PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje over Enemy At The Gates



Jens
12-02-2002, 10:51
halleu ppl

K heb gistere de dvd van Enemy At The Gates gehuurd op dvd:)
Echt de moeite waard, wat een geweldige film!
Het geluid en de spanning mn hart klopte harder en zat op het puntje van mn stoel!echt geweldig.
Nou had k alleen un vraagje en hoop dat jullie mij daarmee kenne helpe:)

Vraag: Als op een gegeve moment iedereen per 2tallen een geweer krijgt en ze het front opgaan en allemaal zo storment en schreeuwent naar de duitsers rennen en allemaal FINAAL afgeknalt worden, dat ze trug trekken maar dan gewoon door hun eigen officieren worden neer gepoft:S
zou dat echt zo zijn gegaan, want k d8 bij mezelf je gaat toch niet je eigen mensen neerschieten! die motte toch juist de enemy neerknallen...???

hoop dat jullie me erbij kennen helpen......

alvast thx

latex

Mike M
12-02-2002, 11:20
Ben bang van wel....

als iedereen wegloopt dan is dat een groot gevaar voor de rest, dus ik denk dat ze zo een voorbeeld willen stellen.

stel je voor dat je een lijn zet en dat er zomaar mensen weglopen, dan kan dat honderden levens kosten.

misschien is het wel iets overdreven.

maar desertie staat exercutie

Ronald Stiebolt
12-02-2002, 11:31
Mijn vriendin is van Russische komaf, we hebben samen EATG gekeken. Ook ik wilde het niet zo 1-2-3 geloven, zij bevestigde dat het wel degelijk zo was. Zo schijnen er ook tijdens de tweede wereldoorlog (vreemd overigens: er sneuvelden 6 miljoen joden en 20(!!!) miljoen Russen en daar hoor je nooit iemand over, maar dit terzijde) de nodige soldaten afgeslacht te zijn als ze deserteerden (niet zo raar: ca. 20 graden minus, geen eten, slechte kleding etc.)

Tot zover de 'geschiedenisles'.

Rolf Roggema
12-02-2002, 19:46
Een bijkomend probleem was ook nog dat Stalin ht voor de oorlog nodig vond om de meeste officieren te laten doden.

Lambèrt Guilonard
12-02-2002, 20:26
Inderdaad, onder het juk van het Stalin regime werden in de jaren dertig miljoenen Russen (met een ietwat andere mening) "weggezuiverd".
Oftewel een mensenleven in de Sovjet unie, uit die tijd, was nog minder dan een (Euro)-cent waard :( :( :(

mark t
12-02-2002, 20:44
Stalin heeft op een gegeven moment een order uitgevaardigd (ik meen order nr. 0027) onder de slogan 'geen stap terug'. Deze order schreef voor dat iedereen die terugtrok, deserteerde of zich met opzet liet verwonden om van het front weg te komen ter plekke geexecuteerd mocht worden. Dit ging zelfs zo ver dat achter de Russische linies een linie officieren lag die zich alleen hiermee bezig hield. En in tegenstelling tot de eerste linie was deze tweede linie uitstekend bewapend. Aan de ene kant een zeer gruwelijke en barbaarse maatregel, aan de andere kant droeg dit in niet geringe mate bij aan de hardnekkige weerstand van de Russen tegen de Duitsers - en daarmee aan de overwinning.

Overigens zijn er weliswaar meer Russen dan Joden gedood in de oorlog, maar er is toch een verschil. De Russen waren 'oorlogsslachtoffers'. Zij stierven aan de ontberingen van de oorlog in hun land(bombardementen, gebrek aan eten en onderdak, verwaarlozing tijdens krijgsgevangenschap e.d.). Bij de Joden lag dit anders: Ze hadden geen eigen land en werden overigens puur op grond van hun geloof systematisch verzameld en geexecuteerd -al dan niet in concentratiekampen. Dit was een administratief tot in de puntjes geregelde operatie die eigenlijk niets met oorlog te maken had.

