PDA

Bekijk de volledige versie : Spirited Away



Bas I.
06-06-2005, 18:22
Ik heb laatst een stukje gezien van Spirited Away omdat ik op IMDb zag dat deze een zeer goed cijfer heeft. Ik kreeg meteen allemaal opmerkingen naar mijn hoofd of die kinderachtige tekenfilm afmocht en nu mijn vraag; is het het waard om deze te kopen? En zo ja, hoe zit het met de NL-uitgave? Is die any good?

Jaap22
06-06-2005, 18:38
Spirited Away is niet echt een film die je met vrienden moet gaan kijken vind ik. Tenminste, ik weet zeker dat mijn vrienden het ook als kinderachtig zouden bestempelen. Erg kortzichtig en wel heel erg makkelijk om elke vorm van animatie als kinderachtig te bestempelen. Maar goed, ieder zijn smaak uiteraard en wie ben ik om woorden als kortzichtig in de mond te nemen? Ik had een tijdje geleden alle zwart-wit klassiekers niet hoog zitten, omdat ik dacht dat ze toch allemaal wel gedateerd zouden zijn. Niets is minder waar.

Goed, Spirited Away. Tijdens de cinemarathon kwam ik er halfweg tijdens de film in met een duffe kop. Toen vond ik de film niet zo. Laatst wat Ghibli's aangeschaft en als eerst Spirited Away gekeken. Spirited Away is de beste animatiefilm die ik tot nu toe gezien heb. De film heeft een heel mysterieus en intelligent verhaal, de beelden zijn prachtig en de sfeer is geweldig. Ik heb nu 4 Ghibli's gezien en heb de smaak helemaal te pakken. Het is echt even een ander wereldje waar je je in waant. Laputa: Castle in the Sky, Nausicaa en Kiki's Delivery Service zijn zeer de moeite waard. Princess Monoke, My Neighbour Tortoro, Grave of the Fireflies (is dat een Ghibli trouwens?) enz ga ik zeker nog zien! Grave of the Fireflies heb ik al in de kast staan en van Princess Monoke heb ik de R2 JP in bestelling staan. Als je er van houdt, raak je er verslaafd aan.

MGdutch
06-06-2005, 18:47
Magische film die geen moment verveeld en al helemaal niet kinderachtig is. Ik heb Jaap(22) ook al aangestoken met het Ghibli virus, who's next?! :twisted:

wushu-4-ever
06-06-2005, 18:59
Ik heb laatst een stukje gezien van Spirited Away omdat ik op IMDb zag dat deze een zeer goed cijfer heeft. Ik kreeg meteen allemaal opmerkingen naar mijn hoofd of die kinderachtige tekenfilm afmocht en nu mijn vraag; is het het waard om deze te kopen? En zo ja, hoe zit het met de NL-uitgave? Is die any good?
Ik kan je garanderen dat Spirited Away het zeker waard is om te kopen. Niet voor niets is het de eerste anime die een oscar heeft gewonnen. De film is toegankelijk voor iedereen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het kinderachtig vinden. Het is maar hoeverre je er door heen kan prikken.

Voor wat betreft de kwaliteit van de Nederlandse uitgave, hij is voor de prijs (volgens mij te verkrijgen voor iets van 7,50) prima. Er zit een goede DTS-track, maar het beeld heeft last van de bekende rode tint waar alle edities in meer of minder mate last van hebben. Er staat al een review van de NL release op dvd.nl (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1302), dus check hem ff zou ik zeggen! :wink:

Oja, voor wat algemene info kun je natuurlijk ook ff mijn site checken, zie mijn signature! :wink:



Princess Monoke, My Neighbour Tortoro, Grave of the Fireflies (is dat een Ghibli trouwens?) enz ga ik zeker nog zien! Grave of the Fireflies heb ik al in de kast staan en van Princess Monoke heb ik de R2 JP in bestelling staan. Als je er van houdt, raak je er verslaafd aan.
Yeps, Grave of the Fireflies is een Ghibli van Isao Takahata! Je hebt trouwens nog een hoop prachtigs te zien. :wink:

Martin Stanneveld
06-06-2005, 19:19
Heeft iemand de Japanse uitvoering en kan die persoon mij vertellen wat voor soort uitvoering het is? (keepcase/digipack enz.)


Edit: keepcase dus :wink:

Harry B.
06-06-2005, 22:03
Zoals uit de reacties hierboven al blijkt: superfilm. Magisch en met ontzettend veel fantasie gemaakt. Ik zeg kopen die hap!

