

Ik las afgelopen weekend een artikel over "once upon... America", waarin stond dat het eigenlijk een adaptatie is van "a la recherche du temps perdu" van Marcel Proust...

By the way, klopt het dat de UK-versie (2 disc) van "fistful of dynamite" een geknipte versie is?

mark t
08-09-2008, 12:06
Ik las afgelopen weekend een artikel over "once upon... America", waarin stond dat het eigenlijk een adaptatie is van "a la recherche du temps perdu" van Marcel Proust...The Hoods van Harry Grey is het boek waarop de film gedeeltelijk is gebaseerd. Ik heb À la recherche du temps perdu niet gelezen, maar de synopsis heeft weinig raakvlakken met Once upon a time in America (heb de film toevallig pas nog gezien).

Patrick Deckard
08-09-2008, 17:38
The Hoods van Harry Grey is het boek waarop de film gedeeltelijk is gebaseerd. Ik heb À la recherche du temps perdu niet gelezen, maar de synopsis heeft weinig raakvlakken met Once upon a time in America (heb de film toevallig pas nog gezien).

uiteraard heeft het niet dezelfde inhoud. Het ging meer over de vorm van de film, de thematiek zeg maar, zoals wat is het heden? mijmeringen, vervlogen idealen, dat soort dingen...

Lex v/d Moolen
08-09-2008, 17:45
uiteraard heeft het niet dezelfde inhoud. Het ging meer over de vorm van de film, de thematiek zeg maar, zoals wat is het heden? mijmeringen, vervlogen idealen, dat soort dingen...Dat zou goed kunnen, ook Leone heeft zijn inspiraties opgedaan. Zo ook bv bij de Japanse meesters als een Kurosawa.

Patrick Deckard
08-09-2008, 19:13
=By the way, klopt het dat de UK-versie (2 disc) van "fistful of dynamite" een geknipte versie is?

er zouden 6 seconden ontbreken:

R2 SE United Kingdom- MGM - Yes - 6 seconds for horsefalls by the BBFC. Closeups of horsefalls, during the "Bridge Ambush" scene at approx 89 mins. Includes the 3 minute flashback sequence at the end.

bron: dvdcompare.net

HUYG
10-09-2008, 15:08
Volgens mij maakt de muziek van Morricone de films van Leone wel af. Is zelden dat ik filmmuziek koop, maar bij Morricone wel (dvdconcert is ook een aanrader).
Dat trage van Leone vind ik juist zijn charme hebben: de gezichten, poses, spanning die wordt opgebouwd. Ik denk ook niet dat Eastwood zo'n ster geworden was als hij niet in de films van Leone had geacteerd.

En over dat knippen:

Als we het nou zo regelen dat de Engelsen de ongeknipte speelfilms krijgen, dat wij dan de ongeknipte tv-series krijgen :bier: .

Patrick van den Hul
10-09-2008, 20:26
Even verplaatst aangezien we nadat dit topic is geopend inmiddels een subforum voor discussies over specifieke personen hebben opgericht.

intexor
10-09-2008, 22:51
Ik vind de Leone westerns die ik tot nu toe gezien heb allemaal fantastisch (OUATITW, Dollar-trilogie & Fistful of Dynamite). Once Upon A Time In America - en ik zal wel één van de weinigen zijn - viel me eigenlijk zwaar tegen. Veel te lang, en het was alsof ze alle stukken hadden weggeknipt die ik net wel wilde zien. Komt voor mij niet in de buurt van bijv. de Scorsese of De Palma gangsterfilms.

Verder heb ik mezelf wel verplicht om ook eens wat minder bekende Leone-films op te zoeken en te bekijken, en dan in de eerste plaats meer Leone-westerns want zijn uitstap naar maffia-films vond ik dus niet zo geslaagd. Toch is geen enkel lijstje van topregisseurs voor mij compleet zonder de vermelding van Leone.

Patrick Deckard
10-09-2008, 23:33
Ik vind de Leone westerns die ik tot nu toe gezien heb allemaal fantastisch (OUATITW, Dollar-trilogie & Fistful of Dynamite). Once Upon A Time In America - en ik zal wel één van de weinigen zijn - viel me eigenlijk zwaar tegen. Veel te lang, en het was alsof ze alle stukken hadden weggeknipt die ik net wel wilde zien. Komt voor mij niet in de buurt van bijv. de Scorsese of De Palma gangsterfilms.

Verder heb ik mezelf wel verplicht om ook eens wat minder bekende Leone-films op te zoeken en te bekijken, en dan in de eerste plaats meer Leone-westerns want zijn uitstap naar maffia-films vond ik dus niet zo geslaagd. Toch is geen enkel lijstje van topregisseurs voor mij compleet zonder de vermelding van Leone.

Nou, de films die je opsomt zijn meteen alle films die Leone heeft gemaakt. Er ontbreekt er nog eentje (collossus of Rhodes) , maar die is alleen in regio 1 te verkrijgen.

intexor
10-09-2008, 23:40
Nou, de films die je opsomt zijn meteen alle films die Leone heeft gemaakt. Er ontbreekt er nog eentje (collossus of Rhodes) , maar die is alleen in regio 1 te verkrijgen.

Op IMDB zie ik op zijn pagina nog wel meer films staan die hij geregisseerd heeft en die ik nog niet gezien heb, maar blijkbaar is hij voor die films (behalve degene die je noemt) niet gecrediteerd. Ik ga ze desalniettemin toch wel eens kijken als de gelegenheid zich voordoet ;)

Patrick Deckard
19-09-2008, 11:59
Ik lees net dit op Internet (helaas vergeten website te noteren):
According to a 2007 interview with Raffaella Leone, Leone's daughter, she and producer Arnon Milchan are planning to release her father's original four and a half hour director's cut of the film sometime in late 2008/2009.

wat 'n goed nieuws!

Patrick van den Hul
19-09-2008, 14:38
DC van welke film? OuatiA?

Peter Neefs
19-09-2008, 14:44
DC van welke film? OuatiA?Het zou inderdaad handig zijn te weten over welke film het gaat...:mrgreen:

Ik veronderstel dat het over OUATIA of OUATITW gaat.

Ik denk eerstgenoemde, aangezien die al 4 uur duurt. OuatitW van 2,5 naar 4 uur lijkt me niet echt een goed idee...

Patrick van den Hul
19-09-2008, 15:02
Ik denk eerstgenoemde, aangezien die al 4 uur duurt. OuatitW van 2,5 naar 4 uur lijkt me niet echt een goed idee...

@Peter, excuus ik druk soms per ongeluk op de wijzig knop, ik heb je post niet aangepast hoor ;)

Peter Neefs
19-09-2008, 15:08
Ik denk eerstgenoemde, aangezien die al 4 uur duurt. OuatitW van 2,5 naar 4 uur lijkt me niet echt een goed idee...

@Peter, excuus ik druk soms per ongeluk op de wijzig knop, ik heb je post niet aangepast hoor ;)Inderdaad, anderhalf uur erbij komt de film waarschijnlijk niet ten goede...integendeel. Dus het zal wel over OUATIA gaan.

Is niet erg hoor, dat is het nadeel van moderator te zijn zeker? Dan heb je altijd een knop "wijzig" denk ik he?

Patrick van den Hul
19-09-2008, 15:25
Is niet erg hoor, dat is het nadeel van moderator te zijn zeker? Dan heb je altijd een knop "wijzig" denk ik he?

Ja, de meest linkse knop was eerst quote, maar is nu wijzig. Vandaar dat ik nog wel eens blindelings voor de meest linkse knop kies, ben tenslotte eerst een paar jaar gewoon lid geweest.

Peter Neefs
19-09-2008, 16:45
Ja, de meest linkse knop was eerst quote, maar is nu wijzig. Vandaar dat ik nog wel eens blindelings voor de meest linkse knop kies, ben tenslotte eerst een paar jaar gewoon lid geweest.Hehe, dan kan ik aannemen dat je uit gewoonte soms de verkeerde knop gebruikt :mrgreen:

Nu maar terug ontopic: Ik sta zeker open voor een DC van OUATIA, mits het de film nog beter maakt dan hij nu al is. Heb de dvd (het digipack) ooit in bezit gehad maar deze is door een vriend (eigenlijk kan je het in dat geval geen vriend noemen maar kom...) gestolen, dus als ik hem niet opnieuw gekocht heb tegen dat de DC uitkomt (als die al ooit gaat uitkomen natuurlijk) gaat mijn voorkeur hier wel naar uit...

Patrick Deckard
19-09-2008, 19:49
Het gaat inderdaad om "Once upon a time in America". Het zou om de oorspronkelijke cut gaan, dus de cut die destijds op het filmfestical van Cannes werd vertoond (en daarna nooit meer).

Patrick Deckard
24-09-2008, 20:02
Ik zet het maar even hier, omdat het Sergio Leone gerelateerd is.
Ik las op play bij "once upon... America" hetvolgende: foil packaging.
Weet iemand wat dat is?