PDA

Bekijk de volledige versie : In Amerika HDTV op D-VHS banden



Arnold van Oostrum
31-01-2002, 10:50
In Amerika HDTV op D-VHS banden



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=259)

Edwin V
31-01-2002, 13:12
Van mij hoeft het nog niet te komen hier. Het gaat bijna dezelfde kant op als met de computer. Je koopt een systeem en het is de volgende dag alweer verouderd. Je hebt over 10 jaar vast schijfjes waar wel 10 uur film ongecomprimeerd met een 10x zo hoge resolutie op kan en daarbij ook nog ruimte voor alle talen in DTS, DD, SDDS en alle nieuwe formaten, ook zonder compressie. En misschien wel films in 3D.

SpaceWolve
31-01-2002, 13:21
Doe mij maar een geleidelijke verandering, met de volgende stap over 20 jaar, ik wil niet dat ik nu mijn hele collectie voor niks heb aangeschaft, ik heb er net nog 5 dvd's gekocht voor ik dit bericht las. :mad:

Frollo
31-01-2002, 14:49
Och, ook D-VHS is en blijft tape, dus zul je toch problemen houden als vuile koppen en dat vervelende heen en weer spoelen. Ik zie de positie van DVD voorlopig nog niet in gevaar komen.

Jeroen Groot
31-01-2002, 15:09
Och, ook D-VHS is en blijft tape, dus zul je toch problemen houden als vuile koppen en dat vervelende heen en weer spoelen. Ik zie de positie van DVD voorlopig nog niet in gevaar komen.

Ik denk dat dat inderdaad wel zal meevallen. Dat vind ik namelijk één van de grootste voordelen van DVD: dat je niet hoeft te spoelen en dat je ze niet grijs kunt draaien.
Misschien kan er straks meer data op die D-VHS-jes, maar ik zie nog heel veel toekomst voor DVD

Jeroen Driessen
31-01-2002, 15:11
Is net zoals met datatapes, waar ze backups van maken. Die worden ook niet door de consument gebruikt. Het is een algemeen gegeven dat er op tape veel meer opgeslagen kan worden, maar de toegankelijkheid is slechter. Daarom denk (-hoop-) ik dat dit niet zo'n succes zal worden. Daarbij zullen mensen het verschil op een gegeven moment ook niet meer merken en door het toegankelijkheidsprobleem toch DVD blijven gebruiken.

erikz
31-01-2002, 18:01
HDTV heeft een maximale resolutie van (1980 maal 1080) of (1280 maal 720). De vereiste max. datarate van HD is ongeveer 19 Mbps.

De opvolger van de DVD is nog in ontwikkeling: dit is de HD-DVD die meer zal zijn afgestemd op de resolutie van HDTV c.q. de vereiste datarate. De capaciteit van een laag bij HD-DVD is ongeveer 20 GB. Het is mogelijk dat voor HD-DVD als standaard encoder MPEG 4 of een formaat als H.263 gebruikt gaat worden i.p.v. MPEG 2 bij de huidige DVD.

Het kan zijn dat D-VHS naast (HD)-DVD een plek krijgt: D-VHS voor het opnemen van TV en daarnaast (HD)-DVD voor huur- koopfilms.
Het is de vraag of DVD nu wel zo geschikt is om van tv op te nemen. Hier vindt D-VHS misschien toch een plaatsje in de markt. Aan de andere kant was de DCC (Digital Compact Cassette) van Philips ook ineens van de markt verdwenen.

Dit alles betekent niet dat je je nu gekochte DVD's weg kunt gooien, ze zullen er bij een HDTV namelijk stukken beter uizien, alhoewel de hogere resolutie van HDTV niet wordt bereikt.

erik

Alex van den Berg
31-01-2002, 19:37
Toch vreemd om een kwetsbaar medium als tape te gaan gebruiken wanneer er mogelijkheden zijn om een nieuw type DVD met een grotere opslagcapaciteit te fabriceren.

Webwereld bericht: Toshiba ontwikkelt 30 GB optische disk (http://www.webwereld.nl/nieuws/9703.phtml)
Dinsdag, 8 januari 2002 - Elektronicaconcern Toshiba heeft een optische disk ontwikkeld die een capaciteit heeft van 30 GB. Dat is meer dan zes keer zoveel opslagruimte als op een standaard dvd past.

Ik vrees dat D-VHS een grote teleurstelling wordt, wanneer we door de nieuwe lasertechnieken binnen 5 jaar weer moeten overstappen op HD-DVD....

