PDA

Bekijk de volledige versie : Citizen Kane



rkrijger
12-02-2005, 18:16
Megalomanie

Er is geen film zo vaak geanalyseerd en ontleed als Welles’ Citizen Kane (1941). Het verhaal beschrijft de opkomst en ondergang van een mediamagnaat met megalomane trekjes. De eigenwijze Welles, die tevens de hoofdrol speelde, had veel weg van zijn protagonist. Hoogbegaafd, bezeten, gedetermineerd en immer recht op zijn doel af: wat hij wilde, zou hij krijgen ook.

Genie Welles

Qua achtergrondinformatie is Citizen Kane net zo interessant als de film zelf, zoals de documentaire The Battle over Citizen Kane aantoont. De geniale Welles was 24 jaar oud en had nog nooit een film gemaakt. Maar hij was al een legende in de theaterwereld, en had Amerika met het radiohoorspel War of the Worlds een heuse stuip bezorgd (men dacht dat er echt marsmannetjes geland waren). Studio RKO gaf hem alle credits en bleef hem steunen, ook toen bleek dat Kane gemodelleerd was naar het leven van mediatycoon William Randolph Hearst. De Hollywood-bonzen sidderden voor hem, en Hearst trok alles uit de kast om de release van Citizen Kane te verhinderen. Schavuit Welles leek er plezier aan te beleven de oppermachtige Hearst te schofferen.

Vete

Naast de publiciteit die Welles genereerde vanwege zijn vete met Hearst, werd Citizen Kane ook op zijn eigen merites beoordeeld door filmcritici. En om Welles’ baanbrekende cameratechnieken te prijzen, kwamen ze lofzangen tekort. Toch zou het nog 15 jaar duren voordat de film echt de publieke respons kreeg die Welles voor ogen had.

Topkwaliteit

Zo accuraat als de film, is de kwaliteit van deze 2-disk DVD-box: zeker voor een film uit 1941. Het geluid (Dolby Digital 2.0) is opgepoetst, en de studio heeft er geen blikkerige sound-mix van gemaakt. De documentaire The Battle over Citizen Kane (109 minuten) is eveneens excellent, met veel talking heads en een gedegen achtergrondstudie van zowel Welles als Hearst. En wie hierna nog meer wil weten over het meest besproken monument uit de filmgeschiedenis, kan nog op zoek naar de film RKO, de prima gedramatiseerde versie van deze bekendste battle in Hollywood.

rkrijger
18-02-2005, 14:59
Toch typisch dat echt *niemand* blijkbaar iets te zeggen heeft over deze (volgens imdb) bijna beste film aller tijden...

Generatiekloof?!?

Ingo Deswert
18-02-2005, 15:06
Nu niet overdrijven. Het is niet omdat er niet meteen massaal wordt gereageerd op je post dat er geen interesse is voor deze film.

Ik wil graag opmerken dat voor al wie 'm nog niet gezien heeft er naast de opmerkelijke manier van vertellen en de uitgesproken spectaculaire camera- en opnametechnieken gewoon het verhaal heel boeiend is.

Een vaak gehoorde opwerping die ik soms hoor is "jamaar is dat niet zo een zw / wit film waar veel poeha over gemaakt wordt door allerlei "kenners"?"

En dat is jammer.

Het is helemaal geen moeilijke film en de acteerprestaties zijn uitstekend.

Filmliefhebbers die 'm nog niet gezien hebben moeten deze film een kans geven, ze zullen het zich zeker niet beklagen.

Miguel Tavares
18-02-2005, 15:51
De grote verdienste van Citizen Kane is dat de film na zoveel jaren nog zo fris en vernieuwend aanvoelt. Het enthousiasme en de vindingrijkheid van Welles spetteren letterlijk bij elke scène van het scherm af. Het is een film die alleen door een debuterende regisseur - die nog niet is vastgeroest in de conventies van het filmmaken - gemaakt zou kunnen worden. (Welles had daarbij nog het geluk dat hij volledige creatieve vrijheid kreeg.) Het is daarom niet verwonderlijk dat veel (aspirant-) regisseurs deze film noemen als hun voornaamste inspiratie om filmmaker te willen worden.

Wel moet ik zeggen dat dit een film is die mij meer op een filmtechnisch niveau aanspreekt. De emotionele kracht van de film verdrinkt als het ware in de vloedgolf aan technische hoogstandjes. In zijn opvolgende films als The Magnificent Ambersons en Touch of Evil stelde Welles, naar mijn mening, zijn talenten als filmmaker meer in dienst van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat Citizen Kane een meesterwerk blijft, al is het maar om de invloed die het op andere filmmakers heeft uitgeoefend.

Reinbo
18-02-2005, 16:21
Enkel een titel van een film plaatsen met een stukje achtergronnd informatie lokt nu niet direct een discussie uit. Waar wil je het over hebben?

Kaplan
18-02-2005, 17:50
Megalomanie
En om Welles’ baanbrekende cameratechnieken te prijzen, kwamen ze lofzangen tekort.
Ik mis hier toch wel de naam van Greg Toland. :wink:

Prachtige film, Opvallend is trouwens dat het laatste shot van de film (slee) veel lijkt op het laatste shot in Rebecca(kussen) van Hitchcock. Alleen maakt het shot in Citizen Kane veel meer indruk.

Mathieu Ghekiere
18-02-2005, 18:06
De grote verdienste van Citizen Kane is dat de film na zoveel jaren nog zo fris en vernieuwend aanvoelt. Het enthousiasme en de vindingrijkheid van Welles spetteren letterlijk bij elke scène van het scherm af. Het is een film die alleen door een debuterende regisseur - die nog niet is vastgeroest in de conventies van het filmmaken - gemaakt zou kunnen worden. (Welles had daarbij nog het geluk dat hij volledige creatieve vrijheid kreeg.) Het is daarom niet verwonderlijk dat veel (aspirant-) regisseurs deze film noemen als hun voornaamste inspiratie om filmmaker te willen worden.

Wel moet ik zeggen dat dit een film is die mij meer op een filmtechnisch niveau aanspreekt. De emotionele kracht van de film verdrinkt als het ware in de vloedgolf aan technische hoogstandjes. In zijn opvolgende films als The Magnificent Ambersons en Touch of Evil stelde Welles, naar mijn mening, zijn talenten als filmmaker meer in dienst van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat Citizen Kane een meesterwerk blijft, al is het maar om de invloed die het op andere filmmakers heeft uitgeoefend.

Hoewel ik The Magnificent Ambersons niet heb gezien, ben ik het voor de rest helemaal met je eens.
Citizen Kane heeft welliswaar een goed verhaal en goede acteerprestaties, dito scenario, maar de eerste keer dat ik de film zag was ik gewoonweg een urenhalf gekluisterd aan het scherm door al die technisch prachtige shots!
De film kon voor mij zijn reputatie van Beste Film ooit - hoewel de film niet in mijn top 5 ofzo staat - wel goed invullen. Het is een film die het predicaat toch ergens verdient, hoewel dat uiteraard altijd subjectief blijft, maar er zijn slechtere films die met de eer konden gaan lopen :)

Ik vraag me ook af of de film tot een jonger publiek aanspreekt. Ikzelf ben nu 17 en ik was ongeveer 15 of 16 toen ik de film zag, en ik vond hem echt prachtig, maar ik was ook al enorm geinteresseerd in de technische kanten van film (cinematografie, montage,...) maar anderen van mijn klas vonden de film niet zoo bijzonder. Hoewel velen hem wel nog konden appreciëren.