PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe wending Blu-Ray en HD-DVD oorlog?



Alexander de Mol
22-04-2005, 14:33
Nieuwe wending Blu-Ray en HD-DVD oorlog?



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1696)

Ronald Sneep
22-04-2005, 16:27
Als dit waar is BETER! Dan kan je gewoon op de nieuwe technologie overstappen zonder risico te lopen dat deze flopt 8) . We zullen zien!

Bart de Graaf
22-04-2005, 17:17
Het zal heel erg mooi zijn dat beide partijen dit inzien. Maar ja ik heb toch zoiets van: eerst zien, dan geloven. De tijd zal het wel leren denk ik.

Mathieu Ghekiere
22-04-2005, 17:59
Ze beginnen eindelijk in te zien dat 2 formaten voor de consument onmogelijk is, zonder dat een ervan afvalt.

pietdvd
22-04-2005, 18:56
Van alle kant lees ik dat de consument het beste uit is met blue ray en ik hoop dan ook dat de standaard word,zo lang de dvd's van nu maar afspeelbaar zijn op dat nieuwe ding.

HarryCallehan
22-04-2005, 20:51
De Blue-ray disc zou in een soort cassette zitten, was dat bij de HD-DVD ook zo? Ik hoop dat dit wel gaat gebeuren, zou veel ellende schelen bij huur DVD's.

HC

Nathan Strik
22-04-2005, 21:00
De Blue-ray disc zou in een soort cassette zitten, was dat bij de HD-DVD ook zo? Ik hoop dat dit wel gaat gebeuren, zou veel ellende schelen bij huur DVD's.

HC
Het laatste wat ik gehoord heb is dat er een kans is dat Blu-Ray ook cassette-loos kan gaan worden. Het is nu eenmaal een feit dat de productiekosten van een disc in cassette hoger zijn.

Mij is het om het even... als ze zonder cassette 10 Euro goedkoper zijn ofzo, dan heb ik ze net zo lief zonder... ik behandel mijn schijfjes toch altijd met veel zorg en huren doe ik bijna niet.

Richard B.
22-04-2005, 21:56
Ik weet niet wat ik van dit verhaal moet geloven. Beide kampen hebben nu al zoveel geld geinvesteerd dat ik niet denk dat ze hun standaarden zo makkelijk zullen opgeven. Het zou wel het meest zinnige zijn om te doen maar aangezien ze beiden al vrij dicht bij de feitelijke introductie zitten (sterker nog: zijn er in Japan al niet spelers te krijgen?) denk ik niet dat het echt gaat gebeuren.

Mark S
24-04-2005, 10:45
Ik weet niet wat ik van dit verhaal moet geloven. Beide kampen hebben nu al zoveel geld geinvesteerd dat ik niet denk dat ze hun standaarden zo makkelijk zullen opgeven. Het zou wel het meest zinnige zijn om te doen maar aangezien ze beiden al vrij dicht bij de feitelijke introductie zitten (sterker nog: zijn er in Japan al niet spelers te krijgen?) denk ik niet dat het echt gaat gebeuren.

Ik denk dat veel technologie ook voor een ander medium toepasbaar zal zijn. R&D (Research & Development) is niet alleen bedoeld om tot een productiemodel te komen, maar ook om meer technische kennis en ervaring op te doen, en ruimte te geven voor het ontwikkelen van nieuwe technologieen. Dus de investering tot nu zal niet helemaal weggegooid geld zijn.
Wat wel echt veel geld kost is een hele productielijn opstarten, en marketing en reclamecampagnes opzetten. Als je daarna met een grote hoeveelheid onverkoopbare poducten blijft zitten (omdat je op het verkeerde paard hebt gegokt), is de financiele schade vele, vele malen groter.

Henk Heideveld
25-04-2005, 09:43
Een compleet nieuw format lijkt mij wat vreemd. Beiden hebben al enorme investeringen gedaan in de ontwikkeling van eigen systemen. :shock:

Edgar Smit
25-04-2005, 10:25
maar juist alle research kan doorslaggevend zijn om beide formats tot een te maken.
Zoals Mark S ook al zei, de schade omdat je product nietd e standaard wordt zal vele malen groter zijn, de BETAMAX affaire heeft ook zeer veel gekost, meer zelfs dan de ontwikkeling ervan, omdat de format werd verslagen door VHS.

