PDA

Bekijk de volledige versie : Samenstelling thuisbioscoop



Jeroen Verleun
12-02-2002, 20:04
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een home cinema. Ik ben in het bezit van een Pioneer geluidsinstallatie bestaande uit de stereo cd-speler/receiver XC-L77 en de luidsprekers + subwoofer S-L9-LRW. Ik ben van plan een nieuwe breedbeeld tv + waarschijnlijk de dvd-speler uit de Pioneer NS DV-77 of 88 home cinema te kopen (als dat niet mogelijk is gewoon een losse) en ook nog 3 overige luidsprekers. Ik heb daar nu een aantal vragen over. Sommige zullen misschien stom klinken, maar ik heb helaas nog niet veel verstand over het hele home cinema gebeuren.
Hoe kom ik erachter of mijn subwoofer een actieve is of kan dat gewoon niet zo zijn bij een geluidsinstallatie en zal ik die gewoon moeten kopen?
Mochten de luidsprekers en de sub goed zijn, kan ik die dan op zowel dvd als geluidsinstallatie aansluiten en dan vervolgens ook nog de overig aangekochte speakers erop aansluiten? Is het ook nog nodig een receiver te kopen of kan dat ook weggelaten worden of iets later gekocht worden?

Nog iets over de tv, welke functies moet de tv bezitten om geen rare balken of ondertiteling problemen te krijgen bij het kijken naar normale tv programma's?

Ik stel deze vragen omdat ik mijn vader heb weten over te halen iets in de zin van thuisbioscoop te kopen. Hij hecht helaas niet zoveel waarde aan audio en video. Daarom zal hij niet te diep in de buidel tasten maar ook weer geen troep kopen. Dus het budget kan ik niet echt vaststellen. Als hij een thuisbioscoop koopt wil hij het wel compleet hebben en uit de dvd halen wat er in zit met name op gebied van geluid. Mocht hij het namelijk fantastisch vinden, dan zal hij in de toekomst meer erin gaan investeren en word dvd kijken voor hem ook een passie.

Sorry het zijn veel vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat dank.

rsint
13-02-2002, 10:26
Ik zal proberen om wat van je vragen te beantwoorden.

1: Een actieve subwoofer bevat een versterker, ( dat is wat hem actief maakt) dus als je sub actief is dan zal er waarschijnlijk een aan uit knop en een volume knop op zitten.
Aan jou set te zien heb je geen actieve subwoofer ( ik heb even gekeken op de site van pioneer)

2: Als je echt het volle effect uit je dvd speler wilt halen, zul je een 5 kanaals versterker nodig hebben.
De meeste dvd's hebben namelijk een 5.1 soundtrack, dit houdt in dat er 5 volwaardige kanalen opgenomen zijn( links en rechts voor, midden voor en links en rechts achter) plus een zogenaamd LFE of Low Frequency Effect kanaal ( dat is de .1) waarvoor je een actieve subwoofer kan gebruiken.
Dit 5.1 kanaal bestaat er in 2 vormen te weten: Dolby Digital 5.1 ( ook wel bekend als AC3) en DTS ( staat voor Digital Theatre Sound)
De meeste 5.1 versterkers hebben een ingebouwde decoder die deze twee formaten kan verwerken tot geluid.
In dat geval zit er achter op de verterker een digitale ingang ( optisch of coaxiaal) waarop je de digitale uitgang van de dvd speler aansluit.
Jouw set bevat echter geen 5.1 decoder.
Er zijn ook dvd-spelers die een decoder voor het 5.1 signaal bevatten in dat geval bevinden er zich achter op de dvd speler 6 uitgangen ( 5 + 1 kanalen), die je dan kan aansluiten op een versterker die geen decoder bevat, maar wel een 6 kanaals dvd aansluiting.
In dat geval heb wordt het decoderen dus gedaan door de dvd speler.
Deze laatste combinatie is echter een beetje ouderwets en zal je tegenwoordig niet snel meer tegenkomen.
In geval van jou set is deze laatste optie ook niet mogelijk omdat je geen 5.1 ingang op je versterker hebt.
Andere opties zijn dat je een aparte decoder toevoegt die tevens de achterkanalen en het center kanaal voor je kan versterken.
Deze decoder plaats je dan tussen je huidige versterker en de dvd speler in.
Ik meen dat yamaha zo'n decoder maakt.
Een andere optie is, aangezien ik meen op te maken dat je mischien een andere tv gaat kopen, om een tv te kopen die een DD 5.1/ en of DTS decoder bevat en tevens een versterker.
Er komen inmiddels diverse bekende merken op de markt met tv's die decoders of 5.1 ingangen bevatten en versterkers voor de speakers.
Vaak zitten hier ook al speakers bij, of niet wat je wilt.
In dat geval ben je dus helemaal klaar maar ik moet er eerlijkheids halve bij zeggen dat dit qua geluid niet de beste kwaliteit zal leveren.

3: In het geval dat je toch voor een nieuwe versterker gaat hoeft je niet per se een actieve subwoofer te hebben omdat de meeste moderne 5.1 versterkers tegenwoordig ook het .1 kanaal ook over de frontspeakers kan sturen ( mits je speakers het aankunnen want je krijgt er wel gelijk een hele stoot bas bij)
Hetzelfde geldt voor de achterspeakers en de centerspeaker, omdat in het 5.1 formaat de signalen die naar de voor en de achter speakers worden gestuurd gelijkwaardig zijn ( over de achterkanalen en het centerkanaal wordt net zoveel vermogen gestuurd als over de voorkanalen en het bereik van het signaal is over alle 5 de speakers hetzelfde nl: 20-20000 Hz).
Zo heb ik thuis twee grootte zuilen als frontspeakers, en relatief kleine achter en centerspeakers.
Ik heb mijn versterker gewoon zo ingesteld dat alle bas van de achter en de center naar mijn fronts gestuurd worden, en tevens het LFE kanaal over mijn fronts.
Dit kan ook omdat je van bas geluid niet kan horen uit welke richting het komt.
Dus je hoeft geen sub maar het is wel handig als je alleen maar kleine speakers hebt staan.

4: Wat de tv betreft is het zo dat je het beste dvd kan kijken op een breedbeeld tv, die heeft een beeld verhouding van 16:9.
Dit is een formaat waarin veel dvd's zijn opgenomen.
Het is ook wel bekend als 1,85:1.
Wanneer je dit op een gewone 4:3 tv zou kijken dan zullen er balken ontstaan.
Helaas worden er tegenwoordig ook veel dvd's uitgebracht die in het formaat 2,35:1 zijn opgenomen, in dit geval heb je ook op een breedbeeld tv balken.
Gelukkig hebben ze daar weer iets op gevonden genaamd het anamorfisch opnemen van een dvd.
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar het komt er op neer dat je dan weer geen balken op je breedbeeld tv hebt.
Het hangt dus vooral af van hoe de dvd is opgenomen.
Maar op een 4:3 tv ( normaal ) heb je altijd balken, tenzij je een dvd kan vinden die 4:3 is opgenomen maar dat is zeer zeldzaam.

Ik hoop dat ik zo een beetje op een duidelijke manier je vragen heb beantwoord ( en niet te veel heb uitgewijd).

Grtz Roel

Patrick vdB
13-02-2002, 10:30
Een actieve sub heeft een eigen ingebouwde versterker. Indien er een volume- en andere afregelknoppen op de sub zitten dan is het naar alle waarschijnlijkheid een actieve (zitten ze er niet op dan zal het een passieve zijn). Het is niet echt noodzakelijk om (meteen) een actieve sub aan te schaffen (alhoewel deze wel beter zijn). Om in eerste instantie bv kosten te besparen (of budget vrij te maken voor andere apratuur) kun je de huidige sub gebruiken en later een goede actieve kopen.