Edwin V
13-02-2002, 07:07
Bij de Joden lag dit anders: Ze hadden geen eigen land en werden overigens puur op grond van hun geloof systematisch verzameld en geexecuteerd -al dan niet in concentratiekampen. Dit was een administratief tot in de puntjes geregelde operatie die eigenlijk niets met oorlog te maken had. En het waren niet alleen Joden, dat mag ook wel eens gezegd worden.

mark t
13-02-2002, 08:24
Klopt. Ook zigeuners, homoseksuelen, geestelijk gehandicapten, communisten en waarschijnlijk nog wel een bevolkingsgroep die afweek van wat de Nazi's als 'standaard' zagen. Het 'aandeel' van de joden was echter het grootst. Daarom is deze groep het bekendste voorbeeld.

Henk Heideveld
13-02-2002, 14:46
Stalin heeft een aantal duizenden officieren laten afmaken, om zodoende de eenheid binnen de Sovjet-Unie af te dwingen. Raar, maar waar, anders zouden ze de oorlog tegen Duitsland absoluut hebben verloren.
Er zijn veel boeken waarin je de waarheid over de Duits-Russische oorlog kunt lezen. De Russen hebben gigantisch veel geofferd, nergens waren de opofferingen zo groot. Daar was de landing bij Normandië een kleinigheidje bij vergeleken.
De Russen hebben bijvoorbeeld gigantische opofferingen gedaan om in enkele maanden tijd hun oorlogsindustrie naar het veiligere oosten te kunnen verplaatsen. Ook hebben ze onder enorme opofferingen de beklegering van St. Petersburg doorstaan.
Overigens, het verhaal van Enemy at the Gates is in feite gebaseerd op een waar gebeurd iets.
Gek, he, dat wij altijd zo bang waren voor de komst van de Russen, terwijl de geschiedenis juist bewees dat de Russen meer angst konden hebben voor onze invasisies (van Napoleon tot Hitler)

Henk Heideveld
13-02-2002, 14:57
Mijn vriendin is van Russische komaf, we hebben samen EATG gekeken. Ook ik wilde het niet zo 1-2-3 geloven, zij bevestigde dat het wel degelijk zo was. Zo schijnen er ook tijdens de tweede wereldoorlog (vreemd overigens: er sneuvelden 6 miljoen joden en 20(!!!) miljoen Russen en daar hoor je nooit iemand over, maar dit terzijde) de nodige soldaten afgeslacht te zijn als ze deserteerden (niet zo raar: ca. 20 graden minus, geen eten, slechte kleding etc.)
Tot zover de 'geschiedenisles'.
Dan weet je Russiche vriendin heel goed dat onze geschiedenis over Rusland en het Communisme niet geheel zuiver is (kortom nogal gekleurd). Goed dat er af en toe een film is die zo'n discussie even opentrekt. Wat weten wij van Rusland en de enorme Russische opofferingen door de eeuwen heen. Wij doen dat tussen neus en lippen af als wreedheid. Ik heb inmiddels iets meer respect voor de Russische geschiedenis en al helemaal voor de oorlog tegen Duitsland. Ze jankten om een tweede front, maar de Amerikanen zagen ze liever nog wat afzwakken (stel je voor dat ze eerder bij Berlijn zouden zijn) en zo hebben ze het helemaal op eigen houtje en op eigen kracht moeten doen. Petje af. Je vriendin mag trots zijn op haar land en haar volk. Partizaan of Wit-Rus, het maakt niet uit, ze hebben allemaal hun offer gebracht.

mark t
13-02-2002, 21:03
Om de geschiedenisles dan nog maar wat aan te vullen: Denk nou niet dat de Russen alleen maar fanatiek vochten uit angst voor de maatregelen van Stalin. Veel van de wandaden van Stalin waren ten tijde van de oorlog nog niet bekend bij het Russische volk. Pas jaren na de oorlog werd Stalin officieel beschuldigd van dit soort zaken (door z'n opvolger als ik me niet vergis). Je moet de soldaten aan het front zien als Russen (m/v) die voor hun vaderland vochten, niet als communisten die het communistische ideaal verdedigden. In de propaganda werd dit ook min of meer uitgebuit door op te roepen tot verdediging van het vaderland i.p.v. verdediging van het communisme. De communistische invloeden in de propaganda werden pas weer meer openlijk toen de strijd meer en meer in het voordeel van de Russen werd beslist.

Dit soort zaken komen in een film als Enemy at the Gates niet echt naar voren. Vandaar dat de film me in dit opzicht toch licht teleurstelde. Maar eerlijk is eerlijk: het is geen film over de strijd tussen Duitsland en Rusland, maar over een persoonlijk duel tussen twee individuele soldaten.

Glenn Smits
15-02-2002, 15:53
Vraag: Als op een gegeve moment iedereen per 2tallen een geweer krijgt en ze het front opgaan en allemaal zo storment en schreeuwent naar de duitsers rennen en allemaal FINAAL afgeknalt worden, dat ze trug trekken maar dan gewoon door hun eigen officieren worden neer gepoft:S
zou dat echt zo zijn gegaan, want k d8 bij mezelf je gaat toch niet je eigen mensen neerschieten! die motte toch juist de enemy neerknallen...???

hoop dat jullie me erbij kennen helpen......

alvast thx

latex
Die Russen kennende :D die communisten doen alles voor mother Russia.

Henk Heideveld
15-02-2002, 16:03
[i]Originally posted by Glenn Smits Die Russen kennende :D die communisten doen alles voor mother Russia.
Toch maar eens naar wat documentaires kijken of wat boeken lezen over die periode. Het had allemaal maar heel weinig met communisme te maken toen Hitler binnenrolde. Anders zouden bijvoorbeeld de Partizanen wel thuis zijn gebleven. Neen, er zijn in Rusland heel wat landen die zeggen: Moskou, waar ligt dat in godsnaam. Communisme, wá's dat voor modewoord.
Ze hebben ons een wat raar beeld voorgehouden over het communisme. (niet dat ik er voorstander van ben, hoor). Wij moesten bang zijn voor de Russen. Goed voor de wapenindustrie, waar moest je na WWII anders met al dat wapentuig naar toe. Dan lag de oorlogsindustrie op zijn kont. Maar de Russen hadden meer reden om bang voor ons te zijn, van Napoleon tot Hitler.

Glenn Smits
16-02-2002, 19:55
sorry teveel Red Alert 2 gespeeld :p

Jochem Huijg
16-02-2002, 21:35
Ik moet wel zeggen dat die russen nou ook niet echt lievertjes waren. Een pact sluiten met Hitler om Polen op te delen in tweeen is nou ook niet echt een voorbeeld van goede samenwerking.
De russen wisten echter allang dat wanneer de duitsers zouden komen ze kansloos zouden zijn. Vandaar dat Stalin dit gruwelijke voorbeeld wilde stellen. Trouw aan rusland en trouw aan stalin.

Hitler eiste dit ook van zijn leger. (de SS zorgde voor dezelfde taferelen).

Maar aan de andere kant heeft hij ook weer gelijk. Een soldaat zweert immers zijn meerdere trouw, breekt hij dit door te deserteren, dan staan daar tegenwoordig ook nog aardige straffen voor!! (niet afknallen natuurlijk).

Devron
17-02-2002, 14:16
aardige jongens die russen al zouden ze die mensen misschien niet afgeslacht hebben haden ze misschien duiters kunnen doden en was de oorlog een jaartje eerder afgelopen (wat ik betwijfel)

Henk Heideveld
18-02-2002, 09:20
sorry teveel Red Alert 2 gespeeld :p
Hou steeds goed voor ogen dat Amerika heel goed is in het scheppen van een vijandbeeld. (50% van de wereldwapenexport komt uit Amerka, er is dus een groot belang.). Eerst steunde Amerika de Taliban, nu bestrijdt ze die. Vriend van Amerika zijn is lang niet alles, hoor. Amerikas is bepaald niet geliefd vanwege haar politiek van eigenbelang. Ik kan stapels landen noemen die een hekel hebben aan Amerika en de Amerikanen. Dat kwam nog het sterkst naar voren tijdens de Vietnam-oorlog. Het is niet voor niets dat Amerikanen zich in het buitenland niet prettig en niet veilig voelen.
Amerika is voortdurend in conflict met de halve wereld. Tot nu toe speelden ze die spellekes altijd buiten hun eigen landsgrenzen. Nu heeft Bin Laden roet in het eten gegooid, daarom blaft en bijt Amerika nu ook zo heftig. (een gewond dier)

Anonymous
24-02-2002, 16:59
Stalin is zeer zeker niet bekritiseerd door zijn opvolger. Maar pas in de tijd van Bresnjev en diens opvolger Gorbatsjov. Eerder durfden zij dat echt niet aan. En ze moesten van de andere kant ook wel. De wapenwedloop had Rusland praktisch lamgelegd. van naar binnen gekeerd naar buiten gekeerd. Het mocht niet baten en de Sovjet Unie viel alsnog uiteen.

Dit heeft Gorbatsjov behoorlijk in de problemen gebracht. Hij kon niet meer teruggrijpen op zijn verleden, dat had hij immers stevig bekritiseerd. In die zin hebben Jiang Zemin & Deng Xiaping het beter gedaan door Mao in hun waarde te laten, ondanks het feit dat Mao een nog grotere butcher was dan Stalin & Hitler bij elkaar.

de geschiedenis op z'n minst indrukwekkend te noemen, en dat is dan nog wel een understatement. Denkende aan Peter de Grote Of Catherina, wat nou monarchie slecht voor een land.
Het schijnt trouwens dat Peter De Grote serieus heeft gebrobeert om het Nederlands als staatstaal in te voeren in Rslund. Als hem dat nou eens gelukt was !!!!

Bodhi
25-02-2002, 01:39
Opvallend puntje in de film, is dat alle russen Engels spreken.
En dat alle Duitsers Duits praten op één na,....Ed Harris,...he he he.

Anonymous
25-02-2002, 08:21
Het bijzondere aan EOTG is wel dat het een volledig Europese productie betreft. Dikwijls nog wel met enig Amerikaanse trekjes maar toch. Dus ja, de spelers spreken Engels, en de Duitsters Duits, in ieder geval geen platvloerse Amerkanen.

En Henk : Dat Amerikanen zich onprettig voelen buiten hun eigen grenzen. Dat moeten ze zich maar eens niet altijd als van de betweters opstellen. In de tijd dat ik veel door heel Europa zwierf en Amerikanen tegenkwam dan was het bijna altijd wel weer raak. Altijd wel wat en ze weten het altijd beter, dat gaat zich een keer wreken, en dat blijkt want ik ken daarnaast ook een aantal Amerikanen die bewust met een Cannadese vlag op hun rugzak rondtrekken, ze willen niet worden herkend als Amerikaan, en terecht. En dan praat ik hier alleen nog maar over Toeristen, nog maar niet te spreken van de politiek op Internationaal niveau.

En wapenhandel : Frankrijk, net zulke Asholes, is een Leuke tweede.

mark t
25-02-2002, 08:39
Stalin is zeer zeker niet bekritiseerd door zijn opvolger. Maar pas in de tijd van Bresnjev en diens opvolger Gorbatsjov.

Stalin is wel degelijk al in de jaren '50 van de vorige eeuw bekritiseerd. Ik dacht dat het Chroestjev was, maar dat zal ik vanavond nog eens nakijken.

Henk Heideveld
25-02-2002, 11:26
Stalin is wel degelijk al in de jaren '50 van de vorige eeuw bekritiseerd. Ik dacht dat het Chroestjev was, maar dat zal ik vanavond nog eens nakijken.
Stalin is al veel eerder bekritiseerd, maar die hebben het niet overleefd:D :D :D (eigenlijk valt er niks te lachen natuurlijk)

Ali baba
25-02-2002, 11:49
Originally posted by Glenn Smits

[B]There is too much butter on those tres.

Leer eens schrijven he jongen, het is trays en niet tres.:rolleyes:

Glenn Smits
25-02-2002, 15:09
sorry hoor, ik heb alleen nog maar onvoldoendes gehaald voor Engels dit schooljaar wat een K*****taal dus vandaar, niemand is perfect.

Henk Heideveld
25-02-2002, 15:16
sorry hoor, ik heb alleen nog maar onvoldoendes gehaald voor Engels dit schooljaar wat een K*****taal dus vandaar, niemand is perfect.
Zit je met meestal Engelstalige films wel moeilijk natuurlijk. Moet je zeker steeds R2's kopen. Wel jammer, want soms is Engelstalige humor slecht te vertalen. Die gasten die die ondertitels maken hebben volgens mij vroeger ook een onvoldoende in Engels gehad.
En maak je niet druk over je slechte Engels. Wel eens opgelet in welk Nederlands wij hier soms zitten te lullen tegen/met elkaar?:D :D

Glenn Smits
25-02-2002, 15:18
ja lol daar zitten ook brokkenpiloten tussen terwijl Nederlands zo makkelijk is (voor mij dan):D

Devron
25-02-2002, 16:55
En wapenhandel : Frankrijk, net zulke Asholes, is een Leuke tweede.

wat dacht je van nederland ook een grote wapen exporteur

mark t
25-02-2002, 19:30
Stalin is wel degelijk al in de jaren '50 van de vorige eeuw bekritiseerd. Ik dacht dat het Chroestjev was, maar dat zal ik vanavond nog eens nakijken.

Ik heb het even nagekeken. Chroestjev heeft tijdens een partijtop in februari 1956 voor het eerst Stalin bekritiseerd. Hij beschuldigde hem van groteske tirannie, incompetentie en lafheid en somde een hele lijst van z'n wandaden op. Daarbij legde hij ook een verband tussen Stalin's persoonlijke inmenging in het Russische leger en de verpletterende nederlagen tegen het Duitse leger in de begindagen van de oorlog.

Toch is het belangrijk te beseffen dat de meeste Russen vochten voor hun vaderland en familie, en niet voor de Partij of voor Stalin. Je zou ze dus te kort doen door te beweren dat ze vooral uit angst voor represailles van de communisten vochten. In de film wordt daarom terecht niet al te veel aandacht besteed aan de politieke achtergronden van het duel.

Ali baba
26-02-2002, 12:40
ja lol daar zitten ook brokkenpiloten tussen terwijl Nederlands zo makkelijk is (voor mij dan):D

Ja, waarschijnlijk heb je letterlijk de ondertitels van Fawlty Towers overgeschreven, want daar staan kanjers van fouten in.

:-) :D

P.S. No offense

Ernesto Donatelli
26-02-2002, 13:27
ja lol daar zitten ook brokkenpiloten tussen terwijl Nederlands zo makkelijk is (voor mij dan):D

Behalve de leestekens en hoofdletters dan zeker?;)

Oudgebruiker3
15-04-2003, 21:39
Even deze thread omhoog om níet nog 'n 'Enemy at the Gates'-thread te openen (kortom; hij leert 't wel ;)).

Ik heb van de week de normale Dolby Digital versie bij FRS gekocht, maar op play.com is er een regio 2 versie beschikbaar met DTS! Het betreft geen special edition, maar gewoon 'n 'standaard' uitgave, met een andere cover. Is 't de engelse uitgave?
Heeft iemand deze versie toevallig in z'n bezit, en zo ja; klinkt de DTS track aanzienlijk beter dan de Dolby Digital track? De DD vind ik namelijk nogal magertjes; explosies lijken niet echt imposant en geweerschoten zijn ook niet bepaald indrukwekkend...

