PDA

Bekijk de volledige versie : Levity



rkrijger
12-02-2005, 18:22
Denk denk

De film is bedoeld om ons te laten nadenken over religieuze kwesties, maar het enige wat vragen oproept is hoe Ed Solomon deze topcast heeft weten te strikken. Morgan Freeman, Billy Bob Thornton, Holly Hunter en Kirsten Dunst zijn acteurs met klinkende CV's en dito agenten, van wie je meer zorgvuldigheid verwacht bij de keuze van scenario's waarop ze hun handtekening zetten.

Schuld & boete

Thornton speelt Manuel Jordan, die na 20 jaar cel wegens een overval met dodelijke afloop, weer op vrije voeten komt. En dat wil hij niet, want hij wil boete doen. Eeuwig boete, omdat de verlossing niet voor hem is weggelegd. Jordan heeft iets weggenomen dat niet te vervangen is, en dat is iemands leven. Traag als een schildpadje sjokt hij door de straten van de vrije wereld, gevangen in zijn eigen schuldbesef.

Kansloos

Alsof Jordan al niet genoeg met geloof bezig is, krijgt hij daarbovenop een baantje als parkeerwachter bij een preekruimte, geleid door Miles Evans (Freeman). Kansloze jongeren luisteren met net zoveel interesse naar zijn woorden als de kijker, en de normaliter zo sprankelende Dunst heeft hierin een rol als jonge Sofia met drugs issues waar geen eer aan te behalen valt. In het kader van Verlossing zoekt Jordan ook contact met de zus (Hunter) van de jongen die hij 2 decennia daarvoor heeft gedood.

Metafysica

Het is taaie kost, en daarnaast ook voorspelbare kost met een kleffe apotheose. Maar wat de film flest, is dat deze kleine verzameling personages te metafysisch op papier zijn neergezet en gefilmd. Er zijn geen mensen als deze mensen. Het zijn karakters die zijn geboetseerd om een gedachte, een idee vorm te geven in een setting die zwanger is van symboliek maar het menselijk drama ontbeert. En zonder dat drama wordt het abstract en de acteurs van bordkarton.

Maick Werner
12-02-2005, 20:09
Omdat het zo'n goede cast is, heb ik de film onlangs nog gehuurd. Ik werd er warm, noch koud van en dat terwijl ik een fan ben Thornton en Dunst. Holly Hunter ziet er wel weer geweldig uit. Wat een schoonheid! :D