PDA

Bekijk de volledige versie : Dunne CRT TV's komen naar Europa



Eric van Ballegoie
13-05-2005, 14:26
Dunne CRT TV's komen naar Europa



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1741)

basset
13-05-2005, 14:47
Gewichtverschil is meen ik maar minimaal. Het blijven vrij zware bakken van rond de 50 kilo

Chris W
13-05-2005, 14:51
MOOIZO 8) dood aan Plasma's en LCD's. Nothing beats a true CRT 8)

Chris W
13-05-2005, 14:53
Gewichtverschil is meen ik maar minimaal. Het blijven vrij zware bakken van rond de 50 kilo

Ehm nee, de beeldbuis is minder diep, minder glaswerk, zal zeker wel schelen.

Seth__Gekko
13-05-2005, 15:09
Ziet er strak uit, maar zal het zwaar hebben met de moordende concurrentie van TFT en Plasma

Alexander D
13-05-2005, 18:33
Ziet er strak uit, maar zal het zwaar hebben met de moordende concurrentie van TFT en Plasma

Zolang veel van die schermen duidelijk mindere beeldkwaliteit hebben in vergelijking met een crt heb ik daar m'n twijfels over.

Christiaan Sauer
14-05-2005, 01:07
Aan wat voor prijzen moeten we denken bij deze technologie? Het spreekt me op zich ernstig aan, een platte CRT ;)

Alexander D
14-05-2005, 08:45
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=34526

In dit draadje wordt een prijs genoemd van 900 euro voor een 32"

Surya
14-05-2005, 08:48
MOOIZO 8) dood aan Plasma's en LCD's. Nothing beats a true CRT 8)
Fully second that!!!

Cheek
14-05-2005, 09:09
Dit spreekt mij nou totaal niet aan. Het is nogsteeds 35 cm diep (scheelt een paar cm en is nog altijd drie a vier keer zo dik als een lcd). Die dingen zien er toch niet uit!? En het aantal beeldlijnen is hetzelfde? Dus geen HD? Verder zijn ze in het begin nog duurder dan normale CRT's. En dus dezelfde prijs als een LCD.

Plasma en LCD hebben voor mij genoeg voordelen waardoor ik nooit meer een CRT zou kiezen. Kun je zeggen dat het een 60 jaar oude bewezen techniek is, maar je moet toch eigenlijk janken als je weet dat we al 60 jaar leven met diezelfde standaard die elke keer wat getweakt werd. Nu ook LCD een normaal contrast ratio en response tijd krijgt geloof ik de winkels wel die binnen een jaar de CRT eruit willen hebben.

Surya
14-05-2005, 12:32
Plasma en LCD hebben voor mij genoeg voordelen waardoor ik nooit meer een CRT zou kiezen.
CRT heeft voor mij genoeg voordelen waardoor ik voorlopig nooit een LCD of plasma zou kopen. Mooier beeld bijvoorbeeld, onder ALLE hoeken. Vooral voor iemand die veel met grafische toepassingen werkt is dit geen te onderschatten voordeel... (OK, ik heb het hier over computer, niet over TV, maar ik kijk ook film op mijn PC)

Cheek
14-05-2005, 15:01
Plasma en LCD hebben voor mij genoeg voordelen waardoor ik nooit meer een CRT zou kiezen.
CRT heeft voor mij genoeg voordelen waardoor ik voorlopig nooit een LCD of plasma zou kopen. Mooier beeld bijvoorbeeld, onder ALLE hoeken. Vooral voor iemand die veel met grafische toepassingen werkt is dit geen te onderschatten voordeel... (OK, ik heb het hier over computer, niet over TV, maar ik kijk ook film op mijn PC)PC is een heel ander verhaal. Het kijkhoekprobleem is bij plasma's en LCD (tv's) vrijwel verdwenen. Bij de nieuwere computer LCD's ook trouwens. Een goede LCD doet op dit moment niet meer onder voor een CRT. En wie wil er dan nog een CRT van 50x50x50. Het oog wil ook wat. ;)