RobbertG
07-06-2005, 08:41
Spirited Away is niet echt een film die je met vrienden moet gaan kijken vind ik. Tenminste, ik weet zeker dat mijn vrienden het ook als kinderachtig zouden bestempelen. Erg kortzichtig en wel heel erg makkelijk om elke vorm van animatie als kinderachtig te bestempelen. Maar goed, ieder zijn smaak uiteraard en wie ben ik om woorden als kortzichtig in de mond te nemen? Ik had een tijdje geleden alle zwart-wit klassiekers niet hoog zitten, omdat ik dacht dat ze toch allemaal wel gedateerd zouden zijn. Niets is minder waar.



Heb ik ook, er zijn een aantal films waar ik niet echt de behoefte aan heb om die met m'n vrienden te kijken. Van de meeste is zelfs The Fast and the Furious hun lievelings film. Zij zouden deze dan waarschijnlijk ook niet kunnen waarderen, net als bijvoorbeeld Psycho, alleen maar omdat ie uit 1960 komt en zwart-wit is.

Maar Spirited Away vind ik ook een geweldige film, jaartje geleden bij de Media Markt zien staan en ik twijfelde. 2 weken later kwam ik terug, kocht 'm en ik heb er nooit spijt van gehad. Eén van m'n favoriete animatie films.

RobbertG
07-06-2005, 08:45
1x is genoeg :wink:

Demon
07-06-2005, 13:11
Hij was laats op canaal plus.
vond het een mooie film.
Beetje vreemd maar ook zeer leuk!
Ik ga hem ook kopen.

Is weer eens wat anders dan een 13 in een blik Disney film.

PS!

Wat een andere zegt moetje schijt aan hebben
Als jij het leuk vind is het belangrijkste!

Cheiron
07-06-2005, 14:54
Persoonlijk vond ik hem niet zo. Ik hou toch van een tikkeltje logica in mijn films, zo ook in de animatiefilms die ik kijk. En dat ontbreekt nogal eens in Spirited Away. De animatie en muziek was wel prachtig!

Joost v.d. Ham
07-06-2005, 15:17
Beste animatie film ooit gemaakt, kopen die hap. Waarschijnlijk wil je daarna steeds meer Ghibli's 8)

Demon
07-06-2005, 15:28
Ik moet wel toe geven dat ik
Meer naar anime kijk

Wolfs rain
Cowboy Bebop
Gundam

Stuk voor stuk leuke & mooi series!

ik kon ook,
ninja scrol,
Blood the last vampire hunter,
Akira,
Deze kon ik ook zeer waarderen!

Bas I.
07-06-2005, 16:29
Ik heb laatst een stukje gezien van Spirited Away omdat ik op IMDb zag dat deze een zeer goed cijfer heeft. Ik kreeg meteen allemaal opmerkingen naar mijn hoofd of die kinderachtige tekenfilm afmocht en nu mijn vraag; is het het waard om deze te kopen? En zo ja, hoe zit het met de NL-uitgave? Is die any good?
Ik kan je garanderen dat Spirited Away het zeker waard is om te kopen. Niet voor niets is het de eerste anime die een oscar heeft gewonnen. De film is toegankelijk voor iedereen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het kinderachtig vinden. Het is maar hoeverre je er door heen kan prikken.

Voor wat betreft de kwaliteit van de Nederlandse uitgave, hij is voor de prijs (volgens mij te verkrijgen voor iets van 7,50) prima. Er zit een goede DTS-track, maar het beeld heeft last van de bekende rode tint waar alle edities in meer of minder mate last van hebben. Er staat al een review van de NL release op dvd.nl (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1302), dus check hem ff zou ik zeggen! :wink:

Oja, voor wat algemene info kun je natuurlijk ook ff mijn site checken, zie mijn signature! :wink:



Princess Monoke, My Neighbour Tortoro, Grave of the Fireflies (is dat een Ghibli trouwens?) enz ga ik zeker nog zien! Grave of the Fireflies heb ik al in de kast staan en van Princess Monoke heb ik de R2 JP in bestelling staan. Als je er van houdt, raak je er verslaafd aan.
Yeps, Grave of the Fireflies is een Ghibli van Isao Takahata! Je hebt trouwens nog een hoop prachtigs te zien. :wink:

Waar zie je hem dan voor 7,50? :mrgreen:

jorra
07-06-2005, 16:40
Dit is een van mijn favoriete films. Ik heb lang niet genoeg Ghibli films gezien. Maar dit was mijn eerste ghibli/miyazaki film en het raakte mij echt. :D

wushu-4-ever
07-06-2005, 16:46
Waar zie je hem dan voor 7,50? :mrgreen:
Ik dacht geoordte hebben dat ie voor 7,50 bij FRS te krijgen was, maar ik kan het ook fout hebben hoor.