MarcoV
16-04-2003, 16:09
En wapenhandel : Frankrijk, net zulke Asholes, is een Leuke tweede.

wat dacht je van nederland ook een grote wapen exporteur

Wat exporteren wij dan? Waterpistolen? Een beetje meer geschiedenis joh :roll: all grote exportorders in het nabije verleden zijn altijd op politiek niveau tegengehouden. Wij zijn echt een kleine jongen vergeleken met de Fransen hoor.....die doen niet zo moeilijk :wink:

Buscemi
17-04-2003, 09:47
Wat exporteren wij dan? Waterpistolen? Een beetje meer geschiedenis joh :roll: all grote exportorders in het nabije verleden zijn altijd op politiek niveau tegengehouden. Wij zijn echt een kleine jongen vergeleken met de Fransen hoor.....die doen niet zo moeilijk :wink:
Ik zou onze rol maar niet uitvlakken...
Ook Irak onder Saddam heeft jarenlang geprofiteerd van de Nederlandse handelsgeest: wapens, technologie, chemicalien. Feit is dat de gewone burger er weinig over hoort.
Maar wat de Fransen betreft heb je zeker gelijk :wink:

Hans De Bisschop
17-04-2003, 10:05
Mijn vriendin is van Russische komaf, we hebben samen EATG gekeken. Ook ik wilde het niet zo 1-2-3 geloven, zij bevestigde dat het wel degelijk zo was. Zo schijnen er ook tijdens de tweede wereldoorlog (vreemd overigens: er sneuvelden 6 miljoen joden en 20(!!!) miljoen Russen en daar hoor je nooit iemand over, maar dit terzijde) de nodige soldaten afgeslacht te zijn als ze deserteerden (niet zo raar: ca. 20 graden minus, geen eten, slechte kleding etc.)
Tot zover de 'geschiedenisles'.
Dan weet je Russiche vriendin heel goed dat onze geschiedenis over Rusland en het Communisme niet geheel zuiver is (kortom nogal gekleurd). Goed dat er af en toe een film is die zo'n discussie even opentrekt. Wat weten wij van Rusland en de enorme Russische opofferingen door de eeuwen heen. Wij doen dat tussen neus en lippen af als wreedheid. Ik heb inmiddels iets meer respect voor de Russische geschiedenis en al helemaal voor de oorlog tegen Duitsland. Ze jankten om een tweede front, maar de Amerikanen zagen ze liever nog wat afzwakken (stel je voor dat ze eerder bij Berlijn zouden zijn) en zo hebben ze het helemaal op eigen houtje en op eigen kracht moeten doen. Petje af. Je vriendin mag trots zijn op haar land en haar volk. Partizaan of Wit-Rus, het maakt niet uit, ze hebben allemaal hun offer gebracht.

&




sorry teveel Red Alert 2 gespeeld :p
Hou steeds goed voor ogen dat Amerika heel goed is in het scheppen van een vijandbeeld. (50% van de wereldwapenexport komt uit Amerka, er is dus een groot belang.). Eerst steunde Amerika de Taliban, nu bestrijdt ze die. Vriend van Amerika zijn is lang niet alles, hoor. Amerikas is bepaald niet geliefd vanwege haar politiek van eigenbelang. Ik kan stapels landen noemen die een hekel hebben aan Amerika en de Amerikanen. Dat kwam nog het sterkst naar voren tijdens de Vietnam-oorlog. Het is niet voor niets dat Amerikanen zich in het buitenland niet prettig en niet veilig voelen.
Amerika is voortdurend in conflict met de halve wereld. Tot nu toe speelden ze die spellekes altijd buiten hun eigen landsgrenzen. Nu heeft Bin Laden roet in het eten gegooid, daarom blaft en bijt Amerika nu ook zo heftig. (een gewond dier)

Hier ben ik het volledig mee eens !
Ik durf zelfs te stellen dat ik veel meer respect heb voor het Russische volk dan voor het Amerikaanse volk ...

Oudgebruiker3
17-04-2003, 16:23
Ehm, mijn post is 'n beetje weggestopt, maar heeft iemand ervaring met de Regio 2 DTS-versie? :roll: