PDA

Bekijk de volledige versie : DVD ram slechter dan Harde schijf?



Robbert
16-02-2005, 08:28
Wat zijn nu precies de nadelen van DVD ram vergeleken met Harde schijf?

Johan van den D.
16-02-2005, 18:30
Vanwaar nadelen ?
Het gaat hier om twee totaal verschillende producten lijkt me.

In wat voor opzich (doel) vergelijk je ze met elkaar ?

Robbert
16-02-2005, 20:09
Ik zoek een niet te dure dvd recorder voor af en toe programma's op te nemen. Heb in het verleden erg goede ervaringen met Panasonic.
De vanaf maart leverbare nieuwe recorder van minder dan 300,- lijkt mij aantrekkelijk, maar iedereen beweert dat je een HD moet nemen. Maar dan kost die wel gelijk 200,- meer.
Wat kost dan dvd ram, hoeveel uur in goede kwaliteit kan erop

Johan van den D.
16-02-2005, 20:19
Wat kost dan dvd ram, hoeveel uur in goede kwaliteit kan eropDVD Ram wordt eigenlijk alleen maar door Panasonic gebruikt (stand alone spelers) en in goede kwaliteit kom je meestal niet tot nauwelijk aan de twee uur.
Daarnaast is hetgeen wat je van tv opneem eigenlijk niet van goede kwaliteit natuurlijk tenzij je gebruik maakt van digitale tv.

A3aan
17-02-2005, 13:29
Voor gebruik als video-recorder:

DVD-RAM
* is eindeloos te bewaren (als een video-band), vooral handig dus als je veel wilt bewaren
* max ~ 2uur, afhankelijk van compressietoestanden waar het beeld niet beter van wordt
* is op andere DVD-RAM-recorders af te spelen (maar dat zijn er niet veel)
* elk schijfje kost ook. En de

DVD-R(W)/DVD+R(W)
* in principe gelijk aan DVD-RAM, al zullen (veel) meer andere spelers (b.v. een spelertje op de slaapkamer) dezen kunnen lezen.

HD
* opnamen kunnen altijd in optimale (weinig) compressie opgeslagen
* er kan heel wat uurtjes tv op een HD, maar het is wel eindig
* veel sneller in gebruik
* geen kosten per film

Voor af en toe een serie voldoen beiden. Voor een kleine verzameling films of series van tv (maar niet bewaren) zou ik HD aanraden. Optimaal is natuurlijk een combinatie.

P@trick_DVD
18-02-2005, 11:47
De mogelijkheden die je op DVD-RAM hebt zijn vergelijkbaar met die op harddisk (o.a. opname in VR-modus, timeshifting). Je kunt alleen veel minder opnemen vanwege de beperkte opslagcapaciteit. Wacht anders even tot de handleidingen van de nieuwe Panasonic recorders te downloaden zijn, zodat je kunt lezen wat het verschil in mogelijkheden is tussen HD opnames en DVD-RAM opnames.

De nieuwe Panasonics zouden tot 4 uur op een enkelzijdige DVD-RAM moeten kunnen schrijven in hoge resolutie. Uit testen zal moeten blijken hoe de kwaliteit van deze opnames zal zijn. Bij de huidige generatie wil de opnamekwaliteit nog wel eens tegenvallen bij opnames van meer dan 2 uur.

DVD-RAM kan trouwens ook worden beschreven door Toshiba en JVC recorders.