PDA

Bekijk de volledige versie : nieuwe releases Columbia



Felix the Cat
03-02-2002, 21:56
Afgelopen week het nieuwe DVD extra magazine van Columbia Tristar ontvangen.

Mij viel op dat van de 23 nieuwe releases die ze aanprijzen achterin het blad maar liefst 7 stuks een dolby 2.0 track hebben en 9 stuks zelfs gewoon mono geluid!!

Is dit de toekomst van DVD? :confused: :confused: :confused:

Dunky
03-02-2002, 21:57
Mag het toch niet hopen. :(

Felix the Cat
03-02-2002, 21:59
Niet dat het films zijn die ik in mijn collectie wil hebben maar toch, het viel me gewoon op.

Als het beeld net zo bagger is?!?

Alex van den Berg
03-02-2002, 22:02
Mij viel op dat van de 23 nieuwe releases die ze aanprijzen achterin het blad maar liefst 7 stuks een dolby 2.0 track hebben en 9 stuks zelfs gewoon mono geluid!!Ik heb het blad niet gezien. Maar Columbia Tristar kennende, gaat het hier waarschijnlijk om oude films die gewoon zijn voorzien van het originele geluidsformaat.... Daar is dus niks mis mee... :)

Daarnaast kan ik vermelden dat dit absoluut los staat van de beeldkwaliteit... Ik heb zelf meerdere oude films van deze producent in mijn collectie en moet zeggen dat ik er over het algemeen erg tevreden over ben...

Felix the Cat
03-02-2002, 22:04
Het zijn inderdaad wel oude films denk ik, de meeste ken ik niet eens...maar mono geluid??

Ik weet niet eens of mijn versterker daar nog mee om kan gaan :D :D :D

Dunky
03-02-2002, 22:04
Ja maar een beetje updaten kan volgens mij toch geen kwaad. :D

Alex van den Berg
03-02-2002, 22:07
Het zijn inderdaad wel oude films denk ik, de meeste ken ik niet eens...maar mono geluid??
Ik weet niet eens of mijn versterker daar nog mee om kan gaan :D :D :D Geen probleem voor Hometheaters hoor... De meeste mono-films staan als DD 2.0 op de schijf en worden daardoor netjes via de 2 frontspeakers weergegeven.
Soms komt het voor dat het geluid als DD 1.0 op de DVD staat... in dat geval hoor je het geluid via de centerspeaker... :)

Felix the Cat
03-02-2002, 22:07
Lijkt mij ook wel ja, ik wou al niet eens videobanden hebben met mono geluid!

Alex van den Berg
03-02-2002, 22:11
Ja maar een beetje updaten kan volgens mij toch geen kwaad. :D Dit gebeurt ook regelmatig met grote klassiekers...
Voorbeelden hiervan zijn; Lawrence of Arabia, The Guns of Navarone en The Bridge over the River Kwai... Stuk voor stuk Columbia Tristar oudjes die zowel in beeld en geluid zijn opgeknapt... Allemaal voorzien van een DD 5.1 track... :)

Felix the Cat
03-02-2002, 22:12
Anyway, ik vroeg me gewoon af of er veel mensen zijn die voor dit soort films diep in de beurs tasten (al zal de prijs wel lager zijn dan de meeste nieuwe releases)...zullen wel films voor de liefhebbers zijn want je apparatuur zal niet tot het uiterste getest worden :p

Alex van den Berg
03-02-2002, 22:15
ik vroeg me gewoon af of er veel mensen zijn die voor dit soort films diep in de beurs tasten (al zal de prijs wel lager zijn dan de meeste nieuwe releases)Yep... Ik betaal voor dit soort mono-misbaksels regelmatig 30 eurootjes of meer... :D

Anonymous
04-02-2002, 07:22
Zoals Mad Max bijvoorbeeld, dat geluid was gewoon niet 5.1
te krijgen !