basset
14-05-2005, 15:59
Plasma en LCD hebben voor mij genoeg voordelen waardoor ik nooit meer een CRT zou kiezen.
CRT heeft voor mij genoeg voordelen waardoor ik voorlopig nooit een LCD of plasma zou kopen. Mooier beeld bijvoorbeeld, onder ALLE hoeken. Vooral voor iemand die veel met grafische toepassingen werkt is dit geen te onderschatten voordeel... (OK, ik heb het hier over computer, niet over TV, maar ik kijk ook film op mijn PC)PC is een heel ander verhaal. Het kijkhoekprobleem is bij plasma's en LCD (tv's) vrijwel verdwenen. Bij de nieuwere computer LCD's ook trouwens. Een goede LCD doet op dit moment niet meer onder voor een CRT. En wie wil er dan nog een CRT van 50x50x50. Het oog wil ook wat. ;)

Het oog wil beeldkwaliteit en een CRT heeft nog teveel voor op plasma en LCD. Dat de kast dan 2 of 3 keer zo diep is zal mij een worst wezen. Hij staat bij ons toch in een chinese kast omdat ik de mogelijkheid wil hebben om helemaal geen scherm in mn kamer te hebben, waarbij je tegen een of ander zwart gat aan kijkt. Dan liever een kast.

Sta ik dan met mn 10 cm plasma in mn 60 cm diepe kast :D

PvdS
14-05-2005, 18:36
MOOIZO 8) dood aan Plasma's en LCD's. Nothing beats a true CRT 8)
Fully second that!!!

Fully third that :wink:

Hopelijk kan deze techniek straks ook voor pc schermpjes toegepast gaan worden. In ieder geval blijf ook ik CRT veruit prefereren boven LCD en plasma.

8t88
14-05-2005, 20:44
MOOIZO 8) dood aan Plasma's en LCD's. Nothing beats a true CRT 8)
Fully second that!!!

Fully third that :wink:

Hopelijk kan deze techniek straks ook voor pc schermpjes toegepast gaan worden. In ieder geval blijf ook ik CRT veruit prefereren boven LCD en plasma.

Fourth for me then, ik was een paar maanden geleden op de Cebit in Hannover. Een hele ahoy hal vol met Plasma/TFT's en ik zag echt overal wel iets van digitale ruis en van die vervelende vlekken! Voor mij nog steeds een ordinaire beeldbuis (en een DLPtje voor de films)

Frenkel
15-05-2005, 07:39
Is het al bekend waneer er 42"modellen gaan uitkomen...., want pas dan kunnen we spreken over een echt altanatief voor plasmaschermen.
Aangezien er hier wordt gesproken over "dood aan Plasma's en LCD's" neem ik aan dat er dus ook 42" en 50" modellen gaan uit komen.

Ik verwacht meer van toekomstige technieken als OLED en SED, en zie deze ondiepe CRT,s als "mostert na de maaltijd"

rtoonen
15-05-2005, 11:54
Ben bang dat de vervorming van het beeld aan de randen van deze modellen ook wel mega zal zijn.
Een laatste stuiptrekking van de CRT-branche m.i.

Harry stadman
15-05-2005, 13:27
Is het al bekend waneer er 42"modellen gaan uitkomen...., want pas dan kunnen we spreken over een echt altanatief voor plasmaschermen.
Aangezien er hier wordt gesproken over "dood aan Plasma's en LCD's" neem ik aan dat er dus ook 42" en 50" modellen gaan uit komen.

Ik verwacht meer van toekomstige technieken als OLED en SED, en zie deze ondiepe CRT,s als "mostert na de maaltijd"

Niet goed gelezen waarschijnlijk.

Op de link die gegeven wordt naar LG/Philips staat dat er nog steeds voor 80% aan crt uitgeleverd wordt! :wink:


De mensen zijn zelf ook niet gek;plasma en tft , inferieure kwaliteit voor een veel hogere prijs!

Ik moet je zeker wel gelijk geven over oled en SED, dit zijn nieuwe technieken die vele malen beter zijn dan plasma en tft!

Volgens de experts en de gevorderde filmliefhebber is crt nog steeds onovertroffen!