Ik heb er iig nog eentje liggen, dus als je hem wilt hebben kan je hem kopen! :wink:

Bas I.
07-06-2005, 17:48
Nope, bij FRS is hij € 12,99 (http://www.freerecordshop.nl/pages/productview.asp?productid=374873). Ik ga hem zowieso nu nog niet kopen want ik zit even zonder geld maar als je hem nog goedkoper dan dat heb liggen dan zal ik, als ik hem koop, dat bij jou doen! :D

M_Neko
07-06-2005, 18:05
Spirited Away is een film die je vaak kunt zien en mooi blijft (zelfs beter wordt na een paar keer kijken) en zeker niet kinderachtig...

Perfecte DVD aankoop dus!

wushu-4-ever
07-06-2005, 18:27
Nope, bij FRS is hij € 12,99 (http://www.freerecordshop.nl/pages/productview.asp?productid=374873). Ik ga hem zowieso nu nog niet kopen want ik zit even zonder geld maar als je hem nog goedkoper dan dat heb liggen dan zal ik, als ik hem koop, dat bij jou doen! :D
(y)

Harry B.
07-06-2005, 21:50
Ik hou toch van een tikkeltje logica in mijn films, zo ook in de animatiefilms die ik kijk. En dat ontbreekt nogal eens in Spirited Away.
Ik moet toegeven dat Spirited away zeker niet de eenvoudigste film is qua verhaal, als kijker wordt je gedwongen goed na te denken over bepaalde zaken. Desondanks is de film volgens mij wel logisch, alleen veriest het dus veel denkwerk. En speurwerk op het internet uiteraard.

Martin Z.
07-06-2005, 22:03
Ik hou toch van een tikkeltje logica in mijn films, zo ook in de animatiefilms die ik kijk. En dat ontbreekt nogal eens in Spirited Away.
Ik moet toegeven dat Spirited away zeker niet de eenvoudigste film is qua verhaal, als kijker wordt je gedwongen goed na te denken over bepaalde zaken. Desondanks is de film volgens mij wel logisch, alleen veriest het dus veel denkwerk. En speurwerk op het internet uiteraard.

juist want ik begrijp de persoon in het zwart (met dat masker) nog niet echt :oops:

RobbertG
08-06-2005, 09:36
juist want ik begrijp de persoon in het zwart (met dat masker) nog niet echt :oops:

Ik heb de film onderhand al 3x gezien en heb ook nog steeds niet echt door wat z'n rol in het verhaal nou eigenlijk is.

Nathan Strik
08-06-2005, 14:04
juist want ik begrijp de persoon in het zwart (met dat masker) nog niet echt :oops:

Ik heb de film onderhand al 3x gezien en heb ook nog steeds niet echt door wat z'n rol in het verhaal nou eigenlijk is.
Hij heeft verschillende functies in het verhaal. Kijk bijvoorbeeld nog maar eens goed naar de scène waarin hij goud maakt. Wat valt je hier op aan hoe Chihiro hierop reageert? En hoe verandert hij het leven van Chihiro?

Ik hou het een beetje vaag, want zelf nadenken is leuker dan dat ik het je voorkauw. (En een goede reden om de film NOG een keer te zien ;))

Fafa
08-06-2005, 15:12
Iemand nog iets gehoord van de 3 disc (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=597290&p=57&g=72&pa=sr) uit de UK?

wushu-4-ever
08-06-2005, 15:23
juist want ik begrijp de persoon in het zwart (met dat masker) nog niet echt :oops:

Ik heb de film onderhand al 3x gezien en heb ook nog steeds niet echt door wat z'n rol in het verhaal nou eigenlijk is.
Hij heeft verschillende functies in het verhaal. Kijk bijvoorbeeld nog maar eens goed naar de scène waarin hij goud maakt. Wat valt je hier op aan hoe Chihiro hierop reageert? En hoe verandert hij het leven van Chihiro?

Ik hou het een beetje vaag, want zelf nadenken is leuker dan dat ik het je voorkauw. (En een goede reden om de film NOG een keer te zien ;))
Als je de film echt goed wilt begrijpen moet niet alleen kijken naar wat de functie van Kaonashi / No-face in het verhaal is door te kijken naar de acties van No-face en daarop de reacties van Chihiro (en andersom), maar ook om puur naar de personages op zich. Waar komen ze vandaan? Waar zijn ze op gebaseerd? Etc.

Op Nausicaa.net staat nog wat korte info over de personages:
http://www.nausicaa.net/miyazaki/sen/chara.html

Martin Z.
08-06-2005, 16:47
Thanks allebei, ook al ben ik niet veel wijzer geworden :wink: Misschien heeft hij meer met het lot van Chihiro te maken en de keuzes waarvoor ze staat ( :?: ) Het is inderdaad tijd Spirited Away weer eens in de dvd-speler te stoppen want magisch is hij zeker! Je ontdekt steeds nieuwe dingen en er is ruimte voor meerdere interpretaties.

TheGodfather
08-06-2005, 19:16
2 weken geleden voor t eerst gezien. geweldige anime film die me helemaal wist te pakken en geen moment wist te vervelen.Chihiro is cool, vooral in t begin erg schattig en grappig 8)
Weet nog niet of de rest van de Ghibli`s ook mijn smaak is, maar daar ga ik binnenkort achterkomen want de Japanse dvd van Grave Of the Fireflies is onderweg :D

Nathan Strik
09-06-2005, 10:48
Misschien heeft hij meer met het lot van Chihiro te maken en de keuzes waarvoor ze staat ( :?: )
Precies. No-face is één van de katalysatoren van Chihiro's weg naar volwassenheid. [spoiler:09cc2c1b98]Ze neemt zijn goud ook niet aan, terwijl de andere medewerkers van het badhuis zich erom verdringen (en vervolgens slecht eindigen). Je niet laten verblinden door rijkdom is een volwassen eigenschap en toont dat Chihiro al een zekere groei heeft doorgemaakt.[/spoiler:09cc2c1b98]

Zoals wushu-4-ever hierboven al zegt heeft ieder personage in de film zijn of haar functie. En daarnaast kan het ook geen kwaad om eens te Google-en op de "Shinto" religie waarop de film grotendeels is gebaseerd. Ook wat zoeken op de heilzaamheid van Japanse badhuizen is zeker de moeite waard als je meer wilt weten over de achterliggende thema's van deze film.

RobbertG
09-06-2005, 14:45
Misschien heeft hij meer met het lot van Chihiro te maken en de keuzes waarvoor ze staat ( :?: )
Precies. No-face is één van de katalysatoren van Chihiro's weg naar volwassenheid. [spoiler:799a54b9ae]Ze neemt zijn goud ook niet aan, terwijl de andere medewerkers van het badhuis zich erom verdringen (en vervolgens slecht eindigen). Je niet laten verblinden door rijkdom is een volwassen eigenschap en toont dat Chihiro al een zekere groei heeft doorgemaakt.[/spoiler:799a54b9ae]



Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven, wat mij logischer lijkt. Want de rest zijn wel volwassene en die staan voorin in de rij.

Nathan Strik
09-06-2005, 17:20
Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven
Jij hebt zeker geen kinderen. ;)

Hehe, misschien doet het ze niks als ze 3 zijn ofzo, maar de gemiddelde lagere school leerling is een echte geldwolf hoor. (Allemaal de schuld van Dagobert Duck en zijn stomme pakhuis. ;))

Nee, het gaat erom dat Chihiro de verstandige beslissing neemt om dat goud niet aan te nemen. Het gaat dus om verstandigheid... en inderdaad... niet alle volwassenen zijn even verstandig. Maar Chihiro maakt hier wel een volwassen beslissing en daar ging het om in die scène.

wushu-4-ever
09-06-2005, 17:49
Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven
Jij hebt zeker geen kinderen. ;)

Hehe, misschien doet het ze niks als ze 3 zijn ofzo, maar de gemiddelde lagere school leerling is een echte geldwolf hoor. (Allemaal de schuld van Dagobert Duck en zijn stomme pakhuis. ;))

Nee, het gaat erom dat Chihiro de verstandige beslissing neemt om dat goud niet aan te nemen. Het gaat dus om verstandigheid... en inderdaad... niet alle volwassenen zijn even verstandig. Maar Chihiro maakt hier wel een volwassen beslissing en daar ging het om in die scène.
Op zich zou ik het ook zo interpreteren zoals jij zegt Nathan, maar is dat jouw interpretatie of heb je toevallig ook ergens gelezen Miyazaki dat gezegd heeft? Miyzaki heeft wel een laten weten dat veel mensen bij zijn films overal iets achter zoeken, terwijl hij ook wel eens personage iets laat doen puur omdat hij dat gewoon leukt lijkt voor de sfeer en het verhaal van de film. :wink:

Nathan Strik
09-06-2005, 19:06
Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven
Jij hebt zeker geen kinderen. ;)

Hehe, misschien doet het ze niks als ze 3 zijn ofzo, maar de gemiddelde lagere school leerling is een echte geldwolf hoor. (Allemaal de schuld van Dagobert Duck en zijn stomme pakhuis. ;))

Nee, het gaat erom dat Chihiro de verstandige beslissing neemt om dat goud niet aan te nemen. Het gaat dus om verstandigheid... en inderdaad... niet alle volwassenen zijn even verstandig. Maar Chihiro maakt hier wel een volwassen beslissing en daar ging het om in die scène.
Op zich zou ik het ook zo interpreteren zoals jij zegt Nathan, maar is dat jouw interpretatie of heb je toevallig ook ergens gelezen Miyazaki dat gezegd heeft?
Nope, geheel mijn eigen beredenering. Het enige aan leeswerk wat ik heb gedaan voor Spirited Away (toen ik de DVD ging recenseren) is wat achtergronden over de Shinto-religie en badhuizen.

hare
10-06-2005, 08:13
Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven
Jij hebt zeker geen kinderen. ;)

Hehe, misschien doet het ze niks als ze 3 zijn ofzo, maar de gemiddelde lagere school leerling is een echte geldwolf hoor. (Allemaal de schuld van Dagobert Duck en zijn stomme pakhuis. ;))

Nee, het gaat erom dat Chihiro de verstandige beslissing neemt om dat goud niet aan te nemen. Het gaat dus om verstandigheid... en inderdaad... niet alle volwassenen zijn even verstandig. Maar Chihiro maakt hier wel een volwassen beslissing en daar ging het om in die scène.

Op zich zou ik het ook zo interpreteren zoals jij zegt Nathan,

En het is ook mijn interpretatie :lol:

De hele film gaat op zich gewoon hierover. De weg naar volwassenheid die een kind moet afleggen en de zaken die het hiervoor moet 'overwinnen'

Raymond187
10-06-2005, 09:05
Beste animatie film ooit gemaakt, kopen die hap. Waarschijnlijk wil je daarna steeds meer Ghibli's 8)

Bedoel je het verhaal of de animatie 8)

Ik vind het zelf ook een zeeeeeeer goeie animatie !!!

Heb hem ook heerlijk alleen zitten kijken en genieten :D

Cyrus the Virus
10-06-2005, 09:16
Misschien een hele vieze vraag, maar wie of wat is Ghibli? Hij is niet de regisseur of de schrijven ofzo?

wushu-4-ever
10-06-2005, 09:19
Misschien een hele vieze vraag, maar wie of wat is Ghibli? Hij is niet de regisseur of de schrijven ofzo?
Da's een woestijnwind en een Maserati...


maar in dit geval is het de naam van de studio die de films maakt! :wink:

Cyrus the Virus
10-06-2005, 09:21
Aha ok, bedankt. :)

Martin Z.
10-06-2005, 14:27
Of je zou kunnen zeggen dat kinderen nou eenmaal niet zoveel om goud geven
Jij hebt zeker geen kinderen. ;)

Hehe, misschien doet het ze niks als ze 3 zijn ofzo, maar de gemiddelde lagere school leerling is een echte geldwolf hoor. (Allemaal de schuld van Dagobert Duck en zijn stomme pakhuis. ;))

Nee, het gaat erom dat Chihiro de verstandige beslissing neemt om dat goud niet aan te nemen. Het gaat dus om verstandigheid... en inderdaad... niet alle volwassenen zijn even verstandig. Maar Chihiro maakt hier wel een volwassen beslissing en daar ging het om in die scène.

Op zich zou ik het ook zo interpreteren zoals jij zegt Nathan,

En het is ook mijn interpretatie :lol:

De hele film gaat op zich gewoon hierover. De weg naar volwassenheid die een kind moet afleggen en de zaken die het hiervoor moet 'overwinnen'

Ok ik ga hem gauw nog eens bekijken vanuit die interpretatie 8)

Cyrus the Virus
02-07-2005, 10:07
Ik heb 'm gisteravond voor het eerst gezien. Erg mooie film, wel een beetje vreemd hier en daar, maar een aantal erg mooie metaforen voor de weg die een tiener aflegd naar volwassenheid. En natuurlijk er mooi geanimeerd.

Ik vond het dus een goeie film, maar moet 'm zeker nog een 2e keer kijken om 'm helemaal onder de knie te krijgen. :wink: