PDA

Bekijk de volledige versie : Videoland stopt met verhuur VHS-banden



Eric van Ballegoie
31-01-2005, 13:32
Videoland stopt met verhuur VHS-banden



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1589)

Wizz-Art
31-01-2005, 13:39
Zoals verwacht, ook bij ons hebben we begin van de zomer veel vhs banden in de uitverkoop gedaan.
Dat we de "minidisc-blue Ray" als positief zien is ook niets nieuws :wink:

Seth__Gekko
31-01-2005, 14:34
Sja...ik kan me ook niet heugen de laatste keer dat ik een VHS-je heb gehuurd.

pavko
31-01-2005, 14:51
Gaan ze nog iets doen aan de mate waarin je de dvd's in zwaar bekrasde staat meekrijgt waardoor deze vaak onspeelbaar blijken te zijn?

Ik heb sinds begin 2003 geen video/dvd meer gehuurd....en dat bevalt me best.

Ron kars
31-01-2005, 15:12
Gaan ze nog iets doen aan de mate waarin je de dvd's in zwaar bekrasde staat meekrijgt waardoor deze vaak onspeelbaar blijken te zijn?

Ik heb sinds begin 2003 geen video/dvd meer gehuurd....en dat bevalt me best.

Same here, VHS is voor mij niet meer nodig. die krassen zullen denk ik nooit verholpen worden, er zijn nu eenmaal veel mensen die niet goed met discs omgaan.

HarryCallehan
31-01-2005, 15:23
De laatste keer dat ik een VHS huurde was Harry Potter 1. De kinderen wilde hem zo graag zien en de DVD's waren verhuurd......
Wat een ellende zo'n VHS.. vooral bij donkere opnames zie je veel minder dan met een DVD... Ik moet het trouwens nog wel zien gebeuren dat HD-DVD een serieuze opvolger wordt. Het mag dan wel beter zijn maar een nieuwe investering laat niet iedereen zomaar 'door zijn strot drukken' Als de algemene mening is dat dit mooi genoeg is dan ben ik benieuwd hoe ze dat willen gaan doen. Ik ben in elk geval niet van plan mijn hele verzameling straks te gaan vervangen........

offline:
Een tijd geleden heb ik iets gelezen over een nieuwe kunsstof waarmee ze 'krasvaste' folie konder maken. Volgens dat artikel zou dit de vinding zijn voor de videotheken... Heb er echter nooit meer iets van gehoord..
Misschien andere bezoekers hier ???

HC

Sneaker
31-01-2005, 16:39
Zat er inderdaad aan te komen. DVD heeft gewoon meer voordelen dan Videobanden en bijna iedereen heeft tegenwoordig een speler. Niet dat ik de afgelopen tijd een VHS of DVD gehuurd heb, maar de meeste gaan toch voor DVD. Hier thuis staat nog wel een videorecorder, maar dat is alleen voor het opnemen van programma's. Gehuurd wordt er bij ons niet meer.

The Scratcher
31-01-2005, 19:35
Nou ja, vind ik ook niet vreemd nee. Wie huurt/koopt er dan vandaag de dag nog VHS bandjes? Is voor mij toch ook alweer wat jaartjes geleden en ben er ook totaal niet rouwig om dat VHS voorgoed gaat verdwijnen. Heb de VCR wel nog aangesloten en al in de kast staan (ook alleen maar om nog eens iets op te nemen) maar die staat zo stilletjes aan alleen nog maar stof te happen. De laatste keer dat ik iets opnam is immers ook alweer een eeuwigheid geleden! :lol:
Nee heb het helemaal gehad met dit medium, die VCR gaat er hier binnekort dan waarschijnlijk ook de deur uit. 8)

Zoals al vaker gezegd denk ik niet dat Blu-Ray of HD-dvd een succesvolle opvolger van de dvd wordt. Niet omdat het slecht is ofzo maar iedereen is nu juist overschakeld op dvd en men gaat écht niet nu alwéér upgraden! Ik zie dit gewoon niet gebeuren, op een paar freaks na natuurlijk. En al helemaal niet in deze moeilijke economische tijden. Dit zou zelfs wel weer eens grote flop kunnen worden...

