PDA

Bekijk de volledige versie : Total Film: Oeuvre Adriaan Ditvoorst op DVD



Eric van Ballegoie
09-02-2005, 08:47
Total Film: Oeuvre Adriaan Ditvoorst op DVD



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1597)

steven van dijk
09-02-2005, 16:26
Eindelijk, daar is ie dan , mijn lang verwachte droom op dvd gebied, de box van Adriaan Ditvoorst.
Adriaan is voor mij nog altijd een van de beste filmregisseurs die we hebben voortgebracht. Ik ben een zeer groot liefhebber van zijn werk, helaas ontbreekt Lucfer in de dvd box, de rechten zijn v/d NCRV jammer dat ze die niet beschikbaar hebben gesteld.
Gelukkig zitten al zijn korte films en lange speelfilms in de box, zelfs digitaal gerestaureerd, ik ben benieuwd evenals naar het boekwerk die in de box zit.
Alleen klopt de datum v/d presentatie niet die is 26 maart in het Filmmuseum.
Als je filmliefhebber van de Nederlandse Film bent, is de boxecht een aanrader.

Kasper P.
09-02-2005, 20:35
Gelukkig kan eindelijk mijn mantel der liefde "bootleg" weg.

steven van dijk
25-02-2005, 11:11
Eindelijk, daar is ie dan , mijn lang verwachte droom op dvd gebied, de box van Adriaan Ditvoorst.
Adriaan is voor mij nog altijd een van de beste filmregisseurs die we hebben voortgebracht. Ik ben een zeer groot liefhebber van zijn werk, helaas ontbreekt Lucfer in de dvd box, de rechten zijn v/d NCRV jammer dat ze die niet beschikbaar hebben gesteld.
Gelukkig zitten al zijn korte films en lange speelfilms in de box, zelfs digitaal gerestaureerd, ik ben benieuwd evenals naar het boekwerk die in de box zit.
Alleen klopt de datum v/d presentatie niet die is 26 maart in het Filmmuseum.
Als je filmliefhebber van de Nederlandse Film bent, is de boxecht een aanrader. :roll:

Herjan
25-02-2005, 12:09
:roll:
Wat is er?

ferryll
22-03-2005, 12:35
ADRIAAN DITVOORST (1940-4987) was een bijzonder filmtalent. In 1965 oogstte

1940-4987 :roll: das een oude gast... klein foutje.
Wel heel mooi dat deze box is uitgkeomen, ik ben benieuwd; ik heb nog nooit een Ditvoorst gezien.

steven van dijk
24-03-2005, 22:52
Afgelopen maandag 21 maart was ik bij de presentatie van de dvd box van Adriaan Ditvoorst. Was een leuke presentatie eerst werd Ik kom wat later naar Madra vertoond, toen de korte film De Val van Camu wat bijzonder was is dat de film nooit in de bioscoop heeft gedraaid maar eenmaal op televisie in 1970 is vertoond dit was afgesproken met de schrijver Camu.
Ik was erg gelukkig met het feit dat ik op de presentatie was en de box heb gekregen van Dick Lam van Total Film hulde hiervoor.
De box is fantastisch wat erg mooi dat op de achterkant van de voorkant van de films de orginele foto van de filmaffiche wordt afgebeeld.
Tevens zijn de meeste films op nieuw geconserveerd door het filmmuseum.
Tevens bevatten de films De Mantel der Liefde en De Witte Waan de orginele trailers v/d films.
Ik ben erg blij dat eindelijk na vele jaren zoeken en speuren naar het werk van Adriaan, dat deze box eindelijk uit is..voor de liefhebbers van de Nederlandse film aanschaffen..voor andere filmliefhebbers probeer de films te bekijken..want Adriaan Ditvoorst is en was het grootste filmtalent wat we ooit hebben grootgebracht...
Ik wil hier graag ook vermelden dat deze box mede tot stand is gekomen op initatief van Thom Hoffman die drieenhalf bezig is geweest om de box uit te brengen en dat de producenten van de Adriaan Ditvoorst films belangeloos de rechten hebben afgestaan..mooi gebaar in een tijd waar producenten vele winsten willen maken.

ferryll
24-03-2005, 23:15
hoeveel dvds zijn het eigenlijk in de box?

steven van dijk
24-03-2005, 23:34
hoeveel dvds zijn het eigenlijk in de box?
De box bevat 7 dvd's en een boekje over het leven van Adriaan Ditvoorst.
De dvd box bevat de volgende films.
Korte films 1965-1972. Hierop staan ik kom wat later naar madra,carna,antenna, de val en de blinde fotograaf.
Zijn vier lange speelfilms 1967 paranoia, 1975 flanagan, 1978 de mantel der liefde en 1984 zijn laatste speelfilm de witte waan.
Verder de dvd domeinen ditvoorst waarin thom hoffman het leven en werken en zijn dood behandeld aan de hand van vrienden filmmakers etc.
en een dvd solitary genius een interactief dvd waarin je kennis maakt met het leven en werk van adriaan via 100 filmfragmenten en verwerkt is met de de domeinen ditvoorst erg goede en informatieve dvd.
Deze box is echt een aanrader.