Cheek
15-05-2005, 13:29
Het is helemaal niet minder kwaliteit... :roll:

Harry stadman
15-05-2005, 13:36
Plasma en LCD hebben voor mij genoeg voordelen waardoor ik nooit meer een CRT zou kiezen.
CRT heeft voor mij genoeg voordelen waardoor ik voorlopig nooit een LCD of plasma zou kopen. Mooier beeld bijvoorbeeld, onder ALLE hoeken. Vooral voor iemand die veel met grafische toepassingen werkt is dit geen te onderschatten voordeel... (OK, ik heb het hier over computer, niet over TV, maar ik kijk ook film op mijn PC)PC is een heel ander verhaal. Het kijkhoekprobleem is bij plasma's en LCD (tv's) vrijwel verdwenen. Bij de nieuwere computer LCD's ook trouwens. Een goede LCD doet op dit moment niet meer onder voor een CRT. En wie wil er dan nog een CRT van 50x50x50. Het oog wil ook wat. ;)

Dat doet het wel!
Een CRT kan eenvoudigweg meer kleuren weergeven!

Meer kleuren betekend een mooier kleurverloop en mooier beeld. zo simpel is het. :wink:

De grafici gebruiken vaak niet voor niets nog steeds crt beeldschermen voor cruciaal video- en fotowerk! :wink:

Cheek
15-05-2005, 13:56
Ik weet zo net nog niet of dat wel zo is. Grafici werken netzogoed vaak met Apple, en dan wel met LCD. Een plasma kan ook een paar miljard kleuren weergeven. Niet dat een mens ze kan onderscheiden... Maar ik zie nog geen CRT TV met HD ondersteuning. Dus als plasma's straks op de hoogste HD werken, zit de CRT op 4 x minder..

H. Stadman
15-05-2005, 19:09
Ik weet zo net nog niet of dat wel zo is. Grafici werken netzogoed vaak met Apple, en dan wel met LCD. Een plasma kan ook een paar miljard kleuren weergeven. Niet dat een mens ze kan onderscheiden... Maar ik zie nog geen CRT TV met HD ondersteuning. Dus als plasma's straks op de hoogste HD werken, zit de CRT op 4 x minder..

LOl, ik zit zelf in het grafische en weet wel degelijk dat er nog een groot verschil zit in tft panels en goede top crt schermen! :wink:
De subtiele kleurovergangen etc. geeft een crt nog steeds veel beter weer(met name huidtinten) omdat het simpelweg meer kleuren kan weergeven.

Dat Apple zijn tft pannels pushed wil nog niet zeggen dat dat ook de beste optie is.
Kijk maar eens naar making of's op een dvd. Daar zie je vaak nog gewoon sony of barco crt monitoren staan die voor cgi of videobewerking worden gebruikt! :wink:

Daarnaast, sinds wanneer heeft kleurweergave met resolutie te maken. :lol:

De meeste tft panels werken nog op 16 bit, zeker niet op 24 bit(dit zijn alleen de top panels), laat staan 32 bits. :wink:

Cheek
15-05-2005, 21:10
Het gaat hier toch over tv's, of niet dan. :lol:

Daarbij hebben Plasma's en LCD's stukken hogere resoluties. ;)

Een CRT mag dan (nu nog) meer kleuren kunnen weergeven dan een LCD (NIET meer dan een Plasma - en dan nog zou de gemiddelde forummer hier het verschil tussen kleuren van een goede LCD en CRT niet kunnen onderscheiden, ik bedoel 16 miljoen kleuren van een LCD, zoek de verschillen ;) - Maar een LCD heeft nog altijd het voordeel: dat ze er kwalitatief niet op achteruit gaan (CRT wel door de fosfor), meer nits, digitale aansluiting i.p.v. analoog, geen glas (= geen weerspiegeling), scherper beeld (focus), meer brightness, beter voor je ogen, 2 x langere levensduur, geen last van magnetische velden, geen flickering door refresh rate, niet inbranden, geen verbuiging van het beeld, geen VRESELIJK LELIJKE GROTE KASTEN ;) en een stuk lager stroomverbruik. ;) :P

8t88
15-05-2005, 21:50
Het gaat hier toch over tv's, of niet dan. :lol:

Daarbij hebben Plasma's en LCD's stukken hogere resoluties. ;)

