PDA

Bekijk de volledige versie : Bestaan er al Hi-def-Beamers?



DickVD
16-03-2005, 18:46
hallo luitjes,

Ik ben misschien van plan in de nabije toekomst een hoge-resolutie beamer aan te schaffen, om een scherm breedte van +/- 3 meter te krijgen, maar ik vraag me af of die al bestaan? En zo ja, wat kosten die dan wel niet?
Met hoge reslutie bedoel ik minimaal 1920x1080 pixels, daar draai ik nu XP op een 28Inch breedbeeld monitor (Intergraph 28hd96,beeldbuis van 45 kg :lol: ), ben dan ook van plan XP-MCE aan te schaffen :lol:
Ik weet wel dat er grote LCD-schermen zijn met die resolutie, maar die ene 48 inch van Ilyama kost ruim €10.000,- :shock:

Tevens is mijn vraag wat is de gemiddelde levensduur van een beamer-lamp? ik heb mijn pc wel zo'n 8 uur per dag aan staan :shock:
dan moet ik zeker om de 6 maanden een nieuwe lamp kopen?? :shock:

vast bedankt voor de tips :P

groetjes van Dick :wink:

Rappie
16-03-2005, 19:39
Veel van de Barco CRT beamers ondersteunen deze resoluties. Weet niet wat je bestedingsruimte is voor een beamer, anders zou je kunnen kijken naar een 2e hands barco.

Instapmodel wat die resolutie projecteerd is de Panasonic PT-AE700U volgens mij, die tussen de 1500 en 2000 te krijgen is op het moment.

DickVD
16-03-2005, 19:50
Veel van de Barco CRT beamers ondersteunen deze resoluties. Weet niet wat je bestedingsruimte is voor een beamer, anders zou je kunnen kijken naar een 2e hands barco.

Instapmodel wat die resolutie projecteerd is de Panasonic PT-AE700U volgens mij, die tussen de 1500 en 2000 te krijgen is op het moment.

hee bedankt en die prijs valt me mee :)
weet je soms ook een website van bv de importeur? o wacht ik kan wel effe op panasonic zoeken.
en op die site vond ik dat de resolutie vd PT-AE700 1280x720pixels is, das mij nog niet hoog genoeg :lol:


vast bedankt :wink:

DickVD
16-03-2005, 21:46
heb er hier een gevonden:
http://www.beamerdiscount.nl/beamerdiscount.html?url=/Sanyo-PLV-HD10-details.html

maar die gebruikt mij teveel stroom, 1500 watt :shock:
en dan moet ik na 6 maanden een neiuwe lamp kopen :shock:

Ron-G
17-03-2005, 12:49
maar die gebruikt mij teveel stroom, 1500 watt
en dan moet ik na 6 maanden een neiuwe lamp kopen


Tja wat wil je met een beamer die een zo hoge resolutie heeft en dan maar 5 watt verbruikt?
Je stelt enorm hoge eisen, en hoge eisen kosten meestal veel geld.......dus of je eisen lager bijstellen, of diep in de buidel tasten.

En in jou geval zou ik gaan voor een beamer van het merk Barco, maar dan wel een CRT beamer, zijn erg groot en heel zwaar, maar geven op beamergebied wel het beste resultaat, maar als je hem heel erg veel gaat gebruiken krijg je op den duur weer dat je daar nieuwe buizen moet inzetten en die zijn ook weer erg duur.

Een beamer met een lamp lijkt me geen optie voor je want die is in jou geval vrij snel op.

Misschien een rare vraag maar wil je dan de hele avond computer kijken via een beamer? Is dat niet erg vermoeiend en een beetje overdreven misschien :lol: ?

Maar kijk eens voor een tweedehands CRT beamer van Barco, alleen zullen de tweedehands die deze resolutie halen ook niet voor een weggeefprijs weggaan denk aan +5000 euro en is mijn schatting nog voorzichtig denk ik.............

DickVD
17-03-2005, 22:08
maar die gebruikt mij teveel stroom, 1500 watt
en dan moet ik na 6 maanden een neiuwe lamp kopen


Tja wat wil je met een beamer die een zo hoge resolutie heeft en dan maar 5 watt verbruikt?
Je stelt enorm hoge eisen, en hoge eisen kosten meestal veel geld.......dus of je eisen lager bijstellen, of diep in de buidel tasten.

En in jou geval zou ik gaan voor een beamer van het merk Barco, maar dan wel een CRT beamer, zijn erg groot en heel zwaar, maar geven op beamergebied wel het beste resultaat, maar als je hem heel erg veel gaat gebruiken krijg je op den duur weer dat je daar nieuwe buizen moet inzetten en die zijn ook weer erg duur.

Een beamer met een lamp lijkt me geen optie voor je want die is in jou geval vrij snel op.

Misschien een rare vraag maar wil je dan de hele avond computer kijken via een beamer? Is dat niet erg vermoeiend en een beetje overdreven misschien :lol: ?

Maar kijk eens voor een tweedehands CRT beamer van Barco, alleen zullen de tweedehands die deze resolutie halen ook niet voor een weggeefprijs weggaan denk aan +5000 euro en is mijn schatting nog voorzichtig denk ik.............

Hoi Ron,

Wat er op dit bebied van beamers/projectoren met 1920x1080 op de markt is, wist ik nog niets van en ben ik dus een leek in :?

Maar even voor de duidelijkheid: ik ben in de nabij toekomst dit van plan, dus verlopig nog toekomst muziek :D

Maar dat ik in die richting wil denken komt in de 1e plaats omdat ik een 2de hands 28Inch breedbeeld monitor(26 effectief) heb gekocht, die kan maximaal zelfs een resolutie aan van 2048x1152@80Hz, maar dat was me iets te fijn, heb nu XP op 1920x1080@60Hz staan.
Hij gebruikt gemiddeld maar 180 Watt en dat voor nog geen €1300,- :P
Ik kan nu super mooi DVD kijken, heb al jaren TV in m'n pc en als starks Film op HD-DVD komen en later ook HD-TV, dan lijkt mij een beamer met mooi scherp beeld van +/-3m breed super gaaf 8)
Ben ook van plan Windows XP-MCE aan te schaffen, of misschien later in een 64 bit versie.
Dus alles met m'n pc doen,icl Hometheater :)

Maar misschien is het beter voor de levensduur om de beamer alleen voor film te gebruiken, zou ik nog moetn bekijken

Nu vraag ik me af of je zo'n beamer s'avonds de licht opbrengst niet wat kan terug schroeven, lijkt mij toch schelen in het stroomverbruik en gunstig voor de levenduur vd lampen? :o

Heb ook een gekeken op www.barco.com , zoo dat ziet er profesineel uit, dan kan ik wel een bioscoopje beginnen :lol:
Toch lijkt mee een CRT-beamer ook niet alles, zo te zien hebben die een veel lagere lichtopbrangst, dus is waarschijnlijk nauwelijks te bekijken bij daglicht

groetjes van Dick :wink:

Ron-G
18-03-2005, 07:48
DickVD,


Welke beamer je ook neemt hij zal altijd het beste werken in een volledig verduisterde ruimte, dat is nu eenmaal het "nadeel" van een beamer, maar je krijgt er verschrikkelijk veel voor terug zeker qua film dan, ik ben er nu al 9 jaar helemaal verslaafd aan en voor film vind ik het helemaal top.

En af en toe eens een game erop kan ook leuk zijn, vooral race/rally komen dan overtuigend over.

Er bestaat inderdaad bij sommige lcd/dlp beamers de mogelijkheid om een "spaarstand" in te schakelen is op mijn huidige beamer ook, maar ik gebruik het nooit omdat het beeld mooier is als hij volledig brand, en ach de verbruikskosten, ik heb er zelf nog nooit zo bij stilgestaan, hobby's kosten nu eenmaal geld toch :wink:

Of je bij CRT beamers ook de lichtsterkte kan instellen weet ik niet, ben helaas niet in het bezit van zo'n fraaie beamer, en dat CRT beamers te weinig licht opbrengen geloof ik niet zo, wat ik ervan gezien hebt komt het op mij over als het summum op beamergebied, maar hangt helaas een stevig prijskaartje aan...........