Mike Philippens
31-01-2002, 23:39
Ik vrees dat D-VHS een grote teleurstelling wordt, wanneer we door de nieuwe lasertechnieken binnen 5 jaar weer moeten overstappen op HD-DVD....
Ik ben daar niet zo bang voor. Al eerder werd de opmerking gemaakt dat het met de PC hetzelfde is: je koopt vandaag een PC en de volgende dag is ie verouderd. Dat is dus de grootste onzin! Dat zullen verkopers graag vertellen zodat je braaf elk jaar een PC koopt. Denk eraan dat de fabrikanten zaken uitbrengen op basis van de 'installed base'. Er worden toch ook nog steeds videobanden uitgebracht. Dat de acceptatie van DVD bij ons erg snel is gegaan (net als met de CD) is natuurlijk leuk voor ons, maar in de VS kopen mensen nog heel veel cassettebandjes - net als in een hoop andere landen. Dus ze kunnen wel een nieuwe technologie introduceren, maar dat betekent echt niet dat je ineens geen gewone DVD's meer kunt kopen. Bovendien zijn de nieuwste zaken razend duur. De 'early adopters' onder ons die al jaren geleden een DVD speler kochten weten nog wel hoeveel ze moesten betalen voor een aparaat dat misschien nu qua mogelijkheden hetzelfde kan als een Yanakawa...
Je hoeft tenslotte niet meteen met alle winden mee te waaien.

Richard68
02-02-2002, 21:52
Misschien kan de kwaliteit van D-VHS beter zijn, maar laten wij eerlijk zijn het blijft tape. Dat betekent dat een heleboel nadelen aanwezig zijn die er voor zullen zorgen dat het de DVD niet kan verdringen.

Ten eerste tape slijt. Dus de kwaliteit vermindert snel. Levensduur tape in redelijke staat 10 tot 15 jaar ten opzichte van DVD 80 jaar.

Tape is groot en onhandig ten opzichte van een DVD. de meeste van ons zijn begonnen met een speler op de PC. waar moet ik in godsnaam een volwaardige VHS-band in de PC duwen?

Verder met een DVD heb je vele opties. Wel ondertiteling geen ondertiteling. Bij tekenfilms kun je met EEN DVD kiezen uit Engels gesproken, Nederlands gesproken gecombineerd met of zonder ondertiteling. Bij D-VHS moet je voor elke optie een nieuwe tape kopen.

Tape is heel gevoelig voor temperatuursschommelingen en magneetvelden. Een DVD is daar veel beter tegen bestand.

Verder snel van scene wisselen is er niet bij. Weer terug naar het ouderwetse voor en terugspoelen ik denk het toch niet.

Ik zie de toekomst meer in HD-DVD downwards compatible met een gewone DVD natuurlijk.

D-VHS zal in mijn ogen niet meer worden dan een hebbedingetje voor een select groepje, maar gezien de voormlede nadelen niet doorgaan naar het grote publiek.;)

Harry stadman
09-02-2002, 12:24
Persoonlijk zie ik de toekomst rooskleuriger voor HD-DVD.
tape is te kwetsbaar met inderdaad nogal wat nadelen ten opzichte van gebruiksgemak.

verder zijn de meeste nieuwe apparaten altijd downwards compatible, omdat de meeste mensen niet bereid zijn een oude collectie opnieuw op een nieuw medium te moeten kopen.ik voorzie dat alle HD-DVD spelers gewoon compatible zullen zijn met de "normale" dvd's.volgens mij wordt dit ook altijd als eis gesteld door een forum voordat nieuwe technieken uitgebracht mogen worden?!

tja, hd-tv zal dan alleen aantrekkelijk worden als je ook een hd-dvd speler hebt. net als nu; nu heb je eigenlijk pas voordeel van je breedbeeld tv als je dvd's bekijkt op vol formaat. zijn in europa nog steeds bitterweinig breedbeeld uitzendingen.
dus in combinatie met hd-tv's kan hd-dvd erg interessant worden, vooral omdat ik al enige voorbeelden heb gezien van hd-tv wat erg sherp is!:)

Marco
11-02-2002, 17:28
Ik heb zo'n idee dat JVC hun (S) VHS systemen maar niet willen opgeven. Echter dat HDTV en het VHS gebeuren is niet nieuw. In 1994 vonden de 'uitvinders' W-VHS (of zoals Amerikanen het noemen: widescreen format high definition system) uit.
Ook W-VHS is geschikt voor HDTV. Waarom JVC uberhaupt aan D-VHS (dat wordt omgetoverd in D-Theater) is voor mij een raadsel. Ik hoop dat ik (ooit) de verschillen tussen W-VHS en D-VHS kan vinden. D-VHS is dus een MPEG2 VCR. Dat weet ik wel :)
Bill Hunt (http://www.thedigitalbits.com/articles/dvhs/index.html) van The Digital Bits heeft ook zijn visie op D-VHS/D-Theater gezet. Hij vind de beeld en geluidskwaliteit zeer goed, maar hij mist toch het gemak van DVD. Daarbij moest hij wel kwijt dat tape altijd tape blijft.