Jeroen Verleun
14-02-2002, 12:00
Heel veel dank voor de heldere uitleg.

Nicolas cage
14-02-2002, 13:24
de nv 77 en 88 van pioneer hebben wel een actieve subwoofer

martin_senders
14-02-2002, 15:51
Hoi Jeroen,



Je bent dus van plan om die Pioneer complete systeem te pakken.
Waarom ga je je receiver niet lot kopen met een set luidsprekers van een luidspreker merk.
Je bent dan net in totaalprijs 150 euro duurder uit als de Pioneer set.
Kijk maar naar de

Pioneer 343 dvd speler
Pioneer VSX 510 versterker
Elac cinema 1 systeem (luidspreker systeem)

Dit is een top systeem die die Pioneer set doen vergrijzen.
Je werkt dan ook met betere componenten.

Ga maar eens naar www.elac.de

Je hebt de set trouwens in het zilver en in het zwart.
Dit is trouwens niet negatief bedoelt hoor maar ik denk dat jij ook alles voor het geld uit je systeem wilt halen.

groeten:


martin senders


Mijn set (http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/Martin.htm)

rsint
14-02-2002, 19:21
Ik heb de 343 dvd speler en 510 versterker, deze kosten mij samen met een set magnat speakers ( 2 x vector 55, 1x vector needle center en 2x vector needle 11).
Deze set kosten mij een jaartje geleden zo'n 2500 gulden.
Dus dat kan je nu echt wel goedkoper krijgen.
Ik weet dat ze bij mediamarkt arena de 343 voor zo'n 600 piek (270) euro hebben staan, ik dacht regiovrij.
De 510 versterker hebben ze ook maar daar weet ik de prijs niet zo van.
Een speakerset kan je ook langzamerhand uitbreiden.
Als je eerst maar een paar goede fronts hebt.

martin_senders
14-02-2002, 19:32
hallo,


Daarom raade ik die set van Elac aan omdat dat goede speakers zijn.
De elac's komen zeer goed uit de test ook in stereo!!!
maar de keuze is natuurlijk aan jou.


groeten:

martin senders

Mijn set (http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/Martin.htm)

ad van Wijk
14-02-2002, 19:42
Hoi met Ad, dit is mijn eerste berichtje ooit op internet, ik ben een tijdje terug deze site tegengekomen en heb me direct aangemeld.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben van plan
om een z.g. biemer te kopen, ik heb de philips Cbright van een
dealer hier gebrobeerd, de svga versie. Was best wel mooi, ik kijk wel even verder. Het is wel moeilijk om de juiste beslissing te
maken, zelfs als je bereid bent om euro 4500,- uit te geven.
Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen, mij is opgevallen
dat de prijzen dalen, waarom ?


:) goeten Ad.

rsint
14-02-2002, 20:00
He ad mischien kan je beter een nieuwe thread openen?
gewoon ff naar de beginpagina van dit forumpje gaan.
Waar het beamers betreft, geen idee daar heb ik mij nog niet zo in verdiept, ligt echt ver buiten mijn budget.

Jeroen Verleun
15-02-2002, 11:18
Hallo,

Ik had voor de reactie over de pioneer 343 dvd-speler net een andere gekocht. Namelijk de Sony DVP NS-300 want ik kon geen aparte componenten van de Pioneer NS DV-77 kopen. Ik ben heel tevreden over mijn aankoop en mijn vader had er wel schik in want de beeldkwaliteit was erg goed, ook al heb ik nog geen breedbeeld tv gekocht, en in combinatie met mijn pioneer S-L9-LRW audio set bestaande uit 2 speakers en een passieve subwoofer leverde het al een redelijk goed geluid op ten opzichte van het normale tv geluid. Een volledige surround set ga ik nog kopen, maar alles op zijn tijd. Helaas groeit het geld niet op mijn rug. Overigens het enige verschil tussen de 343 speler en de NS-300 is dat de 343 cd-r en rw afspeelt en daar maak ik toch geen gebruik van. Op beide zitten geen decoders, de verkoper had het over dat je dan een externe decoder moet kopen, als je een receiver aansluit, is de receiver dan de externe decoder?

Ik ben nu op zoek naar de een goede receiver. Mijn budget ligt om en nabij de 400 euro en ik heb voor dat geld een aantal receivers gezien nl.

JVC RX-7012
Denon AVR-1602
Philips FR976

Allemaal hebben ze ongeveer dezelfde eigenschappen, alleen er zit een verschil in het aantal audio/video in en uitgangen en het aantal surround modes. Nou vroeg ik mij af, hoe zwaar moet ik het aantal surround modes en audio/video in en uitgangen wegen? Als die belangrijk zijn, zou ik dan nog dieper in de buidel moeten tasten om nog een net iets betere receiver te kopen? Zoals de volgende:

JVC RX-8012
Denon AVR-1802


Bij voorbaat dank

Jeroen Verleun
18-02-2002, 17:50
Heeft niemand evaring met deze receivers en met name de jvc receivers want die zijn niet zo duur?

Nicolas cage
19-02-2002, 08:30
Kijk eens op mediacheckpoint.de daar heb je ook goede en Goedkope receivers

Jeroen Verleun
19-02-2002, 16:17
Ja, daar heb ik al gekeken en ze zijn stukken goedkoper, maar het gaat er mij nu om of de bovenstaande receivers goede zijn, hebben mensen ervaring met één van deze receivers? JVC is redelijk goedkoop, dus als de JVC recievers betrouwbaar en goed zijn dan koop ik een JVC, de 7012 of 8012.

Raskel
19-02-2002, 17:04
Misschien kun je eens kijken op verschillende review-sites. Er zijn ook nog andere merken naast JVC he (Denon, Pioneer,Yamaha etc.)

2 voorbeelden:
www.homecinemachoice.com
www.audioreview.com
er zijn nog veel andere waar ik ff niet opkom, zoekfunctie gebruiken?;)

De denon 1802 schijnt overigens echt top te zijn, ik meen dat Rikkert daar onlangs nog een review van heeft gemaakt.

Nicolas cage
19-02-2002, 17:04
heb je die sony niet gezien dan op mediacheckpoint.de die is in ieder geval goed en Goedkoop

Jeroen Verleun
19-02-2002, 18:43
Stel ik kies voor Denon, dan heb ik gezien mijn budget de keuze uit de 1602 en de 1802, ze zijn precies hetzelfde, alleen het aantal audio en video in/uit gangen zijn verschillend:

audio in/uit: 8/4 tegenover 12/8
video in/uit: 7/4 tegenover 9/6

Zijn die paar audio en video in/uitgangen meer nu echt 100 euro waard of is er een minimum aantal? En alles dat er boven zit eigenlijk voor niets is want je maakt er toch geen gebruikt van?

Ze hebben namelijk beide op al die sites dezelfde waardering.

Raskel
19-02-2002, 20:49
Deze 2 recievers zijn dus NIET identiek! kijk maar eens op www.denon.com ,de 1602 heeft bv 10 watt per kanaal minder, 70 tov 80 bij de 1802! Ff goed opletten dus, dat kan wel die 100 euro verantwoorden, lijkt mij ;)

Jeroen Verleun
19-02-2002, 21:17
Ja, sorry, was het vergeten, maar dan toch, die vraag over het aantal in/uit gangen, kan iemand die beantwoorden?

Raskel
19-02-2002, 21:22
Je zult voor jezelf moeten uitmaken wat je wel en niet gebruikt. Wat wil je er allemaal op aansluiten?

Jeroen Verleun
20-02-2002, 06:43
De gebruikelijke dingen, dvd-speler, en een surround setje.