Henk Heideveld
25-04-2005, 10:39
maar juist alle research kan doorslaggevend zijn om beide formats tot een te maken.
Zoals Mark S ook al zei, de schade omdat je product nietd e standaard wordt zal vele malen groter zijn, de BETAMAX affaire heeft ook zeer veel gekost, meer zelfs dan de ontwikkeling ervan, omdat de format werd verslagen door VHS.
Maar dan blijft het toch een grote geldverspilling om eerst klauwen geld aan je eigen ontwikkeltraject uit te geven. :x Dat doen ze zelfs in de vliegtuigindustrie e.d. niet meer.

Mark S
25-04-2005, 10:55
maar juist alle research kan doorslaggevend zijn om beide formats tot een te maken.
Zoals Mark S ook al zei, de schade omdat je product nietd e standaard wordt zal vele malen groter zijn, de BETAMAX affaire heeft ook zeer veel gekost, meer zelfs dan de ontwikkeling ervan, omdat de format werd verslagen door VHS.
Maar dan blijft het toch een grote geldverspilling om eerst klauwen geld aan je eigen ontwikkeltraject uit te geven. :x Dat doen ze zelfs in de vliegtuigindustrie e.d. niet meer.

En wat zijn die ontwikkelingskosten nu voor de hardware-fabrikanten eigenlijk?
1 type laser ontwikkelen, 1 besturingschip voor die laser, een aangepast loopwerkje en een decoderchip. Met al die zaken had men al jarenlang ervaring ivm de cd-spelers en dvd spelers. De gebruikte comprressie wordt niet in eigen huis ontworpen, er wordt gewoon een third-party standaard geimplementeerd.

De clubs die het formaat schijfje HD-DVD of Blu-Ray zelf hebben uitgevonden, die hebben er al veel geld in zitten.

Edgar Smit
25-04-2005, 11:16
vliegtuigindustrie levert echter geen strijd om de voorkeur van de consument, slechts om een aantal airlines. Daarbij zijn de eisen ook nog heel anders dus de vergelijking klopt niet, ook al snap ik je standpunt wel.

Deze strijd is het best te vergelijken met de strijd VHS-BETAMAX en V2000. En die strijd wil mena eigenlijk voorkomen, men wil allemaal meedelen in de winst die uit de nieuwe standaard voorkomt.

En de belangrijkste reden is denk ik wel dat er dus blijkbaar deze week NOG een nieuwe format wordt aangekondigd;
maar met een nieuwe potentiele universele kandidaat als nieuwe standaard die hoogstwaarschijnlijk volgende week wordt aangekondigd :wink: .
En dat is waarom de gesprekken plaatsvinden, let wel gesprekken, of het ook daadwerkelijk zover gaat komen blijft nog even afwachten.......

Richard B.
09-05-2005, 22:45
Het begint er nu serieus op te lijken dat er inderdaad een enkele standaard gaat ontstaan voor de 'next gen' dvd. Ik las net dit artikel (http://us.rd.yahoo.com/mymod/hdln/z/afusnyntechpt/sty/SIG=13ebt1d93/EXP=1115761130/*http%3A//story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=569&e=1&u=/nm/20050509/tc_nm/dvd_formats_dc) op Yahoo:


Sony, Toshiba to agree on new DVD format -paper

SEATTLE (Reuters) - Japan's
Sony Corp and Toshiba Corp. are close to finalizing a plan to develop a common standard for next-generation DVDs to resolve a three-year-long battle over formats that threatened the industry's growth, a Japanese newspaper reported on Monday.

A detailed plan could be unveiled ahead of a key meeting of manufacturers involved in the manufacture of next-generation DVDs scheduled for May 16, the Nihon Keizai Shimbun said.

Sony, along with Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., maker of Panasonic brand products, had been pushing for the standard it calls Blu-ray, while Toshiba, with NEC Corp. and Sanyo Electric Co. Ltd. , has been promoting a technology called HD DVD.

Both sides have indicated that a new, unified format will use Sony's technology for recording information onto an optical disk while Toshiba will supply software that will handle efficient data transfer and copyright protection.

Het lijkt erop dat ze dus overeenstemming hebben over de verdeling van de technieken (en de bijbehorende patent-gelden) en dat is een flinke doorbraak. :D

Ramon van Dam
10-05-2005, 15:33
Dat is echt heel goed nieuws :D