Martin Zuidervliet
01-02-2005, 11:43
Waar blijven die anti-kras DVD's van TDK?

http://www.trends.be/CMArticles/ShowArticle.asp?articleID=37320&sectionID=227

Axel de Mol
01-02-2005, 16:24
Er huren waarschijnlijk maar weinig mensen videobanden bij de videotheek dus het is een normale keuze. Maar wat natuurlijk wel triest is is de staat waarin de mensen de dvd's terugbrengen. (NEE... dvd's zijn niet bedoelt als onderzetter) Daarom huur ik ook niet, ik wil zelf dvd's kijken zonder dat ze beginnen te haperen of het überhaupt helemaal niet doen.

Maick Werner
01-02-2005, 16:31
Als er bij de Videoland een film niet voorradig was op dvd, dan had ik er toch meestal geen probleem mee om 'm op VHS mee te nemen. Wel ben ik van m'n statement afgestapt dat de overstap naar dvd vooral goed is, omdat video's steeds meer begonnen te haperen. Bij dvd's is het precies hetzelfde geval. Pas wanneer mensen ook iets dat niet van henzelf is met respect behandelen, ga ik weer massaal huren!

Mathieu Ghekiere
01-02-2005, 17:32
Ik vind het wat spijtig.
Ik persoonlijk huur alleen nog maar dvd's, en hou niet meer van VHS banden, vaak om kwaliteit, geluid en pan & scan versies, maar mijn vriendin heeft nog geen dvdspeler bijvoorbeeld en ik ken nog wat mensen die nog vaak videobanden huren.
Ik denk dat als ze beginnen met enkel nog dvd's te verhuren, dat ze ook moeten zorgen dat hun dvd collectie even groot is als hun VHS collectie.

Nu, ik vind het niet abnormaal dat ze het doen, maar als ze zeggen dat ongeveer 70 procent van de mensen nog maar een dvd speler heeft, allezja... ik vind 30 procent nog altijd veel eigenlijk... Moest het 15 zijn ofzo, zou ik het echt normaal vinden, nu vind ik het wat spijtig voor mensen die geen dvdspeler hebben, alsof ze er bijna tot verplicht worden. (op zich is het goed, de kwaliteit van dvd is veel groter, maar toch vind ik het ergens beetje niet zo helemaal correct)

RickySway
02-02-2005, 08:55
Gaan ze nog iets doen aan de mate waarin je de dvd's in zwaar bekrasde staat meekrijgt waardoor deze vaak onspeelbaar blijken te zijn?

Ik heb sinds begin 2003 geen video/dvd meer gehuurd....en dat bevalt me best.

Same here, VHS is voor mij niet meer nodig. die krassen zullen denk ik nooit verholpen worden, er zijn nu eenmaal veel mensen die niet goed met discs omgaan.

Ik wil niemand "op hun p*k" trappen, maar de Videoland ketens zelf behandelen de DVD's zeer slecht en ze geven maar al te graag anderen de schuld. Die beveiligingshoesjes van Videoland waarin de DVD's zitten worden voor het openen alleen al keihard over de toonbank heen en weer geschoven, waarbij de DVD zich vast moet houden aan een bevestigingsgedeelte met veel speling en zonder ondersteuning aan de zijdes en buitenkant van de DVD.
tevens worden de DVD's in dropboxen gedonderd bij het terugbrengen. Dropboxen van puur hout.
Laat zelf maar eens van 1meter hoogte een DVD hoesje op je bureau vallen.

Maar goed. Ik begrijp het heus wel. Hoe minder ruimte Videoland hoeft te gebruiken voor het apart bewaren van de DVD's, des te meer ruimte hebben ze om de DVD hoesjes op display te zetten.
Als je het aan mij vraagt is het de duidelijkste vorm van commercieel vs. kwaliteit

Oakey
03-02-2005, 22:49
"We hebben veel last van piraterij. De nieuwste Hollywood-films staan meteen op internet. De kwaliteit op internet is echter vaak minder. Als er een systeem is dat zoveel beter is dan internet, dan hebben wij daar als videotheken baat bij"
Wat een vreemde redenering. Het boeit de meeste mensen nu dus al niet dat ze het met lage kwaliteit downloads moeten doen (in vergelijking met dvd), waarom zou het illegaal downloaden opeens ophouden als de dvd-kwaliteit nog beter wordt (wat je in de gemiddelde huiskamer sowieso nauwelijks zal merken)??

Overigens kom ik al zo'n jaar of 3 niet meer bij Videoland. Heel af en toe ga ik nog wel eens naar de Cinematheek in Nijmegen voor wat minder bekende films, maar met een beetje zoeken is gewoon kopen op internet vaak (bijna) net zo duur :)

The Scratcher
04-02-2005, 10:16
Overigens kom ik al zo'n jaar of 3 niet meer bij Videoland. Heel af en toe ga ik nog wel eens naar de Cinematheek in Nijmegen voor wat minder bekende films, maar met een beetje zoeken is gewoon kopen op internet vaak (bijna) net zo duur :)

Dat vind ik nou weer een beetje ver gezocht. Een film huren in de videotheek kost €4,- hiervoor heb ik echter nog nóóit een toptitel of gewoon een goede titel te koop gezien! Voor die prijs zijn het allemaal derderangs B-films. De goede titels die goedkoop zijn liggen meestal zo rond de 8 - 10 Euro. En dan duurt het ook nog een heel lange tijd eer ze zo goedkoop zijn. En sommige toptitels zijn al meer dan 2 jaar uit en liggen nog steeds niet onder 10 Euro grens, dus dan zou je wel heel lang moet wachten ook. Huren is voor mij dus zeker een optie, wat ik dan ook vaak doe . Bovendien hoef ik ook niet elke titel te hebben ook al zou kopen even duur zijn. Waar moet ik dat allemaal plaatsen...?

Oakey
04-02-2005, 23:29
Dat vind ik nou weer een beetje ver gezocht. Een film huren in de videotheek kost €4,- hiervoor heb ik echter nog nóóit een toptitel of gewoon een goede titel te koop gezien! Voor die prijs zijn het allemaal derderangs B-films. De goede titels die goedkoop zijn liggen meestal zo rond de 8 - 10 Euro. En dan duurt het ook nog een heel lange tijd eer ze zo goedkoop zijn. En sommige toptitels zijn al meer dan 2 jaar uit en liggen nog steeds niet onder 10 Euro grens, dus dan zou je wel heel lang moet wachten ook. Huren is voor mij dus zeker een optie, wat ik dan ook vaak doe . Bovendien hoef ik ook niet elke titel te hebben ook al zou kopen even duur zijn. Waar moet ik dat allemaal plaatsen...?

Het is maar van wat voor films je houdt (ik niet van blockbusters bijvoorbeeld). Ik kijk goede films zeker meer dan één keer, dus 2 x €4,00 is dan al €8,00. Ik heb een regiovrije speler en vind de meeste titels wel voor een bedrag rond de €10,00. Dan koop ik dus liever dan dat ik huur. Kijk maar eens op koreandvds.com, daar vind je heel veel titels voor €3,00.

El Barto
05-02-2005, 18:41
Het is maar van wat voor films je houdt (ik niet van blockbusters bijvoorbeeld)

Hoe kan je dat nou zeggen?

Als de grote massa een film leuk vindt en massaal deze film in de bios kijkt en later de DVD koopt (Lees: Blockbuster) dan is dat voor jou een reden om deze film niet te gaan kijken, simpelweg door de redenering dat je niet van blockbusters houdt...

Ik denk dat je eerst een film moet hebben gezien voordat je kunt beoordelen of je een film goed of slecht vindt.

Jou redenering klinkt mij als van iemand die zich standaard tegen de 'massa' wil afzetten, excuse me als ik er naast zit. En dat is jammer want ik kan je verzekeren dat er de afgelopen jaren een aantal zgn. 'blockbusters' zijn uitgekomen welke meer dan de moeite waard waren om te kijken danwel te kopen (De LOTR trilogie, De matrix serie, De Star Wars box, en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Oakey
05-02-2005, 22:01
Het is maar van wat voor films je houdt (ik niet van blockbusters bijvoorbeeld)

Hoe kan je dat nou zeggen?

