PDA

Bekijk de volledige versie : Toch oorlog over formaat DVD opvolger?



Eric van Ballegoie
30-05-2005, 14:36
Toch oorlog over formaat DVD opvolger?



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1758)

Harry stadman
30-05-2005, 14:41
Mijns inziens heeft het blu-ray forum ook een grotere achterban!

Daarnaast wordt blu-ray veel eerder op de markt gebracht. :wink:
Er zijn nu al blu-ray branders voor je pc. De eerste blu-ray spelers zullen begin 2006 al in de winkels liggen. Hd-dvd is nog niet zover. Een grote voorsprong zal dan bijna niet meer in te halen zijn, of ze moeten zulke goede titels uitbrengen op hd-dvd die niet op blu-ray worden uitgebracht.

Ook de sexindustrie heeft haar voorkeur uitgesproken voor blu-ray. Dit was volgens zeggen belangrijk daar video2000 ook door het niet uitbrengen van sexfilms op dat formaat gedoemd was te mislukken. :wink:

Ron kars
30-05-2005, 14:47
Blu-ray is qua kwaliteit en opslagcapaciteit zeker het beste van de 2. maar toch denk ik dat ze een jaartje of 5 moeten wachten, de consument gaat echt niet nu alweer overschakelen op een ander formaat, ze zijn net gewend aan dvd.

Eric van Ballegoie
30-05-2005, 14:51
Wachten heeft geen enkel nut. Met de komst van high-res plasma en LCD-tv's is er een markt voor HD, dus wordt die opgevuld. Bovendien zal de opvolger van DVD sowieso lange tijd naast de normale DVD blijven bestaan, dus wat dat betreft is er geen reden om te wachten met de introductie, DVD blijft hoe dan ook nog lange tijd bestaan.

Harry stadman
30-05-2005, 15:03
Wachten heeft geen enkel nut. Met de komst van high-res plasma en LCD-tv's is er een markt voor HD, dus wordt die opgevuld. Bovendien zal de opvolger van DVD sowieso lange tijd naast de normale DVD blijven bestaan, dus wat dat betreft is er geen reden om te wachten met de introductie, DVD blijft hoe dan ook nog lange tijd bestaan.

Dit ben ik zeker met je eens, Eric.

Blu-ray zal parallel geintroduseerd worden. Dus naast het bestaande mpeg2 formaat. Aan mpeg2 zal dan nog flink verdient worden, de langzame verkopen van blu-ray en eventueel hd-dvd drukt dan niet teveel op de winsten. :wink:

Het is aan de fabrikant zelf om een BEHOEFTE te creëren naar het nieuwe product door meer features, beter beeld etc. te garanderen. Daar nu al veel mensen overgaan op tft tv's of plasma, is er een goede markt gecreëerd voor blu-ray en hd-dvd. deze kunnen nu ook mee met de hogere resoluties. Ik moet wel zeggen dat de voorbeelden die ik heb gezien wel erg marginaal zijn ten opzichte van mpeg2.

Met andere woorden:
ik vind de sprong voorwaarts niet zo groot dan van video naar dvd! Het gaat meer om detaillering in het beeld. :wink:

Maargoed, voor elke dvd liefhebber is elke verbetering mooi megenomen!

Eric van Ballegoie
30-05-2005, 15:07
Sterker nog, zowel Blu-Ray als HD-DVD zullen deels ook gewoon van MPEG2 gebruik maken. Voor beide normen is inmiddels gespecificeerd dat naast H.264 en VC1 ook gewoon MPEG2 ondersteuning verplicht zal zijn. Hiervoor is met name gekozen omdat openem in MPEG 2 goedkoop is (veel chips beschikbaar) en omdat het dan mogelijk is om direct digitale TV op te nemen naar Blu-Ray, zonder een vertaalslag te maken.

Harry stadman
30-05-2005, 15:24
Sterker nog, zowel Blu-Ray als HD-DVD zullen deels ook gewoon van MPEG2 gebruik maken. Voor beide normen is inmiddels gespecificeerd dat naast H.264 en VC1 ook gewoon MPEG2 ondersteuning verplicht zal zijn. Hiervoor is met name gekozen omdat openem in MPEG 2 goedkoop is (veel chips beschikbaar) en omdat het dan mogelijk is om direct digitale TV op te nemen naar Blu-Ray, zonder een vertaalslag te maken.

Je hebt helemaal gelijk. Hierdoor vervalt een probleem met compatibiliteit en zou de acceptatie wel eens sneller kunnen verlopen. Je gaat er immers niet op acheruit! Je krijgt er zelfs een beter formaat bij, eventueel als men af wil van mpeg2, kun je zo overschakelen naar blu-ray of hd-dvd zonder enige problemen. Belangrijk is wel de prijstelling van de nieuwe spelers, als ze niet te veel van de prijzen afwijken van de gewone mpeg 2 spelers staat er niets meer in de weg. :wink:

Concurrentie tussen de 2 formaten zou best eens gunstig voor de consument kunnen uitpakken: goedkopere spelers en goede en snelle release van films is belangrijk. Wie de goedkoopste en beste spelers op de markt brengt en er zorg voor draagt dat er ook onmiddelijk veel titels beschikbaar zijn, zou wel eens een goede stap in de richting kunnen zetten. :wink:

Hans De Bisschop
30-05-2005, 15:45
Het begint zo naderhand toch wel de spuigaten uit te lopen. In ieder geval maakt het mij allemaal weinig uit welke standaard het zal worden, ik hoop gewoon dat er snel gekozen wordt. Of dat men van in den beginne gewoon spelers op de markt brengt die beide formaten lezen, dan maakt het me al niet uit welke standaard het uiteindelijk wordt. Zou wel klote zijn mocht je bv. alle WB releases in HD-DVD hebben en dat wordt afgevoerd na 2 jaar ... en allemaal heruitgebracht op Blu-Ray ... dan zou ik me toch echt wel ge***** voelen :(

Harry stadman
30-05-2005, 15:47
Het begint zo naderhand toch wel de spuigaten uit te lopen. In ieder geval maakt het mij allemaal weinig uit welke standaard het zal worden, ik hoop gewoon dat er snel gekozen wordt. Of dat men van in den beginne gewoon spelers op de markt brengt die beide formaten lezen, dan maakt het me al niet uit welke standaard het uiteindelijk wordt. Zou wel klote zijn mocht je bv. alle WB releases in HD-DVD hebben en dat wordt afgevoerd na 2 jaar ... en allemaal heruitgebracht op Blu-Ray ... dan zou ik me toch echt wel ge***** voelen :(

Dit doen ze nu toch ook al met de release van de SE's na verloop van tijd! Ik ben ook meer bezig met het vervangen van de dvd's voor de special editions dan dat ik er nog veel nieuwe films bijkrijg. :wink:

Hans De Bisschop
30-05-2005, 17:38
Ik vervang eigenlijk zelden oude releases door SE's ... simpelweg omdat ik de titel niet op DVD koop vooraleer er een release is die me aanstaat.

Edgar Smit
30-05-2005, 22:48
Tsja, laten we idd hopen dat het gewoon voordelig voor ons consumenten wordt. En SE geef ik niet eel om, leuk als ik er eentje kna kopen, maar ik zal er niet op wachten of een DVD als SE en gewoon kopen, het gaat mij om de film, niet om de extra's.

figurehead
31-05-2005, 07:00
Ik zie dat DVD.nl in ieder geval klaar is voor de HD-DVD gezien het reeds in bezit hebben van de domeinnaam www.hd-dvd.nl ;)

Rob Eric Blank
31-05-2005, 13:45
Voor de consumenten is dit niet direct van toepassing, het zal wel flink wat jaren duren voordat er een nieuwe format komt die de DVD zal gaan vervangen (DVD blijft downwards compatible met zowel Blue-ray als HD-DVD). We zullen zien waarop dit uit zal draaien, maar ik hoop dat de consument niet de dupe zal zijn. Wel formaat er als eerst ondersteund zal worden door de PC industrie(Blue-ray in dit geval) maakt naar mijn mening de meeste kans.

Hans De Bisschop
31-05-2005, 13:53
Als je het puur bekijkt op de schijfjes als drager van digitale video dan zal het afhangen van catalogus van de studio's. Vooral Warner en Disney zie ik dan zelf als erg belangrijke studio's. Beide hebben een catalogus om u tegen te zeggen waarin bovendien serieus wat klassiekers, kaskrakers of immens populaire films zitten ...

druppelstop
31-05-2005, 19:56
maar is het ook niet cool om nu weer iets beters te hebben dan je buurman? want jij bent av-o-fiel en je wilt natuurlijk iets beters dan je buurman. De gewone mensch aan de dvd, de AV-o-fiel aan de bluray ;)

Harry stadman
31-05-2005, 20:15
maar is het ook niet cool om nu weer iets beters te hebben dan je buurman? want jij bent av-o-fiel en je wilt natuurlijk iets beters dan je buurman. De gewone mensch aan de dvd, de AV-o-fiel aan de bluray ;)

Wat een onzin zeg.... als je nu al wat beters wilt dan je buurman koop je toch gewoon een bovengemiddelde dvdspeler van een paar duizend euro.
De echte filmfreak wil blu-ray vanwege de betere beeld-en geluidsweergave. Niets meer en niets minder. :roll: :wink: :lol:

Hans De Bisschop
31-05-2005, 20:43
Inderdaad ... en wat beeld en geluidskwaliteit betreft maakt het weinig uit of het HD-DVD of Blu-Ray wordt ... de HD-standaard ligt namelijk al lang vast dankzij HDTV. :D

Edgar Smit
31-05-2005, 22:47
Wat mij wel een interessant iets lijkt, is of de enorme hoeveelheid ryuimte op Blu-Ray gebruikt zal gaan worden om beveilingen tegen kopieren in te bouwen (die toch weer omzeild gaan worden) of dat de industrie eindelijk van de regioindeling afstapt en 1 schijfje met alle meest voorkomende ondertitels overal tegelijk gaat uitbrengen. Maar dat zal wel weer niet, hooguit gebruikt voor extra's, trailers en gelukkig uitsekende HD kwaliteit beeld.

Waarom zou je ook naar de markt kijken, blijf je gewoon afvragen hoe je het kopieren tegen kan gaan zonder inkomsten te verliezen omdat je film in elk land apart wordt uitgebracht en dus elke keer weer eerst de dure is totdat hij naar de 3 voor 15 acties degradeert....... :roll:

druppelstop
01-06-2005, 01:53
@harry
natuurlijk heb je gelijk, dat begrijp ik ook wel...maar toch.

Hans De Bisschop
01-06-2005, 06:42
Wat mij wel een interessant iets lijkt, is of de enorme hoeveelheid ryuimte op Blu-Ray gebruikt zal gaan worden om beveilingen tegen kopieren in te bouwen (die toch weer omzeild gaan worden) of dat de industrie eindelijk van de regioindeling afstapt en 1 schijfje met alle meest voorkomende ondertitels overal tegelijk gaat uitbrengen. Maar dat zal wel weer niet, hooguit gebruikt voor extra's, trailers en gelukkig uitsekende HD kwaliteit beeld.

We kunnen toch maar hopen hé ;-)
Ik had zo bv. ook gehoopt dat men nu eindelijk eens korte metten ging maken met het verschil tussen NTSC en PAL ... blijkbaar zit er voor HDTV nog steeds een verschil op :( (60 fps >< 50 fps)

basset
01-06-2005, 14:45
Wat mij wel een interessant iets lijkt, is of de enorme hoeveelheid ryuimte op Blu-Ray gebruikt zal gaan worden om beveilingen tegen kopieren in te bouwen (die toch weer omzeild gaan worden) of dat de industrie eindelijk van de regioindeling afstapt en 1 schijfje met alle meest voorkomende ondertitels overal tegelijk gaat uitbrengen. Maar dat zal wel weer niet, hooguit gebruikt voor extra's, trailers en gelukkig uitsekende HD kwaliteit beeld.

Waarom zou je ook naar de markt kijken, blijf je gewoon afvragen hoe je het kopieren tegen kan gaan zonder inkomsten te verliezen omdat je film in elk land apart wordt uitgebracht en dus elke keer weer eerst de dure is totdat hij naar de 3 voor 15 acties degradeert....... :roll:

Op de blu-ray en HD-DVD komt 10 GB beschikbaar voor de film en de rest is verweven beveiliging :P

FLinke sprong voorwaarts!


Ik denk dat het nog wel even gaat duren, met name in Europa omdat HDTV niet zo snel gaat en zal gaan. Mensen kopen een tv en verwachten daar minimaal 5 tot 6 jaar mee te doen. maw. Iedereen die nu een tv koopt kan gerust een niet-HDTV kopen.

In het begin wordt er toch nauwelijks gebruik van gemaakt.

Voorbeeld: Progressive scan.........nou! een hoop PS tv's hoor!

Edgar Smit
01-06-2005, 15:45
Daar zit nou dus precies het probleem. straks zijn er 200GB schijven, wat doen ze dan, complete collecties op 1 schijfje? drukt wel kosten, maar haalt ook de meerwaarde van boxen weg.

Om piraterij te voorkomen kunnen ze beter zo een schijf volgooien met alle talen gesproken en ondertiteld en tegelijk wereldwijd uitbrengen, dan is de lol er snel vanaf om een film op DVD te heben die elders nog niet verkrijgbaar is door de regio-indeling.

Maarja, das MHO