PDA

Bekijk de volledige versie : Oscar Nominaties



Patrick van Nassau
12-02-2002, 17:10
Zojuist zijn de Oscar-nominaties bekend gemaakt.

Best motion picture of the year

"A Beautiful Mind"
"In the Bedroom" (Miramax)
"Gosford Park"
"The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring" (New Line)
"Moulin Rouge" (20th Century Fox)

Performance by an actor in a leading role

Russell Crowe in "A Beautiful Mind" (Universal and DreamWorks)
Sean Penn in "I Am Sam" (New Line)
Will Smith in "Ali" (Sony Pictures Releasing)
Denzel Washington in "Training Day" (Warner Bros.)
Tom Wilkinson in "In the Bedroom" (Miramax)


Performance by an actress in a leading role

Halle Berry in "Monster's Ball" (Lions Gate)
Judi Dench in "Iris" (Miramax)
Nicole Kidman in "Moulin Rouge" (20th Century Fox)
Sissy Spacek in "In the Bedroom" (Miramax)
Renée Zellweger in "Bridget Jones's Diary" (Miramax/Universal/StudioCanal)

Best animated feature film of the year

"Jimmy Neutron: Boy Genius" Nominee to be determined
(Paramount and Nickelodeon Movies)
"Monsters, Inc." (Buena Vista) Nominee to be determined
"Shrek" (DreamWorks) Aron Warner

Voor de rest :Oscar Nominations (http://www3.oscars.org/74academyawards/index.html)

Nathan Strik
12-02-2002, 17:27
Voor mij is Monsters Inc. bij de animatiefilms de absolute winnaar, met Shrek op een goede tweede plek... maar ik heb zo´n vermoeden dat de Academy toch voor Shrek gaat...

Patrick van Nassau
12-02-2002, 17:30
Ik heb Monsters Inc. nog niet gezien. Maar naar jou mening is die dus beter dan Shrek. En in wat voor opzicht??
Mooiere, betere animaties? Of kwa verhaal, inhoud?

therealhunter
12-02-2002, 20:19
Shrek is echt wel beter als monster inc. De animaties van monster inc zijn mischien wel mooier maar het verhaal van shrek is echt veel beter.

Marco
12-02-2002, 21:41
Als ik de pers moet gaan geloven komt Shrek als winnaar (favoriet) eruit. Wil niet zeggen dat Monsters Inc. alsnog een kans maakt.

Mijn favoriet is natuurlijk LOTR FOTR, moge deze film alles winnen :D :D zal wel niet gebeuren denk ik. Ach er nog meer persoonlijke favorieten die een Oscartje verdienen, Moulin Rouge, Memento, Amélie, No Man's Land.

ron
12-02-2002, 21:47
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat LOTR het zo goed heeft gedaan bij de Golden Globes. Was "A Beautiful Mind" daar niet de grote winnaar ? Het zou me in ieder geval geenszins verbazen als LOTR de meest belangrijke oscars misloopt.

Oakey
12-02-2002, 21:51
Shrek is echt wel beter als monster inc. De animaties van monster inc zijn mischien wel mooier maar het verhaal van shrek is echt veel beter.

Excuse me? Welk verhaal? Als er nu één film aangewezen moet worden zonder verhaal dan is het Shrek wel. Kijk hem nog maar eens, dan zie je dat het script van alle kanten rammelt!

Mijn stem gaan naar Moulin Rouge als beste film van het afgelopen jaar :)

Marco
12-02-2002, 21:55
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat LOTR het zo goed heeft gedaan bij de Golden Globes. Was "A Beautiful Mind" daar niet de grote winnaar ? Het zou me in ieder geval geenszins verbazen als LOTR de meest belangrijke oscars misloopt. Maar Golden Globes is geen Oscar. En Moulin Rouge is ook nog een kanshebber op de beste film.

