PDA

Bekijk de volledige versie : Kromme verticale lijnen op de Philips breedbeeld TV



raulito
07-05-2005, 10:20
Ik weet niet of dit uberhaupt op deze site thuishoort, maar aangezien het met 'filmkijken' te maken heeft, dus toch maar...

Inleiding:

Eind december vorig jaar heb ik een Philips breedbeeld TV aangeschaft (28 PW 8719). [/b]De dag ervoor ging onze oude 4:3 stuk. M'n vriendin (die net zo lief een oude TV wilde kopen) gaf me op oudejaarsdag 20 minuten :oops: om bij MM een keuze te maken (haar ouders waren de enige die konden rijden en hadden wijnig tijd. M'n vriendin wilde die dag meteen een nieuwe, en ik eigenlijk ook wel)

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: De TV heeft de standen: 4:3, 14:9, 16:9, breedbeeld en superzoom. Er zit geen 'auto' functie op, dus het betekend altijd zelf het juiste formaat zoeken.
Hoofd Probleem

Ik ben niet blij geworden vd keuze. Ik zag al snel dat er wat mis was. De verticale lijnen zijn niet recht. Het ziet er niet uit als een boemerang, maar toch irriteerd het. Ik kijk elkde dag een film...

In welke stand dan ook (ik begrijp dat superzoom vervormt) Kijken in 4:3, een muurtje of gebouw in beeld, of wat dan ook: de verticale lijnen schieten de bovenste en onderste 2 centimeter naar rechts. Maar ook middenin het beeld zitten er lichte golven in. Alleen bij mensen in beeld valt het niet zo op... (en m'n vriendin denkt maar: het zal wel. Gelukkig zien anderen het wel.)

De monteur van Mediamarkt kwam ipv 1000 's ochtends pas 2100 's avonds, en toen was ik weg (m'n vriendin echter niet). Toen ik thuis kwam zag ik dat de monteur de instellingen nog 'fouter' had veranderd. :evil:

De dag erop bel ik de monteur op en vertel dit. Hij is gekwetst en zegt dat het nu prima is. Als ik doorga onderbreekt hij me steeds en zegt nauwelijks te volgen: "ik niet leuk vinden van u dat u dit zegt..beeld is recht" (ja, letterlijk zo) Ik :twisted: "Ik nu ophangen, u pech... TV moet meegenomen worden als u niet tevreden bent, bel MM maar...ik niet meer komen beeld is recht" Wie heeft er nu 700 euro uitgegeven, hij of ik??

Hij heeft de instellingen veranderd met onze afstandbediening. Alleen heb je een code nodig, die hij niet wil afgeven (vreemd dat je dat als consument niet zelf kan doen...)

Woedend was ik. Maar het beeld is toch echt licht krom op diverse plekken en dat is ZEER irritant als je zoveel films kijkt. Philips heeft me nu een nummer van een andere monteur gegeven, die ik ma kan bellen. Pfff...

vraag:

Heeft iemand ervaring met dit euvel (verticale lijnen die buigingen hebben) en/of suggesties? Ik hoor dat graag? :evil:

1101
07-05-2005, 10:29
Een mooie klus voor Radar of de Consumentenbond. Laat ze maar branden daar bij de MediaMarkt. Je hebt gewoon een slecht product gekocht, laat je vooral niet ondersneeuwen, stap naar een onafhankelijk orgaan dat kwaliteitskeurmerken controleert, staat er geen keurmerk op?

Rob van Kempen
07-05-2005, 10:54
Misschien verhelp je het euvel als je de tv zelf ff probeert af te stellen door onderstaande handleiding... ook vervormingen e.d. bijwerken komt hier aan bod: http://users.skynet.be/cinemahome/tvafstel.htm

Jammer dat die MM-servicemonteur zo grof doet, vooral omdat hij blijkbaar maar half werk levert.

Toch zou ik je willen aanraden om de volgende keer zulke dingen niet zomaar ff te kopen: haastige spoed is zelden goed ;)

Arnold van Oostrum
07-05-2005, 11:22
Ik adviseer je om niet zelf in het servicemenu de instelling te gaan wijzigen. Dit is echt niet iets voor de gewone leek, want je kunt er meer fout dan goed mee doen.
Zo te lezen lijkt me die monteur dus een leek.

Een foto van een DVD test beeld (THX optimizer) zou helpen om te zien wat je probleem precies is en hoe erg het is.

In principe is MM verantwoordelijk als leverancier. Maar je zou in dit geval ook de consumentenlijn van Philips kunnen bellen en aangeven dat de dealer er in jouw ogen niets van bakt. Zij zullen je dan mogelijk verder helpen en mogelijk moet je TV naar een servicecentre.

Je kunt je TV ook aanmelden voor een ISF calibratie. Dan worden ook de servicemenu-instelling aangepakt (mits natuurlijk de oorzaak ligt in onjuiste afstellingen in het servicemenu). Als je direct aangeeft dat die niet optimaal zijn, kan dat direct meegenomen worden. Maar dit is uiteraard niet gratis.

Over je 'auto' probleem. Volgens mij heeft elke Philips een autostand. Dit betekent dat een gewoon beeld wat uitgerekt wordt weergegeven, dat een PAL+ uitzending automatisch in het 16:9 formaat wordt weergegeven en anamord DVD (mits de DVD speler dit signaal doorgeeft) automatisch in stand BREEDBEELD. Maar let op, lang niet alle DVD spelers geven dit signaal weer en dit werk alleen via SCART (dus niet S-video).

raulito
07-05-2005, 11:31
Philips heb ik dus gebeld, en ma kan ik een monteur bellen die via hun werkt. Zelf kan ik het ook niet doen, want ik heb die code niet. Ik hoop dat het op te lossen is (het liefst zou ik 'm gewoon omruilen, maar dat doen ze niet volgens mij). Anders maar naar de cons. bond...


Ik hoopte op een auto stand toen ik 'm kocht, maar die zit er niet op! (wel een superzoom, waarbij inderdaad een en ander uitgerekt wordt) Ik had de handleiding erbij genomen, en bij 'auto' staat daar ook aangegeven: "bij sommige tv's zit het er niet op". Dus ik moet 'm zelf altijd op zoom of 16:9 zetten. 4:3 is geen beginnen meer aan door m'n probleem. Als je lang naar die 2 lijnen blijft kijken ga je circels zien...

A3aan
12-05-2005, 15:46
Bij 'mijn' MM kun je elk artikel binnen 14 dagen gewoon omruilen voor geld. Zonder opgaaf van redenen.
Zou ik onmiddelijk doen.
En dan daarna in alle rust even kijken welke TV je nou écht wilt. Haastige spoed is zelden goed.

En desnoods koop je gewoon nog een keer hetzelfde type, maar ander exemplaar (zet op een geheime plek een stip op de doos voor je'm inlevert voor de zekerheid).

raulito
13-05-2005, 09:39
Het viel nauwelijks op in eerste instantie, ook omdat we op vakkantie gingen...helaas. Pas na een aantal weken begon ik het te zien, en er steeds meer aan te ergeren. De 2 weken zijn dus al lang gepasseerd...Ik baal er gigantisch van...

raulito
13-05-2005, 09:48
bedankt voor dat servicemenu, ik ga er eens naar kijken!