Olivier vd D.
09-04-2005, 10:12
Beste topicstarter,

Als je nog een leek bent op dit gebied, waarom stel je dan de eisen die je stelt? Je weet immers nog helemaal niet waarover je praat. Het lijkt me dat je alleen zinvol eisen kunt stellen als je al verschillende projectoren met verschillende resoluties en uit verschillende prijsklassen hebt gezien.

Op dit moment is er bij mijn weten maar 1 bekende projector die een native resolutie heeft van 1920x1080, namelijk de Sony Qualia. Dat ding is erg goed schijnt, maar kost iets van € 30.000,-. Daarnaast zijn er natuurlijk de CRT-projectoren, maar die hebben wel enkele nadelen, namelijk moeilijk te plaatsen en in te regelen. En tsja, het zijn bakbeesten van 60 kg.

Betaalbaar zijn op dit moment projectoren met een resolutie van 1280x720. Indien je dan ook HD-materiaal en -apparatuur voorhanden hebt, dan zal je waarschijnlijk al verbaasd staan van het beeld. Projectoren met een native resolutie van 1920x1080 zijn voorlopig nog toekomstmuziek en daarnaast onbetaalbaar. Dus als je nog ff een jaar of vijf wil wachten...

DickVD
09-04-2005, 22:22
Beste topicstarter,

Als je nog een leek bent op dit gebied, waarom stel je dan de eisen die je stelt? Je weet immers nog helemaal niet waarover je praat. Het lijkt me dat je alleen zinvol eisen kunt stellen als je al verschillende projectoren met verschillende resoluties en uit verschillende prijsklassen hebt gezien.

Op dit moment is er bij mijn weten maar 1 bekende projector die een native resolutie heeft van 1920x1080, namelijk de Sony Qualia. Dat ding is erg goed schijnt, maar kost iets van € 30.000,-. Daarnaast zijn er natuurlijk de CRT-projectoren, maar die hebben wel enkele nadelen, namelijk moeilijk te plaatsen en in te regelen. En tsja, het zijn bakbeesten van 60 kg.

Betaalbaar zijn op dit moment projectoren met een resolutie van 1280x720. Indien je dan ook HD-materiaal en -apparatuur voorhanden hebt, dan zal je waarschijnlijk al verbaasd staan van het beeld. Projectoren met een native resolutie van 1920x1080 zijn voorlopig nog toekomstmuziek en daarnaast onbetaalbaar. Dus als je nog ff een jaar of vijf wil wachten...

Hi Moon,

Ik bedoelde dat ik alleen een leek ben op beamer/Projector gebied, maar ik geniet nu al van een plaatje op 1920x1080 op m'n huidige 28Inch 16:9 CRT-monitor en ik zou dan de plaatjes van een beamer, vergelijken met m'n monitor en niet alleen met ander beamers.

Maar je heb gelijk dat het voorlopig toekomst muziek is, als HDTV ook doorbreekt in Europa, dan hopen dat het betaalbaarder wordt :?
Op het HTForum stelde ik ook de vraag:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28774.0

grtn v Dick :wink:

Olivier vd D.
10-04-2005, 10:06
Ok, ik begrijp je insteek nu wat beter. Ik denk wel dat een projectorbeeld niet te vergelijken is met een monitorbeeld. Hoe het ook zij, voor 1080p moet je echt nog wel ff geduld hebben.

Hakker
14-08-2005, 09:16
daarnaast twijfel ik al aan het feit dat je 1080i of 1080p materiaal schokvrij op je huidige systeem kan draaien. Ik heb een Xp2600+AIW9800SE+1 GB DDR400 op een Dell 24" 1920x1200@60hz maar 1080i en 1080p trekt ie toch echt niet. dat hapert om de 5 sec wel heel eventjes.
Dat terzijde. Projectoren die 1080i/p kunnen weergeven en betaalbaar worden zullen idd nog zeker wel 5 jaar ver weg liggen. Daarnaast kan je beter kijken naar 720p dan 1080i als je het mij vraagt. 1080p bestaat officieel niet en hoeverre het echt gebruikt gaat worden is ook nog onbekend.