First of all, it's a tape-based format. And tapes are notoriously easy to damage, as all of you that have lost a favorite movie to your VCR can attest. During one of the demonstrations we saw, the image broke into digital static for a moment... clearly the result of an imperfection in the tape. Because it's tape, you're also missing most of the convenience, accessibility, bonus material and interactivity of DVD.

Mike Philippens
11-02-2002, 17:35
Ik heb zo'n idee dat JVC hun (S) VHS systemen maar niet willen opgeven.
Ik denk dat je het moet vergelijken met het geneuzel over DCC en DAT, weer zo'n Philips/Sony strijd. Philips heeft onderzocht dat er nog een paar miljard tapes rondslingeren (verzamelingen) en dat veel mensen nog steeds tapes gebruiken (goedkoop). Zelfs in 'rijke' landen (ahum) als Amerika worden nog veel tapes gebruikt. In Nederland zijn we geloof ik koploper met CD's en wellicht nu weer met DVD. Er zijn echter nog velen die vele videobanden hebben en daar niet vanaf willen. Persoonlijk zou ik dan een el-cheapo videorecorder kopen en een goede DVD speler (zoals ik nu heb gedaan). Maar JVC heeft daar waarschijnlijk een andere visie op.
Ik koop het in elk geval niet...

Marco
11-02-2002, 18:03
JVC probeert VHS in het digitale tijdperk mee te gaan. Maar waarom eigenlijk? Waarmee is JVC toch mee bezig?
Kijk maar het S-VHS. Die is al goed (op analoog gebied). S-VHS kan je al niet meer afpakken. Die marktafzet van VHS (waar S-VHS ook op kan teren) is nog steeds groot genoeg om jaren door te gaan. Alsof Europa (en in mindere mate USA) opeens overgaan naar HDTV.

In het digitale wereld neemt JVC het op tegen de optische schijven die het nog steeds aan de top ligt. In het verleden is dat al bewezen. Kijk maar DCC. Dat systeem heeft algelegd tegen andere digitale optische schijven. De analoge cassettedeck wordt overal ter wereld nog steeds verkocht.

Ik vind dat de fabrikanten maar eens een echte scheiding moeten gaan houden tussen de analoge wereld (tape) en digitale wereld (optische schijf). JVC moet het lekker op S-VHS houden. DVD mag dan wel in het VHS vaarwater dobberen, maar voorlopig kunnen ze wel samen door 1 deur. Wat betreft ook de optische schijf zal ooit aan zijn/haar einde komen. Is het niet heerlijk om solid state apparatuur te gebruiken. Lijkt me fantatisch om de inhoud van een (HD)DVD op een Memorystick te krijgen :)

En dan nog wat. Kan makkelijk praten dat D-VHS het gaat verliezen met de opneembare DVD. Maar dan moet er eerst maar 1 standaard komen ipv 3. Hebben die frabrikanten het nooit geleerd met hun videosystemen? Schijnbaar van niet.

Verder neem ik de filmmaatschappijen het niet kwalijk dat er support voor D-Theater. Maar vroeg of laat is die 'beveiliging' ook gekraakt.

Johan van den D.
12-09-2003, 13:49
Misschien kan de kwaliteit van D-VHS beter zijn, maar laten wij eerlijk zijn het blijft tape.Als je puur naar beeldkwaliteit kijkt dan is D-VHS zo,n 4x beter dan onze huidige DVD.
Blijf je welliswaar nog wel met de andere eerder genoemde nadelen van een tape zitten :?
Een zaak in Dordrecht heeft een HD D-VHS speler staan van JVC en de tapes kan ie ook leveren.
Zelf is ie ook van mening dat D-VHS geen sucses zal worden in europa en ziet zelf ook meer in HD-DVD.
Wanneer HD-DVD eenmaal doorkomt voorziet ie ook een explosieve groei in de verkoop van plasma en LCD schermen alsmede de projectors.
Hoe dan ook, toch leuk om eens zo,n apparaat in het echt te zien. :wink:

ps. gelijk bij diezelfde winkel een Rotel RSP-1098 in actie gezien.
Blijf ook zeker een prachtig mooi apparaat :wink:

http://www.rotel.com/products/images/rsp-1098.jpg