Henk Heideveld
30-03-2005, 09:33
Ik ken eerlijk gezegd alleen Flanagan. Was niet echt onder de indruk. Was meer toneel dan film, nou ja, zaten ook typisch toneelacteurs in. Doet men in Nederland wel meer. :cry:

Quido
01-04-2005, 19:40
Heb binnen 3 dagen alle dvd's bekeken en ben van plan om van alle films een soort recensie te schrijven. Vandaag heb ik wat geschreven over Ik kom wat later naar Madra en Paranoia. De box is absoluut de moeite waard! Ditvoorst is een eigenzinnige man en het is mooi om te zien hoe persoonlijk zijn films zijn. Door de docu-dvd's en het boekje kom je echt veel meer te weten over zijn leven. Hieronder alvast de eerste 2 filmbesprekingen :wink:

Adriaan Ditvoorst begon zijn studie aan de Nederlandse Filmacademie in 1962. Studiegenoten waren onder andere Jan de Bont, Robby Müller, Pim de la Parra en Wim Verstappen. Een talentvolle verzameling, die later ook voor veel verrassingen, teleurstellingen en ophef zorgde.

Ditvoorst zelf vormde hierop geen uitzondering. Al in 1965 oogstte hij als 25-jarige in zowel binnen- als buitenland veel lof voor zijn korte film Ik kom wat later naar Madra, een verhaal gebaseerd op eigen bevindingen gemengd met de nodige fantasie. Een soldaat wordt tijdens een college weggeroepen omdat zijn vrouw in het ziekenhuis opgenomen is en het nogal ernstig schijnt te zijn. De soldaat vraagt hierop verlof om zo snel mogelijk naar zijn vrouw te gaan. Onderweg heeft hij echter alle pech en wordt uiteindelijk opgepakt wegens liften.

Ditvoorst eigen stijl is in deze film al duidelijk te zien. Hij speelt een spelletje met beeld, geluid en de kijker. Hoewel hij onder andere les kreeg van Haanstra en Rademakers, is zijn stijl totaal anders. Al zijn films zijn persoonlijk en doordrenkt met surrealisme. Hij werkt veel met close-ups en laat veel aan de kijker over. De problemen in het leger en met zijn ouders zijn geheel autobiografisch. Het vrolijke einde daarentegen lijkt een droombeeld van Ditvoorst te zijn, iets wat hij zelf nooit gekend heeft, maar wel zo had willen beleven. Kortom debuteerde Ditvoorst met een zeer persoonlijke film.

Ook in Paranoia zijn veel persoonlijke gebeurtenissen verwerkt. De film is gebaseerd op de gelijknamige novelle van W.F. Hermans. Hermans beschreef een duistere periode uit het leven van ene Anton Cleever, die denkt een gezochte oorlogsmisdadiger te zijn. Beetje bij beetje trekt hij zich steeds meer terug uit het dagelijkse leven en uiteindelijk durft hij zich niet eens meer buiten te vertonen en sluit zichzelf op op zijn gehuurde zolderkamer.

Anton Cleever wordt gespeeld door de amateur Kees van Eyck. Deze weet niet geheel te overtuigen als een langzaam steeds gekker wordend persoon. Op een gegeven moment durft Anton zelfs niet meer te praten en fluistert hij slechts als dat nodig is. Op die momenten weet hij zich nog wel te redden, maar zijn uitstraling is erg mat. Daartegenover staat echter zijn naïeve, speelse vriendin Anna, gespeeld door de jonge Pamela Koevoets. Een meisje dat ik vaker aan het werk had willen zien. Wat een heerlijk natuurlijke uitstraling en naturel spel! Ze probeert Anton uit zijn isolement te trekken, maar wordt uiteindelijk meegesleurd in zijn depressieve leven.

Ook in deze film wordt een spelletje gespeeld met werkelijkheid en fantasie, een terugkerend thema in Ditvoorst oeuvre.
Tevens zijn er wederom verwijzingen naar zijn eigen jeugd. Zo is er een scene te zien waarin een persoon omkomt door een auto-ongeluk, dit vermoedelijk als verwijzing naar de dood van zijn vader. Iets waar Ditvoorst zijn hele leven mee gezeten heeft omdat hij dacht dat het zelfmoord was. Ook lijkt hij indirect af te willen rekenen met zijn ouders. Zo zegt Cleever tegen zijn spiegelbeeld: "Arnold jongen, ik ben trots op je. Van nu af aan heb je niets meer te maken met de mensen uit een vroeg verleden... je gaat je gang als de geschiedenis zelf." Een tekst die, na het zien van al zijn films en de documentaire De Domeinen Ditvoorst, betrekking zou kunnen hebben op zijn eigen leven.

Achter de camera stond wederom Jan de Bont, die net als Ditvoorst veel complimenten kreeg na het sfeervolle Ik kom wat later naar Madra.
Ook deze film zit visueel bijzonder goed in elkaar en zet zich af tegen de heersende opvattingen van die tijd.
De muziek is erg passend en een erg aanstekelijke melodie.
In een aantal scenes is het talent van Ditvoorst erg goed te zien. Denk aan de café-scene en een aantal scenes richting het einde. Daartegenover staan ook een aantal knullige momenten, waarbij vooral de verhuisscene met Rudolf Lucieer opvalt.

Al met al waren zijn eerste twee pogingen veelbelovend. Net als zijn generatiegenoten zorgde Ditvoorst voor een optimistische stemming. De Nederlandse film kreeg ook in het buitenland erg veel aandacht. En dat was, gezien de periode waarin de films gemaakt werden en de veelbelovende, talentvolle filmmakers, niet eens zo gek.

steven van dijk
08-04-2005, 08:53
Vind het wel jammer dat je volgens mij in de recensie niet echt je eigen mening weergeeft, het lijkt wel of je het boekje die thom hoffman geschreven heeft gedeeltelijk weergeeft of oude recensies gebruikt.
Ik vind wel dat je een goede keuze heb gemaak om de box te kopen..adriaan is toch altijd wel ondergewaardeerd gebleven met zijn films in nederland, meer mensen zouden zijn werk moeten gaan zien.