Een CRT mag dan (nu nog) meer kleuren kunnen weergeven dan een LCD (NIET meer dan een Plasma - en dan nog zou de gemiddelde forummer hier het verschil tussen kleuren van een goede LCD en CRT niet kunnen onderscheiden, ik bedoel 16 miljoen kleuren van een LCD, zoek de verschillen ;) - Maar een LCD heeft nog altijd het voordeel: dat ze er kwalitatief niet op achteruit gaan (CRT wel door de fosfor), meer nits, digitale aansluiting i.p.v. analoog, geen glas (= geen weerspiegeling), scherper beeld (focus), meer brightness, beter voor je ogen, 2 x langere levensduur, geen last van magnetische velden, geen flickering door refresh rate, niet inbranden, geen verbuiging van het beeld, geen VRESELIJK LELIJKE GROTE KASTEN ;) en een stuk lager stroomverbruik. ;) :P

Dat van het stroomverbruik is dus niet waar!!!!

Frenkel
15-05-2005, 21:50
Is het al bekend waneer er 42"modellen gaan uitkomen...., want pas dan kunnen we spreken over een echt altanatief voor plasmaschermen.
Aangezien er hier wordt gesproken over "dood aan Plasma's en LCD's" neem ik aan dat er dus ook 42" en 50" modellen gaan uit komen.

Ik verwacht meer van toekomstige technieken als OLED en SED, en zie deze ondiepe CRT,s als "mostert na de maaltijd"

Niet goed gelezen waarschijnlijk.

Op de link die gegeven wordt naar LG/Philips staat dat er nog steeds voor 80% aan crt uitgeleverd wordt! :wink:



Ik wil alleen zeggen dat het vergelijken van Plasma en deze ondiepe CRT,s niet op gaat omdat het beelddiagonaal van plasma groter is als deze CRT,s.

Ik ben het er mee eens dat CRT nog altijd de beste optie is (kwa beeld en zeker kwa prijs) voor 30" en kleiner.

Als ze hier nu 5 jaar geleden mee waren aangekomen hadden ze toch meer kans op slagen gehad.
Tegen de tijd dat ze nu op de markt komen zijn er waarschijnlijk voor de zelfde prijs LCD,s met gelijke beeldiagonaal te koop..., en aangezien "Jan Modaal" niet zo op beeldkwaliteit let zal deze denk ik toch de voorkeur voor LCD hebben.

Cheek
15-05-2005, 23:04
Dat van het stroomverbruik is dus niet waar!!!!Jawel!!!! ;) Een zelfde formaat CRT trekt veel (!) meer dan een LCD. Je zal wel in de war zijn met het 'kassa Plasma verhaal'. ;)

PvdS
16-05-2005, 17:19
Ik heb er even wat willekeurige, maar nagenoeg even grote, Philips TV's bijgepakt:

92cm CRT type: 36PW8719/12, verbruik: 100W
94cm LCD type: 37PF9986/12, verbruik: 176W
94cm plasma type: 37PF9946/12, verbruik 200W

Okay ik moet eigenlijk meer typen TVs met elkaar vergelijken, maar volgens de specs bij Philips verbruikt de CRT het minste ...

Cheek
16-05-2005, 17:38
Hoe groter de maat, hoe minder verschil. Daarbij is een 94 cm LCD 'onbetaalbaar' in vergelijking met een Plasma.

Samsung LT-P266W LCD 80 W
Samsung TX-R2735 CRT 150 W
Samsung TX-P2730 CRT 150 W

Daarom is het stroomverbruik bij PC monitoren zoveel minder (3 a 4 keer).

PvdS
16-05-2005, 18:44
Uhm, de TV's die jij noemt zijn amerikaanse modellen. Als ik kijk op www.samsung.nl dan zie ik de volgende resultaten bij de specs:

WS28M66V 28" CRT 120W
LE26R41B 26" LCD 140W

En de kleinste plasma die ik kon vinden 37" 330W

In ieder geval is ook hier weer de CRT zuiniger en nu heb ik een kleinere diagonaal genomen ...

Cheek
16-05-2005, 19:42
De Philips die je vergelijkt heeft Ambilight, licht achter tv = meer stroom. De nederlandse samsung site geeft alleen maar het max. aantal W, daarom nam ik de amerikaanse..