Deef
04-02-2002, 08:18
De Regio 1 wel ;)

Anonymous
04-02-2002, 08:21
Regio 1 wel ? Vaaaaaaag ik dacht juist dat de geluidstracks te oud
waren om er iets van te bakken, dit is dus pure onzin ! :(

Cenobite
04-02-2002, 08:53
Regio 1 wel ? Vaaaaaaag ik dacht juist dat de geluidstracks te oud
waren om er iets van te bakken, dit is dus pure onzin ! :(


Ik heb speciaal op de Regio 1 versie van MadMax SE zitten wachten omdat de Nieuwe regio 2 versie shit is :mad:

Mad Max SE R1


English (Original Australian Dialogue) - Dolby Digital (5.1) brand new remix

Dolby Digital (2.0) Mono: English (Original Australian Dialogue)

Regio 1 Rulez...... :D :D

Alex van den Berg
04-02-2002, 13:14
ik dacht juist dat de geluidstracks te oud waren om er iets van te bakken, dit is dus pure onzin ! :( Yep... Ik heb The Wizard of Oz (Warner) uit 1939.... met DD 5.1 geluid

hitch_fan
04-02-2002, 17:44
Anyway, ik vroeg me gewoon af of er veel mensen zijn die voor dit soort films diep in de beurs tasten (al zal de prijs wel lager zijn dan de meeste nieuwe releases)...zullen wel films voor de liefhebbers zijn want je apparatuur zal niet tot het uiterste getest worden :p

Ik denk dat ik een paar honderd DVD's heb met een 1.0 of 2.0 monotrack :D. Ik ben in de eerste plaats filmliefhebber en prefereer zelfs een monotrack als dat origineel ook zo was.

Alex van den Berg
05-02-2002, 01:06
Ik ben in de eerste plaats filmliefhebber en prefereer zelfs een monotrack als dat origineel ook zo was. En zo "hoort" het... :)

Martin van Tuijl
05-02-2002, 01:24
Wat is dit een gelul!
Een film die orgineel in mono is wil ik mono!

Edwin V
05-02-2002, 06:33
Wat is dit een gelul!
Een film die orgineel in mono is wil ik mono! En een film die origineel veel filmgrain en krasjes heeft zeker ook?

hitch_fan
05-02-2002, 07:44
En een film die origineel veel filmgrain en krasjes heeft zeker ook?

Een film heeft origineel geen krasjes of een filmmaker moet een bepaald effect willen bereiken. De mate van filmgrain is afhankelijk van het soort film dat wordt gebruikt en hoort zelfs bij film - het is geen video.

Ik wil graag een originele geluidstrack net zoals ik graag het originele aspect ratio van een film wil zien. Bijna iedereen roept moord en brand als een film niet het juiste beeldformaat heeft maar het remixen van een monotrack naar DD5.1 (vaak zonder bemoeienis van de regisseur die meestal al dood is) schijnt vreemd genoeg niemand te deren :confused: .

Oakey
05-02-2002, 10:06
Inderdaad; eind jaren ´60 was het updaten van mono-muziek naar stereo ook even "in", waardoor klassieke albums als Pet Sounds (Beach Boys) en bepaalde Beatles-titels ook in stereo werden uitgebracht. Recente collector´s editions van deze albums zijn echter gewoon weer in de originele monotrack, zoals het hoort.

Het updaten van mono naar DD5.1 is hetzelfde als het inkleuren van een zwartwit-film.

Jeroen Driessen
05-02-2002, 10:28
Waren er vroeger dan al DD5.1 en stereo tracks? Naar mijn mening is dit puur het verbeteren van de kwaliteit (technisch) van de film, doordat er nu meer mogelijkheden zijn. En als ik een mono track zou horen, krijg ik die vanuit een box (links of rechts, ipv recht vooruit) wat dus zeer irritant is. Als ze van een mono een stereo maken lijkt mij dus geen probleem. Een 5.1 wel, want dan worden de gelueidseffecten dus achteraf door "leken" veranderd, waardoor de beleving anders wordt dan de regiseur bedoeld heeft.

Beeldformaten worden ook nooit "breder" gemaakt dan ze ooit bedoeld zijn, alleen digitaal opgepoetst, zodat ze weer scherp en fris zijn. Of er wordt juist in geknipt, zodat ze beter passen op een breedbeeld of (nog erger) een 4:3 schermpje. Dit is wél erg slecht naar mijn mening.

hitch_fan
05-02-2002, 17:20
Inderdaad; eind jaren ´60 was het updaten van mono-muziek naar stereo ook even "in", waardoor klassieke albums als Pet Sounds (Beach Boys) en bepaalde Beatles-titels ook in stereo werden uitgebracht. Recente collector´s editions van deze albums zijn echter gewoon weer in de originele monotrack, zoals het hoort.

Het updaten van mono naar DD5.1 is hetzelfde als het inkleuren van een zwartwit-film.

