PDA

Bekijk de volledige versie : de invloed van films en tv op de criminaliteit



Freddy
24-05-2005, 12:34
Hey filmfans,

Voor school moet ik een stuk schrijven over de invloed van films en tv op de criminaliteit. Nu ben ik op zoek naar statistische gevens over dit onderwerp. Dus naar verslagen van onderzoeken die mensen al eerder hebben gedaan. Weet iemand misschien waar ik deze kan vinden? Ik kan me namelijk herinneren dat ik zoiets ooit eens tegen ben gekomen, maar ik heb geen idee meer waar.

Bij voorbaat dank.

Demon
24-05-2005, 12:38
Zoek en gij zult vinden

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=ISO-8859-1&q=invloed++films+geweld&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

frank_black
24-05-2005, 12:40
bowling for columbine,gaat vooral over de criminaliteit in american,dat het komt door de media.

Freddy
24-05-2005, 12:45
@ Demon, inderdaad het was een beetje stom van me meteen deze thread te openen. TVgeweld.nl is een site waar ik een hoop info zal vinden. In ieder geval bedankt.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Rob Eric Blank
24-05-2005, 12:48
Zoek in het engels, er zijn meerdere onderzoeken verricht en er is een direct verband.
Of probeer iemand te berijken aan criminologie faculteiten van verschillende Universiteiten, die kunnen je zeker verder helpen.

Aronofsky
24-05-2005, 13:11
Of probeer iemand te berijken aan criminologie faculteiten van verschillende Universiteiten, die kunnen je zeker verder helpen.Jei hebt daarbei geleik een feine tip gegeven. Geleik heb jei!sorry, ik ben een beetje in een flauwe bui of een beetje een ijkel :oops:

Tim k
24-05-2005, 15:01
Probeer de aflevering van Zembla van donderdag 12 mei te achterhalen. Daarin kreeg je te zien dat er zat jongetjes zijn, die na het zien van bepaalde clips op Mtv, denken dat ze ze zich ook zo moeten kleden, gedragen etc. Daar kwam bij dat ze meisjes ( bitches, smaatjes, ho's ) zo respectloos behandelden, dat er regelmatig groepsverkrachtingen plaatsvonden. :evil: :evil: :evil:

Aronofsky
24-05-2005, 15:08
Probeer de aflevering van Zembla van donderdag 12 mei te achterhalen. Daarin kreeg je te zien dat er zat jongetjes zijn, die na het zien van bepaalde clips op Mtv, denken dat ze ze zich ook zo moeten kleden, gedragen etc. Daar kwam bij dat ze meisjes ( bitches, smaatjes, ho's ) zo respectloos behandelden, dat er regelmatig groepsverkrachtingen plaatsvonden. :evil: :evil: :evil:De link (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/vara/zembla/bb.20050512.asf) naar de uitzending (dan start ie wel meteen) en de link (http://www.omroep.nl/vara/zembla/) naar de zembla-pagina.(kijk onder archief) Goeie tip trouwens Tim...niet alleen voor de topic-starter maar voor iedereen.

Traveller
24-05-2005, 15:08
Er zal ongetwijfeld verband zijn, maar toen er nog geen films of tv-series waren, vonden er ook al veel kwalijke praktijken plaats.

Zelf houd ik erg van videogames (Grand Theft Auto), toch heb ik nog nooit een driveby uitgevoerd in een gestolen Amerikaan terwijl ik drugs aan het vervoeren was.

Het lijkt me inderdaad wel zo dat films (tv-series, videogames etc) mensen op ideeën kunnen brengen. Maar die mensen hadden dan waarschijnlijk toch wel iets gedaan, maar dan op een andere manier.

Codswallop
25-05-2005, 19:03
Statistische gegevens heb ik niet echt, maar bij wijze van voorbeeld zou je best wat interessants kunnen schrijven over A Clockwork Orange van Kubrick.


Originally rated X, A Clockwork Orange was nominated for Best Picture, Best Director, Best Film Editing and Best Screenplay, but was defeated in each category by William Friedkin's The French Connection (1971). Because of the copy-cat violence that the film was blamed for, Kubrick withdrew it from circulation in Britain about a year after its release. [Shortly after the ban was instituted, a 17-year old Dutch girl was raped in 1973 in Lancashire, at the hands of men singing Singing in the Rain. And a 16-year-old boy had beaten a younger child while wearing Alex's uniform of white overalls, black bowler hat and combat boots. Both were considered 'proof', after the fact, that the film had an influential effect on violence in society.] In preparation for a new 1972 release for US audiences, Kubrick replaced about 30 seconds of footage to get an R-rating, as opposed to the X-rating that the MPAA initially assigned to it. (The replacement footage was for two scenes: the high-speed orgy scene in Alex's bedroom, and the rape scene projected at the Ludovico Medical Center.) In the spring of 2000, an uncut version of the film was re-released to British screens.
Bron: Filmsite.org (http://www.filmsite.org/cloc.html)

basset
25-05-2005, 19:25
Films en games hebben wel degelijk invloed op mensen kind en volwassen.

Ik merk bijvoorbeeld na een paar uur counterstrike spelen dat ik me daarna enigsinds gejaagd voel. Moeilijk uit te leggen, maar je hebt het idee dat je niet in een open ruimte moet gaan staan zeg maar.

Het duurt maar even, maar het heeft toch invloed. Niet dat ik een gun pak om mensen af te knallen, maar er is wel degelijk invloed.

Met films hetzelfde. Die hebben ook invloed. Zeker als je een film er goed vond.

Dat men gelijk crimineel wordt geloof ik niet.

Rob Eric Blank
25-05-2005, 19:30
Of probeer iemand te berijken aan criminologie faculteiten van verschillende Universiteiten, die kunnen je zeker verder helpen.Jei hebt daarbei geleik een feine tip gegeven. Geleik heb jei!sorry, ik ben een beetje in een flauwe bui of een beetje een ijkel :oops: ZOZOZOZOZOZOZOZOZOZO WAT FLAUW.....
Als je uberhaubt (oja daar moeten puntjes op) iets bij te dragen hebt is het misschien nog nuttig.......
Wie zonder zonder taalfouten is, die gooie de eerste rotte opmerking.

Coen Vermeer
25-05-2005, 19:37
zoals altijd is er ook weer sprake van onderzoek dat dit geheel tegenspreekt. Ik had ooit gelezen over een test met geweldadige games en sportgames. Meerdere jongeren speelde eerst de geweldadige games (schiet en vechtspellen) en daarna de sportgames (voetbal en skateboard spel). Wat bleek dat de kinderen opgefokter raakten door de sportgames dan door de geweldadige games.