Als de grote massa een film leuk vindt en massaal deze film in de bios kijkt en later de DVD koopt (Lees: Blockbuster) dan is dat voor jou een reden om deze film niet te gaan kijken, simpelweg door de redenering dat je niet van blockbusters houdt...

Ik denk dat je eerst een film moet hebben gezien voordat je kunt beoordelen of je een film goed of slecht vindt.

Jou redenering klinkt mij als van iemand die zich standaard tegen de 'massa' wil afzetten, excuse me als ik er naast zit. En dat is jammer want ik kan je verzekeren dat er de afgelopen jaren een aantal zgn. 'blockbusters' zijn uitgekomen welke meer dan de moeite waard waren om te kijken danwel te kopen (De LOTR trilogie, De matrix serie, De Star Wars box, en zo kan ik nog wel even doorgaan).

*GAAP* Niet echt een relevante discussie voor hier lijkt me zo. Wat ik bedoel is dat de films die ik graag zie sowieso moeilijk in de videotheek te vinden zijn omdat ze al wat ouder zijn of niet voor de grote massa. Zelfs films als Die Hard 1,2,3 vind je niet op dvd in de gewone videotheek.

Ik mag graag af en toe best een makkelijke film kijken zoals LOTR of Star Wars. Maar rommel als I, Robot en flauwekul als The Matrix is echt niets voor mij (oftewel het rekje "Top 20 Verhuur" bij iedere videotheek).

Tijl Kindt
06-02-2005, 21:53
Er huren waarschijnlijk maar weinig mensen videobanden bij de videotheek dus het is een normale keuze. Maar wat natuurlijk wel triest is is de staat waarin de mensen de dvd's terugbrengen. (NEE... dvd's zijn niet bedoelt als onderzetter) Daarom huur ik ook niet, ik wil zelf dvd's kijken zonder dat ze beginnen te haperen of het überhaupt helemaal niet doen.
Ik heb sinds ik in Nederland woon en bij Videoland langs ga, er al een 120 euro doorgedraaid aan huurdvd's van 3 euro (ca. 40 dvd's dus) en ik heb nog nooit een disc gehad die niet wilde spelen... Beetje toeval lijkt me dat je er juist zoveel problemen mee hebt...

El Barto
07-02-2005, 16:48
en ik heb nog nooit een disc gehad die niet wilde spelen... Beetje toeval lijkt me dat je er juist zoveel problemen mee hebt...

Nou, echt geen toeval hoor! Ik heb met grote regelmaat DVDs die haperen danwel helemaal niet willen draaien. Dit ligt overgens niet aan Videoland, maar aan de huurders voor mij. Sommige DVDs en dan met name de schijfjes die al langer in de huur zijn, zien er aan de leeszijde uit als een langspeelplaat (voor de jongeren onder ons: Een hele grote zwarte CD met groeven :wink: ) Ongelovelijk eigenlijk dat Videoland een DVD bij retour niet even nakijkt. Als je een DVD bekrast en de kostprijs van de DVD wordt meteen in rekening gebracht bij terugname, dan gaan dit soort huurders echt wel beter om met de door hun geleende spullen...

El Barto
07-02-2005, 16:53
*GAAP* Niet echt een relevante discussie voor hier lijkt me zo.

Laat ik nou denken dat een forum bedoeld is om met elkaar een discussie aan te gaan over allerhande onderwerpen?

Maargoed, de opmerking *GAAP* zegt genoeg.

Het is je goed recht om lekker te kijken wat je zelf wil. Veel plezier ermee.

Oakey
07-02-2005, 17:15
Laat ik nou denken dat een forum bedoeld is om met elkaar een discussie aan te gaan over allerhande onderwerpen?
Lees de forumregels eens door; deze discussie hoort niet in dit topic thuis. Ik heb geen behoefte een een discussie van mijn filmsmaak hier; dat doe je maar in DVD Algemeen maar niet met mij als discussant.

El Barto
07-02-2005, 17:56
Laat ik nou denken dat een forum bedoeld is om met elkaar een discussie aan te gaan over allerhande onderwerpen?
Lees de forumregels eens door; deze discussie hoort niet in dit topic thuis. Ik heb geen behoefte een een discussie van mijn filmsmaak hier; dat doe je maar in DVD Algemeen maar niet met mij als discussant.

Je hebt gelijk.

Vincent van Poorten
17-02-2005, 09:39
Nou ja, vind ik ook niet vreemd nee. Wie huurt/koopt er dan vandaag de dag nog VHS bandjes? Is voor mij toch ook alweer wat jaartjes geleden en ben er ook totaal niet rouwig om dat VHS voorgoed gaat verdwijnen. Heb de VCR wel nog aangesloten en al in de kast staan (ook alleen maar om nog eens iets op te nemen) maar die staat zo stilletjes aan alleen nog maar stof te happen. De laatste keer dat ik iets opnam is immers ook alweer een eeuwigheid geleden! :lol:
Nee heb het helemaal gehad met dit medium, die VCR gaat er hier binnekort dan waarschijnlijk ook de deur uit. 8)

Zoals al vaker gezegd denk ik niet dat Blu-Ray of HD-dvd een succesvolle opvolger van de dvd wordt. Niet omdat het slecht is ofzo maar iedereen is nu juist overschakeld op dvd en men gaat écht niet nu alwéér upgraden! Ik zie dit gewoon niet gebeuren, op een paar freaks na natuurlijk. En al helemaal niet in deze moeilijke economische tijden. Dit zou zelfs wel weer eens grote flop kunnen worden...

Hier zou je je best wel eens in kunnen vergissen. Ik denk niet dat het in 1 jaar tijd gebeurt, maar binnen 5 jaar is HD-dvd of Blue-ray de standaard.

Ik weet niet of je de film "Off Screen" hebt gezien over de gijzeling in de Rembrandttoren als protest tegen de breedbeeld tv. Ik heb hem ook niet gezien, maar ken wel een essentiele scene waarin Jeroen Krabbe als topman van Phillips verteld tegen Jan Decleir dat zij bij Phillips hun eigen markt creeren. Door na verloop van tijd geen dvd-spelers meer te produceren door nieuwe films alleen in HD te releasen dwing je de consument als het ware over te stappen. Met een beetje pech (en dat is volgens mij ook het geval) kun je je oude dvd's niet meer afspelen en zal je ook weer eerder geneigd zijn je filmcollectie op HD te kopen. Je ziet het nu met de videobanden. Als deze niet meer te huur zijn wordt je dus in feite ook gedwongen een dvd-speler aan te schaffen.

Oakey
18-02-2005, 22:38
Met een beetje pech (en dat is volgens mij ook het geval) kun je je oude dvd's niet meer afspelen...

HD/Blue-ray spelers blijven gewoon backwards compatible (net zoals je nu ook nog steeds VCD kunt afspelen).

Erwin_W
22-08-2008, 12:19
Wat ik me eigenlijk afvraag: Wanneer komt Videoland nou eindelijk eens met de verhuur van Blu-Ray? Tis nu toch wel duidelijk dat dat de nieuwe standaard gaat worden.. ze zijn nu nog te duur om te kopen, maar ik zou ze graag huren!

Axel de Mol
22-08-2008, 14:33
Ik ken al enkele videotheken waar ze al een selectie aan blu-ray's hebben. Er moet natuurlijk wel vraag uit de omgeving zijn willen ze dat doen. Dus misschien eens bij je vaste videotheek navragen?

Vogeltje29
29-08-2008, 11:05
Wat ik me eigenlijk afvraag: Wanneer komt Videoland nou eindelijk eens met de verhuur van Blu-Ray? Tis nu toch wel duidelijk dat dat de nieuwe standaard gaat worden.. ze zijn nu nog te duur om te kopen, maar ik zou ze graag huren!

Videoland en Movie Max hebben blu-rays breed in hun assortimenten!!Dat heb ik van de week nog gezien dus er zijn wel meer dan 300 titels.