Ok, dan even een duidelijke vergelijking:
17" Sony SDM-HS74 LCD 45 W
17" Sony HMD-A220 CRT 115 W

PvdS
16-05-2005, 21:24
Hoe meer ik er over probeer te vinden op internet, hoe minder ik er van begrijp. De ene site zegt dit, de ander dat, getallen spreken elkaar tegen etc. etc. Ik geef het op. Ik zal het wel nooit helemaal 100% zeker weten.

Eric van Ballegoie
17-05-2005, 10:39
Ik heb er even wat willekeurige, maar nagenoeg even grote, Philips TV's bijgepakt:

92cm CRT type: 36PW8719/12, verbruik: 100W
94cm LCD type: 37PF9986/12, verbruik: 176W
94cm plasma type: 37PF9946/12, verbruik 200W

Okay ik moet eigenlijk meer typen TVs met elkaar vergelijken, maar volgens de specs bij Philips verbruikt de CRT het minste ...

Let er bij vergelijking van stroomverbruik wel op HOE er gemeten is. LCD-schermen gebruiken vaste backlights die altijd evenveel stroom verbruiken. Met andere woorden, bij weergave van een zwart vlak wordt evenveel stroom verbruikt als bij weergave van een volledig wit vlak.

Bij CRT's geldt dit niet. Bij zwart-weergave verbruikt een CRT weinig stroom, bij volledig wit juist veel. Voor mijn werkzaamheden voor HWI heb ik hier wel eens onderzoek naar gedaan bij monitoren, waarbij blijkt dat een CRT monitor tijdens normaal gebruik (vrijwel) altijd veel meer energie verbruikt als een gelijkwaardig LCD model.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe fabrikanten het opgenomen vermogen van een CRT-TV meten, vandaar deze opmerkingen.

Frenkel
17-05-2005, 17:05
Bij zwart-weergave verbruikt een CRT weinig stroom, bij volledig wit juist veel. Voor mijn werkzaamheden voor HWI heb ik hier wel eens onderzoek naar gedaan bij monitoren, waarbij blijkt dat een CRT monitor tijdens normaal gebruik (vrijwel) altijd veel meer energie verbruikt als een gelijkwaardig LCD model.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe fabrikanten het opgenomen vermogen van een CRT-TV meten, vandaar deze opmerkingen.

Dit is bij Plasma ook het geval, en waarschijnlijk is het opgegeven verbruik het piekvermogen.
Dit is in elk geval wel het geval bij het Pioneer PDP-435 plasmascherm.
Dit heb ik persoonlijk gemeten met een energiemeter, en bij zwart beeld komt het verbruik iets onder de 100 watt uit terwijl bij totaal wit beeld het verbruik stijgt tot boven de 280 watt (wat aardig dicht bij het opgegeven vermogen van 295 watt uitkomt).
Ook mijn Sony CRT breedbeeld verbruikt gemiddeld minder dan het opgegeven vermogen.(scheelt ongeveer 25%).

De lichtobrengst van LCD TV,s is veel hoger dan dat van LCD monitoren waardoor het verbruik "in tegenstelling tot LCD vs CRT monitoren" bij LCD TV,s hoger uitvalt als bij CRT TV,s

Johan van den D.
17-05-2005, 20:44
Het lijkt me hoe dan ook een mooi alternatief ten opzichte van de overige schermen. (plasma en lcd)

JCL
17-05-2005, 22:00
€900 is niet veel in vergelijking tot plasma en LCD, zouden deze ook HD aankunnen? Dan zou het helemaal idiaal zijn!

eelco74
18-05-2005, 09:30
Uhm, de TV's die jij noemt zijn amerikaanse modellen. Als ik kijk op www.samsung.nl dan zie ik de volgende resultaten bij de specs:

WS28M66V 28" CRT 120W
LE26R41B 26" LCD 140W

En de kleinste plasma die ik kon vinden 37" 330W

In ieder geval is ook hier weer de CRT zuiniger en nu heb ik een kleinere diagonaal genomen ...

Uit een andere discussie :

Van de Loewe site :

Loewe Articos 32" CRT : Verbruik 150 Watt
Loewe Aconda 32" CRT: Verbruik 155 watt
Loewe Xelos A32 LCD : Verbruik 120 watt
Loewe Xelos SL32HD : Verbruik 165 watt

Lijkt me duidelijk....