PDA

Bekijk de volledige versie : Sony heeft geen zin in DVD format oorlog



Alexander de Mol
15-04-2005, 08:39
Sony heeft geen zin in DVD format oorlog



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1675)

Ramon van Dam
15-04-2005, 11:49
Tja, aan de ene kant pusht een formatoorlog natuurlijk wel alle partijen om het onderste uit de kan te halen, maar het kan inderdaad ook veel nadelen hebben...

Johan van den D.
15-04-2005, 18:30
Uiteindelijk zal het voor iedereen toch zijn voordelen hebben denk ik.

deweb
15-04-2005, 18:59
Ik denk dat als men er niet voor zorgt dat deze apparaten gewone dvd's kunnen afspelen, de consument deze nieuwe technieken als een baksteen laat vallen.
Men moet anders gewoon nog minstens 10 jaar wachten totdat ze iets nieuws uitbrengen. Dan pas zal de consument accepteren dat ze een nieuwe collectie moeten gaan opbouwen.

Grt. Deweb

Richard B.
16-04-2005, 01:05
Ik denk ook dat, als er niets gebeurt, deze 'formatenoorlog' zal uitlopen op verlies voor beide kampen. Het gros van de consumenten heeft moment nog helemaal geen behoefte aan een opvolger van DVD en als ie dan ook nog eens zou moeten kiezen uit twee formaten dan zal het animo nog verder dalen. Bedenk daarbij ook nog eens dat de opvolgers van deze nieuwe media OOK al in ontwikkeling zijn: Sony heeft een 8-lagige/200GB Blu-ray-variant (http://www.macworld.com/news/2004/09/21/sony/index.php) in ontwikkeling terwijl enkele fabrikanten van mediadragers de HVD aan het ontwikkelen zijn (http://www.engadget.com/entry/1234000447030408/) die maar liefst 1 Terrabyte (!) aan data kan bevatten. Als er dus geen bundeling van krachten komt dan zullen BD en HD-DVD uiteindelijk wel een zachte dood sterven. :?

Tim Weisselberger
16-04-2005, 03:11
Hierbij komt het verhaal waarom betamax verloor... in weze is blu-ray beter

Maar.... hd-dvd is goedkoper ... qua productie en deze is caddy-loos.

kleine uitleg:

DVD: Digital Versatile Disc
De huidige DVD standaard, types:
- DVD-Video: dvd met film
- DVD-Audio: dvd met muziek.
- DVD-ROM: de beloofde opvolger van cd-rom nooit echt populair geworden, veelal wordt de meeste data op cd-rom uitgebracht.
- DVD5: enkellaags-enkelzijdig, 4.38 GB (itt. 4,7GB zoals gezegd wordt, dit zijn "japanse" GB's die 1000mb als 1GB rekenen ipv 1024mb).
- DVD9: dubbellaags-enkelzijdig, 7.95GB (itt. 8.5GB).
- DVD10: enkellaags-dubbelzijdig, 8.75 GB.
- DVD14: de voorloper van DVD-18, 1 dvd-5 kant en 1 dvd-9 kant, 12.33GB, eind jaren 90 was dvd-18 veels te duur om te produceren.
- DVD18: dubbellaags-dubbelzijdig 15.9GB.
- DVD-RAM: het eerste ReWriteable formaat DVD die tevens hoge opslag heeft 9.4GB en een caddy ter bescherming. wegens de lage populairiteit te duur gebleven. DVD-RAM spelers kunnen met behulp van een caddy alle types dvd afspelen, andersom helaas niet wegens de caddy. Nog steeds is dit het beste herschrijfbare type DVD.
- DVD-/+R: DVD Recordable, 1 maal te beschrijven als DVD5.
- DVD-/+R DL: DVD Recordable Double Layered, 1 maal te beschrijven als DVD9.
- DVD-/+RW: DVD ReWritable, meerdere malen te beschrijven als DVD5, DVDRW DL is nog in ontwikkeling.

BD: Blu-Ray Disc (onder voorbehoud)
De beloofde opvolger van de DVD, deze met een blue-violet laser (405nm) werkt ipv een rode laser (650nm) met een dunnere straal waardoor er op het zelfde formaat meer data past, per laag ongeveer 27GB opslagcapaciteit haalbare bandbreedte: 54Mbps, werkt met MPEG-2/MPEG-4 AV. in de toekomst zal dit formaat nog verder groeien ivm ondersteuning van meerdere layers tot 8 stuks, wat neerkomt op 200GB per disc, Blu-Ray is voorzien van een Caddy.

HD-DVD: High Density (onder voorbehoud)
De concurrent van de BD, werkt ook met een 450nm laser , enkel iets minder opslag capaciteit per laag 15GB maar heeft aan 36MBps genoeg om dezelfde haalbare kwaliteit te halen als BD, werkt met MPEG-4. Verder is dit formaat gebasseerd op de huidige dvd techniek en is het goedkoper om in te voeren. HD-DVD is in tegenstelling tot Blu-Ray niet voorzien van een caddy, dus vele malen goedkoper om te produceren (dezelfde reden waarom VHS "won").

DVD-HD 9: Digital Versatile Disc - High Definition (onder voorbehoud)
Compressie bedacht door Warner Bros, afspeelbaar op huidige (nieuwste generatie) dvd spelers enkel zeer weinig opslag capaciteit.

EVD: Enhanced Versatile Disc (onder voorbehoud)
De eigen standaard van China voor optische videoschijven. De tegenhanger van DVD en de opvolgers daarvan. hierdoor hoeven de Chinese fabrikanten van dvd-spelers (nu dus evd-spelers) geen licentiekosten te betalen. Voor de compressie van beeld en geluid wordt technologie van het Amerikaanse On2 gebruikt, deze maar 2 dollar licensiekosten per speler is. de EVD is verder royalty-vrij. Spelers maken nog gebruik van een rode laser (650nm), maar zijn door de gebruikte compressie en de beschikbare schijfruimte van 9GB wel geschikt voor high definition video.

correct me if i'm wrong.

Tim Weisselberger
16-04-2005, 03:25
Ik denk dat als men er niet voor zorgt dat deze apparaten gewone dvd's kunnen afspelen, de consument deze nieuwe technieken als een baksteen laat vallen.
Men moet anders gewoon nog minstens 10 jaar wachten totdat ze iets nieuws uitbrengen. Dan pas zal de consument accepteren dat ze een nieuwe collectie moeten gaan opbouwen.

Grt. Deweb

niet te vergeten dat dvd ook al 8 jaar oud is (en de ontwikkeling hiervan stamt uit begin jaren 90). Video is als verkoopstandaard nooit bijster populair geweest.

Helaas voldoet DVD niet meer aan de huidige verwachtingen, HDTV komt nu zeer dichtbij, in amerika willen ze binnen een paar jaar over zijn dit omdat het rekken van een verouderde standaard niet werkt:
De HDTV standaard is al sinds de jaren 80 in ontwikkeling, was het tot enkel jaren terug hardwarematig niet haalbaar. Europa telt op het moment 1 HDTV zender http://www.hd-1.tv/ komende maanden komen HD2 en HD5 erbij.

720p: HDTV Progessive
HDTV-standaard met 720 lijnen en 1.280 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de 'volledig-beeldtechniek' ('progressive scan', per beeldwissel steeds alle lijnen tegelijkertijd). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz.

1080i: HDTV Interlaced
HDTV-standaard met 1.080 lijnen en 1.920 respectievelijk 1.440 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de 'halfbeeldtechniek' ('interlaced', per beeldwissel steeds het halve aantal lijnen, dus even en oneven lijen worden om en om weergegeven), mogelijk met 50 of 60 Hz.

1080p: iScan / HD+
HDTV-standaard met 1.080 lijnen en 1.920 respectievelijk 1.440 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de volledig-beeldtechniek ('progressive scan', per beeldwissel steeds alle lijen tegelijkertijd). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz. Dit is het maximaal haalbare uitgangs progressive scan videosignaal van de nieuwe DVDO iScan HD.

Dit wil niet zeggen dat het hier om het einde van dvd gaat, veel van deze films zijn naar mijn inziens moeilijk om te zetten naar HDTV formaat simpelweg omdat er teveel gecorigeerd zou moeten worden vanaf de masterprints. En zowel HD-DVD als Blu-Ray zullen backwards compatible zijn met Mpeg2 DVD.

btw, er is ook nog: D-VHS (High Defenition D-Theater VHS) deze heeft 1080 beeldlijnen, beeld/datadoorvoer 28 megabit per seconde en Dolby Digital/DTS geluid. Beloofde opslag capaciteit per cassette 50GB!! dit is 4 uur 1080i HDTV of 8 uur Standard Definition (SD), of 24 hours of LS3 (SD in MPEG-2 formaat) deze kwalitatief gelijk is aan DV (500 beeldlijnen en stereo). Tevens is DVHS backwards compatible met VHS/SVHS http://www.dvhsmovie.com/

Toch weer gewoon video? :)


Tim

Johan van den D.
16-04-2005, 09:21
Toch weer gewoon video? :)
Dat denk ik niet maar de kwaliteit van D-VHS moet zeker niet onderschat worden.
Ondanks dat het gewoon met een "videoband" werkt is de kwaliteit zeer hoog te noemen.

flix
16-04-2005, 12:47
ok lig het nu aan mij ,wat moet ik met schijfjesvan 200GB( of wat ze dit x weer van bakken) als ze tegenwoordig al de normale dvd's niej vol krijgen en als ze de dvd vol krijgen staat er toch alleen maar troep op... :evil:
nou ik denk de consument niet zit te wachten op iets dat je huidige dvd colectie niet eens afspeelt.
mischien is dit systeem leuk voor de bedrijfs industrie(zoals reclame bureau's of iets in die richting).
laten ze nou lekker maar 10jaar wachten inderdaad .
voor ze weer een systeem erin gooien wat toch weer veel te duur wordt. :twisted:

Johan van den D.
16-04-2005, 13:16
ok lig het nu aan mij ,wat moet ik met schijfjesvan 200GB( of wat ze dit x weer van bakken) als ze tegenwoordig al de normale dvd's niej vol krijgen en als ze de dvd vol krijgen staat er toch alleen maar troep op... :evil:
Niet meer op de dvd maar wel alles in een vele malen betere kwaliteit, zowel beeld als geluid. :wink:

Tim Weisselberger
16-04-2005, 13:59
ok lig het nu aan mij ,wat moet ik met schijfjesvan 200GB( of wat ze dit x weer van bakken) als ze tegenwoordig al de normale dvd's niej vol krijgen en als ze de dvd vol krijgen staat er toch alleen maar troep op... :evil:
nou ik denk de consument niet zit te wachten op iets dat je huidige dvd colectie niet eens afspeelt.
mischien is dit systeem leuk voor de bedrijfs industrie(zoals reclame bureau's of iets in die richting).
laten ze nou lekker maar 10jaar wachten inderdaad .
voor ze weer een systeem erin gooien wat toch weer veel te duur wordt. :twisted:

Als je de moeite neemt om andere posts te lezen, zal je zien dat DVD Backwards compatible blijft.

8layer Blu-Ray zullen nog zeer lang op zich laten wachte, dit is meer het maximaal haalbare van de Blu Ray, ps. writeable maar tot 2 layers.

Daarbij 200gb is niet bijzonder veel als max. dit zal ook weer zeker een bottleneck zijn rond 2010.

Optische media kom maar op!

Richard B.
16-04-2005, 15:13
niet te vergeten dat dvd ook al 8 jaar oud is (en de ontwikkeling hiervan stamt uit begin jaren 90). Video is als verkoopstandaard nooit bijster populair geweest.

Helaas voldoet DVD niet meer aan de huidige verwachtingen
Ik denk dat 99% van het kopend publiek het absoluut niet met je eens zal zijn. :?

DVD is trouwens helemaal niet oud: zoiets als VHS heeft 25 jaar lang de markt gedomineerd en is zelf nu nog wijd verspreid in gebruik. Eigenlijk begint DVD pas de laatste 2 a 3 jaar echt in de huiskamers van 'Jan modaal' door te dringen. Het valt niet aan hen te verkopen dat ze al na zo'n korte periode moeten nadenken over vervanging.

Nee, ik denk dat BD/HD-DVD waarschijnlijk geen succes zal worden en dat er pas vanaf 2010 een echt succesvolle opvolger geintroduceerd zou kunnen worden. En zelfs next-next-gen standaarden als HVD zullen dan waarschijnlijk al weer overvleugeld worden door iets nieuws.

Johan van den D.
16-04-2005, 15:20
Maar wie geeft aan dat wij de keuze krijgen.
Zeker als ze gaan samenwerken kunnen ze ons simpelweg een nieuwe standaard opleggen of je nu wilt of niet.
Zolang het backwards blijft zal er niemand een probleem van maken maar ongemerkt stap je dan al over op het "nieuwe" .

Albert Kostwinder
16-04-2005, 19:01
Wie heeft ooit in een ver grijs verleden Ron Brandsteder gezien op een metersgroot doek waarbij de videobeelden overgingen in hdtv? Dat was een mega groot verschil vond ik destijds. De Sony hdtv breedbeeld destijds deed de Philips verbleken.....ik spreek nu denk ik wel over een jaar of 20? terug op de Firato!!

Het verschil tussen dvd nu en blu-ray etc. is niet zo schokkend als toen en het verschil tussen blu-ray en hd-dvd is voor de grote massa helemaal te verwaarlozen. Daarom denk ik ook dat het voordeligste medium dat ook de "gewone" dvd's af kan spelen de beste kaarten heeft, zeker in dit economisch klimaat. :wink:

Ramon van Dam
17-04-2005, 12:16
ok lig het nu aan mij ,wat moet ik met schijfjesvan 200GB( of wat ze dit x weer van bakken) als ze tegenwoordig al de normale dvd's niej vol krijgen en als ze de dvd vol krijgen staat er toch alleen maar troep op... :evil:
Die reactie ken ik uit heel veel verschillende computersectoren, en vrijwel altijd bleek het toch niet genoeg te zijn ;) "Een harde schijf van maar liefst een halve gigabyte? Wat moet je daar in godsnaam mee!"... de kwaliteit van huidige DVD's op gewoon echt nog niet optimaal en kan nog stukken beter :)

Edgar Smit
18-04-2005, 12:10
het voordeel van BD is de grote opslagcapaciteit, en van de cartridge schijnt men af te willen/kunnen stappen. Overigens, als men de kosten wil drukken kan 1 schijf bijvoorbeeld ook in hoge kwaliteit inclusief alle subs en talen wereldwijd worden uitgebracht zodat alleen de hoesjes nog maar per regio hoeven te worden aangepast.

Dat zou dan ook het einde van de regio indeling kunnen betekenen,
de piraterij een flinke tik uitdelen,
en de kosten drukken omdat er maar 1 master gemaakt hoeft te worden.