Pet Sounds is pas sinds 1996 in een echte, door Brian Wilson goedgekeurde, stereo remix verkrijgbaar. Er werd zelfs een fantastische boxset aan gewijd. Alle Beach Boys platen tot en met Pet Sounds werden door Brian Wilson in mono gemixt. LP's werden voordien ook als 'Duophonic' uitgebracht maar dat was geen echte stereo mix. Na Pet Sounds zijn alle platen in stereo uitgebracht. Op de meest recente single cd uitgave van Pet Sounds staat zowel de originele mono mix als de nieuwe stereo remix. Als groot Beach Boys fan (200+ cd's) moest dit me even van het hart ;-).

Beatles - volgens mij zijn alle LP's na Beatles For Sale gelijktijdig in zowel een originele mono als originele stereo mix uitgebracht.

Dit alles terzijde. Punt is dat dit gebeurde met toestemming en medewerking van de artiesten. Bij oude films is dit vaak niet meer mogelijk en krijg je een 5.1 track die de bedoeling van de regisseur geweld aan kan doen. Een voorbeeld is Vertigo. De gerestaureerde versie van Vertigo heeft een 5.1 track gekregen waarbij diverse geluiden zijn toegevoegd die origineel niet in de monomix te horen waren. Zo is de scene in het bos origineel zonder bosgeluiden terwijl in de 5.1 mix er opeens allerlei vogels te horen zijn :confused: . Hitchcock wilde juist dat deze scene stil zou zijn ...

Nathan Strik
05-02-2002, 17:38
En een film die origineel veel filmgrain en krasjes heeft zeker ook? Ja, als het zo hoort wil ik krasjes, denk aan Citizen Kane. In het begin had de "newsreel" krasjes... ook al in de originele versie. Ik heb de bijgewerkte DVD en die is inderdaad prachtig, op dat stuk na, maar dat hoort zo.
Een wat recenter voorbeeld zijn de films Se7en, The Game en Fight Club. Die hebben allemaal stukjes erin met meer of mindere krassen, vlekjes en strepen, maar dit is dus ook weer zo bedoeld door de regisseur.

Dus zodra de regisseur erachter staat maakt het mij niet uit...

hitch_fan
05-02-2002, 17:55
Waren er vroeger dan al DD5.1 en stereo tracks?

Twee track stereo in film is er geloof ik al sinds de jaren 40. Multitrack (4 of 6 kanalen) stereo is er sinds de 50er jaren.

Oakey
05-02-2002, 21:28
Twee track stereo in film is er geloof ik al sinds de jaren 40. Multitrack (4 of 6 kanalen) stereo is er sinds de 50er jaren.

Fantasia van Disney uit 1940 had al een surround-sound-achtig geluid, door Walt Disney zelf bedacht. Eén van de redenen waarom deze film destijds gigantisch geflopt is omdat er bijna geen enkele bioscoop was die het systeem in huis had.

Glenn Smits
05-02-2002, 22:02
Het valt me op dat sommige mensen zo weinig vertrouwen in de dvdwinkels hebben. Ik ga er vanuit dat als ik een dvd koop in een winkel dat het goed zit met het geluid en het beeld enzo. Heb er 43 en met geen 1 is wat mis dus eigenlijk is het klinkklare onzin.
heb geen breedbeeld tv maar me beeld ziet er altijd goed uit. Ik geef toe dat de sound bij de 1 beter is dan bij de ander maar dat is ook niet zo'n ramp ik verwacht namelijk niet van bepaalde films dat er mooi geluid uit de boxen komt zoals bij Titanic. Als ik de muziek maar hoor op de achtergrond :D

Jeroen Driessen
06-02-2002, 11:29
Het valt me op dat sommige mensen zo weinig vertrouwen in de dvdwinkels hebben.Zal ook niks met de winkels te maken hebben, maar met de producent. Wat wel vaak voorkomt is dat er fouten op de hoesjes ontstaan omdat men klakkeloos kopieert van de originele R1 hoes. En die heeft vaak andere specs, dus klopt het niet als je hem thuis in je apparaatje propt.
Gaat er nu om dat sommige -origineel mono tracks- opeens in DD5.1 staan. Hier ben ik zeker op tegen als ze ineens allemaal effecten toe gaan voegen. Een mono in stereo zetten heb ik minder bezwaar tegen, want da's te techniek. En ik denk als ik het zo lees dat veel regiseurs juist geen stereo gekozen hebben, omdat de bioscopen dit niet aankonden. Of dit dan echt is zoals de regiseur het bedoeld heeft...:confused: