PDA

Bekijk de volledige versie : CRT, beeldkwaliteit bij not-progressive DVDspeler



PM
07-02-2002, 15:53
Is de beeldkwaliteit van een CRT project bij gebruik van een niet progressive scan dvd-speler goed?
Is het verschil met een progressive scan dvd-speler groot?

Nicolas cage
07-02-2002, 15:57
ik vroeg me ook al af wat nou het verschil was met een progressive scan dvdspeler en een gewone behalve de prijs dan :D

Mark S
07-02-2002, 16:19
Normaal is ieder beeldje (frame) opgebouwd uit 2 fields:
eerste field zijn de oneven beeldijnen, 2e field zijn de even beeldlijnen.
25 frames per sec = 50 fields per sec.
Progressive scan laat per beeldje zowel de oneven als even beeldlijnen tegelijk zien. Dus het complete beeld. Resultaat een rustigere weergave, een soort dubbele resolutie als het ware...

PM
07-02-2002, 16:28
Verschil tussen progressive scan en niet progressive scan is al veel keer langs gekomen op dit forum. Progressive scan heb je niets aan bij gewone tv.

Ok nu back to topic...



Is de beeldkwaliteit van een CRT project bij gebruik van een niet progressive scan dvd-speler goed?
Is het verschil met een progressive scan dvd-speler groot?

Eric van Ballegoie
11-02-2002, 09:37
Het verschil is niet groot, het is ENORM ! :o

Ik heb zelf een CRT in mijn thuisbios hangen (http://www.dvdzone.nl/kijkruimte) en de eerste week had ik deze voor het gemak even op een normale DVD speler aangesloten, via S-Video (interlaced). Het beeld was best OK, maar je ziet dan zeer duidelijk de lijnstructuur en op een of andere manier lijkt het net of je naar een grote TV zit te kijken ipv naar 'film'.

Ik heb nu eindelijk mijn HTPC klaar en deze is nu via de VGA uitgang (progressive) op de projector aangesloten. Het geheel draait op 1024x768 bij 32 bit en de verbetering is ENORM. Het beeld staat perfect stil, er is geen beeldlijn te herkennen en de filmbeleving is top!

Maar inderdaad: Bij een normale TV heb je NIETS aan een progressive scan speler.

Ruud
26-02-2002, 21:03
Eric, waarom 1024*728? Waarom niet 1080*720p (met powerstrip)? Geeft voor mij een beter resultaat dan de standaard 1024*728 op m'n Barco 808.


Ruud

PM
01-03-2002, 12:03
ok en dan voor LCD beamer in DTV 480P/DTV 720P/DTV 1080I mode...

Is het dan belangrijk om een dvd-speler met progressive scan te hebben?
Ik weet niet wat voor mode mij dvd speler levert (480/720/1080) maar hij heeft wel een component uit die op de rgb-in van de projector gebruikt kan worden. (Yamaha S510 speler).