Tijntje
12-02-2002, 21:55
Wat animatie films betreft heb ik toch ook Monsters Inc. op nummer 1 staan. Maar met een neuslengte voorsprong op Shrek :p

Bij mij heeft de soort humor net de doorslag gegeven ;)

Marco
12-02-2002, 21:59
Excuse me? Welk verhaal? Als er nu één film aangewezen moet worden zonder verhaal dan is het Shrek wel. Kijk hem nog maar eens, dan zie je dat het script van alle kanten rammelt!

Mijn stem gaan naar Moulin Rouge als beste film van het afgelopen jaar :)
Alleen Moulin Rouge is niet genomineerd in Screenplay based on material previously produced or published Shrek dus wel.
En tenslotte gaat het bij Shrek om die nieuwe oscar Best animated feature film of the year. Toegeven technisch (kwa rendering) gezien vind ik Monsters Inc. ff wat beter in elkaar gezet dan Shrek.

ron
12-02-2002, 22:00
Maar Golden Globes is geen Oscar. En Moulin Rouge is ook nog een kanshebber op de beste film. Klopt, maar de Globes zijn toch zo'n goede graadmeter voor de Oscars ?

mark t
12-02-2002, 22:01
Ik vind LOTR weliswaar een van de beste films van 2002, maar het is niet echt een film voor de 'grote' oscars. De oscars voor special effects, kostuums e.d. en eventueel ook voor muziek mogen rustig naar LOTR. Maar beste film of beste acteur? Het genre leent zich hier niet voor. Je kunt je als acteur in een fantasy-film nu eenmaal minder goed bewijzen dan in een film die meer om karakters draait.

Oakey
12-02-2002, 22:04
Ik vind LOTR weliswaar een van de beste films van 2002, maar het is niet echt een film voor de 'grote' oscars. De Oscars voor speical effects, kostuums e.d. en eventueel ook voor muziek mogen rustig naar LOTR. Maar beste film of beste acteur? Het genre leent zich hier niet voor. Je kunt je als acteur in een fantasy-film nu eenmaal minder goed bewijzen dan in een film die meer om karakters draait.

*hehehehe*
Eindelijk eens iemand die toegeeft dat de karakters absoluut niet uitgewerkt zijn in LotR. Dit zou toch wel de bedoeling moeten zijn als ik alle fans hier zo hoor. Ergo: geen karakters, blijft over een lege huls van 3 uur :D

Remco Out
12-02-2002, 22:07
Heb vandaag Monsters Inc. in de bios gezien en moet zeggen: erg mooi gemaakt en goede humor. Af en toe zakt het niveau een beetje terug, maar de achtervolgingsscene is erg mooi en vooral ook erg komisch. Waar ik trouwens het meest om gelachen heb is het voorfilmpje van Pixar "For the Birds". Leuk filmpje en zal hem zo dan ook effe downloaden.

ron
12-02-2002, 22:12
*hehehehe*
Eindelijk eens iemand die toegeeft dat de karakters absoluut niet uitgewerkt zijn in LotR. Dit zou toch wel de bedoeling moeten zijn als ik alle fans hier zo hoor. Ergo: geen karakters, blijft over een lege huls van 3 uur :D Oh, ik durf ook best toe te geven dat ik de film middelmatig vond. Ik heb de boeken dan ook wel niet gelezen, dus is een middelmatige score in dat opzicht misschien nog niet zo heel slecht. Voor de rest, zeker niet de beste film en/of acteerprestaties van 2001. Hooguit verdient misschien Peter Jackson dat beeldje, omdat hij -volgens zeggen- een niet te verfilmen boek toch aardig op het witte doek heeft weten te brengen.

Marco
12-02-2002, 22:14
Klopt, maar de Globes zijn toch zo'n goede graadmeter voor de Oscars ?
Maar een graadmeter zit er wel eens naast. Bijvoorbeeld Tom Cruise won een Globe voor beste acteur bijrol Magnolia. Hij werd ook genomineerd voor een Oscar beste acteur bijrol Magnolia. Echter Micheal Caine won die Oscar.

Marco
12-02-2002, 22:16
Je kunt je als acteur in een fantasy-film nu eenmaal minder goed bewijzen dan in een film die meer om karakters draait. Eigenlijk is dat niet eerlijk, getuige dat de film 9 uur duurt ;)

Marco
12-02-2002, 22:19
Ergo: geen karakters, blijft over een lege huls van 3 uur :D Heb geen gevoel van overgehouden. Daartegen heb ik het boek (euh boeken dus) wel gelezen ;)

ron
12-02-2002, 22:42
Maar een graadmeter zit er wel eens naast. Bijvoorbeeld Tom Cruise won een Globe voor beste acteur bijrol Magnolia. Hij werd ook genomineerd voor een Oscar beste acteur bijrol Magnolia. Echter Micheal Caine won die Oscar. De Oscars proberen ook met de tijd mee te gaan en spelen dus maar in op de hypes van dat moment, zoals nu weer bij LOTR. Enkele jaren geleden was dit met Titanic exact hetzelfde. Sorry hoor, maar elf oscars voor zo'n film is bijna hetzelfde als niet serieus met je werk bezig zijn.

Paul Ranft
12-02-2002, 23:00
Ik tip voor Best Picture : A Beautiful Mind en voor Best Actor in A Leading Role: Russell Crowe.
We zullen wel zien wat en wie het gaat worden....
LotR zal met zijn 13 nominaties wel de meeste Oscars wegkapen.

Marco
12-02-2002, 23:00
De Oscars proberen ook met de tijd mee te gaan en spelen dus maar in op de hypes van dat moment, zoals nu weer bij LOTR. Enkele jaren geleden was dit met Titanic exact hetzelfde. Sorry hoor, maar elf oscars voor zo'n film is bijna hetzelfde als niet serieus met je werk bezig zijn.
Dat vind jij. De jury van de Oscars denken daar anders over. En tenslotte is de beslissing aan de jury wie de Oscars krijgen.
Maar zover is het nog niet. LOTR kan ook met niks naar huis gaan. Ook dat kan gebeuren.

ron
12-02-2002, 23:07
Dat vind jij. De jury van de Oscars denken daar anders over. En tenslotte is de beslissing aan de jury wie de Oscars krijgen.
Maar zover is het nog niet. LOTR kan ook met niks naar huis gaan. Ook dat kan gebeuren. Ik denk dat de jury was omgekocht door James Cameron, dat verklaart ook dat die film zo verschrikkelijk duur was. :D

Marco
12-02-2002, 23:10
Ik denk dat de jury was omgekocht door James Cameron, dat verklaart ook dat die film zo verschrikkelijk duur was. :D In dat geval is er nog hoop :p voor LOTR. Even wat 'ringetjes' smeden. :rolleyes:

ron
12-02-2002, 23:14
In dat geval is er nog hoop :p voor LOTR. Even wat 'ringetjes' smeden. :rolleyes: Ja, maar Peter Jackson is een "New Aussie". Geen idee of die toegeeft aan de oscar-corruptie. Ik ken de mentaliteit van dat volk niet.

Rob P.
12-02-2002, 23:23
Voor mij is het vrij duidelijk dat Russel Crowe de Oscar voor beste acteur verdient, ik heb A beautiful mind gezien en ik denk niet dat ze ook de beste film gaan winnen. Sissy Spacek zie ik het liefst beste actrice worden.
Monsters Inc vond ik vooral grappiger dan Shrek en misschien een haartje beter gemaakt (of 1.000.000 blauwe haartjes dan:) ) Ook moet Memento natuurlijk de oscar krijgen voor beste screenplay al is het twee jaar te laat, maar beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen.

mark t
13-02-2002, 10:00
*hehehehe*
Eindelijk eens iemand die toegeeft dat de karakters absoluut niet uitgewerkt zijn in LotR. Dit zou toch wel de bedoeling moeten zijn als ik alle fans hier zo hoor. Ergo: geen karakters, blijft over een lege huls van 3 uur :D

Weliswaar een wat late reactie, maar toch: Ik heb niet gezegd dat de karakters niet uitgewerkt zijn. Dat zal zeker in de uitgebreide dvd-versie wel meevallen. Bij LOTR -en fantasyfilms in het algemeen- gaat het echter in eerste instantie niet om karakterontwikkeling. Dit speelt hoogstens in een tweede of derde laag mee.
Bij films als I am Sam en A beautiful Mind speelt karakterontwikkeling juist wel een belanrijke rol. Deze films zijn daardoor per definitie meer geschikt voor een acteur om zijn kunnen te demonstreren. Daarom zullen de belangrijkste Oscars ook naar dit soort films gaan.

En laten we ons niets wijsmaken: Ook de Oscars zijn geen objectieve maatstaf voor de kwaliteit van een film. Engelstalige films hebben om te beginnen al een voorsprong in de ogen van de jury. En verder zijn er uitgebreide lobby's voor de Oscar-uitreiking om films nog eens extra onder de aandacht te brengen van de jury. Deze mogelijkheid hebben de kleinere, minder commerciële films meestal niet, zodat ze ook in dat opzicht een achterstand hebben t.o.v. de grotere producties.

Cenobite
13-02-2002, 11:17
Waar zijn de oscar nominaties voor Spielberg's A.I ????

Haley Joel Osment wordt weer gepasseerd , terwijl hij veel beter acteerd als bijvoorbeeld die zwaar overgewaardeerde en zwaar overbetaalde scientology eikel van een Tom Cruise :mad: :mad:

starbuck
13-02-2002, 11:20
Engelstalige films hebben om te beginnen al een voorsprong in de ogen van de jury. En verder zijn er uitgebreide lobby's voor de Oscar-uitreiking om films nog eens extra onder de aandacht te brengen van de jury. Deze mogelijkheid hebben de kleinere, minder commerciële films meestal niet, zodat ze ook in dat opzicht een achterstand hebben t.o.v. de grotere producties.

Oscars zijn inderdaad wat commercieler ingesteld, maar dat is toch prima, de show is ook gericht op het brede publiek.
Er zijn toch andere filmfestivals en filmprijzen zat.

Ik geniet elk jaar weer van dit festijn, vooral als Billy Chrystal de presentatie in handen heeft.

Nathan Strik
13-02-2002, 22:21
Waar zijn de oscar nominaties voor Spielberg's A.I ???? Ja, die miste ik ook op die lijst... zonde...

Camille
14-02-2002, 14:36
Wie bepaalt eigenlijk wie die Oscars krijgt??
Waarom kunnen WIJ niet stemmen?

mark t
14-02-2002, 20:28
Wie bepaalt eigenlijk wie die Oscars krijgt??
Waarom kunnen WIJ niet stemmen?

Daar zijn de MTV-movie awards voor. ;)

Camille
14-02-2002, 21:21
Bij ons in het dorp hebben we geen MTV:mad:

Luther Hartog
15-02-2002, 16:27
Mijn voorspelling is dat LOTR zo'n 7 Oscars wint, ik persoonlijk zou er meer geven, maar ja ik ben de Academy niet. A Beautiful Mind zal wel hoog scoren, omdat dit weer zo'n fijn Amerikaans verhaal is met een verknipte hoofdpersoon in de hoofdrol (huh?)

Marco
15-02-2002, 22:24
A Beautiful Mind zal wel hoog scoren, omdat dit weer zo'n fijn Amerikaans verhaal is met een verknipte hoofdpersoon in de hoofdrol (huh?)
Dat werkt heel goed bij The Academy. Kijkend naar Forrest Gump, Shine, The Madness of King George en One Flew Over the Cuckoo's Nest om een paar voorbeelden te noemen.

Axioma
12-03-2002, 15:38
Komt de Oscar uitreiking rechtstreeks op TV (Nederland/Belgie ) ?
Wie is dit jaar trouwens de presentator ? Billy Crystal ?

Remco Out
12-03-2002, 16:11
Komt de Oscar uitreiking rechtstreeks op TV (Nederland/Belgie ) ?
Wie is dit jaar trouwens de presentator ? Billy Crystal ? Volgens mij komen ze in Nederland niet rechtstreeks op tv, maar komt er de volgende dag een korte samenvatting van de Oscar uitreiking, dit weet ik niet zeker, maar zoiets had ik gehoord. Wie de presentator is weet ik niet.

Rob P.
12-03-2002, 16:24
Whoopi Goldberg presenteert het en de Oscar uitreikingen zijn exclusief live te volgen op Canal+

Remco Out
12-03-2002, 16:25
Whoopi Goldberg presenteerd het en de Oscar uitreikingen zijn exclusief live te volgen op Canal+ Bah, Canal+, helaas dat heb ik weer niet, dus ik moet het maar weer doen met de herhaling. :(

Axioma
12-03-2002, 17:08
Rob bedankt.
Geef ik effe een VHSje aan m'n vriend , dan kan ie dat van de satelliet plukken.
En Whoopie , die is ook niet te versmaden .

Rochan
16-03-2002, 09:53
Het doet me goed dat Lagaan een Oscar nominatie heeft gekregen voor beste buitenlandse film.

Yi-Long
16-03-2002, 10:40
"Bah, Canal+, helaas dat heb ik weer niet, dus ik moet het maar weer doen met de herhaling. "

Nou...ik geloof dat BBC er rechtstreeks verslag van doet...dus je kunt ook gewoon daar kyken...

Ik vermoedt dat zowel beste regisseur als beste film naar LOTR gaat...gewoon omdat de opdracht zo moeilyk was (Een fantastisch boek goed over te brengen naar het medium film), de handelswyze van Peter Jackson (zo vriendelyk en zo accuraat in het uitbeelden van alle kleine details), de film bracht ongelooflyk veel op (net als titanic 5 jaar geleden) en het is een saga...er volgen nog delen...
Dat laatste zou trouwens ook de reden kunnen zyn om de oscar NIET te winnen....want maybe denkt het oscar-commité wel gewoon ;'we geven de oscar aan peter over 2 jaar...als we alles hebben gezien'

Ik vond Tom Cruise' rol in Vanilla Sky best ok hoor....maar hy is ECHT niet een goed-genoeg acteur voor een oscar...
Johnny Depp , Jude Law en Brad Pitt hebben alle 3 al veel meer en veel betere rollen op hun naam staan....

Sander Meijer
16-03-2002, 13:22
Ik snap total niet waarom In the Bedroom 4 of 5 maal genomineerd wordt.

De film was aardig ... maar nu te zeggen oscar waardig ... absoluut niet.

JoeCool
18-03-2002, 00:04
Yes, de BBC gaat de Oscar uitreiking Live uitzenden. :)

BBC 2 van zondag op maandag nacht van 01:45 - 05:45

From Los Angeles, Jonathan Ross presents live and exclusive coverage of the most glamorous night in the Hollywood calendar. He's joined by a host of celebrity guests commenting on proceedings.

Subtitles widescreen Stereo


Dit is volgens mij de eerste keer sinds 2 jaar dat we hier in nederland weer eens live kunnen mee genieten.

Remco Out
18-03-2002, 09:23
Yes, dus toch live kan ik het zien, dat is nog eens goed nieuws. Ik zal zeker BCC 2 opzetten.

Rob P.
18-03-2002, 10:52
Originally posted by JoeCool
Yes, de BBC gaat de Oscar uitreiking Live uitzenden. :)


Waarom doet Canal+ dan alsof zij de enig exclusieve live uitzending gaan doen? Weten ze niet dat je in Nederland gewoon BBC kan ontvangen ofzo? Maatennaaiers!:)

Richard Hogaarts
18-03-2002, 12:36
Ik zet ook lekker de BBC op die nacht. Zal je net zien ben je een uur of zo aan het kijken, val je in slaap :rolleyes:
Ben toch lekker vrij die maandag erop :)

JoeCool
19-03-2002, 18:10
Voor de mensen die niet kunnen kijken of in slaap gevallen zijn, is er maandag avond een herhaling te zien van de hoogtepunten uit de oscar uitreiking.

Maandag 25, Hoogtepunten oscars uitreiking BBC1 23:35 - 01:15