PDA

Bekijk de volledige versie : Coax



ferry8
05-02-2002, 16:43
Ik heb een dvd speler (philips 762) met digitale decoder ingebouwd en een dolby prologic receiver.
Als ik deze twee apparaten via een coax kabel ga verbinden, krijg ik dan een beter geluid dan via een normale ( met 6 kabeltjes van de dvd speler naar de receiver) aansluiting ?

Alvast bedankt !

Mike Philippens
05-02-2002, 17:32
Als ik deze twee apparaten via een coax kabel ga verbinden, krijg ik dan een beter geluid dan via 6 kabeltjes
Er zijn al een aantal threads hierover, dus als je een wetenschappelijk verhaal wilt moet je even verder zoeken.

In het kort komt het erop neer dat als je de 6 separate aansluitingen gebruikt, je gebruik maakt van de decoder in je DVD speler. Immers, deze heeft het signaal van de DVD gedecodeerd en stuurt dit naar je verterker/receiver.
Heb je echter een DD/DTS versterker/receiver, dan kun je beter gebruik maken van de digitale aansluiting (coax of optisch) en de versterker de boel laten decoderen.

Of je optisch of digitaal gebruikt is een punt van discussie. Coax schijnt beter te zijn. Dit heeft volgens mij te maken met de bewerkingen die het signaal moet ondergaan om door het optische kabeltje te worden geperst. Bij een coax kabel heb je dat niet, dus als je een goede kwaliteit coax kabel pakt, het je dus een zuiverder geluid dat geen nodeloze digitale bewerkingen heeft ondergaan. Een en ander is ook afhankelijk van je apparatuur en je eigen oren.

Als het goed is, is er ook nog een ordinaire stereo aansluiting op je DVD speler aanwezig. Deze zou ik links laten liggen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling van zo'n mooi apparaat....

forzavado
06-02-2002, 08:40
Volgens mij heb je geen decoders in je reciever (pl), dus zul je het met die 6 kabeltjes moeten blijven doen. Dit hoeft lang niet slecht te zijn, in analoge kabeltjes heb je ook hele grote verschillen, dus als je verbetering wilt kun je ook je 6 kabeltjes verbeteren.
Coax zal dus niet lukken, want je moet het signaal ergens decoderen, en je hebt alleen een decoder in je dvd volgens mij....